گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان آبان ماه ۱۴۰۱

تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه آبان 1401 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

ربوده شدن امام جماعت روستای شین‌آباد پیرانشهر و همسرش

 

نیروهای امنیتی ساعت ۵ بامداد روز چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ (۱۹ اکتبر ۲۰۲۲) به منزل زانا خوشامن امام جماعت روستای شین‌آباد پیرانشهر هجوم برده و وی را همراه با همسرش سنور قادری بازداشت کرده‌اند. بازداشت این زوج جوان با توسل به خشونت انجام گرفته و کودک پنج ساله آنها که شاهد ربوده شدند پدر و مادرش بوده تاکنون قادر به سخن گفتن نیست. اطلاع دقیقی از سرنوشت و محل نگهداری این زوج جوان در دسترس نیست. ( سازمان حقوق بشری هه‌نگاو،2 آبان 1401)

 

انتقال ماموستا “ملاانور رستگار” به زندان مرکزی ارومیه

روز دوشنبه دوم آبان‌ماه، ماموستا “ملاانور رستگار” امام جماعت روستای “شیخان” از توابع اشنویه از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. پرونده این روحانی کُرد به دادگاه ویژه روحانیت تبریز ارجاع داده شده است. روز جمعه یکم مهرماه، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی ماموستا ملاانور رستگار را در جاده اشنویه – پیرانشهر بازداشت کرده بودند. این روحانی کُرد در خطبه روز جمعه از سیاست‌های حکومت ایران و برخورد نیروهای امنیتی با معترضان به قتل حکومتی ژینا امینی انتقاد که پس از این سخنرانی وی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.( کوردپا ، 2 آبان 1401)

نگرانی برای لقمان امین پور؛ چون هم اهل سنت است و هم کرد، اهل سقز و همشهری مهسا امینی

سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱؛ زندانیان سیاسی زندان گوهردشت با نوشتن نامه ای به آقای جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، از ادامه بازجویی و شکنجه زندانی سیاسی لقمان امین پور در بند ۲۴۱ اوین ابراز نگرانی کرده و خواهان پیگیری نهادهای حقوق بشری در این خصوص شدند. نیروهای امنیتی در روز ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱، به زندان اوین حمله کرده و تعدادی از زندانیان را کشته و تعداد بیشتری را زخمی کردند. زندانی سیاسی لقمان امین پور پس از این حمله وحشیانه در حالیکه مجروح بود به بند ۲۴۱ زندان اوین منتقل و تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت ( کانون حقوق بشر ایران ،3 آبان 1401)

زندان ارومیه؛ ماموستا “ملاانور رستگار” با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز پنج‌شنبه پنجم آبان‌ماه، ماموستا “ملاانور رستگار” امام جماعت روستای “شیخان” از توابع اشنویه با تودیع قرار وثیقه به شیوه موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد. (کوردپا ، 5 آبان 1401)

جمعه خونین زاهدان؛ مولوی عبدالحمید در جمع بزرگ حامیان خود: عصر اختناق به پایان رسیده است

از زاهدان خبر می‌رسد که بسیاری از شخصیت‌ها و امنای اهل سنت در سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه ضمن اعلام حمایت قاطع از مولوی عبدالحمید، شناخته شده‌ترین روحانی این منطقه و امام جمعه زاهدان، به مسجد مکی این شهر رفته‌اند و خود را برای برگزاری نماز جمعه ششم آبان آماده می‌کنند. مسجد مکی مهمترین مسجد اهل سنت در سیستان و بلوچستان است که حیاط آن حکم مصلی برای نماز جمعه این شهر را هم دارد. حدود یک ماه پیش – جمعه ۸ مهر – نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند و آن طور که گزارش شده تنها طی ۲ ساعت تیراندازی، بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.( بی بی سی فارسی ، 5 آبان 1401)

احضار مولانا نظیر احمد ریگی به اداره اطلاعات

پس از همبستگی روحانیون و مردم بلوچ در محکوم کردن کشتار روز جمعه خونین زاهدان و صدور بیانیه توسط مدرسین مخزن العلوم خاش، جمهوری اسلامی برای شکست همبستگی، مولانا نظیراحمد ریگی را احضار و مورد بازجویی قرار داد. (هرانا ، 10 آبان 1401)

تداوم بازداشت و نامعلوم بودن سرنوشت یک روحانی کُرد
یک روحانی کُرد به نام ماموستا “ملا زانا خوشامن” اهل پسوه ساکن شین‌آباد پیرانشهر همچنان در بازداشت به سر می‌برد و از سرنوشت وی اطلاع دقیقی در دسترس نیست.(منبع مطلع ، 11 آبان 1401)

با پایان دوران محکومیت؛ عین الله رضازاده جویباری از زندان ساری آزاد شد

عین الله رضازاده جویباری، روحانی منتقد با پایان دوران محکومیت از زندان ساری آزاد شد. (هرانا ، 12 آبان 1401)

احضار و قتل دو روحانی اهل سنت بلوچ که از مواضع مولوی عبدالحمید اعلام حمایت کرده بودند

طبق گزارش‌های رسیده به تلوزیون کلمه، مولوی نظیراحمد ریگی مدیر داخلی حوزه علمیه مخزن العلوم خاش به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. از سویی دیگر، از اِسپَکِّه، شهری در بخش مرکزی شهرستان لاشار در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده که یک روحانی بلوچ پس از اعلام همبستگی با مولوی عبدالحمید و خانواده کشته شدگان روز جمعه خونین زاهدان به قتل رسیده است. این قتل کار ماموران لباس شخصی است. هویت این روحانی بلوچ مولوی “یوسف رئیسی” فرزند عبدالرشید امام جماعت روستای هریدوک شهرستان لاشار عنوان شده است. گفته می شود آثار شکنجه و ضرب و جرح و اثراتی از بستن دست و پای آقای رئیسی با طناب بر پیکر او مشاهده شده است. (هرانا ، 13 آبان 1401)

نامه ۹ زندانی سنی مذهب از زندان مشهد به مقامات سازمان ملل

۹ تن از زندانیان سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد با نگارش نامه ای خطاب به مقامات سازمان ملل، درخواست رسیدگی به پرونده خود را کرده‌اند. این زندانیان نسبت ظلم و محرومیت هایی که در روند دادرسی خود متحمل شده اند، اعتراض کرده و در بخشی از نامه خود ضمن اشاره به ضرب و شتم جهت اخذ اعترافات اجباری از فشار بر روی اعضای خانواده خود نیز خبر داده‌اند. (هرانا ، 13 آبان 1401)

بازداشت دو تن از روحانیون اهل سنت در بیرجند و سردشت توسط نیروهای امنیتی

دو تن از روحانیون اهل سنت در بیرجند و شهرستان سردشت بازداشت شدند. یکی از بازداشت شدگان مولوی “علیرضا اصغری”، توسط اطلاعات بیرجند بازداشت شد. دیگری ماموستا عبدالمجید، امام جمعه‌ی روستای سیپکان شهرستان سردشت است که به دلیل حمایت از مواضع مولانا عبدالحمید و محکوم کردن جنایت رژیم در جمعه‌ی سیاه وخونین زاهدان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است (کلمه ، 14 آبان 1401)

پس از مولانا عبدالحمید، مکتب قرآن کردستان نیز خواهان برگزاری رفراندوم شد!

مکتب قرآن کردستان با انتشار یک بیانیه در رابطە با خیزش سراسری ایرانیان خواهان برگزاریِ رفراندوم تغییر قانون اساسی شد. مکتب قرآن که توسط علامه احمد مفتی زاده بنیان‌گذاری شده است با اشاره به ظلم و تبعیض چهل ساله در حق ملت و اقوام ایرانی می نویسد: برای مثال نبودن آزادی‌های مشروع و دینی، گزینش‌های عقیدتی و فراقانونی، اختصاص صدا و سیما به حاکمیّت، عدم اجازه‌ی مشارکت نخبگان و دلسوزان از اقوام مختلف در پست‌های کلیدی و حساس برای اداره‌ی کشور، زندانی شدن و شهادت بسیاری از دگراندیشان و فعالان مدنی، ممانعت از آموزش زبان های کردی، بلوچی و ترکی در مدارس و دانشگاه‌ها، گرانی و سختیِ معیشت، بیکاری و مهاجرت، نمونه‌هایی از این همه ظلم و نابرابری است.(خبرگزاری کلمه.18.ابان1401)

مسدود کردن حساب های شخصی مولانا عبدالغفار نقشبندی توسط جمهوری اسلامی

حساب های شخصی مولانا عبدالغفار نقشبندی امام جمعه موقت راسک توسط جمهوری اسلامی مسدود شدند. گفته می شود، دلیل این اقدام جمهوری اسلامی بخاطر مواضع قاطع مولانا نقشبندی در حمایت از شهدای زاهدان و خاش عنوان شده است؛ وی همچنین خواستار مجازات عاملان و آمران جمعه خونین زاهدان شده است. مولانا نقشبندی گفته است: «اگر بحران ها و مشکلات مملکتتان با مسدود کردن حساب های بانکی شخصی ام و بلوکه کردن این مبلغ ناچیز که مصرف زندگی شخصی ام بوده، حل خواهد شد، هرگز آنها را بازگشایی نکنید.»(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.21ابان1401)

ابهامات دیدار مولانا عبدالحمید با نماینده خامنه‌ای

در حالی که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا و دیگر خبرگزاری‌های وابسته به نظام ایران تلاش کردند تا خبر دیدار علی اکبری نماینده علی خامنه‌ای با مولانا عبدالحمید را دیداری رسمی میان امام جمعه اهل سنت زاهدان با نماینده علی خامنه‌ای جلوه دهند، اما نوع این دیدار پرسش‌های جدی در ماهیت این دیدار ایجاد کرده است. عدم حضور مولانا عبدالحمید در فیلم منتشر شده توسط ایرنا از این دیدار و عدم میزبانی مستقیم مولوی عبدالحمید از نماینده خامنه‌ای از مهم‌ترین نکاتی است که در این دیدار خودنمایی می‌کند. گفتنی است این دیدار که به صورت غیر رسمی و در منزل یکی از معتمدین شهر زاهدان برگزار شده است مولانا عبدالحمید بار دیگر با محکوم کردن حادثه خونین زاهدان و خاش این جنایت را نتیجه تبعیض‌های موجود در جامعه اهل سنت دانسته است.(خبرگزاری شبکه کلمه.22ابان1401)

طرح جدید اطلاعات سپاه برای تخریب و ترور مولانا عبدالحمید خبر داد

کانال تلگرام درتی وی با انتشار گزارشی از طرح جدید اطلاعات سپاه برای تخریب و ترور مولانا عبدالحمید خبر داد. براساس این گزارش، ۲۰ آبان ۱۴۰۱، مصطفی محامی نماینده خامنه ای در سیستان و بلوچستان به منزل مولوی عبدالحمید رفته و دیداری کوتاه با وی داشته است. «در تی وی» به نقل از منبع خود نوشت: هدف از برگزاری این جلسه تحت عنوان «نشست وحدت» تخریب چهره مولوی عبدالحمید میان مردم است، بدین صورت که قرار است از چند جهت بخصوص از صحنه هایی که آخوندهای حکومتی و نماینده خامنه ای با مولوی دست داده و او را در آغوش می کشند، فیلم تهیه شده و با ساختن یک کلیپ کوتاه تحت عنوان «بازگشت مولوی عبدالحمید به دامن نظام جمهوری اسلامی» چهره او را در اپوزیسیون و میان مردم تخریب کرده و اتحاد و همبستگی که هم اکنون در سیستان و بلوچستان به رهبری مولوی عبدالحمید ایجاد شده را از هم بپاشانند.(خبرگزاری شبکه کلمه.22ابان1401)

اعتصاب غذای مولانا کوهی در زندان وکیل آباد مشهد به دلیل عدم موافقت آزادی مشروط خود

مولانا کوهی، امام جمعه اهل سنت پشامگ، چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، به دلیل عدم موافقت آزادی مشروط خود توسط مقامات قضایی جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب غذا زد. مولانا کوهی با انتشار یک فایل صوتی از داخل زندان که به دست شبکه کلمه رسیده، خبر داد که از تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، اعتصاب غذا کرده و تا زمانی که به آزادی مشروط و لغو حکم ممنوعیت از فعالیت های مذهبی او موافقت نشود به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد. وی افزود: «بنده و نزدیکانم تمام راه های قانونی را طی کردیم، اما مسئولان قضایی و نظامی حاضر به آزادی مشروط نیستند و راهی دیگر جز اعتصاب غذا و رساندن صدای من به سازمان های حقوق بشری نمانده است و اگر به قیمت جانم هم تمام شود تا آخرین روز به اعتصاب غذا ادامه خواهم داد.»(خبرگزاری شبکه کلمه.25ابان1401)

واکنش ها به اعلام اعتصاب مولانا فضل الرحمن کوهی

در دومین روز از اعتصاب غذای مولانا فضل الرحمن کوهی، شماری از علماء و سروان طوائف بلوچ به آن واکنش نشان داده و مردم سرباز و راسک تجمع اعتراضی برگزار کردند. در همین ارتباط حافظ عبدالغفار نقشبندی در توئیتی نوشته است که “مسئولیت هرگونه اتفاق برای مولانا کوهی قطعا متوجه مسئولان قضایی است که با عملکرد خویش مرتکب چنین ظلم آشکاری شدند”. از دیگر سو گزارش شده که طوائف گمشادزهی، کشانی، آسکانی و رِندی از بازداشت این روحانی برجسته‌ی بلوچ انتقاد کرده و خواهان آزادی وی شدند. در گزارشی دیگر نیز آمده است که با وجود ممانعت ماموران و مسدود کردن مسیرهای شهر راسک معترضان به بازداش مولانا کوهی در راسک، سرباز، جکیگور و سرکور تجمع اعتراضی برگزار کرده اند و مغازه داران در راسک و جکیگور اقدام به اعتصاب کرده اند.(خبرگزاری شبکه کلمه.26ابان1401)

گسترده‌تر شدن اعترضات حامیان مولانا کوهی در بلوچستان؛ اعتصاب غذای وی وارد پنجمین روز شد

در ادامه اعتراضات و اعتصابات شهروندان بلوچ در حمایت از مولانا فضل الرحمن کوهی، معترضان شهر مرزی پیشین پس از اعتصاب، اقدام به تجمعات اعتراضی و ایجاد راهبندان کردند. نیروهای سپاه جهت متفرق کردن معترضان اقدام به تیراندازی به سمت آنها کرده‌اند. نیروهای سپاه با یورش به این شهر، شماری از شهروندان را بازداشت کردند که چند کودک نیز درمیان بازداشت شدگان گزارش شده است . کسبه و بازاریان چابهار، مغازه داران جکیگور و راسک نیز در همراهی با اعتصابات سراسری و اعتراض به عدم آزادی مولانا کوهی، دست به اعتصاب زده‌اند.(خبرگزاری شبکه کلمه.29ابان1401)

بیانیه جمعی از ماموستایان کرد اهل سنت غرب کشور در حمایت از خواسته های مشروع جوانان انقلابی

جمعی از ماموستایان کرد اهل سنت غرب کشور، در حمایت از خواسته های مشروع جوانان انقلابی، بیانیه صادر کردند. این روحانیون مذهبی اهل سنت استان های کردنشین کشور در بیانیه مذکور، خواهان فوری پایان کشتار و آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی و توقف چرخه بی ثمر خشونت شدندند.(خبرگزاری شبکه کلمه.29ابان1401)

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

اعتراض‌های سراسری؛ یک شهروند بهایی توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت شد

صبح جمعه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۱، سامان خادم، شهروند بهایی، ساکن شهر شیراز مرکز استان فارس، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل وی پس از تفتیش و توقیف برخی وسائل شخصی اش بازداشت شد.‌ صبح جمعه سه دستگاه خودرو شامل ۹ نفر از ماموران امنیتی با ورود به خانه سامان خادم، شهروند بهایی و فعال محیط زیست، پس از تفتیش و توقیف وسائل شخصی از قبیل گوشی تلفن‌همراه، لپ تاپ و چند جلد آلبوم و دوربین عکاسی وی را بازداشت کرده و به همراه خود بردند و علیرغم گذشت ۶ روز از تاریخ بازداشت سامان خادم در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات شیراز تحت بازجویی است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 2آبان 1401)

تداوم بازداشت پیام ولی و سپهر ضیائی، شهروندان بهائی

پیام ولی و سپهر ضیائی شهروندان بهائی ساکن کرج و تهران علیرغم گذشت یک ماه از زمان دستگیری، کماکان در زندان های اوین و رجایی شهر در بازداشت بسر میبرندسپهر ضیایی، روز یکشنبه ۲۴ مهر در آخرین تماس، از تداوم نگهداری خود در یکی از سلول های انفرادی زندان اوین خبر داده است. پیام ولی نیز در اندرزگاه ۸ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود و از زمان بازداشت تاکنون تنها دو تماس کوتاه با خانواده داشته‌ است. این شهروندان بهائی از حق دسترسی به وکیل محروم هستند.( هرانا؛ 2آبان 1401)

بازداشت حامی بهادری، شهروند بهایی در تهران

ساعت ۹ شب شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱، ماموران امنیتی به منزل یک شهروند بهایی به نام حامی بهادری در تهران هجوم برده و پس از بازرسی منزل و ضبط بعضی وسایل شخصی، او را بازداشت کردند. در ساعت یک و نیم شب، این جوان ۲۶ ساله بهایی طی تماس کوتاه تلفنی با منزل به همسرش اطلاع می‌دهد که در زندان اوین است اما پیگیری های خانواده در خصوص وضعیت وی بی نتیجه بوده و مسئولان اوین میگویند اسمی با این مشخصات ثبت نشده است .( ایران وایر، 2 آبان 1401)

 

تداوم بلاتکلیفی یک خانواده بهایی بازداشت شده در زندان‌های اوین و مشهد

در پی هجوم ماموران امنیتی در ساعت دو صبح روز شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ به منزل یک زوج بهایی در تهران، «آرش زمانی فراهانی» و همسرش، «ارمغان ذبیحی» بازداشت شدند. ساعاتی پس از این واقعه و حوالی ظهر همان روز، ماموران وزارت اطلاعات به منزل «سیروس ذبیحی»، پدر ارغوان در شهر مشهد هجوم بردند و این شهروند ۶۱ ساله بهایی را هم بازداشت کردند. در یک ماه گذشته، سیروس ذبیحی در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات مشهد نگه داشته شده و دختر و دامادش در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت هستند. مسئولین مربوطه تاکنون از ارائه هر گونه توضیح در مورد اتهام یا دلیل دستگیری اینان خودداری کرده‌‌ و هیچ اطلاعی در مورد روند رسیدگی پرونده به خانواده‌های ذبیحی و فراهانی نداده‌اند.( یک نهاد با هویت نامشخص، 2 آبان 1401)

 

بازداشت یک زوج بهائی در کرمان

روز دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱، شقایق بهرامی و شایان غلامی، زوج بهائی ساکن کرمان، روز دوشنبه ۲ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند. نیروهای امنیتی در زمان بازداشت، اقدام به تفتیش منزل این شهروندان کردند. ین زوج بهائی پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمان منتقل شدند. پیگیری خانواده ها در خصوص وضعیت این شهروندان تا کنون بی نتیجه مانده است.( هرانا، 2 آبان 1401)

 

تفتیش منزل سبحان میبدی و شمیس نورانی، زوج بهائی ساکن کرمان

روز سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱، منزل سبحان میبدی و شمیس نورانی زوج بهائی ساکن کرمان، مورد تفتیش ماموران اداره اطلاعات قرار گرفت. ماموران وزارت اطلاعات استان کرمان، با در دست داشتن حکم تفتیش منزل به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشویش افکار عمومی وارد منزل این زوج بهائی شدند و اقدام به ضبط موبایل ها، لپ تاپ، دی وی آر دوربین مدار بسته و تعدادی کتب بهائی کردند. ماموران مدعی شدند که وسایل ضبط شده دو ساعت بعد به شما بازگردانده می شوند، وعده ای که تاکنون محقق نشده است ( هرانا، 3 آبان 1401)

 

بازداشت میلاد سنایی، شهروند بهائی در ساری

روز سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱، میلاد سنایی، شهروند بهائی در ساری بازداشت شد. ماموران اطلاعات ساری، آقای سنایی را بیرون از خانه بازداشت کردند. سپس به داخل خانه رفته و ضمن بازرسی، موبایل و لپ تاپ این شهروند را مصادره کردند. به گفته برخی منابع آگاه، مأموران امنیتی علت بازداشت وی را فعالیت اعتراضی در فضای مجازی عنوان کردند. تا کنون از محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست.( هرانا.3 آبان1401 )

 

شیراز؛ لیلی کرمی، شهروند بهائی بازداشت و به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ منتقل شد

روز چهارشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، لیلی کرمی، شهروند بهائی در شیراز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. لیلی کرمی، ساعت ۶ صبح، توسط ۶ نفر از نیروهای اداره اطلاعات در منزل بازداشت شد و ماموران ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه و لپ تاپ را ضبط کرده و با خود بردند. تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. (هرانا.4 آبان1401)

 

عطاالله ظفر با تعلیق اجرای حکم از زندان اوین آزاد شد

روز ۷ آبان ماه ۱۴۰۱، عطاالله ظفر، شهروند بهائی از زندان اوین آزاد شد. آزادی آقای ظفر با تعلیق اجرای حکم و تامین قرار وثیقه صورت گرفته است. در تاریخ ۷ شهریورماه امسال، عطاالله ظفر هنگامی که برای تحویل نامه پزشک مبنی بر عدم توانایی تحمل حبس به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان اوین منتقل شد. (هرانا.7 آبان1401 )

 

گزارشی از وضعیت ۳ شهروند بهائی بازداشتی در زندان قزلحصار
عفیف نعیمی و سامان استوار علیرغم گذشت بیش از ۳ ماه و کامیار حبیبی با گذشت ۵۲ روز از زمان دستگیری، در زندان قزلحصار کرج در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. (هرانا 10 آبان1401 )

 

پویا صراف، شهروند بهائی در کرج بازداشت شد

پویا صراف، شهروند بهائی ساکن کرج عصر چهارشنبه ۱۱ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش محل کار و منزل آقای صراف، برخی از لوازم شخصی وی و خانواده اش را ضبط کرده و با خود بردند. (هرانا 13 آبان1401 )

 

تفتیش منزل وصال ممتازی و آنیسا سمیعیان، زوج بهائی ساکن در رشت

منزل وصال ممتازی و همسرش آنیسا سمیعیان، شهروندان بهائی ساکن در رشت، توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران برخی از لوازم دیجیتال این شهروندان را ضبط کرده و با خود بردند. (هرانا 14 آبان1401 )

تداوم بازداشت شقایق بهرامی و شایان غلامی، شهروندان بهائی در کرمان

شقایق بهرامی و شایان غلامی، زوج بهائی ساکن کرمان، علیرغم گذشت ۱۳ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان این شهر در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برند. یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این شهروندان به هرانا گفت: “ اتهامات مطروحه علیه آقای غلامی اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به مقدسات و اتهامات مطروحه علیه خانم بهرامی تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است. این زوج بهائی چند روز پیش از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان کرمان منتقل شدند و به خانواده آنان گفته شده که وثیقه آماده کنند. مسئولان تا کنون از قبول وثیقه خودداری کردند و این شهروندان همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برند.”(خبرگزاری هرانا.15ابان1401)

تداوم بازداشت آیدا راستی، شهروند بهائی در زندان اوین

آیدا راستی قلاتی، شهروند بهائی علیرغم گذشت ۴۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این شهروند بهائی به هرانا گفت: “خانواده خانم راستی در ۴۰ روز گذشته هیچ ملاقاتی با او نداشتند و وی در آخرین تماس تلفنی با خانواده از تمدید قرار بازداشت خود به مدت ۳۰ روز دیگر خبر داده است. طی این مدت، همسر وی نیز احضار و مورد بازجویی نیروهای وزارت اطلاعات قرار گرفته است”.(خبرگزاری هرانا.17ابان1401)


فشار بر پیام ولی، شهروند بهایی برای اخذ اعتراف اجباری

«پیام ولی» شهروند بهایی ساکن کرج، از طرف ماموران امنیتی برای گرفتن اعتراف اجباری تحت فشار و تهدید قرار دارد و شرط آزادی او را، تن دادن به اعتراف اجباری بیان کرده‌اند. این شهروند بهایی به تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ آیین بهایی، تبلیغ علیه شرع اسلام، ارتباط و همکاری با رسانه‌های خارجی از طریق مصاحبه و ارسال اخبار نقض حقوق‌بشر و تحریک مردم برای ایجاد اعتراضات از طریق فضای مجازی متهم است. پیام ولی در تاریخ ۲مهر، پس از تفتیش محل کار و منزل مسکونی، توسط ماموران امنیتی در کرج بازداشت شد. در حین بازداشت، پیام ولی از ماموران درخواست ارائه حکم می‌کند و چون ماموران حکمی به نام او نداشتند، آقای ولی مقاومت نشان می‌دهد و موجب می‌شود تا توسط ماموران مورد ضرب‌و‌شتم شدید قرار بگیرد. شدت ضربات به سر و صورت او طوری بوده که پیام ولی در سه روز نخست بازداشت دچار سردرد شدید، سرگیجه و حالت تهوع می‌شود، ولی باوجود درخواست برای معاینه، از اعزام او به پزشک خودداری می‌کنند.(خبرگزاری ایران وایر.18ابان1401)

عنایت الله نعیمی و نعیم وحیدیان با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند

عنایت الله نعیمی و نعیم وحیدیان شهروندان بهائی با تودیع قرار وثیقه به ترتیب از زندان اصفهان و زندان اوین آزاد شدند. این شهروندان اوایل مهرماه توسط نیروهای امنیتی در شهرهای اصفهان و تهران بازداشت شده بودند. نعیم وحیدیان روز شنبه ۹ مهر در جریان اعتراضات سراسری در تهران بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شده بود. همچنین، عنایت الله نعیمی، بهمراه برادرش عفیف نعیمی از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران”، روز چهارشنبه ۶ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. (خبرگزاری هرانا.23ابان1401)

پروا بهداد، شهروند بهائی بازداشت شد

پروا بهداد، شهروند بهائی ساکن بهارستان اصفهان روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی وی و اعضای خانواده او را ضبط کرده و با خود بردند. تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.(خبرگزاری هرانا.24ابان1401)


تداوم بازداشت؛ صدور کیفرخواست پرونده مهوش ثابت

مهوش ثابت (شهریاری) از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران”، علیرغم گذشت بیش از ۳ ماه از زمان دستگیری کماکان در بازداشت به سر میبرد. کیفرخواست پرونده وی صادر و جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شده است. بر اساس این کیفرخواست که توسط دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ تهران صادر شده، این شهروند بهائی به “اداره جمعیت تحت عنوان فرقه انحرافی ضاله با هدف برهم زدن امنیت کشور” متهم شده است. در این کیفرخواست، اعمال “ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی” یعنی از دو تا ده سال حبس برای این شهروند بهائی درخواست شده است. ملاقات با شهروندان بهائی در شهرهای مختلف ایران، شرکت در مراسمات مذهبی بهائیان و ارتباط با بهائیان خارج از کشور با استفاده از برنامه واتس اپ از مصادیق اتهامات وارده علیه این شهروند عنوان شده است.(خبرگزاری هرانا.25ابان1401)

زندان کرمان؛ شقایق بهرامی و شایان غلامی، شهروندان بهائی آزاد شدند

شقایق بهرامی و شایان غلامی، زوج بهائی ساکن کرمان با تودیع قرار وثیقه از زندان کرمان آزاد شدند. این شهروندان در تاریخ ۲ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. آزادی این شهروندان بازداشتی با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. اتهامات مطروحه علیه آقای غلامی اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به مقدسات و اتهامات مطروحه علیه خانم بهرامی تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است. (خبرگزاری هرانا.27ابان1401)

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

حکمت سلیمی، از رهبران کلیسای اسقفی که با خانواده‌اش در خطر دیپورت به ایران بودند، وارد آمریکا شدند

حکمت سلیمی، ار رهبران کلیسای اسقفی در ایران و زندانی سابق عقیدتی، شنبه، هفتم آبان ماه، به همراه همسرش مهیندخت شریعتی و دخترشان، سما، که حدود هشت ماه، در خطر دیپورت از ترکیه به ایران، بودند، وارد آتلانتا، در آمریکا شدند. (منبع مطلع ،12 آبان 1401)

مقام‌های امنیتی درباره فعالیت اعتراضی مسیحیان ایران به نمایندگان جامعه مسیحی هشدار داده‌اند

یوناتن بت‌کلیا، رئیس هیات مدیره انجمن آشوریان تهران گفته است که پس از شروع اعتراضات سراسری در ایران، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان جامعه مسیحیان ایران جلساتی برگزار کرده اند و به آنها درباره فعالیت اعتراضی شهروندان این گروه مذهبی هشدار داده اند. آقای بت‌کلیا به خبرگزاری ایسنا گفته است «نهادهای اطلاعاتی، امنیتی، قضایی، سیاسی، نظامی و انتظامی» با «نماینده مسیحیان در مجلس شورای اسلامی و اسقف و کشیشان مسیحی جامعه آشوری» جلسه برگزار کرده اند. به گفته رئیس هیات مدیره انجمن آشوریان تهران «مقامات در این جلسات به عزیزان آشوری گفته‌اند «دل‌مان نمی‌خواهد حتی یک نفر از شهروندان مسیحی دستگیر شوند پس خودتان مدیریت کنید.»(خبرگزاری جامعه مسیحیان.28ابان1401)

 

پیروان سایر ادیان :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند.

در این ماه :

کشته شدن یک امام جمعه شیعه در زاهدان

یک روحانی شیعه در زاهدان توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد. فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی در بلوچستان و سیستان خبر از کشته شدن یک امام جمعه شیعه در زاهدان را داد.( گزارش کمپین فعالین بلوچ، 13 آبان 1401)

خیرالله حق جویان، بازداشت و به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد

خیرالله حق جویان، شهروند پیرو آئین یارسان دوشنبه ۲۳ آبان ماه جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد. آقای حق جویان پیشتر توسط دادگاه انقلاب شهرستان صحنه به یک سال حبس محکوم شده بود. به نقل از مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱، خیرالله حق جویان، شهروند پیرو آئین یارسان جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد. (خبرگزاری هرانا.23ابان1401)

احضار پنج تن از فعالان مدنی یارسان توسط نهادهای امنیتی در کرمانشاه

پنج تن از فعالان مدنی یارسان به نام های سید فریبرز شاه‌ ابراهیمی، سید فرهاد ذوالنوری، سید علی دکه‌ ای، نوشاد طاهری و مظفر منصوریان توسط نهادهای امنیتی در کرمانشاه احضار شدند. براساس این گزارش، عصر پس از مراسم خاکسپاری زنده‌ یاد سلیم شکوهی (از اعضای مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در شهر صحنه استان کرمانشاه) و در آستانه‌ ی بیست و یکمین سالگرد جان باختن سید خلیل عالی‌ نژاد از رهبران ایین اهل حق، آقایان سید فریبرز شاه‌ ابراهیمی، سید فرهاد ذوالنوری، سید علی دکه‌ ای، نوشاد طاهری و مظفر منصوریان توسط نیروهای امنیتی احضار شدند.(خبرگزاری هرانا.23ابان1401)

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات سیاوش حیاتی از فعالان مدنی یارسان

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سیاوش حیاتی سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، در روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه، در شعبه ۵ دادگاه انقلاب کرمانشاه برگزار خواهد شد. براساس این گزارش، در این احضاریه که توسط شعبه پنج دادگاه انقلاب کرمانشاه مستقر در شهر اسلام آباد غرب صادر و به آقای حیاتی ابلاغ شده است، از وی خواسته شده که در ساعت ۱۰صبح روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، جهت رسیدگی به اتهامات انتسابی در این شعبه حاضر شود. سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در تاریخ ۱ مهرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت و در تاریخ ۱۶ مهرماه با تودیع قرار کفالت از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شده بود.(خبرگزاری هرانا.24ابان1401)

اعتراضات سراسری؛ گزارشی از بازداشت و آخرین وضعیت سام شه بخش در زندان اوین

سام شه بخش (وصالی)، از هواداران عرفان حلقه، روز دوشنبه ۱۱ مهر، در ارتباط با اعتراضات سراسری در منزل شخصی خود در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این شهروند از مشکلات گوارشی رنج میبرد و از رسیدگی پزشکی در زندان اوین محروم است. یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “وی در زمان بازداشت مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت و دچار خونریزی داخلی از ناحیه معده و کلیه شده است. آقای شه بخش تا از حق دسترسی به رسیدگی درمانی محروم بوده است”.(خبرگزاری هرانا.25ابان1401)

افزایش شمار شهروندان بازداشتی یارسان به یازده تن

جمعه ۲۷ آبان ماه سیدفرهاد ذالنوری، سید فریدون طاهری، محمد بهرامی، غدیر رحیمی، حمید گرگین، مهرعلی همتی، نعمت پور ولی و شهروز اسماعیلی در جریان مراسم سالگرد جان باختن یکی از چهره های سرشناس آیین یارسان توسط نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. با احتساب این شهروندان شمار بازداشت شدگان به یازده تن افزایش یافت. در مراسم بیست و یکمین سالگرد جان باختن سید خلیل عالی‌ نژاد، ۸ شهروند دیگر بازداشت شدند. هویت این شهروندان “سید فرهاد ذالنوری، سید فریدون طاهری، محمد بهرامی، غدیر رحیمی، حمید گرگین، مهر علی همتی، نعمت پور ولی و شهروز اسماعیلی” عنوان شده است.(خبرگزاری هرانا.27ابان1401)


سالگرد جان باختن خلیل عالی‌ نژاد؛ افزایش شمار شهروندان بازداشتی یارسان به ۳۰ تن

کاکی سعید الماسی، سیاوش کلیایی، کامیاب حیدری، سید علی دکه ای، سیدشاهو شاه ابراهیمی، افشین عظیمی، میثم عظیمی، حمید زندی نژاد، نوید حسن لو، سید فواد شاه ابراهیمی، فائزه رعنایی،‌ نقی رحمانی، امین ملک زاده، حمید افشار، رشید محمدی،‌ بردیا تاجدینی، معراج همتی،‌ امین ملک زاده و فرزاد رحمت آبادی در جریان مراسم سالگرد جان باختن خلیل عالی‌ نژاد یکی از چهره های سرشناس آیین یارسان توسط نیروهای امنیتی در شهرستان صحنه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. با احتساب این شهروندان شمار بازداشت شدگان روز جمعه به ۳۰ تن افزایش یافت. “این مراسم با حضور نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی اقدام به تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور کردند(خبرگزاری هرانا.29ابان1401).

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از 62 خبر که در طول آبان ماه 1401 تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا ، هرانا ، ایسنا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین ، آباننیوز، سازمان ماده 18 ، کردپرس ، کردپا ، کمپین فعالین بلوچ ، هه نگاو ، بی بی سی فارسی ، جمع آوری گردیده، تهیه شده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان درآبان ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، وحید چرخ انداز یگانه، صدرا مجیب یزدانی، سمانه بیرجندی، مریم افتخار، امین بلوردی بهمن، اسفندیار سنگری، داود لطفی، امین ظهیری، محمد مهدی خسرو پناه، ندا غفاری گوندوغدویی، شهناز کریم زاده مقدم، رضا عباسی زمان آبادی، حسین اریس ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی زاده، شراره هادیزاده رئیسی، مهرداد یگانه، مهرنوش ایمانی چگنی می باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

adian.bashariyat.org

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram