گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان مرداد ۱۴۰۲

تهیه وتنظیم گزارشات و آمار:کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 245 خبر که در طول مرداد ماه 1402 تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنرآنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو ، بی‌بی‌سی فارسی‌، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.

همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در مرداد ماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، لیلا رمضان، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، کیمیا قزلباش، اسفندیار سنگری، داود لطفی، محمدمهدی خسرو پناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی‌زاده، شراره هادی‌زاده رئیسی می‌باشند.

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه مرداد 1402 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

 

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

 

در این ماه :

 

احضار ماموستا صابر خدامرادی، امام جمعه شهرک «قَوَخ» به دادگاه ویژه روحانیت در همدان

ماموستا صابر خدامرادی، امام جمعه شهرک «قَوَخ» در شهرستان سقز به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد. این روحانی روز یکشنبه دهم اردیبهشت‌ماه، توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به هفت ماه و نیم حبس تعلیقی و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت سه سال محکوم شد. دادگاه ماموستا صابر خدامرادی را به «تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی» متهم کرده بود. روز چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه، این روحانی برای سومین بار به دلیل حمایت از خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی در خطبه‌های نماز جمعه به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد. ( کمپین دفاع از زنداینان سیاسی و مدنی، 1 مرداد 1402)

بازداشت و بلاتکلیفی مولوی عبدالمجید مرادزهی، علیرغم گذشت بیش از ۱۷۰ روز از تاریخ دستگیری

 

روز پنجشنبه ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۲، مولوی عبدالمجید مرادزهی، فعال مذهبی اهل سنت، محبوس و بلاتکلیف در بازدشتگاه اداره اطلاعات مشهد، علبرغم گذشت بیش از ۱۷۰ روز از تاریخ دستگیری از حقوق اولیه یک متهم، محروم است. این شهرند اهل سنت، از بهمن ماه ۱۴۰۱ در بازداشت به سر می برد. با توجه به اینکه بیش از ۱۷۰ روز از بازداشت مولوی عبدالمجید مرادزهی گذشته اما وی از حق ملاقات با خانواده و برقراری هرگونه تماس تلفنی با آنها محروم است و از زمان بازداشت فقط ۱ تماس با خانواده اش داشته است. همچنین، تا لحظه تنظیم این خبر و مراجعات خانواده و نزدیکان مولوی عبدالمجید مرادزهی، به شعبه دادسرای روحانیت مشهد، مصداق حقوقی اتهام های وی «تشویش اذهان عمومی و مصاحبه با رسانه های خارجی» عنوان شده است. مولوی عبدالمجید مرادزهی در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، به اتهام توسط ماموران اداره اطلاعات زاهدان بازداشت و در تاریخ ۱۱ بهمن ماه همان سال جهت بازجویی و تشکیل پرونده به شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی، منتقل شد و از آن زمان در بلاتکلیفی بسر می برد و پاسخ درستی به خانواده این شهروند اهل سنت در خصوص تعیین وضعیت حقوقی پرونده وی صورت نگرفته است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،2 مرداد 1402)

 

 

عبدالواحد شهلی‌بر، از اعضای مسجد مکی زاهدان آزاد شد

عبدالواحد شهلی‌بر یکی از اعضای مسجد مکی زاهدان آزاد شد. عبدالواحد شهلی‌بر یکی از اعضای مسجد مکی زاهدان که یک ماه پیش پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده بود، صبح امروز سه شنبه سوم مردادماه ۱۴۰۲، پس از گذشت یک ماه از زمان بازداشت، آزاد شد.عبدالواحد شهلی‌بر، سی و هشت ساله، فرزند مسافر و اهل زاهدان” عنوان شده است. این شهروند پیشتر در تیرماه سال جاری به همراه شش تن از اعضای دیگر مسجد مکی زاهدان، بازداشت شده بود. (هرانا،3 مرداد 1402)

 

تشدید فشار بر زندانیان اهل سنت زندان وکیل آباد مشهد

زندانیان اهل سنت زندان وکیل آباد مشهد به عناوین مختلف تحت فشار و آزار و اذیت قرار داشته و در بلاتکلیفی به سر می برند. ندانیان اهل سنت زندان وکیل آباد مشهد، چهار زندانی عقیدتی اهل سنت به اسامی فرهاد شاکری، حکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمن گرگیج و عیسی عیدمحمدی پس از ۸ سال زندان همچنان بلاتکلیف هستند. این زندانیان که از سال ۱۳۹۴ در زندان به‌سر می‌برند، همراه با دیگر زندانیان اهل سنت به عناوین مختلف تحت فشار قرار دارند. آنها به شورای انضباطی زندان احضار شده و به بهانه های واهی تحت فشار قرار گرفته اند. زندانیان عقیدتی اهل سنت در بند ۶/۱ زندان وکیل آباد مشهد محبوس هستند. ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران،3 مرداد 1402)

 

مولوی عبدالحمید: نباید مردم برای بقای حکومت کشته شوند

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ششم مرداد گفت: «برای بقای حکومت، نباید مردم کشته شوند» و هیچ حکومتی ارزش آن را ندارد که برای بقا مخالفان خود را بکشد. به گفته او، «بعضی همه چیز را به دشمن نسبت می‌دهند، [این] صحیح نیست.» مولوی افزود: «خدا و خلق خدا» نیز می‌دانند نسبت‌دادن مشکلات به دشمن درست نیست. مولوی عبدالحمید تصریح کرد حاکم نباید مقابل مردم تکبر داشته باشد بلکه باید به حرف آنها گوش کند و احترام بگذارد. او افزود نظام هرچه دارد از آن مردم است و «رضایت مردم رضایت خدا است.» امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت بالای ٩٨ درصد ملت ایران پس از انقلاب به جمهوری اسلامی «آری» گفتند و طی هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از استقلال و انقلاب و نظام، فرزندان خود را به جبهه‌های جنگ فرستادند. این روحانی برجسته اهل سنت گفت مردم طی ۴۴ سال گذشته با جمهوری اسلامی همکاری کرده‌اند و در انتخابات‌ مختلف حضور داشته‌اند. او گفت حکومتداری و انتخاب دولت و مسئولان حق مردم است. ( کانون حقوق بشر در ایران،7 مرداد 1402)

 

ناامنی زندان مرکزی سلماس به دلیل ایجاد تفرقه بین زندانیان شیعه و اهل سنت

روز شنبه ۷ مردادماه ۱۴۰۲، به گزارش یک منبع موثق، مسئولان زندان مرکزی سلماس با استفاده از ترفند تفرقه بینداز و حکومت کن، برای تحت فشار دادن زندانیان و سرکوب آنها اقدام به ایجاد تفرقه بین زندانیان شیعه و اهل سنت نموده و آنها را به جان هم می‌اندازند. ندانیان می گویند که در این شرایط دیگر هیچ امنیتی ندارند و مسئولیت هر اتفاقی که پس از این بیفتد به عهده مسئولان زندان است. زیرا تا پیش از این همه زندانیان با هر عقیده و دین و مذهبی در کنار هم به صورت مسالمت آمیز دوران حبس خود را می گذراندند و مشکلی با هم نداشتند. اما در این شرایط زندان ناامن شده و جان و سلامت زندانیان در خطر است. زندان سلماس در خیابان حافظ شمالی این شهر قرار دارد. ( کانون حقوق بشر در ایران،9 مرداد 1402)

عبدالعلیم اسماعیل زهی توسط اداره اطلاعات سپاه زاهدان احضار و بازجویی شد

بر اساس این گزارش، عبدالعلیم اسماعیل زهی فرزند مولوی عبدالحمید توسط اطلاعات سپاه زاهدان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.همچنین از وی خواسته شده روز شنبه نیز باید در اداره اطلاعات سپاه زاهدان حاضر شود.تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل احضار وی اطلاعی حاصل نشده است.عبدالعلیم اسماعیل زهی توسط اداره اطلاعات سپاه زاهدان احضار و بازجویی شد(هرانا , 14 مرداد 1402)

هفت زندانی سنی مذهب به زندان قزلحصار کرج منتقل شدند

سیدقاسم آبسته، سید داوود عبداللهی، ایوب کریمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه و فرهاد سلیمی، زندانیان سنی مذهب روز سه شنبه دهم مردادماه از زندان رجایی شهر کرج به زندان قزلحصار منتقل شدند. این زندانیان همگی در سوئیتی فاقد امکانات نگهداری میشوند و این امر موجب افزایش نگرانی خانواده های آنان شده است. همچنین قاسم آبسته که از بیماری کلیوی و مشکلات تیروئید رنج میبرد، از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. این زندانیان در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی علی رازینی نقض شد. پس از ۹ سال بلاتکلیفی در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۷ حکم سه تن از زندانیان با آنها ابلاغ شد و بر اساس این حکم انور خضری و خسرو بشارت به اتهام مشارکت در قتل هر یک به تحمل ۱۰ سال حبس و کامران شیخه نیز به اعدام محکوم شد. (هرانا , 14 مرداد 1402)

تشدید فشار بر معترضان زاهدان و حضور پرشمار عوامل حکومت در شهر؛ مولوی عبدالحمید خطبه نخواند

سایت حال‌وش با انتشار ویدیوهایی از جو امنیتی حاکم بر زاهدان، خاش، ایرانشهر، سراوان و چابهار در روز سیزدهم مرداد خبر داد. حضور پر‌تعداد نیروهای نظامی در استان سیستان و بلوچستان در حالی‌ است که نماز جمعه ۱۳ مرداد زاهدان برخلاف هفته‌های گذشته به امامت مولوی عبدالحمید برگزار نشد. با گذشت ساعاتی از پایان نماز جمعه امروز، گزارش یا تصویری از چهل‌وچهارمین راهپیمایی اعتراضی زاهدانی‌ها مخابره نشده اما گروه رسانه‌ای حال‌وش از حضور پر‌تعداد نیروهای نظامی در سطح شهر زاهدان خبر داد.بر اساس این گزارش، روز ۱۳ مرداد نیروهای نظامی و انتظامی همانند جمعه‌های گذشته در تمام خیابان‌های شهر زاهدان حضوری پررنگ داشتند.علاوه بر زاهدان، در شهرهای دیگر استان سیستان و بلوچستان مانند خاش، ایرانشهر، سراوان و چابهار هم حضور و گشت‌زنی نیروهای نظامی و امنیتی گزارش شده است.تداوم این فضای امنیتی در حالی‌ است که کانال‌های اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان خبر دادند عبدالحمید اسماعیل‌زهی با وجود حاضر شدن در مراسم نماز جمعه روز ۱۳ مرداد، به علت «کسالت جزیی» در این مراسم سخنرانی نکرده است.به‌جای مولوی عبدالحمید که از جمعه خونین زاهدان در روز هشتم مهر سال گذشته تاکنون خطبه‌هایی انتقادی علیه حکومت ایراد کرده است، نماز جمعه امروز زاهدانی‌ها را عبدالغنی بدری، امام جمعه موقت و معاونت دارالعلوم مسجد مکی برگزار کرد. (هرانا , 14 مرداد 1402)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی هفت نفر از اعضای مسجد مکی زاهدان

عبدالمجید مرادزهی، عبدالباسط شاهوزهی، عبدالنصیر شه بخش، اسامه شه بخش (نارویی)، گل احمد شاهوزهی، یونس نهتانی و ابراهیم حسن زهی افرادی هستند که حال‌وش می‌گوید در ارتباط با وقایع مسجد مکی زاهدان بازداشت شده و هم‌چنان در زندان به سر می‌برند.مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از اعضای دفتر مولوی عبدالحمید، در ۱۰ بهمن‌ماه پارسال، توسط نیروهای امنیتی اداره اطلاعات به اتهام «تشویش اذهان عمومی و مصاحبه با رسانه های خارجی» بازداشت شده است.عبدالباسط شاهوزهی، از اعضای انتظامات مسجد مکی که هشتم خرداد سال جاری توسط ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شده است و پس از گذشت ۷۰ روز همچنان در وضعیت نامشخصی به سر می‌برد. (هرانا , 17 مرداد 1402)

 

پرونده سازی در زندان؛ حمزه درویش به چهارده سال حبس در تبعید محکوم شد

حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان لاکان رشت، از بابت پرونده ای که در دوران حبس برای وی گشوده شده، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به چهارده سال حبس در تبعید به شهرستان رامهرمز خوزستان محکوم شده است. بر اساس حکمی که در تاریخ ۸ مردادماه ۱۴۰۲، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی احمد درویش گفتار صادر و به وی ابلاغ شده، آقای درویش از بابت اتهام “اجتماع و تبانی برضد امنیت کشور” به پنج سال حبس، از بابت اتهام “مشارکت در تخریب عمدی به قصد مقابله با نظام” به پنج سال حبس، از بابت اتهام “توهین به رهبری” به دو سال حبس و از بابت اتهام “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی” به دو سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی و از بابت “احراق عمدی بنا و ساختمان زندان و متعلقات آن به قصد مقابله با نظام” به نفی بلد (تبعید) از محل سکونت فعلی خود به شهرستان رامهرمز محکوم شده است. آقای درویش پس از یک سال آزادی با وثیقه مجددا بازداشت و در دادگاهی پر ابهام به ۱۵ سال حبس محکوم شد. وی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، از زندان رجایی شهر کرج خارج و به زندان لاکان رشت منتقل شد. حمزه درویش در تاریخ ۹ مهرماه ۹۹ برای دومین بار از زمان انتقال به زندان لاکان رشت به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل و نهایتا در تاریخ ۲۳ آذرماه ۹۹ به سالن ۱۰ این زندان منتقل شد.در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ جلسه بازپرسی وی، در خصوص پرونده ای دیگر به صورت آنلاین در شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت، برگزار و تفهیم اتهام شد. این پرونده با شکایت وزارت اطلاعات و با استناد به انتشار فایل صوتی آقای درویش در فضای مجازی که در آن از شرایط نگهداری اش در زندان سخن گفته بود، تشکیل شد.(هرانا , 19 مرداد 1402)

 

اقدام به خودکشی حمزه درویش در زندان لاکان رشت

روز جمعه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۲، زندانی عقیدتی – سیاسی حمزه درویش پس از صدور حکم ۱۴ سال زندان برای پرونده جدید در زندان، اقدام به خودکشی کرد. وی در روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۲، با خوردن ۱۴ قرص اقدام به خودکشی کرد و هم اکنون در بیمارستان رازی رشت بستری است. به گزارش منبع موثق، برای او پس از شورش در زندان لاکان رشت، پرونده سازی کرده و هفته قبل به او ابلاغ کردند که به ۱۴ سال دیگر محکوم شده است. این درحالیست که او ۴ روز قبل از شورش و آتش سوزی در زندان لاکان رشت به صورت تنبیهی به سلول انفرادی منتقل شده بود. این منبع اضافه می کند: «دادستان رشت کل ماجرای شورش در این زندان را به گردن او انداخته و او را متهم ردیف اول معرفی کردند. به او محکومیت جدید ۱۴ سال زندان و تبعید به رامهرمز را ابلاغ کرده اند.» به گزارش همین منبع او مدت ۱۰ ماه است که از ملاقات با خانواده محروم است و برای هر بار ملاقات خانواده او پس از گذار از پیج و خم های اداری فراوان می توانند یک ربع پشت شیشه با او ملاقات کنند. پرونده جدید گشوده شده بر علیه حمزه درویش پس از درگیری و شورش روز ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، در زندان لاکان رشت پرونده ای جدید بر علیه حمزه درویش تشکیل شد. این در حالیست که به گفته نزدیکانش وی ۴ روز قبل به صورت تنبیهی به سلول انفرادی منتقل شده بود. روز ۴ مردادماه ۱۴۰۲، حمزه درویش به حکم قاضی احمد درویش در دادگاه انقلاب رشت به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۵ سال زندان، به اتهام «مشارکت در تخریب عمدی به قصد مقابله با نظام» به ۵ سال زندان، به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و به اتهام «توهین به خمینی» به دو سال زندان دیگر محکوم شد.علاوه بر این او را به اتهام «احراق عمدی ساختمان زندان و متعلقات به قصد مقابله با نظام» به تبعید به شهر رامهرمز محکوم کردند. «آقای درویش در زمان تبعید از هرگونه معاشرت و مراوده و رفت و آمد با دیگران به غیر از ارتباط با خویشاوندان محروم است. همچنین، در صورتی که حمزه درویش توبه نماید و توبه وی محرز گردد وفق مقررات قانونی میتواند پس از سپری کردن یک سال نفی بلد از عفو رهبری برخوردار شود. رای صادر شده ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.»(خبرگزاری کانون حقوق بشر ایران.21مرداد1402)

شهرستان خاش؛ دو روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

روز شنبه بیست و یکم مردادماه، عبدالله براهویی و صفی الله شریف روحانیون اهل سنت توسط نیروهای امنیتی در شهرستان خاش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هویت این شهروندان “عبدالله براهویی، استاد حوزه علمیه مدینه العلوم و اهل شهرستان خاش و همچنین صفی الله شریف، شهروند تبعه کشور افغانستان” گزارش شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.( خبرگزاری هرانا.23مرداد1402)

احضار مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه راسک از سوی اداره اطلاعات، سپاه و نماینده رهبری

«مولوی فتحی محمد نقشبندی روز دوشنبه هفته جاری بدون حکم قضایی و احضاریه کتبی با تماس تلفنی توسط مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در استان به دفتر وی احضار شده و جلسه ای با حضور نمایندگان وی، اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه در محل این نهاد جهت توبیخ ، تهدید و محاکمه مولوی نقشبندی تشکیل گردیده و نمایندگان اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه با تهدید و پرخاشگری در حضور نماینده محامی در این جلسه به مولوی نقشبندی گفته اند که پرونده و حکم بازداشت ایشان روی میز است.» گفته میشود احضار و تهدید مولوی نقشبندی به علت خطبه های انتقادی ایشان از دستگاه های نظامی و امنیتی در رابطه با محکوم کردن حمله سپاه پاسداران به یک منزل مسکونی در جکیگور، تراشیدن محاسن مولوی عبدالحمید مرادزهی در زندان مشهد، دفاع از مواضع مولوی عبدالمحید و مواضع فرزند ایشان مولوی عبدالغفار نقشبندی بوده است.(خبرگزاری حال وش.25مرداد1402)

 

هادی احمدی مجددا به دادگاه ویژه روحانیت کرمانشاه احضار شد

هادی احمدی، روحانی اهل سنت، با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه ویژه روحانیت کرمانشاه احضار شد. آقای احمدی در تاریخ بیست و یکم تیرماه نیز به این مرجع قضایی احضار شده بود. بر اساس احضاریه ای که توسط دادگاه ویژه روحانیت کرمانشاه صادر و به وی ابلاغ شده، از این روحانی اهل سنت خواسته شده تا روز چهارشنبه یکم شهریور ماه، در این شعبه حاضر شود. این روحانی اهل سنت در تاریخ بیست و یکم تیرماه نیز به این مرجع قضایی احضار شده بود. تاکنون از دلایل احضار این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

هادی احمدی، خطیب و مدرس مدرسه علوم دینی شمس العارفین نجار پاوه است.( خبرگزاری هرانا.26مرداد1402)

 

تلاش شهرداری و نیروهای نظامی برای تخریب مسجد مدرسه دینی الخلیل سراوان

شهرداری سراوان با همکاری نیروهای نظامی قصد تخریب مسجد مدرسه دینی الخلیل سراوان را داشتند که با ممانعت طلبه ها جهت ورود به محوطه مدرسه روبرو شدند. روز ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۲، شهرداری و نیروهای نظامی قصد تخریب مسجد مدرسه دینی الخلیل سراوان را داشتند. از علت هجوم جهت تخریب مسجد این مدرسه اطلاعی در دسترس نیست. «شهرداری و نیروهای نظامی سراوان تلاش داشتند تا وارد محوطه مدرسه شوند که طلاب این مرکز دینی مانع آنها شدند.» در ماه های اخیر فشار به مراکز دینی، روحانیون و جوانان بلوچ توسط ارگان های قضایی و نظامی افزایش چشمگیری داشته است.(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ،29مرداد1402)

 

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

کرمان؛ آزادی دو شهروند بهائی همزمان با تداوم بازداشت سه تن دیگر

دو شهروند بهائی در کرمان با تودیع وثیقه آزاد شده و همزمان سه شهروند بهائی دیگر کماکان در بازداشت بسر میبرند. “شهرام فلاح، یکتا فلاح و پریدخت شجاعی در بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمان بسر میبرند.” از سوی دیگر فواد شاکر و بهنام پور احمری شهروندان بهائی ساکن کرمان روز پنجشنبه بیست و نهم تیر، آزاد شدند. زادی این شهروندان با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی صورت گرفته است. تا کنون از اتهامات مطروحه علیه این پنج شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. فواد شاکر، شهرام فلاح، یکتا فلاح، بهنام پور احمری و پریدخت شجاعی شهروندان بهائی ساکن کرمان روز چهارشنبه بیست و یکم تیرماه در منزل شهرام فلاح بازداشت شدند. در زمان بازداشت، ماموران ضمن تفتیش منزل آقای فلاح و خودروهای مهمانان وی، برخی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه این شهروندان بهائی را ضبط کردند. (هرانا , 1 مرداد 1402)

جلوگیری دوباره از ورود بهائیان به آرامستان گلستان جاوید تهران

مقامات بهشت زهرا تهران بار دیگر از ورود بهائیان به آرامستان «گلستان جاوید تهران» جلوگیری کرده و آنان را از برگزاری محترمانه مراسم یکی از درگذشتگان خود محروم کردند. فردی به نام «مسعود مومنی» که خود را نماینده بهشت زهرا معرفی کرده، در روز جمعه ۳۰ تیر، با قفل و زنجیر کردن درب «گلستان جاوید تهران» مانع از ورود بهاییان شده است. نماینده بهشت زهرای تهرانی با لحنی پرخاشگرانه گفته است که بهاییان اجازه حضور در گلستان جاوید و تلاوت دعا برای فرد درگذشته خود را ندارند. در همین حال منبع موثقی به ایران وایر گفته است که این مراسم مربوط به مراسم یادبود متوفی بهایی به نام آقای ادیبی بوده است. این منبع آگاه گفته مومنی به خانواده‌های اعدامی‌های دهه شصت اجازه ورود داده‌ است ولی از ورود بهائیان جلوگیری کرده است. این منبع به ایران وایر گفت که «به نظر می‌آید نقشه‌ای که مومنی درسر دارد این است که بین بهائیان و خانواده‌های اعدام شدگان دهه شصت دشمنی بیاندازد. بهاییان تهران در پاسخ به ادعای مسعود مومنی که مالکیت گلستان جاوید تهران توسط بهاییان را انکار کرده است به او گفته‌اند، زمین‌های گلستان جاوید تهران در ازای مصادره بیش از ۲۰۰ هکتار زمین بهاییان به آن‌ها داده شده و این موضوع از سوی روسای بهشت زهرا تایید شده است. بهاییان تهران در نهایت مجبور شدند، پشت در های بسته و زیر آفتاب سوزان تابستان در زمین های خاکی جلو در گلستان جاوید تهران مراسم دعا برای متوفی خود را برگزار کنند. (ایران‌وایر , 2 مرداد 1402)

 

اعزام به مرخصی عنایت الله نعیمی، شهروند بهایی از زندان مرکزی اصفهان (دستگرد)

روز پنچ‌شنبه ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۲، عنایت الله نعیمی، شهروند بهایی و زندانی عقیدتی محبوس در زندان مرکزی اصفهان، پس از تودیع وثیقه به مرخصی ۱۰ روزه اعزام شد. عنایت الله نعیمی باوجود ابهامات قضایی که در روند پرونده این شهروند بهایی باقی مانده توسط شعبه دادگاه انقلاب اصفهان، در مجموع به ۱۵ سال حبس تعزیری و همچنین سایر محورمتیهای اجتماعی محکوم شد. لازم به اشاره است، عنایت الله نعیمی، در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، پس از محاکمه در شعبه اول دادگاه انقلاب استان اصفهان، از بات اتهاماتی مرتبط با (تشکیل شبکه یاران ایران و ارتباط با تشکیلات بهائیت در اسرائیل) به دستور قاضی براتی بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل و در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، به اتهام (اقدام علیه امنیت ملی) به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم با در نظر گرفتن ماده ۵۰۰ مکرر قانون مجازات اسلامی هم به تحمل به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم و از سوی دیگر به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و همچنین ۱۵ سال محرومیت از حق عضویت در احزاب، گروهها و دسته جات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محکوم شد. این شهروند بهایی، در تاریخ ۴ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم الکترونیکی سپس جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات استان اصفهان منتقل و پس از طی مراحل بازجویی و سپس بازپرسی در شعبه دادسرای عمومی و انقلاب استان اصفهان به زندان دستگرد، منتقل و در تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱، با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی , 2 مرداد 1402)

 

مژگان صمیمی، شهروند بهائی بازداشت شد

روز چهارشنبه بیست و هشتم تیر ۱۴۰۲، مژگان صمیمی، شهروند بهائی در رشت بازداشت شد. یک‌ منبع نزدیک به خانواده وی در این خصوص به هرانا گفت: “ماموران وزارت اطلاعات ظهر روز چهارشنبه با مراجعه به منزل خانم صمیمی، اقدام به بازداشت وی کردند. ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل شخصی این شهروند را ضبط کردند. مژگان صمیمی در یک‌ تماس تلفنی با خانواده از انتقالش به زندان لاکان رشت خبر داده است.” “خانم صمیمی با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه است.” (هرانا , 3 مرداد 1402)

رشت؛ شیوا کاشانی نژاد، شهروند بهائی بازداشت شد

روز چهارشنبه بیست و هشتم تیر ۱۴۰۲، شیوا کاشانی نژاد، شهروند بهائی در رشت بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل شخصی این شهروند از جمله تلفن همراه و کتاب‌ های مذهبی وی را ضبط کردند. خانم کاشانی نژاد تاکنون تماسی با خانواده خود نداشته است. علیرغم مراجعات خانواده این شهروند بهائی به نهاد های امنیتی و قضایی، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص سرنوشت و محل نگهداری شیوا اجتناب می کنند. شیوا کاشانی‌ نژاد، شهروند بهائی ساکن در رشت، مدرس شناخته پیانو و مادر انیسا سمیعیان است. (هرانا , 3 مرداد 1402)

بهاییان در تیر ۱۴۰۲؛ ۱۲۳ سال حبس، ۵میلیارد و ۲۹۸میلیون تومان جریمه

تیر سال جاری، یکی از سخت‌ترین ماه‌ها در سال‌های گذشته برای شهروندان بهایی ساکن ایران بود. ممانعت از خاک‌سپاری متوفیان در آرامستان بهاییان که از ابتدای سال جاری شروع شده، همچنان ادامه دارد. پیکرهای متوفیان بهایی پس از روزها و گاهی هفته‌ها نگهداری در سردخانه بهشت زهرا، توسط ماموران، بدون اطلاع خانواده‌ متوفی و انجام هرگونه مراسم مذهبی و غسل، در محل قبرهای جمعی اعدام‌شدگان دهه ۶۰ دفن شدند. کاظم صدیقی، خطیب نماز جمعه تهران، در روز عید غدیر از تریبون نماز جمعه به بهاییان حمله کرد، و موضوع کشف حجاب را به بهاییان نسبت داد. صدیقی، بانوانی را که حجاب اختیاری دارند، بهایی نامید. در تیر ۱۴۰۲، ده‌ها بهایی صرفا به‌اتهام اعتقادات دینی خویش، از سوی دادگاه‌های انقلاب به ده‌ها سال زندان محکوم شدند. تعدادی از بهاییان بازداشت و تنی چند از ایشان، جهت اجرای حکم راهی زندان شدند. در تیر سال جاری، دادگاه‌های انقلاب، ۳۷ شهروند بهایی را در شهرهای مختلف کشور به زندان محکوم کردند. اتهام اصلی همه‌ این شهروندان، پیروی از آیین بهایی بود که با عناوینی نظیر «عضویت در گروه غیرقانونی» یا «تبلیغ علیه نظام [تبلیغ آیین بهایی]»، در دادنامه‌ها ذکر شده است. (ایران وایر , 3 مرداد 1402)

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org/

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram