گزارش نقض اماری حقوق کمیته محیط زیست در ماه مرداد ۱۴۰۲

تهیه گزارش و نمودار و جدول: اصغرخدابنده سامانی ، مینا آقابیگی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۱۳۵خبر که در طول ماه مرداد تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع ازمحیط زیست تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هرانا، ایلنا، ایرنا، دیده‌بان، ایسنا، مهر، خبربان، قطره، تسنیم، یورونیوز، انصاف و پایگاه خبری محیط زیست و حیات وحش جمع‌آوری ‌گردیده است.آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حفاظت محیط زیست درمرداد ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: مینا آقابیگی، ایرانداخت کیا، علیرضا جهان‌بین، رزا جهان‌بین، حمیدرضا امینی، علی برومند، کاوه قزلباش، ندا فروغی، مجید رئوفی، فرشته خیام الحسینی، صمد جعفری، سپهر رضائی شایان، سعید طائف، محمودرضا صالحی، اصغر خدابنده سامانی، ناصرخواجوی اورکی، قندیل دادخواه، مرضیه علیکرمی، بهاره مسگری، سونیا سوارکوب، شیما یاحق، امیرولی زاده می‌باشند.

۱ـ آلودگی هوا

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا خیلی ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است .با توجه به این تقسیم بندی وضعیت آودگی هوا در تیر ما 1402 در ایران به شرح ذیل می باشد .

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۰۵/۰۱؛ تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس
خبر گزاری تسنیم : بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای امروز یکشنبه 1 مردادماه 1402 پایتخت در اکثر مناطق در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد همچنین میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که آلاینده اصلی تهران در روز گذشته نیز بوده است، هم‌اکنون عدد 112 را نشان می‌دهد. ( 1 مرداد )

وضعیت هوای اراک بنفش شد/در خانه بمانید
خبرگزاری ایسنا : شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا ساعت ۱۱ امروز در اراک را ۲۴۰ و بسیار ناسالم و در وضعیت بنفش، شازند را ۱۸۶ و ناسالم برای تمام گروه های سنی و ساوه را ۱۲۰ و ناسالم برای گروه های حساس می باشد و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و ۱۰ میکرون، آلاینده مسئول این شرایط هستند. همچنین اراک در سال جاری تاکنون ۲۷ روز ناسالم را سپری کرده است، واز مردم خواسته شده از خروج غیرضروری از منزل و محل کار خودداری شود ( 1 مرداد )

کاهش کیفیت هوا در نواحی شرق و شمال شرق
خبرنگار مهر : سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: در شرق و شمال شرق، جنوب شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی وزش باد شدید رخ می‌دهد که در برخی نقاط سبب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا خواهد شد. ( 1مرداد )

آلودگی هوا چهار شهر کردستان را دربرگرفت
خبرگزاری مهر : سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان گفت: هم اکنون وضعیت هوای قروه برای عموم مردم ناسالم و شهرهای سنندج، مریوان و بانه برای گروه های حساس نامناسب است. ( 2 مرداد )

وجود ۳۵ هزار هکتار کانون بحرانی گرد و غبار در استان تهران
خبرگزاری ایلنا : معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران گفت: در استان تهران حدود ۱۰۰ هزار هکتار مناطق بیابانی وجود دارد .برخی از این مناطق به وسعت ۳۵ هزار هکتار جزو کانون‌های بحرانی فرسایش بادی محسوب می‌شوند که بیشتر آنها در شهرستان‌های ملارد و ورامین قرار گرفته‌اند. در شرایط وزش باد شدید، کانون‌های داخل استان تهران نیز مانند‌های کانون‌های بیرون استان و کانون‌های فراملی بر افزایش غلظت گرد و غبار در سطح استان تاثیر می‌گذارند. ( 2مرداد )

هوای قم در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد
خبرگزاری شفقنا : شاخص کیفیت هوا (287=AQI) در شهر قم به علت پدیده گرد و غبار هوا (ذرات معلق PM10) در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد. ( 3 مرداد )

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد
خبرگزاری قدس آنلاین : رضا شکاریان اظهار کرد: امروز شاخص کیفی هوای بجنورد به طور میانگین به ۱۳۱ رسید که در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس قرار دارد.وی افزود: غلظت آلاینده ها در آسمان استان از عصر دیروز روندی رو به افزایش داشته به گونه ای که شاخص کیفی هوا در شب گذشته به ۲۸۰ رسید.شکاریان ادامه داد: ریزگردها عامل اصلی غلظت آلایندگی، آلودگی و کاهش کیفیت هوا در بجنورد است. (4 مرداد )

هوای مشهد همچنان ناسالم است
خبرگزاری شهر آرا نیوز : مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: میانگین شاخص کلی کیفیت هوای مشهد در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۱۲۰ نشانگر هوای ناسالم است و شاخص کیفیت هوا در ۲۲ منطقه دیگر دارای ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شرایط آلوده گزارش شده است. ( 5 مرداد )

مردم ۶ شهرستان خراسان رضوی در مقابله ریزگردها خود مراقبتی کنند
خبرگزاری قدس خراسان : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: نظر به اعلام وضعیت هشدار نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر ناسالم شدن هوا در ۶ شهرستان خراسان رضوی براثر گرد و غبار، به مردم توصیه می‌شود خودمراقبتی را در پیش بگیرند .بر این اساس مردم شهرستان های مشهد، کلات، تربت جام، درگز، چناران و قوچان ظرف ۲۴ ساعت آینده باید آماده مقابله با پدیده گرد و غبار باشند. ( 5 مرداد )

هوای مشهد برای دومین روز پیاپی آلوده است
خبرگزاری قدس خراسان : مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: کیفیت هوای کلانشهر مشهد در ششمین روز مردادماه در پی افزایش حجم آلاینده‌ها برای دومین روز پیاپی در وضعیت هشدار و شرایط ناسالم برای تنفس شهروندان قرار گرفته است .( 6 مرداد )

سوسنگرد و اهواز، آلوده‌ترین شهرهای خوزستان
خبرگزاری فارس : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور اهواز و سوسنگرد آلوده‌ترین شهرهای خوزستان هستند.بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور در ۲۴ ساعت گذشته شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در سوسنگرد ۱۲۹، ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۱۱ و ایستگاه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۰۵ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین وضعیت هوای این شهرها ناسالم برای گروه‌های حساس و نارنجی بوده است. ( 7 مرداد )

ادارات این شهرستان‌ها به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل شد
خبرگزاری جدید پرس : بر اساس مصوبه کارگروه اضطرار گرد و غبار ادارات شهرستان های اردکان، میبد، اشکذر، زارچ، یزد، مهریز، بافق و بهاباد در روز یکشنبه، تعطیل اعلام شد . ( 8 مرداد )

ذرات معلق بیش از 3 برابر حد استاندارد است
خبرگزاری ایلنا : رئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه میانگین آلایندگی‌ها در شهرهای ناسالم این استان امروز یکشنبه به بیش از 3 برابر حد استاندارد رسید، گفت: آلاینده مسئول در آلودگی هوای 3 شهر اراک، ساوه و شازند، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است. ( 8 مرداد )

تداوم آلودگی هوا در شهرهای استان مرکزی
خبرگزاری ایرنا : بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (یکشنبه) به عدد۱۵۲ رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی بود.و شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ساعت ۱۱ صبح امروز (اراک) به ۱۳۵ رسید که نشانگر کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است. و همچنین شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شازند نیز در این ساعت به ۱۵۱ و در ساوه به ۱۲۷ رسید که در شهرستان شازند نشان از وضعیت آلودگی برای تمام‌گروه‌های سنی و در ساوه برای گروه‌های حساس دارد. ( 9 مرداد )

خراسان جنوبی ۴۲ روز ناسالم را پشت سر گذاشت
خبرگزاری ایرنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیر، ۴۲ روز با کیفیت هوای ناسالم در خراسان جنوبی به ثبت رسیده که ۲۲ روز آن مربوط به ماه گذشته است و همچنین شهرستان‌های بیرجند و سرایان در تیر ماه ۱۵ روز و نهبندان ۱۱ روز هوای نامطلوب داشته که البته ایستگاه سنجش هوا در این شهرستان برخی روزها غیرفعال بوده است. ( 9 مرداد )

هوای شادگان در وضعیت خطرناک قرار گرفت
خبرگزاری ایرنا : بنا بر گزارش سامانه پایش کیفی هوای کشور در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ امروز شاخص کیفیت هوا براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه‌ شادگان با شاخص ۳۱۲ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت خطرناک (خاکستری) قرار گرفت این در حالی است که روز گذشته هوای این شهرستان در وضعیت قابل قبول(زرد) بود.هوای شهرهای ماهشهر، شوش، سوسنگرد، اهواز، دزفول و اندیمشک ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شد. ( 9 مرداد )

شرایط اضطرار گرد و غبار در خراسان جنوبی ادامه دارد
خبرگزاری ایرنا : مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس هشدار هواشناسی شرایط اضطرار گرد و غبار تا پایان هفته در استان وجود دارد لذا آمادگی لازم باید ایجاد شود . ( 10 مرداد )

آلاینده‌های هوای استان مرکزی همچنان فراتر از استانداردهای زیست محیطی است
خبرگزاری ایرنا : بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱صبح امروز (سه‌شنبه) به عدد ۱۵۲ رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی بودو شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک ساعت ۱۱ صبح امروز (سه‌شنبه) به ۱۳۵ رسید که نشان از وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس دارد و همچنین شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای ساوه در این ساعت به ۱۵۴ رسید که نشانگر وضعیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی است. ( 10 مرداد )

آلاینده ازن ۱۱ روز در شرایط «نامطلوب» طی تابستان امسال/ تبعات زیانبار افزایش ازن
خبرگزاری ایسنا : به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت طی تابستان جاری ۱۱ روز کیفیت هوای نامطلوب را با آلاینده شاخص «ازن» تجربه کرده است که خطرات مواجهه با میزان زیان‌بار ازن در ســطح زمین طی ماه‌های تابســتان به‌ویژه در ساعات آفتابی روز به بالاترین حد خود می‌رسد . ( 10 مرداد )

کیفیت هوای نهبندان در وضعیت ناسالم است
خبرگزاری ایرنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: براساس شاخص لحظه‌ای ایستگاه سنجش هوا، شهرستان نهبندان با شاخص ۱۵۸ در وضعیت ناسالم است. ( 11 مرداد )

توفان شن در شرق کشور/ جوی پایدار در غالب مناطق کشور
خبرگزاری ایسنا : صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی دو روز آینده به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب در ارتفاعات البرز مرکزی، برخی نقاط واقع در هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و شرق فارس رشد ابرهای همرفتی و رگبار پراکنده گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و در سایر مناطق کشور جو نسبتا پایدار خواهد بود و همچنین طی این مدت در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید همراه با رخداد توفان شن کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا انتظار می‌رود. ( 11 مرداد )

هوای نهبندان در وضعیت خطرناک قرار گرفت
خبرگزاری ایرنا : اسدالله حاتمی روز پنجشنبه گفت: براساس شاخص لحظه‌ای مختوم به ساعت هفت صبح امروز کیفیت هوای نهبندان با شاخص ۵۰۰ در وضعیت خطرناک و سایر شهرستان‌ها در وضعیت قابل قبول است و در شرایط وقوع گرد و غبار باید کودکان و سالمندان همچنین بیماران قلبی و ریوی از حضور در فضای باز و تردد غیر ضروری خودداری کنند. ( 12 مرداد )

ماندگاری گرد و غبار در شرق خراسان جنوبی
خبرگزاری ایرنا : آسمان خراسان جنوبی در برخی مناطق به ویژه شرق استان همچنان غبارآلود است و کیفیت هوای شهرستان نهبندان دومین روز متوالی در وضعیت خطرناک قرار دارد . ( 13 مرداد )

وضعیت اشعه فرابنفش در تهران بحرانی شده است
خبرگزاری ایرنا : رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه وضعیت اشعه فرابنفش در تهران بحرانی شده است، گفت: در این باره قطعا دستگاه‌های مسوول باید اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع انجام دهند و فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در هفته آتی از متولیان امر در خصوص اقدامات انجام شده گزارش خواهد خواست . ( 13 مرداد )

کیفیت هوای ۲ شهرستان خراسان جنوبی ناسالم اعلام شد
خبرگزاری ایرنا : اسدالله حاتمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس شاخص لحظه‌ای ساعت ۱۲ امروز کیفیت هوا در شهرستان نهبندان ۱۵۱ و شهرستان زیرکوه ۱۳۰ بوده که به معنای وضعیت ناسالم است و همچنین بیرجند با شاخص ۹۲ در وضعیت قابل قبول است و از ایستگاه سنجش هوا در شهرستان سرایان داده‌ای در دسترس نیست. ( 14 مرداد )

هوای سه شهر استان مرکزی در وضعیت ناسالم است
خبرگزاری ایرنا : علیرضا محرابیان گفت : بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته به عدد ۱۵۹ رسید که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی بود.وی بیان کرد: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ساعت ۱۱ صبح امروز (شنبه) به ۱۶۱ رسید که نشانگر کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی است. و همچنین شاخص کیفیت هوای ساوه در این ساعت به ۱۶۰و هوای شازند هم به ۱۳۶ رسید که بیانگر وضعیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی است. ( 14 مرداد )

وضعیت هوای رامهرمز قرمز شد
خبرگزاری ایرنا : بنابرگزارش سامانه پایش کیفی هوای کشور در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۳ امروز شاخص کیفیت هوا براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه‌ شهر رامهرمز با شاخص ۱۵۶ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت ناسالم یا قرمز قرار گرفت. بر این اساس هوای شهرهای ماهشهر با شاخص ۱۱۳ و سوسنگرد با شاخص ۱۰۳ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده است.( 15 مرداد )

ریزگردها در گلستان؛ تهدیدی که کم‌کم باید آن را جدی گرفت
خبرگزاری ایرنا : ریزگردها از حدود یک دهه پیش راه خود را در گلستان پیدا کردند و در گوشه و کنار این استان شمالی به خودنمایی پرداختند اما عرض‌اندام این مهمان ناخوانده آرام‌آرام در حال افزایش است که به اعتقاد کارشناسان باید با تصمیمات و اقدمات علمی و عملی جلوی این تهدید و پدیده نامیمون طبیعی گرفته شود . ( 15 مرداد )

آلودگی دیروز مشهد، ۱۰ برابر میزان مجاز بود
خبرگزاری اقتصاد 24 : مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی گفت: گرد‌وغبار روز گذشته حاوی مواد بسیار خطرناکی بود که ۱۰ برابر میزان مجاز وزارت بهداشت گزارش شده بود و امروز در شرایط بهتری قرار دارد . وی تصریح کرد: میانگین شاخص کلی کیفیت هوای مشهد در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۲۰۶ نشانگر هوای ناسالم است و شاخص کنونی هوای این کلانشهر در یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۱۴۱ نیز از ناسالم بودن و آلودگی هوا حکایت دارد. ( 16 مرداد )

وضعیت خطرناک هوای بجنورد برای همه گروه‌ها
خبرگزاری مهر : مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شاخص آلودگی هوای بجنورد به عدد ۴۱۰ و خطرناک برای همه گروه ها رسیده است . ( 17 مرداد )

ایلام بیشترین تأثیرپذیری را از ورود ریزگردها به کشور دارد
خبرگزاری ایلنا : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با مشاور رئیس‌ سازمان‌ حفاظت محیط‌زیست و دبیر ستاد ملی‌ سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با‌ پدیده گرد و غبار دیدار و گفت‌وگو کرد . ( 18 مرداد )

هوای ناسالم اهواز و سوسنگرد برای گروه‌های حساس
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (۲۰ مردادماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۴۷، ایستگاه استانداری خوزستان در اهواز ۱۳۴، ایستگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۰۹ و ایستگاه سوسنگرد ۱۴۱ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین کیفیت هوای این شهرها ناسالم برای گروه‌های حساس و نارنجی بوده است . ( 20 مرداد )

پیش‌بینی وضعیت خطرناک فرابنفش در تهران
خبرگزاری تسنیم: بر اساس اطلاعات اپلیکیشین sun smart (که داده‌های استخراج‌شده از سازمان جهانی بهداشت است)، وضعیت امروز اشعه فرابنفش در شهر تهران در زمان حاضر با ثبت عدد 7 در شرایط کمی بالاتر از نرمال قرار دارد اما پیش‌بینی می‌شود که در ساعات میانی روز با ثبت عدد 11 در شرایط خطرناک قرار گیرد. ( 22 مرداد )

هوای نهبندان در وضعیت خطرناک قرار گرفت
خبرگزاری ایرنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوای شهرستان نهبندان براساس شاخص لحظه‌ای ۵۰۰ در وضعیت خطرناک قرار گرفت. ( 23 مرداد )

از مراجعه بیش از ۱۵۰۰ نفر به مراکز درمانی تا امدادرسانی به ۲۶۰ آسیب‌دیده در توفان
خبرگزاری ایرنا : وزش توفان‌های شدید معروف به بادهای ۱۲۰ روزه همراه با گردوخاک و هجوم شن‌های روان در منطقه سیستان زندگی اهالی این دیار را تیره‌ و تار و سلامتی و زندگی اجتماعی و معیشتی مردم را دچار بحران جدی کرده است . ( 24 مرداد )

هوای اراک و ساوه برای همه گروه‌های سنی ناسالم است
خبرگزاری ایرنا : علیرضا محرابیان گفت : بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (چهارشنبه) به عدد ۱۶۰ رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی بود. و شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ساعت ۱۱ صبح امروز (چهارشنبه) به ۱۶۶ رسید که نشانگر وضعیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی است. و همچنبن شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای ساوه هم در این ساعت به ۱۵۲ رسید که بیانگر وضعیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی است. ( 24 مرداد )

تداوم جولان آلاینده ازن در هوای تهران
خبرگزاری ایسنا : شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته ازن با میانگین ۱۴۰ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.آلاینده شاخص هم‌اکنون ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون با میانگین ۹۱ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است. ( 24 مرداد )

وضعیت هوای تهران 27/05/1402؛ تداوم تنفس هوای آلوده به واسطه ازن
خبرگزاری تسنیم : بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای امروز جمعه 27 مردادماه 1402 پایتخت در بیشتر مناطق در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد همچنین میانگین آلاینده ازن که آلاینده اصلی زمان حاضر تهران است، هم‌اکنون عدد 118 را نشان می‌دهد. ( 27 مرداد )

هوای سه شهر استان مرکزی دوباره بر مدار آلودگی قرار گرفت
خبرگزاری ایرنا : علیرضا محرابیان بیان کرد: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ساعت ۱۱ صبح امروز (شنبه) به ۱۵۲ رسید که نشانگر وضعیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی است.و شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای ساوه هم در این ساعت به ۱۳۴ و در شازند به ۱۴۲ رسید که وضعیت در هوای ۲ شهر بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است. ( 28 مرداد)

شاخص هوای اصفهان در ۱۱ منطقه قرمز و نارنجی است
خبرنگار مهر : شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان امروز ۲۸ مرداد در ۱۱ منطقه قرمز و نارنجی است.( 28 مرداد )

خبرگزاری ایرنا : به گزارش ایرنا بنا بر اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت هشت صبح امروز شاخص کیفیت هوا براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه‌ شهرهای اهواز (استانداری) با شاخص ۱۵۴، اهواز (حفاری) با شاخص ۱۶۰، اهواز(پادادشهر) با شاخص ۱۶۳ و سوسنگرد با شاخص ۱۵۴ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت قرمز و ناسالم قرار دارند.واز و سوسنگرد در وضعیت قرمز تنفسی قرار گرفتند . ( 29 مردا د)

هشدار نارنجی هواشناسی به ۵ استان/ خیزش گرد و خاک در ۳ استان
خبرگزاری ایسنا : سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در پنج استان و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در سه استان واقع در شرق کشور هشدار داد ( 29 مرداد )

هوای اهواز همچنان در وضعیت قرمز
خبرگزاری آفتاب نیوز : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (۳۰ مردادماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۶۲، ایستگاه، ایستگاه استانداری خوزستان در اهواز ۱۵۶، ایستگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز و ایستگاه سوسنگرد ۱۵۵ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین وضعیت هوای این شهر‌ها “ناسالم” و قرمز بوده است( 30 مرداد )

۲– آلاینده‌های زیست ‌محیطی

ورود فاضلاب به رودخانه‌های منتهی به تالاب انزلی از ۹۹ مجرا

خبرگزاری صدا و سیما : برای احداث تصفیه خانه در شهرستان های انزلی، رشت صومعه سرا و فومن پیشرفت هایی صورت گرفته اما از وزارت نیرو انتظار داریم برای حذف سریعتر منابع آلاینده تالاب به این روند سرعت دهند. ( 1 مرداد )

منشاء آلودگی‌های تالاب بین المللی انزلی شناسایی شد
خبرگزاری دانشجو : نماینده عالی دولت با اشاره به شناسایی منشا آلودگی تالاب بین المللی انزلی گفت: با تلاش‌های انجام شده و در راستای احیای تالاب، به سراغ سرچشمه آلودگی‌ها یعنی رودخانه‌های وارد کننده فاضلاب و رسوبات رفتیم. استاندار گیلان ۲ گام مهم برای نجات تالاب انزلی را اجرای عملیات آبخیزداری و رفع آلودگی‌ها عنوان کرد و گفت: بر این اساس اقداماتی برای ساماندهی سایت دفن زباله سراوان و زندان لاکان به عنوان دو منشا مهم آلودگی انجام شد. ( 2 مرداد )

پسماندهای عفونی مطب‌های اهواز تعیین تکلیف شوند/ سایت زباله برومی وضعیت مناسبی ندارد
خبرگزاری ایسنا : داوود میرشکار در نشست با اعضای شورای شهر و شهردار اهواز اظهار کرد: یکی از موضوعات اساسی، وضعیت پسماندهای عفونی اهواز است؛ سازمان نظام پزشکی عنوان کرده برای بی‌خطرسازی این پسماندها با دو شرکت قرارداد منعقد کرده است اما متاسفانه شرکت‌ها به تعهد خود عمل نکردند و بدون هیچ قراردادی از پزشکان پول دریافت کردند و اکنون در مراجع قضایی گرفتار هستند. وی افزود: یکی از مشکلات در خصوص بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی، نبود شرکت متعهد و تخصص در این حوزه عنوان شده است اما به هر صورت باید بی‌خطرسازی انجام و به شهرداری تحویل داده شود.مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پسماندهای عفونی جزو پسماندهای ویژه هستند و مدیریت ابتدایی این پسماندها با تولیدکننده‌ها است. ( 3 مرداد )

آلودگی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب به تالاب انزلی می‌‌ریزد/ حجم فاضلاب‌های خانگی بیشتر از دیگر آلاینده‌ها است
خبرگزاری ایلنا : محمدتقی تقی‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین مشکلات زیست محیطی شهرستان رشت وضعیت بد آلودگی رودخانه های گوهررود و زرجوب، پسماند سراوان و تفکیک نشدن زباله‌ها از مبدا است.وی افزود: غلظت آلودگی‌هایی که از سراوان به رودخانه‌های رشت می‌ریزد زیاد است و حجم فاضلاب‌های خانگی بیشتر از دیگر آلاینده‌ها است. ( 3 مرداد )

حجم فاضلاب‌های خانگی در رشت بیشتر از دیگر آلاینده‌ها است
خبرگزاری دانشجو : رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت گفت: غلظت آلودگی‌های که از سراوان به رودخانه‌های رشت می‌ریزد زیاد است و حجم فاضلاب‌های خانگی بیشتر از دیگر آلاینده هاست . ( 4 مرداد )

زباله میهمان ناخوانده روستاهای مازندران
خبرگزاری ایرنا، بر اساس آخرین سرشماری ، استان مازندران سه هزار و ۶۷۱ روستا دارد که حدود ۴۷ درصد از جمعیت سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان در این مناطق روستایی سکونت دارند.بر اساس آمار موجود روزانه به طور متوسط در شرایط عادی افزون بر چهار هزار تن زباله در مازندران تولید می شود که در فصول ورود مسافران و گردشگران ، این میزان تولید به ۲ تا سه برابر افزایش می یابد. ( 5 مرداد )

نظام پزشکی از مسئولیت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی شانه خالی کرد
خبرگزاری فارس : رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت پسماندهای عفونی در اهواز اظهار کرد: بیمارستان‌های اهواز به اتوکلاو مجهز هستند و کار بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی انجام می‌شود اما مشکل ما در بحث مراکز درمانی خرد مانند مطب‌ها و درمانگاه‌ها است. و کارگروه مدیریت پسماند خوزستان در سال ۱۴۰۰ تصویب کرد که این پسماندها به عنوان پسماندهای ویژه تلقی می‌شوند و مدیریت این پسماندها با تولیدکننده خواهد بود. با توجه به منقضی شدن مدت طمان قراردادبخش خصوصی در این زمینه متأسفانه سازمان نظام پزشکی از این مسأله شانه خالی کرد. ( 16 مرداد )

انجیلسی بابلکنار ۲۴ سال چشم انتظار حل زباله
خبرگزاری ایرنا : روستای انجیلسی که یکی از روستاهای بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل می‌باشد.مشکلی که قرار بود یک سال مردم منطقه تحمل کنند تا یک مکان مناسب برای زباله شهر بابل و شش شهر اقماری آن بیابند اما ۲۴ سال است که آسایش را از اهالی بخش بابل کنار ربوده که اهالی منطقه خواستار پایان این ماجرای غم انگیز و ادامه دار شدند.و هر روز میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهرهای بابل، امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب می باشد. ( 23 مرداد )

شناسایی ۷ محل دپوی زباله در نوار ساحلی رشت/بیشترین آلودگی در امین آباد و حاجی بکنده
خبرگزاری ایسنا: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت گفت: تاکنون در روستاهای ساحلی این شهرستان ۷ نقطه محل دپوی زباله شناسایی شده است، امین آباد و حاجی بکنده آلودگی بیشتری در خط ساحلی دارند. ( 25 مرداد )

وزارت نیرو تمهیدات لازم را برای جلوگیری از آلودگی سد آمل بیندیشید
خبرگزاری ایرنا : رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به احداث سد هراز در نزدیکی محل دفن زباله شهرستان آمل، وزارت نیرو باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از آلوده شدن آب این سد پیش‌بینی کند. ( 26 مرداد )

فاضلاب ۱۷۰ روستا تهدیدی برای منابع آب شرب کردستان است
خبرگزاری ایرنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: در حال حاضر فاضلاب ۱۷۰ روستا در بالادست سدهای تامین کننده آب شرب استان قرار دارد که تهدید محسوب شده و نیازمند ساماندهی است ( 29 مرداد )

تولید روزانه ۴۵۰ تُن پسماند بیمارستانی در کشور / چالش‌های مدیریتی این زباله‌ها
خبرگزاری ایسنا : رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به چالش‌های مدیریتی پسماندهای بیمارستانی، گفت: روزانه حدود ۴۵۰ تُن پسماند در بیمارستان‌های کشور تولید می‌شود که از این میزان حدود ۱۹۲ تن آن به پسماندهای عفونی، تیز و برنده اختصاص دارد که این میزان نیازمند مدیریت خاص جهت حفظ سلامت انسان و محیط زیست است. ( 29 مرداد )

شانزده واحد تولیدی و خدماتی آلاینده در شهریار اخطاریه محیط زیست گرفتند
خبرگزاری ایرنا : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهریارمرداد ماه سالجاری برای ١۶ واحد به دلیل فعالیت آلاینده خود از جمله نداشتن سیستم تصفیه فاضلاب، غیر مجاز بودن، عدم مدیریت اصولی پسماند و آلودگی هوا و صوت، اخطاریه زیست محیطی صادر شد، اظهار داشت: قطعا مهلتی برای رفع مشکلات مریوطه به واحدها اعطا می شود تا نسبت به رفع نواقص زیست محیطی اقدام کنند. ( 30 مرداد )

۳- جنگل و اراضی ملی (آتش‌سوزی و از بین رفتن مراتع)

سیزده آتش بخشی از شبه جزیره میانکاله را در برگرفت
گزارشگرگروه جامعه تیکنا: حسینعلی محمدی در این رابطه گفت : این آتش سوزی در ساعت ۱۰ صبح امروز در ۱۰ هکتار از شبه جزیره میانکاله در حوزه جغرافیایی استان مازندران رخ داده است.وی خاطر نشان کرد: ۲ فروند بالگرد، یگان زمینی منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست، بسیج و گروه های مردمی برای مهار آتش در میانکاله در تلاش هستند.مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان این که، وزش باد شدید عملیات مهار آتش در منطقه میانکاله را قدری کُند کرده است، گفت: تلاش می شود حداکثر تا ساعت های آینده عملیات مهار آتش در منطقه انجام شود. ( 3 مرداد )

آتش‌سوزی پناهگاه حیات وحش میانکاله عمدی بود؟
خبرگزاری جدید پرس : مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اطفای کامل حریق در پناهگاه حیات وحش میانکاله گفت: آتش‌سوزی منشاء انسانی دارد اما عمدی یا غیرعمدی بودن در دست بررسی است. ( 4 مرداد )

آتش سوزی ها امان جنگل های کهگیلویه و بویراحمد را برید
خبرگزاری مهر : جاودان خرد خاطرنشان کرد: آتش سوزی، بیماری چوب، پروانه جوانه خوار بلوط، تخریب و تصرف اراضی، وابستگی معیشت اغلب روستاییان به جنگل، زغال گیری، خشکسالی و گردو غبار امان جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد با توپوگرافی عمدتاً کوهستانی که در هنگام اطفای حریق با مشکلات عدیده ای مواجهه می‌شویم را بریده است. ( 8 مرداد )

یک باور غلط که جان تالاب امیرکلایه را نشانه گرفته است
خبرگزاری ایسنا : گیلان رئیس اداره محیط زیست لاهیجان به باوری غلط درباره آتش زدن کاه و کلش برای نابودی کرم ساقه خوار در شالیزارها برای فصل زراعی آینده اشاره کرد که جان تالاب امیرکلایه را نشانه گرفته و گفت: آتش زدن کاه و کلش شالیزارهای اطراف تالاب امیرکلایه برای محیط زیست این اکوسیستم ارزشمند خطر دارد . ( 10 مرداد )

آتش جنگل‌های ارتفاعات کوه «نارک» گچساران کامل مهار شد
خبرگزاری ایسنا : فرماندار شهرستان گچساران از مهار کامل آتش جنگل‌های ارتفاعات کوه «نارک» این شهرستان که از روز سه شنبه شروع شده بود، خبر داد . ( 12 مرداد )

آتش در جنگلهای مریوان گسترش یافت
خبرگزاری ایرنا : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: وزش باد شدید باعث گسترش آتش در جنگل‌های مریوان شده و بالگرد دوم برای کمک در حال اعزام به منطقه است . ( 13 مرداد )

در سالجاری؛ ۲۲ فقره آتش سوزی در مراتع استان اصفهان روی داد
خبرگزاری ایرنا : منصور شیشه‌فروش روز شنبه در گفت‌وگو اظهار کرد: بیشترین آمار وقوع حریق مرتع و پوشش گیاهی استان اصفهان در شهرستان سمیرم با ۹۰ درصد آمار و پس از آن از شهرستان فریدون‌شهر گزارش شده است.وی ادامه داد: عامل انسانی و بی احتیاطی مسبب ۹۵ درصد از وقایع آتش سوزی در مراتع استان اصفهان است. ( 14 مرداد )

داغ آتش بر دل بلوطهای مریوان
خبرگزاری ایرنا : شروع آتش سوزی از صبح پنجشنبه ۱۲ مرداد بود، آتشی که باد را به کمک گرفت تا قطعه به قطعه در جنگل های بلوط پیشروی کند و پوشش گیاهی متراکمی که باران های سال زراعی، آن را تقویت کرده بود، زودتر از درختان بسوزد و جرقه ای برای سوختن بلوطها و جانداران ساکن در جنگل های مریوان شود.مثل همیشه اولین گروه هایی که برای اطفای آتش آمدند، مردم بودند، به منابع طبیعی اطلاع داده شد و جنگلبانان با همان تجهیزات کمی که در اختیار دارند به سمت مناطق آتش گرفته رفتند.( 14 مرداد )

بیست هکتار از مراتع و جنگل شهرستان اندیکا در آتش سوخت
خبرگزاری ایرنا : فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: ۲۰ هکتار از مراتع و جنگل‌ شهرستان اندیکا در آتش سوخت و دچار خسارت شد . ( 15 مرداد )

پناهگاه حیات‌وحش بیستون آتش گرفت
خبرگزاری ایونا : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، پس از دو روز تلاش بی‌وقفه شبانه‌روزی، خبر مهار آتش‌سوزی در پناهگاه حیات‌وحش بیستون را به اطلاع رسانی عمومی رساند. او اعلام کرد: متأسفانه، حدود ۱۸۰ هکتار از وسعت این منطقه درگیر آتش‌سوزی شده است .( 17 مرداد )

دو هکتار از مراتع پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور دچار حریق شد
خبرگزاری فارس : محمد مهدی نوربخش در گفت وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: شب گذشته ۲هکتار از مراتع پناهگاه حیات وحش حیدری به دلیل نامشخص دچار حریق شد.وی افزود: پس از اعلام حریق به یگان‌های بسیج، نیروی انتظامی منطقه و مدیریت بحران نیشابور با حضور مامورین اداره منابع طبیعی در کنار محیط‌بانان پناهگاه حیات وحش حیدری نسبت به اعزام نیرو برای اطفا حریق اقدام گردید. (21 مرداد )

خطر آتش‌سوزی در کمین نیزارهای تالاب‌های خوزستان
خبرگزاری مهر:مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: گرمای شدید و تبخیر ِبالای آب، احتمالِ آتش سوزی در تالاب‌های استان را دوچندان کرده است.( 22 مهر )

آتش سوزی در بیش از ۲۰۰۰ مترمربع اراضی پارک ملی بوجاق
خبرگزاری ایسنا : رئیس اداره پارک ملی بوجاق گفت: بیش از ۲۰۰۰ مترمربع از اراضی پارک‌ملی بوجاق دچار حریق شد. ( 23 مرداد )

آتش سوزی بخشی از جنگل های نوشهر
خبرگزاری ایرنا : به گزارش خبرنگار ایرنا وقوع آتش سوزی در عرصه جنگلی روستای بندپی بخش مرکزی نوشهر به مسوولان حوزه منابع طبیعی نوشهر – رویان گزارش شده بود ( 24 مرداد )

آخرین جزئیات از آتش سوزی در منطقه جنگلی «ونستان و چایکندی» ارسباران
خبرگزاری ایسنا : محمدباقر هنربر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آتش سوزی در مناطق جنگلی ونستان و چایکندی واقع در مرز بین شهرستان‌های خداآفرین و ورزقان دوشنبه مهار شده بود ولی صبح سه شنبه به دلیل گرمی هوا، بار دیگر حریق اتفاق افتاد.وی افزود: اکنون آتش سوزی تقریبا مهار شده و هماهنگ کرده‌ایم تا نیروهای تازه نفس، صبح امروز جهت لکه گیری و اطمینان از اطفای کامل حریق از طریق بالگرد به منطقه اعزام شوند. ( 25 مرداد )
آتش جنگل ارتفاعات نیلکوه گالیکش با بالگرد خاموش می‌شود
خبرگزاری ایرنا : فرماندار گالیکش در شرق استان گلستان از درخواست برای اعزام بالگرد برای خاموش کردن آتش در عرصه‌های جنگلی واقع در اتفاعات «نیلکوه» این شهرستان خبر داد و گفت: به احتمال زیاد امروز پنجشنبه یک فروند بالگرد به منطقه اعزام می‌شود. ( 26 مرداد )

اطفای آتش جنگل ارتفاعات نیلکوه گالیکش به روز پنجم کشیده شد
خبرگزاری ایرنا : فرماندار گالیکش واقع درشرق استان گلستان از استمرار آتش سوزی عرصه‌های جنگلی واقع در ارتفاعات نیلکوه این شهرستان خبر داد و گفت: باوجود استفاده از بالگرد برای اطفای حریق ادامه تلاش‌ها برای خاموش کردن آتش به فردا موکول شد ( 28 مرداد )

مرگ تدریجی تالاب هورالعظیم
خبرگزاری ایسنا : تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب مرزی ایران در مرز ایران و عراق است که با حدود ۱۲۰ هزار هکتار در انتهای رودخانه کرخه و در منطقه دشت آزادگان قرار دارد ( 30 مرداد )

سایه مرگ بر سر ۵.۵ میلیون هکتار جنگل زاگرسی
رویداد۲۴ : رویشگاه‌های بلوط در زاگرس به عنوان منبع معیشت ۱.۵میلیون جامعه‌محلی، اولین مانع طبیعی برای ورود ریزگرد‌ها و محل تامین ۴۰ درصد آب شیرین کشور درمعرض خشکیدگی قرار گرفته و زنگ خطر را برای این گونه حیاتی و حمایتی به صدا درآورده‌است . ( 30 مرداد)

۴- بحران آب، آلودگی و خشکیدگی تالاب، دریا و رودخانه

قرار گرفتن دریاچه ارومیه در شرایط غیرقابل بازگشت به دلیل عدم ارائه حق‌آبه

خبرگزاری ایسنا : رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در شرایط برگشت‌ناپذیر قرار دارد، گفت: ما باید با برنامه‌ریزی شرایطی را فراهم کنیم که محیط پلایایی دریاچه ارومیه به سمت بیابانی‌شدن نرود . ( 1 مرداد )

تالاب گاوخونی 100 درصد خشک شد
خبرگزاری صدر آنلاین : صد درصد تالاب گاوخونی خشکیده است. این تالاب نزدیک به دو دهه است که حقابه‌ای از زاینده‌رود نگرفته است و از شکایت اخیر سازمان حفاظت محیط زیست از شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو هنوز خبر تازه‌ای در میان نیست. ( 2 مرداد )

تالاب شادگان خشک شد
خبرگزاری قدس آنلاین : گرمای زیاد هوا و تبخیر آب و تامین نشده حق‌آبه تالاب باعث شده تا بخش از تالاب در محدوده جاده آبادان به ماهشهر خشک شود.و تامین نشدن آب از رودخانه جراحی را یکی از علت‌های اصلی خشکی این قسمت از تالاب شادگان می باشد. آبی که از این رودخانه رهاسازی می‌شود فقط نیازهای کشاورزی روستاهای مسیر تالاب را تامین می‌کند و عملا آبی وارد تالاب نمی گردد . ( 7 مرداد )

حقابه هورالعظیم تامین نشود وضع وخیم‌تر می‌شود
خبرگزاری قدس آنلاین : معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آستانه تاب‌آوری تالاب هورالعظیم وابسته به تأمین حقابه است، گفت: در صورت عدم تأمین حقابه کامل تالاب و عدم رهاسازی آب، تالاب تحت تأثیر تنش و آسیب جدی قرار خواهد گرفت. وی همچنین اظهار کرد در حال حاضر حدود ۴۰ درصد تالاب آب‌دارد و نم‌دار است. ( 7 مرداد )

وضعیت تامین آب برای ناژوان و فضای سبز اصفهان بسیار اسفناک است
خبرگزاری ایرنا : مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه وضعیت فضای سبز شهر از نظر تامین آب بسیار اسفناک و شرایط ناژوان بحرانی است، گفت: درباره این بحران جدی به مسوولان آب منطقه‌ای هشدار داده‌ایم که فضای سبز اصفهان رو به نابودی است . ( 10 مرداد )

آبگیر سفیر امید آستارا میزبان گیاه مهاجم سنبل آبی/ خطر در کمین تالاب استیل
خبرگزاری ایسنا :گیلان آبگیر سفیر امید آستارا در حاشیه جاده ترانزیتی شهر مرزی آستارا قرار دارد و متعلق به بخش خصوصی و با مالکیت افراد مختلف است، اما به دلیل تکثیر گیاه مهاجم سنبل آبی که گل های زیبایی از خود تولید می کند، میزبان این مهمان ناخوانده بوده و زنگ‌ خطر را به صدا درآورده است.( 10 مرداد )

نگذاریم بهشت تالاب انزلی، جهنم آیندگان شود
خبریان : یک سینماگر و محقق محیط زیست با تاکید بر اینکه نگذاریم بهشت تالاب انزلی، جهنم آیندگان شود، گفت: متاسفانه تالاب انزلی قربانی کشمکش بین سیاسیون، دستگاه‌های ذی‌ربط و مردم شده و در مستند تنهایی به این مساله اشاره شده بود و در درنگ تنهایی با دادستان سابق انزلی چرایی این موضوع را موشکافانه بررسی کردیم . ( 11 مرداد )

فرماندار بویین میاندشت: این شهرستان با تنش آبی گسترده مواجه است
خبرگزاری ایرنا : فرماندار بویین میاندشت گفت: این شهرستان با وجود اینکه در حوضه آبخیز رودخانه‌های مهم کشور شامل قُمرود و زاینده‌رود قرار دارد اما با تنش‌های آبی گسترده مواجه است بگونه ای که به ۲۵ روستای این منطقه بطور سیار آبرسانی می‌شود. رضاعلی معصومی افزود: ارتفاع زیاد شهرستان بویین میاندشت از سطح دریا و همچنین بالا بودن سنگ بستر در این منطقه به خروج آب های استحصالی از بارش برف و باران و گسیل آن به سمت شهرستان های پایین دست منجر می شود. ( 12 مرداد )

ترکیه هم به حقابه ایران دست درازی می‌کند
اطلاعات آنلاین : رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ترکیه نسبت به بهره برداری از منابع آبی مشترک و رعایت حقابه کشور‌های پایین دست هشدار داد (13 مرداد )

خشکی ۲۶ درصدی تالاب شادگان/ از بین رفتن ماهانه تا ۳۰ سانتیمتر از تالاب‌های خوزستان
خبرگزاری ایسنا : خوزستان رئیس اداره احیای تالاب‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به خشکی ۲۶ درصدی تالاب شادگان، گفت: امسال تبخیر آب در تالاب‌ها نسبت به سال‌های قبل بیشتر است و برآورد شده که ماهانه بین ۱۳ تا ۳۰ سانتی‌متر از عمق تالاب‌های خوزستان، تبخیر می‌شوند و از بین می‌روند . ( 15 مرداد )

بحران در کمین عروس تالاب‌های خوزستان
خبرگزاری ایرنا : به گزارش ایرنا تالاب بامدژ سومین تالاب مهم در استان خوزستان به شمار می‌رود که در میان سه شهر اهواز، دزفول و شوش قرار دارد این تالاب که در سال‌های اخیر تحت تاثیر دستکاری‌های انسانی و به ویژه بومیان منطقه کوچک و کوچکتر شده است و اکنون به گفته فعالان محیط زیستی و ساکنان منطقه پس از پشت سر گذاشتن ۴۰ روز از تابستان خشک شده است.از آنجایی که وجود این تالاب در تصفیه هوای شهرهای اطراف با وجود آلاینده‌های فراوان و تعدیل دمای هوای اهواز تاثیر به سزای دارد اما همچنان نسبت به حفظ آن غفلت‌هایی چه از سوی مسئولان و چه ازسوی جوامع محلی صورت می‌گیرد.( 15 مرداد )

پشت پرده خشک شدن دریاچه ارومیه؛ آب انتقالی به دریاچه سرقت می‌شود!
فرهیختگان : چه بر سر آب انتقال داده‌ شده به ارومیه آمد؟ حقابه دریاچه ارومیه، پیش از رسیدن به این دریاچه توسط کشاورزان سرقت می‌شود و از طریق ایجاد کانال در مسیر تونل، به‌جای اینکه آب انتقال داده شده به دریاچه برسد درعوض به زمین‌های کشاورزی حوضه آبریز ارومیه از این انتقال منتفع می‌شوند تا اینکه امروز چشم دریاچه ارومیه از انتظار برای آب خشک شد. کشاورزان محلی حتی از پمپ‌های 6 اینچی برای استفاده از حقابه انتقال داده شده نیز استفاده کرده بودند و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی از کشف 2 موتور پمپ در کنار کانال انتقال آب رودخانه زاب خبر داده بود . ( 18 مرداد )

تبخیر شدید آب تالاب‌های خوزستان
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب‌های استان، گفت: با توجه به گرمای هوا و تبخیر شدید، اگر حق‌آبه‌ها اختصاص داده نشود متاسفانه احتمال دارد وضعیت تالاب‌های خوزستان رو به افول برود و در نتیجه خدمات اکوسیستمی آن‌ها کاهش یابد . ( 19 مرداد )

دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی ندارد/امیدواریم در پاییز با بارش خوب، وضعیت دریاچه تغییر کند
خبرگزاری ایلنا : علی سلاجقه در جریان سفر یک روزه به ارومیه در جلسه بررسی وضعیت زیست محیطی پارک ملی دریاچه ارومیه، با اشاره به وضعیت دریاچه اظهار کرد: مساله این دریاچه یک‌ موضوع بین‌المللی است ولی متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد.سلاجقه ادامه داد: مدیران کشوری برای حفظ دریاچه ارومیه از نظر اعتباری سنگ تمام گذاشته اند اما فرآیندهای طبیعی دریاچه ارومیه با دخالت‌های انسانی دارای مشکل شده است..سلاجقه با اشاره به در پیش بودن فصل پاییز گفت: امیدواریم در پاییز با بارش خوب، وضعیت دریاچه ارومیه تغییر کند البته مدیریت آب‌های بارشی و موجود یکی از اولویت‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه است. ( 19 مرداد )

مستندات کاهش تراز آب دریای خزر؛ رسیدن تراز آب به پایین‌ترین میزان در ۳۰ سال اخیر
خبرگزاری تسنیم : تصاویر ماهواره‌ای به خوبی نشان می‌هد که چگونه تراز آب دریای خزر در نیمه شمالی طی سال‌های متمادی کاهش یافته و به پایین‌ترین میزان خود در ۳۰ سال اخیر رسیده است! با افت ۹ متری آب حدود ۲۴ درصد از مساحت سطح خزر کوچک خواهد شد. ( 20 مرداد )

هدف از “لایرویی کانال آشوراده” توسعه گردشگری بود نه احیای خلیج گرگان!
خبرگزاری تسنیم : یک استاد دانشگاه گفت: هدف از لایروبی که در کانال آشوراده انجام شد، بحث گردشگری در آشوراده بود و نه احیای خلیج گرگان؛ لایروبی از کانال چوپوقلی و خوزینی می‌توانست مؤثر باشد اما استاندار گلستان به این دلیل که دنبال گردشگری بود، این کار را نکرد ( 21 مرداد )

سازمان فضایی ایران کاهش سطح آب دریای خزر را تأیید کرد
خبرگزاری تسنیم : سخنگوی سازمان فضایی ایران ضمن تأیید کاهش سطح آب دریای خزر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش شمالی دریای خزر در سالیان گذشته به‌خصوص دو سال اخیر با کاهش سطح آب و پیشروی خط ساحل که نشئت‌گرفته از کاهش میزان آب بوده، مواجه شده است. ( 21 مرداد )

کاهش تراز دریای کاسپین و خطر انقراض آبزیان/اثر خشکیدگی خزر بر میراث هیرکانی
خبرگزاری ایسنا : مدیر همیاران طبیعت مازندران با بیان اینکه کاهش تراز آب دریای کاسپین اثرات مخرب محیط زیستی، ژئو پلیتیکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در پی دارد، گفت: ۵۸۸ میلیون مترمکعب از مواد زائد و پسماند ۴۰۰ کارخانه و پالایشگاه کشورهای حاشیه خزر، دریای کاسپین را با خطر انقراض آبزیان مواجه کرده است . ( 22 مرداد )

آبرسانی با تانکر به تالاب هشیلان از هفته آینده آغاز می‌شود/ نگران تبدیل تالاب به کانون ریزگردیم
خبرگزاری ایسنا : کرمانشاه به گفته رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه، با توجه به اینکه دیگر آب چندانی در تالاب هشیلان باقی نمانده، از هفته آینده آبرسانی به این تالاب از طریق تانکر آغاز خواهد شد ( 25 مرداد )

واکنش‌ها به «کاهش تراز آب دریای خزر» به دنبال انتشار تصاویر ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران
خبرآنلاین : گزارش روز جمعه (۲۰ مرداد ماه) تسنیم در رابطه کاهش تراز آب دریای خزر به وسیله تصاویر ماهواره‌ای کاهش تراز آب را به وضوح نشان داد و سپس این مسئله تأیید سازمان فضایی ایران را به دنبال داشت. با واکنش دیپلمات‌های کشورمان در خصوص مطالبه‌گری از سایر کشورهای حاشیه خزر (روسیه، ترکمنستان، پاکستان، قزاقستان)‌ همراه شده است. ( 26 مرداد )

عوامل بی‌آبی تالاب هورالعظیم
خبرگزاری ایسنا : هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب مرزی است که در مرز ایران و عراق قرار دارد. ذخایر آب این تالاب از رود کرخه در ایران و رودخانه دجله در عراق تأمین می‌شود . ( 29 مرداد )

۵- طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی مخرب محیط زیست

۴۲ واحد آجرپزی در استان اصفهان مجوز ندارند
خبرگزاری قدس آنلاین : معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: از مجموع واحدهای آجرپزی فعال در استان اصفهان، ۴۲ واحد بدون مجوز و ۱۲ واحد نیز دارای وضعیت نامشخص است. ( 2 مرداد )

دو کارگاه غیر مجاز رنگرزی پارچه پلمپ شدند
خبرگزاری فارس : رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهریار از شناسایی ٢ واحد رنگرزی غیرمجاز پارچه در این شهرستان خبر داد . ( 2 مرداد )

اخطار زیست‌محیطی به ۲۳۷ واحد صنعتی در زنجان طی سه ماهه اول امسال
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با تاکید بر ضرورت رعایت ضوابط زیست‌ محیطی از سوی صنایع فعال در استان، گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲۳۷ اخطار زیست‌ محیطی به صنایع استان داده شده است . ( 8 مرداد)

تمام پروژه‌های عمرانی باید گزارش ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشند
خبرگزاری ایلنا : به نقل از روابط‌عمومی و امور رسانه اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس، علی سلاجقه در ادامه سفرهای استانی خود، روز گذشته (پنجشنبه ۱۲ مرداد) از مسیر احداث راه‌های روستایی در شهرستان کازرون استان فارس بازدید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست قوانین خود را دارد، بنابراین هر پروژه جدیدی باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشد تا کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد شود و اجازه هیچ گونه بی‌مبالاتی در این زمینه را نمی‌دهیم. ( 13 مرداد )

اجرای پروژه میانکاله مغایر با همه قوانین محیط زیستی است
خبرگزاری مهر : رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اهالی رسانه درباره موضوع پتروشیمی میانکاله گفت: نخستین بار در دولت نهم طرحی به نام پتروشیمی و پالایشگاه مازندران به سازمان حفاظت محیط زیست آمد که لابی‌های بسیار سنگینی پشت آن بود و افراد صاحب نفوذی پیگیر آن بودند. در آن زمان جلسات مختلفی برگزار شد و قرار شد که حتماً با آن مخالفت شود.وی بیان داشت: متولیان طرح در این سال‌ها معادل ۹۰ هکتار زمین را از منابع طبیعی گرفتند که این قضیه مشکوک است. متولیان ۵ سال این زمین را در اختیار گرفتند و هیچ کاری در آنجا انجام ندادند و لذا چون در این ۵ سال هیچ فعالیتی انجام ندادند، سازمان منابع طبیعی باید زمین را از آنها پس می‌گرفت اما قصوری شکل گرفت و این اتفاق نیفتاد و الان حقوق مکتسبه شکل گرفته است. ( 16 مرداد )

نابودی ۶ هزار درخت بلوط در ازای ۸ کیلومتر جاده
خبرگزاری ایرنا : بررسی‌ها نشان می‌دهد جنگل‌های بلوط عامل اصلی پاکسازی ریزگردها و جلوگیری از خشکسالی است، با این وجود هنوز برخی از مناطق این موضوع را نادیده گرفته و اقدام به حذف این گنجینه طبیعت می‌کنند. قطع بیش از ۶ هزار درخت عمدتا کهنسال بلوط برای احداث ۸ کیلومتر جاده در «تنگ بوالحیات» کازرون فارس، نمونه‌ای از آن است ( 23 مرداد )

۶-ضرب‌وشتم، مصدومیت و به قتل رساندن محیط‌بانان، دستگیری و صدور حکم علیه فعالین محیط زیست

تیراندازی شکارچیان غیرمجاز به سمت محیط‌بانان در شاهرود

خبرگزاری فارس : علی‌اکبر قربانلو، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود صبح امروز به خبرنگاران گفت: عصر روز جمعه، محیط‌بان «علیرضا دزیانیان»، در درگیری با شکارچیان غیرمجاز مصدوم و به بیمارستان امام حسین‌ (ع) شاهرود انتقال یافت.( 14 مرداد )

مصدومیت ۳ محیط‌بان در درگیری با شکارچیان متخلف
خبرگزاری اقتصاد 24 : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از زخمی شدن یک محیط‌بان پارک ملی دنا در درگیری با شکارچیان متخلف و گیر افتادن این محی‌طبان زخمی در منطقه صعب‌العبور و ارتفاع ۴ هزار متری خبر داد. ( 16 مرداد )

شلیک به محیط‌ بان در ارتفاع ۴ هزار متری / تلاش برای انتقال زمینی به دلیل نبود بالگرد
خبرگزاری صدر آنلاین : امکان انتقال زمینی محیط بان مصدوم شده به سختی امکان پذیر بود و باید ساعت‌ها به طول می‌انجامید به همین خاطر مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد هماهنگی‌های لازم را با مدیریت بحران استان برای تامین و اعزام بالگرد به دنا انجام داد، ولی هنوز خبری از مدیریت بحران نیست و محیط‌بان مصدوم شب را در ارتفاعات دنا صبح کرد. ( 17 مرداد )

چهارده عامل آتش‌سوزی‌های اخیر مریوان به مراجع قضایی معرفی شدند
خبرگزاری ایرنا : بهزاد شریفی پور روز سه شنبه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: از این تعداد ۱۲ نفر در ذغال‌گیری فعالیت داشتند و یک نفر کار حمل ذغال را انجام می‌داد.وی افزود: این افراد چهار روز بعد از وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر بازداشت شدند و ۳۴ کوره ذغال‌گیری منهدم، ۱۰۱ کیسه ذغال و ۲ دستگاه حامل آن توقیف شد. ( 24 مرداد )

عامل آتش‌ سوزی پارک جنگلی میانه دستگیر شد
خبرگزاری ایسنا : آذربایجان شرقی جانشین انتظامی شهرستان میانه از دستگیری سریع عامل آتش سوزی پارک جنگلی توسط عوامل پلیس شهرستان خبر داد ( 25 مرداد)

آخرین وضعیت پرونده قضایی مهشاد و ریحانه
خبرگزاری ایسنا : وکیل اولیای دم مرحوم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی از برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در صبح امروز خبر داد. ( 26 مرداد )

حمله شکارچی غیرمجاز به یک محیط‌بان با فلاسک چای داغ
باشگاه خبرنگاران : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت: اصابت فلاسک چای داغ به صورت محیط بان سبب می‌شود این محیط بان از ناحیه صورت و گردن دچار سوختگی شود.مسلم آهنگری با بیان اینکه دو قبضه سلاح غیر مجاز از این متخلفان کشف و ضبط شد، گفت: شکارچی غیرمجاز با اتهام شکار غیر قانونی، حمله و آسیب به محیط بان تحویل مراجع قانونی شد. ( 30 مرداد )

۷- گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض

سرنوشت توله خرس‌های در معرض انقراض؛ از سیستان تا پردیسان
خبرگزاری فارس : در چند وقت گذشته شاهد پیدا شدن سه توله خرس سیاه بلوچی از دست قاچاقچیان بودیم که دوتای آن‌ها از اتوبوسی در گناباد کشف شد و یکی دیگر را به درختی در چابهار بسته بودند. داود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان ۲۲ تیر در مورد این دو خرس سیاه کشف شده در اتوبوس گفته بود: در زمان انجام معاینات پزشکی توله خرس‌ها در زمان تحویل، دامپزشکان علاوه بر مشکل عفونت دندان و التهاب فک بالا و پایین در توله خرس ماده( نیکا) آثاری از زخم و آزار روی فک بالایی توله خرس نر( نیما) شدند که نشان از آزار و اذیت این گونه در زمان اسارت توسط قاچاقچیان حیات وحش دارد. ( 3 مرداد )

یک قلاده خرس قهوه ای بالغ در شاهرود تلف شد
خبرگزاری مهر : لاشه یک خرس قهوه‌ای نر بالغ در شمال شاهرود پیدا شده که به ضرب گلوله از پای درآمده است. یکی از محیط‌بان شهرستان شاهرود ضمن تائید این موضوع اعلام کرده که این خرس در محور بسطام – کلاته خیج و در یکی از فرعی‌ها نزدیک باغات کشته شده است. ( 5 مرداد )

حیات‌وحش در خطر طاعون/واکسیناسیون دام اهلی تنها راه چاره
خبرگزاری ایرنا: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری مشترک دام اهلی و حیات‌وحش است و تنها راه ریشه‌کنی آن واکسیناسیون مرتب و سالانه دام‌های اهلی توسط سازمان دامپزشکی است اما با وجود تداوم بروز این بیماری به نظر می‌رسد که روند واکسن زدن به طور کامل و مداوم انجام نمی‌شود.( 14 مرداد )

یوزپلنگ مشاهده‌شده با علایم کم‌خونی در توران شاهرود تلف شد
خبرگزاری ایرنا: اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان اعلام کرد: یوزپلنگ نری که با علائم کم‌خونی شدید در زیستگاه‌های پیرامونی پارک ملی توران شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان مشاهده شده بود، با وجود اقدام‌های درمانی، تلف شد . ( 15 مرداد )

یوزپلنگ آسیب‌دیده در توران شاهرود تلف شد
خبرگزاری فارس : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: با وجود تلاش مستمر دامپزشکان، یوزپلنگ آسیایی نر آسیب‌دیده در منطقه توران شاهرود تلف شد ( 16 مرداد )

لاشه یک قلاده فک خزری در سواحل جویبار پیدا شد
خبرگزاری ایرنا : لاشه یک قلاده فک خزری امروز شنبه در ساحل شهرستان جویبار در استان مازندران پیدا شد. ( 21 مرداد )

قوچ اوریال و روزهایی در تب خشکسالی
خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: قوچ و میش اوریال بزرگ‌ترین قوچ و میش ایران به عنوان یکی از گونه‌های نادر و شاخص جانوری ایران و خراسان جنوبی است که متاسفانه خشکسالی بر روی زندگی و زادآوری آن بی تاثیر نبوده است. ( 22 مرداد )

زنده گیری و معدوم شغال مشکوک به هاری در آران و بیدگل
خبرگزاری ایلنا : به گفته رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آران و بیدگل شغالی که به ۹ نفر از شهروندان حمله کرده بود پس از زنده گیری و انجام آزمایش هاری با هماهنگی اداره کل معدوم شد. ( 22 مرداد )

کشف لاشه یک قلاده پلنگ در شهرستان دنا
خبرگزاری ایسنا: اسلام جاودان خرد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت:گزارش مردمی مبنی بر پیدا شدن لاشه پلنگی در میان انبوهی از زباله و نخاله ساختمانی، زیر پل جاده ارتباطی حدفاصل روستاهای دشت رز و بن زرد شهرستان دنا به اطلاع یگان حفاظت محیط زیست استان رسید که بلافاصله تیمی از یگان حفاظت محیط زیست استان به محل اعزام شده و متاسفانه لاشه یک قلاده پلنگ نر بالغ در میان زباله ها کشف شد .( 25 مرداد )

زالو مشکل جدید یوزها
خبرگزاری فارس : آبشخور مشترک دام و یوز باعث می‌شود که بسیاری از بیماری‌ها به راحتی بین آنها انتقال پیدا کنند، این موضوع برای گونه وحشی مثل یوزپلنگ خطرات زیادی را به همراه داشته است. ( 26 مرداد )

عامل انسانی علت مرگ پلنگ دنا اعلام شد
خبرگزاری ایرنا: مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: دامپزشک پس از کالبدشکافی علت مرگ پلنگ دنا را ناشی از اصابت گلوله و خون ریزی داخلی بیان کرد. ( 28 مرداد )

۸- بازداشت و احکام صادره (شکارچیان، حیوان‌آزاری)

سه اسلحه شکاری قاچاق در کلاله کشف و ضبط شد
خبرگزاری مهر:رئیس اداره محیط زیست کلاله از کشف و ضبط ۳ اسلحه شکاری قاچاق در این شهرستان خبر داد .( 3 مرداد )

شکارچیان غیر مجاز گراز در گنبدکاووس دستگیر شدند
خبرگزاری مهر:گنبد کاووس- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس از دستگیری شکارچیان غیر مجاز گراز در این شهرستان خبر داد. ( 4 مرداد )

۵۶قطعه قزل آلای خال قرمز از شکارچیان متخلف در سرعین کشف شد
خبرنگار مهر :سرعین- سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان سرعین گفت: صیادان متخلف در شهرستان سرعین دستگیر و تعداد ۵۶ قطعه ماهی قزل آلای خال قرمز از آنان کشف و ضبط شد .( 7 مرداد )

کشف و ضبط سلاح و لاشه یک طاقه قرقاول در کلاله
خبرگزاری مهر :کلاله- رئیس اداره حفاظت محیط زیست کلاله از کشف و ضبط لاشه شکار شده یک طاقه قرقاول نر و یک قبضه سلاح در یکی از روستاهای این شهرستان خبر داد .( 8 مرداد )

شکارچیان حرفه‌ای چناران در خانه باغ به دام افتادند
خبرگزاری ایسنا : علی خانی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش واصله از همیاران محیط‌زیست مبنی بر حضور یک اکیپ از شکارچیان حرفه‌ای شهر چناران در ارتفاعات منطقه حفاظت شده هزار مسجد و بیتوته شبانه در یکی از خانه باغ‌های روستای هم‌جوار منطقه، طبق برنامه‌ریزی و هماهنگی انجام شده مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست برای برخورد با متخلفین به منطقه عزیمت نمودند.وی عنوان کرد:دو نفر از متخلفین در محل با یک قبضه سلاح دولول، چهارده عدد فشنگ ساچمه و دو عدد فشنگ سلاح گلوله‌زنی دستگیر شدند. ( 9 مرداد )

دستگیری شکارچیان غیرمجاز در پناهگاه حیات وحش کاوه ده فیروزکوه
خبرگزاری مهر: رئیس اداره حفاظت از محیط زیست فیروزکوه از دستگیری شکارچیان غیرمجاز در پناهگاه حیات وحش «کاوه ده» این شهرستان خبر داد ( 17 مرداد

سه گروه شکارچیان غیر مجاز در شهرستان فراشبند به دام افتادند
خبرگزاری فارس : سه گروه از متخلفین و شکارچیان غیر مجاز در شهرستان فراشبند که اقدام به شکار پرندگان وحشی و با سه قبضه سلاح شکاری مجاز و غیر مجاز در منطقه شکار ممنوع دالان فراشبند کرده بودند به دام افتادند . ( 17 مرداد )

کشف ۵۴۰۰ سلاح جنگی و شکاری/۷۵۰۰متخلف محیط زیست دستگیر شدند
خبرگزاری مهر : فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با توضیحاتی درباره جذب نیروی محیط‌بان و قاچاق حیات وحش از کشف ۵۴۰۰ سلاح جنگی و شکاری در عرصه محیط زیست در سال گذشته خبر داد . ( 18 مرداد )

بازداشت ۳ گروه شکارچی در فراشبند
آفتاب‌‌نیوز :سه گروه از متخلفین و شکارچیان غیر مجاز در شهرستان فراشبند که اقدام به شکار پرندگان وحشی و با سه قبضه سلاح شکاری مجاز و غیر مجاز در منطقه شکار ممنوع دالان فراشبند کرده بودند به دام افتادند . ( 20 مرداد )

پنج شکارچی غیرمجاز در نواحی مرزی گنبدکاووس دستگیر شدند
خبرگزاری ایرنا : معاون اجتماعی هنگ مرزی اترک گلستان از دستگیری پنج شکارچی غیرمجاز صید پرندگان شکاری حفاظت شده توسط ماموران این یگان نظامی از ابتدای امسال تاکنون در محدوده مناطق استحفاظی خبر داد و گفت: از این شکارچیان سه قبضه سلاح فاقد پروانه فعالیت و ۵۱ عدد فشنگ کشف و ضبط شد .( 21 مرداد )

بازداشت شکارچیان غیر مجاز در منطقه حفاظت شده ملوسان
خبرگزاری فارس : سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند از بازداشت شکارچیان غیر مجاز در منطقه حفاظت شده ملوسان خبر داد . ( 22 مرداد )

دو شکارچی غیرمجاز در سرخه دستگیر شدند
خبرنگار مهر : فرمانده انتظامی سرخه از دستگیری دو شکارچی غیرمجاز در این شهرستان خبر داد و گفت: از این شکارچیان یک قبضه اسلحه و ۲۵ کیلوگرم گوشت شکار کشف شد . ( 28 مرداد )

۹- قاچاق چوب، خاک و حیوانات

دستگیری قاچاقچی ماهی در مرز
خبرگزاری فارس : سرپرست اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان آستارا از توقیف یک دستگاه نیسان که محموله غیر مجاز یک هزار و 300 کیلوگرمی ماهی رودخانه‌ای حمل می کرد خبر داد .( 4 مرداد )

۱۰- گونه های گیاهی و درختان در حال انقراض

وابستگی معیشت و ناآگاهی ،امان جنگل های کهگیلویه و بویراحمد را بریده است
خبرگزاری ایرنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: چرای بی رویه دام و به طور کلی وابستگی شغلی و معیشتی اهالی به درختان بلوط ، امان جنگل های کهگیلویه وبویراحمد را بریده است . ( 9 مرداد )

کاترپیلارِ برگ‌خوار
خبرگزاری ایسنا : درختان بلوط که وسعتی در حدود ۴۰ درصد از جنگل‌­های ایران را به خود اختصاص داده و به نوعی مهم­ترین اجزاء بوم ­سازه جنگلی را در منطقه رویشی زاگرس تشکیل می‌دهند، این روزها حال و روز خوشی ندارند . ( 27 مرداد )

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است.

https://mohitzist.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram