گزارش آماری نقض حقوق کمیته محیط زیست در تیرماه ۱۴۰۲

تهیه نمودارو آمار : میناآقابیگی ، اصغرخدابنده سامانی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۱۳۵خبر که در طول ماه تیر تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع ازمحیط زیست تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هرانا، ایلنا، ایرنا، دیده‌بان، ایسنا، مهر، خبربان، قطره، تسنیم، یورونیوز، انصاف و پایگاه خبری محیط زیست و حیات وحش جمع‌آوری ‌گردیده است.آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حفاظت محیط زیست درخرداد ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: مینا آقابیگی، ایرانداخت کیا، علیرضا جهان‌بین، رزا جهان‌بین، حمیدرضا امینی، علی برومند، کاوه قزلباش، ندا فروغی، مجید رئوفی، فرشته خیام الحسینی، صمد جعفری، سپهر رضائی شایان، سعید طائف، محمودرضا صالحی، اصغر خدابنده سامانی، ناصرخواجوی اورکی، قندیل دادخواه، مرضیه علیکرمی، بهاره مسگری؛سونیا سوارکوب می‌باشند.

۱ـ آلودگی هوا

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا خیلی ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است .با توجه به این تقسیم بندی وضعیت آودگی هوا در تیر ما 1402  در ایران به شرح ذیل می باشد .

  1. خبرگزاری ایسنا : هوای تهران خیلی ناسالم شد. ( 1 تیر )

آلاینده شاخص 1 تیر 1402در تهران   با میانگین ۲۰۵ و کیفیت هوا در وضعیت خیلی ناسالم است. می‌توان گفت که به‌نوعی خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین دلایل اصلی  هستند . همچنین استفاده از سوخت‌های غیر استاندارد در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌توانند در افزایش غلظت آلودگی نقش داشته باشند.

  1. خبرگزاری تسنیم : وضعیت هوای تهران 03/04/1402 افزایش آلاینده ازن در ساعات بعدازظهر ( 3تیر )

بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای امروز شنبه 3 تیرماه 1402 پایتخت در اکثر مناطق در شرایط قابل قبول قرار دارد؛ همچنین میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که آلاینده اصلی حال حاضر تهران است، هم‌اکنون عدد 96 را نشان می‌دهد. همچنین آلاینده ازن(O3) در 24 ساعت گذشته آلاینده اصلی هوای تهران بوده است. بر اساس شاخص کیفیت هوا (AQI)، زمانی که شاخص عددی بین 51 تا 100 را نشان دهد، کیفیت هوا در شرایط قابل قبول است.‌

  1. خبرگزاری تسنیم : وضعیت هوای تهران 04/04/1402 تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ( 4 تیر )

کیفیت هوای امروز یکشنبه 4 تیرماه 1402 پایتخت در اکثر مناطق در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد؛ همچنین میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که آلاینده اصلی حال حاضر تهران است، هم‌اکنون عدد 102 را نشان می‌دهد. همچنین آلاینده ازن(O3) در 24 ساعت گذشته آلاینده اصلی هوای تهران بوده است.س

  1. خبرگزاری مهر : هوای اصفهان آلوده است/ ریزگرد آلاینده غالب هوا ( 4 تیر )

بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اصفهان، امروز آلاینده غالب هوای این کلان‌شهر ذرات معلق ۱۰ میکرون (ریزگرد) بوده که شاخص آن برابر ۱۲۴ و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

  1. خبرگزاری فارس : هوای 2 شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت ناسالم ( 5 تیر )

با توجه به عدم رعایت حقابه هیرمند و خشک شدن قسمت اعظمی از تالاب های چندگانه  در سیستان  و به  واسطه شدت گرفتن بادهای ۱۲۰ روز سیستان هوای مرکز خراسان جنوبی که هر روز و دو شهرستان سرایان و زیرکوه نیز در اغلب روزها در وضعیت ناسالم قرار می گیرد و امروز هم دو شهرستان سرایان و بیرجند در این وضعیت قرار دارند.بر اساس شاخص لحظه‌ای، وضعیت کیفیت هوای شهرستان بیرجند با شاخص ۱۱۰ و شهرستان سرایان با شاخص ۱۴۰ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و شهرستان زیرکوه با شاخص ۵۵ در وضعیت قابل قبول قرار گرفتند.

  1. خبرگزاری ایسنا : هوای قم در وضعیت ناسالم قرار گرفت ( 5 تیر )

با نوجه به  اطلاعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان، امروز پنجم تیرماه شاخص کیفیت هوا  ۱۶۴در شهر قم به علت آلاینده ذرات معلق5/2 در شرایط ناسالم قرار دارد.

  1. خبرگزاری ایسنا : مصرف مازوت در حال افزایش است/سوخت‌های تولیدی مطابق با استاندارد عرضه نشده است ( 6 تیر )

وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز کشور نه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نمی کند ، بلکه مصرف مازوت در حال افزایش است و طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ۱۶ نیروگاه کشور، ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت دارند.که این خود باعث آلودگی شدید شده به صورتی که روزهای پاک نسبت به زمان مشابه  خود به شدت کاهش یافته است .

  1. خبرگزاری فرارو : از افزایش مازوت سوزی تا مرگ ۶ هزار نفر ( 7 تیر )

وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز کشور نه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نمی کند ، بلکه مصرف مازوت در حال افزایش است و طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ۱۶ نیروگاه کشور، ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت دارند.که این خود باعث آلودگی شدید شده به صورتی که روزهای پاک نسبت به زمان مشابه  خود به شدت کاهش یافته است . در ضمن سوخت مصرفی در نیروگاه ها طبق استاندارد نبوده و کیفیت پایین دارد وسازمان محیط زیست نیز بر اساس وظیفه خود از تولید و واردات سوخت با کیفیت پایین جلوگیری نکرده است .

  1. خبرگزاری آنلاین خبر : قرار گیری هوای کرج و وضعیت هشدار ( 7 تیر )

کیفیت هوای استان البرز ، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ایستگاه فرهنگسرای شهرستان کرج را ۱۵۲ اعلام کرده که بیانگر قرار گرفتن در وضعیت هشدار بوده و در ایستگاه متروی این شهرستان نیز شاخص آلودگی ۱۲۵ گزارش کرده که بر همین اساس وضع کیفی هوا در این شهرستان در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

  1. خبرگزاری مهر : کیفیت هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم است ( 10 تیر )

شاخص کیفیت هوای شهر بجنورد در 10 تیر 1402 عدد  ۱۳۱ را ثبت کرده است که این شرایط به دلیل آلوده بودن به ذرات گرد و خاک، ناسالم برای گروه‌های حساس است.

  1. خبرگزاری ایلنا : چانه‌زنی شهرداری برای واردات اتوبوس‌هایی که آلودگی هوا را تشدید می‌کنند ( 10 تیر )

مخالفت سازمان محیط زیست با برنامه شهرداری تهران برای واردات ۳۵۰ دستگاه اتوبوس به دلیل دارا بودن  استاندارد قدیمی یورو ۴ را که حداقل ۱۰ سال از زمان تولید آنها گذشته است، می باشد .

  1. شهرآرانیوز : کیفیت هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد آلوده است ( 11 تیر )

کیفیت هوای مناطق خاقانی، شهر، چمن، شهید آوینی و الهیه در وضعیت هشدار و آلودگی قرار دارد. میانگین شاخص کلی کیفیت هوای مشهد در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۹۴ نشانگر هوای سالم است و شاخص کنونی هوای این کلانشهر نیز در یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۹۵ از سالم بودن هوا حکایت دارد، اما اگر این اعداد از شاخص ۱۰۰ عبور کند نشان از آلودگی هوا دارد.

  1. خبرگزاری فارس: هوای شهرستان زیرکوه در وضعیت خطرناک قرار گرفت ( 11تیر )

بر اساس شاخص لحظه‌ای (ساعت ۱۵) مورخ 11 تیر 1402، وضعیت هوای زیرکوه با شاخص ۵۰۰ در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

  1. خبرگزاری ایرنا : هوای اراک و شازند برای تمام گروه‌های سنی در وضعیت ناسالم است ( 12 تیر )

بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (سه‌شنبه) به عدد ۱۵۳ رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی بود.

  1. خبرگزاری تسنیم : وضعیت هوای تهران ؛ تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ( 12 تیر )

بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای امروز دوشنبه 12 تیر ماه 1402 پایتخت در اکثر مناطق در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد همچنین میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که آلاینده اصلی حال حاضر تهران است، هم‌اکنون عدد 109 را نشان می‌دهد.

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است.

https://mohitzist.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram