گزارش آماری نقض حقوق جوان و دانشجو، مرداد ‌ماه ۱۴۰۲

تهیه کنندگان گزارش و آمار: پوریا طالب‌زاده، سیاوش نوروزی ، احسان احمدی‌خواه، کوثر ولی زاده

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 131 خبر که در طول ماه  مرداد 1402 تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هرانا، فارس، ایلنا، ایرنا، هه‌نگاو، کمپین فعالان بلوچ، جوان‌آنلاین و دانشجوآنلاین جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق جوان و دانشجو در مرداد ‌ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: احسان احمدی‌خواه، مهدی افشارزاده، عباس منفرد، سمانه بیرجندی، پریسا سخایی، رسول بلغار، مهناز ترابی، داوود واحدی‌پور، علی صالحی، سیاوش نوروزی، رضا حاتمی،کوثر ولی زاده، می‌باشند.

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی‌بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.

با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش مرداد ماه 1402 به شرح نقض حقوق جوان و دانشجو می‌پردازیم:

 

 

اخبار عمومی (اطلاعیه نهادهای بین‌المللی، بیانیه‌ها، نامه‌ها،….

 

زهرا سعیدیان جو با تودیع وثیقه آزاد شد

امروز چهارشنبه هجدهم مرداماه، زهرا سعیدیان جو، خواهر میلاد سعیدیان جو، یکی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، با تودیع وثیقه از زندان سپیدار اهواز آزاد شد.

هرانا 18/05/1402

جانباختن یک کولبر در اثر حمله قلبی

حسن شریفیان، کولبر اهل سردشت که هفته گذشته در حین کولبری دچار حمله قلبی شده بود، در نهایت پس از شش روز بستری در مراکز درمانی جان خود را از دست داده است.

هرانا 28/05/1402

ضرب‌وشتم شدید یک کولبر در مرز بانه توسط نیروهای حکومتی

یکی از کولبرانی که جهت کولبری به مرز “هَنگژال” بانه رفته بود، توسط تعدادی از نیروهای حکومتی مستقر در این منطقه به شدت مورد ضرب‌وشتم و آزار جسمی قرار گرفته استنام وی به دلایل امنیتی نزد هه‌نگاو محفوظ است.

هه نگاو 29/05/1402

 

اخبار دانشگاه‌ها (کمبود امکانات و تجهیزات دانشگاه، ….

 احضار و بازجویی

نازیلا معروفیان در دادسرای اوین تفهیم اتهام شد

نازیلا معروفیان، روزنامه نگار و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، در شعبه دوم دادسرای اوین تفهیم اتهام شد.

خانم معروفیان توسط بازپرس امیرحسین تاریان، در شعبه دوم دادسرای شهید مقدس (اوین)، از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی» تفهیم اتهام شد. در این جلسه، آخرین دفاع نیز از وی اخذ شده است.” نازیلا معروفیان، روزنامه نگار و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد و اخیراً با آزادی موقت وی از سوی دادسرا مخالفت شد. وی روز شنبه هفدهم تیرماه سال جاری پس از احضار و مراجعه به شعبه اول دادسرای اوین، بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. در تاریخ سیزدهم تیرماه، هرانا از تفتیش منزل، ضبط لوازم دیجیتال خانم معروفیان توسط نیروهای امنیتی و احضار وی به دادسرای اوین خبر داده بود. اوایل بهمن ماه سال گذشته، نازیلا معروفیان توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه با پدر مهسا امینی” به دو سال حبس تعزیری، پانزده میلیون تومان جریمه نقدی و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. حکم حبس خانم معروفیان به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمد.

هرانا 10/05/1402

مطهره گونه‌ای به تغییر محل تحصیل محکوم شد

مطهره گونه‌ای، دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط شورای تجدیدنظر کمیته انضباطی به “تغییر محل تحصیل” محکوم شد. بر اساس حکمی که توسط شورای تجدیدنظر کمیته انضباطی صادر و به این دانشجو ابلاغ شده است، خانم گونه‌ای از بابت اتهام “ایجاد بلوا و آشوب در دانشکده” به “تغییر محل تحصیل” محکوم شده است.

وی پیشتر توسط شورای بدوی انظباطی دانشجویان، به “اخراج از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها به مدت پنج سال” محکوم شده بود.

مطهره گونه‌ای، دانشجوی رشته دندانپزشکی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران پیشتر در ارتباط با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. تا لحظه تنظیم این گزارش از تاریخ اجراء این حکم اطلاعی در دسترس نیست.

هرانا 01/05/1402

 

واران محمدنژاد، دانشجو و فعال فرهنگی کُرد به حبس محکوم شد

واران محمدنژاد، دانشجوی اهل سنندج که در جریان جنبش انقلابی “ژن، ژیان، ئازادی” بازداشت شده بود، توسط دادگاه انقلاب این شهر به حبس محکوم شده است. وی از اعضای فعال انجمن فرهنگی-اجتماعی نوژین سنندج است. از اتهامات مطروحه دادگاه انقلاب سنندج، علیه واران محمدنژاد تا این لحظه اطلاع دقیقی در دسترس قرار نگرفته است. پیش‌تر سه عضو خانواده این دانشجو به نام‌های پیام میری، سحر وهابی و ویدا محمدنژاد در روز یک‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱، حین پیگیری سرنوشت وی پس از بازداشتش، مقابل بازداشتگاه اطلاعات سپاه (شهرامفر) برای مدتی بازداشت شدند.

این دانشجو از همان روز نخست انتقال به بازداشتگاه، به نشانه اعتراض به نحوه بازداشت و توسل به خشونت توسط نیروهای حکومتی دست به اعتصاب غذا زده است. واران محمدنژاد دانشجوی ارشد رشته هنر دانشگاه یزد روز پنج‌شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ در حین رفتن به یزد در ترمینال شهر سنندج توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد. وی نهایتاً در بهمن ماه سال گذشته با وثیقه و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

هه نگاو 08/05/1402

دو تن از اساتید دانشگاه اصفهان تعلیق شدند

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان از تعلیق دو تن از استادان دانشکده الهیات و معارف این دانشگاه به نامهای مهدی مطیع و محمد سلطانی، خبر داد. عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در این خصوص گفت: دو هفته پیش، مهدی مطیع و محمد سلطانی، دو تن از استادان دانشکده الهیات و معارف را صدا زدند و حکمی با عنوان “ابلاغ اتهام” به آنها دادند.

محسن رنانی در خصوص اتهامات وارده به این افراد افزود: “اتهامات آقای سلطانی (مؤلف تفسیر اَفنان) مربوط به پست‌های اینستاگرامی وی است که قبلاً در دادگاه ویژه روحانیت بررسی و تبرئه شده است. اتهامات آقای مطیع (مفسر نهج‌البلاغه) نیز مربوط به گزارشی است که از یکی از کلاس‌های ایشان داده شده است.” تا لحظه تنظیم این گزارش از تاریخ اجراء این حکم اطلاعی در دسترس نیست.

هرانا 09/05/1402

 

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرمحمد چهارنائی مفرد برگزار شد

دوشنبه شانزدهم مردادماه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرمحمد چهارنائی مفرد، شهروند ساکن گرگان در شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. در جریان این جلسه که امروز دوشنبه شانزدهم مرداد در شعبه اول دادگاه انقلاب گرگان به ریاست قاضی تیموری برگزار شد، آقای چهارنائی مفرد به همراه رمضان حاجی مشهدی وکیل مدافع وی، از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام و توهین به آیت الله خمینی» به دفاع از خود پرداخت.”

هرانا 16/05/1402

احضار مجید خادمی، فعال کُرد ساکن بهبهان جهت اجرای حکم

خادمی، فعال کُرد ساکن شهرستان بهبهان، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران جهت اجرای حکم حبس احضار شد. او پیشترازبابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” به شش سال و سه ماه حبس، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال و چهار ماه حبس تعزیری و همچنین از بابت اتهام “عضویت در گروه‌های مخالف نظام”  به شش سال و سه ماه حبس محکوم شده بود که در نهایت با تسلیم به رأی، یک هشتم از آن کسر شد.

احکام صادر شده

هرانا 24/05/1402

احضار دانشجویان در آستانه سالگرد اعتراضات؛ نهاد صنفی: برای «ایجاد رعب» است

با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات سراسری در ایران، کانال‌های خبری دانشجویی از احضار و بازجویی شماری از دانشجویان دانشگاه‌های جندی‌شاپور اهواز، امیرکبیر تهران، و صنعتی اصفهان به نهادهای امنیتی خبر می‌دهند

هرانا 24/05/1402

تشدید برخوردهای امنیتی با دانشجویان در تهران؛ ۲۰۰ دانشجو در همدان «لغو اسکان» شدند

آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، شماری از دانشجویان سه دانشگاه در تهران به مراجع امنیتی و قضایی احضار شدند. هم‌زمان، ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه بوعلی در همدان نیز از ورود به خوابگاه دانشجویی منع

هرانا 24/05/1402

احضار ده‌ها دانشجو به کمیته انضباطی در دانشگاه‌های مختلف کشور خبرگزاری

ده‌ها دانشجو در دانشگاه‌های جندی شاپور اهواز، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، علوم پزشکی اصفهان و فردوسی مشهد به کمیته‌های انضباطی این دانشگاه‌ها احضار شدند. این گزارش بدون اشاره به هویت این دانشجویان، دلیل این احضارها اخذ تعهدنامه و تهدید دانشجویان، به دنبال نزدیک شدن به سالگرد مهسا امینی و بازگشایی دانشگاه‌ها، عنوان شده است.

هرانا 24/05/1402

بازداشت

زندان و زندانی (شکنجه، ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…..)

ضرب و شتم یکی از دانشجویان دانشگاه تهران توسط مسئولین حراست

شوراهای صنفی دانشجویان کشور از ضرب و شتم یکی از دانشجویان دانشگاه تهران توسط مسئولین حراست این دانشگاه خبر داد.

در بخشی از این خبر آمده است: روز یکشنبه یازدهم تیرماه، محمد موحدی نیا، دانشجوی کارشناسی ارشد سیاست گذاری عمومی طی یک تماس تلفنی، به ساختمان حراست این دانشگاه احضار شد. این دانشجو پس از حضور در ساختمان حراست و اعتراض به روند غیرقانونی احضار خود، توسط مدیران کل حراست دانشگاه تهران و دانشگاه بهشتی مورد تهدید، توهین و ضرب و شتم قرار گرفت.

هرانا 04/05/1402

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت شاکر بوری

شاکر بوری، طنزپرداز علیرغم گذشت هشت روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. بی خبری از وضعیت آقای بوری، افزایش نگرانی‌های خانواده او را در پی داشته است. یک منبع نزدیک به خانواده این طنزپرداز به هرانا گفت: “علیرغم مراجعات خانواده آقای بوری به نهادهای امنیتی و قضایی برای کسب اطلاع از سرنوشت فرزندشان، مسئولان از ارائه پاسخی روشن به آنها خودداری می‌کنند. این امر به نگرانی‌های خانواده و اطرافیان او دامن زده است.”

هرانا 1402/05/17

 سردشت؛ یک شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

یکی از فعالان مدنی اهل شهرستان سردشت به نام رامین حسن‌نژاد، توسط نیروهای حکومتی بازداشت و به مکان نامعومی منتقل شده است.

از اتهامات مطروحه علیه رامین حسن‌نژاد و شرایط و مکان نگهداری این فعال مدنی پس از بازداشت، اطلاع دقیقی در دسترس قرار نگرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

ههنگاو 1402/05/17

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رحیم شمعی در زندان مهاباد

رحیم شمعی، شهروند اهل مهاباد علیرغم گذشت بیش از هشت ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان مهاباد بسر می‌برد. تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بازداشتی اطلاعی حاصل نشده است.

هرانا 18/05/1402

شکیبا یزدانی با قرار تأمین از زندان سبزوار آزاد شد

پنجشنبه شب نوزدهم مردادماه، شکیبا یزدانی، شهروند اهل سبزوار از زندان این شهر با قرار تأمین آزاد شد. خانم یزدانی چندی پیش در پی درگیری با “آمر به معروف” در سبزوار بازداشت شده بود. تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

هرانا 20/05/1402

با پایان ایام مرخصی؛ شکیلا منفرد به زندان اوین بازگشت

روز شنبه بیست و یکم مردادماه، شکیلا منفرد، زندانی سیاسی پس از عدم تمدید مرخصی درمانیجهت انجام عمل جراحی سنگ کیسه صفرا اعزام شده بود به زندان اوین بازگشت.

هرانا 21/05/1402

دو زندانی در زندان همدان اعدام شدند

سحرگاه روز پنج شنبه نوزدهم مردادماه، حکم دو زندانی از جمله یک زن که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند در زندان همدان به اجرا درآمدهویت این زندانیان، افشین رحیم هدایت، سی ساله و اهل کنگاور و رقیه عابدینی حدوداً چهل ساله و اهل تبریز عنوان شده است. لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

هرانا 21/05/1402

 

اعدام

زندان مرکزی زاهدان؛ اجرای حکم اعدام یک زندانی بلوچ

حکم اعدام یک زندانی بلوچ به نام چراغعلی بامری که پیشتر از بابت اتهام “قتل عمد” به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد. خبر اعدام چراغعلی بامری، تا زمان تنظیم این خبر در رسانه‌های حکومتی به ویژه رسانه‌های نزدیک به قوه قضاییه اعلان نشده است.

هنگاوه 21/05/1402

اجرای حکم اعدام دستکم ۱۰ زندانی در روز جاری

 

اجرای حکم اعدام دست‌کم سه زندانی دیگر به نام‌های جمیل عبدالله‌زاده، مهران امیری و رسول نارویی شمار زندانیانی که در روز جاری در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند به ۱۰ نفر رسید که شش نفر از آنها زندانیان بلوچ بوده‌انداین زندانی ۴ سال پیش به اتهام جرائم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود. هه‌نگاو امروز از اجرای حکم اعدام دست‌کم ۷ زندانی دیگر به اتهامات مرتبط با مواد مخدر در زندان‌های زاهدان، اهواز و کرمان بوده.

هرانا 30/05/1402

عبدالصمد خادم (گرگیج) » زندانی اعدام شده بلوچ سحرگاه امروز در زندان زاهدان

زندانی بلوچ که سحرگاه امروز دوشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲، به همراه چهار زندانی بلوچ دیگر از بابت اتهامات مرتبط به مواد مخدر در زندان مرکزی زاهدان به اجرا در آمد.

حال وش 30/05/1402

 

 

 

 

تجمّعات و اعتراضات

 محرومیت از تحصیل

محرومیت برخی دانشجویان دختر دانشگاه کُردستان از حق اسکان در خوابگاه

شماری از دانشجویان دختر دانشگاه کُردستان سنندج (سنه) از حق اسکان و بهره‌مندی از خوابگاه این مرکز آموزش عالی محروم شده‌اند.

به گفته یک منبع مطلع، این دانشجویان به دلیل “احضار توسط حراست و کمیته انضباطی” و همچنین “تنظیم گزارش حراست بدون اطلاع‌رسانی”، از حق بهره‌مندی از خوابگاه محروم شده‌اند.

طی گزارشی در فروردین ماه ۱۴۰۲، از احضار دانشجویان دانشگاه کُردستان و اخذ تعهد کتبی از آن‌ها به دلیل عدم رعایت حجاب خبر داده و اضافه کرد: ماموران حراست به دانشجویان هشدار دادند که در صورت تداوم عدم پایبندی به حجاب، از خدمات این مرکز آموزشی محروم خواهند شد.

سال گذشته نیز، در جریان جنبش ژن، ژیان، ئازادی، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه کُردستان احضار و تهدید شده و شماری از آن‌ها نیز، با محرومیت و بازداشت توسط نهادهای امنیتی مواجه شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش از تاریخ اجراء این حکم اطلاعی در دسترس نیست.

هه نگاو 13/05/1402

محرومیت ۲۰۰ دانشجو از خوابگاه و احضار تلفنی ۱۲ دانشجو

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان خبر داده که دست کم ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان بدون اطلاع قبلی از خوابگاه محروم شده‌اندومحرومیت از خوابگاه به دلیل “گزارش حراست مبنی بر عدم رعایت قوانین پوشش و استعمال سیگار اعلام کردند روی داده و از آنها خواسته شده برای رفع این محرومیت یک تعهدنامه امضا کنند. محرومیت تحصیلی.

دویچهله 13/05/1402

آرمین جلالی روشن به منع موقت از تحصیل محکوم شد

 

محکومیت آرمین جلالی روشن، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به دو نیم سال منع موقت از تحصیل و محرومیت از تسهیلات رفاهی، توسط شورای تجدیدنظر انضباطی این دانشگاه عیناً تأیید شداین دانشجو درحال حاضر به دلیل فعالیت‌های خود در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته است

هه نگاو 25/05/1402

دینا قالیباف به منع موقت از تحصیل محکوم شد

دینا قالیباف، دانشجوی دانشگاه بهشتی، توسط کمیته تجدیدنظر این دانشگاه به دو ترم منع موقت از تحصیل محکوم شده ومحکومیت ایشان، با هماهنگی کامل نیروهای امنیتی و به درخواست آنان صورت گرفته است.

هه نگاو 28/05/1402

 

اخراج از دانشگاه

«اخراج و تعلیق» استادان از دانشگاه‌های کرمان، بهشتی و تهران در پی حمایت از دانشجویان

شوراهای صنفی دانشجویان کشور از اوج‌گیری «پروژه تصفیه اساتید همراه با دانشجویان از دانشگاه‌ها» گزارش داد و افزود همزمان با موج اخراج و تعلیق دانشجویان معترض، تعدادی از استادان در دانشگاه باهنر کرمان، دانشگاه بهشتی و دانشگاه تهران، تحت عنوان «قطع همکاری» اخراج یا تعلیق شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که در بسیاری از دانشگاه‌های دیگر ایران نیز اساتیدی که از اعتراضات یا دانشجویان معترض حمایت کرده‌اند برای «حذف از دانشگاه» تحت فشارهای شدید قرار گرفته‌اند.

بنابر اعلام شوراهای صنفی دانشجویان کشور «در دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر بهارک اختردانش و دکتر محمدمهدی علومی از اساتید گروه دامپزشکی این دانشگاه به دلیل حمایت از دانشجویان در صفحات مجازی خود» حکم «انفصال و اخراج» دریافت کرده‌اند.

ابعاد «تعلیق» و «اخراج» استادان بسیار گسترده بوده و محدود به چند دانشگاه نیست و شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیشتر نیز در گزارشی موج «تعلیق» و «اخراج» استادان دانشگاه را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده است.

رادیو فردا ۱۴/۰۵/۱۴۰۲

 

 

 

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

دسته بندی گزارشات نقض جوانان (۱۸-۳۰ سال)

 

اخبار جوانان (عدم تفکیک جرائم؛ قتل‌های ناموسی، انفجار مین، خودسوزی، خودکشی…)

تهدید به ترور فاروق احمدی، فعال رسانه‌ای ساکن اقلیم کُردستان توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران

فاروق احمدی ۲۳ ساله، دانشجو و فعال رسانهای اهل اشنویه (شنو) و مقیم اقلیم کُردستان عراق، به دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای و همچنین مدیریت یک صفحه پر مخاطب اینستاگرامی توسط اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران تهدید به ترور فیزیکی شده است.
فاروق احمدی، در حال حاضر علاوه بر تولید محتوا در رسانه، دانشجوی رشته رسانه و ارتباطات دانشگاه صلاحالدین هَولیر (اربیل) است.
اخیراً شماری از بستگان فاروق احمدی در اشنویه به نهادهای حکومتی احضار شده و درباره “تبعات فعالیت‌های رسانهای” او به آنها شدیداً تذکر داده شده است. این دو نهاد امنیتی فاروق (شاهو) احمدی را به تحریک مردم اشنویه در جریان انقلاب “ژن ژیان ئازادی” متهم کرده‌اند.
قابل ذکر است که، فاروق احمدی مدیر صفحه اینستاگرام “لاوان شنو” (جوانان اشنویه) ابتدا با تطمیع و “وعده دریافت پول در ازای همکاری” مورد آزار نهادهای حکومتی قرار گرفته و اخیراً نسبت به تهدید جانی به صراحت توسط دستگاههای حکومتی جمهوری اسلامی ایران به وی هشدار داده شده است.
فاروق احمدی از سال ۱۳۹۱ به دلیل فشار نهادهای حکومتی به همراه خانوادهاش که از فعالین سیاسی می‌باشند، به دلیل فشار مداوام نهادهای امنیتی زادگاهش را ترک کرده و در اقلیم کُردستان به تحصیل و فعالیت‌های خود ادامه داده است. تا لحظه تنظیم این گزارش از تاریخ این موضوع اطلاعی در دسترس نیست

هه نگاو 12/05/1402

پیرانشهر؛ یک شهروند بر اثر انفجار مین دچار نقص عضو شد

سید کیوان سیدپوری، ۳۰ ساله، چوپان اهل روستای “قروچاوه” از توابع پیرانشهر در حین چراندن دام در نزدیکی یک پایگاه قدیمی، بر اثر انفجار مین از ناحیه مچ دست دچار نقص عضو شده و چشم‌هایش آسیب دیده است. سید کیوان سیدپوری که متأهل می‌باشد، پس از این حادثه ابتدا به بیمارستان پیرانشهر و به دلیل عمق جراحات وارده از آنجا به مراکز درمانی شهر ارومیه منتقل شده است. انفجار مین.

هه نگاو 28/05/1402

احضار و بازجویی

امیرحسین موسویان زاده به دادگاه انقلاب آبدانان احضار شد

امیرحسین موسویان زاده، شهروند اهل شهرستان آبدانان با دریافت ابلاغیه‌ای به دادگاه انقلاب این شهرستان احضار شد. بر اساس احضاریه‌ای که طی روزهای اخیر صادر و به آقای موسویان زاده ابلاغ شده است، از وی خواسته شده که از بابت دفاع از اتهامات “تبلیغ علیه نظام” “توهین به رهبری” “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” و “عضویت در شبکه‌های مجازی معاند” ظرف مهلت مقرر در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان آبدانان حاضر شود. امیرحسین موسویان زاده، حدوداً ۲۲ ساله، اهل و ساکن شهرستان آبدانان است.

هرانا 04/05/1402

 

محمد ایلاتی به دادگاه انقلاب احضار شد

محمد ایلاتی، فعال ترک (آذربایجانی) با دریافت ابلاغیه‌ای به دادگاه انقلاب عجب شیر احضار شد. در این احضاریه از وی خواسته شده که در تاریخ ۱۵ مردادماه در این شعبه حاضر شود.

در این احضاریه از آقای ایلاتی خواسته شده که روز یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲، جهت دفاع از اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” در دادگاه انقلاب دادگستری شهرستان عجب‌شیر به ریاست قاضی جباری، حاضر شود. محمد ایلاتی پیشتر در تاریخ هفدهم فروردین ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در مقابل منزل شخصی خود در عجب شیر بازداشت و به اداره اطلاعات این شهر منتقل شده بود. وی نهایتاً چندی بعد، پس از اتمام مراحل بازجویی آزاد شد.

جلسه بازپرسی این شهروند در اواسط اردیبهشت ماه، در شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان عجب شیر، برگزار شده بود.

هرانا 10/05/1402

مهدی سیفی به بیمارستان طالقانی چالوس منتقل شد

مهدی سیفی، شهروند بازداشتی اهل تهران، در پی حال جسمی نامناسب از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در نوشهر به بیمارستان طالقانی چالوس منتقل شد. اتهامات مطروحه علیه آقای سیفی اطلاعی در دست نیست.

هرانا 10/05/1402

احضار ده‌ها تن از دانشجویان به نهادهای امنیتی در آستانه سالگرد اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»

رسانه‌های دانشجویی از احضار (تلفنی) گسترده دانشجویان به نهادهای امنیتی با توجه به نزدیک شدن به سالگرد اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» خبر دادند.۱۲ تن از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران آغاز شد. شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز ۲۰ مرداد ماه افزایش «احضار تلفنی» فعالان دانشجویی را ناشی از نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی از نزدیک شدن «سالگرد مهسا امینی» و «بازگشایی دانشگاه‌ها» عنوان کرد. دانشجویان

هرانا 24/05/1402

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://daneshjoo.bashariyat.org

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram