گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان، شهریور ماه ۱۴۰۲

تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 114 خبر که در طول شهریور ماه 1402 تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در شهریور ماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، کیمیا قزلباش، سینا اشجعی، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، داود لطفی، محمدمهدی خسروپناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی‌زاده، شراره هادی‌زاده رئیسی، می‌باشند.

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه شهریور 1402 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

جو شدید امنیتی در شهر راسک پس از بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی
روز یکشنبه ٢٩ مرداد ماه ۱۴۰۲، بدنبال بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی ،امام جمعه شهر راسک، فضای امنیتی شدیدی در این شهر و اطراف آن ایجاد شده است. بر اساس گزارش های دریافتی، ده‌ها خودروی ضد شورش در مسیر ورودی و خروجی شهر از مسیرهای سرباز و چهبار مستقر شده و برخی در داخل شهر اقدام به گشت زنی می‌کنند. نیروهای امنیتی مولوی فتحی محمد نقشبندی را در مسیر رفتن به چهبار در برجک ایست و بازرسی نوبندیان (در نزدیکی چهبار) بازداشت کرده و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. از اتهام و دلیل بازداشت این روحانی مردمی تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست. لازم به ذکر است که روز ۲٣ مرداد ماه ۱۴۰۲، مولوی فتحی محمد توسط سه ارگان اداره اطلاعات، سپاه و نهاد نمایندگی علی خامنه ای به زاهدان احضار و تهدید به بازداشت شده بود. ( رسانک، 3 شهریور 1402)
مدیریت و جامعه مدرسین حوزه علمیه مخزن العلوم خاش با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی فوری روحانیون اهل سنت شد.

مدیریت و جامعه مدرسین حوزه علمیه مخزن العلوم خاش با انتشار بیانیه ای، بازداشت فتحی محمد نقشبندی را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری این روحانی اهل سنت و مولانا عبدالمجید مرادزهی و مولانا فضل الرحمان کوهی شد. فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه شهر راسک در روز یکشنبه بیست و نهم مردادماه، در مسیر چابهار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. همچنین، عبدالمجید مرادزهی، روحانی اهل سنت در تاریخ دهم بهمن ماه سال گذشته در زاهدان بازداشت شد. از سوی دیگر فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت در حال تحمل دوران محکومیت ۶ سال و ۴ ماه حبس خود در زندان وکیل آباد مشهد است. ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران،3 شهریور 1402)

بازداشت عبدالصمد ریگی از فعالین مذهبی در میرجاوه
روز یکشنبه ٢٩ مرداد ماه (٢٠ آگوست ٢٠٢٣)، عبدالصمد ریگی، فعال مذهبی اهل شهر میرجاوه در یورش شماری از نیروهای حکومتی بازداشت شد. از اتهامات مطروحه علیه عبدالصمد ریگی و مکان و شرایط بازداشت این شهروند بلوچ تا این لحظه اطلاع دقیقی در دست نیست. (حقوق بشری هه‌نگاو،3 شهریور 1402)

جزئیات بازداشت امام جمعه شهر راسک توسط نیروهای امنیتی
روز یکشنبه ٢٩ مرداد ماه ۱۴۰۲، مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه شهرستان راسک در مسیر راسک به چابهار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. نیروهای اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات با همکاری مسئولان شرکت نفت چهبار در طی تماس تلفنی با مولوی فتحی محمد نقشبندی اطلاع داده اند که جهت بازگشایی سهمیه های سوخت ماشین های خانواده خود شخصا به چابهار مراجعه کند. مولوی نقشبندی به همراه فرزند خود، محمد و تعدادی دیگر از همراهان که از هویت آنها تا لحظه تنظیم خبر در دست نیست، به چابهار حرکت کرده‌اند ولی در پایگاه برجک نیروی انتظامی در روستای نوبندیان بازداشت شده‌اند. گفتنی است که بازداشت این روحانی مردمی همراه با توهین و تحقیر بوده است. روز جمعه ٢٧ مرداد ماه، مولوی فتحی محمد نقشبندی پس از احضار و تهدید در روز ٢٣ مرداد ماه در دفتر نماینده علی خامنه ای در شهر زاهدان، انتقادات تندی علیه نهادهای امنیتی و رژیم جمهوری اسلامی ایران داشت. ( رسانک،3 شهریور 1402)

تهدید مولانا عبدالغفار نقشبندی توسط سپاه: «از فعالیت های خود دست بردارید وگرنه ریش و محاسن پدرتان را می سوزانیم«
روز دوم شهریور ماه ۱۴۰۲، مولانا عبدالغفار نقشبندی توسط سپاه پاسداران تهدید به سوزاندن ریش و محاسن پدرشان مولوی فتحی محمد شد. گفته می شود شخصی از سپاه به نمایندگی از حسینی فرمانده سپاه در جنوب سیستان و بلوچستان طی ارتباط تلفنی با مدیر روابط عمومی مولانا عبدالغفار، به وی گفته اند که سکوت کنید و دست از فعالیت های خود بردارید یا ریش و محاسن پدرتان را می سوزانیم. مولانا عبدالغفار نقشبندی در پاسخ به تهدیدات این شخص گفته اند اگر دست به ریش مولانا بزنید ریشه شما را می سوزانیم. مولانا نقشبندی در ادامه گفتند که اگر کوچکترین اتفاقی برای پدرم مولانا فتحی محمد نقشبندی بیفتد سپاه مسئول آن خواهد بود و با این تهدیدات هرگز نمی توانید ما را از مسیر دادخواهی از خون شهدایمان منحرف و ساکت نمایید. ( کمپین فعالین بلوچ،5 شهریور 1402)

بوکان؛ یک روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
روز یکشنبه پنجم شهریورماه ۱۴۰۲، یک روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت شد. هویت وی “محمد شریفی، ٣٧ ساله و شهروند اهل بوکان” عنوان شده است. آقای شریفی ساعت ١٢ ظهر، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد. نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل، لپ‌تاپ و تلفن همراه وی و همسرش، دوربین مدار بسته منزل و همچنین برخی از کتاب های وی را ضبط کردند. تاکنون از اتهامات مطروحه و محل نگهداری آقای شریفی اطلاعی حاصل نشده است. ( کردپا،6 شهریور 1402)
احمد دامنی از زندان زاهدان آزاد شد
روز یکشنبه پنجم شهریور ۱۴۰۲، احمد دامنی از زندان زاهدان آزاد شد. اتهامات مطروحه علیه این شهروند، جزئیات و نحوه آزادی وی از زندان اشاره ای نشده است. احمد دامنی، شهروند اهل ایرانشهر و طلبه حوزه علمیه مفتاح العلوم راسک، در تاریخ نوزدهم فروردین ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در ایرانشهر بازداشت و سپس به زندان زاهدان منتقل شده بود. (هرانا , 6 شهریور 1402)

زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت پس از انتقال به زندان قزلحصار در شرایطی وخیم در وضعیت نابسامانی به سر می برند.
روز شنبه ۴ شهریورماه ۱۴۰۲، زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت، قاسم آبسته ، داوود عبداللهی، انور خضری، خسروبشارت ، فرهاد سلیمی ، ایوب کریمی و کامران شیخه در بدترین شرایط به سر می برند. این زندانیان در روز سه شنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۲، در راستای سیاست تخلیه زندان گوهردشت به زندان گوهردشت منتقل شدند. یک ماه از انتقال این زندانیان به قزلحصار می گذرد. اما همچنان مشکلات استقراری آنها حل نشده و در شرایط نابسامانی هستند. در سالنی که این زندانیان اهل سنت در آن محبوسند، اولیه ترین امکانات از قبیل آب، برق، امکانات بهداشتی، درمانگاه و … را در اختیار ندارند و تحت شدیدترین فشارها قرار دارند .این زندانیان در اتاق کوچکی محبوس شده و جا برای خوابیدن ندارند . به طوری که به دلیل تراکم جا و نبودن تخت مجبورند در حیاط بخوابند. در زندان جدید آنها محروم از امکانات از جمله حمام و سرویس بهداشتی مناسب هستند . لازم به ذکر است که این زندانیان از سال تاکنون۸۸، مدت ۱۴ سال است که شرایط سخت زندان را تحمل می کنند. حال پس از ۱۴ سال زندان آنها را به زندانی منتقل کرده اند که از اولیه ترین امکانات خبری نیست.» زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت قاسم آبسته پیش از این مبتلا به سرطان تیروئید بوده و هم اکنون از مشکلات ناشی از این بیماری رنج می برد. او همچنین مبتلا به مشکلات گوارشی است و در زندان جدید بدون امکانات با مشکلات زیادی مواجه است. زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت ، قاسم آبسته ، داوود عبداللهی، انور خضری، خسروبشارت ، فرهاد سلیمی ، ایوب کریمی و کامران شیخه پس از بازداشت در سال ۸۸، تحت شدیدترین شکنجه ها قرار گرفتند. در سال ۹۴ قاضی مقیسه این هفت زندانی عقیدتی سیاسی را به اعدام محکوم کرد. (کانون حقوق بشر ایران , 6 شهریور 1402)
انتقاد مولوی عبدالحمید از «صرف هزینه برای مذهب»: دولت به مشکلات مردم رسیدگی کند
مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه سوم شهریور زاهدان با انتقاد از صرف هزینه‌های فراوان برای مراسم‌ مذهبی به‌رغم معضلات عدیده کشور، از دولت جمهوری اسلامی خواست به مشکلات مردم رسیدگی کند. به گفته امام جمعه اهل سنت زاهدان، «دولت و حکومت مذهبی صرف» آنچنان که در ایران «تجربه کرده‌ایم، جواب نداده. کاش از همان اول ملی و مذهبی فکر می‌کردند. » او افزود: «اگر هم ملی و هم مذهبی فکر می‌کردند، بهتر بود. [اما] اگر همه هم و غم مذهب بشود، نتیجه این می‌شود.» مولوی عبدالحمید خطاب به سران جمهوری اسلامی گفت «برای مذهب» هزینه نکنند بلکه به مشکلات مردم رسیدگی کنند. این روحانی برجسته اهل سنت کشور در ادامه سخنانش گفت هیچ دولتی اجازه ندارد به‌ویژه در چنین شرایطی سرمایه‌های مملکت را در جاهای دیگر صرف کند. (ایران وایر , 6 شهریور 1402)
محمد شریفی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد
روز چهارشنبه هشتم شهریورماه، این روحانی اهل سنت از بازداشتگاه اداره اطلاعات بوکان به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده است. آقای شریفی در زمان بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم مانده است . محمد شریفی، ٣٧ ساله و شهروند اهل بوکان روز یکشنبه پنجم شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد. نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل، لپ‌تاپ و تلفن همراه وی و همسرش، دوربین مدار بسته منزل و همچنین برخی از کتاب های وی را ضبط کردند. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه آقای شریفی اطلاعی حاصل نشده است. ( کردپا , 9 شهریور 1402)
یک فعال مذهبی اهل سنت کٌرد برای اجرای حکم ۷ سال حبس راهی زندان شد
روز سه‌شنبه ۷ شهریورماه ۱۴۰۲، یک فعال مذهبی اهل سنت کٌرد به دادسرای اجرای احکام در پیرانشهر احضار و جهت اجرای حکم هفت سال حبس بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شد. هویت این فعال مذهبی کٌرد «حاصل آذرمیان» ٢٨ ساله متاهل و دارای دو فرزند، اهل و ساکن پیرانشهر عنوان شده است. بر اساس این گزارش حاصل آذرمیان، آذر ماه ١۴٠١، در جریان اعتراضات مردمی پیرانشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از شش ماه در سکوت خبری در نهایت اردیبهشت ماه سال جاری با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شده و در بهار سال جاری توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب ارومیه به هفت سال حبس محکوم شده بود.» ( حال وش , 10 شهریور 1402)
دو روز پس از تمجید خامنه‌ای، مولوی عبدالحمید از پایبند نبودن رئیسی به وعده‌هایش به اهل سنت انتقاد کرد
عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه دهم شهریور در سخنرانی هفتگی خود در نمازجمعه زاهدان درباره عملکرد دولت ابراهیم رئیسی گفت که این دولت «به هیچ کدام از وعده‌هایش» به اهل سنت که در دوران انتخابات مطرح کرده بود، عمل نکرده است.او که همزمان با هفته موسوم به «هفته دولت» سخن می‌گفت، اضافه کرد که انتصاب استاندار، معاون وزیر، یا سفیر از اهل سنت از این وعده‌ها بود.مولوی عبدالحمید با این حال گفت که خواسته‌های اصلی اهل سنت همان خواسته‌های کل مردم ایران، از جمله رسیدگی به مشکلات اقتصادی و بهبود روابط جمهوری اسلامی با دنیاست.منابع محلی گزارش دادند که همزمان با سخنرانی مولوی عبدالحمید اینترنت زاهدان و برخی دیگر از شهرهای بلوچستان دچار اختلال شدید شد.(منبع شهروند خبرنگار، 11 شهریور 1402)

هادی احمدی، روحانی اهل سنت به حبس محکوم شد
هادی احمدی، روحانی اهل سنت، توسط دادگاه ویژه روحانیت کرمانشاه به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. حکمی که توسط دادگاه ویژه روحانیت کرمانشاه صادر و در روز شنبه یازدهم شهریورماه به آقای احمدی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.این روحانی اهل سنت، پیشتر در تاریخ های یکم شهریورماه و بیست و یکم تیرماه سال جاری، به دادگاه مذکور احضار شده بود.هادی احمدی، خطیب و مدرس مدرسه علوم دینی شمس العارفین نجار پاوه است. (هرانا، 12 شهریور 1402)

رد مرز یک روحانی بلوچ بعد از دو هفته بازداشت توسط اطلاعات سپاه در زاهدان

روحانی بلوچ اهل‌ سنت که در تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲، توسط اطلاعات سپاه در میرجاوه بازداشت شده بود پس از ۱۴ روز بازداشت و ابطال شناسنامه او و فرزندانش امروز ۱۲ شهریور به خاک افغانستان رد مرز شد. هویت این روحانی بلوچ «عبدالملک رخشانی» اهل زاهدان و امام جمعه سابق شهر رمشک در جنوب استان کرمان احراز شده است. به گفته منابع حال وش:«مولوی عبدالملک پیشتر در سال ۱۳۹۰ زمانی که امام جمعه شهر رمشک و مدیر مدرسه دارالعلوم این شهر بود توسط اطلاعات کرمان بازداشت و حدود یکسال را در سلول های انفرادی تحت شکنجه های روحی و جسمی سپری کرده بود و پس از آزادی اجازه فعالیت مذهبی نداشت. ایشان اخیرا توسط اطلاعات سپاه در خروجی میرجاوه در ایست بارزسی تحت کنترل سپاه بازداشت شده و طی حکم قبلیش سلب تابعیت و شناسنامه فرزنداش نیز باطل شد و امروز رد مرزش کردن به افغانستان.»( حال وش ، 15 شهریور 1402)

گزارشی از معضلات پانزده زندانی سنی مذهب پس از انتقال به زندان قزلحصار
پانزده تن از زندانیان سنی مذهب به نامهای سیدقاسم آبسته، سید داوود عبداللهی، ایوب کریمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، فریدون ذاکری نسب، صلاح الدین ضیایی، عبدالرحیم قمبر زهی گرگیج، عیدو شه بخش، عبدالغنی شه بخش، سلیمان شه بخش، محمد صالح زیاد الله و عبدالله وریا پس از انتقال به زندان قزلحصار، در سوئیتی کوچک و فاقد امکانات لازم، در این زندان نگهداری میشوند. حمام، سرویس بهداشتی، روشویی و آشپزخانه نیز در مکانی کوچک و کنار هم قرار دارند که این وضعیت، مشکلاتی را برای این زندانیان به وجود آورده است. ماه گذشته گزارشی از انتقال صدها زندانی از زندان رجایی شهر کرج به زندان قزلحصار داده شده بود. این اقدام به دنبال دستور غلامحسین محسنی اژه ای، رییس قوه قضاییه در خصوص جابجایی (تعطیلی) زندان رجایی شهر کرج، انجام گرفت.(هرانا ، 16 شهریور 1402)

تجمع مردم مقابل فرمانداری خاش به دلیل ربوده شدن یک نوجوان طلبه حوزه علمیه مخزن العلوم
یک طلبه نوجوان حوزه علمیه مخزن العلوم خاش که در ۲ شهریور ۱۴۰۲، توسط افراد مسلح ربوده شده و خانواده این کودک طرح شکایت کرده بوده اند به دلیل عدم پیگیری دستگاه های امنیتی و نظامی امروز ۱۴ شهریور شماری از معتمدین و ریش سفیدان مقابل فرمانداری خاش تجمع کرده اند. هویت این کودک «محمود دره خیل» ۱۷ ساله فرزند عبدالبشیر مهاجر افغان و متولد شهر خاش، طلبه حوزه علمیه مخزن العلوم و ساکن این شهر احراز شده است. ( حال وش ، 16 شهریور 1402)

مفتی عمرزهی: «دو رنگی، دو رویی، بازی در دو میدان، منافقت، ظاهر چیزی دیگر و باطن چیزی دیگر این شایسته مومن نیست»
روز جمعه ١٧ شهریور ماه ۱۴۰۲، مفتی عبدالرحمان عمرزهی امام جمعه مسجد جامع الحسنین ایرانشهر در خطبه‌های جمعه، در خصوص دیدار مردم استان بلوچستان و سیستان با علی خامنه‌ای گفت: «شایسته مومن نیست که در دو میدان بازی کنند و دو چهره داشته باشند، دو رنگی، دو رویی، بازی در دو میدان، منافقت، ظاهر چیزی دیگر و باطن چیزی دیگر این شایسته مومنین نیست.» امام جمعه مسجد جامع الحسنین پهره (ایرانشهر) درباره اتفاقات اخیر استان و احتمال حضور تعدادی روحانی و ریش سفید و معتمد در دیدار با خامنه ای اضافه کرد: «متاسفانه بسیاری از ما پیش نمازان و معتمدین و ریش سفیدان، دچار این بیماری مهلک و خطرناک شده ایم.» (رسانک ، 17 شهریور 1402)

مخالفت روحانیان و فعالان بلوچ با دیدار با خامنه‌ای
رضا شریفی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد که حدود دو هزار نفر از “اقشار مختلف شیعه و سنی” استان سیستان و بلوچستان با علی خامنه‌ای دیدار می‌کنند. قرار است این دیدار روز دوشنبه ۲۰ شهریور در آستانه سالگرد مرگ مهسا (ژینا) امینی و “جمعه خونین زاهدان” انجام بگیرد. معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان دیدارکنندگان با علی خامنه‌ای را “نمایندگان واقعی مردم استان” توصیف کرده است. مولوی نقشبندی از مردم بلوچ خواست با خامنه‌ای دیدار نکنند. پیام مولوی عبدالغفار را در مورد دیدار با خامنه‌ای: این روحانی منتقد از مردم بلوچ خواسته است که در ملاقات با خامنه‌ای شرکت نکنند. مولوی گرگیج درباره دیدار با خامنه‌ای چه می‌گوید؟ محمدحسین گرگیج هم در خطبه‌های نماز جمعه ۱۷ شهریور (۸ سپتامبر) با اشاره به برگزاری جلسات مسئولین رده بالای کشور با برخی علمای اهل سنت و ریش سفیدان بلوچ گفت: «تا زمانی که آمران و عاملان جمعه‌های خونین و کسانی که فرزندان ملت ایران را کُشتند مجازات نشوند و دردهای مردم علاج پیدا نکند، برگزاری هفته وحدت وهمایش‌های تقریب هیچ دردی را دوا نمی‌کند.» ( حال وش ، 19 شهریور 1402)

مولوی عبدالله ملازهی: علی خامنه ای به خلوص کاذب چاپلوسان حساب باز نکند
مولوی عبدالله ملازهی مدیر حوزه علمیه منبع العلوم کوهون و از چهره های مطرح اهل سنت ایران با انتشار بیانیه ای به خامنه ای توصیه کرده است بر «خلوص چاپلوسان» حساب باز‌ نکند. متن بیانیه به شرح ذیل است: «در حالی که با گذشت قریب به یک سال از حوادث جمعه های خونین زاهدان و خاش، دستور رسیدگی رهبر به پرونده مظلومانه شهداء، برای مسئولین استان به اندازه پشیزی هم ارزش ندارد و غیرقابل اجراست، چاپلوسی و تملق عده ای برای فراهم سازی بستر دیدار برخی از مردم بلوچستان با رهبر به چه معناست؟ نزدیکان و ارادتمندان رهبر جلوی این چاپلوسان ریاکار را بگیرند و روی خلوص کاذب‌شان حساب باز نکنند» لازم ب ذکر است تدارک دیدن ملاقات مردم بلوچستان با خامنه ای در آستانه سالگرد فاجعه جمعه خونین زاهدان از دیدگاه بسیاری از شهروندان بلوچ برنامه ای برای خون‌شویی از فاجعه جمعه خونین در آستانه سالگرد این حادثه است. (رسانک، 20 شهریور 1402)

مولوی عبدالحمید: بیداری ملت ایران سرآغاز پیروزی است؛ کشته‌شدن مهسا برای همه مردم درد‌آور بود
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۴ شهریور «بیداری ملت ایران» را «سرآغاز پیروزی» دانست و با اشاره به کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد گفت وقتی مهسا به خاطر نوع پوشش بازداشت و جنازه او به خانواده تحویل شد برای همه مردم دردآور بود. او همچنین گفت چرا فردی که «حجابش شاید کم بوده کشته شود؟» امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه مردم ایران خواهان آزادی و عدالت هستند گفت: مردم از سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ناراضی‌اند، چرا که این سیاست‌ها شکست خورده است. او گفت: مردم ناراضی‌اند که متخصصان از کشور فرار می‌کنند و یا خانه‌نشین شده‌اند؛ مردم ناراضی‌اند که افراد و مدیران ناتوان کشور را در دست گرفته‌اند. این شخصیت برجسته اهل سنت کشور افزود: ملت ایران دنبال عدالت و تشنه عدالت است. صدایی که امروز در میان ایرانیان داخل و خارج از کشور بلند است، عدالت‌خواهی است. مردم آزادی می‌خواهند و از تبعیض و نابرابری خسته‌اند.(خیرگزاری هرانا.23شهریور1402)
تظاهرات در زاهدان پس از نماز جمعه: خامنه‌ای کشتار زاهدان را فراموش نمی‌کنیم
همچون هفته‌های گذشته،‌ امروز هم بعد از نماز جمعه،‌ تظاهراتی در شهر زاهدان برگزار شد. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با این شعارها در دست داشتند «خامنه‌ای بدان کشتار زاهدان را فراموش نمی‌کنیم» و«مثل شهید یاسرم برای مرگ حاضرم» وشعار دادند: «مرگ بر جمهوری اعدامی». تظاهرات امروز در زاهدان یک روز پیش از سالگرد کشته شدن مهسا /ژینا/ امینی در بازداشت گشت ارشاد است. این در حالیست که از سیستان و بلوچستان گزارش شده بود در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی و در ادامه تلاش‌های مقامات جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تجمع مردم، پیامک‌های تهدیدآمیزی به موبایل مشترکان ارسال شده است. پیش از تظاهرات امروز زاهدان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت این شهر در خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به کشته شدن مهسا امینی گفت: « اگر مامورانی که در حق مهسا و خانواده مهسا ظلم کردند مجازات می‌شدند، دل مردم تسلی پیدا می‌کرد چرا که مردم به عدالت راضی می‌شوند و عدالت ضامن امنیت است.» مولوی عبدالحمید یک روز پیش از سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی روند بازداشت و جان باختن او را «دردآور» خواند و گفت او گناهی نداشت و مرتکب قتلی نشده بود که کشته شود.(خبرگزاری بی بی سی فارسی.23شهریور)
بازداشت همراه با خشونت دو شهروند بلوچ توسط نیروهای لباس شخصی در زاهدان
جمعه ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۲، نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات، دو شهروند بلوچ را در خیابان بهشتی زاهدان با خشونت بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. هویت این دو شهروند بلوچ را «نوید شه بخش»، ۲۰ ساله، فرزند نورمحمد و «عرفان شهنوازی راد»، ۲۱ ساله، فرزند نادر عنوان شده است. بر اساس این گزارش، حوالی ساعت ۲/۵ بعد از ظهر جمعه نیروهای امنیتی لباس شخصی که با دو خودروی سمند سفید بودند، نوید و عرفان را در خیابان بهشتی و در مسیر برگشت از سوی مصلی زاهدان به منزل خود با خشونت بازداشت کردند. گفتنی است که جمعه نیروهای نظامی و امنیتی همه مسیرهای منتهی به مسجد مکی و مصلی زاهدان را مسدود کرده و شمتری از جوانانی را که از نماز جمعه در حال بازگشت به سمت منازل خود بودند را پس از ضرب و شتم بازداشت و با خود برده اند.(خبرگزاری رسانک.24شهریور1402)
قشم؛ یک روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
پنجشنبه بیست و سوم شهریورماه، شیخ نادر سفاری، روحانی اهل سنت ساکن شهر لافت در جزیره قشم، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این روحانی اهل سنت توسط نیروهای اداره اطلاعات هرمزگان بدون ارائه حکم قضایی همراه با خشونت بازداشت شده است. تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است. آقای سفاری یکی از مدرسین مدرسه علوم دینی اهل سنت شیخ ضیایی بندرعباس است.(خبرگزاری هرانا.25شهریور1402)
احضار و بازجویی یک روحانی اهل سنت توسط اطلاعات سپاه خاش
یکشنبه بیست و ششم شهریورماه، محمدرضا هاشمزهی، روحانی اهل سنت و امام جمعه شهرستان تفتان، توسط سازمان اطلاعات سپاه خاش احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. بر اساس این گزارش، آقای هاشمزهی پس از احضار مورد بازجویی قرار گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل احضار محمدرضا هاشمزهی اطلاعی حاصل نشده است. این روحانی اهل پیشتر نیز به دلیل حمایت از اعتراضات سارسری و مولوی عبدالحمید، به نهادهای امنیتی احضار شده بود. محمدرضا هاشمزهی، روحانی اهل سنت و امام جمعه شهرستان تفتان (نوک آباد) است.( خبرگزاری هرانا.25شهریور1402)

بازداشت یک نفر دیگر از خانواده ی کوهکن توسط نیروهای امنیتی با هدف فشار حداکثری به خانواده
٢٨ شهریور ماه ۱۴۰۲، با یورش نیروهای امنیتی به منزل یک شهروند بلوچ و شکستن شیشه ها و پنجره منزل در زاهدان، یک نفر دیگر از خانواده ی کوهکن بلوچ بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. نیروهای امنیتی و لباس شخصی با تعداد بالا و بدون نشان دادن هیچ حکم قضایی با بالا رفتن از دیوار حیاط، و شکستن شیشه ها و نرده وارد منزل شده‌ و با ایجاد رعب و وحشت به همسر و دختر خردسال ذبیح الله او را بازداشت کرده‌اند. گفته می شود ، ذبیح الله پسر عموی بنیامین ، الیاس و ادریس کوهکن است و بازداشت وی با هدف ایجاد فشار حداکثری به خانواده برای همکاری با نیرو های امنیتی است . لازم به ذکر است ، در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۲ ادریس کوهکن برادر بنیامین کوهکن نیز با هدف ایجاد فشار به خانواده برای همکاری با نیروهای امنیتی بازداشت شد .(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ ،27شهریور1402)

خطر اعدام ۳ تن از معترضین جمعه خونین زاهدان
۳ تن از بازداشت شدگان و معترضین جمعه خونین زاهدان که محکوم به اعدام هستند، در بند۹ زندان زاهدان نگهداری می‌شوند. این بند فاقد هر گونه شرایط انسانی است. سه تن از دستگیر شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، از معترضین جمعه خونین زاهدان، با خطر اعدام مواجه شده و جان آنها در خطر است. منصور دهمرده، کامبیز خروت و ابراهیم نارویی پس از کشتار خونین جمعه سیاه زاهدان، در روز ۸ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. پس از دستگیری پرونده آنها به شعبه دوم کیفری فرستاده شده است. ابراهیم نارویی متولد ۲۵ تیر ۱۳۷۶ و ساکن منطقه جاده قدیم زاهدان است. وی در تاریخ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات دستگیر شده است. ابراهیم نارویی پس از تحمل شکنجه‌های طولانی به بند ۹ زندان زاهدان منتقل شده است. ابراهیم نارویی از داشتن وکیل محروم بوده و تحت شکنجه‌های قرون وسطایی مجبور به اعترافات اجباری شده و طبق همین اعترافات اجباری به اعدام محکوم شده است. منصور دهمرده متولد ۱۳۷۹ است که در تاریخ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ بازداشت شده است. وی که یک شهروند معلول است، در دادگاه محکوم به اعدام شد. درحالیکه به گفته خودش تنها ۳سنگ به سمت ماموران سرکوبگر پرتاب کرده است. قاضی جنایتکار در پاسخ وی گفته است که هر کس بر علیه حکومت اعتراض کند، حکمش اعدام است. کامبیز خروت متولد ۱۳۸۰ است. او در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۱ پس از جمعه خونین زاهدان بازداشت شده است. جرم وی آتش زدن بانک است. در حالی‌که به گفته همه معترضین بانک را لباس شخصی‌های حکومتی آتش زده‌اند. وی از داشتن وکیل محروم و در طی مدت بازداشت تحت شدید‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفته است. او در دادگاه بدون داشتن وکیل وی به اعدام محکوم شده است.( کانون حقوق بشر ایران.28شهریور1402)

بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.
در این ماه :
انیسا فنائیان، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
روز دوشنبه سی ام مرداد ۱۴۰۲، انیسا فنائیان، شهروند بهائی بازداشت شد.ساعت ۱۲ روز جاری نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل خانم فنائیان، اقدام به بازداشت وی کردند. ماموران در زمان بازداشت، حدود سه ساعت به تفتیش منزل پرداختند و نهایتا تلفن همراه، لپتاپ و تمام آثار مرتبط با آیین بهائی را ضبط کردند. حکمی که برای بازداشت خانم فنائیان توسط نیروهای امنیتی به این شهروند ارایه شد، به صورت دست نوشته بود.” تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. انیسا فنائیان، شهروند بهائی ساکن سمنان پیش از این نیز به دلیل اعتقادات دینی خود، سابقه تحمل حبس دارد. (هرانا , 2 شهریور 1402)

شبنم تبیانیان، شهروند بهائی بازداشت شد
روز دوشنبه سی ام مرداد ۱۴۰۲، شبنم تبیانیان، شهروند بهائی ساکن سمنان بازداشت. خانم تبیانیان هنگام خروج از منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. نیروهای امنیتی اقدام به تفتیش منزل این شهروند بهائی کردند و شماری از لوازم شخصی و آثار موبوط به آیین بهائی را ضبط کردند. پیگیری های خانواده این شهروند در خصوص محل نگهداری وی تاکنون بی نتیجه مانده است. تاکنون از دلایل بازداشت این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا , 2 شهریور 1402)

سوسن بادوام شهروند بهائی به ۴ سال حبس محکوم شد
سوسن بادوام، شهروند بهائی به تحمل دوران حبس محکوم شد. براساس حکمی که توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست مهدی راسخی صادر و روز دوشنبه سی مردادماه به این شهروند ابلاغ شده است، خانم بادوام از بابت اتهام “فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن” به تحمل سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری محکوم شد. همچنین بر اساس حکم صادره، این شهروند بهائی به مدت ده سال از برخی حقوق اجتماعی محروم خواهد شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی سه سال و شش ماه و یک روز زندان در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. دادگاه رسیدگی به اتهامات سوسن بادوام در تاریخ پانزدهم مرداد امسال در این شعبه برگزار شده بود. سوسن بادوام (فرهنگی) در تاریخ بیست و هشت آذر ۱۴۰۱، توسط نیروهای اطلاعات سپاه استان گیلان بازداشت شد. در زمان بازداشت، نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل، شماری از لوازم شخصی وی و خانواده را ضبط کردند و با خود بردند. (هرانا , 2 شهریور 1402)

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات پیام ولی، شهروند بهائی
زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات پیام ولی، شهروند بهائی تعیین شد. براساس ابلاغیه ای که توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب کرج صادر شده است، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروند در تاریخ بیست و ششم شهریور سال جاری در این شعبه برگزار خواهد شد. در این ابلاغیه اتهام مطروحه علیه آقای ولی “نشر اکاذیب در فضای مجازی از طریق انتشار محتوای مجرمانه” عنوان شده است. آقای ولی اوایل تیر ماه سال جاری در شعبه سوم دادگاه انقلاب کرج با پرونده ای جدید علیه خود مواجه شد. این پرونده به دلیل آنچه “عدم صلاحیت این دادگاه” عنوان شده بود، به شعبه یک بازپرسی دادسرای ناحیه یک کرج ارجاع داده شد. پیام ولی، شهروند بهائی ساکن کرج، روز شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱، ضمن تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. وی نهایتا به زندان قزلحصار این شهر انتقال داده شد. آقای ولی در اوایل اسفندماه سال گذشته، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به ریاست قاضی سید موسی آصف الحسینی، از بابت اتهام “همکاری با دول متخاصم” به ده سال حبس، از بابت اتهام ”اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر” به پنج سال زندان، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس با احتساب ایام بازداشت و همچنین از بابت مجازات های تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور پس از تحمل ایام حبس و دو سال اقامت اجباری در شهرستان یاسوج همراه با معرفی هفتگی خود به دادگاه انقلاب، محکوم شد. محکومیت وی توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز به ۹ سال و ۹ ماه حبس کاهش یافت. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی شش سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود. (هرانا , 2 شهریور 1402)

پیام ولی در زندان به نشر اکاذیب در فضای مجازی متهم شد
دادگاه انقلاب کرج، «پیام ولی» شهروند بهایی زندانی در زندان قزلحصار را جهت رسیدگی به شعبه سوم دادگاه انقلاب کرج احضار کرد . در متن ابلاغیه مذکور نوشته شده که آقای ولی موظف است ساعت ۹ صبح ۲۶شهریور۱۴۰۲ در خصوص شکایت علیه وی مبنی‌بر نشر اکاذیب در فضای مجازی از طریق نشر محتوای مجرمانه، در شعبه سوم دادگاه انقلاب کرج حاضر شود. این ابلاغیه الکترونیکی برای پیام ولی در حالی صادر شده که او ۱۱ ماه است که در بازداشت به‌سر برده و در حال حاضر در زندان قزلحصار کرج حکم شش سال حبس خود را می‌گذراند. در چند ماه گذشته، پیام ولی به‌دلیل اطلاع رسانی از وضعیت خودش به خارج از زندان از سوی «انوری»، بازپرس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به «نشر اکاذیب در فضای مجازی» متهم شده است و به همین دلیل، پرونده جدیدی برای او در دادگاه انقلاب کرج باز شده است. قابل ذکر است، این زندانی بهایی بارها از سوی بازجویان برای اعتراف اجباری در مقابل دوربین تلویزیون تحت فشار قرار گرفته است که عدم پذیرش خواسته بازجویان موجب شد تا با درخواست عفو او مخالفت شود. (ایران وایر،3 شهریور 1402)
در پی فشار نهادهای امنیتی؛ نفیسا سعادت یار، شهروند بهائی از محل کار خود اخراج شد
نفیسا سعادت یار، شهروند بهائی ساکن گرگان، از محل کار خود اخراج شد. خانم سعادت نیا پانزده سال به عنوان نماینده علمی در یک شرکت خصوصی مشغول به فعالیت بود. پس از بازداشت و آزادی وی، نیروهای اطلاعات سپاه، مدیران این شرکت را احضار و آنها را مجبور کردند که خانم سعادت نیا را اخراج کنند. نهایتا مدیران شرکت نیز مجبور به قطع همکاری با این شهروند بهائی شدند. نفیسا سعادت یار و همسرش پویا امری اویل بهمن سال گذشته بازداشت و پس از مدتی هر کدام با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی آزاد شدند. (هرانا , 4 شهریور 1402)
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شش شهروند بهایی برگزار شد
جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات شش شهروند بهائی برگزار شد. در جریان این جلسه که روز سه‌ شنبه هفتم شهریور ۱۴۰۲، با حضور صبا سفیدی، سمیرا ابراهیمی، پدرام عبهر و ایرج شکور در شعبه‌ ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سید علی مظلوم برگزار شده، خانم ها سفیدی و ابراهیمی به همراه آقای عبهر به دفاع از خود پرداخته اند. اخذ دفاعیات از آقای شکور به جلسه سوم دادگاه موکول شد. لازم به ذکر است، مورخ هفدهم مردادماه در اولین جلسه دادگاه، خانم خضوعی و فرزند وی ارسلان یزدانی به دفاع از خود پرداختند. اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بهائی در ادامه می آید: سمیرا ابراهیمی:( عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام ) ارسلان یزدانی: (عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام ) پدرام عبهر:( “عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام) صبا سفیدی: (“عضویت در گروه‌ های مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام) سعیده خضوعی: (فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروهک مخالف نظام ) ایرج شکور: (تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی بر علیه نظام جمهوری اسلامی .(هرانا , 9 شهریور 1402)

نازیلا حقار، شهروند بهایی به پنج سال حبس محکوم شد
نازیلا حقار، شهروند بهایی ساکن تهران توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب این شهر به ریاست قاضی سیدعلی مظلوم، با اتهام “عضویت در گروه غیرقانونی به هدف برهم زدن امنیت” به پنج سال حبس محکوم شد. حکم پنج سال حبس تعزیری نازیلا حقار پس از پذیرش درخواست واخواهی، روز ٢٩ مرداد ماه سال جاری عیناً تایید شده بود. به گفته منابع آگاه از مصادیق اتهامات نازیلا حقار، برگزاری کلاس‌های ویژه برای آموزش به کودکان عنوان شده است. پیشتر، روز یکشنبه ۹ مرداد ماه ١۴٠٢، منزل و همچنین محل کار این شهروند بهایی طی یورش نیروهای حکومتی مورد تفتیش قرار گرفت و وسایل شخصی او و خانواده‌اش از جمله تلفن‌های همراه و کامپیوتر آن‌ها ضبط شده بود. (هه‌نگاو، 9 شهریور 1402)

گزارشی از آخرین وضعیت نیوشا بدیعی ثابت محبوس در زندان بابل
نیوشا بدیعی ثابت، ۳۸ ساله، روانشناس، مترجم، شهروند بهایی علیرغم گذشت هجده روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان بابل به سر می برد. امکان ارتباط تلفنی و ملاقات با خانواده از خانم ثابت سلب شده است.یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بازداشتی گفت: “از ده روز گذشته تاکنون امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده از این شهروند بازداشتی سلب شده است. بی خبری از وضعیت خانم بدیعی ثابت، افزایش نگرانی های خانواده وی را در پی داشته است.”نیوشا بدیعی ثابت، ساکن تهران شامگاه سه شنبه بیست و چهارم مردادماه، توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی در منزل یکی دیگر از شهروندان بهائی در بابل بازداشت و سپس به زندان زندان بابل منتقل شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 11 شهریور 1402)

تداوم بازداشت، محروم از درمان و بلاتکلیفی سوزان عید محمدزادگان، شهروند بهائی
سوزان عید محمدزادگان، شهروند بهائی علیرغم گذشت نوزده روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان بابل بسر میبرد. خانم عید محمدزادگان که از مشکلات پزشکی رنج میبرد، از رسیدگی درمانی مناسب محروم مانده است.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند گفت: “از سال گذشته که دوره شیمی درمانی خانم عید محمدزادگان به پایان رسید، وی تحت نظر پزشکان متخصص مراحل درمانی خود را سپری میکرد. با این حال، این شهروند بهائی از زمان بازداشت تاکنون از رسیدگی پزشکی مناسب و دسترسی به داروهای خود محروم مانده است.” بر اساس گزارشاتی که دریافت شده است، امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده از زمان بازداشت خانم عید محمدزادگان تاکنون، از وی سلب شده است.(هرانا، 12 شهریور 1402)

جمال الدین خانجانی از زندان اوین آزاد شد/ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ماریا خانجانی
روز شنبه یازدهم شهریورماه، جمال الدین خانجانی، از مدیران سابق جامعه بهائی ایران با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد. ماریا خانجانی دختر این شهروند بهائی علیرغم گذشت بیست و یک روز از زمان دستگیری، کماکان در بند ۲۰۹ این زندان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.در تاریخ بیست و دوم مرداد، جمال الدین خانجانی از مدیران سابق جامعه بهائی ایران به همراه دخترش ماریا خانجانی، پس از تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بهائی اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ، 12 شهریور 1402)

تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت کیوان رحیمیان در زندان اوین
کیوان رحیمیان، شهروند بهایی ساکن تهران، علیرغم گذشت چهل و پنج روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرد. تداوم ممنوع الملاقات و تماس بودن آقای رحیمیان بر نگرانی های خانواده و نزدیکان وی افزوده است. کیوان رحیمیان، در تاریخ بیست و هفتم تیرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.این شهروند بهائی پیش از این نیز سابقه بازداشت و تحمل حبس دارد. وی در سال ۱۳۹۶، پس از تحمل پنچ سال حبس از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود.آقای رحیمیان از اساتید دانشگاه مجازی بهاییان ایران است.(هرانا ، 12 شهریور 1402)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نهاله شهیدی یزدی در زندان کرمان
نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج، علیرغم گذشت ۱۵۸ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “خانم شهیدی یزدی اخیرا از بابت اتهام «تشکیل دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» تفهیم اتهام شده است. همچنین وکیل مدافع این شهروند بهائی کماکان اجازه دسترسی به پرونده را ندارد.” پیشتر وکیل اول خانم شهیدی یزدی، به دلیل عدم همکاری مسئولین قضایی در خصوص دسترسی او به پرونده استعفا داد.خانم شهیدی یزدی در تاریخ هشتم فروردین ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.(هرانا ، 12 شهریور 1402)

شبنم تبیانیان و انیسا فنائیان شهروندان بهائی با تودیع وثیقه آزاد شدند
شبنم تبیانیان و انیسا فنائیان شهروندان بهائی ساکن سمنان با تودیع وثیقه از زندان این شهر آزاد شدند. خانم تبیانیان در تاریخ پنجم شهریور و خانم فنائیان در تاریخ ششم شهریور هر کدام با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان سمنان آزاد شدند. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. شبنم تبیانیان و انیسا فنائیان شهروندان بهائی ساکن سمنان روز دوشنبه سی ام مرداد ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. در زمان دستگیری، منازل شخصی این شهروندان نیز مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. خانم فنائیان پیش از این نیز به دلیل اعتقادات دینی خود، سابقه تحمل حبس دارد.(هرانا ، 14 شهریور 1402)

شهدخت خانجانی، شهروند بهایی، به‌طور غیابی به ۱۶ سال حبس محکوم شد
دادگاه انقلاب سمنان شهدخت خانجانی، شهروند بهایی، را بطور غیابی به شانزده سال حبس، هفده سال محرومیت از حقوق اجتماعی، و پرداخت پانصد میلیون ریال جریمه نقدی همراه با مجازات‌های تکمیلی محکوم کرد. شعبه یک دادگاه انقلاب سمنان با استناد به گزارش اداره اطلاعات و فعالیت‌های شهدخت خانجانی در فضای مجازی، او را به تبلیغ «علیه کلیت نظام» جمهوری اسلامی متهم کرده است. بر این اساس، این شهروند بهایی به ۱۰ سال حبس بابت اتهام «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور»، ۵ سال حبس و پرداخت ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۱۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی به اتهام «تبلیغ بهائیت»، همچنین یک سال حبس به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم شده است. مجازات تکمیلی شهدخت خانجانی هم شامل دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی است. مرکز اسناد حقوق بشر ایران، مستقر در آمریکا، به نقل از یکی از نزدیکان شهدخت خانجانی، تاریخ واخواهی و اعتراض به حکم صادره را روز ۱۹ شهریور اعلام کرده است.شهدخت خانجانی، مادر دو فرزند، روز ۸ خرداد سال جاری در منزلش در سمنان بازداشت و پس از ۱۰ روز با قرار وثیقه آزاد شده بود. ( صدای آمریکا، 16 شهریور 1402)

ادامه برخورد با شهروندان بهایی ایران؛ بازداشت دو مربی «سرشناس» در بابل به اتهام ترویج بهائیت
رئیس کل دادگستری استان مازندران مدعی «انهدام ‌باند ‌فرقه بهائیت» در بابل و دستگیری دو مربی «سرشناس» و پلمب ۱۲ کانون تشکیلات مرتبط با این موضوع شد. محمدصادق اکبری‌ گفته که «معاندین با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای خود، سعی در براندازی نظام دارند.» به گفته اکبری در شهرستان بابل اقداماتی «در پوشش» دو مدرسه و چند مرکز آموزشی و ورزشی از طریق بکارگیری «عناصر تشکیلاتی بهائیت» انجام شده بود که مربیان بازداشت و مراکز پلمب شدند. وزارت اطلاعات روز ۲۲ مرداد ماه نیز در بیانیه‌ای بدون ارائه شواهد و اسناد مدعی شد یک «شبکه گسترده خانواده بهائی اخلالگر در حوزه دارو» را دستگیر کرده است. طبق ادعای وزارت اطلاعات، به دنبال پیگیری‌های اطلاعاتی-امنیتی «سرنخ‌هایی از ارتباطات خارجی و قرائنی از دخالت برخی فرق ضاله» در زمینه «قاچاق و احتکار دارو» کشف شد. در آن بیانیه، وزارت اطلاعات در ادامه ادعاهای خود به دستگیری یک خانواده بهائی بنا به دلایلی همچون «تملک آشکار و پنهان ۲۰ داروخانه و سه شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی و انبارهای متعدد غیرمجاز» و همچنین تملک «۲۰ انبار مخفی… حاوی داروهای قاچاق و احتکار شده» اشاره کرده است. بیانیه وزارت اطلاعات بدون اشاره به نام این خانواده، از دستگیری ٩ نفر و توقیف ۴۰ باب داروخانه و انبار در این ارتباط خبر داده بود. از هویت شهروندان بازداشت شده، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه آنها اطلاعی در دست نیست. (منبع ششهروند خبرنگار، 19 شهریور 1402)

ادیب ولی، شهروند بهائی از ادامه تحصیل محروم ماند
ادیب ولی، فرزند پیام ولی شهروند بهائی محبوس در زندان قزلحصار کرج، به دلیل مواجهه با یک پیغام خطا در سایت سازمان سنجش، از ثبت نام در دانشگاه و ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی محروم ماند. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی به هرانا گفت: “در مردادماه امسال پس از اعلام نتایج کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش، ادیب ولی برای ثبت نام در دانشگاه به این سامانه مراجعه کرد که با پیغام «پرونده شما در دست بررسی می باشد» مواجه شد. وی برای پیگیری این موضوع به مرکز سازمان سنجش تهران مراجعه کرد اما مسئولان مربوطه از ارایه پاسخی روشن در خصوص این اقدام امتناع کردند. نهایتا به دلیل تداوم این وضعیت و اتمام مهلت انتخاب رشته، این جوان بهائی از ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی محروم مانده است.”لازم به ذکر است، پیام ولی شهروند بهائی و پدر ادیب ولی، هم اکنون در حال تحمل دوران محکومیت خود در زندان قزلحصار کرج است. وی اخیرا با گشایش پرونده ای جدید مواجه شده است. ( هرانا، 20 شهریور 1402)
سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت، شهروندان بهائی آزاد شدند
امروز دوشنبه بیستم شهریورماه، سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت، شهروندان بهائی با تودیع وثیقه از زندان بابل آزاد شدند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان گفت: “آزادی این شهروندان ساعاتی پیش، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی صورت گرفته است.شامگاه سه شنبه بیست و چهارم مردادماه، سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی در منزل خانم عید محمدزادگان در بابل بازداشت شدند.آنان توسط شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بابل از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” مورد تفهیم اتهام گرفته بودند. لازم به ذکر است، چندی پیش محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران با اشاره به پلمب دو مدرسه و ده مرکز آموزشی و ورزشی در شهرستان بابل، مدعی شده بود: که دلیل این اقدام “تبلیغ دیانت بهائی توسط این مراکز” بوده و در این راستا دو شهروند بهائی نیز که از آنها تحت عنوان “مربیان سرشناس بهائی در ایران” یاد کرده است، بازداشت و به زندان منتقل شده اند. “تعداد این مراکز نهایتا ۴ مهدکودک بوده است. همچنین هیچ گاه تبلیغ دینی در این مراکز وجود نداشته و فقط آموزش تربیت کودکان بوده که اولیای این کودکان نیز در این مراکز حضور داشتند. نیوشا بدیعی ثابت، ۳۸ ساله، روانشناس، مترجم و شهروند بهائی ساکن تهران است. وی پیش از این نیز سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته است.( خبرگزاری هرانا.21شهریور1402)

سلامت بهروز فرزندی، آزاده و جانباز بهایی در زندان در خطر است
سلامت بهروز فرزندی، جانباز و آزاده پیرو آیین بهایی که در حال گذراندن محکومیت خود در زندان شیراز است، در خطر است. بهروز فرزندی، آزاده و جانباز بهایی در حالی به سی و سومین سالگرد آزادی خود از اسارت در جنگ ایران و عراق رسیده است که به اتهام پیروی از آیین بهایی در زندان شیراز بسر می‌برد. دادگاه انقلاب شیراز، فرزندی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در جامعه بهایی به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم کرد. او روز شنبه ۷مرداد۱۴۰۲ پس از یک دوره توقف حکم و انجام معالجات پزشکی، جهت ادامه حکم به زندان شیراز منتقل شداین شهروند بهایی که بر اثر موج انفجار ناشی از بمباران هم‌چنین فشارها و سختی‌های متحمل شده در طی دو سال و نیم اسارت تحت درمان پزشکان متخصص اعصاب و روان، داخلی و قلب است، هم اکنون در محیطی نامساعد و پرتنش در بین جمعیت زیادی از زندانیان نگه داشته شده است فشار حاصل از زندان و محدودیت شدید هواخوری در بند، سلامت بهروز فرزندی را که پیش از زندان جراحی قلب داشته، به خطر انداخته است.(خبرگزاری ایران وایر.22شهریور1402)
پیام ولی، زندانی بهایی از شرکت در جلسه دادگاه انصراف داد
پیام ولی، شهروند بهایی زندانی در ندامتگاه مرکزی کرج با ارسال یادداشتی خطاب به قاضی پرونده‌ی جدیدش اعلام کرد که در جلسه دادگاه ۲۶شهریور شرکت نخواهد کرد. این زندانی بهایی در این یادداشت ، دلایل عدم حضور خود در دادگاه را این‌طور بیان کرده است. جناب قاضی، آیه‌ای شریفه در قرآن می‌فرماید: حقیقت را بگو حتی اگر متضرر شوی . آقای قاضی چگونه می‌توان در سیستمی حاضر شوم که اخیرا من را به خاطر تظلم خواهی و احقاق حق به زندان محکوم کرده است و اکنون کیفرخواستی علیه راست‌گوییم صادر نموده است. حالا هم قرار است به خاطر راست‌گویی و صداقت محاکمه شوم . چگونه در سیستمی حاضر شوم که برخی از همکیشانم را در سال‌های ابتدایی اعدام کردند، از حق داشتن کار و حق تحصیل در دانشگاه محکوم کرده و پاسخ‌گویی مسالمت آمیز به جرم‌ها و تهمت‌ها را جرم تلقی کرده است . چگونه در سیستمی حاضر شوم که به بهاییان به خاطر آموزش علم، اخلاق و موسیقی به زندان محکوم کرده و اموال‌شان را مصادره کرده است . پیام ولی در دوم مهر ماه سال گذشته در محل کار خود همراه با ضرب و شتم دستگیر شد. او به اتهام تبلیغ علیه نظام، گفتگو با شبکه‌های تلویزیونی خارج از کشور در مورد وضعیت بهاییان و تحریک مردم به آشوب ازطریق صفحه شخصی خود به ۹ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده و هم اکنون در حال گذراندن دوره محکومیت خود در ندامتگاه مرکزی کرج است . در چند ماه گذشته، پیام ولی به ‌دلیل اطلاع رسانی از وضعیت خودش در زندان به نشر اکاذیب متهم شده و پرونده جدیدی برای او در شعبه سه دادگاه انقلاب کرج باز شده است .(خبرگزاری ایران وایر.23شهریور1402)

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org/

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram