گزارش آماری نقض حقوق زنان، مردادماه۱۴۰۱

تهیه وتنظیم گزارشات:لیدا اسدی‌فر، سپیده عشقی، شهلا شاهسونی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۱۵۳ خبر که در طول ماه مرداد۱۴۰۱ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری و مهرنیوز جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

 

 

موضوع تیر مرداد
۱ اخبار عمومی (اطلاعیه نهادهای بین‌المللی، بیانیه‌ها، نامه‌ها و…) 29 24
۲ احضار به دادگاه 5 3
۳ احکام صادر شده 2 11
۴ بازداشت 32 17
۵ اعدام 1 2
۶ زندان و زندانی (ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…) 25 39
۷ خشونت علیه زنان (خانوادگی، اجتماعی، اسید پاشی، ممنوعیت ورزش، حجاب اجباری، بازداشت در مهمانی، نوع پوشش و…) 10 8
۸ خودکشی 3 12
۹ آسیب‌های اجتماعی (محرومیت مسابقات، ورزش، جلوگیری از وسایل پیشگیری، بهداشت زنان و…) 5 28
۱۰ قتل‌های ناموسی 4 9
جمع 116 153

بیانیه ۱۴ نواندیش دینی ایرانی: از اجبار حجاب و گشت ارشادتان بیزاریم

جمعه، ۳۱ تیر چهارده نواندیش دینی داخل و خارج ایران در بیانیه‌ای اجباری بودن حجاب در این کشور را «بیگانه با دیانت حق و عدل» دانسته و از فقها در ایران خواسته‌اند که کنار هم‌نوعان‌ زن خود بایستند» و به حاکمان قدرت در ایران «با صدای رسا اعلام کنند که از اجبار حجاب و گشت ارشادتان بیزاریم  چهارده امضاکننده این بیانیه که اغلب پژوهشگران نوگرای دینی-اسلامی هستند و بعضی از آنها ساکن ایرانند، عبارتند از: حسن یوسفی اشکوری، محمدجواد اکبرین، عبدالعلی بازرگان، میثم بادامچی، رضا بهشتی معز، حسین کمالی، رضا علیجانی، علی طهماسبی، حسن فرشتیان، سروش دباغ، احمد علوی، داریوش محمدپور، مهدی ممکن و یاسر میردامادی. (بی بی سی ، ۱ مرداد ۱۴۰۱)

استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات ممنوع است

دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای با استناد به مواد قانونی مربوط به تبلیغات در کشور، بر ممنوعیت «استفاده ابزاری» از زنان، مردان و کودکان در تبلیغات تاکید کرد و نه آنچه که برخی منابع خبری درباره استفاده از زنان در تبلیغات اشاره کرده‌اند. مجموعه قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور در وبسایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده و دریافت است. (خبرآنلاین، ۲ مرداد ۱۴۰۱)

500 فعال داخل ایران خواهان آزادی مادران دادخواه آبان شدند

نزدیک به ۵۰۰ نفر از فعالان رسانه‌ای، مدنی و سیاسی داخل ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط اعضای بازداشت‌شده خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ شدند. امضا کنندگان این بیانیه با اشاره به نگهداری شماری از مادران جانباختگان اعتراضات آبان نوشته‌اند: باور کردنی نیست مادرانی دادخواه که فرزندانشان در اعتراضی مدنی و مسالمت آمیز در آبانی تلخ، گلوله بر شقیقه شان فرو نشست و برای همیشه حق حیات از آنها سلب شد،اینک به جرم دادخواهی در گوشه زندان گرفتار آمده باشند. فعالان مدنی و کنشگران داخل ایران در بیانیه خود خبر داده‌اند که ناهید شیرپیشه و مهرداد بختیاری، مادر و عموی پویا بختیاری، محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی پور و رحیمه یوسف زاده ،مادر نوید بهبودی هنوز آزاد نشده و پشت میله‌های زندان هستند. (ایران وایر، ۲ مرداد ۱۴۰۱)

حجاب اجباری برای مردگان؛ سنگ قبر متوفیان بی‌حجاب جمع شد

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا با اعلام جمع آوری ۹۸ سنگ قبر واجد تصاویر بی‌حجاب زنان، فروشندگان و نصب‌کنندگان این سنگ‌ها را به برخورد تهدید کرده است. سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا بر لزوم جلوگیری از نصب سنگ‌ مزار واجد تصویر بی‌حجاب متوفیان زن تاکید کرده و گفته است: حک شدن تصاویر بانوان مکشوفه در شان آرامستان مومنان نیست و بسیاری از شکل غیراسلامی قبور مکدر هستند. او سنگ‌فروشانی را که از مقررات تخطی کنند، به برخورد تهدید کرده و گفته است: «در صورتی که سنگ فروش یا نصاب در این زمینه مشارکت کند، با آن مجموعه به طور کامل قطع ارتباط کرده و دیگر اجازه فعالیت به آنها را نخواهیم داد. (دویچه وله فارسی، ۳ مرداد ۱۴۰۱)

ورود افراد «بدحجاب» به فرودگاه شیراز ممنوع شد

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس می‌گوید که از ورود افراد «بدحجاب» به فرودگاه شیراز و ترمینال‌های پروازی آن جلوگیری خواهد شد. او گفت در این راستا با مقام قضایی نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده و مقابله با ورود زنان مسافر که از نظر ماموران «بدحجاب» به‌شمار می‌آیند در فرودگاه «در حال اجراست. زهرا یقطین، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این جلسه گفته است «مسئله عفاف و حجاب در فرودگاه شیراز به‌عنوان ورودی سومین حرم اهل بیت باید رعایت شود. (رادیو فردا، ۴ مرداد ۱۴۰۱)

سهم 30 درصدی زنان از جمعیت بیکار کشور

نزدیک به ۲۶ میلیون جمعیت فعال اقتصاد کشور که در بهار ۱۴۰۱ تمایل به کار کردن داشته اند، نزدیک به ۱۷ درصد از این تعداد سهم زنان است که نشان دهنده نقش کمرنگ زنان در بازار کار ایران است. وضعیت در سهم زنان از تعداد بیکاران و شاغلین کل بدتر نیز است به گونه ای تنها حدود ۱۵ درصد شاغلین کشور را زنان تشکیل می دهند. این امر نشان دهنده وضعیت نامناسب زنان در بازار کار کشور است.  (اکوایران، ۶ مرداد ۱۴۰۱)

تلاش برای بازداشت فرزانه انصاری فر؛ ضرب و شتم خانواده و بازداشت برادر وی توسط نیروهای امنیتی

۵ مردادماه، نیروهای امنیتی به قصد بازداشت فرزانه انصاری فر شهروند ساکن بهبهان و خواهر فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، به منزل شخصی وی مراجعه کرده که به دلیل عدم حضور وی، موفق به دستگیری او نشدند. ماموران ضمن تفتیش منزل و ضرب و شتم خانواده، امید انصاری فر برادر این شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. از دلایل تلاش برای بازداشت فرزانه انصاری فر اطلاع دقیقی در دست نیست با این حال به گفته این منبع مطلع احتمالا بازداشت این شهروند در رابطه با فعالیت های اخیر وی در فضای مجازی صورت گرفته است. (هرانا، ۶ مرداد ۱۴۰۱)

همزمان با اعتراضات به خشونت علیه زنان؛ معاون رئیسی: گشت ارشاد نداریم، پلیس امنیت اجتماعی داریم

در حالی که تصاویر رفتار‌های همراه با خشونت ماموران گشت ارشاد با زنان و دخترانی که با حجاب اجباری مخالف هستند در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران می‌گوید: ما اصلا گشت ارشاد نداریم، اینها پلیس امنیت اجتماعی هستند. انسیه خزعلی در حالی وجود گشت ارشاد را انکار می‌کند که در ماه‌های اخیر کارزارهای متعدد مجازی و خیابانی در مخالفت با «حجاب اجباری» و همچنین مبارزه با برخورد خشن نیروهای نظامی جمهوری اسلامی با مخالفان در حال شکل گیری است. (VOAPNN، ۷ مرداد ۱۴۰۱)

واکنش رئیسی بعد از اعتراض‌های اخیر به حجاب اجباری: دولت مصمم به نهی از منکر است

رئیس‌جمهور ایران همزمان با دور تازه اعتراض‌ها به حجاب اجباری، از هرگونه عقب‌نشینی در «امر به معروف و نهی از منکر» به دلیل این اعتراض‌ها انتقاد کرد و گفت که دولت مصمم است که «نهی از منکر» را اجرا کند. او اجرای «امر به معروف و نهی از منکر» از جمله «وظایف قانونی» دولت است. (بی بی سی، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱)

باید در موضوع حجاب هجومی کار کنیم/ یک لباس عفیفانه برای زنان ایرانی تهیه‌ می‌شود

امامی ۱۰ مرداد در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل اظهار کرد: ما سه راهبرد را برای تقویت مسئله حجاب و عفاف در کشور مطرح کرده و به جد پیگیری می‌کنیم تا به دور از دغدغه‌های مطرح شده فضای سالم تربیتی را برای نسل‌های آینده شاهد باشیم. (سلام نو، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱)

درگیری تازه بر سر حجاب ، این بار در قطار / تعقیب قضایی چند زن ، رئیس قطار هم احضار و تعلیق شد

در قطار تهران – یزد، میان دو خانم بر سر حجاب درگیری فیزیکی رخ داده است. یکی از این خانم ها، زن چادری به نام زینب جعفری معلم در یزد است که بعد از رسیدن به یزد، شکایت کرده است. دادسرای یزد با صدور اطلاعیه ای و ارسال به رسانه ها از تشکیل پرونده و تعقیب متهمین توهین و درگیری در قطار تهران- یزد خبر داد. دادسرای یزد نسبت به احضار رئیس قطار و دستور شناسایی متهمان اقدام کرد.در حال حاضر رئیس قطار توسط راه آهن از خدمت تعلیق شد و پرونده در حال رسیدگی است. (عصرایران،  ۱۲ مرداد ۱۴۰۱)

هشدار یک وکیل دادگستری درباره سخت‌تر شدن طلاق برای زنان با طرح جدید مجلس

سارا باقری وکیل دادگستری هشدار داد طرح جدید مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون مهریه، راه را برای طلاق زنان بیش از پیش دشوار می‌کند. یکی از بندهای طرح جدید کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی که قرار است به‌زودی به صحن علنی مجلس برود، «پذیرش اعسار زوج پیش از اعزام به زندان» است که به گفته باقری در صورت تصویبش، زنان دیگر نمی‌توانند از قانون جلب همسر برای گرفتن مهریه استفاده کنند.  از سوی دیگر، در مدتی که زن درخواست استعلام اموال همسر را می‌کند تا زمانی که اموال توقیف شود، مرد می‌تواند دارایی‌اش را به فرد دیگری انتقال دهد. در نتیجه این گزینه هم از دسترس زنان خارج می‌شود. ( اینترنشنال ۱۷ مرداد ۱۴۰۱)

بار دیگر درهای ورزشگاه بسته شد؛ بهانه‌‌ای جدید برای عدم حضور زنان

10مرداد۱۴۰۱، رسانه‌های ایران ازرسیدن نامه‌ای از سوی فدراسیون جهانی فوتبال به فدراسیون ایران خبر دادند. در این نامه، فیفا از ایران خواسته بود پیرو مذاکرات و نامه‌نگاری‌های قبلی، شرایط را برای حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها فراهم کندفدراسیون فوتبال ایران مدعی شده بود که در این نامه هیچ اشاره‌ای به ضرورت ورود زنان به ورزشگاه‌ها نشده،.دو روز بعد، «حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی، در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت درباره حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های کشور الزامی وجود ندارد.وزیر ورزش گفته بود که نامه فیفا الزام‌آور نیست و فقط از ایران درخواست شده است در صورت امکان، درهای ورزشگاه‌ها را به روی زنان باز کند. در ماده ۴ بند اول اساسنامه جدید فدراسیون جهانی فوتبال، تاکید شده است که «هرگونه تبعیض جنسیتی» از سوی فدراسیون‌های عضو، ابتدا با «تعلیق» و سپس با «اخراج» از سوی فیفا جریمه خواهد شد.(ایسنا21 مرداد1401)

آرایشگاه متخلف زنانه در رشت پلمپ شد

سرهنگ رضا محمدزاده رییس اداره اماکن عمومی پلیس گیلان گفت: دایره تخصصی اداره نظارت بر اماکن عمومی استان گیلان با هدف پیشگیری از بروز تخلفات و جرائم پرخطر مرتبط با بخش صنوف و بازار و به منظور ارتقای آسایش و امنیت عمومی جامعه و شهروندان در پی وصول اخباری مبنی بر اینکه تعدادی از آرایشگاههای زنانه شهر رشت در قالب مدلهای عروس ظاهرا جهت تبلیغ و جلب مشتری اقدام به انتشار تصاویر زنان و دختران با پوشش نامناسب در فیسبوک و فضای مجازی می نمایند اقدام به شناسایی آرایشگاه های متخلف کرد. واین امربرابر دستور قضایی ضمن اعمال ماده 28 قانون نظام صنفی پلمپ و متصدیان تحویل مرجع قضایی شدند.(ایسنا،21 مرداد1401)

قاچاق زنان و دختران ایرانی؛ روایت وزارت خارجه امریکا، واهمه جمهوری اسلامی

دبی، مالزی و شاید استرالیا؛ قاچاق دختران ایرانی و سوء استفاده جنسی از آن‌ها در کشورهای دیگر اتفاقی است که در گزارش سالیانه وزارت خارجه امریکا از قاچاق انسان که ماه گذشته انتشار یافته، به آن اشاره شده است. در گزارش وضعیت قاچاق انسان، کشورها بر اساس نحوه مقابله‌ با این پدیده، میزان شفافیت و پیروی از استانداردهای مرتبط، به سه رده تقسیم‌بندی می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران امسال هم در رده سوم، یعنی پایین‌ترین رده دسته‌بندی کشورهای درگیر قاچاق انسان قرار گرفته است.(ایران وایر،23مرداد1401)

سایه تهدید بر سر زنان فمینیست ایرانی در اینستاگرام

سازمان اتحاد برای ایران” در زمینه گسترش آزادی‌های مدنی فعالیت دارد. صفحات مربوط به این سازمان نیز پس از همکاری با فعالان زن هدف حمله قرار گرفته است. این سازمان در پاسخ به دویچه‌وله با تاکید بر اینکه بهتر است به این حملات عنوان “کمپین آزارگری” (campaign of harrasment) اطلاق شود، اعلام کرده که این هجوم “اقدامی از پیش هماهنگ‌شده با بودجه‌ای از پیش تعیین شده” است که مجموعه‌ای از صفحات مرتبط و هم‌راستا با یکدیگر را هدف قرار داده است. این هجوم ابتدا به صفحات برابری‌خواه زن و مرد یا به اصطلاح فمینیستی خارج و داخل ایران انجام شده و سپس به صفحات دیگری رسیده که در مباحث حقوق بشری مانند برابری زن و مرد فعال هستند، مانند صفحه اینستاگرام اتحاد برای ایران. اتحاد برای ایران تاکید کرده که از سه ماه پیش تاکنون به علت گستردگی و تداوم این حملات، این صفحات نتوانسته‌اند به روال سابق فعالیت‌های خود بازگردند(دویچه وله،25 مرداد1401)

نامه عجیب زنان یک روستای کشور علیه شوهرانشان به یک مقام دولتی | از همسران،‌ فرزندان و دامادهایمان شکایت داریم!

فرماندار همدان گفت: معضلات بزرگی در این جامعه داریم، چندی پیش تمامی بانوان یک روستا طوماری علیه شوهرانشان امضاء و برای من ارسال کردند و در آن نامه از شوهران، فرزندان و دامادهایشان به دلیل درگیری آنها به اعتیاد شکایت داشتند.وآسیب های اجتماعی فراوانی به زنان واردشده است.(همشهری،26 مرداد1401)

حذف دختران از رشته موسیقی در شیراز؛ پورناظری هزینه یک سال را بر عهده گرفت

سهراب پورناظری، آهنگساز، در واکنش به حذف رشته موسیقی برای دختران در هنرستان کامیاب شیراز اعلام کرد حاضر است، به‌رغم این‌که تأمین مالی وظیفه دولت است، هزینه‌های یک سال تحصیلی دختران دانش‌آموز این هنرستان را بر عهده گیردتابهانه عدم امنیت مالی نباشد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها مخالفت خود را با آموزش موسیقی اعلام کرده و سال ۱۳۸۹ نیز در پاسخ به یک استفتا نوشت: «به‌ طور کلی ترویج موسیقی و تدریس آن و تشکیل کلاس‌های موسیقی، هرچند موسیقی حلال باشد، با اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی سازگار نیست.»(رادیوفردا،27 مرداد1401)

فعال سیاسی اصولگرا : فیفا تضمین می‌دهد دختران ما در ورزشگاه ها کشته و زخمی نشوند؟ / تصمیم نهایی برای حضور زنان باید با ولی فقیه باشد

کوشکی گفت : ما کشوری مستقل هستیم و برای خودمان قانون داریم. اگر فردا فیفا از ما خواست، زنان با لباس آنچنانی داور ی کنند،‌ تکلیف چیست؟ در چنین موقع‌هایی موضوع برای تصمیم‌گیری به دادگاه جهانی ورزش ارجاع می‌شود. یعنی اینطور نیست که کشورها مجبور به رعایت همه خواسته‌های فیفا شوند. صادق کوشکی، استاد دانشگاه و تحلیلگر اصولگرا تحت هیچ‌شرایطی زیر بار اتخاد تصمیم برای راه‌یابی زنان به ورزشگاه‌ها نمی‌رود.(عصرایران،27 مرداد1401)

انتقاد از خانه سینما به دلیل سکوت و پاسخ ندادن به آیین‌نامه «منع خشونت جنسی»

هانیه توسلی، بازیگر و غزاله معتمد، طراح صحنه، به عنوان دو عضو کمیته پیگیری موضوع آزار جنسی در سینما اعلام کردند خانه سینما به آیین‌نامه تهیه شده در ارتباط با «منع خشونت جنسی/جنسیتی علیه زنان در محیط کار» پاسخ نداده است. در سال‌های اخیر و به دنبال موج افشاگری‌ در رسانه‌های اجتماعی، برخی از چهره‌های سرشناس ایرانی نیز به تجاوز‌ جنسی متهم شده‌اند.(اینترنشنال،28 مرداد1401)

اختصاصی ایران اینترنشنال؛ اعزام تیم بسکتبال با ویلچر زنان به رقابت‌های جهانی در آستانه لغو

تیم ملی بسکتبال با ویلچر زنان ایران موفق به کسب سهمیه جهانی شده بود؛ اما حالا به بازیکنان این تیم گفته شده به دلیل اینکه مقامی کسب نخواهید کرد، کادر فنی خوبی ندارید و امکان استخدام مربی مرد هم وجود ندارد و همچنین هزینه‌ها هم بالاست، صلاح نیست به این رقابت‌‌ها اعزام شوید.(اینترنشنال،28 مرداد1401)

واکنش ترانه علیدوستی، بازیگر، به تهدید ممنوع‌الکاری: این بگیر و ببندها روزی تمام می‌شود

ترانه علیدوستی، بازیگر، در واکنش به تهدید رییس سازمان سینمایی به انتشار فهرست هنرمندان ممنوع‌الکار در اینستاگرام نوشت: «آنچه مرتکبش هستید اعمال زور است و چه بسیار آن‌ها که نخواستید و دیده شدند.»او افزود: «این بگیروببندها و ممنوعیت‌ها و خشونت آشکار و پنهان روزی هم تمام می‌شود.»(اینترنشنال 29مرداد1401)

دبیر ستاد نهی از منکر:یک تار موی زن بیرون باشد مجرم است

همزمان با تشدید فشار گشت ارشاد بر زنان ایران برای رعایت حجاب اجباری، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته است: «حتی اگر یک تار موی زنی بیرون باشد مجرم است.» و باید دستگیر شود. گشت ارشاد در واقع به حمایت مردم برمی خیزد یعنی وقتی بی حجابی وارد مغازه‌ای شد و صاحب مغازه به وی تذکری نداد و خدماتی ارائه کرد پلاک آن مغازه جریمه می‌شود.»(ایران وایر،30 مرداد1401)

نیروی انتظامی: پرت شدن زن ربطی به گشت ارشاد نداشت، خودروی کلانتری بود

نیروی انتظامی اعلام کرد ویدیوی پرت شدن یک زن از خودروی پلیس مربوط به گشت ارشاد نبوده و خودروی کلانتری ۲۲ رشت بوده است. نیروی انتظامی ادعا کرده که یک زن برای جلوگیری از انتقال همسرش به کلانتری دستگیره را گرفته بوده و با حرکت ماشین روی زمین افتاده است.( اینترنشنال،30 مرداد1401)

 احضار به دادگاه

برگزاری جلسه بازپرسی ۳ فعال کارگری و صنفی در دادسرای سنندج

۵ مردادماه، گلنار قدم خانی معلم ساکن سنندج و آرمین شریفه فعال کارگری به همراه همسرش هاوژین لطیفی برای اخذ آخرین دفاعیات به شعبه دوم بازپرسی سنندج احضار شدند. اتهام مطروحه علیه این شهروندان تبلیغ علیه نظام عنوان شده است. (هرانا، ۶ مرداد ۱۴۰۱)

خوانندگان زن و مردان تهیه کننده یک موزیک ویدیو، جهت اجرای حکم حبس احضار شدند

چند خواننده زن و مردانی که در ساخت یک ویدیو کلیپ برای آنها مشارکت داشتند، جهت اجرای حکم حبس به شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شدند. در این احضاریه ادعا شده است که این افراد متهم به “شرکت در مجالس لهو و لعب٬ مشارکت در تولید و توزیع زیرزمینی و تکثیر آثار سمعی و بصری مبتذل از طریق شبکه های ماهواره‌ای و معاند نظام” هستند. (هرانا، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱)

احضار دایه فاطمه سهرابی مادر ریزان جاوید به اطلاعات ارومیه

ایه فاطمه سهرابی ٧٨ ساله مادر ریزان جاوید از رهبران پژاک که اخیراً در شهر قامیشلو در یک حمله پهپادی نیروهای ترکیه ترور شد، توسط اداره اطلاعات مهاباد و ارومیه احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته است. نیروهای اداره اطلاعات مهاباد از دایه فاطمه درخواست کرده‌اند که بگوید حزب کارگران کُردستان فرزندش را ترور کرده و علیه رهبران این حزب سخن بگوید، که دایه فاطمه حاضر به اینکار نشده است“.(هه نگاو،28 مرداد1401)

احکام صادر شده

مریم رحمانی، فعال حقوق زنان، به «دو سال حبس و جریمه نقدی» محکوم شد

مریم رحمانی، فعال حقوق زنان، از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» از طریق انتشار مطالب در فضای مجازی به دو سال حبس تعلیقی، پرداخت ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی و برخی مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.حکم حبس خانم رحمانی به مدت پنج سال تعلیق شده است. بر اساس رای صادر شده از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، این فعال حقوق زنان همچنین به نوشتن پژوهشی ۷۰ صفحه‌ای با موضوع «حب وطن» و حضور فصلی در دفتر پیگیری اطلاعات سپاه ملزم شده است. او با شکایت «سپاه ثارالله» توسط ماموران امنیتی بازداشت و بازجویی شده بود. (رادیو فردا، ۷ مرداد ۱۴۰۱)

زندان و جریمه نقدی معصومه حاجی‌ابوالحسن به دلیل مشارکت در جنبش می تو !

معصومه حاجی‌ابوالحسن به دلیل مشارکت در جنبش #میتو به ۱۵ ماه زندان و ۲۰ میلیون تومان جریمه محکوم شد. شاکی پرونده فردی‌ست به نام بابک مولایی که در فعالیت‌های اقتصادی با سپاه همکاری داشته. او از مدیران سابق شرکت «فناوری آب‌های عمیق» و «صدرا» بوده که به دلیل وابستگی به سپاه توسط آمریکا تحریم شده‌اند. در سال ۹۹، پس از آنکه معصومه ابوالحسن روایت آزار جنسی خود را در اینستاگرام منتشر کرد، توسط بابک مولایی تهدید شد که اگر مطالب را حذف نکند علیه‌ش پرونده تشکیل خواهد داد. (بالاترین، ۹ مرداد ۱۴۰۱)

مریم کریم بیگی به حبس، شلاق و جریمه نقدی محکوم شد

مریم کریم بیگی، خواهر مصطفی کریم بیگی از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال و هفت ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۳ سال و ۷ ماه زندان در خصوص او قابل اجرا خواهد بود. او که خواهر مصطفی کریم بیگی از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸ است ، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال و هفت ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۳ سال و ۷ ماه زندان در خصوص او قابل اجرا خواهد بود. دادگاه حضور موکلش در کنسرت اِبی و عکس گرفتن با این خواننده مشهور ایرانی را مصداق اتهام تبانی برای براندازی در نظر گرفته است. (هرانا، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱)

قوه قضائیه حکم یکسال چندین خواننده زن و سازندگان کلیپ‌هایشان را به اجرا گذاشت

دستگاه قضایی ایران حکم یک سال زندان جمعی خوانندگان زن و تهیه کنندگان کلیپ‌هایشان را پس از سه سال به اجرا گذاشت. ‎فراواز، خواننده جاز یکی از زنان متهم در این پرونده است که پس از ترک ایران درباره این پرونده خبررسانی کرده است. بر اساس اسنادی که به نظر بی‌بی‌سی فارسی رسیده است این حکم از طرف شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای فرهنگ و رسانه تهران فرستاده شده است و به این افراد «پنج روز» فرصت دادند تا خود را معرفی کنند. (بی بی سی، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱)

ارسال پرونده حکم کور کردن چشم یک زن و دو مرد به تهران برای اجرای حکم

پس از اجرای حکم قطع انگشتان دو زندانی، اکنون یک زن و دو مرد در انتظار اجرای حکم کور کردن چشم بسر می برند.
دیوانعالی کشور حکم کور کردن چشم یک زن و دو مرد را تایید کرده و هر سه پرونده جهت تعیین تکلیف در نحوه اجرا به تهران ارسال شده است. یک زن در نتیجه درگیری دو زن جوان در یکی از شهرهای استان کرمانشاه که در سال ۹۰ رخ داده و یکی از زنان به روی دیگری اسید پاشیده است. بنابراین قضات حکم قصاص به کور کردن چشم متهم دادند و این حکم در دیوانعالی تایید شد. دومین محکوم مرد جوانی است که سال ۹۶ در جریان درگیری باعث کورشدن چشم راست مرد دیگری شده و قضات دادگاه استان فارس در این مورد نیز حکم قصاص به کور کردن چشم وی داده اند و این حکم در دیوانعالی تایید شده است. سومین محکوم مرد جوانی است که در سال ۹۷ با اسلحه شکاری در قم با شلیک به یک شهروند دیگر باعث کور شدن چشم چپ او شد. دادگاه در این پرونده نیز حکم قصاص به کور کردن چشم متهم را صادر کرده است. (کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۱۳ مرداد ۱۴۰۱)

محبوبه میثاقیان، شهروند بهایی، جهت تحمل هشت ماه حبس، راهی زندان شد

محبوبه میثاقیان، در تاریخ ۱۲ خردادماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی استان یزد بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در تاریخ ۲۷ خردادماه همان سال با تودیع وثیقه آزاد شد. وی  جهت تحمل محکومیت حبس راهی زندان این شهر شد. او پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. طی روزهای اخیرمحبوبه میثاقیان، شهروند بهایی ساکن استان یزد، پس از حضور در شعبه اجرای احکام دادسرای این شهر بازداشت و برای تحمل حبس به زندان یزد منتقل شد. محبوبه میثاقیان، توسط توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب استان یزد به ریاست رضا جواد موسوی محاکمه و از بابت اتهام عضویت در گروههای مخالف نظام، به تحمل دو سال و هشت ماه حبس تعزیری، و از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، هم به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد. پس از اعلام اعتراض و ارجاع پرونده محبوبه میثاقیان به شعبه ۱۱ دادگاه تجدیدنظر استان یزد این شهروند بهایی از اتهام عضویت در گروههای مخالف نظام،تبرئه و حکم صادره بدوی بر علیه او به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، عینا تائید و پرونده وی به شعبه اجرای احکام دادسرای استان یزد ارجاع شد.‌ (کمپین دفاع از زندانانیان سیاسی و مدنی، ۱۶ مرداد  ۱۴۰۱)

یک‌سال حبس به جرم خوانندگی

حکم اجرای یک سال زندان برای پرونده‌ای که بیش از ۵ سال قبل برای چند خواننده زن ایرانی و عوامل تهیه و سازنده کلیپ‌های آنان، گشوده شده بود، به تازگی به آن‌ها ابلاغ شده است. مردادماه ۱۳۹۵ دادسرای فرهنگ و رسانه چند خواننده زن و همکارانشان را که در ساخت موزیک ویدیو با آن‌ها همکاری کرده بودند، به شکل گروهی احضار کرد. شمار افرادی که نامشان در این پرونده آمده بود، بیش از۵۰ نفر بود. برای آن‌ها جلسات متعدد بازجویی تشکیل شد. سرانجام در سال ۱۳۹۸ حکم اولیه که نام شش زن خواننده و هشت مرد در مقام تهیه‌کننده ویدیوها در آن درج شده بود، صادر شد. همه آن‌ها به یک سال زندان و یکی از تهیه‌کنندگان مرد علاوه بر زندان به جریمه نقدی محکوم شده بودند. افراد محکوم شده در این پرونده بعد از صدور حکم اولیه همه روش‌های قانونی اعتراض به آن را طی کردند؛ اما سرانجام حکم بدون تغییر به آن‌ها ابلاغ شده است. ( IRANWIRE ، ۱۶ مرداد ۱۴۰۱)

صدور حکم حبس برای یک زن اهل سردشت

یک فعال زن اهل سردشت با هویت ناسکی اسماعیلی ۲۷ ساله و اهل سردشت ه اتهام عضویت در ”داعش که زمستان سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در مرز این شهر بازداشت شده بود، اخیراً توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به ۱۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.(هنگاو 24 مرداد1401)

با حکم دادگاه تجدیدنظر؛ ویدا ربانی به حبس و محرومیت های اجتماعی محکوم شد

ویدا ربانی، روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به تحمل ۱۰ سال و ۴ ماه حبس و محرومیت های اجتماعی محکوم شد اتهامات او“توهین به مقدسات” “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” “فعالیت تبلیغی علیه نظام “اخلال در نظم عمومی” می باشد.(هرانا،28 مرداد1401)

دادگاه تجدیدنظر استان تهران؛ سه نوکیش مسیحی به 16 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند

ژوزف شهبازیان، سمیه صادق و مینا خواجوی قمی، سه شهروند مسیحی، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به تحمل ۱۶ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند. این شهروندان در مرحله بدوی به همین میزان حبس و جریمه نقدی محکوم شده بودند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،29 مرداد1401)

قریب‌الوقوع بودن اجرای حکم اعدام یک زندانی زن در زندان ارومیه

یک زن زندانی با هویت سحر مرادی ۲۷ ساله اهل بوکان که پیشتر به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده است، در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد. مسئولین بند زنان زندان مرکزی ارومیه سحر مرادی را مطلع ساخته‌اند که حکم اعدام وی طی روزهای آینده در محوطه زندان اجرا خواهد شد. سحر مرادی اهل بوکان شش سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و توسط دستگاه قضایی به اعدام محکوم شده است.(هه نگاو،31مرداد1401)

بازداشت

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سپیده رشنو در بازداشتگاه اطلاعات سپاه

سپیده رشنو، دانشجوی ساکن تهران و اهل خرم آباد، هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. وی به دلیل آنچه “هتاکی و ضرب و شتم آمر به معروف” عنوان شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. وی از دسترسی به وکیل و تماس با خانواده محروم بوده و همین امر موجب افزایش نگرانی خانواده خانم رشنو در خصوص وضعیت وی شده است. تا زمان تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه خانم رشنو اطلاعی در دست نیست. همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی در حمایت از او دست به اعتراض زدند واز هشتگ «سپیده کجاست» استفاده کرده و با انتقاد از بی‌خبری از محل بازداشت این زن هنرمند، خواستار پاسخگویی مقام‌های مسئول در این زمینه شدند. هرانا از قول «یک منبع مطلع» نوشت که: «سپیده رشنو همراه با تعداد زیادی مأمور، شبانه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد تا به‌دلیل خطر خونریزی داخلی ناشی از ضربه در ناحیه شکمی از او عکسبرداری شود».بر اساس اظهارات شاهدان عینی، خانم رشنو در زمان انتقال به بیمارستان، کاهش فشار خون داشته، بی‌رمق بوده و به دشواری حرکت می‌کرده است.هرانا می‌نویسد که مأموران امنیتی حاضر اجازه صحبت با خانم رشنو را به دیگران نداده و حتی در زمان معاینه پزشک که جزو حریم خصوصی بیمار و پزشک است او را تنها نگذاشتند. به گفته شاهدان، خانم رشنو همان شب مجدداً به بازداشتگاه بازگردانده شد. (رادیو فردا، ۱۵ مرداد ۱۴۰۱)

بی خبری از وضعیت نازی زندیه پس از بازداشت

نازی زندیه، دانشجوی ۲۱ ساله، روز ۲۶ تیرماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. خانم زندیه از زمان بازداشت تاکنون تماسی با خانواده نداشته است. این موضوع به نگرانی روزافزون خانواده از سرنوشت خود منجر شده است. او با تودیع قرار وثیقه  26 جولای از زندان اوین آزاد شد. (هرانا، ۴ مرداد ۱۴۰۱)

نازنین بهرامی، بازیگر تئاتر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

نازنین بهرامی، از امضاکنندگان بیانیه ۸۰۰ زن سینماگر علیه خشونت جنسی در سینمای ایران، است. او حوالی ۱۱ صبح شنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۱ در حال بازگشت از محل کار خود در محدوده خیابان انقلاب بود که توسط چند لباس‌شخصی احاطه و دستگیر شد. لباس‌شخصی‌ها دوربین به گردن داشتند و پس از ضبط تلفن همراه نازنین بهرامی و اطرافیان او، همراهان این بازیگر را رها کردند اما او را با خود به مکانی نامعلوم انتقال دادند. (رادیو فردا، ۳ مرداد ۱۴۰۱)

گزارشی از بازداشت الهام فرشاد در تهران

الهام فرشاد، شهروند تهرانی که ۲۲ تیرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شده بود آزاد شد. آزادی موقت این شهروند مورخ ۱ مردادماه پس از گذشت حدود ۱۰ روز از زمان بازداشت و با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیونی صورت گرفته است. (هرانا، ۳ مرداد ۱۴۰۱)

بازداشت یک فعال مدنی زن در شهرستان مریوان

پنج‌شنبه سی‌ام تیرماه، یک فعال مدنی زن به نام “شادی درگاهی”، همسر ایرج رحیم‌زاده، فعال محیط زیست پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات مریوان بازداشت شد.این فعال مدنی پس از بازداشت به کانون اصلاح و تربیت سنندج و روزانه  جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل و شب‌ها به کانون اصلاح و تربیت بازگردانده می‌شود. تاکنون از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این دو فعال کُرد اطلاع دقیقی به دست نیامده است. (خبررسانی کوردستان، ۷ مرداد ۱۴۰۱)

ادامه بازداشت و بلاتکلیفی روناک رضایی دانشجوی دانشگاه علامه

روناک رضایی، شهروند ساکن آبادان ودانشجوی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی باوجود گذشت دوماه هنوز در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد. این در حالی است که او تاکنون به شکل رسمی تفهیم اتهام نشده و از داشتن وکیل هم محروم بوده است. گفته می‌شود نهادهای قضائی از پذیرش وکیل برای این شهروند آبادانی سرباز زده‌اند و با وجود گذشت دو ماه از بازداشت او هنوز تفهیم اتهامی برای وی صورت نگرفته است. (دویچه وله فارسی، ۸ مرداد ۱۴۰۱)

بازداشت هستی امیری، فعال دانشجویی، جهت اجرای حکم یک سال حبس

منابع دانشجویی از بازداشت هستی امیری، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه علامه طباطبایی جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری خبر دادند. به خاطر حضور در گردهمایی دانشجویان علامه طباطبایی به مناسبت ۸ مارس و مواضعش در رابطه با دفاع از حق حیات و لغو مجازات اعدام در فضای مجازی بازداشت و زمستان گذشته در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. قاضی دادگاه انقلاب اتهامات او را فعالیت تبلیغی علیه نظام دانسته و او را از این بابت به یک‌سال حبس تعزیری و دو سال منع حضور در گردهمایی‌هایی دانشجویی محکوم کرده است. (رادیو فردا، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت آنیشا اسداللهی در زندان اوین

۹ مردادماه، آنیشا اسداللهی، فعال کارگری از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شد. خانم اسداللهی به همراه کیوان مهتدی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه امسال، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از آن زمان تاکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برد. (هرانا، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱)

مادر و کودک بازداشت شده به تخت بهداری زندان بسته شدند

یک شهروند اهل تهران به نام سحر.ف به همراه فرزندش ۱۲ ساله‌اش تینا.غ در تاریخ ۲۷ تیر سال‌جاری در پایانه مسافربری مشهد به دلیل درگیری لفظی با راننده اتوبوس و توهین به ماموران کلانتری بازداشت و به زندان زنان مشهد منتقل شدند یک شهروند اهل تهران به نام سحر.ف به همراه فرزندش ۱۲ ساله‌اش تینا.غ در تاریخ ۲۷ تیر سال‌جاری در پایانه مسافربری مشهد به دلیل درگیری لفظی با راننده اتوبوس و توهین به ماموران کلانتری بازداشت و به زندان زنان مشهد منتقل شدند. اتهام این شهروند «درگیری با ماموران دولت» و «توهین به مقامات جمهوری اسلامی ایران» اعلام شده است. ( شبکه حقوق بشر کردستان، ۱۵ مرداد ۱۴۰۱)

بازداشتگاه‌های امنیتی بجنورد

شعله شهیدی به همراه فرزندان خود فاران ثنایی و شایان ثنایی، شهروندان بهایی اهل بجنورد، پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند، آزادی هر یک از این سه شهروند بهایی با تودیع وثیقه صورت گرفته و آنها باید در انتظار دریافت ابلاغیه تاریخ دادرسی خود باشند.‌ لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱، شعله شهیدی، فاران ثنایی و شایان ثنایی، بازداشت و جهت بازجویی و پرونده سازی به بازداشتگاه یکی از ارگان‌های امنیتی منتقل شده بودند. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، اتهامات، ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات و مکان‌نگهداری این ۳ شهروند بهایی اطلاعی در دسترس نیست. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۶ مرداد ۱۴۰۱)

نیلوفر حسینی، شهروند بهایی، با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه زندان عادل آباد شیراز آزاد شد

شهروند بهایی ساکن شیراز و محبوس در زندان عادل آباد پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه‌ای به مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان آزاد شد.‌ وی در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی شیراز بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ متعلق به اداره اطلاعات این شهر منتقل شده بود.وی پس از اتمام مراحل بازجویی در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بود.‌ علیرغم‌آزادی موقت نیلوفر حسینی با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات این شهروند بهایی اطلاعی در دسترس نیست.‌ ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۶ مرداد ۱۴۰۱)

پایان مراحل بازجویی ریحانه انصاری نژاد، فعال کارگری با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

ریحانه انصاری نژاد، فعال کارگری محبوس و بلاتکلیف پس ۸۷ روزبازداشت در بند زنان زندان اوین پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ یک میلیارد تومان آزاد شد.‌ وی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران وزارت اطلاعات پس از تفتیش منزل و ضبط برخی وسائل شخصی او بازداشت و جهت بازجوئی به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ این ارگان امنیتی منتقل شده بود. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۸ مرداد ۱۴۰۱)

بیانیه «۱۴ نفر»؛ نرگس منصوری با وجود ارائه وثیقه همچنان در حبس است

نرگس منصوری، از امضاکنندگان بیانیه «۱۴ نفر» و از فعالان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی با وجود تامین وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی هم‌چنان در بازداشت به‌سر می‌برد. تداوم بازداشت این کنشگر کارگری در حالی صورت می‌گیرد که او به بیماری «فیبروم رحم» مبتلا است و از زمان بازداشت از دسترسی به وکیل انتخابی محروم شده است. خانم منصوری بیش از ۲۰ سال در بخش اداری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه مشغول به کار بوده و در سال‌های گذشته برای احقاق حقوق کارگران تلاش کرده است.  خانم منصوری، در زمان خروج از مرز زمینی توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است. به گفته یک منبع آگاه، از جمله اتهامات مطرح‌شده علیه این فعال کارگری «تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های معاند» عنوان شده است. ( رادیو فردا، ۱۸ مرداد ۱۴۰۱)

زمانه زیویه جهت اجرای حکم حبس بازداشت شد

زمانه زیویه فعال مدنی اهل سقز که پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۱۰ ماه حبس محکوم شده بود، روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ (۹ آگوست ۲۰۲۲) پس از مراجعه به اجرای احکام دادگاه انقلاب سقز بازداشت و جهت سپری نمودن دوران محکومیت خود به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. زمانه زیویه اردیبهشت ماه امسال به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کُردستان (پژاک) توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی جواد مصطفایی به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. زمانه زیویه ۲۹ ساله و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه پیام نور سقز روز دوشنبه ۹ بهمن سال گذشته با هجوم نیروهای اداره اطلاعات به منزلش بازداشت شده و پس از ۳۳ روز حبس با وثیقه ۳۰۰ ملیون تومانی و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. زمانه زیویه مادر یک کودک ۴ ساله است و در ایام بازداشت از حق ملاقات با خانواده و همچنین حق دسترسی به وکیل محروم بوده است. ( هه نگاو، ۱۹ مرداد ۱۴۰۱)

تداوم بازداشت؛ فشار بر حنان هاشمی، شهروند بهائی جهت اخذ اعترافات اجباری

حنان هاشمی شهروند بهائی ساکن شیراز که در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ بسر میبرد، در تماس تلفنی با خانواده خود از اعمال فشار برای اخذ اعتراقات اجباری خبر داده است. بازجوی وی همچنین طی تماس تلفنی با خانواده، شرط آزادی حنان را همکاری او در زمینه اعترافات ساختگی اعلام کرده است.”(هرانا،21 مرداد1401)

ادامه بلاتکلیفی وضعیت روناک رضایی، دانشجوی بازداشت‌شده در اعتراضات به فروریختن متروپل

روناک رضایی، دانشجوی بازداشت‌شده در جریان اعتراض‌های آبادان به فروریختن برج متروپل در تجمع‌های اعتراضی در آبادان در پی فروریختن برج متروپل، پس از دو‌ ماه و نیم بازداشت، هم‌چنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خانم رضایی در حالی صورت می‌گیردکه دادگاه برای آزادی مشروط این دانشجو وثیقه تعیین کرده، اما نهادهای امنیتی و قضایی در این باره کارشکنی کرده و یک بار نیز درباره دلیل ادامه این وضعیت گفته‌اند که «قاضی پرونده به حج رفته است.»(رادیوفردا،24 مرداد1401)

لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی، بار دیگر توسط ماموران امنیتی بازداشت شد

لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق، ظهر شنبه ۲۹ مرداد ماه بار دیگر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تهران بازداشت و به «مکانی نامعلوم» منتقل شد. این فعال دانشجویی پیشتر نیز در اسفندماه ۱۳۹۶ بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به تحمل ۳۰ ماه زندان و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک‌سال زندان محکوم شده بود.( رادیو فردا،30 مرداد1401)

اعدام

اجرای حکم اعدام دو زن زندانی در زندان‌های سنندج و ارومیه

سهیلا عابدی ٣٣ ساله اهل شهرستان بیجار ٨ سال پیش توسط نیروهای انتظامی بازداشت و به اتهام قتل همسر خود توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بود.گفتنیست که وی قربانی کودک همسری بوده و در سن ١۵ سالگی ناچار به ازدواج شده بود.همچنین، فرانک بهشتی اهل تکاب ۵ سال پیش به اتهام قتل همسر خود بازداشت و توسط دستگاه قضایی به اعدام محکوم شده بود و طی پنج سال گذشته در زندان‌های مهاباد و ارومیه محبوس بوده است. اعدام این دو زن تاکنون در رسانه‌های حکومتی اعلان نشده است. (هه‌نگاو، ۶ مرداد ۱۴۰۱)

اجرای حکم اعدام یک زندانی زن در زندان رجایی شهر کرج

۵ مرداد، حکم یک زندانی زن بنام صنوبر جلالی، تبعه کشور افغانستان، به اتهام «قتل عمد» همسر خود که پیشتر توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بود، در زندان رجایی شهر کرج به اجرا در آمد. (هرانا، ۷ مرداد ۱۴۰۱)

زندان و زندانی

انتقال جمعی زندانیان سیاسی تهران بزرگ به اوین و وضعیت نامساعد زنان منتقل شده از قرچک ورامین

زندانیان سیاسی تهران بزرگ در یک انتقال جمعی و ناگهانی به زندان اوین منتقل شدند. از سوی دیگر وضعیت زنان زندانی سیاسی که پیشتر از قرچک ورامین به اوین منتقل شدند، بسیار نامساعد است. زندانیان به بند ۶ اوین یعنی ۳۵۰ سابق منتقل شده اند. زندانیان سیاسی منتقل شده امکان استفاده از تلفن ندارند.انتقال فرهاد سلمانپورظهیر، رضا مظاهری، پویا قبادی و جمعی دیگر از زندانیان سیاسی صورت گرفت، اما اسامی تمامی زندانیان و تعداد دقیق آن در دست پیگیری است. گفته میشود شمار زندانیان سیاسی منتقل شده بیش از ۴۰ نفر است.از سوی دیگر وضعیت زنان زندانی سیاسی که روز چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ بصورت جمعی از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شدند اسفناک و غیرقابل تحمل است.این زندانیان که تعداد آنها ۱۴ نفر می‌باشد، اینک در زندان اوین در شرایط بسیار سخت‌تری نسبت به زندان قرچک قرار گرفته‌اند. (کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۳ مرداد ۱۴۰۱)

پرونده سازی در زندان؛ امتناع مریم اکبری منفرد از حضور در جلسات دادگاه

مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی تبعیدی که دوران محکومیت خود را در زندان سمنان سپری می‌کند، از بابت پرونده ای جدید طی دو مرحله به دادگاه سمنان احضار شد. خانم اکبری منفرد به دلیل عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ احضار و همچنین عدم ارسال ابلاغیه به وکیل خود، از حضور در جلسات دادگاه خودداری کرده است. ه تازگی وزارت اطلاعات علیه مریم اکبری منفرد پرونده سازی جدیدی کرده است و برای روز شنبه ۲۵ تیر ابلاغیه حضور در دادگاه سمنان از بابت رسیدگی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای او صادر شده بود. این پرونده سازی جدید در حالی صورت گرفته که وکیل و خانواده و حتی خود خانم اکبری از دلیل این اتهام بی اطلاع هستند. (هرانا، ۶ مرداد ۱۴۰۱)

بند ۲۰۹ زندان اوین؛ گزارشی از آخرین وضعیت ریحانه انصاری نژاد

ریحانه انصاری نژاد، فعال کارگری علیرغم گذشت ۷۵ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می برد. وی همچنین طی هفته های اخیر از حق ملاقات با خانواده خود محروم مانده است. اتهامات مطروحه علیه این فعال کارگری “اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است. (هرانا، ۶ مرداد ۱۴۰۱)

در پی وخامت حال؛ اعزام زهرا صفایی به بیمارستان خارج از زندان

زهرا صفایی، زندانی سیاسی نیمه شب گذشته در پی وخامت حال از بند زنان زندان اوین به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد. خانم صفایی علیرغم دستور پزشک، از رسیدگی درمانی و بررسی وضعیت سلامت به صورت ماهانه محروم مانده است. او شهریورماه 1400 به دلیل بیماری قلبی چندین بار به بیمارستان اعزام شده و نهایتا تحت عمل جراحی آنژیو قرار گرفته و پیش از پایان مراحل درمانی به زندان بازگردانده شد. (هرانا، ۷ مرداد ۱۴۰۱)

گزارشی از آخرین وضعیت سکینه پروانه در زندان وکیل آباد مشهد

سکینه پروانه، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان وکیل آباد مشهد سپری می کند. وی مدت هاست که به دلیل دوری محل سکونت خانواده اش، از ملاقات با آنها محروم مانده است. ۶ آبان ماه سال ۹۹ از بند زنان زندان اوین به بند دو-الف اطلاعات سپاه منتقل شد و پس از ساعاتی به زندان قوچان انتقال داده شد. وی پس از گذشت حدود یک ماه از این جابجایی، از زندان قوچان به یکی از بندهای امنیتی اطلاعات سپاه در مشهد منتقل شد و مجددا پس از حدود یک هفته، در تاریخ ۲۶ آذرماه ۹۹، به بند زنان زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. (هرانا، ۷ مرداد ۱۴۰۱)

محرومیت فاطمه مثنی از رسیدگی مناسب پزشکی در زندان اوین

فاطمه مثنی، زندانی سیاسی در زندان اوین، علیرغم وخامت حال و خونریزی روده، از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است. خانم مثنی از بیماری‌های کولیت روده، مشکلات گوارشی و میگرن شدید عصبی رنج می‌برد. به دلیل عدم رسیدگی مناسب پزشکی به وضعیت این زندانی، او مجددا دچار خونریزی روده شده و روز‎به‌روز به مشکلات گوارشی فاطمه افزوده می شود. این درحالیست که مسئولان زندان به بهانه ازدحام جمعیت در بیمارستان و نبود فضای کافی برای مراقبت از وی، تاکنون با اعزام این زندانی به بیمارستان مخالفت کرده‌اند؛ آنها وعده داده اند که خانم مثنی را آخر مردادماه به بیمارستان اعزام خواهند کرد. همچنین او ۹ مردادماه ۱۴۰۱، در زندان اوین پس از ابتلاء به بیماری کرونا و در شرایط جسمی وخیمی قرار گرفته است. وی سرانجام پس از تودیع وثیقه به مرخصی درمانی اعزام شد.‌  (ایران وایر، ۲۰ مرداد  ۱۴۰۱)

ناهید شیرپیشه به زندان کچویی کرج منتقل شد

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، از جان باختگان اعتراضات آبان ۹۸، روز پنجشنبه ۶ مردادماه، به زندان کچویی کرج منتقل شد. وی روز دوشنبه ۲۰ تیرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. در زمان انتقال به خانم شیرپیشه گفته شده بود که قرار است او را آزاد کنند. (هرانا، ۸ مرداد ۱۴۰۱)

وضعیت وخیم سُعدا خدیرزاده و نوزادش در زندان ارومیه

«سُعدا خدیرزاده»، زندانی سیاسی کُرد که تنها چند ساعت پس از سزارین با نوزادش به زندان ارومیه بازگردانده شده بود، به همراه فرزندش در «وضعیت بد جسمانی» است. خانم خدیرزاده ، از ناحیه بخیه سزارین دچار خونریزی شدید داشته و با این حال به مراکز درمانی منتقل نشده است. نوزاد این زندانی سیاسی نیز به دلیل گرمای زیاد زندان، نبود تهویه هوا و امکانات خنک‌کننده دچار حساسیت ناشناخته و اسهال شدید شده است. (ایران وایر، ۹ مرداد ۱۴۰۱)

انتقال خشونت‌آمیز سوما علیزاده زندانی سیاسی کُرد از زندان ارومیه به مکانی نامعلوم

سوما علیزاده زندانی سیاسی اهل بوکان که به تازگی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شده بود، روز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ پس از آنکه توسط ماموران امنیتی زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته به مکان نامعلومی منتقل شده است. نیروهای امنیتی در مقابل دیدگان دیگر زندانیان اقدام به ضرب و شتم سوما علیزاده نموده و با زور وی را با خود برده‌اند و تا امروز هیچ خبری از سرنوشت وی در دسترس نیست. (هه‌نگاو، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱)

سقط جنین یک زن زندانی سیاسی کُرد در زندان ایلام

مریم حق‌گو که همراه شوهرش پوریا جوادی به اتهام فعالیت سیاسی بازداشت شد‌ه‌اند در حین بازداشت دو ماهه حامله بوده است. این فعال سیاسی متعاقب بازداشت توسط نیروهای اطلاعات سپاه به بند نسوان زندان مرکزی ایلام منتقل شده است و در داخل زندان جنین سه ماهه وی سقط شده و تا کنون هیچ اخباری در این خصوص منتشر نشده است. هادهای امنیتی این زوج جوان را به همکاری با حزب دمکرات کردستان متهم کرده‌اند. (هه‌نگاو، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱)

شیوع کرونا در بند زنان زندان اوین؛ نبود مدیریت و رسیدگی پزشکی

شماری از زندانیان سیاسی در بند زنان زندان اوین با علائم مشابه به ویروس کرونا مواجه شده اند. با این حال مسئولان زندان از گرفتن تست کرونا خودداری میکنند و فضایی برای قرنطینه زندانیان مبتلا نیز در نظر گرفته نشده است. ۲۹ تیرماه امسال یکباره تمام زندانیان سیاسی زن زندان قرچک ورامین به دستور مدیر کل زندانهای استان تهران به سالن دو بند زنان زندان اوین منتقل شدند، سالنی که تا پیش از ورود این زندانیان به عنوان بند قرنطینه مخصوص مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شده بود. گفتنی است با ورود زندانیان جدید، مکانی برای قرنطینه وجود ندارد و آن افراد نیز بدون قرنطینه مستقیما به بندهای عمومی فرستاده شده اند. در این میان می توان به ابتلای زندانی سیاسی پرستو معینی به کرونا پس از انتقال به زندان اوین اشاره کرد.همچنین فروغ تقی پورهم به کرونا مبتلا شد. (هرانا، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱)

فرنگیس مظلوم جهت اجرای حکم حبس راهی زندان اوین شد

فرنگیس مظلوم، فعال مدنی و مادر سهیل عربی، زندانی سیاسی سابق امروز سه شنبه ۱۱ مرداد، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین جهت تحمل دوران محکومیت ۱۸ ماه حبس خود، راهی زندان اوین شد. او به علت احضار های پی در پی و در راه پزشکی قانونی و زندان اوین رفت و آمد کردن، دچار سکته مغزی شدند و چند روز در بیمارستان “مهر پرند” بستری بودند. اواخر سال ۱۴۰۰ پزشکی قانونی عدم تحمل حبس خانم مظلوم را تایید کرده بود و از طرف دادسرا اعلام کردند جریمه نقدی میشود، ولی در طی شکایت وزارت به جوابیه پزشکی قانونی، مجددا ایشان را برای اجرای تحمل حبس احضار کردند. (هرانا، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱)

هشدار یک موسسه حقوق‌بشری نسبت به وضعیت زنان باردار و کودکان در زندان‌های ایران

موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان (کویپی) روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأکید بر «غیربهداشتی و ناامن» بودن بند زنان زندان ارومیه برای تمام زندانیان، به خصوص برای افراد آسیب‌پذیر، شامل زنان حامله و کودکان، تأکید کرد: «در این زندان حداقل ۱۰ زن حامله و ۶ کودک بین ۱ تا ۲ سال نگهداری می‌شوند. (VOAPNN، ۱۳ مرداد ۱۴۰۱)

به خشونت کشیده شدن تنش مذهبی میان زندانیان بند زنان زندان ارومیه و زخمی شدن چندین نفر

تنش مذهبی میان زندانیان زن زندان ارومیه منجر به بروز خشونت شدید شده که در نتیجه چندین زن زندانی مجروح و تلفن‌های بند زنان و هرگونه ارتباط با این زندانیان کاملاً قطع شده است. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، صبح چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ (۳ آگوست ۲۰۲۲) و در آستانه محرم، پس از اهانت شماری از زنان اهل تشیع به زندانیان اهل تسنن درگیری شدید فیزیکی میان زنان کُرد و تُرک در این بند به وجود آمده و در این درگیری شماری از طرفین زخمی شده‌اند. حتی سعدا خدیرزاده زندانی سیاسی کُرد و نوزاد یک ماهه‌اش در میان این خشونت‌ها بسر می‌برند. (هه‌نگاو، ۱۴ مرداد ۱۴۰۱)

نرگس محمدی: جان زندانیان بند زنان زندان اوین در خطر است

نرگس محمدی فعال شناخته شده حقوق بشر که در بند زنان زندان اوین محبوس است با انتشار یادداشتی نسبت به عدم رعایت حقوق زندانیان هشدار داد و نوشت با توجه به شرایط موجود در این بند جان و سلامت زندانیان در خطر است.او با اشاره به این که در بند زنان زندان اوین در حال حاضر بیش از « ۵۰ زندانی سیاسی و عقیدتی» در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند نوشته است که روز به روز بر تعداد این زندانیان افزوده می‌شود و این نشان‌دهنده « شدت گرفتن سرکوب شهروندان توسط حکومت» است.همچنین اظهار داشته: « این تعداد زندانی از گرایش‌های مختلف سیاسی و عقیدتی در تاریخ این بند بی سابقه بوده و هیچ‌گاه تعداد زندانیان بند زنان زندان اوین حتی در اوج اعتراضات نیز به این میزان نبوده است». (IRANWIRE، ۱۴ مرداد ۱۴۰۱)

جلسه رسیدگی به اتهام‌های نرگس منصوری، فعال مدنی، محبوس در بند ۲۰۹ زندان اوین برگزار شد

در تاریخ ۱۱ مرداد ماه جلسه دادگاه نرگس منصوری در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد اما با توجه به اعتراض او روند بازجوئی ها و محرومیت از حقوق یک متهم در این جلسه محاکمه حاضر نشد و جلسه دادگاه او بصورت غیابی برگزار شده اما هنوز حکمی صادر نشده است. لازم به ذکر است که اودر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱توسط نیروهای امنیتی در شهرستان بانه از توابع استان کردستان بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی‌ها از استان کردستان به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین منتقل و پس از مدتی به اتاق های چند نفره در بند ۲۰۹ منتقل شده است. این فعال مدنی، پیش‌تر نیز از بابت امضا بیانیه برای استعفای علی خامنه ای بازداشت و به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۴ مرداد ۱۴۰۱)

راحله احمدی، زندانی سیاسی به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد

راحله احمدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین پس از تودیع وثیقه به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد. وی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری دو سال و هفت ماه خود از بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق همکاری با رسانه های معاند نظام، است. ”مدت مرخصی ابلاغ شده به راحله احمدی ۵ روز و برای انجام مراحل درمانی وی صورت گرفته است.” راحله احمدی، در تاریخ ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، از بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق همکاری با رسانه های معاند، به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام، هم به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد و از بابت اتهام تشویق به فساد از طریق کشف حجاب در اماکن عمومی و انتشار آن در فضای مجازی، تبرئه شد و پس از اعلام تسلیم به رای، راحله احمدی در مجموع تحمل چهار سال و دو ماه حبس تعزیزی محکوم شد. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۵ مرداد ۱۴۰۱)

زهرا محمدی به زندان بازگشت

خانم محمدی ۲۹ ساله در تاریخ ۵ تیرماه امسال، از بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج به مرخصی اعزام شده بود. پیشتر یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفته بود که “به دلیل وخامت حال جسمانی پدر زهرا محمدی و انتقال او به بخش مراقبت های ویژه، مسئولین زندان با مرخصی وی موافقت کرده‌اند”.خانم محمدی، در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۱ آذرماه همان سال، با تودیع قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان سنندج آزاد شد. تیرماه ۹۹ خانم محمدی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج محاکمه از بابت اتهام تشکیل دسته و جمعیت به قصد برهم زدن امنیت ملی، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این محکومیت بهمن‌ماه ٩٩ توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به ریاست قاضی مصطفی طیاری به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. ایشون از اعضای انجمن فرهنگی نوژین است که در زمینه تلاش برای حفظ محیط زیست کردستان، مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع این استان و آموزش زبان کردی فعالیت دارد. ( هرانا، ۱۷ مرداد ۱۴۰۱)

فاطمه داوند زندانی سیاسی سابق کُرد از کمپ‌ ویژه‌ دیپورت، به مکان نامعلومی منتقل شد

فاطمه داوند زندانی سیاسی پیشین کُرد و از شاهدان دادگاه بین‌المللی آبان که چهار ماه پیش توسط نیروهای پلیس ترکیه بازداشت و به کمپ ویژه دیپورت در شهر کایسری منتقل شده بود، روز جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ (۵ جولای ۲۰۲۲) توسط نیروهای امنیتی ترکیه به مکان نامعلومی منتقل شد. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو ضمن ابراز نگرانی شدید از احتمال دیپورت فاطمه داوند خواستار مداخله فوری سازمانها و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر و حمایت از پناهجویان جهت جلوگیری از دیپورت وی می‌باشد. فاطمه داوند که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت و بعدها توسط دستگاه قضایی به ۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده بود، روز سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ (۲ نوامبر ۲۰۲۱) پس از سپری نمودن یک  سوم از دوران محکومیت خود مشمول عفو مشروط شده و از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد. وی زمستان گذشته به دلیل فشار مداوم نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران ناچار به ترک زادگاهش شده بود. ( صدای مردم، ۱۷ مرداد ۱۴۰۱)

گزارشی از آخرین وضعیت سکینه پروانه

سکینه پروانه، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد در محرومیت از حقوق اولیه یک متهم دوران حبس خود را سپری می کند. او پیش تر توسط دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروههای معاند نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور، به پنج سال حبس محکوم شده بود. سکینه پروانه، پس از قطع همکاری با یکی احزاب اپوزیسیون کردستان عراق پس از بازگشت به به ایران در مرز زمینی در شهرستان مریوان بازداشت شد و و به مدت ۱۰ روز در سلول انفرادی واقع در زندان اوین تحت بازجوئی و تفهیم اتهام قرار گرفت و پس از آن با صدور قرار وثیقه ای به مبلغ ۵۰ میلیون تومان به بند زنان زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۹، در حالی که آثار ضرب و جرح بر صورت خود داشت از بند ۳ زندان قرچک ورامین به بند زنان در زندان اوین منتقل شده بود. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۸ مرداد ۱۴۰۱)

واکنش مریم اکبری منفرد به موسوی تبریزی

مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی که بیش از سیزده سال است در زندان به‌سر می‌برد، در نامه‌ای سرگشاده از زندان سمنان به اظهارات اخیر حسین موسوی تبریزی، دادستان کل وقت در دهه شصت، دربارهٔ اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ واکنش نشان داده است. مریم اکبری منفرد در سال ۱۳۹۵ پس از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری، قائم‌مقام وقت رهبری، در مورد کشتار جمعی زندانیان در سال ۶۷، در دادسرای تهران شکایتی برای دادخواهی ثبت کرد. اکبری منفرد در نامه خود با اشاره به سرکوب اعتراضات اخیر در ایران اضافه کرده است: «قتل عام هنوز ادامه دارد، اعدام‌ها و کشتار مردم بی‌گناه ادامهٔ آن قتل عام است و ۸۸، ۹۶ و ۹۸ تداوم کشتار ۶۷ هستند.» (رادیو فردا، ۱۸ مرداد ۱۴۰۱)

بهانه عجیب و مضحک عوامل زندان اوین برای ممانعت از ملاقات زهرا صفایی با پسرش مسعود معینی

در یک بهانه تراشی غیرانسانی، عوامل زندان اوین برای ملاقات مادر و پسر، خواستار دیدن شناسنامه پدر مسعود معینی و احراز هویت از این خانواده شدند. شایان ذکر است در زمانیکه زهرا صفایی در زندان قرچک ورامین محبوس بود عوامل این زندان به ریاست صغرا خدادادی بارها از ملاقات حضوری وی و پسرش ممانعت بعمل آوردند. زهرا صفایی همراه با دخترش پرستو معینی در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۸ توسط مأمورین اطلاعاتی و امنیتی در تهران بازداشت و به سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. زندانی سیاسی زهرا صفایی بارها مورد حمله و هجوم زنان اجیر شده توسط صغری خدادادی مدیر زندان قرچک قرار گرفته و تهدید به مرگ شده بود. ( کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۱۹ مرداد ۱۴۰۱)

فریبا عادلخواه، زندانی دوتابعیتی ایرانی‌- فرانسوی، برای «پنج روز» به مرخصی آمد

وکیل فریبا عادلخواه، زندانی دوتابعیتی ایرانی- ‌فرانسوی، از اعزام موکلش به مرخصی پنج‌ روزه خبر داد. خانم عادلخواه ۱۷ خرداد سال ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد .خانم عادلخواه ۱۷ خرداد سال ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.  توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به شش سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس تعزیری برای او قابل اجرا است. ( رادیو فردا، ۱۹ مرداد ۱۴۰۱)

عدم رسیدگی پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت نرگس ادیب در زندان اوین

نرگس ادیب، ۵۹ ساله زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند. خانم ادیب که از مشکلات متعدد پزشکی همچون ارتروز زانو و دیسک کمر حاد رنج می‌برد، علیرغم تاکید پزشکی قانونی مبنی بر ناتوانی این زندانی در تحمل حبس، تاکنون از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده و با کارشکنی مسئولان کماکان در حال تحمل حبس است.  او بیش از دو سال است که در زندان محبوس بوده و طی این مدت تنها ۱ بار به مدت ۵ روز به مرخصی درمانی اعزام شده است.” خانم ادیب (ادیبی) در تاریخ ۲۰ تیرماه ۹۶ توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی در تاریخ ۱۰ مردادماه همان سال با پایان مراحل بازجویی و تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. در تاریخ ۸ آبان‎ماه ۹۶ نرگس ادیب توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده از بابت اتهامات اجتماع و تبانی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام، مجموعا به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. ( هرانا، ۱۹ مرداد ۱۴۰۱)

هاله صفرزاده از زندان کچویی کرج آزاد شد

هاله صفرزاده فعال کارگری در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه ۹۸ در پارک جهان نما واقع در اتوبان تهران-کرج به همراه تعدادی دیگر که تعدادشان ۱۲ تن برآورد شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه همان سال با تودیع قرار کفالت آزاد شده بودند هاله صفرزاده نهایتا در تاریخ ۲۰ اسفندماه سال گذشته در جریان برگزاری مراسم یادبود صمد شعبانی، شاعر و نویسنده در کرج به همراه تعدادی از فعال مدنی دیگر توسط پلیس امنیت این شهر دستگیر شده و نهایتا یک روز بعد جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود به زندان کچویی کرج منتقل شد.(هرانا،21 مرداد1401)

نرگس محمدی: اوین وعده‌گاه زنان و مردانی است که زندان را به زیستگاه انسان مبارز تبدیل کردند

نرگس محمدی زندانی سیاسی وفعال حقوق بشر محکوم به«فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)»، «تحصن در دفتر زندان (تحصن دی ماه سال۹۸ در اعتراض به کشتار مردم در خیابان‌های سراسر کشور)»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)»، «تخریب شیشه‌ها» و «افترا نسبت به اتهام شکنجه‌گری و ایراد ضرب و جرح» متهم کردند.در پیامی درباره بازگشتش از زندان قرچک  به زندان اوین نوشت: «سلام بر تپه‌های اوین که دهه‌هاست شاهد رنج و شکنجه و تیرباران و اعدام‌هاست. اوین وعده‌گاه عاشقان و تبلور اراده و قدرت زنان و مردانی است که زندان را که مظهر سرکوب حکومت استبدادی است، به زیستگاه انسان مبارز تبدیل کرده‌اند.» انتقال نرگس محمدی از زندان قرچک به زندان اوین در حالی است که او پیشتر در پیامی از زندان قرچک درباره سرکوب حقوق زنان نوشت حکومت استبدادی زن‌ستیز، ارزش‌های انسانی را وارونه کرده است.(اینترنشنال،22مرداد1401)

بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین؛ تمدید قرار بازداشت کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی، دو فعال کارگری

کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی،’فعالان کارگری محبوس در بند ۲۰۹ و بند زنان زندان اوین بطور بلاتکلیف محبوس و قرار بازداشت موقت‌ کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی، به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است پیش‌تر هم در پی پرونده سازی توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به تحمل حبس و شلاق محکوم شده بودند.  آنها متهم به《اخلال در نظم و آسایش عمومی》،《تبلیغ علیه نظام》و《اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی》هستند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی 22مرداد1401)

استان قزوین؛ منزل یک زوج بهایی توسط ماموران امنیتی تفتیش شد

ماموران امنیتی استان قزوین منزل شخصی گلریز نورانی و مهرزاد زهرایی، زوج بهایی ساکن استان قزوین، توسط نیروهای امنیتی تفتیش و برخی لوازم شخصی آنها از قبیل گوشی تلفن‌ همراه، چند جلد کتاب مرتبط با دیانت بهایی، انگشتر طلا با منقش به تصاویر دیانت بهایی و برخی عکس‌های شخصی از این زوج بهایی را پس از توقیف به همراه خود بردند.”توقیف شد.‌ محرومیت بهاییان ایران در غالب؛ پلمپ محل کسب، محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی، تخریب قبرستانها و دیگر مکانهای مقدس آنها و اعمال سایر محدودیت های اجتماعی است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی 22 مرداد1401)

مرخصی فریبا عادلخواه،‌ شهروند ایرانی فرانسوی زندانی در اوین «تمدید نشد»

فریبا عادلخواه،‌ پژوهشگر ایرانی فرانسوی که از سه سال پیش در ایران زندانی است پس از ۵ روز مرخصی به زندان بازگشت امیدها برای تمدید مرخصی او محقق نشد و او به زندان بازگشت.» او به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به پنج سال زندان محکوم شده است. دولت فرانسه بارها خواهان‌ آزادی فوری او شده است.(پیک ایران 25 مرداد1401)

عسل محمدی و ثمین احسانی در زندان به کرونا مبتلا شدند

ابتلای عسل محمدی و ثمین احسانی، دو زندانی سیاسی و عقیدتی محبوس در زندان اوین به ویروس کرونا خبر داده است. این زندانیان سیاسی به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شده و از رسیدگی پزشکی محروم مانده‌اند.(ایران وایر26 مرداد1401)

ضرب و شتم و ممنوع‌التماس شدن خدیجه مهدی‌پور زندانی سیاسی محبوس در زندان ایلام

خدیجه‌ مهدی‌پور زندانی سیاسی ۳۴ ساله و اهل شهرستان ایوانغرب که دوران محکومیت ۲۰ ماهه خود را در زندان مرکزی ایلام سپری می‌کند، طی روزهای اخیر توسط زندانیان متهم به جرائم خشن مورد ضرب و شتم و آزار و اذیت قرار گرفته و متعاقب آن توسط مسئولین زندان ممنوع‌التماس شده است. اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» و «توهین به رهبی» محاکمه شده و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، حکم اشد وی یعنی ۲۰ ماه حبس قابل اجرا است.(هه نگاو،27 مرداد1401)

استان گلستان؛ محرومیت از تحصیل دو شهروند «بهایی» در شهرستان گرگان

دو شهروند بهایی ساکن گرگان از توابع استان گلستان، به نام ‌های تبسم اقبالی و اهورا اخلاقی، در پی اعتقاد به دیانت بهایی از حق ادامه تحصیل محروم شدند.‌(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی 28 مرداد1401)

نگرانی از وضعیت ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه

با گذشت ۳۵ روز از زمان دستگیری «ملیکا قراگوزلو»، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، او همچنان در بازداشت موقت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. ملیکا قراگوزلو، روز چهارشنبه ۲۲ تیر و پس از انتشار ویدئویی که با از سر برداشتن حجاب، به قانون حجاب اجباری اعتراض کرده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.(ایران وایر،28 مرداد1401)

ضرب و جرح شدید زندانی سیاسی معصومه عسگری تا حد مرگ

زندانی سیاسی معصومه عسگری توسط گروهی از زندانیان اجیر شده مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفت. این زندانیان که توسط رئیس زندان اجیر شده بودند، به صورت گروهی بر سر وی ریخته و با گرفتن گلوی او قصد خفه کردن و کشتن او را داشتند.او معلم بازنشسته و زندانی سیاسی است که در شرایط جسمی نامناسب در زندان فردیس کرج جانش در خطر است.( کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام،28 مرداد1401)

یک‌ ماه بی‌خبری از سپیده رشنو؛ می‌پرسیم کجا است تا فراموش نشود

«سپیده رشنو»، زن جوانی که در اتوبوس «بی‌آر‌تی» تهران از یک زن محجبه تذکر حجاب گرفت، از غروب روز شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ در بازداشت است. مقامات امنیتی با استفاده از ویدیویی که «رایحه ربیعی»، زن محجبه اتوبوس بی‌آر‌تی از رشنو گرفته بود، او را شناسایی کرده و برایش پرونده باز کردند. دو هفته بعد هم برنامه خبری «۲۰:۳۰» صداوسیمای جمهوری اسلامی اعترافات او را پخش کرد. او در آن فیلم اعترافات تنها چند ثانیه حضور داشت و آثار کبودی ناشی از ضرب و شتم حتی روی صورتش نیز هویدا بود(ایران وایر،28 مرداد1401)

مسئولان زندان برای انتقال سُعدا خدیرزاده به بیمارستان درخواست پول کردند

خانم خدیرزاده زندانی سیاسی کُرددر پی تداوم فشارها و در اعتراض به بلاتکلیفی خود بامداد ۲۷ مرداد تلاش کرده بود که با حلق‌آویز کردن خود و خوراندن قرص به فرزندش به زندگی‌شان پایان دهد.با وجود وخامت حال این زندانی سیاسی، اقدامی برای انتقال او به مراکز درمانی خارج از زندان نشده و مسئولان زندان برای این کار درخواست «وجه نقد» کرده‌اند.(رادیوفردا،30 مرداد1401)

دادگاه رژیم سپیده رشنو را به «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» متهم کرد

سپیده رشنودخترمعترض به حجاب متهم به «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» است در ادامه گفته شده است در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری و الزام قانون‌گذار به ابلاغ کیفرخواست، متهم از زندان احضار شده و در شعبه مذکور، مفاد کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران به وی ابلاغ شد. وی گفته:” رشنو «متهم از مفاد پرونده، اتهامات و ادله انتسابی که دایر بر اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین و فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا بوده است.”(روزنه،30 مرداد1401)

آنیشا اسداللهی با وثیقه دو میلیارد تومانی آزاد شد

آنیشا اسداللهی، مترجم و فعال حقوق کارگران که در اردیبهشت ماه امسال به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به قید وثیقه  به طور موقت و با وثیقه ۲ میلیارد تومانی آزاد شد. وزارت اطلاعات آنیشا اسداللهی را «همکاری با یک تیم خارجی» متهم کردند.)ایران وایر،31 مرداد1401)

علیرغم تأمین وثیقه، رئیس دادگستری مهاباد با آزادی موقت سعدا خدیرزاده مخالفت می‌کند

جواد بنایی، رئیس دادگستری مهاباد علیرغم تأمین وثیقه با آزادی موقت سعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی کُرد محبوس در بند زنان زندان ارومیه مخالفت می‌کند. اقدام خانم خدیرزاده به‌ دنبال اعتراض به وضعیت بلاتکلیف در زندان ارومیه، فشار نیروهای امنیتی جهت اخذ اعترافات اجباری و عدم پذیرش وثیقه و آوردن بهانه‌های مختلف برای جلوگیری از آزادی موقت او بوده است.(خبرکردستان 31مرداد1401)

خشونت علیه زنان

مادر دادخواهی که به دلیل دادخواهی و اعتراض به قتل پسرش به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم

محبوبه رمضانی برای عدالت و دادخواهی پسرش پژمان قلیپور که به دلیل حضور در تظاهرات سراسری به دست حکومت کشته شد، تلاش می‌کند. پیمان قلیپور برادر پژمان در تاریخ ۱۷ ژوئیه در تلگرام نوشت که احتمالاً حکم مادرش در ارتباط با کمپین مخالفت با حجاب اجباری در ۱۲ ژوئیه است. (کیهان، ۷ مرداد ۱۴۰۱)

محرومیت مژگان کاوسی فعال حوزه حقوق زبانی و اتنیکی از دریافت پاسپورت با مخالفت همسرش

مژگان کاوسی زندانی سیاسی پیشین علی رغم رفع ممنوع الخروجیش، جهت دریافت پاسپورت با مانع جدی از سوی همسرش روبروست. مژگان کاوسی زندانی سیاسی پیشین، پژوهشگر و فعال حقوق اتنیکی، پس از طی کردن ٢١ ماه حبس از زندان آزاد شد، او اما پس از مراجعە بە مراکز صدور پاسپورت با ممنوع‌الخروجی از ایران و عدم اجازە دریافت گذرنامە روبرو شد. (هەنگاو، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱)

زنان؛ عمده قربانیان قاچاق انسان

یک عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه در قاچاق انسان مهم‌ترین ابزاری که برای ارتکاب این جنایت مورد استفاده قرار می گیرد اغواگری و جذب قربانی از طریق فریب و وعده‌های کاذب است، گفت: شبکه‌های مجازی در جذب قربانی و دستیابی حداکثری به جامعه مخاطب و تبلیغ وعده‌های کاذبی که ممکن است عده ای را فریب دهد و آنها در دام قاچاق انسانی بیندازد، بسیار کمک کرده است. (ایسنا، ۱۳ مرداد ۱۴۰۱)

پسر جوان که بخاطر مفقودی مشکوک مادرش در شرق تهران دستگیر شده بود، در دادسرای جنایی به قتل مادر خود اعتراف کرد

تیرماه سال جاری رسیدگی به پرونده مفقودی یک زن میانسال در شرق تهران در دستور کار دکتر حمیدرضا رستمی بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جرائم‌جنایی پایتخت قرار گرفت. مرد جوان به دلیل اینکه مادرش قصد داشته سندی که برای محکومیت وی وثیقه گذاشته را پس بگیرد، همین موضوع درگیری مرگباری را در خودرو 206 را رقم زده است.از سوی دیگر بررسی‌ها نشان داد،‌ مقتول در جریان این درگیری توسط پسرش از ناحیه سر هدف ضربات مشت قرار گرفته و به قتل رسیده است؛ این در حالی بود که قاتل پس از ارتکاب جنایت جسد مادرش را در بیابان‌های پردیس منتقل و خاک کرده است. (شهر خبر، ۱۳ مرداد ۱۴۰۱)

شقایق باپیری: فدراسیون به جای توسعه امکانات «تعداد حراستی‌ها» را افزایش داده است

شقایق باپیری که نه ماه قبل در والنسیای اسپانیا با جدا شدن از تیم ملی هندبال زنان به نروژ پناهنده شد، در گفت‌و‌گو با علی عمادی، خبرنگار صدای آمریکا،  به بی‌توجهی وزارت ورزش به تیم‌های هندبال، به ویژه تیم ملی زنان، از دختران هندبالیست ایران به عنوان «ستاره‌های درخشان» یاد کرد. او گفت: «بازی در هوای گرم سالن و اجبار اکید در رعایت کامل حجاب و پوشش در همه لحظات بازی همزمان با ایجاد عرق در بدن و سنگین شدن لباس ملی‌پوشان باعث کاهش تمرکز بازیکنان شده و همین موضوع رقابت با تیم‌های آزاد و برتر جهان را برای ایران سخت کرده‌است.» بازیکن سابق تیم ملی هندبال زنان ایران با انتقاد از دستمزدهای بسیار کم و پاداش‌های ناچیز فدراسیون به ملی‌پوشان‌، «تک‌تک» هندبالیست‌های دختر ایران را «ستاره‌های درخشان» خواند.( VOAPNN ، ۱۵ مرداد ۱۴۰۱)

بی‌عدالتی در حق زنان بی‌بضاعت و کم سواد

محدودیت‌های ایجاد شده برای غربالگری جنین در قانون جوانی جمعیت و تبلیغات اشتباه و نادرست برای زیرسوال بردن این غربالگری می‌تواند درآینده تبعات منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد. متخصصان خواستار توقف این محدودیت علمی هستند. این محدودیت‌ها زنان فقیر و کم‌سواد را بیش از همه تحت تاثیر عواقب سوء خود قرار می‌دهد. به گفته عشوری مقدم وقتی غربالگری آزاد بود حتی یک جنین بدون بررسی‌های دقیق و طی روند قانونی سقط نمی‌شد. سقط‌های غیرقانونی و افرادی که دست به چنین خلافی می‌زنند در حال افزایش است که عوارضی مانند عفونت، نازایی و… را به دنبال داشته و سلامت مادر و حتی خانواده به خطر می‌افتد در واقع وقتی فرد مشاهده می‌کند که نمی‌تواند به طریق قانونی سقط را انجام دهد به شیوه‌های غیرقانونی روی می‌آورد که تبعات آن را گفتم. ( صدای مردم، ۱۹ مرداد ۱۴۰۱)

یک زن در شهریار با انگیزه ناموسی توسط همسرش به قتل رسید

یک زن جوان در شهریار با انگیزه ناموسی توسط همسرش به قتل رسید. متهم به قتل هم اکنون در بازداشت بسر میبرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک مجتمع مسکونی در شهریار در تماس با پلیس از سقوط یک زن جوان از بالکن خانه‌اش خبر دادند. کارشناسان پزشکی قانونی با مشاهده آثار چاقو روی بدن زن جوان دریافتند که وی قبل از سقوط با ضربه‌های چاقو مجروح شده بود. در حالی که دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی صادر و تحقیقات برای دستگیری شوهر مقتول آغاز شده بود، متهم خود را به پلیس تسلیم کرد. ( هرانا، ۱۹ مرداد ۱۴۰۱)

حجاب اجباری و اوتیسم؛

«ایران‌وایر» هر چهارشنبه ساعت هشت شب به وقت ایران در اینستاگرام به صورت زنده در مورد حقوق کودکان با کارشناسان حوزه‌های مختلف گفت‌وگو می‌کند. خلاصه گفت‌وگو با زیبا جلیلی: برای خانواده‌های دختران طیف اوتیسم به دلیل سخت بودن پوشش و رعایت حجاب اجباری در ایران پرونده‌های بی‌حجابی تشکیل و اتومبیل خانواده‌ها به دلیل بی‌حجابی، در پارکینگ نیروی انتظامی متوقف می‌شود. دختران نوجوان طیف اوتیسم به دلیل نبود فضای باز اجتماعی در خانه یا مراکز نگه‌داری، برای ماه‌ها و روزهای بسیار قرنطینه و زندانی می‌شوند. این مادر کودک طیف اوتیسم می‌گوید سه بار تا کنون ماشین او به دلیل حجاب نداشتن هانیه توقیف شده است و چون هانیه بعضی مواقع حتی در ماشین لباس‌های خود را در می‌آورد و نمی‌تواند پارچه را بر بدن خود تحمل کند، مجبور شده شیشه‌های ماشین خود را دودی کند و باز هم موجب شده است جریمه شود.( ایران وایر، ۲۰ مرداد ۱۴۰۱)

خودکشی

خودکشی یک نوعروس در ماکو در پی خشونت خانگی

یک نوعروس جوان اهل شهرستان ماکو با هویت زینب رسولی قزلباش ۲۳ ساله که چندی پیش به دلیل اختلافات خانوادگی اقدام به خودکشی نموده بود، در یکی از بیمارستان‌های ارومیه جانباخت. او ۸ ماه پیش زندگی مشترک خود را آغاز کرده و در این مدت مدام از طرف همسر و برادر همسرش مورد آزار و اذیت قرار گرفته تا وی ناچار به خودکشی شده است. (هه‌نگاو، ۱ مرداد ۱۴۰۱)

اقدام به خودکشی یک دختر نوجوان در نیشابور

۳۰ تیرماه، یک دختر ۱۷ ساله در نیشابور با پریدن از روی پل قصد خودکشی داشت، که آتش نشانان مانع اقدام وی شدند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. (هرانا، ۱ مرداد ۱۴۰۱)

خودکشی دو زن جوان در ایلام و پیرانشهر

روز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ (۳۰ جولای ۲۰۲۲)، یک زن جوان اهل ایلام با هویت فرشته مقصودی ۲۸ ساله به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را حلق‌آویز و به زندگی خود پایان داده است. روز جمعه ۷ مرداد ماه، یک زن ۲۹ ساله اهل پیرانشهر با هویت کوثر برفی خود را حلق‌آویز و به زندگی خود پایان داده است. که کوثر برفی با همسرش اختلاف داشته و به منزل پدر و مادرش برگشته بود، اما پس از اصرار خانواده مبنی بر برگشتنش به منزل همسرش، پس از برگشتن اقدام به خودکشی کرده است. (هه‌نگاو، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱)

خودسوزی منجر به مرگ یک مادر باردار در کامیاران

عطرین فریدی اهل روستای پرتاله از توابع کامیاران روز پنجشنبه ۶ مرداد ١۴٠١ به دلیل اختلافات خانوادگی و اختلاف با همسر اقدام به خودسوزی نموده بود و به دلیل درصد بالای سوختگی در بیمارستان مطهری تهران جانباخت. وی باردار بوده و جنین سه ماهه وی نیز فوت شده است. گفتنیست که عطرین فریدی مادر یک کودک دیگر بود. ( هه نگاو، ۱۶ مرداد ۱۴۰۱)

خودکشی یک زن جوان در مهاباد

یک زن جوان اهل مهاباد با هویت شیدا نصیری 23 ساله به دلیل اختلاف و مشاجره با همسرش و از طریق خردن قرص برنج اقدام به خودکشی کرده است. ( هه نگاو، ۱۵ مرداد ۱۴۰۱)

خودکشی دختر و پسر جوان اهل دیواندره پس از مخالفت خانواده‌ها با ازدواج آنها

یک دختر و پسر جوان اهل روستای شاه‌قلعه (شاقَلا) از توابع شهرستان دیواندره به نام‌های میترا گوران و فرهاد صادقی پس از مخالفت خانواده‌هایشان با ازدواج آنها در روستای شاقلا خود را حلق‌آویز کرده است و اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان دادند. ( هه‌نگاو، ۱۷ مرداد ۱۴۰۱)

خودسوزی زن ۴۷ ساله رشتی وسط خیابان

در گیلان در پی دریافت تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر خودسوزی یک زن با بنزین در یکی از محله‌های شهر رشت، مأموران انتظامی در محل مورد نظر حضور یافتند. برابر تحقیقات انجام شده، علت خودسوزی این زن ۴۷ ساله اختلاف شدید وی با همسر ۵۲ ساله‌اش اعلام شده است.(رکنا،21 مرداد1401)

به دلیل مشکلات معیشتی؛ اقدام به خودکشی یک زن در تهران

یک زن میانسال در تهران، در پی مشکلات معیشتی و اقتصادی، با پریدن از بالای یک پل عابر پیاده قصد خودکشی داشت که با مداخله شهروندان از این اقدام جلوگیری شد.(هرانا،28 مرداد1401)

خودکشی یک دختر بلوچ در ایرانشهر

یک دختر بلوچ با استفاده از قرص در ایرانشهر خودکشی کرد. این دختر درست یک ماه قبل از ازدواج خود خودکشی کرده و گمان میرود بخاطر عدم رضایت از ازدواج اقدام به این کار کرده باشد.” براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دستکم ۶ شهروند بلوچ اقدام به خودکشی کرده‌اند که در بین آنها دستکم ۴ کودک و یک تن زن بوده است.( کمپین فعالین بلوچ 28 مرداد1401)

اقدام به خودکشی سعدا خدیرزاده زندانی‌ سیاسی کُرد پس از تهدید توسط ماموران امنیتی

سعدا خدیرزاده زندانی سیاسی کُرد سحرگاه روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ (۱۸ آگوست ۲۰۲۲) و دو روز پس از احضار وی توسط ماموران اداره اطلاعات و حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه در بند زنان ارومیه خود را حلق‌آویز کرده است و به فرزند دو ماهه‌اش نیز قرص خورانده است. این زندانی سیاسی اهل پیرانشهر که روز دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ پس از ۸ ماه حبس در زندان مرکزی ارومیه، تنها چند ساعت قبل از سزارین به بیمارستان منتقل شده بود، عصر همان روز و بدون تکمیل دوره درمانی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه برگردانده شده و در وضعیت بسیار نامناسبی نگهداری می‌شود.(هه نگاو،28 مرداد1401)

دختر ۱۹ ساله ی تهرانی در سراب شهرستان قروه خودکشی کرد

روز پنجشنبه در دریاچه سراب حادثه خودکشی اتفاق افتاد، این بار دختری 19 ساله بنا به گفته شاهدان عینی در دریاچه سراب اقدام به خودکشی کرد و قبل از نجات، مرگ او رقم خورد.(صدانلاین،30 مرداد1401)

خودکشی یک زن در پیرانشهر بدلیل سلب حضانت فرزندانش توسط جد پدری

یک زن جوان اهل پیرانشهر با هویت سیده شهلا سینا ۲۹ ساله به دلیل سلب حضانت فرزندانش توسط جد پدری‌شان به زندگی خود پایان داد.(هه نگاو،31مرداد1401)

قتل ناموسی

قتل یک زن جوان به دست همسرش در مهاباد

شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ (۲۳ جولای ۲۰۲۲)، یک زن جوان اهل مهاباد با هویت بفرین رسولی ۲۷ ساله توسط همسرش با هویت ”امید. ک“ به قتل رسیده است. جسد بَفرین رسولی جهت کالبد شکافی به پزشک قانونی ارومیه منتقل شده و تاکنون تحویل خانواده‌اش داده نشده است. این زوج جوان طی روزهای اخیر با هم اختلاف داشته و حتی روز قبل از قتل، مادر بفرین به منزل آنها رفته بود، اما همسر بفرین مانع از ورود وی به منزلشان شده است. قاتل پیشتر بفرین را با کمربند مورد ضرب و شتم قرار داده و آثار کبودی بر بدنش مشهود بوده و سپس با فشردن گردن وی را خفه کرده است. (هه‌نگاو، ۴ مرداد  ۱۴۰۱)

قاتل مبینا آزاد است؛ خبرنگار در انتظار حبس ۲۶ ماهه

سال گذشته دختر ۱۶‌ساله‌ای به دست همسرش که طلبه جوانی بوده، به قتل رسید. حالا و پس از گذشت ۱۱ ماه، قاتل آزاد است و خبرنگاری که با افشای حقیقت به دستگاه قضائی کشور کمک کرد تا قاتل را دستگیر کنند، زیر حکم زندان به سر می‌برد. این خبرنگار یعنی سینا قلندری از طرف دادگاه به اتهام انتشار تصاویر خصوصی مقتول به تحمل ۱۳‌ماه و ۱۶ روز حبس و به اتهام نشر اکاذیب رایانه‌ای به تحمل ۱۳ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و همچنین محرومیت از شغل خبرنگاری و توقیف کانال تلگرامی به مدت دو سال محکوم شده است. (آفتاب‌‌نیوز، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱)

قتل یک زن جوان در گنبدکاووس توسط همسرش به دلایل ناموسی

زن جوانی به نام آنیتا خردمند متولد سال ۱۳۷۴ به دست شوهرش در شهر گنبدکاووس به قتل رسید. او مادر یک پسر ۵ ساله است و از یک‌ماه قبل در پی اختلاف با همسرش به خانه پدری‌اش آمده بود. شب ۳۱ تیرماه قرار بود همراه اعضای خانواده‌اش به مراسم عروسی یکی از نزدیکانش برود. لباس پوشید و آماده شد و گفت پسرش را به همسرش تحویل می‌دهد و خودش به مراسم خواهد آمد اما دیگر از او خبری نشد. بنا به گفته دو تن از شهروندان مطلع در گنبد متهم به قتل میکاییل. ر فردی متمول بوده و با همدستی برادر و دو تن از دوستانش آنیتا را ابتدا به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و بعد با شلیک گلوله به قتل رسانده است. (IRANWIRE، ۱۲ مرداد  ۱۴۰۱)

مرد قتل فجیع زن جوان مقابل چشم همسایه‌ها در شهریار تهران

جوانی که به‌خاطر سوء ظن به‌ رفتارهای همسرش در اقدامی جنون‌آمیز وی را از بالکن طبقه سوم به پایین انداخته بود، با پای خود به اداره پلیس رفت.وآن را ناموسی فراخواند. چند روز قبل ساکنان یک مجتمع مسکونی در شهریار در تماس با پلیس از سقوط مرگبار زن جوانی از بالکن خانه‌اش خبر دادند. وقتی مأموران پلیس برای بررسی حادثه به محل رفتند یکی از همسایه‌ها گفت: من در خانه نشسته بودم که ناگهان صدای فریاد‌های زن همسایه را شنیدم. وقتی به حیاط رفتم متوجه شدم زن جوان که ساکن طبقه سوم بود با شوهرش روی بالکن در حال دعوا هستند. زن فریاد می‌کشید و کمک می‌خواست و مرد جوان سعی داشت همسرش را به پایین پرت کند. زن از ترس دستانش را به نرده‌ها گرفته بود، اما شوهرش با مشت به دستان او می‌کوبید و بعد هم پاهایش را گرفت و او را به داخل حیاط پرت کرد.(شهرآرانیوز،21 خرداد)

جنایت هولناک در مشهد/ قتل همسر مقابل چشم فرزندانش

مردی که در یک جنایت هولناک همسر ۳۸ ساله‌اش را مقابل چشمان وحشت‌زده دو فرزندش در مشهد به قتل رسانده بود، در حالی با هماهنگی‌های قضایی و پلیسی در شهرستان قاین بازداشت شد زن ۳۸ ساله بر اثر وارد آمدن ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده است.(اقتصاد نیوز 21 مرداد1401)

زنی در کاشان به دلیل درخواست طلاق به دست همسرش کشته شد

شامگاه ۱۵ مردادماه زن جوانی به نام محبوبه حیدریان از ساکنان کاشان با ضربات متعدد چاقو و سپس زیر گرفته شدن با اتومبیل به دست همسرش کشته شده است. یکی از پرشمارترین دلایل قتل زنان به دست شوهرانشان درخواست جدایی و اقدام برای طلاق عنوان می‌شود.(ایران وایر،26 مرداد1401)

جنایت در مشهد/ قتل مادر پیش چشم فرزندان

روز گذشته در خیابان طبرسی مشهد مردی حدود 40 ساله از بالای در حیاط وارد یک منزل مسکونی نقلی شد و از پسر 13 ساله ای که داخل حیاط بود خواست مادرش را صدا بزند. در این لحظه ناگهان مادر نوجوان پشت پنجره آمد تا با آن مرد آشنا صحبت کند ولی او ناگهان اسلحه کلت را بیرون کشید و گلوله ای به دست زن جوان شلیک کرد. صغر» (مهاجم مسلح) از اهالی روستایی است که مقتوله و شوهرش در آن جا زندگی می کردند و با یکدیگر ارتباط داشتند.(عصرایران،28مرداد1401)

مرد خشمگین پس از کشتن مادر زن در فسا خودکشی کرد

مردی ۳۴ ساله به دلیل اختلاف خانوادگی و عدم کنترل خشم، مادر زن ۴۶ ساله خود را به قتل رساند و سپس با مجروح کردن همسرش، خودکشی کرد.(ایرنا،28 مرداد1401)

قتل یک زن به دست همسرش در کرمانشاه

یک زن اهل کرمانشاه با هویت ثریا زنگنه آزاد ۵۷ ساله به دست همسرش با  هویت یدالله بیگزاده ۶۴ سالها بااسلحه به قتل رسید. گفتنیست که یدالله بیگزاده کارمند بازنشسته شرکت نفت کرمانشاه می‌باشد. دلایل قتل خانم زنگنه آزاد توسط همسرش روشن نشده است.(هه نگاو،31مرداد1401)

آسیبهای اجتماعی

حراست سالن ورزشی در مشهد از ورود مادران پسربچه‌های کاراته‌کار جلوگیری کرد

مسئول حراستِ یک سالن ورزشی در شهر مشهد روز جمعه، ۳۱ تیر، از ورود مادرانی که فرزندان کم‌سن‌شان قصد شرکت در یک مسابقه کاراته را داشتند، جلوگیری کرد. نماینده حراست مادران معترض می‌گوید که این اقدام به دلیل یک «دستورالعمل کشوری» است که از سوی معاون وزیر ورزش به تمام سالن‌های ورزشی در سراسر کشور ابلاغ شده است. (رادیو فردا، ۱ مرداد ۱۴۰۱)

از گشت ارشاد تا گشت بارداری؛ آزادی به شرط حکم قاضی

همزمان با افزایش فشار حکومت بر زنان و دختران برای حفظ حجاب اجباری با ابزاری موسوم به گشت ارشاد خبرها حاکی است گشت‌های بارداری هم به تازگی در بیمارستان‌های کشور مستقر شده‌اند تا زنان را به حامله شدن تشویق و از عمل‌های جراحی رحمی منع کنند. مامورانی از سوی وزارت بهداشت در بعضی بیمارستان‌ها مستقر شده‌اند که با در اختیار داشتن مجوز قانونی، زنانی را که در سن باروری هستند به فرزندآوری تشویق می‌کنند و آن دسته از زنان را که در پی عمل جراحی زنانه باشند از این اقدام منع می‌کنند. سقط جنین فقط با اجازه قاضی»، «گشت بارداری در بیمارستان‌ها»، «تشویق به ازدواج و فرزندآوری در بیمارستان‌ها» و «کاهش مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک»؛ اینها خبرهایی جدید از اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت است. (VOAPNN، ۱ مرداد  ۱۴۰۱)

ورود سپاه به «مقابله با بدحجابی» در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها

استاندار فارس گفت: معاونت اجتماعی سپاه طرح «چهارشنبه طلایی» را مخصوص دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها اجرا کند. فرمانده نیروی انتظامی استان فارس نیز در این جلسه درباره پلمب اماکنی از جمله باغ شهرها گفت: باغ شهری‌هایی که پلمب شد مرکز فساد بود تا مستندات کافی نبوده اقدام نشده و این امور با رای قاضی صورت گرفته است همچنین اگر فردی در مقابل تذکر رعایت حجاب ابراز ندامت کرد تخفیف داده می‌شود، اما اگر سماجت و لجاجت داشته باشد برخورد قهری می‌شود. (ایسنا، ۲ مرداد ۱۴۰۱)

ماموران شهرداری تهران به یک مرکز کاهش آسیب‌های زنان بی‌خانمان حمله کردند

هم‌زمان با هشدارها و نگرانی شورای شهر پایتخت از گسترش پاتوق‌های افراد معتاد در تهران، مدیر موسسه «نور سپید هدایت» که یک مرکز شبانه‌روزی کاهش آسیب‌های زنان است، از حمله ماموران شهرداری تهران به این مرکز و فرار مددجویان از آن جا خبر داد. سپیده علیزاده دوشنبه سوم مرداد در توییتی خطاب به علیرضا زاکانی شهردار تهران، اعلام کرد زنان «معتاد بی‌خانمانی» که به گرم‌خانه‌های شهرداری اعتماد کرده بودند، در پی این حمله در خیابان‌ها و پاتوق‌های شهر خوابیدند تا طعمه شما نشوند. (VOAPNN، ۴ مرداد ۱۴۰۱)

در پی اعتراض به وضعیت معیشتی پرستاران؛ یکی از کارکنان بیمارستان پاستور مشهد اخراج شد

منصوره رنجبر، سوپروایزر بیمارستان پاستور مشهد در پی اعتراض به وضعیت معیشتی پرستاران، طی نامه‌ای از سوی رئیس این بیمارستان از سمت خود عزل شد. پرستاران بیمارستان پاستور مشهد در تاریخ ۱۱ تیرماه، در اعتراض به عدم پرداخت معوقات خود دست به تجمع اعتراضی زده بودند. او همچنین در مصاحبه‌ای جداگانه با روزنامه خراسان از مالیات‌های غیرقانونی و خارج از ضوابطی که از پرستاران اخذ می‌شود انتقاد کرده بود؛ موضوعی مورد تایید رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد واقع شده بود. (هرانا، ۴ مرداد ۱۴۰۱)

حجاب اجباری؛ پخش اعترافات اجباری یکی از معترضان در ماجرای اتوبوس بی‌آر‌تی

به تازگی ویدئویی از اعترافات اجباری فردی با هویت نامشخص که بر اساس اظهاراتش مدعی است، یکی از معترضان به حجاب اجباری در ماجرای اتوبوس بی آر تی، توسط رسانه های رسمی منتشر شده است. در ویدئو مورد اشاره که مشخص نیست تحت چه شرایطی ضبط شده است، نام سپیده رشنو به عنوان دیگر فرد حاضر در درگیری اشاره میشود. (هرانا، ۶ مرداد  ۱۴۰۱)

حذف داور زن ایرانی از لیست جام‌جهانی به خاطر حجاب

سردار پاشایی، قهرمان سابق کشتی جهان و مربی تیم های ملی کشتی، دیروز ۵ مرداد ۱۴۰۱، با انتشار عکسی از مهسا قربانی نسبت به حذف این داور بین‌المللی زن، اعتراض کرده بود. به صورت کلی سازماندهی امور داوران زن در فوتبال و فوتسال زنان ایران، آمیخته به تبعیض‌های مدیریتی، مالی، جنسیتی و البته توام با فساد در فدراسیون فوتبال ایران است. داوران زن ایرانی همواره با حجاب اجباری و مشکلات عدیده مالی درگیر بوده‌اند و بارها به این تبعیض‌ها و مشکلاتی مانند دستمزد اندک داوران زن، اعتراض کرده‌اند. ( IRANWIRE، ۷ مرداد ۱۴۰۱)

زنان عشایر کهگیلویه و بویراحمد از ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی محروم هستند

سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عشایر از ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی محروم هستند و در این رابطه با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه هستند. متاسفانه مناطق عشایرنشین ما از حمام و سرویس‌های بهداشتی برخوردار نیستند که این مسئله برای زنان به خاطر مسائل خاص زنانگی که دارند می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کند، حتی منجر به بیماری در خانم‌ها شود. همچنین عده‌ای از زنان عشایری استان به دلیل شرایط حاکم بر زندگی نسبت به مسائل بهداشتی آگاهی لازم را ندارد و با فقر اطلاعاتی در این خصوص مواجه‌ایم. (ایرنا، ۸ مرداد  ۱۴۰۱)

زنگ خطر معیشت برای زنان کارگر

در رابطه با مشکلات خانواده‌های کارگری و بحران‌های اجتماعی به دلیل فشارهای اقتصادی می توان گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در خانواده‌های کارگری با سرعتی مضاعف رو به افزایش است، شکاف‌های عمیق اقتصادی ناشی از تورم و رکود است که بنیان خانواده‌های کارگری را تهدید می‌کند. پدر خانواده که برای تامین معیشت مجبور است حداقل دو شیفت کار کند و از خانواده دور باشد، چگونه می‌تواند نقش کامل سرپرست خانوار را ایفا کند؛ او وقتی به خانه می‌رسد از پا درآمده و نای نفس کشیدن ندارد! (صدای مردم، ۹ مرداد ۱۴۰۱)

غیبت فوتسال قهرمانی زنان آسیا در تقویم AFC/ بلاتکلیفی ادامه دارد

کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی تقویم رقابت‌های مختلف خود را تا سال ۲۰۲۶ اعلام کرد که برنامه مسابقات فوتسال زنان و همچنین رقابت‌های فوتسال جوانان آسیا در این تقویم دیده نمی‌شود. کنفدراسیون آسیا تاکنون هیچ خبر رسمی در این خصوص منتشر نکرده است و مشخص نیست بلاتکلیفی تیم های ملی بانوان و جوانان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. (مهر، ۱۳ مرداد ۱۴۰۱)

اطمینان وزارت ورزش از سکوت فیفا، آب‌پاکی روی دست تماشاگران زن ایرانی

وزیر ورزش و جوانان دولت «ابراهیم رئیسی» امروز چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱، در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفته است که درباره حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های کشور الزامی وجود ندارد. وزارت ورزش، با اطمینان از این‌که فیفا فعلا برای زنان ایرانی هزینه‌ای نخواهد داد، تا پایان سال جاری میلادی، همچنان درهای ورزشگاه‌ها را به روی زنان بسته نگه خواهد داشت. (IRANWIRE، ۱۳ مرداد ۱۴۰۱)

استان یزد؛ اماکن عمومی نیروی انتظامی سه واحد صنفی آرایشگاه زنانه را پلمب کردند

چهارشنبه ۱۲مردادماه ۱۴۰۱، سه واحد صنفی آرایشگاه زنانه در استان یزد به اتهام اقدام به تبلیغات نامتعارف در فضای مجازی، توسط ماموران اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی این استان، پلمب و متصدیان‌ آن به دادگاه معرفی شدند. اجرای پلمب این سه واحد صنفی آرایشگاه زنانه از طریق رصد پروفایل‌های شبکه های اجتماعی آرایشگاه های مذکور در فضای مجازی و یا بازدید ماموران اداره اماکن استان یزد از آن واحدهای صنفی صورت گرفته است.همچنین پس از پلمب این سه واحد صنفی آرایشگاه زنانه متصدیان و صاحبان جواز آن امکان برای تشکیل پرونده قضایی به دادگاه معرفی شدند. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۱۴ مرداد ۱۴۰۱)

مرگ یک زن در اثر تزریق آمپول اشتباهی در سرپل‌ذهاب

صبریه جوانمیری ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ پس از مراجعه به بیمارستان شهدا و تزریق آمپول اشتباهی از سوی پرستار بیمارستان، دچار تشنج شده و جانش را از دست داده است. هه‌نگاو مطلع شده است که خانم ”ن .ا“ از پرستاران بیمارستان شهدا پس از فوت صبریه جوانمیری متواری شده است. گفتنیست که صبریه جوانمیری اهل روستای جوانمیری از توابع دهستان پشت‌تنگ سرپل‌ذهاب و مادر پنج فرزند است. جسد وی هم‌اکنون در سردخانه بیمارستان شهدا سرپل‌ذهاب نگهداری می‌شود و بە خانوادەاش تحویل دادە نشدە است. ( هه نگاو، ۱۸ مرداد ۱۴۰۱)

محرومیت از حق تحصیل سه شهروند بهایی در استان‌های کرمان، تهران و اصفهان

آوا مشکین نفس، دیبا بهشاد و جمشید نورانی، سه شهروند بهایی ساکن استان‌های کرمان، تهران و اصفهان،‌ در پی اعتقاد به دیانت بهایی پس از شرکت در کنکور سراسری از حق تحصیل محروم شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش، با احتساب این سه نفر تعداد شهروندان بهایی محروم از تحصیل برای ورود به دانشگاه پس از شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۱ به علت اعتقاد به دیانت بهایی به ۳۹تن رسید. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۲۰ مرداد ۱۴۰۱)

اعتراف ستاد امر به معروف به شکست طرح‌های حجاب اجباری و تقابل مردم با جمهوری اسلامی

ستاد «امر به معروف و نهی از منکر» که نهاد رسمی حکومت جمهوری اسلامی برای پیشبرد طرح موسوم به «حجاب و عفاف» در ایران به شمار می‌رود، به شکست طرح‌های حکومتی در زمینه اعمال حجاب اجباری اعتراف و تاکید کرده ادامه روند کنونی به تقابل مردم و جمهوری اسلامی منجر می‌شود. ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرده که در طرح جدید خود برای اعمال حجاب اجباری، «جریمه و ایجاد هزینه نسبت به بی‌مسئولیتی مدیران دولتی و مردمی» در اولویت قرار گرفته است. در این طرح آمده است: «یعنی با ایجاد هزینه برای بی‌تفاوتی نسبت به بدحجابی به عنوان مظهر شکستن قانون رسمی کشور، جامعه به سمت عدم تحمل پدیده بدحجابی و پذیرش حجاب با مشوق‌های لازم سوق داده می‌شود.»(اینترنشنال،21مرداد1401)

راننده عصبانی زن جوان را زیر گرفت

بررسی اولیه حاکی از این بود که به دنبال وقوع یک تصادف جزئی بین دو خودرو، درگیری لفظی بین رانندگان که هر دو خانم بودند ایجاد شده و پس از بالا گرفتن درگیری لفظی، راننده پراید پیاده شده و در این حین راننده پژو ۲۰۶ اقدام به زیر گرفتن او کرده است. فرمانده انتظامی استان البرز با بیان اینکه مالک خودرو در کمتر از چند ساعت شناسایی و توسط مأموران کلانتری ۱۵ رجایی‌شهر به کلانتری دعوت شد، گفت: در ادامه راننده خودرو که عامل تصادف بود نیز توسط کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی شناسایی و به پلیس آگاهی منتقل شد.(ایران،22مرداد1401)

اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان در کرمان کافی نیست

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور با اشاره به اینکه موضوع اعتیاد موجب شده که آسیب هایی متوجه زنان استان کرمان باشد تاکید کرد: اعتبارتی در سفر استانی دولت برای رفع این مسایل دیده شده اما کافی نیست. انسیه خزعلی شامگاه جمعه در نشست شورای اداری استان کرمان با تاکید بر حل مشکلات بند نسوان زندان کرمان اظهارداشت: در برخی روستاها به دلیل بد سرپرست بودن خانواده، نبود کار برای مردان، رها کردن مردان و افتادن مسئولیت ها به دست زنان، بسیاری از امور به دست زنان اداره می شود.وآسیب های زیادی به همراه دارد.(ایرنا،22 مرداد1401)

مدرس حوزه علمیه زنان: صحبت از برابری زن و مرد آرامش روحی و روانی زنان را از بین برده است

آقایی‌زاده، مدرس حوزه علمیه زنان ناامیدی را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جنبش فمنیسمی خواند و گفت: مطرح کردن برابری زن و مرد و سوءاستفاده از این واژه باعث از بین رفتن آرامش روحی و روانی زن شده استاو افزود: آزادی که در غرب به زن می‌دهند بزرگترین خیانتی است که به جامه زنان می‌کنند.(اینترنشنال،23مرداد1401)

چند درصد زنان سرپرست خانوار زیر خط فقر قرار دارند؟

با وجود این که در ۱۲ سال گذشته افزایش افسارگسیخته نرخ تورم در بیشتر سال ها و کاهش محسوس قدرت خرید خانوارهای ایرانی، تقریبا تمام ایرانیان بخصوص اقشار متوسط و ضعیف را تحت فشار قرار داده است، اما به نظر می رسد بیشترین فشار تورم در سال های اخیر روی زنان سرپرست خانوار بوده است. مطابق آمار رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از سال ۸۵ تا ۱۴۰۰ تعداد زنان سرپرست خانور در ایران از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. گزارشات وزارت رفاه در سال ۹۷ از این حکایت داشت که در آن زمان، حدود ۳۳ درصد از زنان سرپرست خانوار در ایران زیر خط فقر قرار داشتند، اما با توجه به تورم سه سال گذشته اقتصاد ایران و عدم افزایش دستمزدها متناسب با نرخ تورم، بعید نیست که در شرایط کنونی حداقل ۵۰ درصد زنان سرپرست ایرانی معادل یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زیر خط فقر قرار داشته باشند.(ایسنا،23 مرداد1401)

حجاب‌استایل‌ها علیه پوشش اسلامی – ایرانی

علیرضا آل‌داوود، کارشناس فضای مجازی، می‌گوید که بسیاری از فعالیت‌ها در فضای مجازی و مخصوصا پیام‌رسان اینستاگرام برنامه‌ریزی شده است. او به صاحب این پیام‌رسان اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که صاحب آن صهیونیست است و الگوریتم‌هایی که در این پیام‌رسان تعریف می‌شود برنامه‌ریزی شده است. مهم‌ترین هدف بسیاری از فعالیت‌های این پیام‌رسان، تغییر ارزش‌ها به ضدارزش‌های دینی – اسلامی است. به‌ عنوان مثال تلاش برای زیر سؤال بردن بحث زن و حجاب و ایجاد کمپین‌های حجاب اجباری، حجاب بی‌حجاب و مواردی از این دست نمونه‌هایی برای تغییر ارزش‌ها و ترویج ضدارزش‌ها در حوزه حجاب است(ایسنا،23 مرداد1401)

 

اعتیاد زنان و دختران، آسیبی پیچیده به کانون خانواده

اعتیاد کوچک و بزرگ نمی‌شناسد کمر همت را بسته تا درگیری خانواده‌ها با این آسیب اجتماعی را شاهد باشد، این بار نوجوانان و جوانان به ویژه دختران طعمه این هیولای مرگبار و پرمخاطره شده‌اند و کانون گرم خانواده‌ها را نشانه گرفته است.آسیب اعتیاد اگرچه این روزها رنگ دیگری گرفته و برخی نوجوانان و جوانان نیز با این بلای بزرگ درگیر شده‌اند اما زمانی که صحبت از اعتیاد بانوان و دختران به میان می‌آید شاید به این موضوع تا حدودی نگاه متفاوت‌تر شود چون زنان و دختران و موضوع مادری و کانون گرم خانواده در هم تنیده می‌شود و مساله از هم پاشیدن خانواده‌ها به دلیل معتاد شدن مادر خانواده مطرح خواهد شد.(ایرنا،23 مرداد1401)

قتل دختر جوان جلوی چشمان پدرش در اختیاریه

روز حادثه وسوسه شدم و برای سرقت لوازم با ارزش داخل خانه، به دختر جوان جلوی چشمان پدرش که آلزایمر دارد، حمله کردم و وی را به قتل رساندم اوایل مرداد ماه جاری، اهالی یک خیابان در محله اختیاریه، کشف جسد زن جوانی را در خانه ویلایی به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 گزارش دادند. تا اینکه صبح امروز 22 مرداد ماه، متهم در بازجویی‌های فنی به جرم قتل زن جوان اعتراف کرد و گفت: چندی قبل، برای انجام کار‌های نظافتی به خانه مقتول رفت و آمد داشتم؛ این پدر و دختر که با یکدیگر زندگی می‌کردند و بسیار ثروتمند بودند.(تسنیم،23 مرداد1401)

 داستان آمنه؛ کودک نخبه‌ محروم از تحصیل، او بی‌شناسنامه است

آمنه یک خواهر و ۶ برادر دارد که هیچ کدام دارای شناسنامه نیستند. پدرشان پاکستانی است اما متولد ایران هستند. کارت ولادت آن‌ها هم کمکی برای دریافت شناسنامه نبوده است قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در اوایل مهر ۱۳۹۸ از سوی شورای نگهبان تأیید شد و ۱۵ مهرهمان سال، رئیس جمهور وقت آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.(ایران وایر،23 مرداد1401)

ستاد امر به معروف خراسان رضوی: می‌توان کارمندان را به خاطر عکس بی‌حجاب پروفایل اخراج کرد

مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی گفت: «کارمندان دولت باید در فضای مجازی عکس‌های پروفایل با پوشش اسلامی داشته باشند»او افزود: اگر کارمند موارد مربوط به عکس پروفایل را رعایت نکند، به کمیته انضباط کاری معرفی شده و در آن کمیته حتی اخراج هم اجرایی می‌شود.(اینترنشنال،23 مرداد1401)

افزایش کودک همسری در راه است؟

این افزایش کودک همسری در زمانی بود که طرح‌های متنوع تشویقی برای ازدواج و فرزندآوری و به طور کلی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نبود. حالا باید دید در کنار وام ازدواج و فرزندآوری و خرید و فروش این وام‌ها آمار ازدواج کودکان چقدر افزایش می‌یابد؟ وام ازدواج سال ۱۴۰۱ به ۱۲۰ میلیون تومان رسید. کارمزد این وام چهار درصد و بازپرداخت آن ۱۰ ساله است. ضمن اینکه اقساط یک میلیون تومانی وام ازدواج نیز امتیاز دیگری برای مشمولان است.در ادامه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبلغ وام ازدواج برای مردان زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال، ۳۰ میلیون بیشتر می‌شود. یعنی ۱۵۰ میلیون تومان.همه این شرایط دست به دست هم می‌دهند تا بازار سیاه برای خرید و فروش وام‌های کم سود مانند وام ازدواج نیز شکل بگیرد.(صدای مردم،25 مرداد1401)

کشف جسد دختر جوان در خیابان میرداماد / ماجرای تلخ خواهرکشی

دختری جوان که در جدال با یک زوگیرخشن، زخمی شده و در بیمارستان بستری بود، ‌پس از آنکه مرخص شد و تصمیم گرفت از خانه بیرون برود، اما ترس برادر از قربانی‌شدن دوباره خواهر و مشاجره آنها در نهایت جنایتی دردناک را رقم زد که قربانی آن دختر جوان بود. تحقیقات در این پرونده از روز یکشنبه ۲۳مرداد و با پیداشدن جسد دختری مجهول‌الهویه در خیابان میرداماد شروع شد. جسد این دختر درحالی در پیاده‌رو پیدا شد که هیچ‌گونه مدارک شناسایی همراه وی نبود. از سویی آثارزخم و خراشیدگی روی بدن وی نشان می‌داد که او به قتل رسیده است.( تهران نیوز29 مرداد1401)

اجتماعی۳۰ مرداد ۱۴۰۱ – ۱۱:۲۳ بروزرسانی شده: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ – ۱۲:۰۴ جریمه بدحجابی مشخص شد؛ افتادن شال و روسری ۳۰۰ هزار، آرایش غلیظ ۸۵ هزار تومان!

با اظهارنظرهای اخیر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به نظر می‌رسد برخورد با آنچه بدحجابی نامیده می‌شود وارد فاز جدیدی شود. فازی که علاوه بر تذکر لسانی، از این پس بدحجابی را تخلف می‌داند و حتی برای انواع پوشش‌ها، جرایمی را نیز تعریف کرده است. جریمه افتادن شال و روسری ۳۰۰ هزار تومان، کوتاه بودن مانتو ۱۵۰ هزار تومان، پوشیدن مانتو جلوباز ۱۰۰ هزار تومان، نداشتن مانتو ۵۰۰ هزار تومان و آرایش غلیظ ۸۵ هزار تومان خواهد بود.(اعتماد،31مرداد1401)

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram