لیست کتابهای ماه جولای

۱. هزار مغز

نویسنده: جف هاکینز، سلول‌های درون سر شما این کلمات را می‌خوانند. فکرش را بکنید که چقدر شگفت‌انگیز است. یک سلول واحد نمی‌تواند بخواند، یا فکر کند، یا تقریباْ هیچ کار مهمی انجام دهد. ولی اگر تعداد کافی از سلول‌ها را در کنار هم قرار دهیم تا یک مغز را بسازند، نه تنها می‌توانند بخوانند، که حتی کتاب می‌نویسند. ساختمان طراحی می‌کنند، فناوری اختراع می‌کنند و رموز کیهان را می‌گشایند. اینکه مغز که از سلول‌ های ساده‌ای تشکیل شده است، چگونه هوش را ایجاد می‌کند، پرسش بسیار جالبی است که هنوز هم یک معما است. فهمیدن نحوه‌ی کار مغز یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بشر به شمار می‌رود. در راستای این کندوکاو، ده‌ها طرح ملی و بین‌المللی به راه افتاده است، از قبیل پروژه‌ی مغز انسان در اروپا و طرح بین‌المللی مغز. ده‌ها هزار عصب‌پژوه در ده‌ها تخصص، تقریباْ در تمام کشورهای دنیا، مشغول تلاش برای فهمیدن مغز هستند. گرچه عصب‌پژوهان مغز جانوران مختلف را مطالعه می‌کنند و پرسش‌های گوناگونی مطرح می‌کنند، ولی هدف نهایی علوم اعصاب فهمیدن این است که مغز انسان چگونه موجب پیدایش هوش می‌شود.

۲. جبه خانه

نویسنده: هوشنگ گلشیری، آثار گلشیری نیز مانند زبان او بسیار خاص و ویژه‌اند. خاص از این جهت که همه کس از خواندن کتابهای او لذت نمی‌برند ولی اآنان که شاید ادبیات را کمی جدی‌تر و حرفه‌ای تر دنبال می‌کنند در میان سطور آن چیزی می‌یابند که برای آنها چون گوهر است.

۳. رونوشت بدون اصل

اثر نادر ابراهیمی، شامل هفت داستان می‌باشد که هر کدام موضوعی متفاوت دارند. به موضوع هر داستان از زاویه دیگری نگاه و تعریف شده است. تقدیم به سربازان خوب که در بحبوحه‌ی همه‌ی درگیری‌ها و جنگ‌ها وقتی هم برای بازی می‌دهند؛ وقتی برای استراحت و این مجموعه، همان بازیست – به هنگام استراحتی که به این سرباز داده‌اند. اما نگاه کن که حتی بازی پاک سرباز نیز شباهتی فراوان به زندگی او دارد.

۴. چشیدن طعم وقت

نویسنده: محمدرضا شفیعی کدکنی، چشیدن طعم وقت، به زبان فارسى، روایتى کهن و نویافته از «مقامات ابوسعید ابوالخیر» است که تصور همگان تا کنون بر آن بود که بر اثر حوادث روزگار، اجزاى آن از میان رفته است. دانسته‌هاى بسیارى از احوال و اقوال و شعرهاى خوانده شده بر زبان ابوسعید، در این کتاب وجود دارد. کتاب حاضر، یکى از غنایم روزگار و از مهم‌ترین اسناد ادبى و عرفانى زبان فارسى است؛ گنجینه‌اى از اقوال نویافته ابوسعید و حکایات مربوط به زندگى او و نیز داستان‌هایى که ابوسعید، در مجالس خویش نقل مى‌کرده است.

۵. ورونیکا تصمیم می گیرد بمیرد

نویسنده: پائولوکوئلیو، ترجمه: آرش حجازی، یازدهم نوامبر سال ۱۹۹۷، ورونیکا به این نتیجه رسید که – سرانجام! – زمان آن رسیده تا خودش را بکشد. با دقت اتاق اجاره‌ای‌اش را در صومعه تمیز کرد؛ دندان هایش را مسواک زد و دراز کشید. چهار بسته قرص خواب از روی میز کنار تختخوابش برداشت. به جای آن که رد و در آب حل شان کند، تصمیم گرفت آنها را یکی‌یکی بخورد، چرا که همواره بین تصمیم و عمل، شکافی می‌افتد، و دلش می خواست اگر تصمیمش عوض شد، بتواند از نیمه راه برگردد. هرچند، با هر قرصی که فرو می‌داد، بیشتر از کارش مطمئن میشد، پس از چند دقیقه، بسته…

۶. زرتشت و زرتشتیان

نوشته بهمن انصاری، این کتاب مجموعه‌ای کمیاب از این دین، و تأثیر آن در فرهنگ ایرانی ست. این کتاب، به دو بخش اختصاص دارد. بخش نخست، به صورت جامع تاریخ دین زرتشت در دوران باستان و ریشه و بنیان آن در هزاره‌های دور، و نقش آن در تکامل فرهنگ ایرانی با نگاهی فلسفی و عمیق، به کاوش در آورده است. بخش دوم ، تاریخ اجتماعی-سیاسی و فرهنگی زرتشتیان پس از ظهور اسلام با تکیه بر مهمترین منابع تاریخی گردآوری شده. همچنین ابهامات تاریخی و تاریخ کمتر شناخته شده‌ی پیروان مزدیسنا در دوران اسلامی، مورد بازشناسی قرار گرفته است.

۷. مردان مریخی و زنان ونوسی راهنمای بهبود روابط

جان گری مترجم حمید میرزا رضایی، در کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی در عصر نوین، رابطه مبتنی بر عشق را به جای رابطه مبتنی برای انجام وظیفه به شما می‌شناساند. این کتاب نیازهای عاطفی مردان و زنان را بررسی می‌کند.

۸. جنایت مؤمنانه در سه بخش

اثر نیره انصاری، در ۱۷ جولای ۱۹۹۸ در مرکز سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد در رم، یکصدوبیست کشور به پذیرش اساسنامه رم در خصوص دیوان کیفری بین‌المللی رأی موافق دادند. این معاهده دقیق و پیچیده، متضمن تاسیس یک دیوان کیفری بین‌المللی با اختیار محاکمه و مجازات خطرناک‌ترین موارد نقض حقوق بشر است که نظام‌های قضایی ملی در انجام وظایف‌شان در این زمینه کوتاهی می‌کنند. در حقیقت این اساسنامه بیانگر پیشرفت روزافزون حقوق بشر بین‌المللی است؛ امری که سالیان پیش با تصویب اعلامیه جهانی دهم دسامبر ۱۹۴۸ حقوق بشر در جریان اجلاس سوم مجمع عمومی ملل متحد، آغاز شده بود. با پایان‌یافتن جنگ سرد فضای لازم برای طرح ایده یک دیوان کیفری بین‌المللی فراهم آمد.

۹. هیچ چیز نمی‌تواند ناراحتم کند آره هیچ چیز

نویسنده: آلبرت آلیس، مترجمان: مهرداد فیروز بخت و وحیده عرفانی، این کتاب راه و رسم کنار آمدن با مشکلات زندگی و داشتن احساس بهتر هنگام مواجه شدن با مشکلات را به شما یاد داده و نشان می‌دهد چطور وقتی بی‌جهت خودتان را می‌رنجانید، احساس بهتری پیدا کنید و این کتاب اهدافی را دنبال می‌کند که در زمینه بهداشت روانی و خوشحالی را یکجا برآورده می‌کند.

۱۰. پرنده آبی

نوشته‌ی موریس مترلینگ ترجمه فردوس، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، به زندگی خواهر و برادر فقیری می‌پردازد که در جست‌وجوی پرنده‌ی خوشبختی هستند. این نمایش‌نامه اثری سمبولیک به شمار می‌آید و مفاهیم عمیق اخلاقی و فلسفی را شرح می‌دهد.

۱۱. برف‌های کلیمانجارو

اثر نویسندگانی چون ارنست همینگوی، آلبر کامو، سی اس فورستر، پل گالیکو، فرانسیس تاورز و تاس ولف ترجمه اسدالله امرایی، شامل پنج داستان کوتاه کلاسیک از زیباترین قصه‌های ادبیات انگلیس، است.

۱۲. توقف در مرگ

نویسنده: ژوزه ساراماگو، ترجمه؛ سید حبیب گوهری راد نویسنده‌ی پرتغالی و برنده‌ی نوبل ادبی در این رمان که فضای آخرالزمانی آن، بی‌مکانی و بی‌زمانی آن و بی‌معنا بودن اعتبار اسم‌گذاری‌ها و هویت‌بخشی‌های مرسوم در آن نشانگر ادامه فضای کوری در ذهن نویسنده است، به حوادثی می‌پردازد که در یک کشور پادشاهی مشروطه در اثر توقف و سپس از سرگیری مرگ روی می‌دهد.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram