گزارش آماری نقض حقوق محیط زیست، شهریور ماه ۱۴۰۲

تهیه نمودار و گزارش:اصغر خدابنده سامانی ،مینا آقابیگی

آگاهی بیشتر:
این گزارشات آماری از میان بیش از۱۲۳خبر که در طول ماه شهریور تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع ازمحیط زیست تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هرانا، ایلنا، ایرنا، دیده‌بان، ایسنا، مهر، خبربان، قطره، تسنیم، یورونیوز، انصاف و پایگاه خبری محیط زیست و حیات وحش جمع‌آوری ‌گردیده است.آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حفاظت محیط زیست در شهریور ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: مینا آقابیگی، ایرانداخت کیا، علیرضا جهان‌بین، رزا جهان‌بین، حمیدرضا امینی، علی برومند، کاوه قزلباش، ندا فروغی، مجید رئوفی، فرشته خیام‌الحسینی، صمد جعفری، سپهر رضائی شایان، سعید طائف، محمودرضا صالحی، اصغر خدابنده سامانی، ناصر خواجوی اورکی، قندیل دادخواه، مرضیه علی‌کرمی، بهاره مسگری، سونیا سوارکوب، شیما یاحق، امیر ولی‌زاده می‌باشند.

آلودگی هوا

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا خیلی ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است .با توجه به این تقسیم بندی وضعیت آودگی هوا در تیر ما 1402 در ایران به شرح ذیل می باشد .

اراک چهارمین شهر آلوده کشور/مرداد آلوده ای را تجربه کردیم
خبر گزاری ایسنا : یوسف یوسفی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی با اشاره به گزارش وضعیت کیفیت هوای اراک در ۵ ماهه نخست سال جاری اظهار کرد: در فروردین ماه یک روز پاک، ۲۷ روز سالم و سه روز ناسالم، در اردیبهشت ماه یک روز پاک، ۲۹ روز سالم و یک روز ناسالم، در خردادماه ماه ۲۵ روز با هوای سالم و ۶ روز ناسالم، در تیرماه ۱۴ روز سالم و ۱۱ روز ناسالم و در مردادماه ۶ روز سالم و ۱۷ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۶ روز ناسالم برای تمامی گروه های سنی، یک روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک ثبت شد. ( 31 مرداد )

شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر به دلیل آلودگی هوا به مراجع قضایی معرفی شدند‌
خبرگزاری تسنیم : به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، ایرج سلیمانی در این خصوص گفت: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر به صورت شبانه‌روزی اقدام به پایش نقاط مختلف در سطح شهر و همچنین صنایع مستقر در شهرستان می‌کند.رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر از معرفی واحدهای آلاینده و شرکت‌های پتروشیمی به مراجع قضایی خبر داد و گفت: به دنبال انتشار بوی نامطبوع و مرگ و میر ماهیان در بندر ماهشهر و بندر امام خمینی و طی بررسی و پایش واحدهای آلاینده، شرکت‌های پتروشیمی بندر ماهشهر به مراجع قضایی معرفی شدند. ( 31 مرداد )

جریمه سنگین نقدی سوزاندن کاه و کلش در آستانه اشرفیه
خبرگزاری ایلنا : صاحب یک کارخانه شالیکوبی در آستانه اشرفیه به دلیل سوزاندن کاه و کلش و آلوده کردن هوا به پرداخت بیش از ۶۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. ( 2 شهریور )

گردوغبار برخاسته از استان البرز منشأ آلودگی هوای شب گذشته تهران
خبرگزاری تسنیم : معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل محیط زیست استان تهران گفت: شب گذشته گردوغبار برخاسته از استان البرز موقتاً باعث افزایش آلودگی هوای تهران شد، این گردوغبار موقتی بود که ابتدا البرز و سپس استان تهران را تحت تأثیر قرار داد. ( 5 شهریور )

آلودگی هوا در اصفهان به وضعیت خطرناک رسید
خبرگزاری ایرنا : بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه پایش کیفی هوای سازمان حفاظت محیط زیست، شاخص لحظه ای کیفیت هوا در کلانشهر اصفهان در ساعت ۱۰ صبح امروز ۳۳۷ (AQI) است که طبق تعاریف موجود، این میزان از آلودگی هوا نشان دهنده وضعیت ” خطرناک ” و رنگ قهوه ای است و افراد باید از فعالیت های خارج از منزل خودداری کنند. ( 5 شهریور )

هواشناسی کرمانشاه نسبت به وزش باد و گردوخاک هشدار سطح زرد صادر کرد
خبرگزاری ایرنا : اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به وزش باد نسبتاً شدید همراه با گردوخاک محلی و احتمال نفوذ غبار از فردا، سه‌شنبه هشدار سطح زرد صادر کرد ( 6 شهریور )

هوای اراک و شازند همچنان در وضعیت ناسالم است
خبرگزاری ایرنا : علیرضا محرابیان در گفت و گو با ایرنا: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (سه‌شنبه) به عدد ۱۶۲رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی بود.رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شازند هم در این ساعت به ۱۱۳ رسید که نشان از وضعیت ناسالم برای گروه‌های سنی حساس است. ( 7 شهریور )

هوای اصفهان و ۲ شهر مجاور آلوده است
خبرگزاری مهر : بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان ۲۵ آبان با ۱۳۶، احمدآباد با ۱۲۳، میدان انقلاب با ۱۲۶، پارک زمزم با ۱۴۰، بزرگراه خرازی با ۱۳۱، دانشگاه صنعتی با ۱۲۵، خیابان رودکی با ۱۲۱، رهنان با ۱۳۷، سپاهان شهر با ۱۱۳، خیابان فرشادی با ۱۱۵، فیض با ۱۳۵، بولوار کاوه و محله ولدان با ۱۲۶ و خیابان میرزا طاهر با ۱۲۷ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس است. ایستگاه سنجش آلودگی شهرهای مجاور اصفهان از جمله خمینی شهر، زرین‌شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است. ( 7 شهریور )

استمرار وضعیت آلودگی هوا در اراک
خبرگزاری ایرنا : علیرضا محرابیان در گفت و گو با ایرنا: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (دوشنبه) به عدد ۱۲۴ رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های سنی حساس بود.( 13 شهریور )

کیفیت هوای نهبندان در وضعیت خطرناک قرار گرفت
خبرگزاری ایرنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوای شهرستان نهبندان براساس داده‌های ایستگاه پایش کیفی هوا، با شاخص ۵۰۰ در وضعیت خطرناک قرار گرفت. ( 13 شهریور )

۱۱۰ روز همراه با گردوخاک در شرق کشور
خبرگزاری مهر : بر اساس داده‌های جوی سازمان هواشناسی کشور، از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۰۰ روز وزش باد با حداقل سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت در زابل جریان داشته است که در ۲۳ روز بیشینه سرعت وزش باد بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت بوده است. ( 13 شهریور )

آلاینده‌های هوا در اراک از حد استاندارد فراتر رفت
خبرگزاری ایرنا : علیرضا محرابیان در گفت و گو با ایرنا : بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (سه‌شنبه) به عدد ۱۳۰ رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بود.وی بیان کرد: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ساعت ۱۱ صبح امروز (سه‌شنبه) به ۱۶۱ رسید که نشانگر وضعیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی است. ( 14 شهریور )

هوای اصفهان آلوده است/ شاخص ۱۰ منطقه بر مدار قرمز و نارنجی
خبرگزاری مهر : شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۸ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز سه‌شنبه چهاردهم شهریور ماه با میانگین ۱۰۹ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد ( 14 شهریور )

احتمال وقوع گرد و غبار در مناطق شرق کشور
خبرگزاری فارس : سازمان هواشناسی هشدار نارنجی گرد و غبار برای مناطق شرق کشور صادر کرد، در این اطلاعیه آمده است که به علت وزش باد شدید، گرد و خاک در مناطق شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی و جنوب شرق خراسان رضوی، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا ، اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال اتفاق خواهد افتاد. ( 14 شهریور )

هوای اصفهان در وضعیت ناسالم/ شاخص ۷ منطقه قرمز و بنفش شد
خبرگزاری مهر : شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۸ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۹ صبح امروز چهارشنبه پانزدهم شهریور ماه با میانگین ۱۳۴ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان‌های ۲۵ آبان و احمدآباد با ۱۵۲، بزرگراه خرازی با ۱۵۱، خیابان‌های زینبیه و فرشادی با ۱۵۳ و بولوار کاوه با ۱۷۲ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در ایستگاه کردآباد با ۲۰۱ بنفش و بسیار ناسالم است. ( 15 شهریور )

کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم
خبرگزاری اعتماد آنلاین : بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون » با میانگین ۷۸ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۰۸ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است. ( 15 شهریور )

هشدار وقوع تند باد لحظه‌ای در استان تهران
خبرگزاری مشرق : مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران نسبت به احتمال وقوع تند باد لحظه ای در این استان هشدار داد و گفت: شهروندان نسبت به استحکام سازه های موقت و سست و تابلوهای تبلیغاتی اطمینان حاصل کنند. ( 16 شهریور )

وزش باد شدید و گردوخاک در پایتخت طی ۲ روز آینده
خبرگزاری مهر : اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح نارنجی نسبت به وزش باد شدید تا خیلی شدید، تندباد لحظه‌ای و خیزش گردوخاک در استان هشدار داد. ( 17 شهریور )

ایران در معرض کانون‌های اصلی گرد و غبار / ۲۲ استان ایران تحت تاثیر پدیده گرد و غبار قرار دارند
خبرگزاری تسنیم : رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جمهوری اسلامی ایران از نظر موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی در معرض کانون‌های اصلی گرد و غبار سایر کشورها قرار گرفته است. ( 17 شهریور )

کیفیت هوای ۵ شهر خوزستان در وضعیت قرمز
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور تا ساعت ۱۱ صبح امروز (۱۷ شهریورماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه سوسنگرد ۱۹۰، ایستگاه استانداری خوزستان در اهواز ۱۷۹، ایستگاه شادگان ۱۷۱، ایستگاه ماهشهر ۱۶۹ و ایستگاه دزفول ۱۶۷ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین وضعیت هوای این شهرها “ناسالم” و قرمز بوده است. ( 17 شهریور )

۷۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودروها و موتورسیکلت‌ها است
خبرگزاری مشرق : عاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از برخورد پلیس راهور تهران بزرگ با تخلفات خودروها در بحث نداشتن معاینه فنی خبر داد و گفت: ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودروها و موتورسیکلت‌ است. ( 18 شهریور )

آماده‌باش کامل مدیریت بحران برای پایتخت/ صدور هشدار نارنجی هواشناسی
خبرگزاری شرق : مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: از شهروندان می‌خواهیم دیگر فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند .( 18 شهریور )

وقوع گرد و خاک گسترده در این استان‌ها | شعاع دید افقی در برخی شهرها به هزار متر رسید
خبرگزاری همشهری آنلاین : بر اساس آخرین گزارش‌های ارسالی از ایستگاه‌های هواشناسی کشور به سبب وزش باد و گردوخاک، شعاع دید افقی در بخش‌هایی از استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی، همدان، مرکزی،‌ قم و خراسان رضوی کاهش یافته است.شدت گردوخاک در نواحی غربی کشور بیشتر از سایر مناطق گزارش شده است، به‌طوری‌که پیش از ظهر امروز (۱۹ شهریور) این پدیده شعاع دید افقی در سرابله در ایلام را به ۱۰۰۰ ،قصرشیرین در کرمانشاه به ۱۲۰۰، ‌ سرآرود در کرمانشاه به ۱۵۰۰،‌ سرپل ذهاب در کرمانشاه و دره شهر ایلام به ۲۵۰۰ و جوانرود کرمانشاه به ۲۰۰۰ متر کاهش داد.( 19 شهریور )

وزش باد شدید و گردوخاک در تهران
خبرگزاری مشرق : بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی این استان، آسمانی صاف تا قسمتی ابری و در نیمه‌جنوبی، نواحی غربی و ارتفاعات وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود ( 19 شهریور )

شرایط اضطراری گرد و غبار در مشهد/ فعالیت‌های آموزشی و ورزشی تعطیل شد
خبرگزاری تسنیم : مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:کارگروه مدیریت وقوع شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار استان با توجه به گزارش‌های رسیده فعالیت مراکز آموزشی و ورزشی در شیفت عصر تا پایان امروز را تعطیل اعلام کرده است. ( 20 شهریور )

تاثیر نامطلوب ریزگردها بر تجدید حیات پوشش گیاهی در شمال کشور
خبرگزاری فارس : مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از تکرار وقوع طوفان ریزگردها در مازندران برای دومین بار خبر داد و گفت: وقوع، استمرار و پایداری این ریزگردها عوارض مخربی دارد. ( 21 شهریور )

هوای مشهد مقدس برای دومین روز پیاپی آلوده است
خبرگزاری مهر : در پی فعالیت کانون‌های گرد و غبار داخلی و خارجی، میانگین شاخص کیفیت هوای مشهد در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۲۰۱ و شاخص کنونی کیفیت هوای این کلانشهر در یک تا ۲ ساعت اخیر با عدد ۱۳۴، هر دو از وضعیت آلودگی نشان دارد. ( 21 شهریور )

وضعیت هشدار و آلودگی هوا در کلانشهر مشهد
خبرگزاری موج خراسان رضوی : مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: میانگین شاخص کیفیت هوای مشهد در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۱۲۱ و شاخص کنونی کیفیت هوای این کلانشهر در یک تا ۲ ساعت اخیر با عدد ۱۱۹، هر دو از وضعیت آلودگی نشان دارد. ( 23 شهریور )

پدیده‌ای که بیش از ۱۰۰۰ نفر از مردم سیستان‌وبلوچستان را راهی بیمارستان کرد؛ ۱۶۲ نفر بستری شدند
خبرگزاری ایرنا : مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در پی وقوع توفان و ریزگرد در منطقه سیستان یک‌هزار و ۱۶۱نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کردند.(۲۷ شهریور )

هوای پایتخت ناسالم شد
خبرنگار مهر : شاخص کیفیت هوای تهران در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا بر روی عدد ۱۱۵ و در بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.(۲۷ شهریور )

کیفیت هوای سه شهر خوزستان در وضعیت نارنجی
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور ساعت ۱۱ امروز (۲۷ شهریورماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۲۴، ایستگاه استانداری خوزستان در اهواز ۱۰۷، ایستگاه اندیمشک ۱۰۸ و ایستگاه ماهشهر ۱۱۹ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین وضعیت هوای این شهرها ناسالم برای گروه‌های حساس و نارنجی بوده است. ( 27 شهریور )

معضل گرد و غبار در سرخس
خبرگزاری مهر : دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: معضل گرد و غبار در سرخس به صورت ویژه در حال پیگیری است و از مهلت سه ماهه دستگاه‌های مسئول در این زمینه یک ماه گذشته است. (۲۸ شهریور )

کیفیت هوای دو شهر خوزستان در وضعیت نارنجی
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۱ امروز (۲۸ شهریورماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه اندیمشک ۱۱۳ و ماهشهر ۱۱۸ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین وضعیت هوای این شهرها ناسالم برای گروه‌های حساس و نارنجی بوده است. ( 28 شهریور)

هشدار نارنجی صادر شد/توفان گرد و خاک و شن در شرق کشور
خبرگزاری مهر :سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و وقوع توفان گرد و خاک و شن در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی هشدار داد.(۲۹ شهریور )

آلاینده‌های هوا در شهر اراک همچنان از استانداردها بالاتر است
خبرگزاری ایرنا : علیرضا محرابیان در گفت و گو با ایرنا، افزود: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (دوشنبه) به عدد ۱۳۵ رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بود. (29 شهریور )

دود غلیظ آسمان این استان را فراگرفت/ این شهر در وضعیت خطرناک تنفسی است
خبرگزاری خبر آنلاین :از اوایل بامداد امروز انتشار دود غلیظ در برخی شهرهای استان خوزستان موجب آلودگی شدید هوا و ایجاد مشکلات تنفسی برای برخی مردم شده است. بر اساس آخرین گزارش سامانه پایش کیفی وضعیت هوا، شهر شوش در ساعت منتهی به یک بامداد با شاخص ۳۴۵ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت خطرناک قرار گرفت و ایستگاه‌های اهواز و سوسنگرد نیز به ترتیب با شاخص ۱۵۱ و ۱۵۲ میکروگرم، از وضعیت قرمز و ناسالم تنفسی حکایت دارد.شهرهای اندیمشک با شاخص ۱۳۷، بهبهان با شاخص ۱۱۱ و رامهرمز با شاخص ۱۱۵ نیز وضعیت ناسالم برای گروه های حساس را نشان می‌دهد. (۳۰ شهریور )

آتش سوزی در هورالعظیم/ دود ۳ شهر خوزستان را فراگرفت
خبرنگار مهر : مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان دود ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی تالاب بین‌المللی هورالعظیم را دلیل آلودگی هوای ۳ شهر استان اعلام کرد. (۳۰ شهریور )

آلاینده‌های زیست‌محیطی(ورود فاضلاب و پسماند به منابع آبی، دپو نامناسب و ریختن زباله به طبیعت، گازهای گلخانه ای)

شناسایی ۴۴ کارواش و ۱۱ قالیشویی متخلف در شهرستان قدس
خبرگزاری ایلنا : رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان قدس از شناسایی ۴۴ واحد کارواش و ۱۱ واحد قالیشویی متخلف در این شهرستان خبر داد. پساب واحدهای مورد نظر بدون هیچ‌گونه تصفیه و به صورت خام وارد منبع پذیرنده می‌شود که این امر موجبات آلودگی آب‌های زیرزمینی و تهدید علیه بهداشت عمومی را فراهم می‌کند. از این رو، نسبت به صدور و ابلاغ اخطاریه زیست‌محیطی به مسئولان واحدهای مذکور اقدام شد. ( 1 شهریور )

90 واحد صنعتی استان مرکزی در فهرست صنایع آلاینده قرارگرفتند
خبرگزاری موج استان مرکزی : یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت:۹۰ واحدصنعتی درفهرست آلاینده ها قرار دارد و ۶۰ درصد پسماندهای شهری و روستایی قابل بازیافت است و می‌تواند وارد چرخه علوفه برای دام شود، اما به عنوان پسماندترَ دفن و به شیرابه که تهدید جدی برای محیط زیست است، تبدیل می‌شود. ( 2 شهریور )

کوره های زغال گیری روستاهای حاشیه دنا امحا شدند
خبرگزاری مهر : مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوره های زغالگیری در یکی از روستاهای حاشیه دنا کشف و امحاء شد. ( 2 شهریور)

مشاهده آلودگی نفتی در خلیج فارس / اعزام غواصان برای جلوگیری از نشت نفت
خبرگزاری ایسکا نیوز : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از شناسایی آلودگی نفتی خلیج‌فارس در مسیر زیر دریا خارگ تا گناوه خبر داد و گفت: عملیات مهار و جمع‌آوری آلودگی نفتی با اعزام ۲ شناور آغاز شده است. ( 5 شهریور )

دلیل آلودگی نفتی در گناوه چیست؟
خبرگزاری ایرنا : رئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه با تائید آلودگی نفتی ساحل این بندرگفت: به محض اطلاع از آلودگی نفتی حوزه استحفاظی و ساحل این بندر، پیگیری‌های لازم برای شناسایی منشا و اقدام برای پاکسازی انجام شد.به گزارش ایرنا، کیامرث جوکار اظهار کرد: لکه‌های نفتی بر اثر مد دریا به ساحل و خشکی این بندر سرازیر شده است و در حال افزایش است .وی افزود: علت آلودگی نفتی براساس بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان اعزامی اداره کل بنادرو دریانوردی استان، نشت نفت از یکی از خطوط انتقال زیر دریا به سمت جزیره خارگ است. ( 5 شهریور

از این آلودگی غافلیم
خبرگزاری ایسنا: فرسودگی تایر به‌عنوان منبع اصلی آلودگی میکروپلاستیک شناخته می‌شود. تخمین زده می‌شود که بین ۸ تا ۴۰ درصد از این ذرات از طریق رواناب از سطح جاده‌ها، تخلیه فاضلاب یا حتی از طریق حمل‌ونقل هوایی به آب‌های سطحی مانند دریا، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها راه پیدا می‌کنند. با این حال، میکروپلاستیک‌های سایش تایر به‌عنوان یک آلاینده میکروپلاستیک تا حد زیادی نادیده گرفته شده‌اند. رنگ تیره آنها تشخیص را دشوار می‌کند، بنابراین نمی‌توان این ذرات را با استفاده از روش‌های سنتی مورد استفاده برای شناسایی سایر پلیمرهای پلاستیکی رنگارنگ شناسایی کرد. ( 6 شهریور )

سوزاندن زباله و مواد شیمیایی از مخاطرات جدی محیط زیست است
خبرگزاری ایرنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان گفت: سوزاندن زباله و مواد شیمیایی از مخاطرات جدی برای محیط زیست است چرا که دود ناشی از سوزاندن این مواد قاتلی خاموش برای محیط زیست محسوب می شود و تنفس تمامی موجودات زنده را به خطر می اندازد. ( 6 شهریور )

کوه نخاله‌ای که درختان تهران را مدفون کرده است
خبرگزاری خبر آنلاین : محمد درویش با انتشار این عکس در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت: «کوه نخاله‌های ساختمانی تلو هر روز بزرگ‌تر از دیروز! نگاه کنید که چگونه هزاران درخت کاشته‌شده در طرح جنگلکاری شمال شرق تهران را تاکنون مدفون کرده است! مصداق مدیریت کلنگی! ( 6 شهریور )

ادامه روند آلوده سازی ارس می‌تواند مخاطرات جدی در دراز مدت داشته باشد
خبرگزاری آریا : مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه آلودگی این رودخانه از سوی ارمنستان به دلیل ورود پساب صنعتی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تایید شده است، گفت: ادامه روند آلوده سازی ارس می‌تواند مخاطرات جدی در دراز مدت داشته باشد، رایزنی‌ها برای جلوگیری از این موضوع در حال انجام است.اشتری معرفی واحد‌های آلاینده زا را از دیگر وظایف حفاظت محیط زیست عنوان کرد و گفت: طبق پیگیری‌های حقوقی، آلودگی زیست محیطی چرم شهر نیز بررسی شد و مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این مجموعه به دستگاه قضایی معرفی شدند. ( 8 شهریور )

آب‌بندان بابل صورتی شد
خبرگزاری فارس : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل با اشاره به تغییر رنگ آب‌بندان ابوالحسن‌کلا بخش گتاب بابل، گفت: نمونه گرفتیم و منتظر جواب آزمایش هستیم و هرگونه اظهارنظر در این زمینه در حد حدس و گمان است. ( 9 شهریور )

توقف انتقال پسماند به جنگل‌های سراوان
خبرگزاری تابناک : رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینکه دیگر هیچ پسماندی به سراوان منتقل نمی‌شود ،اظهار کرد: با نصب دستگاه تصفیه، شیرابه تولیدی این منطقه به آب قابل قبول برای کشاورزی تبدیل می‌شود .( 11 شهریور )

توقف انتقال پسماند به سراوان
خبرگزاری تعادل : رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینکه دیگر هیچ پسماندی به سراوان منتقل نمی‌شود، اظهار کرد: با نصب دستگاه تصفیه، شیرابه تولیدی این منطقه به آب قابل قبول برای کشاورزی تبدیل می‌شود. ( 12 شهریور )

ماجرای انتقال ۱۵۰۰ تُن پسماند خطرناک ایران خودرو به اصفهان چیست؟
خبرگزاری مهر : براساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه جامع محیط زیست قرار است ۱۵۰۰ تُن پسماند صنعتی خطرناک شامل ۷۰۰ تن لجن رنگی سالن رنگ و ۸۰۰ تنی لجن تصفیه‌خانه شرکت ایران خودرو در مدت ۶ ماه، برای دفع و امحاء به سایت شرکت رهپویان صالح (مرکز مدیریت پسماند صنایع ایران) در اصفهان منتقل شود. (14 شهریور )

سالانه ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده باید از رده خارج شود
خبرگزاری فارس : رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس لایحه برنامه هفتم، سالانه ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده باید از رده خارج شود. ( 14 شهریور )

دلیل بوی نامطبوع در شمال شهر اصفهان
خبرگزاری شرق: اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان درباره علت انتشار بوی نامطبوع در منطقه شمال کلان‌ شهر اصفهان توضیحاتی ارائه داد : به گفته منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان: بررسی‌ها نشان داد که این بو به دلیل تخلیه ته مانده مواد شیمیایی یک تانکر در فاضلاب در خیابان رهنان منتشر شده استوبا همکاری نیروهای آب و فاضلاب شست‌وشوی فاضلاب انجام شده است اما تا صبح امروز نیز بوی نامطبوع آن در منطقه استشمام می‌شد. ( 18 شهریور )

استنشاق آلاینده‌های مازوت‌سوزی نیروگاه منتظری جان مردم اصفهان را به خطر انداخته است
خبرگزاری آریا : نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ضمن یادآوری وعده فراموش شده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اتخاذ تدبیری برای جلوگیری از مشکلات ناشی از مازوت‌سوزی در نیروگاه منتظری که استنشاق آلاینده‌های حاصل از آن جان مردم حوزه انتخابیه و اصفهان را به خطر انداخته است، خواستار رسیدگی فوری وزرای نیرو و نفت به این موضوع شد. ( 20 شهریور )

مکان‌های تخلیه پسماندهای صنعتی، عامل انتشار بوی نامطبوع است
خبرگزاری خبر آنلاین : حبیب مسیحی تازیانی صبح امروز (۲۰ شهریورماه) در جمع خبرنگاران گفت: انتشار بوی بد و آزاردهنده در روستاهای غرب بندرعباس و روستاهای شرق بندرخمیر موجب گلایه مردم این مناطق شده است.وی ادامه داد: این اداره کل ضمن پایش‌های شبانه روزی با جدیت موضوع را پیگیری کرد. این مقام مسئول اظهار کرد: در پی پایش‌های شبانه روزی تیم کارشناسی این اداره کل، چند مکان تخلیه پسماندهای صنعتی در مناطق همجوار صنایع غرب بندرعباس شناسایی شد که می‌تواند یکی از علت های انتشار بوی نامطبوع در این روستاها باشد. ( 20 شهریور )

سرطان صورتی
خبرگزاری مهر : به دلیل ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی به آب‌بندان روستای «ابوالحسن کلاً» باعث رشد فیتوپلانکتون‌های صورتی در این آب‌بند شده . ( 21 شهریور )

ابلاغ ۶۵ اخطاریه محیط‌زیستی به واحدهای آلاینده قرچک در سال ۱۴۰۲
خبرگزاری ایلنا : سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان قرچک از صدور و ابلاغ اخطاریه به ۶۵ واحد آلاینده این شهرستان طی ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ خبر داد. ( 21 شهریور)

پتروشیمی آلاینده در خوزستان اخطاریه گرفتند/ شناسایی چهار پتروشیمی آلوده‌کننده آب دریا
خبرگزاری قدس آنلاین : معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از صدور اخطاریه برای ۶ پتروشیمی آلوده کننده آب و هوا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع در شهرستان ماهشهر خبر داد. ( 26 شهریور )

انتقال محل دفن پسماند شهر خلخال در اولویت قرار گیرد
خبرگزاری ایسنا : اردبیل رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خلخال گفت: علیرغم تلاش های صورت گرفته توسط شهرداری برای دفن بهداشتی و اصولی زباله، محل فعلی مورد تایید این اداره نبوده و باید بحث انتقال محل دفن زباله در اولویت قرار گیرد. (۲۷ شهریور )

خبرگزاری ایرنا :اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد: کامیون تخلیه‌کننده غیرقانونی پسماندهای صنعتی و عامل انتشار بوی نامطبوع در اراضی شهر سجزی، توقیف و راننده آن به مرجع قضایی معرفی شد. ( ۲۹ شهریور )

۶ پتروشیمی آلاینده در خوزستان اخطار گرفتند/ شناسایی چهار پتروشیمی آلوده‌کننده دریا
خبرگزاری ایرنا :معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از صدور اخطاریه برای ۶ پتروشیمی آلوده کننده آب و هوا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع در شهرستان ماهشهر خبر داد. (۲۹ شهریور )

جنگل و اراضی ملی (آتش‌سوزی و از بین رفتن مراتع)

ته‌سیگار رانندگان ،کوه هوا در لامرد را آتش زد
خبرگزاری فارس : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد نسبت به افزایش خطر آتش سوزی در مناطق محیط زیست شهرستان لامرد با بی‌توجهی و سهل انگاری برخی رهگذران و رانندگان عبوری هشدار داد و گفت : گرمی هوا و خشک بودن گیاهان در کنار بی‌توجهی برخی افراد خطر اتش‌سوزی در این مناطق را افزایش می‌دهد. ( 31 مرداد )

وقوع آتش‌سوزی در ۲۵ هکتار از اراضی چهارگانه استان تهران طی سال جاری
خبرگزاری ایسنا : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از وقوع آتش‌سوزی در ۲۵ هکتار از اراضی چهارگانه استان تهران طی سال جاری خبر داد . ( 4 شهریور )

علت ‌آتش‌سوزی ‌جنگل‌های مریوان چه بود؟
خبرگزاری تسنیم : ۶۲ نیروی یگان حفاظت محیط‌زیست منابع طبیعی در استان کردستان مشغول به فعالیت بوده، یعنی به ازای هر ۲۶ هزار هکتار یک نفر به چرخه طبیعت خدمت می‌کند! ( 4 شهریور )

خطر آتش‌سوزی تا اولین باران پاییزی جدی است/ امسال ۳۳۴ هکتار از عرصه‌های محیط زیست کرمانشاه سوخت
خبرگزاری ایسنا : کرمانشاه فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه در فصل گرمای امسال ۳۳۴ هکتار از عرصه‌های تحت پوشش محیط زیست کرمانشاه دچار حریق شد، گفت: تا اولین بارش پاییزی خطر آتش‌سوزی جدی است. ( 18 شهریور )

دود آتش‌سوزی هورالعظیم خوزستان را فراگرفت
خبرگزاری آفتاب‌‌نیوز :معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان روز پنجشنبه اظهار کرد: دود غلیظی که بواسطه آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم متصاعد شده، از اوایل صبح امروز مناطق مرزی خوزستان را درگیر کرد و تا اهواز نیز رسید. ( 23 شهریور )

بحران آب، آلودگی و خشکیدگی تالاب، دریا و رودخانه

فرونشست زمین به استان‌های پربارش هم رسید؛ نرخ فرونشست در گلستان ۱۲ سانتی‌متر!
خبرگزاری تسنیم : عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: مساحت پهنه فرونشستی در استان گلستان ۵۰۵۰ کیلومتر مربع برآورد شده و نرخ فرونشست بیشینه در این استان به حدود ۱۲ سانتی‌متر در سال رسیده که تعجب‌برانگیز است. ( 1 شهریور )

یک تالاب دیگر در ایران خشک شد!
خبرگزاری عرشه آنلاین : همدان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد از در حال خشک شدن تالاب پیرسلمان در چند روز آینده خبر داد.مجید اسکندری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه این تالاب طبیعی و زنده استان همدان به علت رعایت نکردن الگوی کشت و نیز برداشت بی‌رویه از منابع آبی در حال خشک شدن است. ( 4 شهریور )

میانکاله عامل انتشار ریزگرد در مازندران می‌شود؟
خبرگزاری ایرنا : اگر طرح احیاء تالاب میانکاله که شامل لایروبی کانال خزینی، انتقال آب دریا و جلوگیری از سد شدن آب در بالا دست اجرایی نشود، با خشک شدن تالاب میانکاله این منطقه به عنوان انتشار دهنده ریزگردها در استان مازندران تبدیل می شود. ( 5 شهریور )

خلیج فارس، خسته از تکرار آلودگی
خبرگزاری ایرنا : به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، لوله‌ای که نفت از آن در خلیج فارس نشت کرده بود بسته شده و عملیات پاکسازی آلودگی هم در حال انجام است. ( 7 شهریور )

علت آلودگی نفتی بندر گناوه اعلام شد
خبرگزاری مهر : معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها علت آلودگی نفتی بندر گناوه را اعلام کرد و گفت: لکه نفتی محصور شده و بیش از ۷ تا ۸ روز زمان می‌برد تا آلودگی به حداقل ممکن برسد. ( 7 شهریور )

نجات زاینده‌رود و گاوخونی راهی جز «اصلاح الگوی کشت» ندارد/ لزوم جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز در طول مسیر رهاسازی حقابه
خبرگزاری ایلنا :معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر لزوم جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز در طول مسیر رهاسازی حقابه تالاب گاوخونی توسط وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی گفت: نجات زاینده‌رود و گاوخونی هیچ راه دیگری جز اصلاح الگوی کشت و صرفه‌جویی در مدیریت مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این رودخانه ندارد، البته در این منطقه، صنایع آب‌بر زیادی نیز وجود دارند، ولی مشکل اصلی مربوط به توسعه نامتوازن کشاورزی و هدررفت آب در این بخش است. ( 8 شهریور )

باز کردن دریچه‌های سدهای آذربایجان‌شرقی برای تامین آب دریاچه ارومیه منطقی نیست
خبرگزاری فارس : مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی تنها نقش ۱۰ درصدی در تامین تراز آبی دریاچه ارومیه دارد، گفت: باز کردن دریچه‌های سدهای موجود در استان منطقی نیست. ( 8 شهریور )

نجات زاینده‌رود و گاوخونی راهی جز «اصلاح الگوی کشت» ندارد
خبرگزاری ایلنا : معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر لزوم جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز در طول مسیر رهاسازی حقابه تالاب گاوخونی توسط وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی گفت: نجات زاینده‌رود و گاوخونی هیچ راه دیگری جز اصلاح الگوی کشت و صرفه‌جویی در مدیریت مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این رودخانه ندارد، البته در این منطقه، صنایع آب‌بر زیادی نیز وجود دارند، ولی مشکل اصلی مربوط به توسعه نامتوازن کشاورزی و هدررفت آب در این بخش است. ( 9 شهریور )

تالاب مره در آستانه تخریب غیرقابل جبران قرار گرفته است
خبرگزاری شفقنا، آقای محمدحسین بازگیر در بازدید از تالاب مره با اشاره به دست اندازی برخی افراد حقیقی و حقوقی در استان های بالادست به رودخانه شور، گفت: رودخانه شور تنها رگ حیات تالاب مره و رودخانه جاری در دشت مسیله است که متأسفانه به بهانه های مختلف مورد دست اندازی قرار گرفته و بخشی از این تالاب ارزشمند که از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر در فلات مرکزی ایران است، خشک شده است. ( 10 شهریور )

دریاچه ارومیه در پایان شهریور می‌میرد و نامش دریاچه سابق ارومیه می‌شود
خبرگزاری عرشه آنلاین :دریاچه ارومیه رسما خشک شده است . نتایچ یک پژوهش دانشگاه شریف می‌گوید تراز دریاچه ارومیه به پایین‌ترین سطح در۶۰ سال گذشته رسیده است مرگ دریاچه فرا می‌رسد.شرایط دریاچه ارومیه به بحرانی‌ترین وضعیت خود رسیده است. ( 11 شهریور )

دلیل خشک شدن چشمه علی چیست؟
خبرگزاری وطن شهر :معاون پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از پیگیری دلایل خشک شدن چشمه علی شهر ری و راهکارهای احیای آن در این سازمان خبر داد. ( 11 شهریور )

مطالعات پمپاژ آب خزر به خلیج گرگان تا ۶ ماه آینده نهایی می‌شود
خبرگزاری دانشجو : مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان با اشاره به ضرورت افزایش کمی آب در خلیج گرگان گفت: مطالعات تزریق مصنوعی و پمپاژ آب دریای خزر به خلیج گرگان تاکنون ۵۰ درصد پیشرفته داشته و تا ۶ ماه آینده نهایی خواهد شد. ( 11 شهریور )

دریاچه ارومیه قربانی تغییرات اقلیمی یا محصولات پر آب‌بر
خبرگزاری آفتاب‌‌نیوز :تغییرات اقلیمی در طول چند سال گذشته قاتل دریاچه‌های مختلفی در سرتاسر دنیا بوده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور چین، ۱۰ هزار دریاچه در سریلانکا و ۹ دریاچه ترکیه و کم آب شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد، دریاچه‌هایی که شرایط نامناسبی را در این تغییرات آب و هوایی تجربه می‌کنند . ( 15 شهریور )

لایحه ویژه برای مقابله با فرونشست/ هشدار درباره وضعیت ۶۰۲ دشت
خبرگزاری مهر : بنابر اعلام سازمان مدیریت بحران ۶۰۲ دشت کشور در معرض فرونشست قرار دارد، خطر این پدیده توسط کارشناسان هشدار داده شده و رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید راهکار، اجرای لایحه جامع آبخیزداری است. (۱۶ شهریور )

هیرمند در مسیر اشتباه
خبرگزاری روزنامه شرق : برخی مسئولان اجرائی و فاقد تخصص لازم، خشک‌سالی افغانستان را پذیرفتند؛ ماجرای کانال‌های انحرافی آب چیست؟معاون استانداری سیستان‌و‌بلوچستان بدون دانش هیدرولیکی و احتمالا تحت تأثیر برخی اظهار‌نظرهای غیر‌کارشناسی مقامات کشوری و بدون بازدید از سد کجکی در گفت‌وگو با صدا‌و‌سیما صرفا بر اساس گزارش بازدید هیئت ایرانی در مرداد‌ماه، اعلام می‌کند که آب کافی برای رهاسازی حقابه ایران از رودخانه هیرمند وجود ندارد؛ اما تصور نادرست او از معاهده و از سهم ایران در زمان خشک‌سالی افغانستان و نیز از آورد رودخانه، باعث شده مواردی مطرح کند که با منافع ملی منافات دارد. ( 16 شهریور )

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://mohitzist.bashariyat.org/

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram