لیست کتابهای منتشر شده آگوست ۲۰۲۳

۱-آغاز ستایش علی و شکل‌گیری جهان‌بینی عباسیان

نویسنده: ریموند دکوین، مترجم: بی‌نیاز داریوش، این کتاب داراى اطلاعات بسیار مهم و جالبى است که با خواندن آن نگاهتان به نحوه پیدایش اسلام مطمئنا تغییر خواهد کرد. توصیه می‌کنم حتما بخوانید. با همرسانی این نوشتار سودمند، در روشنگری و ستیز براى زدودن نادانی و یاوه‌ها در جامعه هم‌دست باشید.

۲- فلسفه زیست‌شناسی

نویسنده: سمیر عکاشه، مترجم: کاوه فیض‌اللهی، فلسفه دوست منتقد زیست‌شناسی است؛ دوستی که کمک می‌کند روشن‌تر بیندیشید و ایرادهایتان را برطرف کنید و در پایان احساس کنید که قوی‌تر شده‌اید. این کتاب به دلیل زبان ساده و شفافش می‌تواند برای علاقه‌مندان به فلسفه علم و پیامدهای مفهومی نظریه‌های زیست‌شناسی، و زیست‌شناسانی که به مبانی فلسفی رشته خود علاقه دارند، نقطه آغاز بی‌همتایی باشد. نویسنده درباره هر کدام از مباحث اصلی فلسفه زیست‌شناسی فقط به اندازه‌ای می‌گوید که اصطلاحاً خواننده را (سوار قطار) کند. فلسفه زیست‌شناسی برای دیدن تصویر بزرگ‌تر، پیام‌های زیست‌شناسی و جهان‌بینی تکاملی، و برای مطالعه انتقادی آثاری که در این زمینه منتشر شده، ابزاری است که به آن نیاز خواهید داشت.

۳- آشنایی با انواع رایج مغالطه‌

گردآوری و نگارش: خانه آتئیست‌های ایران، این کتاب بنا به پیشنهاد جمعی از دوستان جهت دسترسی آسان به مغالطات رایج و به همت گروە خانه آتئیست‌های ایران و از کتاب مغالطات نوشته محمدمهدی حات بهرە بردە شدە است. آوای بوف: در زمانه‌ای که انتقال اطلاعات به طور گسترده‌ای انجام می‌شود و افراد هر روز بمباران اطلاعاتی می‌شوند یا در انواع محیط‌ها به بحث و گفتگو می‌پردازند، تشخیص درستی یا نادرستی داده‌ها، یا گفته‌های شخص آسان نیست. دسترسی به داده‌ها بسیار آسان شده است و به راحتی اطلاعات به شکل‌های مختلف در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد اما این اطلاعات به ظاهر جامع و درست، بسیاری از اوقات با هدفی خاص و تحمیل کردن نظری به‌دور از منطق ارائه می‌شوند. اینجاست که تشخیص اطلاعات صحیح و درست از نادرست اهمیت می‌یابد. در این کتاب به زبان ساده به چگونگی شناسایی مغلطه و سفسطه دیگران را به همراه مثال‌های ساده و روزمره‌ پرداخته شده است.

۴- پرسش و پاسخ

نویسنده: احمد کسروی، این کتاب گفتگویی است بین کسروی و دو تن دیگر که بصورت کتاب در آمده است. خود کسروی در باره‌ی کتاب چنین می‌نویسد: در روزهایی که از بیمارستان بیرون آمده در خانه بستری می‌بودم و یکی از آشنایان اروپا دیده بدیدنم آمده بود دو تن از آشنایان بازاری نیز آمدند و پس از حالپرسی گفتگوهایی رفت، پرسشهایی شد و پاسخهایی دادم و چون گفته شد بهتر است بچاپ رسد آنها را یادداشت کرده چیزهایی نیز افزودم و اینک برای چاپ به روزنامه کیهان می‌فرستم. برای آنکه نامهایشان برده نشود، آن جوان اروپا دیده را الف و یکی از آشنایان بازاری را ب و دیگری را ج و خودم را د خواهم نامید.

۵- عصر روشنگری‌

نویسنده: جان ام .دان، مترجم: مهدی حقیقت‌خواه، روشنگری یک دوره‌ی شور و هیجان فکری شدید بود که تقریبا از ۱۶۵۰ تا ۱۷۸۹ میلادی طول کشید. این بیش‌تر یک شوریدگی بود تا جنبشی سازمان‌یافته و هدف مُبرمش پاشیدن نورِ فهم و ادراک بر تاریکیِ نادانی، خودخواهی، و ابلهی آدمی بود. انگلستان گهواره و خاستگاه و فرانسه سرزمین بلوغ و بالندگی روشنگری بود، که سرانجام به کشورهای دیگر گسترش یافت، از جمله به آمریکا که در آن‌جا بیش از هر جای دیگری هدف‌هایش تحقق یافت. با آنکه در این پیکار تاریخی بسیاری نقش داشتند، نامدارترین پیشگامان آن اندیشمندان، نویسندگان، سیاستمداران، بازرگانان، اشراف، انقلابیون، و علمای الهی فرانسوی بودند که فیلسوف نامیده می‌شدند.

۶-زیست‌شناسی در چند دقیقه

نویسنده: تام جکسن، مترجم: عرفان خسروی، این مجموعه برگرفته از کتابهای IN MINUTES از انتشارات quercus است که هریک به موضوعی در حوزه علوم پایه یا علوم انسانی می‌پردازد. هر کتاب شامل حدود دویست سر فصل و شرحی مختصر بر هر کدام است که با تصویرهایی مرتبط همراه شده است. هریک از این کتابها دایره‌المعارفی است کوچک و مصور با زبانی ساده و عامه فهم و مناسب برای آشنایی مقدماتی. تام جکسن نویسنده این کتاب، نویسنده‌ای علمی با تحصیلات عمومی جانورشناسی در دانشگاه برستول است که طی بیست سال اخیر بیش از 100 کتاب علمی در زمینه‌هایی مانند علوم طبیعی، فناوری و تاریخ علم نوشته و در نگارش تعداد بیشتری نیز مشارکت داشته است و…

۷- زن زندگی آزادی

نویسنده: کسری فرمنش، در تاریخ پر فراز و نشیب تقابل خیر و شر در سپهر سیاسی-اجتماعی و مبارزات مدنی و حق طلبانه‌ی ایرانیان همواره فرصت‌هایی پیش آمده تا مردم جوهره و ماهیت آزادی‌خواهانه‌شان را به نمایش و تصویر بکشند. هر زمان با خواسته‌ای پیشرو و آوانگارد، در مقابل حاکمان و ستم‌پیشگان ایستاده‌اند و آرمانها و حقوق به‌حقه‌شان را فریاد زده‌اند. از سینه‌هایی که برای دموکراسی نوپای مشروطه سپر شدند، تا امروز که سراپای جامعه‌ی ایران را شوق اشراف بر سرنوشت خود در تمام ابعاد زندگی را فریاد می‌زنند، بی‌شمار جانها پرپر شده تا خواست مردم به شعار مدرن زن، زندگی، آزادی برسد. شعار جنبشی که با تمرکز بر مجموع خواستها و فریادهای مردم ایران در تحقق رفع تبعیض‌ها و دشمنی‌های جنسیتی، علیه نابودگران و مرگ‌تباران و قاتلان زندگی و مخالفت قاطع با به بند کشندگان و محبوس کنندگان آزادی، بنا گردید. جنبشی که در قالب هیچ سیاست، ایدئولوژی، مکتب، مذهب و مرام خاصی قرار نگرفته و با چتر گسترده‌اش، تمامی جنبه‌های انسانیت و انسان را در بر می‌گیرد. این انقلاب با توجه به نام و هدفش به تمام معنی در طول تاریخ و تا زمانی که ظلم بر جنسیت، مصادره‌ی زندگی و حریم خصوصی و عمومی افراد و تا رفع کامل محدودیت‌های آزادی و کرامت انسانی ادامه داشته و جاری خواهد بود. شیوه‌هایی که در این جنبش توسط مبارزان، هنرمندان، فعالان و تمامی مردم، در کف خیابان، دانشگاه‌ها، مدارس، بازار و نقطه به نقطه‌ی کشور اجرا و به کار گرفته شد، شیوه و تئوری‌های براندازی را بازتعریف کرد. تئوری و طرحی دیگر بر پیکره‌ی مبارزات متحد مردم بر علیه دیکتاتوری تا دندان مسلح را به اجرا درآورد .گویی هر کسی با هر آنچه که بلد بود و هر امکانی که در دسترس داشت، می‌خواست سهمی در پیشبرد این انقلاب ایفا کند. جنبشی که پس‌لرزه‌ها و تأثیرات آن نه تنها در ادامه‌ی مبارزه با این حکومت قرون وسطایی، بلکه در جریانهای فکری و مبارزاتی نسل‌ها و حکومت‌های آینده هم به عنوان الگو و نقشه‌ی راهی قدرتمند استفاده خواهد شد و اینگونه است که این تب و تاب هرگز فرو نخواهد نشست و تا آخرین مقصد تعالی انسان خوشبخت، پایدار و پابرجا خواهد بود. در این بین هر کسی با هر عقیده و مرامی، با هر ابزار و امکانی، وظیفه دارد تا نقش خود را در ادامه‌ی مسیر ایفا کند. ضمن احترام به تمامی آنان که از جان و مال و آسایش خود در این مسیر برای تحقق آرمانهایشان گذشتند، نشر کتاب حاضر و رساندن به دست مخاطبانش، قدمی کوچک اما بسیار مهم در معرفی و ثبت یکی از زوایای ارجمند و بخشی گرانمایه از این انقلاب بزرگ است. قدم‌هایی که امروز برای این جنبش برداشته می‌شود، شاید متفاوت از فعالیت‌های عادی در اوج انقلاب باشد، اما قطعا زمینه و نیاز و مواد لازم برای مراحل بعدی آن را بسترسازی خواهد کرد.

۸- تکامل انسان،بدن انسان چگونه کار می‌کند؟

نویسنده: تد زروچا، مترجم: مهدیه بهشادفر، تکامل یکی از پیچیده‌‌ترین فرآیندهای حیات است. امروزه زیست‌شناسی تکاملی پیشرفت چشمگیری کرده و بسیاری از مکانیسم‌های پیچیده مرتبط با تکامل درک شده‌اند. در این کتاب مفاهیم اولیه و بعضی فرآیندهای مرتبط با تکامل انسان در دوران جنینی مورد بررسی قرار گرفته‌ است‌‌. هدف این کتاب شرح بعضی از فرآیندهای تکاملی مهمی است که دانشمندان تاکنون به شناخت بهتری از آنها دست یافته‌اند. همچنین بعضی روش‌های مطالعاتی که به شناسایی روند تکامل انسان کمک کرده‌اند، معرفی شده‌ است و درباره بعضی دلایل ایجاد تغییر در روند عادی تکامل و نتایج ناشی از آن بحث شده‌ است.

۹- تکامل زنان

نویسنده: اِولین رید، در تاریخ کهن، زنان به‌ عنوان نیمی از گونه بشری تا حد زیادی از دیده‌ها پنهان شده‌اند. برای شفاف‌سازی آن، نیاز به تحقیق و بررسی مجدد علم مردم‌شناسی است که در آن نقش و دستاوردهای زنان در جامعه ماقبل از تاریخ نهفته شده است. کتاب تکامل زنان می‌خواهد از آن پیشینه برجسته پرده‌برداری کند و آن را به نمایش درآورد. خیزش مجدد جنبش آزادی زنان بر بعضی از فرضیه‌های گمان‌برانگیز و پدیده‌های زیر سؤال رفته گذشته زنان، نور تازه‌ای افکند. از برجسته‌ترین این موارد می‌توان به پدیده مادرسالاری اشاره کرد. آیا می‌توان دوره‌ای در تاریخ را یافت که زنان از جایگاهی برجسته و اثرگذار برخوردار بوده باشند؟ اگر چنین است، چگونه جایگاه اجتماعی خود را از دست دادند و به‌گونه‌ای فرمان‌بردار و فرودست در جامعه مردسالار تبدیل شدند؟ آیا آنچنان که برخی می‌گویند، مادرسالاری افسانه‌ای است که اساس تاریخی ندارد؟ مادرسالاری یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات مورد مناقشه در مباحثه‌های صدساله مدارس مدعی در زمینه مردم‌شناسی بوده است. کتاب تکامل زنان تأیید می‌کند که سیستم قبیله‌ای مادری اولین نوع سازمان اجتماعی بشری بوده و دلیل آن را توضیح می‌دهد. به‌علاوه در این کتاب روند پیشرفت مادرسالاری و علل زوال آن را دنبال می‌کنیم. همین طرفداری از مادرسالاری برای آنکه این کتاب را مایه گفت‌وگوهای جدال‌برانگیز کند، کافی است؛ اما در این کتاب، علاوه‌بر مادرسالاری، نگرش‌های دیرپای دیگر از دوران ماقبل تاریخ هم زیر سؤال رفته‌اند.  دو بخش اول این کتاب به دوره مادرسالاری می‌پردازد که شامل بخشی از نگاه مادران و بخشی از نگاه برادران است. بخش سوم کتاب چگونگی تحولات و گذار از مادرسالاری و خانواده مادری به پدرسالاری و خانواده پدری را بازگو می‌کند. این کتاب هیچ بازگشتی به بهشت گم‌شده مادرسالاری را پیشنهاد نمی‌کند. سرنوشت طفولیت بشر با همه عظمت و محدودیت‌های آن پشت سر ماست. با این‌حال، بخش اساسی تکامل بشریت باید زنده شود و جایگاهی برجسته در تاریخ امروز ما داشته باشد؛ چراکه با علم به گذشته می‌توانیم به آینده دلگرم شویم و به جلو گام برداریم. این امر هنگامی صادق است که نقش برجسته زنان در دوران باستان را در نظر بگیریم. با روشن‌شدن این موضوع که فرمان‌برداری و فرودستی امروز زنان، از سازه‌های زیستی نشئت نگرفته و در تاریخ همیشگی نبوده است؛ چراکه زنان درگذشته سامان‌دهندگان و رهبران زندگی اجتماعی بوده‌اند و آگاهی از آن بر اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس زنان امروز که آرزوی آزادی دارند، خواهد افزود.

۱۰- در سوگ امیر

نویسنده: دکتر علی‌محمد آقامحمدى، در این نوشتار، فشرده‌ای می‌خوانید از آنچه امیرکبیر در دوره‌ی بسیار کوتاه زمامداریش برای ایران انجام داد. سروده در سوگ امیر نیز یادآور سالهای پایانی زندگانی امیر است. خواننده باید روش گفتگوی امیرکبیر و ناصرالدین شاه را در زمینه زمان به یاد آورد.

۱۱- فاشیسم و دیکتاتوری ۱ و ۲

نویسنده: نیکوس پولانزاس، مترجم: دکتر احسان، فاشیسم و دیکتاتوری تحلیل عمیق و موشکافانه‌ای از پدیده‌ی فاشیسم است. در اینجا، پولانزاس به نقد برداشت‌های غیر علمی از فاشیسم می‌پردازد، و به ویژه نادرستی موضع کمینترن در قبال این مسئله را نشان می‌دهد. وی تحلیل خود را با اشاره به دو نمونه‌ی کلاسیک از فاشیسم، یعنی فاشیسم ایتالیا و آلمان، پیش می‌برد؛ تحلیلی که دقیقاً بر تئوری دولت و تئوری طبقه پولانزاس منطبق است. کتاب فاشیسم و دیکتاتوری بر سه حوزه اصلی تقسیم شده‌است :۱-فاشیسم به مثابه یک پدیده‌ی سیاسی خاص. ۲- فاشیسم تنها شکلی از رژیم‌های دولت سرمایه‌‌داری استثنائی در میان اشکال بسیار آن می‌باشد. ۳- در مرتبه‌ی سوم، کتاب بر خط مشی بین‌الملل سوم نسبت به فاشیسم دقیق می‌شود.

۱۲-حوادثی از نیزار جراحی

ثبت شده توسط خالد، پس از اعلام افزایش قیمت ناگهانی بنزین از طرف دولت در آبان 98، اعتراضات مردمی آغاز شد و به سرعت در بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر ایران گسترش یافت. این اعتراضات به سرعت در مخالفت با دیکتاتور ایران علی خامنه‌ای، و رژیم اسلامی گسترش یافت. مطابق معمول اینترنت و راه‌های ارتباطی در داخل کشور توسط دولت قطع شد که گزارش از جزئیات را تقریباً ناممکن نمود. نیزار ماهشهر روایت یک روز خونین در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ است. اعتراضاتی که مثل طوفان بزرگ و پرشتاب که ۲۰۰ شهر کوچک و بزرگ ایران را در نوردید. به روایت عفو بین‌الملل، خشونت‌ و کشتار بی‌سابقه حکومت منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۲۰۸ نفر شد و در ماهشهر به نقطه اوج خود رسید. طبق برخی از روایت‌ها مانند گزارش نیویورک‌تایمز بین ۴۰ تا ۱۰۰ نفر در این شهر کشته شده‌اند. در روزهای نخست تظاهرات در ماهشهر، معترضان کنترل بیشتر شهر را به دست آوردند. نیروهای امنیتی رژیم در ۲۵ آبان به ماهشهر حمله کردند، همچنین سرکوب اعتراضات از ۲۵ تا ۲۹ آبان در حومه سربندر و جراحی ادامه داشت. به سپاه دستور داده شده بود تا اعتراضات را به هر شکل ممکن خنثی کند. نیروهای سپاه پاسداران وارد شهرک جراحی، حومه شهر ماهشهر شدند و به‌طور نامحدود آغاز به تیراندازی به معترضان با وسایل نقلیه زره‌پوش کردند. این کشتار بیشتر در جاده شهرک‌های ممکو (بعثت) و جراحی (چمران) به سمت ماهشهر رخ داد. آمار مشخصی از تعداد قربانیان در دست نیست، ولی گزارش‌ها از کشته‌شدن ده‌ها معترض حکایت دارند. معترضان که به یک باتلاق اطراف پناه برده بودند، بلافاصله محاصره و به سمت آن‌ها شلیک شد، که منجر به کشته شدن ۱۰۰ نفر گردید. قتل‌عام جوانانی که در نیزار پناه گرفته بودند، به کشتار نیزار معروف شد. کتاب حاضر تلاشی است از طرف نویسنده تا وقایع این رویداد، شرایط آن دوره و علل و عوامل و ریشه‌ی اعتراضات آن مقطع را را زوایای مختلف به تصویر بکشد. نویسنده که نام خود را خالد انتخاب کرده با قلم بسیار شیوا، روان و تمیز، تجربیات و مشاهدات خود از شرایط اجتماعی، مردم درگیر با فقر و بیکاری و نبود امکانات اولیه زندگی، در جغرافیایی که در زیر خاکش ثروت بی‌حد و اندازه‌ی ملی خوابیده، ولی تمامی آن توسط حکومت ملایان صرف تروریسم و کشتار و ناامنی در دنیا می شود، را روایت می کند. قلم و روایت کتاب چنان گیراست که لحن نوشتار و ادبیات بزرگان دیار خوزستان مانند احمد محمود را در ذهن خواننده تداعی می‌کند.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram