اطلاعیه شماره ۱۵۲۶ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با موضوع روز جهانی مذهب

گرامیداشت روز جهانی مذهب

ایران کشوری است با فرهنگ، عقاید و مذاهب گوناگون، که متاسفانه همواره از ناقضان حقوق ادیان بوده و این روند همچنان ادامه دارد. برای اطلاع: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل ۱۲ و ۱۳  دین مسیحی،کلیمی، زرتشتی را یه رسمیت شمرده شده و و در اصل 23 تفتیش عقاید را ممنوع اعلام کرده است، اما در نهایت پیروان همین ادیان پذیرفته شده هم تحت شدیدترین فشارها و بدون داشتن حق آزادی عقیده به سر میبرند.

اینک در حالی به استقبال روز جهانی مذهب میرویم که مسلمانان اهل سنت با دلیل و عناوین مختلف بازداشت شکنجه و اعدام شده اند.

بهاییان، مندائیان، یارسان، عاشوری، دراویش و … نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

طبق آمارهای منتشر شده ایران در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۷۸ در موضوع آزادی عقیده را داراست و این آمار نشان دهنده عمق فاجعه در خصوص سایر میباشد.

در اعلامیه جهانی حقوق بشر به صراحت در مواد ۱ و ۲ به عدم تبعیض و برابری، و ماده ۱۸ حق آزادی عقیده تاکید شده است اما این موارد هیچگاه در ایران اجرایی و به رسمیت شناخته نشده است.

 ما فعالین حقوق بشر با گرامیداشت روز جهانی مذهب، سرکوب دولتمردان جمهوری اسلامی ایران را علیه پیروان سایر ادیان در ایران را، محکوم و خواهان آزادی بدون قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی می‌باشیم.

در پایان با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون‌های پذیرفته شده توسط کشور ایران خواهان حق شهروندی،عدم تفتیش عقیده، برابری و آزادی بدون در نظرگرفتن باور و عقاید مردم هستیم.

۱۵۲۶

 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram