گزارش آماری نقص حقوق زنان در آبان ماه ۱۴۰۱

گزارش نقض حقوق زنان، آبان ماه ۱۴۰۱

سپیده عشقی، سعید پورمند، فهیمه تیموری

آگاهی بیشتر:

این گزارش آماری از میان104 اخبار منتشر شده از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان در ماه اسفند تهیه شده است.

این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس؛ کیهان؛ همشهری؛ مهرنیوز؛ جمع‌آوری گردیده است.

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار اسفند1400 با ما همکاری کردند عبارتند از: مرضیه مهدیه، شهلا شاهسونی، فرشته امیراحمدی، معین محسن‌زاده، سپیده عشقی، شراره هادی‌زاده رئیسی، ریحانه فکری، آیلار اسماعیلی، لیدا اسدی فر، مینا آقابیگی، سید علیرضا امامی، شهین تاج فتح‌زاده، محمد لامعی.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org

موضوع مهر ابان
اخبار عمومی ( اطلاعیه نهادهای بین‌المللی، بیانیه ها، نامه ها،…) ۵۰ ۲۲
احضار به دادگاه ۱ ۲
احکام صادر شده ۲ ۸
بازداشت ۱۰۸ ۷۲
اعدام ۰ ۰
رهایی از اعدام ۰ ۰
زندان و زندانی (ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…..) ۱۴ ۱۳
اعتصاب غذا ۳ ۱
تجمعات و اعتراضات ۴ ۰
خشونت علیه زنان)خانوادگی، اجتماعی، اسید پاشی، ممنوعیت ورزش، حجاب اجباری، بازداشت در مهمانی، نوع پوشش،… ) ۲۳ ۱۹
خودکشی ۰ ۲
محرومیت از تحصیل ۰ ۰
قتل ناموسی ۲۲ ۰
آسیبهای اجتماعی (محرومیت مسابقات، ورزش، جلوگیری از وسایل پیشگیری،  بهداشت زنان، ….) ۷ ۱

 

اخبار عمومی

نازنین بنیادی: معترضان ایرانی سرنگونی جمهوری اسلامی را می‌خواهند

نازنین بنیادی، بازیگر سرشناس ایرانی-بریتانیایی و فعال سیاسی، با انتشار توییتی گفت ایرانیان معترض خواهان سرنگونی دین‌سالاری حاکم بر کشور خود هستند نه اصلاح آن. به گفته او، معترضان ایرانی فقط برای احترام به کرامت و حقوق انسانی‌شان از سوی جمهوری اسلامی به خیابان نیامده‌اند.  توییت خانم بنیادی پاسخی غیرمستقیم به توییت رابرت مالی است. رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در مذاکرات هسته ای برجام در توییتی نوشت: « راه پیمایان در واشنگتن و شهرهای سرتاسر جهان حمایت خود را از مردم ایران نشان میدهند. مردمی که همچنان به تظاهرات مسالمت آمیز خود ادامه میدهند تا دولتشان به کرامت و حقوق انسانی آنها احترام بگذارد.» ( VOAPNN، ۱ آبان ۱۴۰۱)

روزنامه نگاری را ممنوع کنید

بیانیه‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران درباره‌ی ایرادِ اتهام به دو همکارِ روزنامه‌نگار منتشر شد که در آن بیان شده است: بیانیه دو نهاد اطلاعاتی به معنای آن است که همه ما روزنامه‌نگاران متهم و حتی مجرم هستیم. در همین حال هشدار این نهاد صنفی نسبت به نقض حقوقِ نیلوفر حامدی و الهه محمدی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه مطرح شد. بیانیه دو نهاد اطلاعاتی به معنای آن است که همه ما روزنامه‌نگاران متهم و حتی مجرم هستیم و از آن مهم‌تر اینکه، حرفه روزنامه‌نگاری را در داخل کشور منتفی تلقی می‌کنند. از این‌رو معتقدیم باید مجموعه نهادهای مدنی و صنفی مرتبط با رسانه و روزنامه‌نگاری در این مورد چاره‌اندیشی کنند و اعتراض خود را به این رویکرد ویرانگر که ریشه تضعیف نهاد رسانه و فرستادن مرجعیت رسانه‌ای به خارج از مرزها را دربردارد ابراز کنند. متأسفانه رویکرد اطلاعاتی مزبور درد خود را از جایی می‌داند که در واقع درمان و چاره بیماری کشور است. انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران استان تهران، این رویکرد امنیتی را نسبت به حرفه‌ی روزنامه‌نگاری نه تنها غیرقانونی و در تقابل با آزادی قانونی می‌داند، بلکه آن را عامل اصلی یا دست‌کم یکی از عوامل بحران‌زای جامعه ایران محسوب می‌کند. ضمن آنکه شکست‌ آن از پیش قابل مشاهده است.( صدای مردم ، ۸ آبان ۱۴۰۱)

هشدار دیدبان حقوق بشر: جان هزاران معترض و فعالِ بازداشتی در ایران در خطر است

در پایان هفتمین هفته از اعتراضات مردم ایران به رویه سرکوبگرانه نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف و در حالی که دادخواهی‌ها به‌ویژه از سوی جوانان در خیابان‌ها و عمدتا دانشگاه‌های کشور ادامه دارد، دیدبان حقوق بشر در گزارشی هشدار داد که هزاران تظاهرکننده و فعالِ بازداشت شده در خطر هستند.دیدبان حقوق بشر که دستگیری‌ها و محاکمات هفته‌های اخیر ایران را رصد کرده، در گزارش تازه خود که روز پنج‌شنبه، ۱۲ آبان، منتشر کرد، نوشت که در جریان محاکمات «به شدت ناعادلانه» و طرح اتهامات علیه معترضان، برخی از آن‌ها با خطر مجازات اعدام روبه‌رو هستند.(رایو فردا ، 12 آبان 1401)

جزییات قتل حکومتی کبری شیخه، از فشار برای تبدیل او به شهید حکومتی تا تحریف واقعیت در صداوسیما

کبری شیخه‌سقا در جریان اعتراضات گسترده مردم مهاباد در پی شلیک مستقیم سرکوبگران حکومتی در منزل خود جان باخت.یک منبع مطلع در این‌باره به کُردپا گفت، پنجم آبان‌ماه پس از خاکسپاری پیکر اسماعیل (سمکو) مولودی، مراسم خاکسپاری او به اعتراضات گسترده‌ای در سطح شهر مهاباد منجر شد که با دخالت و شلیک سرکوبگران حکومتی، اعتراضات به خشونت کشیده شد و چهار تن دیگر با نام‌های کبری شیخه‌سقا، فرشته احمدی، شاهو خضری و زانیار ابوبکری جان باختند.(کورپا ، 14 آبان 1401)

بی‌خبری از مارال دارآفرین، خبرنگار اهل گیلان

«پویان خوشحال» خبرنگار، با انتشار ویدیویی در حساب کاربری خود از ربوده شدن «مارال دارآفرین» یکی از خبرنگاران ساکن لاهیجان خبر داده و نوشته است که این ویدیو پیش از ناپدید شدن او ضبط شده است.مارال دارآفرین خبرنگاری که با رسانه‌های گیلان همکاری می‌کرده است، روز ۱۰آبان ویدیویی ضبط کرده و در آن از احتمال بازداشت خود به دست نیروهای امنیتی صحبت کرده است. (ایران وایر ، 16 آبان 1401)

یورش نیروهای نظامی و امنیتی به خانه مادر فعال سیاسی بلوچ در سراوان

نیروهای اداره اطلاعات سراوان به منزل مادر فعال سیاسی بلوچ یورش برده و باعث ارعاب و ترس و وحشت اهالی منزل شده اند.به گزارش کمپین فعالین بلوچ، بامداد امروز ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱، نیروهای اداره اطلاعات سراوان به منزل مادر “بهمن بلوچ” فعال سیاسی یورش بردند. (کمپین فعالین بلوچ، 16 آبان 1401)

ترانه علیدوستی با شعار زن، زندگی، آزادی حجاب از سر برداشت

«ترانه علیدوستی»، بازیگر سینمای ایران که محبوبیتی بین‌المللی دارد در پستی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده، بدون حجاب اجباری و با در دست داشتن کاغذی که روی آن نوشته شده «ژن ژیان ئآزادی»، از اعتراضات زنان و مردم ایران علیه حکومت اعلام حمایت کرده است.(ایران وایر ، 19 آبان 14011)

نیلوفر مردانی: دوست ندارم برای فعالیتم مشکلی ایجاد شود

نیلوفر مردانی اسکیت‌باز ایرانی با انتشار ویدئویی درباره «حاشیه‌های پیش‌آمده» به هنگام حضورش بر روی سکوی جوایز مسابقات اسکیت در ترکیه، توضیحاتی داد.خانم مردانی که با کلاه در این ویدئو دیده می‌شد گفت با «هزینه شخصی» در مسابقات «آزاد» اسکیت در ترکیه شرکت کرده بود تا «جایزه هزار دلاری» آن «کمک‌هزینه‌ای باشد برای ادامه فعالیت‌های ورزشی‌ام».(BBC ، 18 آبان 1401)

بازتاب گسترده‌ حضور بدون روسری نیلوفر مردانی اسکیت‌باز سرعت در مسابقات ترکیه

حضور بدون حجاب نیلوفر مردانی بر سکوی قهرمانی اسکیت ترکیه و تقبیح پوشش او توسط وزارت ورزش ایران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.نیلوفر مردانی ۲۹ ساله روز یکشنبه در مسابقات مارتن اسکیت زنان در ترکیه مقام اول را به دست آورد. او بدون روسری روی سکوی قهرمانی قدم گذاشت و اعتراض تهران را برانگیخت.( VOA، 18 آبان 1401)

دلیل فوت نسرین قادری از «بیماری زمینه‌ای» به «مصرف الکل» تغییر کرد

در تازه‌ترین ادعا درباره کشته‌شدن نسرین قادری، دانشجوی مریوانی که در تهران «با ضربات باتوم به سرش به کما رفته بود»، دادستان شهریار روز پنجشنبه ۱۹ آبان دلیل مرگ او را «مسمومیت ناشی از مصرف الکل متانول» اعلام کرد.این در حالی است که ساعاتی پس از انتشار خبر جان‌باختن نسرین قادری در یکی از بیمارستان‌ تهران، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ادعا کرده بود که او به‌دلیل «بیماری زمینه‌ای» جان باخته و در مدتی هم که ارتباط او با خانواده‌اش قطع شده بود، در حال «گذراندن زندگی طبیعی» بوده است. ( رادیو، 19 آبان 1401)

ده‌ها فعال رسانه‌ای و فرهنگی ایرانی: به پروژه‌ دیرآشنای اتهام‌تراشی علیه روزنامه‌نگاران پایان دهید

ده‌ها فعال رسانه‌ای و فرهنگی ایرانی با انتشار بیانیه‌ای، خواهان پایان دادن به بازداشت و برخورد با روشنفکران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران در پی اعتراضات سراسری شدند.این فعالان در بیانیه خود ضمن نام بردن از ۹۲ روزنامه‌نگار، نویسنده، شاعر، مترجم و فعالان فرهنگی، مدنی از «برخوردهای خشونت‌آمیز و سلبی با معترضان و روشن‌فکران» و «تحمیل شرایط پادگانی به جامعه» انتقاد کردند و خواستار آزادی همکاران خود شدند.(رادیوفردا ، 19 آبان 1401)

پلیس رشت، زخمی شدن یک دختر جوان در پی حمله بسیج را تایید کرد

فرمانده انتظامی رشت تایید کرد که یک دختر جوان شامگاه پنج‌شنبه، ۱۹ آبان «پس از ورود بسیج» آسیب دیده است.به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمود حافظی دلیل اقدام نیروهای بسیج را «برقراری نظم در پی برهم زدن نظم عمومی به دلیل پخش آهنگ و تشویق مردم برای رقص و پایکوبی» در خیابان علم‌الهدی رشت اعلام کرد. (رادیوفردا ، 20 آبان 1401)

یکی از نزدیکان نازنین نوری و اردلان منصوریان: هیچ نهادی مسئولیت بازداشت آنها را نمی‌پذیرد

یکی از نزدیکان نازنین نوری و اردلان منصوریان، زوج معترض بازداشت‌شده در اکباتان می‌گوید هیچ نهادی مسئولیت بازداشت آنها را نپذیرفته است.هرمینه هورداد، از نزدیکان این زوج جوان که شامگاه شنبه ۱۴ آبان در خانه‌شان در شهرک اکباتان در غرب تهران بازداشت شده‌اند، می‌گوید: «حدود ۱۰ ماشین امنیتی با ۱۵ سرنشین» به بلوک محل زندگی آنها در اکباتان رفته‌اند و «از نگهبان خواسته‌اند در بزند»، «همسایه‌ها را در داخل آپارتمان‌هایشان نگه داشته‌اند»، به خانه آنها رفته‌اند و «حدود نیم ساعت» آن جا بوده‌اند و آنها را بازداشت کرده‌اند.(VOA ، 20 آبان 1401)

نامه سرگشاده نرگس محمدی به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل

نرگس محمدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با نگارش نامه ای خطاب به جاوید رحمان خواستار توقف سرکوب و ارعاب بر علیه شهروندان ایران شد. روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۱، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین،در نامه ای سرگشاده خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران خواستار دستیابی به راهکاری برای توقف سرکوب، ارعاب و کشتار شهروندان ایران شد. (کمیپن دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی، ۲۱ابان ۱۴۰۱)

 

بیانیه جمعی از زنان زندان اوین در اعتراض به وضعیت لیلا حسین‌زاده

جمعی از زنان زندانی بند اوین با انتشار بیانیه‌ای به وضعیت لیلا حسین‌زاده در زندان عادل‌ آباد اعتراض کردند و در عین حال از او خواستند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.در این بیانیه با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی لیلا حسین‌زاده، فعال مدنی که در زندان عادل آباد محبوس است تاکید شده:« گمان نمی ‌بریم که تارک قوه قضائیه ، سازمان زندانها و نهادهای امنیتی جایی برای کلمه ننگ دیگری داشته‌باشد.(ایران وایر، ۲۲ابان۱۴۰۱)

تقاضای نرگس محمدی از جاوید رحمان برای ممانعت از اعدام معترضین

نرگس محمدی فعال حقوق‌بشر محبوس در زندان اوین، با ارسال نامه‌ای به «جاوید رحمان»، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در سازمان ملل، از او خواست همه «قدرت و ظرفیت» خود را برای «توقف بازداشت، شکنجه و صدور و اجرای احکام سنگین علیه معترضان» بهره بگیرد. خانم محمدی در این نامه با اشاره به شدت گرفتن موارد نقض حقوق‌بشر در ایران و سرکوب حکومت علیه معترضان نوشته است: «همواره در اعتراضات مردم بازداشت‌های گسترده ، ضرب‌وشتم و کشتار خیابانی، مرحله ابتدایی سرکوب توسط حکومت بوده و سرکوب نهائی در برگزاری دادگاه‌های نمایشی و صدور احکام اعدام و زندان برای معترضان صورت گرفته‌است. طبق اخبار و اطلاعات، تعدادی از آن‌ها در سلول‌های انفرادی و تحت فشار به منظور گرفتن اعترافات اجباری قرار دارند.(ایران وایر، ۲۳ابان۱۴۰۱)

در ۶۱ مین روز، زنان پیشتاز ایران جلودار اعتراضات در سالگرد قیام آبان ۹۸

در ۶۱مین روز، زنان پیشتاز ایران جلودار اعتراضات در سالگرد قیام آبان ۹۸روز ۲۴ آبان در ۶۱مین روز قیام ایران، زنان پیشتاز ایران، دختران دانشجو و دانش آموز به خیابان ها آمدند تا سالگرد سه روزه قیام آبان ۹۸ را گرامی بدارند. زنان پیشتاز ایران در خط مقدم شعارهای ضدحکومتی سر می دادند و از همه می خواستند که به آنها بپیوندند.(کمیسیون زنان، ۲٧ آبان۱۴۰۱)

وکیل خانواده شاکرمی: نیکا نه مواد مخدر و الکل مصرف کرده بود نه دارو یا سم

وکیل خانواده شاکرمی در گفتگو با روزنامه «شرق» گفته است که نتیجه آزمایش‌های پزشکی قانونی نشان می‌دهد نیکا مواد مخدر، الکل، دارو یا سم یا یون‌سیانید مصرف نکرده بوده است.رضا باقری همچنین گفت فیلمی که در شبکه «سی‌ان‌ان» پخش شد و نشان می‌دهد دختری در ترافیک پشت یک خودرو پناه گرفته و به راننده می‌گوید «تکان نخور» مربوط به نیکا نیست(، Voapnn ۲۹آبان۱۴۰۱)

محاصره آرامستان وادی‌رحمت تبریز؛ پلیس، مرگ آیلار حقی را «سقوط در محل گودبرداری» اعلام کرد

رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی در گزارش خود کشته‌شدن آیلار حقی را «سقوط در در محل گود برداری جنب برج شهران تبریز» اعلام کرد.کشته شدن آیلار حقی، دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز، در جریان اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان در حالی در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد که ابراهیم محمودی، رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی، روز پنج‌شنبه مدعی شد که این دانشجو در «حادثه افتادن در محل گود‌برداری جنب برج شهران تبریز» جان باخته است و از دستگیری سه نفر در این ارتباط خبر داد.(، voapnn۲۹آبان ۱۴۰۱)

رخشان بنی‌اعتماد هم حجاب از سر برداشت؛ خشونت شما پایان و مرزی ندارد

رخشان بنی‌اعتماد نیز در همراهی با معترضان در ایران به صف سینماگران زنی پیوست که در ۹ هفته گذشته در جریان اعتراضات سراسری حجاب از سر برداشتند و در پیامی تصویری خطاب به مسئولان حکومت جمهوری اسلامی گفت: «خشونت شما پایان و مرزی ندارد.»(رادیو فردا، ۲۹ آبان۱۴۰۱)

تاسیس «سازمان ملی اقامت مهاجران»؛ قانون تابعیت فرزندان مادران ایرانی لغو می‌شود

وزنامه شرق به نقل از کارشناسان حوزه اتباع و پناهندگان، از لغو قانون تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی به دنبال موافقت مجلس با کلیات تأسیس «سازمان ملی اقامت مهاجران» در روز ۲۲ آبان خبر داد. بر اساس گزارش این روزنامه که روز پنج‌شنبه ۲۶ آبان منتشر شد، آمده است در حالی‌که پس از تصویب قانون اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، فرزندان آن‌ها شناسنامه ایرانی می‌گرفتند، اما با تاسیس سازمان یادشده، «قانون برای آن‌ها فقط یک اقامت بلندمدت تعریف می‌کند».رادیوفردا، ۲۹آبان۱۴۰۱)

تداوم سرکوب در دانشگاه رازی کرمانشاه؛ از محرومیت و تعلیق تا ربودن دانشجویان

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با همکاری عوامل حراست، علاوه بر صدور حکم اخراج و تعلیق، تعدادی از دانشجویان دانشگاه، در ربودن دانشجویان با آنان همکاری می‌کنند. تا کنون اسامی ١۴ تن از این دانشجویان که ربوده شده‌اند برای هه‌نگاو احراز شده است. طی دو ماه گذشته، اعضای حراست دانشگاه رازی کرمانشاه، با هماهنگی کامل دستگاه‌های سرکوب، روز سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۵ نوامبر ۲۰۲۲) تعداد ١۵ تن از دانشجویان این دانشگاه را ربوده و تعدادی دیگر مشمول حکم محرومیت کامل از تحصیل و تعلیق شده‌اند برابر لیستی که به دست هه‌نگاو رسیده، امیر نصیری، معین منوچهری و امیرحسین مهرانجو سه دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر و ارشیا لایقی و علیرضا نادری دانشجویان رشته مهندسی نفت، علی همت‌زاده و حمید برانداز با رشته مهندسب مکانیک، صدار ظهرابی رشته مواد و متالوژی، مسعود کرمی مهندسی عمران، علی روزی مهندسی پتروشیمی، رضا روحی مهندسی نفت نیز، ربوده شده‌اند.امیر دارابی دانشجوی دانشکده ادبیات، نرگس شیرازی دانشجوی پرستاری، محمدابراهیم بانوئی در رشته تاریخ اسلام و مریم محمدی ورودی ٩٩ سه دانشجوی دیگر این لیست را تشکیل می‌دهند. (هنگاو، ۳۰ابان۱۴۰۱)

 

احضار به دادگاه

دادگاه فائزه براهوئی با اتهام «لیدری اغتشاشات» برگزار شد

دادگاه فائزه براهوئی در شعبه ۲ دادگاه انقلاب زاهدان برگزار و به او اتهام «لیدری اغتشاشات» زده شد.« کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» در صفحه توییتر خود با اشاره به برگزاری دادگاه فائزه براهوئی نوشت: «حکم نهایی دادگاه ۲۰ روز بعد اعلام خواهد شد. به گفته نزدیکان خانم براهوئی او اساسا در اعتراضات شرکت نکرده و دلیل بازداشتش پیگیری پرونده تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ بود.»( کمپین فعالان بلوچ ، 13 آبان 1401)+

جلسه دادگاه فائزه براهویی یکی از بازداشت شدگان اعتراضات در زاهدان برگزار شد

جلسه رسیدگی به اتهامات فائزه براهویی، شهروند معترض بازداشتی در شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان برگزار شد. وی پیشتر در تاریخ ۱۱ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده است. جلسه رسیدگی به اتهامات فائزه براهویی شهروند معترض بازداشتی در شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان برگزار شد.(هرانا ، 17 آبان 1401)

 

احکام صادر شده

گلاله مرادی به حبس محکوم شد

گلاله مرادی، شهروند اهل شهرستان پیرانشهر از سوی شعبه سوم دادگاه کیفری یک مستقر در شهرستان مهاباد به حبس محکوم شد.براساس حکم صادره علیه خانم مرادی در شهریورماه سال جاری، وی به اتهام “معاونت در قتل عمدی عثمان حاجی حسینی” به ١٠ سال و یک روز حبس تعزیری محکوم که با رضایت اولیای دم، دادگاه با استناد به بند الف ماده ٣٧ و بند الف از ماده ٣٨ از قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢، مجازات ١٠ سال و یک روز حبس تعزیری او را با دو درجه تخفیف به چهار سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی تقلیل و تخفیف داده است.(کوردپا ، 13 آبان 1401)

همزمان با گشایش پرونده جدید؛ حکم ۴ سال و ۸ ماه حبس بهاره هدایت اجرا شد

امیر رئیسیان، وکیل بهاره هدایت، زندانی سیاسی سابق، از اجرای حکم زندان و گشایش پرونده ای جدید برای موکلش در زندان اوین خبر داد. خانم هدایت در تاریخ ۱۱ مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. بهاره هدایت پیشتر در خصوص اعتراضات دیماه ۹۸ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.(هرانا ، 15 آبان 1401)

اجرای حکم ۴ سال زندان بهاره هدایت در پی بازداشت اخیر او

وکیل «بهاره هدایت»، فعال سرشناس مدنی که از حدود یک‌ ماه پیش در بازداشت به‌سر می‌برد، اعلام کرده که حکم ۴ سال و ۸ ماه محکومیت او که پیش‌تر در جریان حضور او در اعتراضات مربوط به سرنگون‌ کردن هواپیمای اوکراینی صادر شده بود، اجرا شده است. (ایران وایر ، 16 آبان 1401)

تفهیم اتهام صفیه قره باغی

جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام صفیه قره باغی در شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب زنجان برگزار شد.‌ او پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب این شهر به فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار مطالب در خصوص اعتراضات سراسری در شبکه‌های اجتماعی متهم شده بود.روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱، صفیه قره باغی، فعال حقوق زنان، ساکن استان زنجان، پس از احضار به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب استان زنجان تفهیم اتهام شد.صفیه قره باغی در این جلسه بازپرسی از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار مطالب در خصوص اعتراض‌های سراسری در شبکه‌های اجتماعی) مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفت و کیفرخواست وی برطبق اتهام مذکور تنظیم و پرونده اش به دادگاه انقلاب استان زنجان ارجاع شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، ۲۲ابان۱۴۰۱)

کیفرخواست ۱۰ زن و مرد بازداشت شده صادر شد

کیفرخواست ۱۰ زن و مرد بازداشت شده در اعتراض‌های جاری در استان البرز صادر و پرونده آنها به شعبه یک دادگاه انقلاب ارجاع شد. روز شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز از صدور کیفرخواست برای ۱۰ تَن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری در این‌ استان با اتهامات امنیتی از جمله (افساد فی الارض) و ارجاع پرونده آنها به شعبه یک دادگاه انقلاب استان البرز خبر داد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی، ۲۲ابان۱۴۰۱)

دادگاه تجدیدنظر؛  تیموری، به حبس و شلاق محکوم شد

محکومیت رها (زهرا) تیموری، فارغ‌ التحصیل روان‌ شناسی دانشگاه تهران توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. وی پیشتر توسط شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری شهریار به ۱ سال حبس تعزیری و ٧۴ ضربه شلاق محکوم شد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شوراهای صنفی دانشجویان کشور، محکومیت رها (زهرا) تیموری، فارغ‌ التحصیل روان‌ شناسی دانشگاه تهران، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.خانم تیموری پیشتر توسط شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری شهریار با اتهام “اخلال در نظم عمومی”، به ۱ سال حبس تعزیری و ٧۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.(هرانا، ۲۵آبان۱۴۰۱)

صدور حکم ۱۵ سال زندان برای حمل پلاکاردی با اسم مهسا امینی

مرضیه (روژین) یوسف ‎زاده توسط قاضی صلواتی به تحمل پانزده سال زندان محکوم شد.مرضیه یوسف زاده شهروند ۲۶ ساله اهل مهاباد در روز ۲۸ شهریور در بلوار کشاورز تهران بازداشت شده بود.بنابر گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان مرضیه یوسف زاده قبل از اینکه تجمعات سراسری آغاز شود به تنهایی با پلاکاردی که روی آن اسم مهسا امینی نوشته شده بود در حال راهپیمایی مسالمت آمیز تک نفره بود که دستگیر شد. بعد از گذشت کمتر از دو ماه رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب این زندانی را به پانزده سال حبس محکوم کرد. امرضیه یوسف زاده در حال حاضر در زندان قرچک محبوس است.(ایران وایر، ۲۷ابان۱۴۰۱)

صدور کیفرخواست پرونده مهوش ثابت

مهوش ثابت (شهریاری) از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران”، علیرغم گذشت بیش از ۳ ماه از زمان دستگیری کماکان در بازداشت به سر میبرد. کیفرخواست پرونده وی صادر و جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شده است.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهوش ثابت (شهریاری)، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می برد. بر اساس این کیفرخواست که توسط دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ تهران صادر شده، این شهروند بهائی به “اداره جمعیت تحت عنوان فرقه انحرافی ضاله با هدف برهم زدن امنیت کشور” متهم شده است. در این کیفرخواست، اعمال “ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی” یعنی از دو تا ده سال حبس برای این شهروند بهائی درخواست شده است.(هرانا، ۲۷آبان۱۴۰۱)

 

بازداشت

 

بازداشت ماندانا نعمتی و مادرش در کرج

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”روز سه شنبه ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۱، ماندانا نعمتی و مادر وی (هویت نامشخص)، در خصوص اعتراضات سراسری بازداشت شدند. علت بازداشت ماندانا نعمتی، دانش آموز پایه یازدهم در مدرسه فرقانی کرج، شعارنویسی بر روی تخته سیاه کلاس درس بوده است. همزمان با مراجعه ماندانا‌ نعمتی به مدرسه ماموران نیروی انتظامی ماندانا و مادرش را بازداشت کردند. علیرغم گذشت ۹ روز از تاریخ بازداشت از مکان نگهداری، اتهامات و وضعیت این مادر و فرزند اطلاعی در دست نیست.”( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱ آبان ۱۴۰۱)

بازداشت دستکم ۲۵ شهروند در شهرهای مختلف ایران

نیروهای امنیتی در ایلام، تهران، شیراز، گیلان، آبدانان، سنندج، مریوان، خرم آباد، گیلانغرب و اهواز، دستکم ۲۵ شهروند که ۶ نفر آنان زن بودند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.‌ یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”طی روزهای اخیر، فرزانه سیدی، ساکن استان ایلام، در پی یورش ماموران امنیتی به منزل پدری وی پس از تفتیش و توقیف برخی وسائل شخصی از قبیل گوشی تلفن همراه و به زندان ایلام منتقل شد. بازداشت فرزانه سیدی در خصوص اعتراضات سیمای و به ظن همراه داشتن مواد محترقه صورت گرفته است. از مصادیق حقوقی اتهامات وی اطلاعی در دسترس نیست.”از سوی دیگر یک‌ فرد مطلع به حقوق بشر در ایران اعلام کرد:”روز دوشنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱، فرخنده آشوری، خبرنگار و فعال رسانه ای ساکن شهر شیراز مرکز استان فارس، در پی یورش ماموران امنیتی به محل سکونت وی پس از تفتیش منزل و توقیف لوازم شخصی از قبیل گوشی تلفن همراه، پاسپورت، لپ تاپ، سپس بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. علیرغم گذشت چند روز از بازداشت فرخنده آشوری، وب از حق تماس و اطلاع رسانی از وضعیت خود به خانوداه محروم است. از دلایل بازداشت، ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات وی اطلاعی در دست نیست.” در خبری دیگر، یک منبع آگاه از استان ایلام به حقوق بشر در ایران گفت:”طی روزهای اخیر، میترا خیری – متولد: ۱۳۸۱، زینب خیری – متولد: ۱۳۷۲، سفسفو خیری – متولد: ۱۳۶۳، سبیه خیری- متولد: ۱۳۶۱، وحید خیری، لیلی فاضلی – متولد: ۱۳۶۳ – متاهل و مادر یک فرزند، زهره فاضلی – متولد: ۱۳۷۳، هفت شهروند ساکن استان ایلام از یک خانواده، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به زندان این‌ شهر منتقل شدند.‌ از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و مصادیق حقوقی اتهامات آنها اطلاعی در دست نیست.” (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱آبان ۱۴۰۱)

مریم دریسی بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد

مریم دریسی، دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه ساوه روز شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و اخیرا به زندان عادل آباد این شهر منتقل شد. لازم به ذکر است که تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. ( صدای بازداشت شدگان، ۱ آبان ۱۴۰۱)

یک ماه بلاتکلیفی کژال وطن‌پور در پی خودداری ضابط قضایی از پذیرش وثیقه

کژال وطن‌پور از فعالین زن کُرد و اهل گیلانغرب از توابع استان کرمانشاه و دانشجوی فوق لیسانس رشته حقوق دانشگاه ایلام، روز پنج‌شنبه ۳۱ شهریور۱۴۰۱ (۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲) در جریان تجمعات مردمی در ایلام جهت محکوم کردن ژینا امینی توسط نیروی انتظامی بازداشت و به بند زنان زندان مرکزی ایلام منتقل شده است. با گذشت یک‌ماه از بازداشت کژال وطن‌پور فعال زن کُرد به علت عدم پذیرش وثیقه ۲۸۰ ملیون تومانی تعیین شده برای آزادی موقت وی توسط ضابط قضایی، وی همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد. عدم پذیرش وثیقه این فعال زن که متهم به تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و همکاری با رسانه‌های معاند شده با استدلال مقام قضایی مبنی بر نیاز بیشتر به زمان برای تحقیقات و رسیدگی به پرونده صورت گرفته است. این فعال زن که در حوزه حقوق زنان نیز فعالیت دارد همچنان در زندان مرکزی ایلام در بازداشت به سر می‌برد. (هه‌نگاو، ۱ آبان ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی آزاده دهقانی، فیلم‌ساز، در زندان قرچک

«آزاده دهقانی»، فیلم‌ساز و مترجم ساکن تهران، روز ۲۱مهر۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در خانه‌اش بازداشت شده است. او در دومین هفته از بازداشت کماکان بلاتکلیف در زندان قرچک ورامین محبوس است. به‌رغم گذشت بیش از ۱۰ روز از زمان بازداشت آزاده دهقانی کماکان از دلایل بازداشت او اطلاعی در دست نیست و به گفته‌ منبع مطلعی که با ایران‌وایر گفتگو کرده است، این فیلم‌ساز هنوز تفهیم اتهام نشده و مقام‌های دادستانی تهران اقدامی برای تعیین قرار وثیقه انجام نداده‌اند.( ایران وایر، ۲ آبان ۱۴۰۱)

بازداشت آترین آذرفر سنندج

آترین آذرفر، هنرمند و گرافیست اهل سنندج نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. خانواده خانم آذرفر ضمن ابراز نگرانی از وضعیت دخترشان گفته‌اند او پس از بازداشت تماسی نداشته و نمی‌دانیم او را کجا برده‌اند. ( ایران وایر، ۲ آبان ۱۴۰۱)

بازداشت فاطمه مشهدی عباس

 شورای صنفی دانشگاه‌های کشور اعلام کرد؛ روز دوشنبه ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱، فاطمه‌ مشهدی عباس، استاد بخش پاتولوژی دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه شهید بهشتی تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. تا لحظه تنظیم این گزارش، از علت بازداشت، مکان نگهداری و نام ارگان بازداشت کننده فاطمه مشهدی عباس، اطلاع دقیقی در دست نیست.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۳ آبان ۱۴۰۱)

بازداشت دستکم ۱۰ شهروند

نیروهای امنیتی در شیراز، مازندران، آبدانان، زاهدان و ساوه، دستکم ۱۰ شهروند از جمله پنج دانشجو را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.  مریم دریسی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهرستان ساوه از توابع استان مرکزی، در جریان اعتراضات سراسری در شهر شیراز مرکز استان فارس بازداشت و به زندان عادل آباد منتقل شده است.‌تا این لحظه از مصادیق حقوقی اتهامات و ارگان بازداشت کننده مریم دریسی اطلاعی در دست نیست.                                                                     شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ با انتشار اخباری اعلام کرد؛ در ساعات پایانی شنبه ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۱، شیوا پاشا، دانشجوی رشته زبان روسی در دانشگاه مازندران، هنگام خروج از محل سکونت خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.علیرغم گذشت ۲۴ ساعت از تاریخ بازداشت شیوا پاشا، اما از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات وی اطلاعی در دسترس نیست.‌ (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۳ آبان ۱۴۰۱)

بازداشت یک زوج بهائی در کرمان

شقایق بهرامی و شایان غلامی، زوج بهائی ساکن کرمان، روز دوشنبه ۲ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند. نیروهای امنیتی در زمان بازداشت، اقدام به تفتیش منزل این شهروندان کردند. شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد. ( هرانا، ۳ آبان ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت و بی خبری از سه فعال مطبوعاتی/ آزادی دو عکاس با تودیع قرار وثیقه

در جریان اعتراض‌های اخیر از میان پنج عکاس، دو تن با تودیع قرار وثیقه و اتمام مراحل بازجویی آزاد و هنوز از سرنوشت سه عکاس دیگر خبری در دست نیست. طی روزهای اخیر، بهار اصلانی و احمد حلبی ساز، دو تن از عکاسان مطبوعاتی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند. علیرغم آزادی این افراد اما یلدا معیری، آریا جعفری و حسین اسماعیلی، سه تن دیگر از عکاسان مطبوعاتی در بازداشت به سر می برند.‌ یلدا معیری، آریا جعفری و حسین اسماعیلی، هر یک از بیماری های متفاوتی در رنج هستند با توجه به شرایط درمانی نامناسب در بازداشتگاه ها و زندان‌ها سلامت این افراد با خطر مواجه شده است. یلدا معیری، اواخر شهریور ماه ۱۴۰۱، تو،سط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی به سلول انفرادی در زندان اوین منتقل شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۴ آبان ۱۴۰۱)

تفتیش منزل سبحان میبدی و شمیس نورانی، زوج بهائی ساکن کرمان

منزل سبحان میبدی و شمیس نورانی زوج بهائی ساکن کرمان، مورد تفتیش نیروهای اداره اطلاعات قرار گرفت. ماموران شماری از وسایل شخصی این شهروندان از جمله تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و تعدادی کتب مذهبی را ضبط کرده و با خود برده اند. ماموران مدعی شدند که وسایل ضبط شده دو ساعت بعد به شما بازگردانده می شوند، وعده ای که تاکنون محقق نشده است.” (هرانا، 4 آبان 1401)

فاطمه الفی و سید امیر رشیدی توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شدند

فاطمه الفی و سید امیر رشیدی زوج ساکن تبریز، روز چهارشنبه ۴ آبان‌ توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به زندان این شهر منتقل شدند. محمد رشیدی فرزند این زوج ساکن تبریز ضمن اعلام خبر بازداشت پدر و مادرش در صفحه شخصی خود نوشته است: “در تماس تلفنی که چند دقیقه  مادرم با ما داشت اطلاع داد که در زندان مرکزی تبریز در بازداشت هستند و احتمالا روز شنبه به پرونده مادر و پدرم و دیگر بازداشت شدگان رسیدگی خواهد شد.”(هرانا، ۵ آبان ۱۴۰۱)

در جریان اعتراضات سراسری دستکم ۳۰ شهروند در بهبهان بازداشت شدند

دستکم ۳۰ شهروند در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در شهرستان بهبهان بازداشت شدند. دستکم ۵ تن از آنها زیر ۱۸ سال سن داشتند. هویت تعدادی از این شهروندان،‌ کیان صالحی دانش آموز دبیرستانی، دنیال باقرپور، رضا فرداد، حسام بهمئی نژاد، مازیار نوری نژاد، مریم کاظمی، مریم پایاب، خانم مردانی و خانم عباسی (اسم کوچک هر دو نامشخص) توسط هرانا احراز شده است. هویت تعدادی از این شهروندان،‌ کیان صالحی دانش آموز دبیرستانی، دنیال باقرپور، رضا فرداد، حسام بهمئی نژاد، مازیار نوری نژاد، مریم کاظمی، مریم پایاب، خانم مردانی و خانم عباسی (اسم کوچک هر دو نامشخص) توسط هرانا احراز شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست. ( هرانا، ۵ آبان ۱۴۰۱)

ملیحه درکی عکاس شیرازی بازداشت شد

ملیحه درکی عکاس شیرازی در جریان اعتراضات مردمی در شیراز بازداشت شد.خانواده درکی تحت فشار نیروهای امنیتی هستند تا در مورد بازداشت فرزندشان اطلاع رسانی نشود.پیش از ملحیه دارکی از جمله عکاسانی که در جریان اعتراضات مردمی ایران بازداشت شدند می‌توان به یلدا معیری، آریا جعفری، حسین اسماعیلی،‌ احمد حلبی‌ساز و بهار اصلانی اشاره کرد.  در این میان احمد حلبی‌ساز و بهار اصلانی به قید وثیقه آزاد شدند ولی مابقی همچنان در بازداشت به سر می‌بردند.اغلب عکاسان دستگیر شده در جریان اعتراضات مردمی عکسان رسانه‌ای بودند که این مسئله دو نهاد صنفی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران و انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی را به واکنش وا داشت. این دو نهاد روز دوم آبان ماه طی بیانیه‌هایی جداگانه خواستار رسیدگی به وضعیت عکاسان و خبرنگاران در بند شدند.( ایران وایر، ۶ آبان ۱۴۰۱)

 بازداشت دستکم دو شهروند در شهرهای میرجاوه و تهران توسط نیروهای امنیتی

نیلوفر فتحی، ساکن استان تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت تشکیل پرونده به زندان اوین منتقل شده است. براساس این گزارش، بازداشت نیلوفر فتحی، در حالی که ای در یک دفترخانه اسناد رسمی در خیابان شریعتی تهران بسر می برد توسط ماموران وزارت اطلاعات، صورت گرفته و سپس جهت بازجویی به بند ۲۰۹ این ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل شده است.علیرغم گذشت ۷ روز از تاریخ بازداشت اما از مصادیق حقوقی اتهام و یا علت بازداشت نیلوفر فتحی اطلاعی در دسترس نیست.معصومه دینی و حسین آخوندی، شهروندان اهل کرج مرکز استان البرز، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.براساس این گزارش، آزادی معصومه دینی و حسین آخوندی با تودیع وثیقه صورت گرفته و آنها باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادگاه خود باشند. لازم به ذکر است، معصومه دینی و حسین آخوندی، در تاریخ ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱، در محدوده گوهردشت کرج مرکز استان البرز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و طی این دوران حسین آخوندی بین زندانهای رجایی شهر و قزلحصار کرج در حال جابجایی بود. معصومه دینی هم به زندان کچویی کرج منتقل شده بود.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۷ آبان ۱۴۰۱)

بازداشت دستکم ۹ شهروند در شهرهای مهاباد، قصرشیرین، سنندج و گیلانغرب/ آزادی دو شهروند بازداشتی با تودیع قرار وثیقه

هیوا‌ مسعودی، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.‌ براساس این گزارش، هیوا مسعودی از زمان بازداشت فقط ۱ مرحله در تماسی کوتاه با خانواده خود خبر بازداشتش را اعلام کرد و تا این لحظه از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق یک متهم مندرج در ماده ۵ آئین دادرسی کیفری و اسناد بین المللی حقوق بشر محروم است. در ادامه بازداشتهای گسترده، روز چهارشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، سروه ملایی، متولد: ۱۳۶۳، فعال محیط زیست، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد تا لحظه تنظیم این خبر از اتهامات مطروحه بر علیه سروه ملایی اطلاعی در دست نیست.‌ژینا مدرس گرجی با تودیع وثیقه و پس از تفهیم اتهام (اجتماع و تبانی) صورت گرفته و این فعال مدنی باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادرسی خود باشد.لازم به ذکر است، ژینا مدرس گرجی، در تاریخ ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در شهر سنندج منتقل و پس از طی مراحل بازجوئی و بازپرسی سپس به کانون اصلاح و تربیت این شهر منتقل و به علت بلاتکلیفی چندی روزی را در اعتصاب غذا بسر برده بود. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ آبان ۱۴۰۱)

بازداشت سه شهروند در شهرهای قصرشیرین، بندر انزلی و تهران

رقیه بیگدلی، پس از حضور در ساختمان پلیس امنیت بازداشت و پس از انتقال به شعبه بازپرسی و تفهیم اتهام سپس به زندان قرچک ورامین منتقل شد.‌از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به رقیه بیگدلی تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی در دست نیست.‌رقیه بیگدلی، پیشتر هم به در جریان اعتراضات به سرنگونی هواپیمای پی اس ۷۵۲ خط هوایی اوکراین، پس از بازداشت و طی مراحل دادرسی در تیرماه سال ۱۳۹۹، توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۵سال حبس که ۴سال و ۱۱ماه آن تعلیقی و ۱ ماه حبس تعزیری و ۲سال تبعید به زنجان محکوم شده بود اما در خرداد ماه سال ۱۴۰۰، در پی مخالفت با اجرای حکم تبعید، توسط شعبه ۶ دادگاه تجدید نظر استان البرز ۸ ماه به مدت ۲ساله تبعید وی افزود شده بود. صفا ملکی، معلم مقطع دبیرستان در شهرستان بندرانزلی از توابع استان گیلان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بازداشت صفا ملکی هنگامی که وی به قصد رفتن به مدرسه از منزل خود خارج شده بود توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است.همچنین تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات صفا ملکی اطلاعی در دست نیست.( هرانا ،۹ آبان ۱۴۰۱)

بازداشت ۴ شهروند در شهرهای مختلف

ارغوان وثوق انصاری وی در منزل شخصی خود بازداشت و به سپس به زندان اوین منتقل شد. او مادر دو فرزند خردسال است و خانواده وی با تهدید نیروهای امنیتی مجبور به سکوت شدند”.از سوی دیگر رئوف بی‌نیاز، ۲۰ ساله و آیدا ماندگاری، ۲۸ ساله شهروندان ساکن بندرعباس، روز شنبه ۷ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. خانم ماندگاری در منزل یکی از دوستانش و آقای بی نیاز در منزل شخصی خود بازداشت شدند. ( هرانا، ۹ آبان ۱۴۰۱)

سعیده فتحی بعد از حمله اوین بازداشت شد

سعیده فتحی خبرنگار با سابقه ورزشی از جمله یکی دیگر از کسانی است که توسط مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است.  خانم فتحی دو هفته پیش و بعد از ماجرای آتش سوزی در زندان اوین در خانه‌ بازداشت شد.در دو هفته اخیر خانواده خانم فتحی به دنبال وضعیت او بودند اما هیچ منبعی به آنها پاسخ نداد. این خبرنگار ورزشی یکشنبه شب ۲۴ مهرماه توسط ماموران در منزل بدون هیچ توضیح تفهیم اتهام بازداشت شد.وی از سال ۱۳۸۱ در روزنامه‌های ورزشی کار می‌کند. VOA، ۹ آبان ۱۴۰۱)

بازداشت سه شهروند در شهرهای رشت، خرم آباد و اصفهان

ضحی عبدی، ساکن استان اصفهان به دلیل کمک‌ به یکی از زخمی شدگان اعتراضات سراسری در داروخانه بیمارستان تخصصی خانواده اصفهان بازداشت شد.” سهیل محمدی و امیرحسین خوشرو نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش، از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات امیرحسین خوشرو اطلاعی در دست نیست.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ آبان ۱۴۰۱)

دستکم ۱۲ شهروند در شهرهای تبریز، قصرشیرین، سنندج، دهگلان، تهران، کرمان، شیراز و تنکابن

فاطمی الفی، سیدامیر رشیدی، مهدی فقیری، وحید شادمان،‌ اشکان شریفی، شراره ویسی، محمد غلام زاده، یگانه غلامحسین زاده، امیرمحمد میرجلیلی، حمیدرضا صفری، محمدمهدی نظری و رئوفه میرباقری، توسط نیروهای امنیتی در استان‌های کردستان، کرمانشاه، تهران، کرمان، استان فارس و گیلان، بازداشت شدند.  فاطمی الفی و سیدامیر رشیدی، زوج ساکن شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.”تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات این شهروندان اطلاعی در دست نیست. رئوفی باقری، فعال حقوق زنان، ساکن شهرستان تنکابن از توابع استان گیلان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی و تشکیل پرونده به بازداشتگاه اطلاعات سپاه این شهر شد.تا لحظه تنظیم این خبر، از علت بازداشت و مصادیق حقوقی اتهامات مطروحه بر علیه رئوفی میرباقری اطلاعی در دسترس نیست. شراره ویسی، ساکن شهرستان دهگلان از توابع استان کردستان، در مسیر راه به سمت شهر سنندج مرکز استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.از علت بازداشت، مکان نگهداری و ارگان بازداشت کننده شراره ویسی اطلاعی در دست نیست. شراره ویسی، ساکن شهرستان دهگلان از توابع استان کردستان، در مسیر راه به سمت شهر سنندج مرکز استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.از علت بازداشت، مکان نگهداری و ارگان بازداشت کننده شراره ویسی اطلاعی در دست نیست. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ آبان ۱۴۰۱)

بازداشت دستکم ۹ شهروند در شهرهای تبریز، مازندران، تهران، سقز، خرم آباد، کرمان، ایذه و بهبهان

نیروهای امنیتی در شهرهای تبریز، مازندران، تهران، سقز، خرم آباد، کرمان، ایذه و بهبهان، دستکم ۹ شهروند به نامهای  نیما رحیمی، رها آجودانی، امیرعباس کاووسی، عقیق شماعی، مبین طهرانی پور، محمد ململی گلزاری، محمد خوشرو، سبحان عرب زاده و وحید شمس الدین نژاد، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شدند. رها آجودانی، متولد: ۱۳۸۲، ساکن تهران، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.‌یک‌ منبع مطلع در این باره گفت:”بازداشت رها آجودانی در جریان برگزاری تجمع اعتراضی در محدوده خیابان برادران مظفر صورت گرفته و پس از بازداشت از وضعیت وی اطلاعی در دسترس نیست.” (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۰ آبان ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت و بیخبری از وضعیت یک دختر بلوچ

نیروهای اطلاعت سپاه در زاهدان یک دختربلوچ بنام فائزه براهویی ۲۳ ساله اهل زاهدان بلوچ را بازداشت کردند که پس از گذشت ۲۹ روز، همچنان از وضعیت او اطلاعی در دست نیست. نیروهای اطلاعات فائزه براهوئی را به اتهام “اغتشاش” بازداشت کردند‌ و پس از بازجویی به قرنطینه بند زنان زندان زاهدان انتقال دادند. نیروهای امنیتی در حالی فائزه را بازداشت کرده اند که وی فقط خواستار رسیدگی به پرونده تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط فرمانده انتظامی شهرستان چابهار بوده و در اعتراضات خیابانی هم شرکت نداشته است.  نیروهای امنیتی تاکنون حق وکیل و اجازه تماس را از فائزه سلب کرده‌اند. ( کمپین فعالین بلوچ، ۱۰ آبان ۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری؛ بازداشت سه شهروند از جمله یک دانشجو در شهرهای مختلف

طی روزهای اخیر و امروز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه، سه شهروند از جمله یک دانشجو در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در مشهد، تهران و سنندج بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شنبه شب ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ( هرانا، 11 آبان ۱۴۰۱)

اعتراضات سراسری؛ بازداشت دو شهروند همزمان با آزادی دو تن دیگر

مریم دریسی، دانشجو بازداشتی دانشگاه ساوه و احمد قادری شهروند ساکن کامیاران با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. همچنین طی روزهای گذشته، احمد مقدم‌ نیا و یاسین رحمانی به صورت جداگانه در شهرهای اهواز و سردشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ( هرانا، 11 آبان ۱۴۰۱)

بازداشت هفت دختر دانشجو در داخل خوابگاه دانشگاه تهران

۷ دختر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران در داخل خوابگاه بازداشت شدند.کانال شوراهای صنفی‌ دانشجویان کشور، ضمن اعلام این خبر نوشت که بازداشت این دانشجویان نیروهای لباس شخصی به اتاق‌های خوابگاه و مقابل درب خوابگاه صورت گرفته است.(ایران وایر، 12آبان 1401)

نازیلا معروفیان بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد

یکشنبه شب ۸ آبان ماه، نازیلا معروفیان، خبرنگار توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.(هرانا ، 12 آبان 1401)

تداوم بازداشت و عدم دسترسی به وکیل؛ گزارشی از آخرین وضعیت مهرنوش طافیان و ماندانا صادقی

مهرنوش طافیان، فعال رسانه‌ای و ماندانا صادقی، نویسنده و روزنامه نگار، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت توسط اطلاعات سپاه، کماکان از محل نگهداری این دو شهروند اطلاعی در دست نیست. همچنین فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری از عدم دسترسی این دو شهروند به وکیل خبر داد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، مهرنوش طافیان، فعال رسانه‌ای و ماندانا صادقی، نویسنده و روزنامه نگار کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.(هرانا ، 12 آبان 1401)

بازداشت سه شهروند در شهرهای مختلف/آزادی پنج تن دیگر از جمله سه دانشجو

مهرسا موسوی، دانش آموز اهل شهرستان زرقان، حسن درافتاده، پدر کومار درافتاده از جانباختگان اعتراضات سراسری در پیرانشهر و زینب نصیری دانشجوی جامعه‌ شناسی دانشگاه اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (هرانا ، 12 آبان 1401)

بازداشت ۳ شهروند از جمله ۲ دانشجو/ آزادی ۲ تن دیگر از زندان سنندج

طی روزهای اخیر، ۳ شهروند از جمله ۲ دانشجو در ارتباط با اعتراضات سراسری در شهرهای کامیاران و یزد و تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین دو شهروند با تودیع قرار وثیقه از زندان سنندج آزاد شدند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱، یک شهروند در ارتباط با اعتراضات سراسری در کامیاران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.(هرانا ،13 آبان 1401)

بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت گشین سعیدی در تهران

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی گشین سعیدی پرستار اهل سنندج را در تهران بازداشت کرده‌اند.بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، گشین سعیدی، که در بیمارستان “فیروزگری” تهران به عنوان پرستار شاغل بوده، توسط نیروهای سرکوبگر در تهران ربوده شده است.( هه‌نگاو ، 13 آبان 1401)

«ابراز نگرانی» درباره وضعیت پردیس یزدانی از معترضان بازداشتی در اصفهان

یک فعال مدنی در گفت‌وگو با رادیو فردا نسبت به وضعیت پردیس یزدانی، فعال حامی حیوانات که در جریان اعتراضات اخیر در اصفهان بازداشت شده، ابراز نگرانی کرد.این فعال مدنی گفته است، پردیس یزدانی در جریان تجمع اعتراضی به دنبال جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در ۳۰ شهریور در اصفهان بازداشت شده است. او از بیماری دوقطبی رنج می برد و مقامات زندان از انتقال داروهای او به داخل زندان جلوگیری کرده‌اند و طی این مدت او از دارو و مداوا محروم بوده است.(رایوفردا ، 14 آبان 1401)

ربودن بیش از بیست شهروند دهلرانی توسط نیروهای حکومتی

بیش از بیست شهروند اهل دهلران از سوی نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ربوده شده‌اند که هویت ٧ تن از آن‌ها به نام‌های مریم چامه، احسان ملکی، محمدامین احمدی، عارف میرزایی، روح‌الله احمدی، حیدر دارایی و امین حق‌مرادی برای هەنگاو احراز شدە است.(هه نگاو ، 14 آبان 1401)

علیرغم نیاز به رسیدگی پزشکی؛ تمدید قرار و تداوم بازداشت لیلا حسین‌ زاده در زندان عادل آباد شیراز

قرار بازداشت لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق در زندان عادل آباد شیراز، توسط بازپرسی شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب این شهر مجددا تمدید شد. به دلیل عدم رسیدگی پزشکی مناسب و ابتلا به بیماری خودایمنی، وضعیت جسمی این فعال صنفی نامساعد توصیف شده است.(هرانا، 14 آبان 1401)

بازداشت هشت شهروند از جمله چهار دانشجو در شهرهای مختلف

صحرا رضایی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، محمد ابراهیم واعظی و امیررضا چرچی، دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، نیلوفر میرزایی بافتی، دانشجوی دانشگاه الزهرا و همچنین چهار شهروند به نام های کیهان کبودوند و سهند آقاجانی در سنندج و امیر جاویدان و فرزاد همتی در کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (هرانا، 16 آبان 1401)

اعتراضات سراسری؛ بازداشت دو شهروند از جمله یک دانشجو در تهران و مریوان

طی روزهای اخیر و امروز یکشنبه ۱۵ آبان ماه، دوشهروند از جمله یک دانشجو در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مریوان و تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شورای صنفی دانشجویان کشور، یک دانشجو در تهران بازداشت شد.(هرانا ، 15 آبان 1401)

ربودن غزل معصو‌م‌شاهی فعال کُرد ساکن تهران

یک دانش آموخته ی‌مهندسی نساجی دانشگاه امیر کبیر به نام غزل معصوم‌شاهی اهل کرمانشاه و ساکن تهران توسط نیروهای حکومتی ربوده شده و سرنوشتش نامعلومی دارد.براساس گزارش رسیده شده غزل معصوم‌شاهی توسط نیروهای حکومتی در محل کار همسرش واقع در تهران ربوده شده است. (هه نگاو ، 16 آبان 1401)

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۴ شهروند از جمله ۳ دانش آموز

طی روزهای اخیر ۴ شهروند از جمله ۳ دانش آموز به نام های هدیه پوررضا، آتنا فرهمند، مبینا عیسی‌ زاده، رحیم براهویی و فرید مرادی در شهرهای تهران، لاهیجان و زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین یک شهروند بازداشتی در زاهدان آزاد شد. (هرانا، 17 آبان 1401)

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۶ شهروند در شهرهای مختلف

در روزهای اخیر ۶ شهروند در شهرهای مریوان، سنندج و ممسنی در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. مشعل علمداری، شهروند ساکن ممسنی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. (هرانا، 17 آبان 1401)

اعتراض‌های سراسری؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار محبوس در بند امنیتی زندان اوین

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه نگار محبوس در بند امنیتی زندان اوین تحت بازجویی های فشرده قرار دارند. این دو روزنامه‌نگار به اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، تفهیم اتهام شده‌اند. (هرانا، 18 آبان 1401)

آخرین وضعیت آتنا فرهمند، دانش‌آموز بازداشت‌شده در لاهیجان

«آتنا فرهمند» دانش‌آموز ۱۵ ساله اهل لاهیجان، که همراه با دو دانش‌آموز دیگر به نام‌های «هدیه پوررضا» و «مبینا عیسی‌زاده»، در جریان اعتراضات شنبه ۱۴ آبان‌ ۱۴۰۱، در میدان انقلاب شهر لاهیجان بازداشت شده بود، به زندان لاکان رشت منتقل شده است. (ایران وایر، 18 آبان 1401)

ربودن قشنگ احمدی شهروند اهل سنندج توسط نیروهای حکومتی

قشنگ احمدی، شهروند اهل سنندج توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی ربوده شده و سرنوشتش نامعلوم است. قشنگ احمدی زن ۵٧ ساله اهل سنندج را در خیابان فردوسی این شهر ربوده‌اند. (هه نگاو، 19 آبان 1401)

الهام افکاری بازداشت شد

سعید افکاری، برادر الهام و نوید، در حساب کاربری‎اش در توییتر نوشت که الهام افکاری در شیراز بازداشت شده است. او همچنین تاکید کرده است که از وضعیت همسر و فرزند الهام بی‎خبر هستند.این در حالی‎ست که خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران، بدون اشاره به جزییات یا ارائه سند و مدرکی، مدعی شد «الهام افکاری یکی از عوامل اصلی ایران اینترنشنال» بود.(ایران وایر، 19 آبان 14101)

۴۳ روز بی‌خبری پس از بازداشت شراره صائبی منفرد مربی بین‌المللی یوگا

«شراره صائبی منفرد» مدرس رسمی فدراسیون بین‌المللی «یوگا» و مدرس الاینس کانادا و هند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.نزدیکان خانم صائبی منفرد ضمن تایید این خبر گفته‌اند که او هفتم مهرماه در منزل شخصی خود توسط نیروهای لباس شخصی و امنیتی، بدون ارائه توضیحی، بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شده بود.(ایران وایر ، 20 آبان 1401)

اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۱۴ شهروند در شهرهای سقز، تهران، چابهار، امیدیه، کرج و مشهد/ آزادی چهار شهروند از جمله یک تبعه کشور ایتالیا با اتمام مراحل بازجویی

نیروهای امنیتی در سقز، تهران، چابهار، امیدیه، کرج و مشهد، دستکم ۱۴ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، چهارشهروندان از جمله یک تبعه کشور ایتالیا، پس از اتمام بازجویی آزاد شدند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، محمد سرای، نیما پیرمرادی، کیمیا پیرمرادی، نظام الدین چاکری پور، سعدی ملک پور، کیانوش چنگلوایی، معین عاشور، محمدعلی عظیمی و شش تن از شهروندان ساکن فردیس کرج، توسط نیروهای امنیتی در استانهای کردستان، تهران، سیستان و بلوچستان، استان‌البرز، خوزستان و خراسان رضوی بازداشت شدند. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 20 آبان 1401)

سارا شمسایی، کیانوش چنگلوایی؛ بازداشت‌ شدگان گمنام در سیاه‌چاله‌های نظام

سارا شمسایی، ساکن تهران، هنرمند نقاشی است که به بیماری دیابت مبتلا است و در ۴۵ روز گذشته همانند بسیاری از بازداشت شدگان، از حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.یک فرد آگاه درباره چگونگی بازداشت سارا شمسایی به «ایران‌وایر» می‌گوید: «صبح روز چهارم مهر ماموران امنیتی به منزل مادر سارا یورش برده و بعد از تفتیش منزل و ضبط وسایل الکترونیکی سارا، او را با خود بردند. سارا چند روز بعد در تماسی کوتاه با خانواده خود خبر داد که در بند ۲۰۹ زندان اوین است.» (ایران وایر ، 20 آبان 1401)

بازداشت دستکم ۳۱ شهروند در شهرهای مریوان، قروه، آق قلا، گنبد کاووس، سنندج، پیرانشهر، چابهار، تهران، اصفهان، اردبیل، مهاباد، جلفا، زاهدان، سقز، ایرانشهر، تبریز، اهواز، و قشم/ آزادی چهار شهروند بازداشتی با تودیع قرار وثیقه

نیروهای امنیتی در مریوان، قروه، آق قلا، گنبد کاووس، سنندج، پیرانشهر، چابهار، تهران، اصفهان، اردبیل، مهاباد، جلفا، زاهدان، سقز، ایرانشهر، تبریز، اهواز و قشم، دستکم ۳۱ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین چهار شهروند بازداشت شده در شهرهای سنندج، ایلام، تبریز، شیراز، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند به استثنای حمید افکاری که بدون تفهیم اتهام در شیراز آزاد شد.طی روزهای گذشته، محمد حسابی، مینا کاوان، مظفر فلاحی، محسن سنگین آبادی، علی سلیمانی، مهربان سلاق، حمید تورانی، ناصر توسلی، سهیلا خالدیان، هیرش فتاحی، قادر پاک نهاد، عبدالمالک حملی، سجاد دهقانی، نیما انصاری، کیوان نبی، علی مومنی، آرزو خالقی، محمدرضا قیطرانی، علی حاجی، جمشید هرمزی، سارینا صادقی، کیانوش عبدالله زاده، آران صمیمی، فرامرز جمشیدزهی، هدیه پورافروز، معصومه حمید، فاطمه (کاملیا) عرفانیان، دنا شیبانی، مینا کاوان، رامین منصوریار و بهاره ایرانمنش، توسط نیروهای امنیتی در استانهای کردستان، گلستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، تهران، اصفهان، اردبیل، آذربایجان شرقی، خوزستان و قشم بازداشت شدند. همچنین حمید افکاری پس از ۲۴ ساعت بازداشت و فرزانه سیدی، نگین کیانی و سوسن رازانی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند. (کمیپن دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی، ۲۱ابان۱۴۰۱)

بازداشت دو شهروند همزمان با آزادی یک تن

دو شهروند در سقز و زاهدان به نام های محمد سرای و سلمان‌ ریگی در جریان اعتراضات سراسری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین قشنگ احمدی شهروند بازداشتی ساکن سنندج، آزاد شد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، پنجشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱، یک شهروند در سقز بازداشت شد.( هرانا، ۲۱ابان۱۴۰۱)

 

بازداشت حمید قره حسلنو و همسرش فرزانه قره حسنلو، توسط نیروهای امنیتی در کرج

حمید قره حسلنو و همسرش فرزانه قره حسنلو، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل آنها بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز جمعه ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۱، حمید قره حسنلو رادیو لوژیست و همسر وی فرزانه قره حسنلو کارشناس علوم‌ آزمایشگاهی، ساکن شهر کرج مرکز استان البرز در پی یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت آنها پس از تفتیش منزل و توقیف برخی وسائل شخصی بازداشت و در مراحل بازپرسی با اتهام (افساد فی الارض) مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، ۲۲ابان۱۴۰۱)

 

بازداشت حمیده کتابدار، خواهر ابراهیم کتابدار جان‌باخته آبان ۹۸

حمیده کتابدار، خواهر «ابراهیم کتابدار» از جان باختگان اعتراضات آبان خونین ۹۸ بازداشت شده است.

وب‌سایت «بیدارزنی» روز سه شنبه ‌۲۴ آبان ۱۴۰۱ و همزمان با اعتراضات گسترده در ده‌ها شهر ایران در سومین سالگرد اعتراضات آبان ماه، این خبر را تایید کرده است.ابراهیم کتابدار جوان ۳۰ ساله‌ای بود که در روز ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در حالی‌که در مقابل محل کارش ایستاده بود، از ناحیهٔ قلب هدف گلوله مستقیم نیروهای سرکوب‌گر جمهوری اسلامی قرار گرفت و جان‌باخت.(ایران وایر، ۲۲ ابان۱۴۰۱)

 

بازداشت دستکم ۱۷ شهروند در شهرهای زاهدان، ایرانشهر و کامیاران

نیروهای امنیتی در شهرهای زاهدان، ایرانشهر و کامیاران، دستکم ۱۷ شهروند را بازداشت و به مکان نامهعلومی منتقل کردند. همچنین دو شهروند بازداشتی در تهران از حق تماس با خانواده خود محروم شدند. طی روزهای گذشته، سمانه اصغری، یونس میر بلوچزهی به همراه دو تن دیگر با نام‌های نامشخص، ایمان اکوان، خالد براهویی، امید ساعدموچشی، هژیر ساعدموچشی، جمال ساعدموچشی، صالح ساعدموچشی، شهرام ساعدموچشی، فرشید ساعدموچشی، زانکو ساعدموچشی، میلاد ساعدموچشی، رامتین جعفری، مختار حاجی زهی، مرتضی حاجی زهی و پیمان ریگی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای سیستان و بلوچستان و کردستان بازداشت شدند.همچنین سمانه اصغری و محمد شکرخدا، دو تن از شهروندان بازداشت شده در تهران از حق‌تماس با خانواده و حق درمان محروم هستند.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، ۲۲ ابان۱۴۰۱)

سهیلا خالدیان، فعال مدنی کرد به دست نیروهای امنیتی سنندج دستگیر شد

«سهیلا خالدیان»، معلم و فعال مدنی اهل سنندج توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شده است.براساس خبری که به دست «ایران‌وایر» رسیده، سهیلا خالدیان روز گذشته ٢١آبان١۴٠١، درپی یورش نیروهای امنیتی وابسته به اطلاعات سپاه در منزل خود، بدون برگه قضایی و تشریح اتهام انتسابی بازداشت، و به مکان نامعلومی منتقل شده است. (ایران وایر، ۲۲ابان۱۴۰۱)

بازداشت دو ورزشکار دیگر در تهران

داریوش (حسین) شهروی» و «ریحانه ارغوانی» از ورزشکاران رشته هایلاینر و سنگنوردی، در روزهای اخیر توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. در جریان خیزش سراسری مردم ایران، ورزشکاران بسیاری تهدید، ممنوع‌خروج یا بازداشت شدند و حتی چهره‌هایی مثل «مهسا موگویی» قهرمان تکواندو و «محمد قائمی» دروازه‌بان تیم فوتبال امین دزفول، توسط سرکوبگران به قتل رسیدند.(ایران وایر، ۲۲ابان۱۴۰۱)

بازداشت و بلاتکلیفی از سرنوشت دستکم ۲۱ شهروند بهایی علیرغم اتمام مراحل بازجویی

دستکم ۲۱ شهروند بهایی علیرغم گذشت مدت زیادی از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برند. بازجویی از این افراد به پایان رسیده است اما دادستان با تودیع قرار این شهروندان بهایی مخالفت می‌کند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ از مردادماه ۱۴۰۱ تا به روز، فریبا کمال‌آبادی، مهوش ثابت شهریاری، عفیف نعیمی، سامان استوار، کامیار حبیبی، پیام ولی، سپهر ضیائی، آیدا راستی، آرش زمانی، ارمغان ذبیحی، حامی بهادری، سیروس ذبیحی، عنایت‌الله نعیمی، شایان غلامی، شقایق بهرامی، میلاد سنایی، لیلی کرمی، سامان خادم، پویا صراف، بدیع خاضعی و نعیم وحیدیان، بیست یک تن از شهروندان بهایی علیرغم گذشت مدت زمان طولانی بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برند و از حقوق اولیه یک متهم و حق دادرسی عادلانه مطابق اصول حقوق بشر محروم هستند (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، ۲۳ ابان۱۴۰۱)

پنجاه روز از بازداشت گلرخ ایرایی گذشت و بازپرس وی هیچ پاسخی برای اتهامات او ندارد

۲۴ آبان ۱۴۰۱؛ بیش از پنجاه روز از بازداشت گلرخ ایرایی گذشته است و محمود حاج مرادی، بازپرس شعبه ۲ دادسرای اوین اتهامات تبلیغ علیه نظام و اجتماع تبانی را به او تفهیم کرده است.گلرخ از او پرسیده «اجتماع و تبانی با چه کسی کردم و چگونه؟» حاج مرادی اما پاسخی نداشت!با تمامی پیگیری های صورت گرفته توسط خانواده همچنان نیرو های امنیتی از آزادی گلرخ جلوگیری می کنند.گلرخ ایرایی روز چهارم مهر ماه سال جاری به گونه ای خشونت آمیز توسط نیرو های امنیتی بازداشت شده بود،ماموران پس از شکستن درب منزل و مقاومت گلرخ با او درگیر می شوند‌ و او را به کابینت میکوبند،طبق گفته خانواده ایرایی او از ناحیه کمر آسیب دیده است.به طور خلاصه می توان وضعیت خانم گلرخ ایرایی را اینگونه توصیف کرد: بلاتکلیفی، عدم صدور قرار وثیقه، ممنوع الملاقات بودن و ممنوعیت از حق داشتن وکیل.(کانون حقوق بشر ایران، ۲۳ ابان۱۴۰۱)

فاطمه آزاد، قهرمان ووشو زنان ایران در بازداشت است

فاطمه آزاد» قهرمان ووشو زنان ایران، قریب به سه هفته قبل توسط نیروهای امنیتی در منزلش دستگیر شده است.منابع خبری «ایران وایر» گزارش داده‌اند که خانواده فاطمه آزاد، طی هفته‌های گذشته نه تنها اطلاعی از وضعیت او ندارند& که بارها برای خبررسانی نکردن بازداشت او تهدید شده‌اند. فاطمه آزاد، ووشوکار اهل گناوه، سابقه یک بار قهرمانی و یک نایب قهرمانی رقابت‌های ووشو کشوری در بخش «ساندای سنتی» را دارد. او همچنین به دو مقام قهرمانی رقابت‌های دانشجویان کشور نیز رسیده بود.گفته می‌شود دلیل بازداشت خانم فاطمه آزاد، برداشتن حجاب اجباری در هفته‌های گذشته بوده است.(ایران وایر، ۲۳ابان۱۴۰۱)

بازداشت یک شهروند در جرایان مجلس ختم محمدحسن ترکمان در شاهین شهر

یروهالی امنیتی در بهشت معصومه شهرستان شاهین شهر اصفهان، زینب شنبه زاده (متین فر) را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۱، زینب شنبه زاده (متین فر)، در شهرستان شاهین شهر از توابع استان اصفهان، در جریان برگزاری مجلس چهلم محمدحسن ترکمان از جان باختگان اعتراضات سراسری در بهشت معصومه این شهرستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از حقوق اولیه یک متهم محروم است.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، ۲۳ ابان۱۴۰۱)

زنان بازداشت شده در اعتراضات در رشت محبوس در «کانون اصلاح و تربیت»

کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱؛ بنا بر گزارشات رسیده، زنان بازداشت شده در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در رشت، در «کانون اصلاح و تربیت» زندان لاکان رشت محبوس شده اند.یک منبع موثق درخصوص انتقال زنان و دختران بازداشت شده به کانون اصلاح و تربیت گفت:‌ «در زندان لاکان رشت، بند قرنطینه موسوم به کانون اصلاح و تربیت، برای زنان بازداشت شده در تظاهرات اختصاص داده شده است. هم اکنون حدود ۷۰ زن دستگیر شده در تظاهرات، به این بند منتقل شده اند.» این منبع افزود: «پیش از این حدود ۵۰ زن در این محل زندانی بودند. اما با افزایش دستگیری ها، مسئولان زندان مجبور به اضافه کردن کادر زندان برای کنترل این بند شدند.( کانون حقوق بشر ایران، ۲۵آبان۱۴۰۱)

بازداشت حسن اسدی زیدآبادی و صبا عبداللهی

در دومین روز از فراخوان سراسری آبان، روز چهارشنبه۲۵آبان، با موج بازداشت فعالان در حوزه‌های مختلف آغاز شد.

«عاطفه خلفی»، همسر «حسن اسدی زیدآبادی» وکیل دادگستری و فعال سیاسی، از بازداشت او خبر داد.او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که همسرش توسط ماموران اطلاعات سپاه و در منزل شخصی‌شان بازداشت و تمامی وسایل الکترونیکی‌اش ضبط شده است.زینب زمان» از فعالان برابری جنسیتی در ایران نیز از بازداشت «صبا عبداللهی» کنشگر فمینیست، پژوهشگر حوزه ی زنان، و سردبیر نشریه فمینیستی دانشجویی داد خبر داده است.(ایران وایر، ۲۵آبان۱۴۰۱)

گزارشی از بازداشت و آزادی سه شهروند در شهرهای مختلف

سروش رفیعی، بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس در تهران برای ساعاتی و سیروان محمدی، شهروند ساکن سنندج بازداشت شدند. کبری جباری، معلم ساکن زنجان نیز پس از احضار به دادسرای این شهر با تودیع قرار آزاد شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شد.(هرانا، ۲۵آبان۱۴۰۱)

بازداشت ۲۰ دانشجو در شهرهای مختلف

طی روزهای اخیر و روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه، شماری از دانشجویان به نام های مجید لونی، صدرا ظهرابی، امیر دارابی، حمید برانداز، مریم محمدی، امیرحسین مهرانجو، کامیاب رحمانی، معین منوچهری، مسعود کرمی، علی سعدی، رضا روحی، علیرضا نادری، عرشیا لایقی، محمدابراهیم بانوئی، فاطمه نائبیان، حامد امیری، امیرحسین صالحی، حسین آلبوغبیش، علی دوسری، احمد صنعتی‌ فولادی توسط نیروهای امنیتی در آبادان، کرمانشاه و اصفهان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شورای صنفی دانشجویان کشور، ۲۰ تن از دانشجویان دانشگاهای مختلف در شهرهای آبادان، کرمانشاه و اصفهان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.(هرانا، ۲۶آبان۱۴۰۱)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی گلرخ ایرایی در زندان قرچک ورامین

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق، علیرغم گذشت نزدیک به دو ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بند قرنطینه زندان قرچک ورامین و در شرایط نامناسبی بسر میبرد. خانم ایرایی چندی پیش توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق، علیرغم گذشت ۵۲ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.(هرانا، ۲۶آبان۱۴۰۱)

بازداشت چهار شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف

سودا مناری، لیلی سادات و لیلا منصور، فعال حقوق زنان توسط نیروهای امنیتی به ترتیب در شهرهای اردبیل، مشهد و تهران بازداشت شدند. از میان این شهروندان، خانم منصور پس بازداشت به زندان اوین منتقل شده است. همچنین، امیر نظرک، دانشجوی دانشگاه علم و فرهنگ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرهای اردبیل و مشهد بازداشت شدند.(هرانا، ۲۶آبان۱۴۰۱)

 

بازداشت سهیلا زال بیگی، عضو هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین

سهیلا زال بیگی، از مدیران نمونه آموزش و پرورش و عضو هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین در پی احضار تلفنی به اطلاعات سپاه قزوین بازداشت شد. این فعال صنفی که با اعمال خشونت دستگیر شده با قرار بازداشت یک ماهه به‌ زندان این شهر منتقل شده است.خانم زال بیگی، مدیر مدرسه استثنایی امید شهرستان تاکستان، روز پنج شنبه ۲۶ آبان‌ماه ساعت ۱۱صبح با تماس تلفنی به اطلاعات سپاه این شهرستان فراخوانده شد(.ایران وایر، ۲۷آبان۱۴۰۱)

بازداشت دستکم ۲۷ شهروند در شهرهای اردبیل، کرمانشاه، هرمزگان، تهران، شیراز، تبریز، مشهد، نقده، بابل، قزوین، یزد، خوی، سلماس، اهواز و ببرجند/ آزادی یک شهروند بازداشتی با تودیع قرار وثیقه

نیروهای امنیتی در اردبیل، کرمانشاه، هرمزگان، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، مشهد، نقده، بابل، قزوین، یزد، خوی، سلماس، اهواز و ببرجند، دستکم ۲۷ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، یک‌ شهروند بازداشتی پس از اتمام‌ بازجویی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، ۲۸آبان۱۴۰۱)

بازداشت دستکم هفت شهروند در تهران، خرم آباد، کرج و قائمشهر/ آزادی دو شهروند بازداشتی در دهدشت و زاهدان با تودیع قرار وثیقه

نیروهای امنیتی در تهران، خرم آباد، کرج و قائمشهر، دستکم هفت شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، دو شهروند بازداشت شده در دهدشت و زاهدان، پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع قراروثیقه آزاد شدند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، ژاسمین حاج میرزامحمدی، شهاب اسکندری، صبا عبدالهی، امیرحسین منفرد، توحید شافی، مانی لطفی، فاطمه ناصر رنجبر، توسط نیروهای امنیتی در استانهای تهران، مازندران، لرستان و استان البرز، بازداشت شدند. همچنین، داریوش طاهری و فائزه براهویی، شهروندان بازداشت شده در استانهای لرستان و سیستان و بلوچستان، پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع وثیقه و کفالت آزاد شدند.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی، ۲۸آبان۱۴۰۱)

بازداشت دستکم ۱۷ شهروند در شهرهای تهران، ایرانشهر، زاهدان، پیرانشهر، دهلران، کرج و انزلی/ آزادی هشت شهروند با تودیع قرار کفالت

نیروهای امنیتی در شهرهای تهران، ایرانشهر، زاهدان، پیرانشهر، دهلران، کرج و انزلی، دستکم ۱۷ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی کردند. همچنین، آتنا فرهمند، مبینا عیسی زاده، هدیه پوررضا، محمد ملانوری، غزل معصوم شاهی، شهریار شمس، محمدجواد مقدسی و عادل طالبی، پس از اتمام بازجویی ها با تودیع قرار وثیقه یا کفالت آزاد شدند.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی۲۸ آبان۱۴۰۱)

بازداشت پروا بهداد، شهروند بهایی ساکن اصفهان

ساعت ۹ شب دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱، ماموران وزارت اطلاعات به منزل یک شهروند بهایی به نام «پروا بهداد» ساکن بهارستان اصفهان یورش برده و این شهروند بهایی را پس از تفتیش منزل، دستگیر و به محل نامعلومی منتقل کردند.(ایران وایر، ۲۹  آبان۱۴۰۱)

لیلا منصور شهروند ساکن تهران بازداشت شد

لیلا منصور»، شهروند ساکن تهران شب گذشته ۲۵آبان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین متتقل شد. بنا بر اطلاع «ایران‌وایر» لیلا منصور، شهروند تهرانی که در شبکه‌های اجتماعی فعال بود شامگاه چهارشنبه۲۵آبان، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بدون تفهیم اتهام به زندان اوین منتقل شد. ماموران پس از تفتیش منزل لیلا منصور، گوشی و لپتاپ او را نیز ضبط کردند.(ایران وایر، ۲۹آبان۱۴۰۱)

تداوم بازداشت ۱۴ زن معترض در ساری و تنکابن

مرضیه زیاری، شهین حداد لاریجانی، آتنا یوسفیان، فرحناز ناظری، رئوفه میرباقری، نسیم فاخر، مهسا زاغ پشت، مژگان کاوسی، به همراه ۶ زن دیگر که در جریان اعتراضات سراسری اخیر در شهرهای مختلف دستگیر شده اند، کماکان در زندان تنکابن و یکی از بازداشتگاه های امنیتی در ساری در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرند.(هرانا، ۲۹آبان۱۴۰۱)

تداوم بازداشت و بی‌خبری از شیرین صمدی، مجری سابق تلویزیون

شیرین صمدی، مجری سابق تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی ۲۳ آبان ۱۴۰۱ در شهرک اکتابان تهران بازداشت شده است. ماموران اطلاعات سپاه با یورش به منزل شیرین او را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند. ما در حال حاضر نمی‌دانیم شیرین کجاست. فردای روز بازداشت یک دقیقه با حال بد و گریه تماس گرفته و گفته که بازداشت است و بعد از آن دیگر کسی از او خبری ندارد.»(ایران وایر، ۲۹آبان۱۴۰۱)

گزارشی از بازداشت دستکم ۷۹ شهروند در شهرهای ایران/ آزادی دو شهروند بازداشتی با تودیع قرار وثیقه

نیروهای امنیتی در شهرهای تهران، خوی، سنندج، ارومیه، پاوه، تنکابن، آمل، قائمشهر، رامسر، ساری، بهشهر، نوشهر، اشنویه، خرم آباد، یزد، تهران، باغ فیض، ایرانشهر، چابهار، نجف آباد، تبریز، اردکان، کردستان، اردبیل، ابهر، شیراز، کرج، شوش دانیال، گیلان و لاهیجان، دستکم ۷۹ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.‌ همچنین دو شهروند بازداشتی با تودیع وثیقه آزاد شدند. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۲۹آبان۱۴۰۱)

 

رهایی از اعدام

زندان و زندانی

عالیه مطلب‌ زاده به زندان اوین بازگردانده شده است

«صدرا عبداللهی»، همسر «عالیه مطلب‌زاده»، عکاس و زندانی سیاسی که در زندان «اوین» تهران محبوس بوده، در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» از انتقال همسرش از «بیمارستان لقمان» به محلی نامعلوم خبر داده بود.همسر عالیه مطلب‌زاده به «ایران‌وایر» می‌گوید: «آخرین بار حوالی ساعت ۱۲ شب عالیه را در بیمارستان دیدم. هم‌چنان حالش مساعد نبود و قرار بود که شب را در بیمارستان بماند و فردا دوباره به زندان بازگردانده شود. اما بر اساس پی‌گیری‌های ما، نیمه شب گروهی برای ترخیص او به بیمارستان رفته و گفته‌اند او را به بند زنان زندان اوین باز می‌گردانند.» ساعتی پیش غزال عبداللهی در حساب کاربری‎در توییتر خبر از آن داد که «…مامان هنوز تماس نگرفته هم بندی ها به خانواده ها اعلام کردند عالیه چند ساعت پیش سرم به دست از بهداری به بند منتقل شد سطح هوشیاری پایینی دارد و حرکات بدنش کند است.»( ایران وایر،۱ آبان ۱۴۰۱)

زینب همرنگ سیدبگلو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین آزاد شد

زینب همرنگ، در تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۹، در حالی که برای سفر به شهرستان خوی از توابع استان آذربایجان غربی رفته بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و برای تحمل حبس تعزیری ۵ ساله خود به زندان اوین در تهران منتقل شد.‌این فرهنگی بازنشسته، در مراحل دادرسی توسط شعبه دادگاه انقلاب تهران با اتهام (تبلیغ علیه نظام) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام(اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) هم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از ارجاع پرونده زینب همرنگ به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید و با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی اجرای ۵ سال حبس برای وی لازم به اجرا شد. پس از تحمل بخشی از حبس تعزیری خود و تایید درخواست آزادی پیش از اتمام حبس خود آزاد شد.‌  ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۲ آبان ۱۴۰۱)

روایت آتش سوزی در زندان اوین از زبان نرگس محمدی

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین در نامه ای سرگشاده روایتی را از فاجعه آتش سوزی در زندان اوین به رشته تحریر در آورده است. در پی آتش سوزی گسترده در بخشی از زندان اوین منجر به خسارات جانی و مالی گسترده ای شد. اما زنان این آتش سوزی و مصادف بودن آن با اعتراضات سراسری و شواهدی که افراد مطلع از قبل از این فاجعه می گویند نشان از یک برنامه ریزی از سوی مسئولان و یا افراد صاحب قدرت در این زندان دارد. نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان اوین در یک نوشته کل آنچه که قبل و هنگام وقایع آتش سوزی در زندان اوین رخ داده را به رشته تحریر در آورده است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۳ آبان ۱۴۰۱)

مهشید ناظمی: در زندان به خواهرم آب و غذا و دارو نمی‌دهند

مهشید ناظمی خواهر پوران ناظمی یکی از ۱۴ زن امضاکننده نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی،  می‌گوید این زندانی سیاسی که شش روز است در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود او روز سه‌شنبه در تماسی گفته مسئولان زندان به او آب و غذا و دارو نمی‌دهند.مهشید ناظمی، خواهر پوران ناظمی فعال حقوق بشر محبوس در اوین، روز سه‌شنبه سوم آبان در پیامی ویدئویی که به بخش فارسی صدای آمریکا رسیده، می‌گوید خواهرش روز سه‌شنبه در تماس تلفنی کوتاهی در حالی که «به سختی قادر به صحبت کردن بوده» اعلام کرده که مقامات زندان «از دادن دارو، غذا و حتی آب» به او خودداری می‌کنند و «اصلا شرایط خوبی ندارد و به او رسیدگی نمی‌شود.» او همچنین می‌افزاید: «تا زمانی که خواهر مرا در انفرادی نگه می‌دارید من محکم این جا نشسته‌ام و اطلاع‌رسانی می‌کنم و سلامت جانی خواهر من به عهده شخص شما و گماشته‌های شما در زندان اوین است.» (VOAPNN ، ۴ آبان ۱۴۰۱)

زندان اوین؛ انتقال بهاره هدایت به بند زنان / ندا ناجی آزاد شد

بهاره هدایت، زندانی سیاسی سابق با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. همزمان ندا ناجی، فعال کارگری با تودیع قرار وثیقه از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد. ندا ناجی، فعال کارگری با تودیع قرار وثیقه ا میلیارد و صد میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد. پیشتر خانواده خانم ناجی از حال نامناسب جسمی وی به دنبال آتشسوزی در زندان اوین و انتقال او به بهداری این زندان خبر داده بود. لازم به ذکر است، روز دوشنبه ۱۱ مهرماه، بهاره هدایت، زندانی سیاسی سابق و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه ۹۸ و روز یکشنبه ۱۰ مهرماه، ندا ناجی، فعال کارگری در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بودند. خانم ناجی و خانم هدایت پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارند. ( هرانا، ۵ آبان ۱۴۰۱)

پایان مراحل بازجویی فاطمه سپهری و انتقال وی به زندان وکیل آباد مشهد

فاطمه سپهری، در تاریخ ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران اداره اطلاعات شهر مشهد بازداشت و پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی اش جهت بازجوئی یه بازداشتگاه این ارگان امنیتی منتقل شده بود. بهمن ماه ۱۳۹۸، فاطمه سپهری، توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی هادی منصوری از بابت اتهامات (ایجاد دسته و یا گروه برای درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی)، (توهین به رهبری) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، محاکمه و در مجموع به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. فاطمه سپهری، فعال مدنی، پس از اتمام بازجویی به بند زنان زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. این فعال مدنی در بخشی از اتهام‌های خود به عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور، تفهیم اتهام شده است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۷ آبان ۱۴۰۱)

خدیجه مهدی پور از زندان ایلام به مرخصی اعزام شد

خدیجه مهدی پور34 ساله ساکن ایلام در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل عموی خود بازداشت و پس از ۲ روز به زندان ایلام منتقل شد.وی نهایتا توسط دادگاه انقلاب از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری” محاکمه شده و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲۰ ماه حبس در خصوص او قابل اجرا است. خانم مهدی پور که از مشکلات گوارشی شدید رنج میبرد، در تاریخ ۷ تیرماه از زندان ایلام به مرخصی درمانی کوتاه مدت اعزام شد و مورخ ۱۱ تیرماه، با پایان ایام مرخصی به زندان ایلام بازگشت و دوباره جهت درمان به مرخصی درمانی اعزام شد. ( هرانا ،۹ آبان ۱۴۰۱)

مژگان کاوسی به زندان تنکابن منتقل شد

مژگان کاوسی محقق، فعال در حوزه زبان مادی و حقوق بشری و یکی از زندانیان سیاسی سابق، پس از ۳۵ روز بازداشت در به زندان مرکزی تنکابن منتقل شد.(هه نگاو، 11 آبان 1401)

۹ زن بازداشت شده در لاهیجان با قرار وثیقه آزاد شدند

طبق اطلاع «ایران‌وایر» هر ۹ زن بازداشت شده در شهر لاهیجان که به اتهام «معاونت در قتل» یک مامور امنیتی در تاریخ ۱۲آبان۱۴۰۱ بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شده بودند، با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شده‌اند.سه تن از زنان بازداشت شده با هویت «مبینا عیسی زاده»، «آتنا فرهمند» و «هدیه رضازاده» دانش‌آموز بوده، و شغل یکی از بازداشت شدگان نیز معلم قید شده است. با انتشار خبر کشته شدن این نیروی شبه‌نظامی در لاهیجان، رسانه‌های رسمی در ایران اقدام به پرونده‌سازی برای معترضان کرده و شماری از آن‌ها را به اتهام ارتکاب این قتل و یا مشارکت در آن، بازداشت کردند.(ایران وایر، ۲۳ابان۱۴۰۱)

خانواده افکاری: حمید آزاد و الهام همچنان در انفرادی است

«سعید افکاری» برادر «نوید افکاری»، کشتی‌گیر شیرازی اعدام شده در سال ۱۳۹۷، از آزادی برادرش حمید افکاری خبر داد.او در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: «حمید را آزاد کردند ولی الهام همچنان در انفرادی وزارت اطلاعات در حبس است.»خانواده نوید افکاری بعد از بازداشت سه فرزندشان نوید، حبیب و وحید افکاری و به دنبال آن اعدام شدن نوید، تاکنون به‌صورت پیوسته تحت فشار روز افزون نیروهای امنیتی قرار داشته اما دست از اطلاع‌رسانی درباره رنجی که برآن‌ها می‌رود نکشیده‌اند(ایران وایر، ۲۴ابان۱۴۰۱)

ناهید تقوی با وجود ناتمام ماندن مراحل درمان به زندان بازگشت

دختر ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی از بازگشت دوباره مادرش به زندان با وجود ناتمام ماندن مراحل درمانش خبر داد.به گزارش رادیو فردا، مریم کلارن روز یک‌شنبه، ۲۲ آبان در توییتی ضمن اعلام این خبر گفت که بازگشت مادرش به زندان اوین در حالی صورت گرفته است که چند پزشک بر لزوم ادامه روند درمان او تاکید داشته‌اند.خانم تقوی ۲۵ مهر ۱۳۹۹ توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و بعد از ۷ ماه حضور در سلول انفرادی و بازجویی، از سوی دادگاه انقلاب به اتهام مشارکت در یک گروه غیرقانونی به ۱۰ سال و ۸ ماه حبس محکوم شد.(رادیو فردا، ۲۴ابان۱۴۰۱)

انتقال ملیکا قراگوزلو از زندان به  بیمارستان امین‌آباد بدون اطلاع خانواده و وکیلش

چهارشنبه ۲۵ آبان «محمدعلی کامفیروزی» وکیل «ملیکا قراگوزلو» روزنامه‌نگار و دانشجوی روزنامه‌نگاری زندانی در اوین، خبر داد که موکلش به بیمارستان روان‌پزشکی «امین آباد» منتقل شده است. به گفته این وکیل، انتقال این روزنامه‌نگار زندانی از زندان به امین‌آباد بدون اطلاع خانواده و کیلش روی داده است.کامفیروزی همچنین در توییتر خود یادآور شده است که ملیکا قراگوزلو از سوی چندین روان‌‌شناس و روان‌پزشک گواهی پزشکی داشت که امکان تحمل حبس ندارد. این وکیل همچنین نوشته است: «با توجه به پیگیری‌های بی‌نتیجه قبلی، مسئولیت بروز هرگونه اتفاقی با مسئولان قضایی و امنیتی است.»(هرانا، ۲۵آبان۱۴۰۱)

فائزه براهویی با قرار وثیقه آزاد شد

چهارشنبه ۲۵آبان ۱۴۰۱، فعالان بلوچ از آزادی «فائزه براهویی» زن معترضی که به دلیل اعتراض به تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله در اعتراضات زاهدان بازداشت شده بود، خبر دادند. براساس اطلاعات منتشر شده از فعالان بلوچ، فائزه براهویی پس از بیش از ۵۰ روز بازداشت، با قرار وثیقه از زندان زاهدان آزاد شده است.(بالاترین، ۲۷آبان۱۴۰۱)

 

اعتصاب غذا

تجمعات واعتراضات

تداوم اعتصابات و تحصن‌ها در دانشگاه‌ها و اقدام دانشجویان علیه تفکیک جنسیتی در سلف‌ها

دانشجویان دانشگاه شریف با تجمع مقابل در ورودی سلف شعارهایی از جمله «‌بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» سر‌می‌دهند. همچنین دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تفکیک جنسیتی در سلف دانشگاه را شکستند و سرود «برای» را هم‌خوانی کردند. دانشجویان چند دانشکده دانشگاه علامه طباطبایی تجمع کردند و شعار «به من‌ نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر» سر دادند. دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه، همچنین به تهدید اخراج دانشجویان از خوابگاه، تهدیدات امنیتی و احکام انضباطی صادر شده برای دانشجویان، تجمع اعتراضی برگزار کردند. همچنین دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در بیانیه‌ای نوشتند: «در میانه‌ تمام سرکوب‌ها و فشارها و خونریزی‌ها، دانشجو زنده و بیدار است. سرکوبگران و مصادره‌کنندگان جنبش مردم ایران بدانند که آرزوی دیرینه‌ خویش، خاموشیِ دانشگاه، را به گور خواهند برد.» در دانشکده معماری و شهرسازی سوره تهران نیز دانشجویان در اقدامی نمادین با آویزان کردن طناب‌های دار و نوشتن اسامی کشته‌شدگان اعتراضات روی آنها، به کشتار معترضان از سوی حکومت اعتراض کردند. در استان البرز نیز دانشجویان دانشگاه آزاد کرج با شعار «‌این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت» در صحن دانشگاه تجمع کردند. همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد گوهردشت با شعار «زن زندگی آزادی» تجمع کردند. در استان خراسان رضوی، دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد روز یکشنبه با کنار زدن پرده‌ها تفکیک جنسیتی را برداشتند و پس از برخورد حراست، در محوطه‌ مقابل سلف تحصن کردند. کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان در این باره نوشت پس از آن که دانشجویان تحصن کردند، «حراست به همراه نیروهای لباس شخصی اقدام به تصویربرداری از دانشجویان متحصن کرده است.» بر اساس گزارش این شورا، علاوه بر تجمع دانشجویی در دانشگاه آزاد خمینی‌شهر در استان اصفهان، دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد نیز با برگزاری تجمع ترانه «برای» را همخوانی کردند. ویدیو‌های رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد دانشجویان دانشگاه هنر و معماری یزد در تجمع خود همچنین شعارهایی چون «‌بی‌طرفی بی‌شرفی» و «‌دانشگاه‌ غرق خونه، کلاس درس حرومه» سردادند. با وجود تلاش حکومت برای سرکوب خیزش سراسری، اعتراضات در دانشگاه‌های ایران برای چندمین هفته ادامه یافته است. مجتبی هاشمی، تحلیلگر سیاسی به ایران اینترنشنال گفت: «گستردگی اعتراضات در دانشگاه‌های ایران باعث شده که نیروهای سرکوبگر نتوانند بر دانشگاه خاصی تمرکز کنند.» ( ایران‌اینترنشنال، ۱ آبان ۱۴۰۱)

خشونت علیه زنان

جمهوری اسلامی این‌بار فیلم منتسب به غزاله چلاوی را تکذیب کرد

غزاله چلاوی روز ۳۰ شهریور زمانی که در جریان اعتراضات مردم آمل در حال فیلم‌گرفتن بود، بنا بر گزارش‌ها هدف تیر‌اندازی مستقیم از داخل فرمانداری آمل قرار گرفت و کشته شد.  علی قیصری، رئیس پلیس اداره آگاهی مازندران تصویر منتشر شده از لحظه کشته شدن غزاله چلاوی را همانند گذشته به «بیگانگان» نسبت داد و گفت: «این فیلم با رد گلوله‌های به‌جا مانده در پیکر خانم چلاوی همخوانی ندارد.» باوجود این تکذیب‌ها و تلاش حکومت برای انکار سرکوب‌ها، روزانه صدها فیلم و گزارش توسط شهروند خبرنگاران در ایران به ثبت می‌رسد که بخشی از آنها ثبت رفتارهای خشن ماموران حکومت علیه معترضانی است که مطالبات خود را مسالمت‌جویانه بیان می‌کنند. مطالباتی که تاکنون با گاز اشک‌آور، گلوله‌های ساچمه‌ای، باتوم، بازداشت و شکنجه زندانیان، که چند مورد از آنها به کشته شدن زندانی در بازداشت انجامیده، پاسخ داده شده است. ( VOAPNN، ۱ آبان ۱۴۰۱)

قتل نگین عبدالملکی دانشجوی کُرد بر اثر ضربات متعدد باتوم نیروهای امنیتی در همدان

نگین عبدالملکی دانشجوی ۲۱ ساله رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی همدان  اهل قروه در جریان اعتراضات مردمی نسبت به قتل دولتی ژینا امینی در شهر همدان  در اثر وارد آمدن ضربات متعدد باتوم به سر و جمجمه توسط نیروهای امنیتی به شدت مجروح و دچار خونریزی شده و متعاقب برگشتن به خوابگاه دانشجویی جانش را از دست داده است.. هه‌نگاو متعاقب دوهفته پس از مرگ از این حادثه مطلع و برای اولین بار در این خصوص اطلاع رسانی می‌کند. نیروهای حراست به همراه تعدادی از نیروهای امنیتی پس از اطلاع از از مرگ نگین فوراً به خوابگاه هجوم آورده و شروع به تهدید دانشجویانی کردند که از قضیه مطلع شده بودند. همان شب نیز خانواده عبدالملکی را از شهرستان قروه به همدان فراخواندند”. خبرگزاری میزان، مرکز رسانه قوه قضاییه در گزارش مدعی شد نگین عبدالملکی، دانشجوی دانشگاه صنعتی همدان،بر اثر «مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست داده و فوت او ربطی به اغتشاشات ندارد. (هه نگاو، ۱ آبان ۱۴۰۱)

آرنیکا قائم مقامی ۱۷ساله بر اثر ضربات باتوم به پشت سر جان باخت

آرنیکا قائم مقامی ۱۷ ساله، ۳۰ مهر ۱۴۰۱ براثر ضربات باتوم به پشت سر جان سپرده و به دروغ گفته شد از طبقه چهارم پرتاب شده است!مقامات امنیتی او را عمدا به بیمارستان ارتش بردند. (کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، ۲ آبان ۱۴۰۱)

حمله مأموران به مراسم چهلم نیکا شاکرمی

مادر نیکا شاکرمی در مراسم چهلم این نوجوان ۱۶ ساله جان‌باخته در جریان سرکوب اعتراضات سراسری گفت که وقتی می‌بیند کشته شدن دخترش «بذر پاک تفکر و آزادگی» را در دل دیگران شکوفا می‌کند، «شکرگزار» می‌شود.  پس از سخنان مادر نیکا شاکرمی در مراسم و شعار دادن حاضران، مأموران حکومتی پل مواصلاتی جاده و آرامستان حیات‌الغیب را به قصد بازداشت حاضران بسته‌اند، اما با مقاومت مردم مواجه شده‌اند.  پس از سخنان مادر نیکا شاکرمی در مراسم و شعار دادن حاضران، مأموران حکومتی پل مواصلاتی جاده و آرامستان حیات‌الغیب را به قصد بازداشت حاضران بسته‌اند، اما با مقاومت مردم مواجه شده‌اند.  مأموران امنیتی گوشی شماری از حاضران را پس از مراسم توقیف کرده‌اند.( VOA، ۶ آبان ۱۴۰۱)

دکتر شیرین فرقانی: ماموران سرکوب بی‌هدف به سمت من شلیک کردند

روز چهارم آبان بر اساس فراخوان روزهای پیش قرار بود پزشکان در حمایت از اعتراضات سراسری در ساختمان نظام پزشکی تجمع اعتراضی برگزار کنند. پزشکان می‌گویند درهای ساختمان نظام پزشکی بسته بوده است و پزشکان تجمع‌کننده مقابل ساختمان به شدت توسط نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌‌آور، شات‌گان و پینت‌بال  سرکوب شده‌اند.«محمد رازی»، قائم مقام سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ پس از برخورد با این تجمع، از سمت خود استعفا داد. دکتر «شیرین فرقانی»، دندان‌پزشک تهرانی است که در تجمع روز چهارشنبه چهارم آبان ۱۴۰۱ در مقابل ساختمان نظام پزشکی مورد حمله نیروهای سرکوب قرار گرفته است: «ما قرار بود به نظام پزشکی که خانه خودمان است، برویم و یک تجمع مسالمت‌آمیز داشته باشیم تا ببینیم چه می‌شود کرد اما نه تنها ما را به خانه خودمان راه ندادند بلکه به ما حمله کردند، گاز اشک‌آور زدند و با گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت بال به ما شلیک کردند.»( ایران وایر، ۶ آبان ۱۴۰۱ )

مادر رضا حقیقت‌نژاد با تایید ربوده شدن پیکر پسرش، از مردم ایران خواست صدای او باشند

بیگم‌جان رئیسی، مادر رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی رادیو فردا با انتشار ویدیویی تایید کرد که پیکر فرزندش در فرودگاه ربوده شده و خواسته که صدایش به مردم ایران برسد.آقای حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار رادیو فردا بود که ۲۵ مهر در اثر ابتلاء به «بیماری سرطان روده بزرگ و متاستاز آن به کبد» پس از شش ماه درمان در بیمارستان شاریته برلین، آلمان درگذشت. خانواده او خواستار خاکسپاری فرزندشان در ایران شدند، اما با ورود پیکرش به فرودگاه ایران، «ماموران اطلاعات سپاه پاسداران» آن را ربودند.( بی بی سی، ۶ آبان ۱۴۰۱)

کشته شدن دست‌کم سه شهروند بر اثر شلیک نیروهای حکومتی در اعتراضات امروز مهاباد

اعتراضات امروز مهاباد متعاقب برگزاری مراسم خاکسپاری اسماعیل مولودی معروف به سمکو آغاز شد که طی مدت کوتاهی بیش از ۲۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمده و شماری از ادارات دولتی نظیر اداره، دارایی، کمیته امداد، شهربانی و همچنین چند بانک برای چندین ساعت در تصرف مردم بود. همچنین کلانتری ۱۱ این شهر و نیز مرکز صدا و سیما توسط مردم به محاصره در آمده بود. در جریان اعتراضات مردمی در شهر مهاباد دست‌کم سه شهروند به نام‌های کبری شیخ سقا، زانیار ابوبکری و شاهو خضری با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شدند.هه‌نگاو مطلع شده کبری شیخ سقا ۵۵ ساله اهل روستای “دی‌ملا” از توابع چوم مجیدخان و ساکن مهاباد در نزدیکی میدان ملاجامی کشته شده است.همچنین، هر یک از شاهو خضری و زانیار ابوبکری در جریان اعتراضات امروز با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شده‌اند.( هه نگاو، ۶ آبان ۱۴۰۱)

گزارشی درباره کشته شدن فرشته احمدی در جریان اعتراضات مهاباد

در جریان اعتراضات و مقاومت مردمی در مهاباد یک زن جوان به نام فرشته احمدی ۳۲ ساله در حالی که پشت بام منزل خودشان بوده از ناحیه سینه هدف گلوله جنگی نیروهای حکومتی قرار گرفته و جانش را از دست داده است.نهادهای امنیتی حکومت همان شب خواسته‌اند که مراسم خاکسپاری وی شبانه برگزار شود که با مخالفت شدید خانواده ربورو شده‌اند. با این حال اجازه انتقال پیکر فرشته را به شهر سردشت که زادگاهش بوده نداده‌اند.  فرشته احمدی اهل سردشت و ساکن مهاباد و مادر دو فرزند خردسال نیز بوده است.( هه نگاو، ۷ آبان ۱۴۰۱)

مائده جوانفر توسط ماموران بسیجی کشته شد

مائده جوانفر، پرستار بیمارستانی در رشت، در اعتراضات ۴ آبان‌ماه با ضرب گلوله‌ی نیروهای بسیجی، کشته شد.مائده ۲۸ ساله، پرستار بیمارستان رشت و اهل رامسر در اعتراضات دیشب رشت توسط ماموران بسیجی کشته شد. نیروهای امنیتی خانواده‌ی وی را تحت فشار قرار دادند تا علت مرگ فرزند خود را سانحه تصادف عنوان کنند، در غیر این صورت از تحویل جنازه خودداری می‌کنند. مائده، فرزند اسماعیل جوانفر، بازنشسته آموزش و پرورش، سال ۱۳۹۱ با رتبه برتر در دانشکده پرستاری گیلان قبول شد و در بیمارستان رشت، مشغول به‌کار بود.( ایران امروز، ۸ آبان ۱۴۰۱)

در مشگین‌شهر مردی زن و دو دخترش را به آتش کشید

در شهر آلنی مشگین‌شهر مردی به‌دنبال اختلافات خانوادگی، خانه و خانواده‌اش را به آتش کشیده است که در این حادثه ۴ نفر کشته شده اند.بر اساس اطلاعات دریافتی در روز اول این حادثه دختر هشت ساله خانواده فاطمه ناقلی و امروز ۶ آبان نیز دختر سه ساله با هویت نازلی ناقلی و مادرشان با نام فامیلی «آقایی» بر اثر جراحات ناشی از سوختگی جان خود را از دست داده‌اند. یکی از زنان همسایه به نام مریم عیوضی که برای نجات جان بچه‌ها به کمک آن‌ها رفته و دچار آتش سوزی شده بود ، در اثر جراحات ناشی از سوختگی جان خود را از دست داده‌است بر اثر این آتش‌سوزی عمدی که در اثر اختلافات خانوادگی رخ داد، پنج نفر دیگر مصدوم شده و به مراکز درمانی اردبیل و تبریز انتقال یافتند. پدر خانواده هادی ناقلی نیز بر اثر جراحات ناشی از سوختگی در بیمارستانی در اردبیل بستری شده است.( ایران وایر، ۸ آبان ۱۴۰۱)

قضیه تعرض به آرمیتا عباسی از زبان رئیس کل دادگستری استان البرز

در فضای مجازی ادعا‌هایی در رابطه با دختری به نام آرمیتا عباسی منتشر شد مبنی بر اینکه بعد از یک هفته بازداشت، به بیمارستانی در کرج منتقل شده و در بیمارستان مشخص شده است که وی مورد تجاوز قرار گرفته است. در همین راستا حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: با توجه به گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۲ نفر در شهرستان ساوجبلاغ دستگیر شدند که در اقاریر خود اعلام کردند فردی که به عنوان سرشبکه این دو نفر را برای انتشار فراخوان‌ها و مطالب در فضای مجازی هدایت و تغذیه می‌کرده است، خانمی به نام آرمیتا عباسی است. وی افزود: پس از تفهیم اتهامات، این فرد به بازداشتگاه اعزام شد که در تاریخ ۲۵ مهر ماه اعلام کرد که روده‌هایش مشکل دارد که با توجه به ادعای وی با دستور قضایی این خانم برای بررسی موضوع و درمان به بیمارستان امام علی (ع) کرج اعزام شد. رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه ادعای تجاوز از اساس دروغ است، بیان کرد: پس از انجام معاینات پزشکی مشخص شد که این خانم از گذشته دارای مشکلات گوارشی مربوط به بیماری هموروئید بوده و در معاینات انجام شده مشخص شد که در حال حاضر مشکلی خاصی ندارد و کمتر از ۲۴ ساعت از بیمارستان ترخیص شد که به محض مرخص شدن، دستوراتی مبنی بر انجام معاینات تکمیلی برای این فرد صادر شد تا در ادامه مشکلی برای سلامتی وی ایجاد نشود. وی افزود: این خانم به دلیل نوع اتهام و جرایم و اینکه لیدر اغتشاشات بوده و اقلام و تجهیزات آشوبگرانه از منزل وی کشف شده، با صدور قرار تعقیب بازداشت موقت در زندان فردیس به سر می‌برد و همچنین براساس قانون با خانواده خود در تماس است.فاضلی هریکندی تاکید کرد: شایعات منتشر شده در مورد فوت و یا تجاوز به این فرد از اساس کذب است و صحت ندارد.( وقایع روز، ۸ آبان ۱۴۰۱)

یک سناریوی خودکشی حکومتی دیگر؛ جنازه بهناز افشاری، معترض مفقودی پیدا شد

پیکر بهناز افشاری پس از گذشت پنج روز در پزشکی قانونی پیدا شد. به گفته یکی از نزدیکان بهناز ماموران امنیتی به خانواده او گفته‌اند او در یک هتل خودکشی کرده است.به گزارش کانال ملی مذهبی بهناز افشاری از معترضان اهل پاکدشت، روز یک‌شنبه برای شرکت در اعتراضات تهران از خانه خارج شد ولی هرگز به خانه بازنگشت.خانواده او تا پنج‌شنبه علی رغم پیگری‌های فراوان رد و نشانی از او پیدا نکردندبه گفته بستگان بهناز، او دختری شاد و سرزنده بوده و هیچ نشانه‌ای از افسردگی و تمایل به خودکشی نداشته. همچنین در اعتراضات اخیر نیز حضوری فعال داشته است. ماموران امنینی با تحت فشار قرار دادن خانواده سعی دارند این قتل را خودکشی نشان بدهند.( ایران وایر، ۸ آبان ۱۴۰۱)

تهدید خانواده پارمیس و پرسنل بیمارستان ایران جهت تکذیب خبر کشته شدن وی توسط نیروهای نظامی

تیمی از نیروهای نظامی با مراجعه به بیمارستان ایران ایرانشهر، پرسنل بخشی که دختر دانش آموز به دلیل ضرب و جرح توسط نیروهای نظامی بستری و پس از آن کشته شد را تهدید کردند. “پارمیس همنوا” دانش آموز پایه سوم مدرسه راهنمایی پروین اعتصامی توسط نیروهای نظامی در مدرسه به دلیل پاره کردن عکس خمینی از کتاب مورد ضرب و جرح قرار گرفت و پس از بستری در بیمارستان جان خود را از دست داد. همچنین نیروهای نظامی شرط تحویل پیکر این کودک جهت تشییع را رسانه ای نشدن موضوع توسط خانواده و معلمان در مدرسه عنوان کرده اند. گزارش ها حاکی است، ضرب و جرح پارمیس در شیف یکی از مدیران مدرسه با هویت خانم “بخارایی” بوده که همسر وی کارمند اداره اطلاعات ایرانشهر است. (کمپین فعالین بلوچ، ۱۰ آبان ۱۴۰۱)

کشته شدن یک دانشجوی کرد در تهران؛ نسرین قادری، یک ژینای دیگر

امروز بازاریان شهر مریوان در اعتراض و محکوم کردن قتل حکومتی “نسرین قادری” دانشجوی کشته شده در جریان اعتراضات ضد حکومتی در تهران، در اعتصاب خواهند بود.در هنگامه اعتراضات شهروندان در شهرهای مختلف ایران، برخی رسانه‌های کردستان از جان‌باختن یک دانشجوی اهل مریوان به نام «نسرین قادری» خبر دادند که گفته شده است در جریان اعتراضات روزهای قبل در تهران، با «ضربه‌های متعدد باتوم نیروهای امنیتی به سر» در کما بود.(ایران وایر، 15 آبان 1401)

مشهد؛ بازداشت فردی که زن جوانی را پس از قتل سلاخی و در سطل زباله انداخته بود

فردی که زن جوانی را در مشهد پس از قتل سلاخی کرده و جسد وی را درون سطل زباله رها کرده بود، شناسایی و با صدور قرار قانونی بازداشت شد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از همشهری آنلاین، متهم به قتل زن جوانی که پس از قتل وی را سلاخی و درون سطل زباله انداخته بود بازداشت شد.( هرانا ، 15 آبان 1401)

اعتراض مریوانی‌ها به کشته‌شدن نسرین قادری؛ پاسخ جمهوری اسلامی: شلیک مستقیم

در پی انتشار خبر کشته‌شدن نسرین قادری، شهر مریوان روز یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه صحنه اعتصاب یکپارچه و اعتراضات ضدحکومتی بود.نسرین فادری اصالتا مریوانی، ۳۵ ساله و دارنده مدرک دکترای فلسفه بود و در تهران زندگی می‌کرد. او که ساکن تهران بود، در اعتراضات مردم تهران در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی نقشی فعال داشت.(VOA ، 16 آبان 1401)

سنندج؛ ربودن نسرین محمدی، خواهر یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸

نسرین محمدی، اهل مریوان که پیشتر برادرش به نام عثمان محمدی در جریان اعتراضات آبان ۹۸ توسط نیروهای سرکوبگر حکومتی کشته شده بود، توسط نیروهای حکومتی ربوده شد. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ٢۴ آبان (١۵ نوامبر ٢٠٢٢) نسرین محمدی، ٣٢ ساله از سوی نیروهای حکومتی مستقر در سنندج ربوده شد.(هنگاو، ۲۶آبان۱۴۰۱)

دولت رییسی به کودک همسری دامن زد و عرصه را بر زندگی زنان تنگ کرد

صلاحات نیوز؛ آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره عملکرد معاونت زنان گفت: متأسفانه آمار خشونت علیه زنان در ایران بیش از آمار جهانی است؛ اما قانونی برای مقابله با آن وجود ندارد. لایحه منع خشونت علیه زنان بیش از یک دهه است که تدوین شده، بارها در دولت و قوه قضائیه مورد بازبینی قرار گرفته و در نهایت به مجلس ارجاع داده ‌شده است.زنان ایرانی با خشونت افسارگسیخته روبه‌رو هستند.(اصلاحات نیوز، ۲۶آبان۱۴۰۱)

آیلار حقی با «شلیک مستقیم به پشت سرش توسط نیروهای حکومتی» کشته شد

در حالی که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی علت جان باختن آیلار حقی، یکی از معترضان در تبریز، را «سقوط در محل گود‌برداری» اعلام کرده، یکی از اقوام نزدیک آیلار به رادیوفردا گفت که او در اعتراضات و با شلیک مستقیم گلوله از پشت سرش کشته شد.یکی از اقوام نزدیک آیلار حقی روز جمعه، ۲۷ آبان، به رادیوفردا گفت خانواده این معترض کشته‌شده، برای تحویل جنازه فرزندشان تحت فشار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار داشتند که امضا بدهند آیلار به دلیل سقوط از ارتفاع جان باخته است.او افزود که اکنون پدر آیلار هم تحت فشار برای اعتراف اجباری است.(رادیوفردا، ۲۸آبان۱۴۰۱)

 

خودکشی

اقدام به خودکشی دختر ۱۶ ساله اهل دهگلان متعاقب تهدید به اخراج از مدرسه توسط حراست بدلیل پاره کردن عکس خمینی

یک دختر دانش‌آموز ۱۶ ساله اهل شهرستان دهگلان به نام هستی حسین‌پناهی متعاقب فشار نهادهای امنیتی و تهدید به اخراج از مدرسه به دلیل پاره کردن عکس خمینی، پس از خروج از آموزش و پرورش این شهرستان اقدام به خودکشی کرده و به کما رفته است.(هه نگاو ، 20 آبان 1401)

یلدا آقافضلی از زندان آزاد و به زندگی خود پایان داد

یلدا آقا فضلی از بازداشتی‌های تظاهرات ۴آبان، پس از آزادی، در بیمارستان تهران کلینیک جان باخت.به گزارش صفحه توییتری «بیدارزنی»، یلدا آقافضلی ۱۹ساله روز ۴آبان در جریان تظاهرات در میدان انقلاب تهران بازداشت شده و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.او در اعتراض به شرایط زندان اعتصاب غذا کرده بود و بدون آنکه هیچ‌ یک از اتهامات وارده را بپذیرد روز یکشنبه ۱۵آبان آزاد شد.به گفته «بیدارزنی»، یلدا روز پنجشنبه اقدام به خودکشی کرد و شنبه ۲۱آبان در بیمارستان تهران کلینیک جان باخت.(ایران وایر، ۲۲ابان۱۴۰۱)

 

محرومیت از تحصیل

قتل ناموسی

آسیبهای اجتماعی

واکنش‌ها به نمایش وزارت ورزش با حضور الناز رکابی

بعد از حاشیه‌هایی که سر مساله حجاب الناز رکابی در مسابقات قهرمانی آسیا در سئول رخ داد برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور شایعاتی مبنی بر بازداشت این ورزشکار منتشر کردند. با این حال رکابی همراه با تیم ملی به ایران بازگشت و با استقبال گسترده مردم مواجه شد.   تنها خبرگزاری‌هایی که در فرودگاه اجازه پیدا کردند با رکابی مصاحبه کنند، خبرگزاری صداوسیما و برنا متعلق به وزارت ورزش بودند. رکابی از فرودگاه با یک مینی‌بوس خارج شد. طبق اعلام مقامات رکابی به هتل المپیک برده شد و روز بعد با وزیر ورزش و جوانان دیدار کرد.  وزیر ورزش بعد از این دیدار گفت الناز رکابی گفته از اتفاقی که افتاده پشیمان است. کاربران فضای مجازی تاکید داشتند این نمایش وزارت ورزش برای این بوده که نشان بدهند مشکلی برای الناز پیش نیامده و همه‌ چیز خوش و خرم است امام جمعه مشهد حسابی از خجالت وزیر درآمد و در خطبه‌های نماز جمعه رکابی را فردی دانست که آبروی نظام را برده و این پرسش را مطرح کرد که چرا چنین ملاقاتی ترتیب داده شده؟ ( صدای مردم، ۱ آبان ۱۴۰۱)

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram