گزارش آماری نقض حقوق زنان، شهریورماه ۱۴۰۱

گزارش آماری نقض حقوق زنان، شهریورماه ۱۴۰۱

سپیده عشقی، شهلا شاهسونی، سعید پورمند

 

موضوع مرداد شهریور
اخبار عمومی ( اطلاعیه نهادهای بین‌المللی، بیانیه ها، نامه ها،…) 24 22
احضار به دادگاه 3 3
احکام صادر شده 11 11
بازداشت 17 18
اعدام 2 1
زندان و زندانی (ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…..) 39 31
اعتصاب غذا 0 4
تجمعات و اعتراضات 0 10
خشونت علیه زنان)خانوادگی، اجتماعی، اسید پاشی، ممنوعیت ورزش، حجاب اجباری، بازداشت در مهمانی، نوع پوشش،… ) 8 29
خودکشی 12 5
قتل ناموسی 9 5
آسیبهای اجتماعی (محرومیت مسابقات، ورزش، جلوگیری از وسایل پیشگیری،  بهداشت زنان، ….) 28 9

آگاهی بیشتر:

این گزارش آماری از میان148 اخبار منتشر شده از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان در ماه شهریور تهیه شده است.

این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس؛ کیهان؛ همشهری؛ مهرنیوز؛ جمع‌آوری گردیده است.

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار شهریور 1401 با ما همکاری کردند عبارتند از: مرضیه مهدیه، شهلا شاهسونی، فرشته امیراحمدی، معین محسن‌زاده، سپیده عشقی، شراره هادی‌زاده رئیسی، ریحانه فکری، آیلار اسماعیلی، لیدا اسدی فر، مینا آقابیگی، سید علیرضا امامی، شهین تاج فتح‌زاده، محمد لامعی.

 

 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org

 

اخبار عمومی

کتاب شعر هدا حدادی به دلیل کلمه «آبان» مجوز نگرفت

هدی حدادی، نویسنده، شاعر و تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان در توییتر خود از ممیزی کتاب تازه‌اش خبر داده و دلیل آن را وجود چند واژه از جمله «آبان» اعلام کرده است. خانم حدادی در حساب توییتر خود نوشته است: امروز ناشر خبر داد که کتاب مجموعه اشعارم برای نوجوانان به خاطر کلمه (آبان) و چند کلمه‌ی دیگه مجوز ارشاد نگرفته و نخواهد گرفت.  کتتاب مجموعه اشعار هدی حدادی در حالی با ممیزی وزارت ارشاد روبرو شده که او تا کنون حدود هشتاد کتاب در هر سه حوزه تصویرگری، ادبیات داستانی و شعر در ایران و سایر کشورهای جهان به چاپ رسانده است. (IRANWIRE، 1 شهریور ۱۴۰۱)

رئیس پلیس: برخورد با بدحجابی و بدپوششی در راستای مطالبات مردمی است

فرمانده انتظامی پایتخت گفت: پلیس در راستای مطالبات مردمی با مصادیق بدحجابی و بدپوششی برخورد خواهد کرد و این موضوع به طور جدی در دستور کار پلیس است. سردار حسین رحیمی با اشاره به اینکه دربرخی موارد مشاهده می شود برخی بانوان ترک نشین موتورسیکلت ها و سرنشینان خودروها فاقد حجاب و پوشش لازم و مناسب هستند، عنوان داشت: لازم است که شهروندان دقت لازم را درخصوص رعایت شؤونات اسلامی داشته باشند؛ پلیس در راستای مطالبات مردمی با مصادیق بدحجابی و بدپوششی برخورد خواهد کرد و این موضوع بطور جدی در دستور کار پلیس قرار دارد. (خبرگزاری فارس، 1 شهریور ۱۴۰۱)

تاکید حکومت بر دوگانگی جنسی و‌جنسیتی، حتی در طراحی لباس

نظارت سخت‌گیرانه بر لباس و پوشش شهروندان یکی از ابزارهای کنترل و پافشاری حکومت بر دوگانه‌‌های جنسی و جنسیتی در سال‌های پس از انقلاب است. در مرداد ۱۴۰۱، «ایسنا»، خبرگزاری دانشجویان ایران در گزارشی، دستورالعمل اجرایی صدور شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی را منتشر کرد. آن‌چه در این دستورالعمل بسیار قابل توجه است، شاخص‌هایی هستند که برای بررسی طرح‌‌‌‌های ارایه شده به کار گرفته می‌شوند. یکی از این شاخص‌ها که طراحان مد و لباس می‌بایست در طرح‌های خود در نظر بگیرند و در غیر این صورت طرح آن‌ها پذیرفته نخواهد شد، این است که از «الگوهای بدن‌نما و اندام‌نما(جذب)، شبیه کردن پوشاک بانوان به آقایان و بالعکس، مصداق لباس شهرت، تبرج و انگشت‌نمایی در اجتماع، ایجاد سیالیت جنسی در پوشاک با طراحی لباس فاقد جنسیت (UNISEX)» پرهیز شود؛ تاکیدی بر دوگانه‌های جنسی و‌ جنسیتی و کلیشه‌های تعریف شده برای زنان و مردان در جامعه‌ای مثل ایران. این کلیشه‌ها و چارچوب‌های غلط، زندگی را برای بخشی از جامعه دشوار می‌کنند. (IRANWIRE، 2 شهریور ۱۴۰۱)

فریب فیفا با ۵۰۰ زن گزینشی در بازی استقلال

پس‌ از انقلاب اسلامی و ممنوعیت‌ها برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها، زنان ایران رسما از آغاز دهه شصت، از ورود به استادیوم‌‌های آزادی و امجدیه (شیرودی) و سایر ورزشگاه‌های کشور برای تماشای فوتبال منع شدند. فدراسیون جهانی فوتبال، طی یک‌‌دهه اخیر بارها به ایران نامه نوشت و خواستار باز شدن قفل درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان شده است. نامه‌ اخیر فیفا، بر ورود زنان به ورزشگاه‌ها در لیگ برتر فوتبال مردان تاکید کرده و لحن آن دستوری است. حالا فدراسیون فوتبال با سرپرستی «میرشاد ماجدی» مامور شده تا با نمایشی دیگر، با حضور گزینشی زنان در دیدار استقلال تهران و مس کرمان، بار دیگر فیفا را متقاعد کند که زنان برای ورود به ورزشگاه‌های ایران مشکلی ندارند. قرار است از بازی استقلال و حدود ۵۰۰ زن به عنوان دروغی جدید به فیفا، برای آزاد بودن حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران استفاده شود. (IRANWIRE، 2 شهریور ۱۴۰۱)

آتش‌به اختیارها چگونه تربیت می‌شوند؟

یک وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان ساکن ایران در این رابطه به ایران وایر می‌گوید: «انتخاب پوشش اسلامی برای بخش‌هایی از جامعه ایران امری سنتی است. اما حاکمیت با حمایت از عده‌ای که نه سنتی- مذهبی که در جهت مطامع ایدئولوژی حاکم سعی در ترویج حجاب دارند، آحاد جامعه را مقابل هم قرار می‌دهد.» دوم شهریور، از زنی تقدیر کرد که در قطار تهران – یزد با یکی از مسافران بر سر حجاب اجباری درگیری فیزیکی پیدا کرده بود.زینب جعفری که رسانه‌های نزدیک به حاکمیت او را معلم معرفی کرده بودند، توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان «سفیر کشوریِ جهاد تبیینِ طرح عفاف و حجاب» معرفی شد. او نهم مرداد امسال با یکی از مسافران زن قطار تهران – یزد درگیری فیزیکی پیدا کرده بود. زینب جعفری که نه از سوی دیگر مسافران و نه از سوی خدمه و رییس قطار مورد حمایت قرار نگرفته بود،٬ در یزد شکایت کرد. پانزدهم همان ماه، دادسرای یزد اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود رییس قطار احضار و از کار خود معلق شده و همچنین دستور شناسایی دیگر «متهمان» این پرونده صادر شده است.جمهوری اسلامی نه فقط با حمایت علنی از «جهادگران تبیین» که با مجازات کسانی که مقابل ایشان می‌ایستد نیز به تقابل مردم با مردم دامن می‌زند. «انتشار تصاویر فاقد حجاب شرعی زنان ایرانی در فضای مجازی توسط خود آن‌ها موجب محرومیت از یک یا چند حقوق اجتماعی و نیز محرومیت از فعالیت در فضای مجازی به مدت شش ماه تا یک سال خواهد بود و اگر این تصاویر توسط شخص دیگری منتشر شود، مرتکب به مجازات مقرر در ماده محکوم می‌شود.» ( ایران وایر، ۶ شهریور ۱۴۰۱)

فیفا: زنان ایرانی باید در مسابقات مردان ایرانی قضاوت کنند! | واکنش فدراسیون فوتبال به چالش خبرساز

فدراسیون جهانی فوتبال همواره به برابری حقوق مردان و زنان در این حوزه تاکید دارد و در بحث ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران این مساله به خوبی مشخص شد. حالا که زنان فوتبالدوست ایرانی به ورزشگاه‌ها وارد شده‌اند و این مساله در حال گسترده‌تر شدن است، یک الزام دیگر از سوی فیفا اینبار درباره داوران زن فوتبال ایران به وجود آمده است. در مسابقات بین‌المللی فوتبال بارها دیده‌ایم که مسابقات فوتبال مردان را یک زن یا تیم داوری بانوان قضاوت کند. در ایران اما هیچ گاه چنین اتفاقی رخ نداده است. حالا اما خداداد افشاریان، رییس کمیته داوران از الزام فیفا در این خصوص صحبت می‌کند. (همشهری‌آنلاین، 13 شهریور ۱۴۰۱)

گم شدن دختر تهرانی بعد از بوتاکس در سالن آرایشی / جسد سوخته اش در کرج کشف شد!

مدتی قبل خانواده دختر30 ساله ای به نام سارا مفقود شدن ناگهانی او را به پلیس اطلاع دادند و تحقیقات برای یافتن ردی از وی در شعبه نهم دادسرای جنایی تهران در دستور کار بازپرس عظیم سهرابی آغاز شد. بررسی ها نشان می داد که آخرین بار سارا به بهانه انجام بوتاکس به یک سالن آرایشی رفته بود و بعد از آن دیگر خبری از او نبود. در ادامه معلوم شد که سارا هنگام تزریق بوتاکس جان باخته و دوست پسرش تنها در انتقال جسد و به آتش کشیدن آن نقش داشته است. (رکنا، 18 شهریور ۱۴۰۱)

نگرانی سازمان ملل از حکم اعدام علیه فعالان حقوق هم‌جنس‌گرایان در ایران

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه، ۱۸ شهریور در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه، صدور احکام اعدام علیه زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار، دو کنشگر حقوق هم‌جنس‌گرایان در ایران را «نگران‌کننده» توصیف کرد و گفت: این دو نفر به اتهام مبهم و کاملا فرمول‌بندی‌شده «فساد فی‌الارض» پس از محاکمه‌ای که طبق گزارش‌ها فاقد روند مناسب و دادرسی عادلانه بوده است، به اعدام محکوم شده‌اند. صدور حکم اعدام علیه این دو کنشگر با واکنش‌های گسترده بین‌المللی روبرو شده است از جمله وزارت خارجه فرانسه و معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روزهای گذشته اقدام قوه قضائیه جمهوری اسلامی در صدور این حکم را محکوم کرده‌اند.سازمان عفو بین‌الملل نیز اتهامات علیه این دو کنشگر را «جعلی و ساختگی» خواند. (رادیو فردا، 20 شهریور ۱۴۰۱)

امام جمعه قم: «امر خدا» بر «امر فیفا» مقدم است!

نماینده على خامنه‌اى رهبر جمهوری اسلامی در قم با انتقاد از حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات مردان از جمله فوتبال «امر خدا» را بر «امر فلان نهاد بین‌المللی» مقدم دانسته و گفته: «حضور زنان در مسابقات فوتبال مردان، باعث “ناهنجاری اخلاقی” شده‌ است!» (کیهان ،21 شهریور 1401)

مجری صداوسیما به دلیل ممنوعیت ورود زنان، بازی را ترک کرد

در جریان دیدار تیم‌های نمادین «ستاره‌های البرز» و «هنرمندان» که به میزبانی شهر کرج برگزار شد، قرار بود طبق دستور معاونت سیاسی امنیتی فرمانداری با حضور زنان تماشاگر برگزار شود. اما مدیران تربیت بدنی استان جلوی ورود زنان را گرفتند.مجتبی پوربخش مجری ورزشی شبکه ورزش، در اعتراض به این تصمیم و عدم حضور زنان، زمین مسابقه را ترک کرد. (ایران وایر، 21 شهریور 1401)

افزایش شمار زنان سرپرست خانوار و تبعیض گسترده در دسترسی به بازار کار

تعداد زنان سرپرست خانوار در ایران به ویژه در مناطق محروم در حال افزایش است؛ موضوعی که هر بار از سوی مسئولان دولتی نادیده گرفته می‌شود.(صدای مردم ، 22 شهریور 1401)

یک شاهد دادگاه مردمی آبان ۹۸: سپاه و قوه قضاییه خانواده‌ام را در ایران گروگان گرفته‌اند

فاطمه خوشرو، از زندانیان اعتراضات سال ۹۸ با انتشار ویدیویی گفت پس از شهادت دادنش در دادگاه بین‌المللی مردمی آبان‌، خانواده او از سوی سپاه و قوه قضاییه «گروگان» گرفته شده و پدرش از محل کار دولتی اخراج شده است.او گفت پدرش تهدید شده در صورت تحویل ندادن دخترش اموالش مصادره می‌شود. (اینترنشنال، 23 شهریور 1401)

مرگ مرموز دختر گمشده | آخرین تماس مقتول با خواهرش

به‌گزارش همشهری‌آنلاین، چند روز قبل خانواده دختری ۲۵ساله به‌نام نسترن که اهل یکی از شهرستان‌های جنوبی کشور بود راهی اداره پلیس شدند و گزارش ناپدید شدن وی را اعلام کردند. آنها می‌گفتند که نسترن آخرین بار برای انجام کاری از خانه خارج شده و دیگر برنگشته است.( همشهری‌آنلاین ،23 شهریور 1401)

مهسا امینی(دختر سنندجی) بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد به کما رفت

خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر آن‌که دختر جوانی پس از درگیری با گشت ارشاد «به خاطر شدت جراحات وارده و آسیب شدید مغزی» در بیمارستان «کسری» تهران تحت درمان قرار دارد.( صدای مردم ، 24 شهریور 1401)

به دلیل عدم دسترسی به وکیل؛ نرگس محمدی از رفتن به جلسه دادگاه امتناع کرد

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین امروز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه، در خصوص پرونده ای که در دوران حبس علیه وی گشوده شده، به دادگاه انقلاب احضار شد. وی به دلیل عدم دسترسی به وکیل و عدم رعایت مواعد ابلاغ از رفتن به دادگاه امتناع کرد.( هرانا، 24 شهریور1401)

دیده‌بان حقوق بشر: مقام‌های ایرانی باید قانون حجاب اجباری را لغو کنند

دیده‌بان حقوق بشر جان باختن مهسا امینی را «ظالمانه» خواند و نوشت: «مقام‌های ایرانی باید قانون حجاب اجباری را لغو و قوانین دیگری که زنان را از استقلال و حقوقشان محروم می‌کند، حذف یا اصلاح کنند.»( اینترنشنال ، 27 شهریور 1401)

قتل مهسا امینی: اعتراضات از سقز به سنندج رسید

پس از خاکسپاری مهسا امینی که پس از بازداشت توسط گشت ارشاد جانش را از دست داد، هزاران نفر از مردم معترض سقز، مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. (ایران وایر، 28 شهریور 1401)

بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران؛ سرکوب نظام‌مند زنان و قتل مهسا (ژینا) امینی را محکوم می‌کنیم

کانون نویسندگاه ایران، طی بیانیه‌ای ضرب و جرح مأموران «گشت ارشاد» و به کما رفتن دختر سقزی و سپس مرگ وی را محکوم کرد و نوشت: خبر هولناک قتل مهسا امینی در شرایطی صورت گرفت که در ماه‌های اخیر بازداشت سپیده رشنو و پخش اعترافات اجباری او نیز خشم عمومی را برانگیخته بود. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 28 شهریور 1401)

بازتاب جهانی جان‌باختن مهسا امینی؛ امیدی به مجازات عاملان نیست و ریشه مشکل جای دیگر است

از رسانه‌های بانفوذ و معروف مانند سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز و رویترز گرفته تا رسانه‌هایی محلی در اقصی نقاط جهان، خبر جان باختن مهسا امینی با بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی رو‌به‌رو شده است.( BBC، 29 شهریور 1401)

کانون کارگردانان سینمای ایران: به ارشاد گشتی پایان دهید

کانون کارگردانان سینمای ایران روز یکشنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان یافتن گشت‌های ارشاد شد و اعلام کرد: «شنیدن خبر مرگ مظلومانه مهسا امینی موجی از خشم و اندوه را بین مردم و اهالی سینما به وجود آورد. کانون کارگردانان سینمای ایران خواستار رسیدگی فوری به این‌ مسئله و مجازات مقصران این واقعه دردناک است. به نظر می‌رسد برای حفظ امنیت روانی زنان و دختران کشورمان و برای حفظ دین و ایمان مردم باید هر چه زودتر به این ارشاد گشتی پایان داد.»( دویچه وله فارسی ،29 شهریور 1401)

تهدید پزشکان برای «کتمان حقیقت»

شماری از پزشکان و کادر درمان بیمارستان کسری در تهران که مهسا امینی در آن بستری شده بود و درگذشت، برای کتمان حقیقت تحت فشار قرار گرفته‌اند و توسط نهادهای امنیتی تهدید شده‌اند. هم‌زمان گروهی از دانشجویان در تهران راهپیمایی و تجمع اعتراضی برگزار کردند.( صدای مردم ، 30 شهریور 1401)

اختصاصی ایران‌وایر؛ فشار بر خانواده مهسا امینی برای اعتراف تلویزیونی

دو روز پس از خاک‌سپاری «مهسا امینی» و اعتصاب‌ بازاریان در برخی شهرهای کردستان و تظاهرات معترضان به سیاست‌های جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف، نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از خانواده امینی خواسته‌اند که طی فراخوانی، اوضاع شهر سقز و شهرهای اطراف را آرام سازد. این در حالی‌ است که هم‌زمان، صداوسیمای جمهوری اسلامی در تلاش است تا خانواده مهسا امینی را مقابل دوربین اعترافات اجباری بنشاند.(ایران وایر، 30 شهریور 1401)

احضار به دادگاه

منزل شخصی شاهین صمیمی و هدی کنعان، توسط نیروهای امنیتی در گرگان تفتیش شد

منزل شخصی شاهین صمیمی و همسر او هدی کنعان زوج بهایی در شهر گرگان به مدرسه موسیقی کودکان هستند توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر تفتیش شد اما حکم بازرسی صادره توسط دادستان گرگان بنان هدی کنعان بود و برخی وسائل آنها از قبیل تبلت، کتب مذهبی، دفتر و آلات موسیقی ارف، فلوت و حتی میز و صندلی های کلاس آموزش موسیقی به کودکان را توقیف کردند و به این زوج اعلام شده تا اطلاع بعدی حق خروج از گرگان را ندارند و با آنها برای احضار و بازجوئی تماس گرفته می شود.” در حالی منزل این زوج بهایی ساکن گرگان تفتیش و برخی لوازم شخصی آنها توقیف شده که طی هفته های اخیر فشارهای امنیتی بر شهروندان بهایی ساکن شهرهای ایران دو چندان شده است. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۶ شهریور ۱۴۰۱)

سه شهروند مسیحی جهت اجرای حکم حبس احضار شدند

ژوزف شهبازیان، سمیه (سونیا) صادق و مینا خواجوی قمی، شهروندان مسیحی طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به دادسرای اوین احضار شدند. در تاریخ ۲۶ مردادماه، حکم ژوزف شهبازیان به ۱۰ سال حبس تعزیری، محرومیت از حقوق اجتماعی، منع خروج از کشور و منع عضویت در دسته جات و گروه ها و تبعید، مینا خواجوی به ۶ سال حبس تعزیزی و سمیه صادق به ۴ سال حبس تعزیری که محکومیت وی به جزای نقدی به مبلغ ۴۰ میلیون تومان تبدیل شده بود، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر انقلاب تهران، عینا تایید شد. این شهروندان به مواردی از جمله “تشکیل دسته و گروه غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور، اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ مسیحیت تبشیری و تشکیل کلیسای خانگی” متهم شده اند. سمیه صادق و مینا خواجوی قمی تیرماه سال ۹۹ به همراه شماری از نوکیشان مسیحی در یک مراسم دینی در منطقه یافت آباد تهران بازداشت و مدتی بعد با قید وثیقه‌ به طور موقت آزاد شدند. ( ایران امروز، ۹ شهریور ۱۴۰۱)

پروین محمدی جهت اجرای حکم حبس احضار شد

پروین محمدی، فعال کارگری امروز دوشنبه ۲۱ شهریورماه جهت اجرای حکم ۱ سال حبس به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. (هرانا، 22 شهریور 1401)

 

احکام صادر شده

اجرای حکم زندان چهارفعال حقوق زنان به دلیل مخالفت با حجاب اجباری و فعالیت مسالمت‌آمیز

اکرم نصیریان، مریم محمدی و اسرین درکاله، سه فعال حقوق زنان، روز یکشنبه ۳۰ مردادماه در پی احضار به شعبه اجرای احکام دادسرای امنیتی «شهید مقدس» برای اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شدند. این فعالان حقوق زنان آذرماه سال ۹۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران تحت محاکمه قرار گرفتند و طی حکمی توسط ایمان افشاری، قاضی این دادگاه، هر یک به چهار سال و دو ماه حبس محکوم شدند که در نهایت حکم دو سال و سه ماه حبس برای هر یک از افراد تایید شد. ناهید شقاقی، دیگر فعال حقوق زنان، نیز در این پرونده به دو سال و سه ماه حبس محکوم شده است. همگی از اعضای انجمن غیر دولتی «ندای زنان ایران» هستند که در زمینه توانمندسازی زنان فعالیت می‌کند.  این افراد به‌خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود و نیز مخالفت با قانون حجاب اجباری به «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «انجام عمل حرام با مصداق بی‌حجابی» متهم شده‌اند. این فعالان حقوق زنان که در سال ۹۸ بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شده بودند، پس از آزادی موقت، از حبس در سلول انفرادی و عدم دسترسی به وکیل مدافع در زمان بازداشت و بازجویی خبر دادند. ( VOAPNN ، ۱ شهریور ۱۴۰۱)

محکومیت یک زوج به چهارسال و چهارماه زندان به دلیل فعالیت سیاسی

«رضا جباریان» و همسرش «الناز اسلامی غریق» که ۲۳ دی‌ماه سال ۱۴۰۰، در فرودگاه بین‌المللی تهران به دست ماموران سپاه بازداشت شده بودند هریک به تحمل چهار سال و چهار ماه حبس محکوم شدند. اتهام این دو تن «اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق تحریک مردم به راهپیمایی» عنوان شده است. محکومیت این دو فعال سیاسی مدعی شده است که بازداشت آن‌ها با همکاری پلیس میت ترکیه انجام شده است. این دو فعال سیاسی در هم‌اکنون در زندان اوین نگهداری می‌شوند. ( IRANWIRE ، 10 شهریور ۱۴۰۱)

دادگاه تجدیدنظر استان تهران؛ سمیه کارگر، به پرداخت جزای نقدی محکوم شد

دادگاه تجدیدنظر استان تهران با صدور دادنامه‌ای سمیه کارگر، را به پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.‌ او پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب تهران، به اتهام‌های اقدام علیه امنیت ملی از طریق مشارکت در اداره گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام، محاکمه شده بود. با توجه به نظریه پزشکی قانونی مبنی بر عدم امکان تحمل کیفر حبس برای خانم ‎سمیه کارگر، مجازات ایشان به جزای نقدی تبدیل و با پرداخت آن پرونده ایشان مختومه شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 15 شهریور ۱۴۰۱)

زهرا صدیقی همدانی کنشگر جامعه ال‌جی‌بی‌تی توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد

زهرا صدیقی همدانی معروف به ”ساره“ ۳۱ ساله اهل نقده (نَغَده) به همراه الهام چوبدار ۲۴ ساله و اهل ارومیه از کنشگران و فعالین جامعه ال‌جی‌بی‌تی در یک پرونده مشترک به اتهام افساد فی الارض از طریق ترویج همجنسگرایی توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند. این دو فعال جامعه رنگین‌کمانی روز یک‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ (۱۶ ژانویه ۲۰۲۲) توسط دادسرای عمومی ارومیه به “فساد فی‌الارض” از طریق “ترویج همجنسگرایی” و “ترویج مسیحیت” و “ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی” متهم شده بودند. سازمان عفو بین‌الملل در متنی که در کانال تلگرامی آن منشر شده گفته است “مبنای احکام صادره دلایل تبعیض‌آمیز مرتبط با هویت جنسیتی و یا گرایش جنسی واقعی یا مفروض این دو زن داشته” و در مورد زهرا صدیقی همدانی، فعالیت‌های مسالمت‌آمیز او در دفاع از حقوق جامعه همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، فراجنسیتی و بیناجنسی است. عفو بین‌الملل ضمن محکوم کردن این مجازات، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است فورا احکام صادره علیه زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را لغو و آن‌ها را آزاد کنند. ( هه‌نگاو، 17 شهریور ۱۴۰۱)

صدور حکم حبس برای یک مادر و فرزند ۱۶ ساله‌اش به اتهام فعالیت سیاسی

یک فعال زن اهل پیرانشهر به نام آمنه یگانه به همراه فرزند ۱۶ ساله‌اش زانیار بهجت توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت به حبس محکوم شدند. این حکم به اتهام همکاری با حزب دمکرات کُردستان ایران برای این دو شهروند صادر و رسماً به آنها ابلاغ شده است. ( هه‌نگاو، 17 شهریور ۱۴۰۱)

کژال نصری فعال مدنی کُرد به ۵ سال حبس محکوم شد

کژال نصری از فعالین مدنی و فرهنگی ساکن روستای تنگیسر از توابع سنندج که آذر ماه سال گذشته بازداشت و پس از یک ماه با وثیقه آزاد شده بود، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به تحمل پنج سال حبس تعلیقی محکوم گردید. (هه نگاو، 22 شهریور 1401)

دادگاه کیفری بندرعباس؛ جلسه محاکمه حسن عباسی و زینب نورالدینی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام حسن عباسی و زینب نورالدینی، فعالان رسانه ای برگزار شد. این افراد پیش تر به اتهام هایی همچون فعالیت تبلیغی علیه نظام، تفهیم اتهام شده بودند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی  ،22 شهریور 1401)

زندگی ساره، فعال رنگین کمانی زیر حکم اعدام به روایت خودش

نام «زهرا صدیقی همدانی»، مشهور به «ساره» را احتمالا شنیده‌اید؛ زنی از جامعه LGBTQ (جامعه رنگین‌کمانی) که در شهریور۱۴۰۱، توسط دادگاه انقلاب «ارومیه» به همراه «الهام چوبدار» به اعدام محکوم شده‌اند. پیش‌تر گفته می‌شد که آن‌ها به‌خاطر «ترویج همجنس‌گرایی»، «ترویج مسیحیت» و «ارتباط با رسانه‌های معاند» به اعدام محکوم شده‌اند، اما خبرگزاری قوه‌قضاییه ضمن تایید حکم اعدام برای آن‌ها اعلام کرد، که این حکم بر اساس اتهام «فساد فی‌الارض» از طریق «قاچاق انسان» صادر شده است. درباره هم توسط سازمان «شش رنگ» منتشر شده است. از الهام چوبدار نیز صرفا چند ویدیو در «تیک‌تاک.» «ایران‌وایر» در این گزارش، بر اساس ویدیوی گفت‌وگوی کامل ساره با «سنگر اکرایی»، فعال جامعه‌ رنگین‌کمانی که در اختیار «ایران وایر» قرار گرفته، وجوه دیگری از او را بیان می‌کند. زنی که ضمن فعالیت‌هایش در عرصه جامعه رنگین‌کمانی، صاحب یک برند محصولات آرایشی و بهداشتی در «اربیل» عراق است و قرار بود آلبوم خوانندگی‌اش منتشر شود؛ مادر دو فرزند که می‌خواست صدای جامعه رنگین‌کمانی باشد و حالا زیر حکم اعدام قرار دارد.(ایران وایر، 23 شهریور 1401)

جلسه رسیدگی به اتهامات پروین محمدی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد

پروین محمدی، فعال کارگری در شعبه‌ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و با قرار کفالت به شیوه موقت آزاد شد. خانم محمدی پیشتر در خصوص این پرونده به صورت غیابی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.( هرانا ،24 شهریور 1401)

تایید محکومیت فاطمه بهمنی به جزای نقدی توسط دادگاه انقلاب شازند

حکم جزای نقدی فاطمه بهمنی، فعال صنفی معلمان به دلیل اقدام به اعتراض خارج از فرصت زمانی قانونی توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شازند تایید شد. ( هرانا ،25 شهریور 1401)

محکومیت ملیکا قراگوزلو، معترض حجاب اجباری، به ۳ سال و ۸ ماه زندان

وکیل ملیکا قراگوزلو، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی و معترض حجاب اجباری، خبر داد که موکلش به تحمل ۳ سال و ۸ ماه زندان و محرومیت اجتماعی محکوم شده است.( رادیو فردا ، 30 شهریور)

بازداشت

بهیه معنوی پور، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد

بهیه معنوی‌پور شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شد. آزادی خانم معنوی‌پور با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. بهیه معنوی‌پور ۳۲ ساله همزمان با چند تن دیگر از شهروندان بهایی ساکن شیراز روز سه شنبه ۲۸ تیر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ماموران در هنگام بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کردند. وی پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شدند. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی مدنی، ۵ شهریور ۱۴۰۱)

واله زمانی، فعال کارگری با تودیع قرار وثیقه دو میلیارد تومانی به صورت موقت آزاد شد

واله زمانی، فعال کارگری و از اعضای سندیکای نقاشان ساختمانی استان البرز، پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.‌ بر اساس این گزارش، این فعال کارگری از تاریخ ۹ خردادماه ۱۴۰۱، در بازداشت و تحت بازجویی بود. وی  پس از اتمام بازجوئی ها و تبدیل قرار وی به وثیقه ای به مبلغ دو میلیارد تومان تومان تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.”
این فعال کارگری از لحظه بازداشت خود از دسترسی به خدمات پزشکی و حق درمان برای معاینه و مراجعه به پزشک متخصص محروم و به مدت طولانی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات محبوس و تحت بازجویی قرار گرفته بو‌د.‌ ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۷ شهریور ۱۴۰۱)

یک ماه بی‌خبری از سرنوشت سوما علیزاده شهروند بازداشت شده اهل بوکان

سوما علیزاده ۲۹ ساله و اهل بوکان روز دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ (۲۵ جولای ۲۰۲۲) توسط نیروهای اداره اطلاعات بوکان بازداشت و روز سه‌شنبه ۴ مرداد به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شده بود. وی روز شنبه ۸ مرداد پس از آنکه توسط ماموران امنیتی زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته به مکان نامعلومی منتقل شد و از آن زمان هیچ اطلاعی از سرنوشت و محل نگهداریش در دسترس نیست و پیگیری‌های خانواده‌اش نیز در این زمینه بی‌نتیجه مانده است. هه‌نگاو پیشتر گزارش داده بود که سوما علیزاده توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت متهم شده است. ( هه نگاو، ۹ شهریور ۱۴۰۱)

خانواده سپیده رشنو به‌شدت تحت فشار هستند

اواخر تیرماه سال جاری ویدئوی درگیری دو زن در اتوبوس بی‌آر‌تی بر سر حجاب به دستگیری یکی از این زنان یعنی سپیده رشنو منجر شد. پس از خبر دستگیری بود که کاربران در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ سپیده رشنو کجاست؟ از نهادهای قضائی درباره سرنوشت او پرسیده بودند. تا اینکه هشتم مرداد، صداوسیما در بخشی از برنامه خبری ۲۰:۳۰ به پخش اعترافات او پرداخت. همچنین ۲۹ مرداد جلسه تفهیم اتهام «سپیده رشنو»، با توجه به کیفرخواست صادره و ارجاع پرونده به این شعبه، برگزار و کیفرخواست متهم به او ابلاغ شد. حجت‌الاسلام‌ افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، با اشاره به برگزاری جلسه تفهیم اتهام «سپیده رشنو» با توجه به کیفرخواست صادرشده و ارجاع پرونده به این شعبه، تأکید کرد: متهم از مفاد پرونده، اتهامات و ادله انتسابی که دایر بر اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین و فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا بود، آگاه شد تا جهت دفاع از خود، با توجه به مفاد کیفرخواست صادره، در جلسه رسیدگی آمادگی لازم را کسب کند. سه روز پس از اعلام اتهامات سپیده رشنو، دختری که در پی درگیری لفظی با یک شهروند در اتوبوس بی‌آر‌تی بر سر حجاب دستگیر شده بود، بالاخره وکیل پرونده او بنام نعیم‌رضا نظامی‌چهارمحالی، وکیل پایه‌یک دادگستری، وکیل سپیده رشنو معرفی شد. سامان رشنو برادر سپیده هم در گفت‌وگو با «شرق» عنوان کرد: «ما در تمام این مدت با رسانه‌ها حرفی نزدیم به خاطر اینکه نمی‌خواستیم تنش‌ها افزایش یابد. حالا که وکیل پرونده را به دست گرفته و جریان قانونی طی می‌شود، ترجیح دادیم گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های داخلی و رسمی که قابل اعتماد است، داشته باشیم. حالا فقط می‌خواهیم خواهرم هرچه زودتر از زندان بیرون بیاید و در کنار خانواده‌اش باشد تا همه ما هم کمی به آرامش برسیم».  سرانجام سپیده رشنو روز سه‌شنبه ۸ شهریور (۳۰ اوت) به قید وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. ( دویچه وله، ۹ شهریور  ۱۴۰۱)

سارا سیاهپور، معلم و فعال صنفی فرهنگیان در استان‌های البرز و تهران، بازداشت شد

سارا سیاهپور، معلم و فعال صنفی فرهنگیان در استان‌های البرز و تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. براساس این گزارش، ماموران امنیتی پس از بازداشت سارا سیاهپور این فعال صنفی فرهنگیان را به خانه اش منتقل و پس از تفتیش برخی لوازم شخصی وی را نیز توقیف کردند. همچنین، سار سیاهپور ساعاتی پس از بازداشت در یک تماس تلفنی کوتاه به خانواده خود اعلام کرده که در بازداشتگاه بسر می برد اما مکان این بازداشتگاه و ارگان بازداشت کننده اعلام نشده است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، ارگان بازداشت کننده و مکان نگهداری سارا سیاهپور اطلاعی در دسترس نیست.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 10 شهریور ۱۴۰۱)

مرضیه مرادویسی، فعال مدنی، احضار و جهت اجرای حکم حبس بازداشت شد

مرضیه مرادویسی، فعال مدنی و از اعضای کمپین(ژیانه وه ی کردستان)، پس از احضار شعبه اجرای احکام دادسرای شهر سنندج، بازداشت و برای تحمل حبس تعزیری دو ساله خود به بند کانون اصلاح و تربیت این شهر منتقل شد .‌او پیش تر توسط دادگاه انقلاب این شهر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.لازم به ذکر است، این فعال مدنی، در تاریخ ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی با اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) محاکمه و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، به تحمل ۲ سال حبس تعزیری با احتساب روزهای بازداشت اولیه محکوم شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۰ شهریور ۱۴۰۱)

بازداشت دو فعال مدنی در سنندج جهت اجرای حکم حبس

دو فعال مدنی و از اعضای کمپین خیریه ”ژیانه‌وه‌ کُردستان“ در سنندج به نام‌های علی ‌الله‌ویسی و مرضیه مرادویسی پس از احضار به اجرای احکام دادگاه انقلاب سنندج بازداشت و جهت سپری نمودن دوران پنج ماهه محکومیت خود به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. فردین رحیمی یکی دیگر از اعضای این کمپین روز سه‌شنبه هفته گذشته ( ۱ شهریور (۲۳ آگوست) پس از احضار به اجرای احکام دادگاه انقلاب سنندج بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شده بود. اردیبهشت ماه امسال هفت نفر از اعضای انجمن خیریه ژیانه‌وه (احیاء)کُردستان به نام‌های علی الله‌ویسی، فردین رحیمی، عطا رضاربابی، قانع خاطری، مرضیه مرادویسی، سیروان عبداللهی و مهدی صیفی توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی حسین سعیدی به اتهام ”همکاری با حزب کومله کُردستان ایران“ و ”تشکیل گروه غیرقانونی“ به حبس محکوم شدند. بر طبق حکم صادره، عطا رضاربابی به ۲ سال حبس تعلیقی و ۶ نفر دیگر هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. ( هه‌نگاو، 12 شهریور ۱۴۰۱)

بازداشت فرشته حسینی فعال زن اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی

یک فعال زن اهل بوکان با هویت فرشته حسینی که از بند قرنتطینه زندان مرکزی ارومیه به بند زنان این زندان منتقل شده بود، ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ (۳ سپتامبر ۲۰۲۲) به مکان نامعلومی منتقل شد. او ۸ شهریور (۳۰ آگوست) از یکی از بازداشتگاهای امنیتی به بند قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل شده بود. او را به همکاری با یکی از احزاب کُوردستانی اپوزسیون حکومت متهم کرده‌اند. ( هه‌نگاو، 14 شهریور ۱۴۰۱)

سخنگوی ستاد امر به معروف: ۳۰۰ سرشبکه دشمن برای مبارزه با حجاب بازداشت شده‌اند

علی خانمحمدی سخنگوی ستاد امر به معروف از شناسایی و دستگیری «باندهای مبارزه با عفاف و حجاب» توسط وزارت اطلاعات خبر داد و گفت: «۳۰۰ سرشبکه که با روش‌های مختلف با حجاب مبارزه می‌کردند، دستگیر شدند.» اجرای سیاست‌های سختگیرانه‌تر در زمینه حجاب اجباری با عنوان «قانون عفاف و حجاب» در ماه‌های اخیر با فشار گسترده‌تری بر زنان ایرانی همراه بوده است. معاون دادستان مشهد هم خبر داده بود که از این پس، نیروهای انتظامات بوستان‌ها می‌توانند مروج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشند و برای انجام این فریضه الهی اقدام کنند. (اینترنشنال، 14 شهریور ۱۴۰۱)

گزارشی از آخرین وضعیت لیلا حسین زاده، بازداشت و بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز

لیلا حسین زاده، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی جهت بازجویی به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ متعلق به اداره اطلاعات شیراز محبوس و تحت بازجویی است. این فعال دانشجویی، در تاریخ ۹ اسفند ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور ، به تحمل پنج سال حبس تعزیری و بعنوان مجازات تکمیلی هم به دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد. این حکم پس از اعتراض و ارجاع پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران عینا تائید شد. لیلا حسین زاده، از بابت پرونده ای دیگر هم در تاریخ ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۰، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت و جهت بازجوئی به سلول انفرادی در بند۲۰۹ زندان اوین منتقل و پس از انتقال به بند زنان در زندان عادل آباد شیراز در تاریخ ۲دی ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه ای به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. این فعال دانشجوئی، پیشتر و در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۶، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده به تحمل شش سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور، محکوم شده بود. این حکم پس از تشکیل دو جلسه دادرسی در تاریخهای ۳۰ مهرماه ۱۳۹۷ و ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد. سپس بعد از یک دوره بی خبری از او مجددا او را به بازداشتگاه نیروی انتظامی شیراز منتقل کرده‌اند. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 17 شهریور ۱۴۰۱)

ابتلای ۲ نفر از بهاییان بازداشت شده در قائمشهر به کرونا

سامیه قلی نژاد و بیتا حقیقی دو تن از جوانان بهائی بازداشت شده در قائم‌شهر به بیماری کرونا در زندان مبتلا شده‌اند و تاکنون از خدمات درمانی لازم محروم بوده‌اند. یادآوری می‌شود، در روز چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ ماموران اداره اطلاعات مازندران، دوازده جوان محروم از تحصیل بهائی را که در منزل یکی از دوستانشان در قائم‌شهر جمع شده و از روی علاقه شخصی به گفتگو در زمینه تعلیم و تربیت مشغول بودند، دستگیر کردند. همان روز، دو جوان بهائی دیگر هم در منازل‌شان در قائم‌شهر بازداشت می‌شوند. (IRANWIRE، 17 شهریور ۱۴۰۱)

زندان کچویی کرج؛ ناهید شیرپیشه، از تماس و ملاقات با خانواده خود محروم شد

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، از جان باختگان اعتراضات آبان ۹۸،‌ محبوس در زندان کچویی کرج با دستور مسئولان زندان از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شد. وی با گذشت ۵۹ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 18 شهریور ۱۴۰۱)

دادگاه انقلاب تهران؛ دو شهروند مسیحی جهت تحمل محکومیت حبس خود بازداشت شدند

روز سه‌شنبه هشت شهریور ماه ۱۴۰۱، ملیحه نظری، نوکیش مسیحی و روز پنج شنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۱، ژوزف شهبازیان، شهروند ارمنی تبار، جهت سپری کردن دوران محکومیت حبس تعزیری خود پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای زندان اوین بازداشت و به این زندان منتقل شدند.‌ بر اساس این گزارش، دادگاه انقلاب تهران، ملیحه نظری را به تحمل شش سال حبس تعزیری و ژوزف شهبازیان را هم به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و محرومیت‌های اجتماعی محکوم کرده بود.‌ بازداشت این دو شهروند مسیحی برای تحمل حبس تعزیری در پی احضار آنها به شعبه یک اجرای احکام دادسرای زندان اوین صورت گرفته است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 19 شهریور ۱۴۰۱)

اداره اطلاعات قائمشهر؛ تداوم بازداشت، بلاتکلیفی و ممانعت از آزادی چهار شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه

چهار شهروند بهایی بازداشت شده به نام‌های نگار دارابی، سامیه قلی نژاد، بیتا حقیقی و بصیر صمیمی، در شهرستان قائمشهر علیرغم وضعیت وخیم جسمانی در پی ممانعت مسئولان قضایی و اداره اطلاعات قائمشهر با آزادی این شهروندان به صورت موقت و تودیع قرار وثیقه بطور بلاتکلیف به سر می برند.‌(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،25 شهریور 1401)

سنندج؛ ماموران امنیتی با تماس تلفنی و حضور در محل کار ژینا مدرس گرجی، فعال زنان او را تهدید به بازداشت کردند

همزمان با برگزاری مراسم خاکسپاری ژینا امینی (مهسا امینی) در شهر سقز و حمله نیروهای انتظامی به شرکت کنندگان در این مراسم و تجمعات اعتراضی شهروندان در این شهر، نیروهای امنیتی در تماس‌های تلفنی با فعالان مدنی و سیاسی در شهرهای دیگر کردستان آنها را تهدید به بازداشت کردند. (شبکه حقوق بشر کردستان،28 شهریور 1401)

پدر مهسا امینی با رد بیمار بودن دخترش «فیلم بازداشتگاه» را تقطیع‌شده دانست

پدر مهسا امینی با انتقاد از پخش فیلم تقطیع شده بازداشتگاه گشت ارشاد از صداوسیمای جمهوری اسلامی، ادعای مطرح شده توسط رسانه‌ها و برخی مقامات جمهوری اسلامی درباره بیماری دخترش را دروغ خوانده و گفته است مهسا صرع یا بیماری زمینه‌ای نداشت.( VOAPNN، 29 شهریور1401)

بازداشت فاطمه ضیایی آزاد و انتقال وی به زندان اوین

فاطمه (حوریه) ضیایی آزاد، زندانی سیاسی سابق توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.(صدای بازداشت شدگان ، 29 شهریور 1401)

امر به معروف و نهی از منکر دو زن همراه با درگیری فیزیکی در تهران بازداشت شدند

در پی دخالت فردی با عنوان(امر به معروف) به نوع پوشش دو زن و درگیری فیزیکی بین آنها دو نفر بازداشت شدند.‌(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، 30 شهریور 1401)

اعدام

اعدام پنج زندانی بلوچ از جمله یک زن در زندان مرکزی زاهدان

کانون حقوق بشر ایران؛ سحرگاه امروز شنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ حکم اعدام پنج زندانی بلوچ بنامهای خالد رئیسی، امرالله بسیج، عبدالنصیر شه بخش، هوشنگ کرد و یک زن با هویت نامشخص همگی با اتهام قتل در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد. (کانون حقوق بشر ایران ، 21 شهریور 1401)

زندان و زندانی

اجرای حکم زندان سه فعال حقوق زنان به دلیل مخالفت با حجاب اجباری و فعالیت مسالمت‌آمیز

گزارش‌ها از ایران حاکی است که اکرم نصیریان، مریم محمدی و اسرین درکاله، سه فعال حقوق زنان، روز یکشنبه ۳۰ مردادماه در پی احضار به شعبه اجرای احکام دادسرای امنیتی «شهید مقدس» برای اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شدند. این فعالان حقوق زنان آذرماه سال ۹۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران تحت محاکمه قرار گرفتند و طی حکمی توسط ایمان افشاری، قاضی این دادگاه، هر یک به چهار سال و دو ماه حبس محکوم شدند که در نهایت حکم دو سال و سه ماه حبس برای هر یک از افراد تایید شد. ناهید شقاقی، دیگر فعال حقوق زنان، نیز در این پرونده به دو سال و سه ماه حبس محکوم شده است. این افراد به‌خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود و نیز مخالفت با قانون حجاب اجباری به «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «انجام عمل حرام با مصداق بی‌حجابی» متهم شده‌اند. (VOAPNN، 1 شهریور 1401)

اتمام دوران مرخصی نوشین جعفری

نوشین جعفری، عکاس هنری و زندانی سیاسی، در پی مخالفت مسئولان قضایی با تمدید مرخصی علیرغم درخواست اعاده دادرسی برای تحمل ادامه حبس تعزیری خود به زندان اوین بازگشت. این زندانی سیاسی در حال تحمل حبس تعزیری ۴ ساله خود است. در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸، نوشین جعفری، به اتهام فعالیت در اکانت توئیتری یار دبستانی، در پی یورش نیروهای امنیتی، بازداشت و پس از انتقال به یکی از بندهای امنیتی زندان اوین و طی‌ مراحل بازجویی و تفهیم اتهام در تاریخ ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه آزاد شد. و در بهمن ماه ۱۳۹۹، پس از احضار به شعبه اجرای احکام دادسرای زندان اوین برای تحمل حبس تعزیری خود بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد و چندی پیش به همراه زنان دیگر زندانی سیاسی به زندان اوین منتقل شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱ شهریور ۱۴۰۱)

حنان هاشمی، شهروند بهایی با اتمام مراحل بازجویی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

حنان هاشمی، شهروند بهایی ساکن شیراز و محبوس و بلاتکلیف در زندان عادل آباد، پس از تودیع وثیقه ای به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان به صورت موقت آزاد شد آزادی حنان هاشمی، پس از تحمل ۳۴ روز بازداشت و بازجویی های فشرده و تحمل بلاتکلیفی صورت گرفته و باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادرسی خود باشد. حنان هاشمی، در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران اداره اطلاعات شیراز بازداشت و جهت‌ بازجویی و تشکیل پرونده به بازداشتگاه این ارگان امنیتی موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد اتمام بازجوئی ها به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بود. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱ شهریور ۱۴۰۱)

16 زندانی سیاسی زن زندان اوین در مورد شرایط حاکم بر زندان‌ها ابراز نگرانی کردند

16 زندانی سیاسی زن زندان اوین با انتشار نامه‌ای نسبت به شرایط حاکم بر زندان‌ها ابراز نگرانی کردند. در این نامه که از جمله به امضای هستی امیری، نرگس ادیب، فریبا اسدی، سپیده قلیان، گلاره عباسی، صبا کردافشاری، عالیه مطلب‌زاده و نرگس محمدی رسیده، نسبت به شیوع کرونا در بند زنان زندان اوین و همزمان افزایش ناگهانی و به گفته آن‌ها «بی‌رویه» شمار زندانیان هشدار داده شده‌ است. نویسندگان این نامه همچنین تاکید کرده‌اند که در چنین شرایطی شمار افراد با فضا و امکانات بند تناسب ندارد و نبود فضای مناسب برای جداسازی و قرنطینه افراد مبتلا جان زندانیان را به خطر انداخته‌است. (رادیو فردا، 2 شهریور ۱۴۰۱)

ملیکا قره گوزلو، از معترضان به حجاب اجباری، با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

ملیکا قره گوزلو، دانشجوی رشته روزنامه نگاری و از معترضان به حجاب اجباری، پس از طی مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه این به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از زندان اوین آزاد شد.  در تاریخ ۲۲تیر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به سلول انفرادی یکی از بندهای امنیتی زندان اوین منتقل شده بود. این دانشجوی رشته روزنامه نگاری پیشتر هم در تاریخ ۷ اسفند ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم، از بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۹، توسط کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه لغو شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۳ شهریور ۱۴۰۱)

فرنگیس مظلوم علیرغم ناتمام ماندن درمانش به زندان بازگردانده شد

فرنگیس مظلوم، فعال مدنی و مادر سهیل عربی، علیرغم ناتمام ماندن درمان به زندان بازگردانده شد. یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این زندانی به هرانا گفت: «امروز خانواده خانم مظلوم پس از حضور در بیمارستان متوجه شدند که مادرشان روز گذشته به زندان منتقل شده است، این در صورتی است که پزشک جراح قلب بیمارستان طالقانی، ضمن تاکید بر انجام عمل آنژیوی قلب، به خانواده خانم مظلوم اعلام کرده بود که روز پنجشنبه عمل جراحی وی انجام خواهشد. حالا این انتقال زودهنگام موجب افزایش نگرانی آنها شده است.» وی در حال تحمل حبس تعزیری ۱ ساله خود است. وی در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۴۰۱، با توجه به‌ دریافت ابلاغیه قبلی پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام دادسرای زندان اوین بازداشت و برای تحمل حبس به این زندان منتقل شد و این در حالی است که از بیماری قلبی، و مشکلات حرکتی در رنج است و تحمل کیفر و محیط زندان برای او مناسب نیست. فرنگیس مظلوم، در تاریخ ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مظلوم، بدون تشکیل جلسه دادرسی بصورت غیابی با اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق ارتباط گیری با سازمان مجاهدین خلق به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، هم به تحمل ۱سال حبس تعزیری محکوم شده بود. ( ایران امروز، ۴  شهریور ۱۴۰۱)

مخالفت با اعزام به مرخصی نرمین احمد‌آبادی زندانی سیاسی ۶۱ ساله کُرد

طی روزهای اخیر با درخواست اعزام مرخصی نرمین احمد‌آبادی ن که از پنج‌ ماه پیش در بند زنان زندانی مرکزی ارومیه محبوس است، مخالفت شده و مسئولین زندان مرکزی ارومیه این زندانی سالخورده را از حق اعزام به مرخصی محروم کرده‌اند. نرمین احمد‌آبادی شهروند ۶۱ ساله اهل بوکان که در زندان مرکزی ارومیه محبوس است، خرداد ماه امسال (ژوئیه) توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “همکاری با حزب آزادی کُردستان” (پاک) به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده است. هه‌نگاو پیشتر گزارش داده بود که “ نشست رسیدگی به اتهامات نرمین احمد‌آبادی به صورت الکترونیکی برگزار شده و بر طبق حکم صادره این شهروند به ۱ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده است. ( هه نگاو، ۶ شهریور ۱۴۰۱)

گزارشی از آخرین وضعیت منیره عربشاهی و یاسمن آریانی در زندان کچویی کرج

منیره عربشاهی و یاسمن آریانی، فعالان مدنی دوران محکومیت ۵ سال و ۶ ماهه خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند ۴ زندان کچویی کرج سپری می کنند. خانم عربشاهی از رسیدگی پزشکی مناسب محروم است. خانم عربشاهی پس از انجام عمل جراحی تیروئید و تخلیه کامل آن، می‌بایست هر ۱۰ روز یکبار به جهت انجام آزمایشاتی به بیمارستان خارج از زندان اعزام شود؛ امری که با کارشکنی مسئولان زندان نهایتا هر ماه یکبار صورت می گیرد.” یاسمن آریانی در تاریخ ۴ اسفندماه سال گذشته، در پی اعتراض به محرومیت از امتیازات ناچیزی که به دلیل شرکت در فعالیت های فرهنگی زندان از جمله کتابخانه و تئاتر به زندانیان تعلق میگیرد، توسط چند تن از زندانیان جرائم عمومی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. دختر خانم عربشاهی، یاسمن آریانی از مخالفان حجاب اجباری در حالی که در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۷ با پایان حبس از بابت محکومیت پیشین خود از زندان اوین آزاد شده بود، در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۸ مجددا بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شد. این دختر و مادر زندانی مردادماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه محاکمه و هرکدام از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۱۶ سال حبس تعزیری و در مرحله تجدیدنظر هرکدام مجموعا به ۹ سال و ۷ ماه حبس محکوم شدند. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال و شش ماه زندان در خصوص هر یک از آنها قابل اجرا است. ( هرانا، ۶ شهریور ۱۴۰۱)

گزارشی از آخرین وضعیت گلاره عباسی، زندان سیاسی محبوس در زندان اوین

گلاره عباسی، ساکن تهران، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در حالی دوران حبس تعزیری دو سال و شش ماه خود را سپری می‌کند از حقوق اولیه یک‌زندانی از جمله حق درمان و یا اعزام به مرخصی محروم است.‌ گلاره عباسی، در مراحل دادرسی، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، به تحمل ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم و در حال سپری کردن دوران حبس خود است.‌ ”گلاره عباسی، از بیماری رماتیسم، آرتروز گردن و دیسک‌کمر در رنج است اما با توجه به محدودیت امکانات درمانی در بهداری زندان اوین بنا به تجویز پزشکان باید به مرکز درمانی تخصصی اعزام شود اما علاوه عدم اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان تاکنون از حق اعزام به مرخصی و یا استفاده از آزادی مشروط نیز محروم مانده است.” ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۶ شهریور ۱۴۰۱)

گزارشی از آخرین وضعیت سمانه سعیدی

سمانه سعیدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین دوان حبس تعزیری خود را سپری می کند.‌ او پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌هایی همچون اجتماع و تبانی و به قصد بر هم زدن امنیت کشور، توهین به مقدسات در فضای مجازی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این زندانی سیاسی از بیماری سندروم فیبردار میالیژ در رنج است و این بیماری با توجه به شرایطی که در فرد ایجاد می کند منجر به اختلالات حرکتی در فرد می شود. همچنین سمانه سعیدی علیرغم سپری کردن بخشی از حبس تعزیری خود از حق استفاده از آزادی مشروط محروم است. لازم به ذکر است، سمانه سعیدی، در مردادماه ۱۳۹۹، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در تهران به اتهام فعالیت در فضای مجازی، بازداشت و پس از انتقال به بند۲الف و طی مراحل بازجویی در شعبه یک بازپرسی دادسرای زندان اوین تفهیم اتهام شد.‌ با آغاز مراحل دادرسی، سمانه سعیدی، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری به اتهام (اجتماع و تبانی و به قصد بر هم زدن امنیت کشور) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام(توهین به مقدسات در فضای مجازی) به تحمل پنج سال حبس تعزیری و از به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی اشد مجازات یعنی تحمل پنج سال حبس تعزیری برای سمانه سعیدی لازم به اجرا شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۹ شهریور ۱۴۰۱)

خودکشی یک زندانی چند روز پس از بازداشت در زندان ارومیه

یک زندانی به نام شهرود جعفری در بهداری زندان مرکزی ارومیه از طریق حلق‌آویز کردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، این شهروند ۳۲ ساله اهل ارومیه هفته گذشته به اتهام «قتل عمد» بازداشت و به زندان مرکزی ارومیه انتقال یافته بود. در این گزارش اشاره‌ای به دلیل خودکشی این زندانی نشده است. زندان مرکزی ارومیه یکی از امنیتی ترین زندان‌های ایران است که اخبار اعمال خشونت علیه زندانیان به تناوب از آن منتشر می‌شود. ( ایران وایر، ۹ شهریور ۱۴۰۱)

ممانعت از اعزام زندانی سیاسی فروغ تقی پور به بیمارستان

فروغ تقی پور، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین ۸ شهریورماه ۱۴۰۱، علیرغم وضعیت نامناسب جسمانی، به دلیل مخالفت وی با انتقال با دستبند از اعزام به بیمارستان محروم ماند. پیشتر پزشک بهداری زندان قرچک ورامین و اکنون پزشک بهداری زندان اوین به دلیل وخیم بودن مشکلات گوارش نسبت به اعزام وی به بیمارستان و انجام آزمایش تاکید داشته اند. اما ساعت ۸ صبح روز گذشته، رئیس زندان از اعزام وی بدون دستبند، مخالفت کرد و خانم تقی پور از درمان محروم ماند. (صدای بازداشت شدگان، 10 شهریور ۱۴۰۱)

ضرب و شتم مریم اکبری منفرد در زندان سمنان

روز دوم شهریور ۱۴۰۱ آتنا دائمی فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق از ضرب و شتم مریم اکبری منفرد زندانی سیاسی که ۱۳ سال است بدون حتی یک روز مرخصی در حبس است خبر داد. به نوشته آتنا دائمی خانم اکبری منفرد به دلیل اینکه فرزندانش بدون چادر در سالن ملاقات حاضر شده بودند توسط افرادی که به هویت یا مسئولیت آن‌ها اشاره‌ای نشده است مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. مریم اکبری منفرد در دی‌ماه ۱۳۸۸ به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی در عاشورای آن سال در منزل مسکونی خود بازداشت و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به ۱۵ سال زندان محکوم شد. او که از خانواده‌های دادخواه زندانیان سیاسی دهه ۶۰ است ۱۳ سال از دوران محکومیت خود را بدون حتی یک روز مرخصی سپری کرده است. مریم اکبری منفرد که در حال حاضر به زندان سمنان تبعید شده است با اتهاماتی نامعلوم مجددا با پرونده کیفری تازه‌ای روبرو شده است که اوایل مرداد سال جاری علیه او تشکیل شده است. ۸ شهریورماه ۱۴۰۱ بنا بر حکم صادر شده از سوی قوه قضاییه این زندانی سیاسی برای مدت سه ماه ممنوع‌الملاقات شده است. (ایران وایر، 10 شهریور ۱۴۰۱)

نرگس محمدی از ایست قلبیِ چهار زن زندانی در اوین در کمتر از یک ماه خبر داد

نرگس محمدی، کنشگر مدنی، از بروز حمله قلبی در چهار زن محبوس در زندان اوین طی کمتر از یک ماه خبر داد. خانم محمدی در یادداشت کوتاهی در اینستاگرام، اسامی سه تن از این زنان را فریبا اسدی، زهرا صفائی و فرنگیس مظلوم اعلام کرده است. وی تاکید کرده که هر چهار نفر این زندانیان زن، به بیمارستان انتقال داده شده و بستری شدند. آنها نسبت به شیوع کرونا در بند زنان زندان اوین و همزمان افزایش ناگهانی و به گفته آن‌ها «بی‌رویه» شمار زندانیان هشدار داده بودند. نرگس محمدی پیش از این در پیامی از زندان اوین با اشاره به ازدحام «بی‌سابقه» زندانیان «سیاسی و عقیدتی» در بند زنان، این وضعیت را «نشانه‌ای از شدت گرفتن سرکوب» جمهوری اسلامی خوانده بود که «تمام آحاد جامعه را هدف قرار داده است. همچنین پرونده‌سازی جدید برای نرگس محمدی با اتهام « محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین » می باشد. مصطفی نیلی، وکیل نرگس محمدی، روز هشتم شهریور از پرونده و تفهیم اتهام جدید برای موکلش در زندان اوین خبر داده و همزمان اعلام کرده بود که رای تجمیعی درباره پرونده‌های قبلی خانم محمدی و میزان محکومیتش به او و موکلش ابلاغ نشده است. ( رادیو فردا، 12 شهریور ۱۴۰۱)

رها عسکری زاده جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد

رها (راحله) عسکری‌ زاده، روزنامه نگار، عکاس و فعال حوزه زنان، ۱۲ شهریورماه، جهت تحمل دوران محکومیت دو ساله خود راهی زندان اوین شد. رها عسکری زاده ۷ آذرماه ۹۸ هنگام خروج از ایران در فرودگاه بین المللی خمینی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. او از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع تبانی” به ۲ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در گروه‌های سیاسی و مطبوعات محکوم شده بود. (هرانا، 14 شهریور ۱۴۰۱)

ادامه فشارها بر زندانیان سیاسی و «وخامت» حال جسمی برخی از آنان

گزارش جدید جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، که عدم دسترسی زندانیان به مراقبت‌های پزشکی را زیر عنوان «محرومیت عامدانه از حق حیات» قرار داده است، خبرها از ایران حاکی از وخامت حال چند تن از زندانیان سیاسی و عدم رسیدگی به وضعیت آنان است. مادر بهنام موسیوند: جان فرزندم را نجات دهید. همچنین کانون نویسندگان ایران نوشت: سلامت آرش گنجی در خطر است. سمیه کارگر، زندانی سیاسی، که با وجود یک بیماری نادر چشمی به مدت یک سال و نیم در زندان‌های اوین و قرچک ورامین محبوس بود، سرانجام با نظریه سازمان پزشکی قانونی آزاد شد. و محرومیت شکیلا منفرد از تماس تلفنی به دستور سپاه. (VOAPNN، 15 شهریور ۱۴۰۱)

سعدا خدیرزاده زندانی سیاسی کُرد به مکان نامعلومی منتقل شد

سعدا خدیرزاده ۳۲ ساله و اهل پیرانشهر روز پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ (۱۴ اکتبر ۲۰۲۱) توسط نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد. وی پس از ۲۵ روز و اتمام بازجویی‌ها به بن زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل و از آن زمان تاکنون بلاتکلیف در بند زنان زندان مرکزی ارومیه و بدون دسترسی به برخورداری از خدمات پزشکی زنان در حین دوران بارداری و فارغ شدن نگهداری می‌شود. سعدا که سحرگاه روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ (۱۸ آگوست ۲۰۲۲) در بند زنان زندان مرکزی ارومیه خود را حلق‌آویز و نیز به نوزاد دوماهه‌ش قرص خورانده بود، بینایی چشم چپش با مشکل جدی روبرو شده است. سعدا خدیرزاده زندانی سیاسی کُرد که هم‌اکنون در بند زنان زندان مرکزی ارومیه محبوس است، توسط شعبه سوم دادگاه کیفری یک مستقر در مهاباد به تحمل ۱۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. ( ایران امروز، 16 شهریور ۱۴۰۱ )

گزارشی از آخرین وضعیت نرگس محمدی در زندان اوین

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند، علیرغم بیماری قلبی، از اعزام به موقع به مراکز پزشکی و همچنین حق تماس تلفنی با همسر و فرزندان خود در خارج از کشور محروم مانده است. همچنین پرونده او در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو بخش قلعه نو شهرری از بابت اتهام نافرمانی مدنی در حال رسیدگی است. (هرانا، 17 شهریور ۱۴۰۱)

نیروهای امنیتی یزد؛ فریبا اشتری، شهروند بهایی، جهت تحمل محکومیت حبس، بازداشت و راهی زندان شد

ماموران اداره امنیتی در شهر یزد، فریبا اشتری، شهروند بهایی را بازداشت و به زندان این شهر منتقل کردند.‌ او پیش‌تر دادگاه انقلاب یزد به عضویت در گروه‌های مخالف نظام و فعالیت تبلیغی علیه نظام، محاکمه و به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 18 شهریور ۱۴۰۱)

مادر زینب جلالیان: ۱۵ سال است دخترم را ندیده‌ام

مادر زینب جلالیان زندانی سیاسی کورد نوشته است که او ۱۵ سال است دخترش را ندیده است. در این توییت مادرش از سازمان‌های حقوق بشری کمک خواسته و گفته: “از ملاقات با خانوادە و وکیل هم محرومش کردەاند. پیر شدەام بە عنوان یک مادر دوست دارم دخترم را ببینم. از سازمانها و مدافعین حقوق بشری تقاضای کمک دارم.” (صدای مردم، 20 شهریور ۱۴۰۱)

پایان ایام مرخصی؛ سمانه سعیدی، به زندان اوین بازگشت

سمانه (یلدا) سعیدی، زندانی سیاسی، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. او در حال تحمل محکومیت پنج سال حبس تعزیری خود است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، 22 شهریور 1401)

ژیلا شهریاری، شهروند بهائی جهت تحمل حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

ژیلا شهریاری، شهروند بهائی ساکن تهران، جهت تحمل دوران محکومیت خود، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.(هرانا،22 شهریور1401)

۳۵۶ بانوی ایرانی به‌دلیل موضوعات غیرعمد در حبس بسر می‌برند

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور از حضور ۳۵۶ بانوی ایرانی به‌دلیل ناتوانی در پرداخت دیون خصوصی در سطح زندان‌ها خبر داد.( تسنیم ،22 شهریور 1401)

اعمال تدابیر شدید امنیتی در بند زنان زندان ارومیه متعاقب انتشار اخبار خودکشی زهرا صدیقی همدانی و سعدا خدیر زاده

طی روزهای گذشته ماموران امنیتی با همکاری مسئولین بند زنان زندان مرکزی ارومیه اقدام به تفتیش این بند نموده و در باجه‌های تلفن این زندان اقدام به نصب دستگاه شنود کرده‌اند که این منجر به اعتراض زندانیان شده است. (هه نگاو، 22 شهریور 1401)

پرونده سازی جدید برای زندانی سیاسی فریبا اسدی توسط دادستانی اوین

زندانی سیاسی فریبا اسدی، از بابت پرونده جدیدی که برای وی گشوده شده بود به دادسرای شعبه ۳ زندان اوین به ریاست محمدرضا محمدی، فراخوانده شد و بابت اتهامات جدیدی همچون «توهین به خامنه ای و توهین به مقدسات» برای وی قرار بازداشت موقت صادر گردید.( کانون حقوق بشر ایران، 22 شهریور 1401)

عدم رعایت اصل تفکیک جرائم؛ گزارشی از آخرین وضعیت راحله احمدی در زندان اوین

راحله احمدی، فعال مدنی که واپسین روزهای دوران حبس خود را در بند زنان زندان اوین سپری میکند، در پی عدم رعایت اصل تفکیک جرائم مورد تهاجم یک زندانی متهم به جرائم عمومی قرار گرفت. خانم احمدی در پی این اقدام و اضطراب ناشی از آن، با مشکلاتی در راه رفتن مواجه شده است. ( هرانا، 24 شهریور 1401)

لیلا حسین زاده، فعال دانشجویی با اتمام مراحل بازجویی به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد

لیلا حسین زاده، پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.‌‌ این فعال دانشجویی، چندی پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین سپس در روندی پر ابهام به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات شیراز و سپس پلیس امنیت این شهر منتقل شده بود. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی، 24 شهریور 1401)

قزوین؛ آزادی مریم زیرک، عضو کانون صنفی فرهنگیان با تودیع قرار

امروز پنجشنبه ۲۴ شهریورماه، مریم زیرک، از اعضای کانون صنفی فرهنگیان قزوین با تودیع قرار و تا پایان مراحل دادرسی از زندان قزوین آزاد شد. (هرانا، 25 شهریور 1401)

نامه نرگس محمدی از زندان؛ زنان محبوس در زندان اوین با «تبعیض جنسیتی» مواجه‌اند

نرگس محمدی٬ سخنگو و نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر٬ در نامه‌ای سرگشاده از «تبعیض جنسیتی» علیه زنان در زندان اوین خبر داد.( VOAPNN، 26 شهریور 1401)

واکنش کاربران به «سکته» مهسا امینی در بازداشتگاه: یادآور مرگ زهرا کاظمی است

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بروز «عارضه قلبی» مهسا امینی تحت بازداشت را تأیید کرد و گفت که او برای «توجیه و آموزش» به یکی از بخش‌های پلیس «هدایت» شده بود. ( VOAPNN، 26 شهریور 1401)

زندان اوین؛ گلاره عباسی، در پی مخالفت از زدن دستبند و پابند از حق درمان محروم شد

گلاره عباسی،‌ زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در پی مخالفت از زدن دستبند و پابند از حق درمان محروم است. او پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، به تحمل دو سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 26  شهریور 1401)

اعتصاب غذا

در پی اعتصاب غذا؛ سپیده قلیان به بیمارستان اعزام شد !

سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین از روز جمعه ۱۸ شهریور دست به اعتصاب غذا زد. اعتصاب خانم قلیان در اعتراض به نگهداری در زندانی دور از محل زندگی خانواده اش صورت گرفته است. وی روز گذشته در پی حال نامساعد جسمی به بیمارستان طالقانی اعزام شد.( بالاترین ،24 شهریور 1401)

با وعده مساعد مسئولین؛ سپیده قلیان به اعتصاب غذای خود پایان داد

سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین با وعده مساعد مسئولین به اعتصاب غذای خود پایان داد. وی در اعتراض به عدم انتقال او به زندان سپیدار اهواز، از روز جمعه ۱۸ شهریورماه دست به اعتصاب غذا زده بود.(هرانا ،25 شهریور 1401)

زینب همرنگ، معلم زندانی، اعتصاب غذا و دارو کرد

«زینب همرنگ»، فعال صنفی معلمان و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در اعتراض به مزاحمت‌ها و آزار و اذیت‌های یک زندانی جرائم عمومی دست به اعتصاب غذا و دارو زده است. (ایران وایر ،28 شهریور 1401)

مشهد؛ اعتصاب غذای سکینه پروانه دراعتراض به قتل ژینا امینی و حمایت از مردم کردستان

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، سکینه پروانه، زندانی سیاسی کُرد در اعتراض به قتل ژینا امینی و همبستگی با مردم کردستان دست به اعتصاب غذای دو روزه زد. (شبکه حقوق بشر کردستان،29 شهریور 1401)

 

تجمعات واعتراضات

تجمع زنان مریوانی در اعتراض به نبود امنیت

جمعی از زنان مریوانی در اعتراض به نبود امنیت برای زنان در این شهر، در مقابل ساختمان دادگستری مریوان تجمع کردند. تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهای در خصوص افزایش خشونت علیه زنان و سر دادن شعار «ما امنیت می‌خواهیم»، خواستار تامین امنیت برای زنان شدند. در روزهای گذشته یک مرد با اطلاع از تنها بودن یک زن در همسایگی خود با ورود به منزل وی درصدد تعرض به وی برآمده اما این زن از پنجره ساختمان ۲ طبقه خود را به پایین پرت کرده و وضعیت سلامتی او وخیم گزارش شده است. ( ایران وایر، 16 شهریور ۱۴۰۱)

از اعتراض زنان مریوانی بە مرگ شلیر رسولی تا تبدیل تشییع جنازە او بە تجمع اعتراضی علیە نبود امنیت و خشونت علیە زنان

روز هفدهم شهریورماه، در اعتراض بە مرگ شلیر رسولی در مریوان، دو تجمع اعتراضی برگزار شد. ابتدا زنان مریوانی مقابل دادگستری مریوان تجمع اعتراضی برگزار کردند، سپس مراسم تشییع جنازە شلیر رسولی بە تجمع اعتراضی تبدیل شد. صدها نفر از مردم مریوان در مراسم تشییع جنازە شلیر‌ رسولی شرکت کردند و با در دست داشتن پلاکاردهایی تحت عنوان “بە قوانین ضدزن و فرهنگ ارتجاعی زن ستیز پایان دهید”، “نە بە زنکشی، بلە بە زندگی”، ” برای رهایی زنان امروز عهد می‌بیندیم” و… خشونت قانونی و نهادینەشدە در جامعە را محکوم کردند. (کوردستان، 19 شهریور ۱۴۰۱)

بازداشت لیلا میرغفاری فعال مدنی در تجمع مقابل بیمارستان کسری

‌به دنبال انتشار خبر جان‌باختن مهسا امینی بر اثر برخورد خشونت‌آمیز پلیس امنیت اخلاقی در بیمارستان کسری که بعد از دو روز در کما بودن او اتفاق افتاد شماری از شهروندان ایران در برابر بیمارستان کسری تجمع کردند.(ایران وایر، 26 شهریور 1401)

فراخوان برای اعتصاب عمومی در کردستان ایران در اعتراض به «قتل» مهسا امینی

در پی مرگ مهسا امینی، چند حزب سیاسی کُرد با انتشار فراخوانی خواستار اعتصاب عمومی در کردستان در روز دوشنبه، ۲۸ شهریور شدند. (رادیو فردا، 28 شهریور 1401)

سنندج؛ نیروهای امنیتی یک فعال محیط زیست را در تجمعات اعتراضی به قتل حکومتی ژینا امینی بازداشت کردند

یک فعال محیط زیست بە نام “فرانک رفیعی” در تجمعات اعتراصی به قتل حکومتی ژینا امینی در میدان “آزادی (اقبال)” سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. (خبرکوردستان، 29 شهریور 1401)

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به قتل مهسا امینی با شعار «زن، زندگی آزادی»

گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به قتل مهسا امینی در محیط این دانشگاه راهپیمایی کردند و شعارهایی از جمله «زن، زندگی آزادی» سر دادند و سرودهایی از جمله «همراه شو عزیز» را خواندند.( اینترنشنال ،29 شهریور 1401)

گیسوبُران زنان معترض ایرانی در پی مرگ مهسا امینی؛ آناهیتا همتی هم موهایش را تراشید

شماری از زنان ایرانی، در حرکتی نمادین در اعتراض به جان‌باختن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد، زیرمجموعه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، با ابراز خشم و سوگ موهای خود را قیچی کردند. ( VOAPNN،29 شهریور 1401)

ادامه اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی و اعلام عزای عمومی در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه

با گسترش خشم عمومی و اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی پس از بازداشت او از سوی گشت ارشاد، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان بر انکار مسئولیت حکومت اصرار دارند. در همین حال، برای روزهای یک‌شنبه و دوشنبه فراخوان عزای عمومی و اعتصاب اعلام شده است.( اینترنشنال ، 30 شهریور1401)

ضرب و شتم معترضان در تهران؛ اعتراضات به قتل مهسا امینی به شهرهای بزرگ ایران کشیده شد

در حالی که اکثر شهرهای کردنشین ایران صحنه اعتراضات و اعتصاب هستند، تجمع و تظاهرات معترضان به قتل مهسا امینی به تهران، اصفهان و رشت کشیده شده و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان به پرتاب گاز اشک‌آور متوسل شده‌اند. همچنین زنان معترض روسری‌های خود برداشتند.( اینترنشنال ، 30 شهریور1401)

آزادی مهناز محمدی ساعاتی پس از بازداشت در تجمع مردم تهران

مهناز محمدی مستندساز و فعال حقوق زنان که عصر ۲۸ شهریور در تجمع اعتراضی مردم تهران در خیابان حجاب بازداشت شده بود، پس از چند ساعت آزاد شد.(ایران وایر ، 30 شهریور 1401)

خشونت علیه زنان

اشک شوق، بلیت‌های تقلبی و درگیری لفظی با زنان

بعدازظهر چهارشنبه دوم شهریور، سایت بلیت فروشی به مدت ۱۵ دقیقه برای زنان فعال شد. دختران هوادار استقلال که از روزهای گذشته از احتمال بلیت فروشی مطلع شده بودند، ساعت‌ها در سایت رسمی بلیت فروشی سازمان لیگ منتظر این لحظه بودند. با وجود این‌ که فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده بود بیش از ۵۰۰ بلیت به زنان تعلیق نمی‌گیرد اما در روز بازی حدود دو هزار هوادار زن در جایگاه مخصوص زنان حضور داشتند که نشان می‌داد تعداد بیشتری از این زنان به صورت گزینشی وارد استادیوم شده بودند. از ساعت ۱۶، درهای پارکینگ شماره ۲۱ ورزشگاه به روی زنانی که موفق به تهیه بلیت شده‌اند، باز می‌شوند. عده‌ای اما پشت این درها منتظر هستند؛ برخی با بلیت و برخی بدون بلیت. خانمی پشت بلندگوی در شرقی ورزشگاه مدام جملاتی را تکرار می‌کند.  او هربار درباره «حجاب» هم تذکر می‌دهد و از زنان می‌خواهد حجاب اسلامی را رعایت کنند. حتی در مواردی مستقیم‌تر اشاره می‌کند و می‌گوید خواهرم موهایت را کامل بپوشان! صدای این زن قطع نمی‌شد. ( ایران وایر، ۵ شهریور ۱۴۰۱)

کشف حجاب بازیگر ایرانی؛ معاون رئیسی: چادر کالای فرهنگی است

نیوشا مدبر، ۳۷ ساله بازیگر سینما و تلویزیون پس از مهاجرت از ایران، با برداشتن روسری‌اش و انداختن آن بر زمین، ضمن مخالفت با حجاب اجباری گفت که پس از این آزادی را انتخاب خواهد کرد. وی تأکید می‌کند: «از این به بعد می‌خواهم خودم باشم، خود واقعی‌ام بدون سانسور بدون نقاب. انتخاب من آزادی است. من از این به بعد می‌خواهم خودم باشم.» در مقابل گسترش مخالفت‌ها با حجاب اجباری، مقامات جمهوری اسلامی در تداوم سیاست ترویج «حجاب و عفاف» تسهیلات ویژه‌ای برای فعالان اقتصادی در این عرصه فراهم کرده‌اند. انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، با تأکید بر این که «وزارت کشور دنبال پشتیبانی از متولیان فرهنگ حجاب و عفاف است»، گفته «ملزومات حجاب و به صورت خاص چادر» قرار است به عنوان «کالای فرهنگی» معرفی شود تا «هم قیمت آن کم شود و هم پشتیبانی‌های لازم برای واردات و حمایت از کارخانه‌ها برای تولید پارچه آن انجام گیرد.» او همچنین از پی‌گیری‌ها برای تأسیس بازارچه‌های «فروش لوازم حجاب» در هر استان خبر داده و گفته است که وزارت کشور به دنبال «حمایت از اصنافی است که در ارتباط با عفاف و حجاب کار می‌کنند.» ( VOAPNN ، ۷ شهریور ۱۴۰۱)

معاون امور زنان «قاضی‌مرگ» و عادی‌‌نمایی مردم‌آزاری «گشت ارشاد»، «کودک‌همسری» و «حذف غربالگری جنین»!

انسیه خزعلی معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده‌، در واکنش به برخورد خشونت‌آمیز مأموران گشت ارشاد اسلامی با زنان در سطح جامعه گفته است: «ما اصلا گشت ارشاد نداریم چیزی به نام گشت ارشاد نداریم و نباید با برخی دخالت‌ها، اقتدار نیروی انتظامی را از بین برد!» و گفت که «نام «ارشاد» به معنی به رشد رساندن و ایجاد امنیت برای زنان است و نوع عملکرد هم باید متناسب با این نام باشد. البته رفتارهای خشن در اینباره واقعا ناپسند است و نیروی انتظامی باید قانون را با کمترین هزینه و به بهترین وجه اعمال کند.» خزعلی با بیان اینکه البته ازدواج در سن پایین مختص ایران نیست و حتی در برخی ایالات آمریکا هم انجام می‌شود، مانند معصومه ابتکار معاون زنان در دولت دوازدهم، آمار «کودک‌همسری» را اندک دانسته و گفته است «البته در ایران اکنون سن ازدواج بالاست، به گونه‌ای که میانگین آن برای زنان ۲۹ سال وبرای مردان ۳۰ سال است و در مجموع کودک همسری غلبه ندارد».او در مورد اینهمه مردم‌آزاری از سوی نهادهای حکومتی به ابراز امیدواری در اعمال «بهترین شیوه» قانون قناعت کرد تا «هم کرامت زن و هم امنیت خانواده حفظ شود!» معاون رئیس دولت سیزدهم یکی از دلایل افزایش ازدواج در سن پایین را «مسئله وام ازدواج» برشمرد با این توضیح که «شاهدیم حتی طلاق صوری و انجام ازدواج مجدد هم در اینباره انجام می‌شود». خزعلی درباره حذف غربالگری اجباری هنگام بارداری و موضوع زور و اجبار در قانون جوانی جمعیت و تبعیض‌هایی که به همین منظور میان افراد مجرد و متاهل اعمال می‌شود، اظهار داشت: «در بحث جوانی جمعیت قاعده تشویق است و زور و اجباری در کار نیست و تمامی مشوق‌های اقتصادی، معنوی، اداری و کاری هم به همین منظور وضع شده‌اند». او از اساس منکر حذف غربالگری جنین شد و گفت که «در مورد غربالگری باید بگویم غربالگری حذف نشده، بلکه نظام‌مند شده است. اکنون مانند انگلیس و بسیاری از کشورهای اروپایی غربالگری را در شرایطی که ریسکی برای جنین وجود داشته باشد انجام می‌دهیم و در غیر اینصورت ضرورتی ندارد» ( کیهان، ۸ شهریور ۱۴۰۱)

زنانی که ایدز را از شوهرانِ زندانیِ خود می‌گیرند

ابتلا و شیوع بیماری اچ‌آی‌وی در زندان‌ها، چرخه بزرگی دارد. «عاطفه سهرابی» روانشناس انجمن احیای ارزش‌ها و مشاور جلسات گروهی می‌گوید: «بسیاری از اتفاق‌هایی که در چرخه ایدز با آن روبه‌رو هستیم، خارج از کنترل ماست. جرم در هر جامعه‌ای رخ می‌دهد و مجازات مشخصی دارد. افراد درگیر سوءمصرف، در زندان هم راهی برای مصرف مخدر پیدا می‌کنند و در همین مسیر ممکن است ناقل بیماری‌های زیادی باشند. آگاهی رسانی، حداقل کاری است که می‌توان در این زمینه انجام داد تا افراد کمتری ناخواسته وارد این چرخه شوند و به طبع، جمعیت دیگری را درگیر بیماری خود کنند.» او درباره محدود بودن امکانات بهداشتی در زندان‌ها می‌گوید که باعث شده تا آزمایش‌هایی مثل هپاتیت و اچ‌آی‌وی از اولویت خارج شوند: «بارها ما مسئله آزمایش اچ‌آی‌وی و ایدز و بیماری‌های دیگر در زندان‌ها را مطرح کرده‌ایم. همچنین نیاز به‌وجود حریم خصوصی برای افرادی که به بیماری مبتلا هستند و باید دارو مصرف کنند. اما چنین امکانی در زندان‌ها فراهم نیست. حتی اگر فرد مبتلا هم شناسایی شود، هیچ مراقبت و نظارتی بر درمان این فرد وجود ندارد و عملا گرفتن آزمایش را بی‌اثر می‌کند.»  «آلاله» وقتی متوجه بیماری‌اش شد که ماه‌های اول بارداری را می‌گذراند. بچه‌ای که در رحمش رشد می‌کرد، هنوز ۳ ماهه نشده بود که بارداری با سقط ناگهانی، متوقف شد. بعد از بارداری دوم بود که نتیجه آزمایش‌های اولیه غربالگری، خبر از مشکوک بودن او به ویروس اچ‌آی‌وی می‌داد؛ ویروسی که تا قبل از آن، کسی خبری از وجودش نداشت.  آلاله می‌گوید: «همسرم قبل از ازدواج چند سال زندانی بود. آنقدر با هم صادق و روراست بودیم که حتی گاهی خاطرات زندانش را هم برای من تعریف می‌کرد. تعریف می‌کرد چگونه در زندان مواد به دست می‌آورد. قاچاقچی‌هایی بودند که کارشان وارد کردن مواد به داخل زندان بود. آن را به هزار روش عجیب و غریب به زندان می‌بردند. برای بردن مواد به داخل زندان هم روش‌شان این بود که خلاف‌های کوچک می‌کردند و دستگیر می‌شدند تا جنس‌ها را در زندان بفروشند.» اما می‌گفت‌ وسایل مصرف و تزریق محدود و کم بود: «همسرم تعریف می‌کند که همه دور تا دور می‌نشستند و جمعی ۲۰-۱۵ نفره یک سرنگ را برای تزریق دست به‌ دست می‌کردند. اگر هم یکی می‌خواست برای نفر بعد مرام بگذارد و سرنگ تمیز تحویلش دهد، سوزن را بعد از خارج کر دن از رگ، روی زبانش می‌کشید تا با آب دهان تمیز شود!» ( همشهری آنلاین، ۹ شهریور ۱۴۰۱)

ستاد امر به معروف از «توان دوربین‌های مترو برای شناسایی بدحجابان» خبر داد

محمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید در طرح موسوم به «حجاب و عفاف» ۱۱ عرصه در نظر گرفته شده که بر اساس یکی از آن‌ها اگر خانمی در مترو حجاب را رعایت نکند، دوربین مترو از او عکس می‌گیرد و «یک مبلغ جریمه اثرگذار» برای او پست می‌شود. وی ادعا می‌کند که «فناوری الان اجازه می‌دهد تصاویر با عکس کارت ملی تطبیق داده شود و بی‌حجاب‌ها شناسایی شوند». دبیر ستاد امر به معروف و نهی منکر پیش از این هم با اعلام این‌که «تعداد بدحجاب‌ها در کشور به بالای ۵۰ درصد رسیده» گفته بود، طبق طرح جدید، بدحجابی «تخلف» محسوب می‌شود و تعیین جریمه برای آن قابلیت اجرا دارد. ( رادیو فردا، ۹ شهریور ۱۴۰۱)

تشدید فشار‌ها بر مخالفان حجاب اجباری و افزایش خشونت‌ها در برخورد با آنان

معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی محمدحسین عندلیب اعلام کرد از این پس نیروهای انتظامات بوستان‌ها می‌توانند مروج فرهنگ «امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه باشند و «برای انجام این فریضه الهی» اقدام کنند. از سوی دیگر تجمع حکومتی در شیراز که برای دفاع از «آمرین به حجاب» برپا شد نیز اقدامی در همین راستا بود و نشان داد جمهوری اسلامی قرار است در اجرای سیاست‌های حجاب اجباری، سخت‌گیرانه‌تر از پیش عمل کند. در ماه‌های گذشته درگیری‌ها میان زنان ایرانی و آمرین به حجاب شدت بیشتری گرفته و تشویق حکومت باعث شده است طرفداران حجاب اجباری و نیروهای «آتش به اختیار» بیشتر از گذشته در اماکن عمومی به زنان تذکر حجاب بدهند و آن‌ها را وادار به پوشاندن موی خود کنند. گفته‌های عندلیب هم قرار است به افرادی به جز نیروهای انتظامی مجوز «مقابله با بدحجابی» بدهد. تجمعی همراه با نوحه‌سرایی و مداحی که در کنار صدور احکام سنگین برای زنان بدحجاب و بی‌حجاب، نشان می‌دهد حامیان حکومت خواهان افزایش فشار بر مخالفان با حجاب اجباری هستند. فشارها و خشونت‌هایی که به گفته کنشگران حقوق زنان، مصادیق عینی‌تری پیدا کرده‌اند. صدور احکام زندان طولانی‌مدت و وثیقه‌های سنگین برای بدحجابی، «خشونتی» است که در ماه‌های اخیر از سوی حاکمیت اعمال و تکرار شده است. ( اینترنشنال، ۱۰ شهریور ۱۴۰۱)

آزار و اذیت دختر نوجوان در خودروی مرد شیطان‌صفت

اوایل شهریور ماه 1401، دختر ۱۵ ساله‌ای نزد مادرش از اتفاقی که برایش رخ داده بود، پرده برداشت و گفت در یک خودروی سمند از سوی راننده جوانی هدف آزار و اذیت قرار گرفته است. سپس رسیدگی به این پرونده با عنوان “آزار و اذیت و آدم‌ربایی” دختر ۱۵ ساله در یکی از خیابان‌های غرب تهران در دستور کار قاضی محسن اختیاری؛ بازپرس وقت شعبه هفتم و جانشین سرپرست دادسرای امور جرائم‌جنایی قرار گرفت و مرد شیطان صفت دستگیر شد. ( تسنیم، 12 شهریور ۱۴۰۱)

قتل دختر و پدر در دفتر ثبت طلاق و ازدواج در شهرستان ایرانشهر

یک دختر و پدر توسط داماد خانواده در دفتر طلاق و ازدواج به ضرب گلوله کشته شدند. ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۱، یک دختر و پدر او توسط داماد خانواده به قتل رسیدند. از هویت دختر اطلاعی در دسترس نیست. هویت پدر وی “یوسف شهسواری” اهل روستای پیشک آباد از توابع شهرستان بمپور عنوان شده است. این مسئله، اختلاف بین زن و شوهر بوده که قرار بر ثبت طلاق در دفتر مولانا عبدالصمد دامنی مقرر شده است. ( کمپین فعالین بلوچ، 17 شهریور ۱۴۰۱)

قتل مسلحانه زن جوان در درگیری مرگبار / 6 مرد در شوش دستگیر شدند

در پی وقوع یک فقره تیراندازی منجر به قتل زن جوان به علت اختلافات قبلی و متعاقب آن درگیری مسلحانه منجر به جرح 2 نفر در روز گذشته، مراتب سریعا در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت. در بازرسی بعمل آمده از مخفیگاه متهمان تعداد یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف، 3 تیغه خشاب، 50 فشنگ جنگی و یک تیغه ساتور کشف شد. ( رکنا، 17 شهریور ۱۴۰۱)

خشونت خانگی؛ قتل یک زن توسط همسرش در اراک

یک زن ۴۱ ساله در اراک در پی اختلافات خانوادگی توسط همسرش با ضربات چاقو به قتل رسید. متهم به قتل بازداشت و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد. (هرانا، 17 شهریور ۱۴۰۱)

پیام ضمنی حکومت به دختران نوجوان: مدرسه نداریم، ازدواج کنید

با وجود تمام تلاش‌هایی که برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی انجام شد، آمار موجود نشان می‌دهد که همچنان بیش از ۷۷۰ میلیون نفر در جهان، خواندن و نوشتن نمی‌دانند و از هر پنج نفر بزرگسال تقریبا یک نفر سواد ندارد. این آمار وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم حدود دوسوم بی‌سوادهای جهان را زنان تشکیل می‌دهند. ایران در ردیف ۹ کشوری قرار دارد که تعداد افراد بی‌سواد آن از ۱۰ میلیون نفر عبور می‌کند. این آمار تکان‌دهنده آشکار می‌کند که دختران دانش‌آموز در مناطق محروم، روستایی و عشایری ایران به شکلی هدفمند و سیستماتیک از تحصیل محروم می‌شوند و این دقیقا همان چیزی است که حکومت می‌خواهد زیرا بیشتر دختران نوجوان پس از محرومیت از تحصیل به خانه بخت می‌روند. ازدواج، بارداری و زایمان زودهنگام سلامت جسم، روح و روان کودکان دختر را تهدید می‌کند اما از نظر حکومت ایران آنچه اهمیت و اولویت دارد، سلامت کودکان نیست بلکه افزایش جمعیت ایران و گسترش حوزه نفوذ حکومت در منطقه مطابق فرمان علی خامنه‌ای است. (رادیو زمانه، 17 شهریور ۱۴۰۱)

سنندج؛ شلیر رسولی، ساکن مریوان، به دلیل شدت جراحات وارده جان‌باخت

شلیر رسولی، ۳۶ ساله که برای فرار از چنگال فردی که قصد تعرض به وی را داشته، خود را از طبقه دوم ساختمان به پایین پرتاب کرده و به کما رفته بود، امروز پنج‌شنبه هفدهم شهریور ماه، پس از گذشت شش روز در یکی از مراکز درمانی سنندج جان باخت. شخصی به نام “گوران قاسم‌پور” به بهانه بیماری همسر و با درخواست کمک، خانم رسولی را به منزل خود کشانده بود. او طی سال‌های اخیر با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی همکاری داشته و بارها با اتهام‌های سرقت، چاقوکشی، نزاع و.. بازداشت شده، اما به دلیل رابطه با نهادهای امنیتی پس از مدت کوتاهی آزاد شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 18 شهریور ۱۴۰۱)

مرگ هولناک دختر اهوازی بعد از تجـاوز و ضرب و جرح | آخرین حرف‌های مقتول پیش از مرگ

به گزارش همشهری آنلاین، شنبه ۱۹ شهریورماه جاری، پرسنل بیمارستان ابن‌سینا در شهرزیبا مرگ مشکوک دختر جوانی را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش دادند. (همشهری آنلاین ، 21 شهریور 1401)

دایی مهسا امینی: فرمانده پلیس گفت نگران نباشید، سپرده‌ایم به شما ناهار و شام بدهند

دایی مهسا امینی، زن ۲۲ ساله‌ای که در پی ضرب و شتم گشت ارشاد به کما رفته و در بیمارستان بستری است، به نشریه اینترنتی فراز گفت: «فرمانده پلیس گفت نگران نباشید، سپرده‌ایم ناهار و شام به شما بدهند، بهش گفتم این مشکل حل شدنی نیست. امروز نوبت دختر ما بود، فردا نوبت دختری دیگر است.»( اینترنشنال ، 25 شهریور 1401)

آرایش نکن، لباس رنگی نپوش، مرخصی نگیر؛ معلمان زن و تبعیض جنسیتی

«سال‌های اول معلمی در یک مدرسه پسرانه کار کردم. دفتر خانم‌ها و آقایان در مدارس جداست. دفتر خانم‌ها اتاقی مجاور دفتر مدیر بود. یک اتاق دلگیر و ‌تاریک، با ‌صندلی‌های نامناسب و بی‌کیفیت در حالی که در دفتر آقایان از مبلمان استفاده شده بود.»(ایران وایر ، 26 شهریور 1401)

مهسا امینی در بیمارستان کسری تهران جان باخت؛ بازداشت چند معترض

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که پس از بازداشت به وسیله گشت ارشاد به کما رفته بود، بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد و نهاد‌های امنیتی به خانواده مهسا گفتند: «مراسم ختم مهسا برای جلوگیری از «آشوب باید بدون هیچ تشریفاتی برگزار شود!

(ایران وایر، 26 شهریور 1401)

واکنش کاپیتان به درگذشت مهسا؛ موی دختران‌مان با کفن پوشیده می‌شود

«علی‌رضا جهانبخش» کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران، در واکنش به خبر درگذشت «مهسا امینی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «و موهای دختران‌مان با کفن پوشیده می‌شود.»(ایران وایر، 26 شهریور 1401)

این بار نوبت آیسل دومانی بود…..

فقط همین یک ماده(ماده ۶۳۰ قوانین مجازات اسلامی) موقعیت تحت ستم زنان را در مناسبات پدرسالارانه جامعه نشان می دهد که چگونه زنان تحت مالکیت مردان قرار دارند و قانون نیز پشنوانه آنان است.( صدای مردم ،26 شهریور 1401)

حمله ماموران به معترضان شرکت‌کننده در خاکسپاری مهسا امینی

نیروهای امنیتی در سقز به سمت مردم معترضی که پس از تشییع پیکر مهسا امینی مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کرده بودند تیراندازی کردند. ( اینترنشنال ، 27 شهریور 1401)

واکنش فائزه هاشمی به مرگ مهسا امینی: رفتار جمهوری اسلامی با زندانیان، بدتر از اسرائیل است

فائزه هاشمی در کلاب‌هاوس گفت: رفتار جمهوری اسلامی با مردم و زندانیان بدتر از اسرائیل است. در حالی که اسرائیل اخیرا یک زن زندانی را که اعتصاب غذا کرده بود آزاد کرد، مقام‌های ایران به اعتصاب غذای این همه زندانی سیاسی که به خاطر نقد کردن زندانی هستند، بی توجهی می‌کنند. ( اینترنشنال ، 27 شهریور 1401)

که رنگی جز سیاهی ندیدیم؛واکنش سرمربی پرسپولیس و ستاره استقلال به درگذشت مهسا امینی

گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، درباره درگذشت مهسا امینی در پی ضرب‌وشتم گشت ارشاد، با انتشار تصویری از او و نوشتن ترانه‌ای از علی زندوکیلی واکنش نشان داد: «لالا کن دختر زیبای شبنم، لالا کن روی زانوی شقایق»مهدی قایدی هم در توئیتی با هشتک #مهسا_امینی نوشت: «که رنگی جز سیاهی ندیدیم.» ( اینترنشنال ، 27 شهریور 1401)

مرگ مهسا امینی؛ دو مقام دولت آمریکا از ایران خواستند به خشونت علیه زنان پایان دهد

مقام‌های آمریکا، شخصیت‌های سیاسی و فعالان حقوق مدنی و چهره‌های ورزشی جمعه ۲۵ شهریور به جان باختن مهسا امینی ۲۲ ساله سه روز پس از بازداشت توسط گشت ارشاد واکنش نشان داده‌اند.(رادیو فردا ، 27 شهریور 1401)

یک منبع بیمارستانی به ایران اینترنشنال: له‌شدگی بافت مغزی مهسا در پی «ضربات متعدد» به سر

منابع بیمارستانی در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال خبر دادند مهسا امینی در زمان انتقال به بیمارستان کسری در حدود ساعت ۱۱ شب به هیچ محرکی پاسخ نمی‌داده و مرگ مغزی کامل اتفاق افتاده بوده است. (اینترنشنال، 28 شهریور 1401)

قتل به معروف، نهی از زندگی؛ گاهشمار فجایع گشت ارشاد در ایران

اگرچه از دهه ۶۰ تعدادی از زنان بازداشت شده به دلیل حجاب یا موضوعات مشابه در حین بازداشت و دستگیری یا در بازداشتگاه کمیته‌های انقلاب اسلامی جان باخته‌اند، اما هیچ‌کدام از این اتفاقات به اندازه قتل مهسا امینی بازتاب ملی و جهانی نداشته است. گروهی از معترضان ایرانی در واکنش به تازه ترین «قتل حکومتی» صورت گرفته، در محل بیمارستان جان باختن او، شعار «گشت ارشاد گشت کشتار» سر دادند. این گزارش گاهشماری از ضرب و جرح و حتی قتل زنان توسط ماموران گشت ارشاد نیروی انتظامی یا دیگر گشت‌های موسوم به «گشت‌های اخلاقی» بسیج است. (ایران وایر، 28 شهریور 1401)

حال‌وش از تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر روستایی خبر داد

پایگاه خبری حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند نوشته که فرمانده نیروی انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان تجاوز جنسی کرده است. (ایران وایر، 28 شهریور 1401)

معصومه ابتکار: تلاش کردیم گشت ارشاد حذف شود، گروه‌های فشار نگذاشتند

معصومه ابتکار، مشاور پیشین امور زنان ریاست جمهوری ایران اعلام کرد در دولت قبلی جمهوری اسلامی تلاش شده بود که گشت ارشاد حذف شود، اما گروه‌های فشار مانع حذف آن شدند.( رادیو فردا ، 29 شهریور 1401)

پدر مهسا امینی: دخترهایی که همراه مهسا بودند، در تماس با من گفتند که او را زده‌اند

امجد امینی، پدر مهسا امینی در کفت‌وکو با پایگاه خبری «امتداد» گفت: «قسم می‌خورم دخترم را از بین بردند، چون خیلی از دخترهایی که همراه مهسا در داخل بودند با من تماس گرفتند و گفتند او را زده‌اند، من از این بابت مطمئنم .او افزود:می‌خواستند دخترم را شبانه دفن کنند و هیچکس مطلع نشود. ( اینترنشنال، 29 شهریور 1401)

مدیرعامل موسسه همشهری: برخورد قهریه با بی‌حجاب‌ها باید قاطع و بی‌اعتنا به هیاهو باشد

محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری در یادداشتی که خبرگزاری فارس منتشر کرده، نوشت: «برخورد قهریه با ساختارشکنان بی‌حجاب باید قاطع و بی‌اعتنا به هیاهو باشد و مسیر حق یکطرفه و بی‌بازگشت است.او افزود: گشت ارشاد یک ضرورت عقلانی است و باید خود را مجهز به یک جنگ رسانه‌ای و امنیتی کند. ( اینترنشنال، 29 شهریور 1401)

تهدید شدن مخالفان «گزارش» وزارت کشور؛ فرمانده پلیس تهران: لباس مهسا امینی مناسب نبود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تهدید کرد که هر ادعایی خلاف گزارش وزارت کشور موجب پیگرد قانونی خواهد شد. این درحالی است که فرمانده انتظامی تهران بزرگ مدعی شده لباس خانم‌امینی لحظه دستگیری مناسب نبوده است.( VOAPNN، 30 شهریور 1401)

خودکشی

خودسوزی یک زن جوان در ارومیه

یک زن جوان اهل ارومیه با هویت لمیا سعید هارویان ۲۷ ساله روز چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ (۳۱ آگوست ۲۰۲۲) اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داد. او پس از مراسم عروسی خواهرش اقدام به خودسوزی نموده و به دلیل درصد بالای سوختگی جانش را از دست داده است. (هه‌نگاو، ۱۰ شهریور ۱۴۰۱)

اقدام به خودکشی زهرا صدیقی همدانی در زندان مرکزی ارومیه

روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ (۷ سپتامبر ۲۰۲۲) از طریق خوردن قرص اقدام به خودکشی نموده است. ساره پس از اقدام به خودکشی و در پی وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان رازی ارومیه منتقل شده و پس از شتشوی معده به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و هم‌اینک در وضعیت روحی نامناسبی به سر می‌برد. (هه‌نگاو، ۱9 شهریور ۱۴۰۱)

خودسوزی یک دختر ۱۶ ساله بلوچ به دلیل خشونت همسر ۴۰ ساله‌اش

رسانه‌های حقوق بشری بلوچ، از خودسوزی و مرگ یک دختر ۱۶ ساله اهل شهرستان دلگان در استان سیستان و بلوچستان خبر داده و گزارش کرده‌اند که او به دلیل اذیت و آزار همسرش خودسوزی کرده است. (ایران وایر، 21 شهریور 1401)

خودسوزی یک دختر ۱۶ ساله در سردشت

یک دختر نوجوان ۱۶ ساله اهل سردشت با هویت فرزانه ابراهیم‌زاده اقدام به خودسوزی نموده و همان روز در اثر شدت جراحات و سوختگی جانش را از دست داده است. (هه نگاو، 21 شهریور 1401)

خودسوزی یک دختر ۱۴ ساله در مریوان به دلیل ممانعت از ادامه تحصیل

یک دختر نوجوان اهل مریوان با هویت شیوه زارعی ۱۴ ساله که پیشتر اقدام به خودسوزی نموده بود، ۸ شهریور ۱۴۰۱ (۳۰ آگوست ۲۰۲۲) در اثر شدت جراحات جانش را از دست داد. او اهل روستای ”ده بنیاد“ از توابع مریوان بود و چند روز پیش بدلیل ممانعت خانواده‌اش از ادامه تحصیل در پایه دهم، اقدام به خودسوزی نموده بود. (هه‌نگاو، 10 شهریور ۱۴۰۱)

 

قتل ناموسی

زن‌کشی در قطور، زن جوان به دست برادر و پسرعموهایش به قتل رسید

آیسل دومانی اهل روستای ”گرناویک“ که مادر دو فرزند خردسال نیز می‌باشد، روز شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ (۲۷ آگوست ۲۰۲۲) توسط برادر و دو پسر عمویش مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته که منجر به فوت وی شده است. یک منبع مطلع در اینباره به هه‌نگاو گفت: ” آیسل دومانی طی دو سال گذشته چندین بار توسط همسرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شکنجه شده است و آیسل هر بار پس از برگشتن به منزل پدری و مادریش توسط خانواده‌اش مورد بی‌احترامی قرار گرفته و ناچارش کرده‌اند که به نزد همسر خود برگردد“. این منبع در ادامه اعلام کرد ”آیسل دومانی آخرین باری که توسط همسرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و پس از بازگشت به منزل پدری و مادری نیز مورد بی‌احترامی و حتی ضرب و شتم قرار گرفته بود، از منزل خارج شده و نهایتاً روز گذشته به بهانه رابطه با یک فرد دیگر به قتل رسیده شده است“. ( هه نگاو، ۹ شهریور ۱۴۰۱)

اعتراف مرد 50 ساله به قتل همسر32 ساله اش/ از بس سرش توی گوشی بود به او مشکوک شدم

شواهد حکایت از دست داشتن همسر 50 ساله مقتول در این جنایت داشت. تحقیقات برای دستگیری مرد میانسال ادامه داشت تا اینکه کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت رد متهم را در اطراف تهران به‌دست آورده و پس از هماهنگی‌های قضایی او را بازداشت کردند. او اعتراف کرد و گفت: از دو سال قبل به رفتارهای همسرم مشکوک شده بودم، او مدام سرش داخل گوشی بود و این رفتارها شک مرا برانگیخته بود. روز حادثه بچه‌ها نبودند و سر همین مسأله دعوایمان شد. همسرم با چاقو به من حمله کرد و حتی دستم زخمی شد، من که خیلی عصبانی شده بودم همسرم را با دست خفه کردم. ( ایران،  13 شهریور ۱۴۰۱)

قتل پدر در جنایت هولناک خانوادگی | چاقو کشی علیه مادر و خواهر به قصد کشت!

قتل پدر و زخمی شدن مادر و خواهر در اثر ضربات چاقو پسر خانواده که از اختلالات روانی رنج می برد. آن چه در این حادثه هولناک بیشتر از هر چیز دیگری خودنمایی می کند رها شدن بیماران دارای اختلالات روانی در شهرهاست که چنین جنایت هایی رقم می خورد و انسان های بی گناه قربانی سهل انگاری هایی می شوند که به راحتی قابل پیشگیری است. اکنون هزینه های سنگین و غیرقابل تصور نگهداری بیماران روانی در مراکز روان پزشکی و تهیه داروهای اعصاب و روان با هزینه های گزاف موجب می شود تا خانواده ها قید بستری شدن بیماران دچار اختلال و تالمات روحی و روانی در مراکز درمانی را بزنند و آن ها را در کوچه و خیابان رها کنند که گاهی چنین صحنه های دلخراشی نیز رقم می خورد. بنابراین مسئولان و مدیران نباید در این باره سهل انگاری کنند و گناه را بر دیگری بنویسند! ( همشهری آنلاین،  14 شهریور ۱۴۰۱)

سرگذشت عجیب یک قاتل | او زن باردار ۱۶ ساله اش را به قتل رسانده

مردی زن ۱۶ ساله باردارش را به خاطر تقاضای خرید اسباب بازی (سیسمونی) در مقابل چشمان حیرت زده دختری خردسال به قتل رساند. او که بعد از ارتکاب این جنایت هولناک، ادعا می کرد مواد مخدر صنعتی «شیشه» همان شیطان واقعی است پس از آن که جزئیات قتل همسر ۱۶ ساله باردارش را در حضور قاضی دکتر صادق صفری تشریح کرد. این قاتل خطرناک که خود را «شیطان شیشه ای» می نامید مدعی شد سرگذشت عجیبی دارد که دیگران باید از آن درس عبرت بگیرند. (همشهری آنلاین،  16 شهریور ۱۴۰۱)

صدور کیفرخواست مردی که با خوراندن قرص برنج، دخترش را به قتل رساند

کیفرخواست یک مرد در تهران که متهم است به دختر نوجوان خود قرص برنج خورانده و باعث مرگ وی شده، صادر و پرونده‌ مذکور به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع داده شد. (هرانا، 22 شهریور 1401)

آسیبهای اجتماعی

معاون امور زنان رئیسی: هدف از محدود کردن غربالگری «نظام‌مند» کردن آن است

معاون امور زنان ابراهیم رئیسی در دفاع از سیاست‌های جمعیتی دولت سیزدهم، از «محدود شدن غربالگری جنین» با عنوان «نظام‌مند» کردن این موضوع نام برد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران، ۲۸ خرداد، دستورالعمل اجرای ماده ۵۳ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را با هدف «حفظ و مراقبت از جنین سالم» ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، مادران باردار کمتر از ۳۵ سال که سابقه تولد فرزند دارای مشکلات ژنتیکی و سندروم داون ندارند، نیاز به غربالگری ندارند، اما زنان بالای ۳۵ سال و کسانی که سابقه زایمان فرزندی با مشکلات ژنتیکی یا سندروم داون دارند، باید تحت غربالگری قرار گیرند. در پی تاکید مقامات دولت سیزدهم برای اجرای فرمان‌های رهبر جمهوری اسلامی در حوزه جمعیت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، روز ۲۵ آبان قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را برای اجرا به وزارت بهداشت و معاونت امور زنان و خانواده ابلاغ کرد. ( رادیو فردا،  ۷ شهریور ۱۴۰۱)

درخواست ملوان برای حضور بانوان در دیدار با ذوب آهن

باشگاه ملوان با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال خواستار حضور بانوان در ورزشگاه سیروس قایقران در دیدار این تیم برابر ذوب‌آهن شد.به گزارش ایسنا، باشگاه ملوان با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال درخواست کرد که مجوز حضور بانوان در ورزشگاه سیروس قایقران را در دیدار این تیم برابر ذوب‌آهن در هفته چهارم لیگ برتر فوتبال صادر کند. ملوانی‌ها در این نامه تاکید کردند که زیرساخت‌های مناسب حضور هواداران در ورزشگاه سیروس قایقران فراهم شده و آن‌ها می توانند علاوه بر آقایان، از بانوان هوادار تیم‌شان در دیدار فردا (سه‌شنبه) برابر ذوب‌آهن میزبانی کنند. تاکنون مجوزی برای ورود بانوان به ورزشگاه سیروس قایقران صادر نشده است. ( ایسنا،  ۹ شهریور ۱۴۰۱)

خشونت زنان علیه زنان/ تربیت جنسیت‌زده چگونه بسترساز خشونت علیه زنان می‌شود؟

از علل آن می توان به این موارد اشاره کرد: ناپشتیبانی زنان از رشد و پیشرفت هم‌جنسان خود، بی‌توجهی زنان به مطالبات هم‌جنسان خود از جامعه‌، قربانی کردن هم‌جنسان خود برای جلب توجه مردان، نبود یا کمبود مهارت جرأت‌مندی در زنان و علی الخصوص مادران، حسادت و خصومت نسبت به هم‌جنسان خود، استفاده از خشونت به عنوان یک روش در حل مسائل، ترس و تهدید‌شدن رابطه. (عصر ایران،  13 شهریور ۱۴۰۱)

درها به روی زنان بسته بود؛ ورزشگاه آزادی به فیفا دروغ می‌گوید

زنان اصفهانی هوادار تیم‌های ذوب‌آهن و سپاهان، حق حضور در ورزشگاه‌های این شهر را ندارند. با وجود این‌که درهای ورزشگاه‌های ایران به روی زنان باز نشده است، اما فدراسیون جهانی فوتبال براساس تصاویری که در رسانه‌های ایران، از حضور زنان هوادار استقلال و پرسپولیس، «فقط در ورزشگاه آزادی» منتشر می‌شود، تصوری از آزاد شدن حضور زنان «در تمامی ورزشگاه‌های ایران» به دست آورده است. هفت دیدار در ورزشگاه‌های «فولادشهر» (اصفهان)، «وطنی» (قائمشهر)، «خمینی» (اراک)، «دستگردی» (تهران)، «قاسم سلیمانی» (سیرجان)، «تختی» (آبادان) و «فولاد آره‌نا» (اهواز) برگزار شد. در هیچ یک از این دیدارها، زنان حق ورود به ورزشگاه را نداشتند. (IRANWIRE،  16 شهریور ۱۴۰۱)

اختصاصی ایران وایر؛ خزعلی عکاسی از زنان در ورزشگاه را ممنوع کرد

در جریان دیدار تیم‌های استقلال و پیکان، مدیران حراست ورزشگاه آزادی و فدراسیون فوتبال، به عکاسانی که در ورزشگاه حضور داشتند تاکید کرده‌اند که حق عکاسی از زنانی که برای تماشای این مسابقه به ورزشگاه آمده‌اند را ندارند. به عکاسان گفته شده بنا به دستور «معاونت زنان دفتر ریاست جمهوری»، عکاسی از زنان تماشاگر از این پس در ورزشگاه آزادی ممنوع خواهد بود. این دستور را «انسیه خزعلی» معاون زنان «ابراهیم رئیسی» به وزارت ورزش داده و گفته است از این پس زنان باید در طبقه دوم ورزشگاه حضور داشته باشند. (IRANWIRE،  16 شهریور ۱۴۰۱)

دختران مجرد باردار در بیمارستان‌ها پذیرش نمی‌شوند

دختران مجرد باردار در بیمارستان‌ها پذیرش نمی‌شوند. باید دست از نگاه‌های سرزنش گرایانه که مادری را لکه ننگی برای زنان تنها می‌داند برداریم. ما امروز با خانواده‌هایی روبه‌رو هستیم که از لحاظ اقتصادی شکننده هستند. امروزه افراد به دلایل مختلف اقتصادی و نگرشی به شکل‌های غیرمتعارف و خارج از چارچوب خانواده به این نیاز پاسخ می‌دهند. ریشه نوزادان رها شده هم به بارداری‌های ناخواسته‌ای برمی‌گردد که در فضایی خارج از چهارچوب ازدواج رخ داده‌اند. نوزادانی که تعدادشان رو به افزایش است و هرچند وقت یک بار شاهد رهاشدگی آن‌ها هستیم اغلب از مناطق فقیر نشین شهرها ریشه‌ می‌گیرند. (بهار نیوز،  17 شهریور ۱۴۰۱)

احتمال تعلیق فوتبال ایران از سوی فیفا به خاطر اتفاقات مشهد

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران که در روزهای اخیر بیش از هر زمانی نامش در صدر اخبار ورزشی دیده می‌شود، روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور (هشتم سپتامبر) در نشستی خبری در هتل آکادمی ملی فوتبال از احتمال تعلیق فوتبال ایران یاد کرد و گفت: «نامه فیفا در مورد اتفاقات مشهد نگران‌کننده است. در این نامه شش روز به ما وقت داده‌اند و در آن ذکر هم کرده‌اند که اگر قانع نشوند، فلان اتفاق می‌افتد.» زنانی که برای دیدن بازی تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل لبنان روز ۹ فروردین رفته بودند، با خشونت و استفاده از اسپری فلفل روبه‌رو شدند و نتوانستند وارد استادیوم شوند. )دویچه وله فارسی،  19 شهریور ۱۴۰۱)

دیوار دفاعی برابر بی‌دفاعی؛ آزار جنسی در مدارس استثنایی

«حیرت می‌کنید اگر از اتفاقی که برای یکی از همکارانم رخ داد, بگویم. مدارس استثنایی دارای مشاور نیمه وقت هستند. یکی از معلمان همکار به دلیل رفتار آزارگرانه مدیر مدرسه, از مشاور درخواست کمک کرد و موضوع را با او در میان گذاشت. یک روز صبح همه دیدیم به تمام پنجره‌های کلاس درس این خانم روزنامه چسبانده شده است. وقتی علت را جویا شدیم، فهمیدیم به پیشنهاد مشاور، برای جلوگیری از مزاحمت‌های مدیر مدرسه یک دیوار دفاعی نصب کرده‌اند.»(ایران وایر، 23 شهریور 1401)

حذف شبانه مسیرهای دوچرخه‌سواری در اصفهان؛ زنان رکاب نزنند

روزنامه «هم میهن» در گزارشی، از «حذف شدن مسیرهای دوچرخه‌سواری» در شهر اصفهان خبر داده است. (ایران وایر، 23 شهریور 1401)

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram