گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان تیر ۱۴۰۲

تهیه وتنظیم گزارشات و آمار : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی ، کریم ناصری

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از180 خبر که در طول تیر ماه 1402 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، آباننیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان درتیر ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، سعید بهشتی متین، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، کیمیا قزلباش،اسفندیار سنگری، داود لطفی، محمد مهدی خسرو پناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، می باشند.

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

 

در این ماه :

 

احضار و بازجویی از حافظ عبدالقهار میربلوچ زهی در دادگاه ویژه روحانیت زاهدان

روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲، حافظ عبدالقهار میربلوچ زهی امام جمعه میرجاوه به دادگاه ویژه روحانیت زاهدان احضار شد. ماموران اطلاعات در این احضار از حافظ عبدالقهار خواسته اند که تعهد بدهد امامت نماز جمعه را انجام نمی دهد که با مخالفت این روحانی بلوچ همراه بوده است. ماموران اداره اطلاعات پس از مخالفت حافظ عبدالقهار با خواسته دادگاه ویژه روحانیت، طی تماس تلفنی وی را تهدید به بازداشت از داخل منزل کرده اند. گفتنی است که پیشتر نیز مقامات جمهوری اسلامی در استان قصد عزل حافظ عبدالقهار از امامت نماز جمعه و برخورد شدید با وی را داشته اند که مردم مانع آن شده اند. ( شبکه کلمه، 2 تیر 1402)

هنوز احکام نهایی پرونده «جمعه خونین زاهدان» صادر نشده

 

با وجود گذشت نزدیک به نه ماه از جمعه خونین زاهدان، دادستان نظامی سیستان و بلوچستان در مورد وضعیت پرونده تخلفات نیروهای مسلح در هشتم مهر سال گذشته گفته «هنوز احکام برخی از نیروهای نظامی این پرونده قطعی نشده است». او افزوده که «به علت نواقصی، دادگاه نتوانسته است رأی نهایی را صادر کند.» صبح روز چهارشنبه ۳۱ خرداد، «حسینعلی میر»، دادستان نظامی سیستان و بلوچستان، در مورد جمعه خونین زاهدان گفته اکنون برای ۱۱ متهم که تیراندازی آنها باعث مرگ افراد شده پرونده‌ای جدید تشکیل شده است. به گفته او، در پرونده نخست تعداد ۱۵ نفر از متهمان در اواخر سال گذشته کیفرخواست آنها به دادگاه ارسال و احکام این افراد نیز صادر شده است اما در زمان حاضر در مرحله تجدیدنظرخواهی قرار دارد و با توجه به اینکه هنوز نهایی نشده است نمی‌توان احکام نهایی را اعلام کردآقای میر اضافه کرده که: «در پرونده دیگر این حادثه دربارهٔ فرماندهانی بود که اقداماتی نظیر ترک فعل، عدم رعایت نظامات دولتی و گزارشات خلاف واقع داشتند که برای آنها نیز کیفرخواست تشکیل شد و جلسات آن نیز برگزار شده است که استعلاماتی دارد که در حال انجام است و به‌محض دریافت پاسخ استعلامات احکام آنها نیز صادر خواهد شد. ( ایران وایر،2 تیر 1402)

 

 

احضار و بازجویی یک فعال مذهبی به ادراره اطلاعات زاهدان

روز سه شنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۲، حافظ طیب اسماعیل زهی، فعال مذهبی اهل سنت، پس از احضار به اداره نظارت نظارت و پیگیری وزارت اطلاعات در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، تحت بازجویی قرار گرفت. براساس این گزارش، از محور بازجویی صورت گرفته توسط بازجویان از حافظ طیب اسماعیل زهی اطلاعی در دسترس نیست اما گفته می‌شود بازجویان در صدد پرونده سازی بر علیه این شهروند اهل سنت برآمده بودند. لازم به اشاره است، حافظ طیب اسماعیل زهی، فرزند مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی و مدیر داخلی مسجد مکی زاهدان است که از مراکز اصلی اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان و حتی ایران است. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،3 تیر 1402)

 

انتقال بازداشتیان روز جمعه راسک به قرنطینه زندان چابهار

روز جمعه ۲ تیرماه ۱۴۰۲، دو نفر از اساتید و چند نفر از طلبه های حوزه علمیه مفتاح العلوم راسک توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شدند. اسامی اساتید بازداشت شده «حافظ کامران سالمی زهی» فرزند لال بخش اهل آهوران و «مولوی نذیر بخشی زهی» و اسامی طلبه های بازداشت شده «فرزاد دهقانی» «یاسین سینگله» «عرفان دهانی» و «نعمت الله میران زهی» عنوان شده است. لازم به اشاره است که ماموران اداره اطلاعات دو استاد مفتاح العلوم راسک «حافظ کامران سالمی زهی و مولوی نذیر بخشی زهی» را پس از نماز جمعه با حمله به مدرسه و شکستن شیشه دفتر بازداشت کرده و با خود برده اند. ( شبکه کلمه،5 تیر 1402)

 

بیانیه محکومیت حمله عوامل رژیم به مدرسه دینی مفتاح العلوم راسک و بازداشت بیرحمانه اساتید آن

در تیر 1402 اساتیدوطلاب حوزه علمیه مفتاح العلوم وجمعی از نمازگزاران مسجدجامع قاسمی راسک با انتشار بیانیه ای حمله عوامل رژیم به مدرسه دینی مفتاح العلوم راسک و بازداشت بیرحمانه اساتید آن را محکوم کردند. در این بیانیه با اشاره به حمله روز دوم تیروماه به نمازگزاران شهر راسک، گفته شده که ماموران از گاز اشک آور علیه نمازگزاران و معترضان در مسجد جامع قاسمی راسک و محوطه حوزه علمیه استفاه کردند. این بیانیه خواستار آزادی مدرسان و معترضان این حادثه شده است. ( شبکه کلمه،7 تیر 1402)

۱۰ روز انفرادی به دلیل اعتراض

صبح دوشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۲، قاسم آبسته و داوود عبداللهی از بند عمومی زندان گوهردشت به انفرادی منتقل شدند. این امر به دلیل اعتراض ایشان به جابجایی اجباری از زندان گوهردشت به زندان قزلحصار است. آقای عبداللهی پس از یک روز انفرادی به بند بازگشت. اما قرار است که آقای قاسم آبسته را مدت ۱۰ روز در سلول انفرادی نگه دارند. لازم به ذکر است که زندانیان گوهردشت جهت انتقال به زندان قزلحصار تحت فشار قرار داشته، به این امر اعتراض دارند. به گفته منابع مطلع، در صورت انتقال زندانیان و عدم تفکیک آنها، درگیری های خونینی در زندان قزلحصار در راه خواهد بود. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران،8 تیر 1402)

 

احضار و بازجویی یک روحانی اهل سنت توسط اطلاعات سپاه

روز سه شنبه ششم تیرماه ۱۴۰۲، محمد اسلام عبدالزهی، روحانی اهل سنت توسط سازمان اطلاعات سپاه شهرستان ایرانشهر احضار شد. آقای عبدالزهی به دلیل فعالیت و حمایت از مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان در فضای مجازی مورد بازجویی قرار گرفته است. محمد اسلام عبدالزهی، امام جماعت روستای توکر از توابع شهرستان ایرانشهر پیشتر به علت اعلام همبستگی با مولوی عبدالحمید از سمت امام جمعه روستای آزمن آباد واقع در شهرستان ایرانشهر برکنار شده است. انتظامات مسجد مکى زاهدان فردی را شناسایی و دستگیر کرده که از طرف اطلاعات سپاه پاسداران ماموریت داشت در پوشش طلبه علوم دینی مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی را با سم ترور کند. )هرانا،9 تیر 1402)

بیانیه نواندیشان دینی در حمایت از مواضع مولوی عبدالحمید

در تبر ماه 1402 جمعی از نواندیشان مذهبی با اشاره به بیانیه‌های اعتراضی «ماموستاها در کردستان» در بیانیه خود نوشتند: «علمای مذهبی اهل سنت ایران از هر طایفه و نژادی در قامت یکی از نمادهای مقاومت و پایداری جنبش مهسا به میدان آمده‌اند و این پدیده بیش از همه جای ایران در کردستان و سیستان و بلوچستان خود را نشان داد، در مناطقی که بیش از همه جا رنج ستم و تبعیض را به دوش کشیده‌اند.» هاشم آقاجری، حسن یوسفی اشکوری، عبدالعلی بازرگان، صدیقه وسمقی، محمدجواد اکبرین، سروش دباغ، احمد علوى، رضا علیجانی، داریوش محمدپور و یاسر میردامادی از جمله پانزده امضا کننده بیانیه «نواندیشان دینی ایرانی داخل و خارج از کشور» هستند. (هرانا، 11 تیر 1402)

نوه مولوی عبدالحمید همراه با خشونت بازداشت شد

در تیرماه 1402عبدالنصیر شه‌بخش بعد از نماز ظهر، در حالی که به سوی منزلش در حرکت بود، در خیابان رازی توسط نیروهای امنیتی همراه با خشونت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. از دلیل بازداشت هنوز اطلاعی در دسترس نیست. عبدالنصیر شه‌‌بخش از کارکنان دارالعلوم مسجد مکی زاهدان و نوه دختری امام جمعه اهل سنت زاهدان است. او پیشتر نیز به اداره اطلاعات زاهدان احضار شده بود. اسامه شه‌بخش در حالی که در فروشگاه محل کارش در خیابان طباطبایی زاهدان بود، ماموران امنیتی با پنج خودرو به او حمله کرده و علاوه بر ضبط لب‌تاپ و وسایل شخصی‌اش، او را با خود بردند.(هرانا، 11 تیر 1402)

 

مولانا عبدالحمید: عزت و سربلندی علما و ریش‌سفیدان در حفظ استقلال‌شان است!

تیرماه 1402 جمع کثیری از علما، ائمه جمعه و جماعات و مدیران و اساتید مدارس دینی شهرهای خاش، تفتان، میرجاوه و مناطق ایرندگان و گوهرکوه و دیگر بخش‌ها و توابع این سه شهرستان،با شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید دیدار کردند. مولانا عبدالحمید در خلال این اجتماع با تاکید بر عدم وابستگی علما و بزرگان به قدرت‌ها گفت:‌ عزت و سربلندی علما و ریش‌سفیدان در حفظ استقلال‌شان است. (هرانا، 12 تیر 1402)

 

درگذشت فقیرمحمد نهتانی

در تیر ماه 1402 مولوی نهتانی که طی این مدت بارها از سوی دستگاه های امنیتی احضار شده بود و از این بابت به شدت تحت فشار بود، تا جایی که از گوشی هوشمند و شبکه های اجتماعی استفاده نمی کرد و گوشی معمولی داشت که اکثر مواقع خاموش بود و شماره های ناشناس را جواب نمیداد، فوت کردند. . وی همیشه عنوان می کرد: “میدونم من رو راحت نمیزارن”. وی از اساتید دارالعلوم مسجد مکی و مسئول دفتر فارغ التحصیلان دزاپ بود. (هرانا، 13 تیر 1402)

 

رحمت نصوحی، روحانی اهل سنت با تودیع وثیقه آزاد شد

تیر 1402 آزادی آقای نصوحی با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی صورت گرفته است. رحمت نصوحی، 45 ساله و اهل مهاباد، روحانی اهل سنت، در ایست بازرسی شهر بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی چندی بعد، پس از اتمام مراحل بازجویی در یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات ارومیه به زندان مهاباد منتقل شد. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا، 13 تیر 1402)

 

انتقاد تند مولوی عبدالحمید از علما: ۴۴ سال سیاهی‌لشکر بودیم

امام جمعه اهل سنت زاهدان که مدتهاست انتقادات تندی علیه جمهوری اسلامی می‌کند، در دیدار روز سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه خود با علمای شهرستان‌های خاش، تفتان و میرجاوه به مناسبت عید غدیر گفت:‌ «معتمدین و ریش‌سفیدان ما نیز باید استقلال خودشان را حفظ کنند و به‌خاطر منافع ناچیز دنیا ارزش خود را پایین نیاورند. وابستگی چیز خوبی نیست.» این سخنان مولوی عبدالحمید در حالی منتشر شده که، در هفته‌های گذشته نیروهای امنیتی فشار مضاعفی بر مولوی و نزدیکانش وارد کرده‌اند. طی هفته گذشته نزدیکان مولوی عبدالحمید، از جمله نوه او و راننده‌اش بازداشت شده‌اند. مدتی پیش هم وزارت اطلاعات اجازه خروج مولوی برای مراسم حج در عربستان را به او نداد. (هرانا، 14 تیر 1402)

 

دادگاه تجدیدنظر استان همدان: ماموستا آرمان صادقی به تحمل هفت ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری،‌ ۷۴ ضربه شلاق و خلع لباس روحانیت محکوم شد

این شهروند اهل سنت، در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۲، پس از احضار به شعبه بازپرسی در دادسرای ویژه روحانیت استان همدان، از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (تشویش اذهان عمومی) تفهیم اتهام و پس از اتمام جلسه بازپرسی با تودیع قرار کفالت آزاد شد. حکم صادره بدوی بر علیه این شهروند اهل سنت، عینا توسط دادگاه تجدیدنظر ویژه روحانیت تائید شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 14 تیر 1402)

 

هادی احمدی به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد

بر اساس احضاریه ای که توسط دادگاه ویژه روحانیت کرمانشاه صادر و به آقای هادی احمدی ابلاغ شده است، این روحانی اهل سنت باید روز چهارشنبه بیست و یکم تیر ماه، در این شعبه حاضر شود. تاکنون از دلایل احضار این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. هادی احمدی، خطیب و مدرس مدرسه علوم دینی شمس العارفین نجار پاوه است. (هرانا، 16 تیر 1402)

 

 

بازداشت یکی دیگر از اعضای انتظامات مسجد مکی زاهدان توسط نیروهای نظامی

هویت این نیروی انتظامات مسجد مکی “حاجی گل‌احمد شاهوزهی”، یکی از اعضای باسابقه و قدیمی ستاد انتظامات عنوان شده است.همچنین پیش از این نیز عبدالواحد شُهلی‌بر، یکی از اعضای شاخص ستاد انتظامات مسجد مکی، پس از احضار به دادگاه انقلاب زاهدان روز شنبه سوم تیرماه بازداشت شده بود.پس از ادامه جمعه های اعتراضی در زاهدان، در تیر 1402 مقامات قضایی و نظامی جهت خنثی کردن آنها با بازداشت نزدیکان مولانا عبدالحمید و کارکنان مجموعه مکی در حال فشار هستند. (کمپین فعالین بلوچ، 17 تیر 1402)

 

یک روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

در تیر 1402 مولوی سید یوسف موسوی، روحانی اهل سنت، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان درمیان واقع در استان خراسان جنوبی، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.این روحانی اهل سنت توسط نیروهای لباس شخصی در حوزه علمیه امام ندوی بازداشت شده است. همچنی ماموران مذکور با بیان اینکه بازداشت به دستور دادگاه ویژه روحانیت بوده، اقدام به تفتیش منزل وی و حوزه نامبرده کرده اند، لوازم دیجیتال از جمله لپ تاب و کیس کامپیوتر این حوزه را ضبط کرده و با خود برده اند.”تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و محل نگهداری این روحانی اهل سنت اطلاعی حاصل نشده است. (حال وش، 19 تیر 1402)

 

عمر ابراهیمی، روحانی اهل سنت بازداشت شد

دوشنبه نوزدهم تیرماه، این روحانی اهل سنت پس از احضار به اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت شده است.عمر ابراهیمی، امام جمعه و جماعت روستای گرگول سفلی از توابع پیرانشهر است.تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند و محل وی اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا، 19 تیر 1402)

 

تهدید مولوی عبدالحمید از سوی رسانه‌های وابسته به حکومت

خبرگزاری تسنیم اظهارات عبدالحمید را مقدمه‌ای برای حمله مسلحانه روز شنبه ۱۷ تیر به کلانتری ۱۶ زاهدان دانسته و نوشته است: «مردم خطبه‌های التهاب‌آفرین او در نماز جمعه را با اقدامات تروریستی اخیر بی‌ارتباط نمی‌دانند.»این در حالی است که بلافاصله پس از این حمله مولوی عبدالحمید در بیانیه‌ای “از هر نوع خشونت و حمله مسلحانه” اعلام برائت کرد.با این حال تسنیم نوشته است: «اعلام نگرانی و برائت مولوی عبدالحمید در این اعلام موضع، پیش از اینکه نشان‌دهنده نیت خیرخواهانه او در آرام کردن اوضاع و اذهان باشد، نشان‌دهنده دستپاچگی وی از این است که آرام آرام نتیجه التهاب‌آفرینی در ماه‌های گذشته را می‌بیند.»(تسنیم، 19 تیر 1402)

 

احضار و بازجویی دو روحانی اهل سنت توسط اداره اطلاعات پیرانشهر

تیر ماه 1402 سید جمال‌ الدین واژی و شریف محمودپور، دو روحانی اهل سنت ساکن پیرانشهر، توسط اداره اطلاعات این شهرستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. تاکنون از دلایل احضار این شهروندان اطلاعی حاصل نشده، با اینحال در این گزارش آمده است که احضار آنان پس از شرکت در مراسم های ختم موسی اسماعیلی و دو تن از مخالفان نظام صورت گرفته است. سید جمال‌الدین واژی و شریف محمودپور در تاریخ سوم بهمن‌ ماه ١۴٠١، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با تودیع وثیقه آزاد شدند.(خبرگزاری هرانا.21تیر1402)

بازداشت دو شهروند توسط نیروهای امنیتی «لباس شخصی» در پیرانشهر و مهاباد

روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲، یک شهروند به نام جمال بایزیدی اهل مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی این شهروند را بازداشت کرده‌اند. از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه جمال بایزیدی اطلاعی در دسترس نیست. همچنین روز دوشنبه نوزدهم تیرماه، یک شهروند به نام هیوا درخوردی (خارجه) اهل پیرانشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی به منزل این شهروند یورش بردند و او را بازداشت کردند. از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه هیوا درخوردی اطلاعی در دسترس نیست.(خبرگزاری کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی.21تیر1402)

انتقاد مولانا عبدالحمید از اتهام «اصالت غیر ایرانی»

تیر 1402 در ادامه فشار دستگاه‌های امنیتی به مولانا عبدالحمید، تلویزیون جمهوری اسلامی از بازداشت ۱۳۲ نفر از مبلغان مذهبی در مدرسه علمیه مسجد مکی زاهدان خبر داد. به گفته رسانه‌های رسمی حکومتی همچون خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و صداوسیمای جمهوری اسلامی، این افراد پس از بازداشت به دلیل «نداشتن اجازه اقامت» از کشور اخراج شدند. این رسانه‌ها به عنوان سند، اعترافات اجباری کسانی را پخش کردند که ادعا شده طلاب و استادان این مدرسه هستند. دفتر مدیریت دارالعلوم زاهدان که زیر نظر مولانا عبدالحمید اداره می شود، با انتشار بیانیه ای ادعای اخیر رسانه‌های حکومتی را «بی‌اساس» و «در راستای فشار و تسویه حساب سیاسی» خواند و همزمان از جامعه المصطفی در قم که مخصوص طلاب شیعه است و همچنین «اصالت غیر ایرانی» برخی مقام‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرد. «ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی بر جعل هویت توسط برخی اساتید و طلاب دارالعلوم زاهدان خلاف واقع و کذب محض است.»(خبرگزاری شبکه کلمه.22تیر1402)

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram