گزارش ماهانه نقض حقوق کار وکارگر در اسفند ۱۴۰۰

تهیه گزارش آمار: رسول عباسی زمان آبادی  و آذر ارحمی

این گزارشات آماری از میان بیش از ۱۰۰ خبر که در طول ماه اسفند ۱۴۰۰ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق کار وکارگر  که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ مشرق نیوز؛ رکنا؛ رادیو زمانه؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ رادیو صدای آمریکا؛ رادیو بی‌بی‌سی؛ ایران؛ قطره؛ رادیو فردا؛ سازمان حقوق بشر ایران؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری مهر؛ خبرگزاری خراسان؛ روزنامه قانون؛ تسنیم؛ کمپین فعالان بلوچ جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است.

همکارانی که خبرهای نقض حقوق کار وکارگر  را در اسفند ماه ۱۴۰۰ ارسال کردند عبارتند از خانم‌ها: مهناز ترابی، آذر ارحمی، پریا ترابی ، مهرنوش ایمانی چگنی ،پریسا نیکونام نظامی ، مریم افتخار  ،شکوفه دهبزرگی ، ریحانه فکری ، آقایان: صادق نوری ، رسول عباسی زمان ابادی ، مهدی افشارزاده ، احسان اخمدی خواه ، حمید رضایی آذر یانی ، احمد مرادی ساکی ، محمد حسام فانی امیرحسین فانی صادق فرخی قصر عاصمی علیرضا امامی محمد عبیری ارین توسلی بهنام شیر محمدی

اسفند بهمن موضوع ردیف
14 3 اخبار عمومی 1
1 0 تعدیل نیرو 2
13 14 تجمعات 3
21 29 حوادث 4
5 21 بازداشت وزندانیان 5
9 7 کولبری وسوختبری 6
21 11 معوقات مزدی 7
0 0 بیانه ها ونامه ها 8

 

کولبران و سوختبران

جان باختن یک کولبر کرد بر اثر سقوط از ارتفاع

مرگ جانگداز یک کولبر کرد، خانواده‌ و دو فرزند او را داغدار کرد. وی در حین کولبری در مسیر خطرناک واقع در مناطق مرزی سردشت بر اثر سقوط از ارتفاع جان باخت. کولبران به‌منظور پرهیز از مواجه شدن با پاسداران و نیروهای هنگ مرزی و هدف قرار گرفتن از سوی آنها از مناطق بسیار خطرناک عبور می‌کنند. حرکت از این مسیرها تاکنون موجب کشته و مجروح شدن بسیاری از کولبـران شده است  کولبـر کرد به‌نام آزاد اسماعیل پور از اهالی روستای کولسه از توابع سردشت بر اثر سقوط از ارتفاع جان باخت این کـولبـر در حین کولبـری دچار این حادثه شده و به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است آزاد اسماعیل‌پور متهل و دارای دو فرزند است پیکر وی توسط سایر کـولبـران به زادگاه او منتقل شد سریال مرگ کـولبـران زحمتکش و فقیر در حکومت ولی فقیه همچنان ادامه دارد. این کولبـران یا بر اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی و پاسداران کشته یا زخمی می‌شوند. یا بر اثر عبور از مناطق خطرناک کوهستانی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه و از کارافتادگی یا مرگ می‌شوند.(4اسفند/کردپا)

قتل یک کاسبکار بر اثر شلیک نیروهای هنگ مرزی در بانه

نیروهای هنگ مرزی در مرز بانه با شلیک به سمت کولبران یک کاسبکار را به قتل رساندند.  نیز یک کولبر با شلیک نظامیان به‌شدت زخمی شد. شلیک‌های بی‌رحمانه و فراقانونی همچنان ادامه دارد. هر روز که می‌گذرد این اعمال ضد انسانی ادامه می‌یابد. مرزهای کردستان تبدیل به قتلگاه کولبران و کاسبکاران زحمتکش شده است  یک کاسبکار به نام سعدی پیران ۴٠ ساله اهل روستای بر اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی در مرز هنگه‌ژال بانه به قتل رسید. او از اهالی روستای کریم‌آباد از توابع شهرستان بانه بود ماموران همچون موارد گذشته بدون هشدار قبلی، خودروی این کاسبکار را هدف شلیک مستقیم قرار دادند پیکر وی به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه منتقل شد. تاکنون جسد وی به خانواده‌اش تحویل داده نشده است(7اسفند/ایران کارگر)

زخمی‌ و غرق شدن ۲ کولبر در مرزهای اورامان و بانه

در ادامه حوادث ناگوار کولبری یک کولبر بر اثر شلیک مستقیم ماموران زخمی و کولبر دیگری به‌دلیل غرق شدن در رودخانه ناپدید شدنیروهای هنگ مرزی پاسگاه ژالانه با شلیک به‌سوی شماری از کولبران، یک کولبر کرد را زخمی کردند. کولبر دیگری نیز در حین عبور از رودخانه مرزی شهرستان بانه در آب سقوط کرد و ناپدید شد. روزی نیست که خبر کشته یا زخمی شدن کولبـران زحمتکش بر اثر شلیک یا حوادث ناخواسته صفحه رسانه‌ها یا فضای اجتماعی را پر نکند، نیروهای هنگ مرزی مستقر در پاسگاه ژالانه واقع در مرز سروآباد با شلیک به سوی شماری از کولبـران، یک کولـبر کرد به‌نام «فواد راه‌پیکر» را مورد اصابت قرار داده و به‌شدت زخمی کردند  نیز در یک خبر تاسف‌بار دیگر، یک کـولبر ۱۸ ساله به‌نام دانا صالحپور در حین عبور از رودخانه تاژیان در نزدیکی روستای نیروان در آب سقوط کرد و غرق شد دانا صالح‌پور اهل روستای نیروان از توابع بانه است. به‌رغم گذشت دو روز از این حادثه، جستجو برای یافتن پیکر وی ادامه دارد. تاکنون جستجوهای مردمی جهت یافتن جسد این کولبـر بی‌نتیجه بوده است تراژدی مرگ کـولبـران زحمتکش در حکومت ولایت فقیه همچنان ادامه دارد. این کولبـران یا بر اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی و پاسداران کشته یا زخمی می‌شوند. یا در حین عبور از مناطق خطرناک کوهستانی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه و از کارافتادگی یا مرگ می‌شوند(ههنگاو/5اسفند)

زخمی شدن ۴ کولبر بر اثر انفجار مین

زخمی شدن ۴ کولبر کرد بر اثر انفجار مین به‌جا مانده از جنگ ایران با عراق در مرزهای پاوه و سردشت بر‌اثر انفجار مین‌های به‌جا مانده از جنگ ایران با‌عراق در منطقه مرزی نوسود و‌سردشت ۴ کولبر کرد به‌شدت زخمی شدند. سریال زخمی و مرگ کولبران در مرزهای مین‌گذاری و پاک‌سازی نشده همچنان ادامه دارد. کولبران یا بر‌اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزی و‌پاسداران یا در تعقیب و‌گریز و سقوط از ارتفاع کشته و زخمی می‌شوند. یا برای پرهیز از روبرو شدن با نیروها، با عبور از مناطق‌خطرناک و آلوده به مین دچار آسیب و‌مرگ می‌شوند. تاکنون بسیاری از مردم نیز در منطقه‌های مرزی کردستان و جنوب بر اثر انفجار مین مجروح یا جان باخته‌اند ، ۴ کولبر کرد بر‌اثر انفجار مین در مرز‌های سردشت و بانه به‌شدت زخمی شدند شامگاه دوشنبه، یک کولبر‌کرد به‌نام ارکان محمودی ۲۵‌‌ساله درحین کولبری در ارتفاعات مرزی شوشمی در بخش نوسود روی مین رفت. وی از ناحیه پای راست به‌شدت زخمی شد فواد بیتوشی، ارکان محمودی و آمانج وی توسط سایر کولبران و مردم محلی جهت درمان به بیمارستان قدس پاوه منتقل شد(2اسفند/کردپا)

زخمی شدن یک کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی مریوان

یک کولبر در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی مریوان زخمی شد ، یک کولبر در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی مریوان زخمی شد هویت این کولبر جبار صالحی، ۳۳ ساله، فرزند حاجی احمد و اهل روستای “وشکلان” از توابع مریوان عنوان شده است بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی بدون اخطار قبلی گروهی از کولبران را مورد شلیک مستقیم قرار داده اند. این کولبر جهت مداوا پزشکی به مراکز درمانی سنندج منتقل و وضعیت عمومی وی وخیم گزارش شده است(هرانا/13اسفند)

زخمی شدن یک کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی سردشت

یک کولبر در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی سردشت به شدت زخمی شد. ، تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان سردشت منجر به زخمی شدن یک کولبر شد.هویت این کولبر کیوان قادری، ۲۷ سالە، متأهل و دارای یک فرزند و اهل سردشت عنوان شده است.بر اساس این گزارش، این کولبر به همراه گروهی از کولبران بدون اخطار قبلی هدف شلیک ماموران قرار گرفته و از ناحیه شکم و دست به شدت زخمی شده است. او جهت رسیدگی پزشکی به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده است.(هرانا/19اسفند)

مصدومیت یک کولبر در پی سقوط از خودرو در مناطق مرزی نوسود

یک کولبر اهل شهرستان ثلاث باباجانی در پی سقوط از خودرو در مناطق مرزی نوسود به شدت مصدوم شد.، یک کولبر در پی سقوط از خودرو در مناطق مرزی نوسود دچار مصدومیت شد.بنابر این گزارش، هویت این شهروند محمد‌ظاهر فتحی، ۲۶ ساله و اهل روستای “هوله تمرخان” از توابع شهرستان ثلاث باباجانی عنوان شده است.گفته می‌شود وی از بالای خودروی تویتا به بیرون سقوط کرده و از ناحیه سر به شدت مصدوم شده است. این کولبر به بیمارستانی در اقلیم کردستان منتقل شده و در بخش ICU تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار دارد.کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.در بخشی از گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران؛ ویژه سال ۲۰۲۱ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۳ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۸۱ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.لازم به ذکر است که ۲۸ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۱۶ کولبر زخمی شدند و ۱۲ کولبر جان باختند.(هرانا/21اسفند)

کشته شدن یک سوختبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در میناب

در پی تیراندازی نیروهای نظامی در منطقه هشتبندی شهرستان میناب، یک سوختبر جان خود را از دست داد.  یک سوختبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در منطقه هشتبندی شهرستان میناب جان باخت.در این گزارش هویت این شهروند علیرضا رستمی، فرزند جهانگیر و اهل شهر زهوکی شهرستان میناب عنوان شده است.ماموران نظامی بدون هشدار قبلی به سمت این سوختبر تیراندازی کرده و اصابت گلوله به چشم این شهروند موجب مرگ او شده است.، به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.در سال ۲۰۲۱ مجموعا ۲۴۲ شهروند هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند که از میان آنها ۹۴ شهروند جان خود را از دست دادند که این آمار شامل جان باختن ۲۳ کولبر، ۳۱ سوختبر و ۴۰ شهروند میشود. ۱۴۸ شهروند نیز به واسطه شلیک بی ضابطه ارگانهای نظامی مجروح شدند که از این تعداد ۸۱ نفر کولبر، ۵۱ شهروند عادی و ۱۶ نفر سوخت بر هستند.(هرانا/20اسفند)

قتل یک سوختبر بر اثر تیراندازی ماموران یگان تکاوری

یک سوختبر بلوچ بر اثر شلیک مستقیم ماموران یگان تکاوری در منطقه هشتبندی شهرستان میناب به قتل رسید نام سوختـ بر کشته شده علیرضا رستمی عنوان شده است که از ناحیه چشم راست مورد اصابت گلوله قرار گرفت. وی که از ناحیه سر مورد هدف قرار گرفته بود در دم جان سپرد به گفته منابع محلی وی از اهالی شهر زهوکی شهرستان میناب بود که برای گذران زندگی به سوختـبری روی آورده بود این منابع در رابطه با توضیح نحوه کشته شدن وی گفتند: این سوخـتبر در رودخانه مازغ کوریان در حال تردد بود که هدف شلیک ماموران قرار گرفت و به قتل رسید به گفته آنها، ماموران یگان تکاوری همچون موارد مشابه پیشین، علیرضا را بدون هشدار قبلی هدف شلیک قرار دادند براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دست‌کم ۸۷ سـوختبر در حین سوخـتبری با تیراندازی غیرقانونی ماموران و یا بر اثر سانحه جان خود را از دست داده‌اند. از میان جان‌باختگان، ۳ مورد کودک زیر ۱۸ سال بوده‌اند همچنین طی این حوادث تاکنون ۳۱ سـوختبر بلوچ زخمی شده‌اند(ایران کارگر /26اسفند)

این اخبار مغایرت دارد با مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده۱: همه آزاد و برابر بدنیا آمده‌اند

ماده۲: عدم تبعیض

ماده۳: حق حیات برای همه

ماده5:شکنجه ممنوع

ماده 9: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 19: حق آزادی بیان

ماده 20: حق آزادی تجمع و تظاهرات

ماده 21: حق دموکراسی

ماده۲۲: حق امنیت اجتماعی

ماده۲۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

ماده ۲۸: حق دنیای زیبا و آزاد برای همه

ماده۲۹: حق مسئولیت نسبت به جامعه

 حوادث

مصدومیت ۲ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

طی دو روز اخیر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۲ کارگر در شهرهای قم و ورامین در حوادثی دچار مصدومیت شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تابناک، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: عصر امروز حادثه ریزش ناگهانی سقف یک باب مغازه سبزی خرد کنی در خیابان خیام قم منجر به سقوط یک خانم مشغول به کار به سمت زیرزمین این مغازه شد.حمید کریمی با اشاره به حضور نیرو‌های آتش‌نشانی در اسرع وقت گفت: با اعزام دو تیم عملیاتی نجات از ایستگاه هفت به محل حادثه مصدوم از آوار رها سازی و به تیم اورژانس تحویل داده شد.او با اشاره به فرسوده بودن ساختمان که موجب این حادثه شد، گفت: با هماهنگی عوامل شهرداری منطقه، سه باب مغازه که وضعیت خطرناکی داشتند، تخلیه شدند و دستورات کتبی برای تخریب و بازسازی به مالک داده شد(هرانا/3اسفند)

 فقدان ایمنی کار؛ مرگ ۲ کارگر معدن در شهرستان نور

در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۲ کارگر معدن در شهرستان نور حین کار در تونل بر اثر انفجار دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.، دو کارگر معدن معدن در شهرستان نور حین کار دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند.بر اساس این گزاش، حوالی ساعت ۱۰ و ۱۷ روز گذشته، دو کارگر معدن زغال سنگ وازتنگه شهرستان نور حین کار در تونل بر اثر انفجار گاز متان دچار حادثه ریزش تونل شدند. یکی از کارگران در ساعت اولیه و نفر بعدی پس از حدود دو ساعت جستجو از زیر آوار خارج شدند این کارگران که ۲۷ و ۲۴ ساله و تبعه کشور افغانستان بودند در محل حادثه جان باختند و پیکر آن‌ها به سردخانه بیمارستان نور منتقل شد علت دقیق حادثه و جزئیات آن هنوز اعلام نشده اما با دستور دادستان بخش چمستان معدن زغال سنگ روستای واز تنگه تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده است(هرانا/7اسفند)

 فقدان ایمنی کار؛ مرگ و مصدومیت ۷ کارگر

طی دو روز اخیر، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۷ کارگر در رشت، اردبیل و اراک دچار حادثه شدند. در این حوادث ۶ کارگر مصدوم و یک کارگر جان باخت. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پنج کارگر یکی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی خیرآباد اراک حین کار با مواد مذاب، دچار سوختگی شدند.دکتر محمد پروهان افزود: این حادثه شامگاه گذشته به وقوع پیوسته که با اعلام حادثه بلافاصله ۲ تیم اورژانس به محل حادثه اعزام شدندوی اظهار داشت: تکنسین‌های اعزامی پنج مرد ۲۲ تا ۴۰ ساله را که دچار سوختگی‌های پنج تا ۴۰ درصد شدند را با اقدامات پیش بیمارستانی به بیمارستان حضرت ولی‌عصر انتقال دادند.رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: یکی از کارگران حادثه دیده ۳۵ ساله با سوختگی ۵۰ درصد درجه ۲ و سه برای ادامه درمان به تهران مراجعه کرد.دکتر پروهان افزود: کارگر دیگر نیز با سوختگی ۴۰ درصد درجه سه در ناحیه دست‌ها، صورت و چشم، ۲ کارگر نیز با پنج و هفت درصد سوختگی در ناحیه صورت و چشم و یک کارگر هم سرپایی مداوا و مرخص شده است(هرانا/7اسفند).

تکاب؛ قطع عضو یک کارگر شهرداری در سایه نبود امکانات درمانی

رئیس شورای اسلامی شهر تکاب از قطع شدن دست یک کارگر شهرداری در سایه نبود امکانات درمانی در این شهر خبر داد. برای انتقال سریع این کارگر از زنجان و تبریز، بالگرد درخواست شد ولی با بهانه‌هایی همچون نبود سوخت و یا اتمام ساعت کاری بالگرد مواجه شدند و مراکز درمانی ارومیه نیز از پذیرش وی خودداری کردند. در نهایت وی با آمبولانس به زنجان و از آنجا با آمبولانس خصوصی به تهران منتقل شد اما زمان طلایی پیوند عضو از دست رفت.به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از آخرین خبر، رئیس شورای اسلامی شهر تکاب از قطع شدن دست یک کارگر شهرداری این شهر طی حوادث کار خبر داد.رقیه براتی، گفت، خبر رسید که یکی از کارگران شهرداری در کارخانه آسفالت تکاب دچار حادثه شده است و متاسفانه از ناحیه دست مصدوم شده است.او ادامه داد: زمانی که به بیمارستان رسیدیم، متوجه شدیم که متاسفانه دست این کارگر شهرداری از زیر بازو در حین کار قطع شده بود(هرانا/8اسفند)

 مرگ یک کارگر بر اثر تخلیه شن و ماسه در اردبیل

یک کارگر بر اثر واژگونی تریلی شن و ماسه روی سرش دچار حادثه شد و جان باخت. این حادثه در منطقه سامیان اردبیل زمانی رخ داد که یک کارگر ۶۵ ساله، بین تریلر که مشغول تخلیه شن ماسه بود و دیوار گیر کرد که در پی این حادثه جان خود را از دست داد.بنا بر این گزارش،  بدن بی‌جان این کارگر که در یک گلخانه مشغول کار بود، بلافاصله توسط عوامل امداد و نجات از زیر شن و ماسه خارج شد اما مرگ وی توسط عوامل اورژانس تایید شد(ایلنا/13اسفند).

مرگ دو  کارگر معدن زغال سنگ وازتنگه چمستان بر اثر انفجار

برخی منابع کارگری از فوت دو کارگر معدن زغال سنگ وازتنگه شهرستان نور استان مازندران بر اثر انفجار خبر دادند.منابع کارگری مازندران گزارش کردند: دو کارگر معدن زغال سنگ وازتنگه شهرستان نور حین کار در تونل بر اثر انفجار گاز متان دچار حادثه ریزش تونل شدند. یکی از کارگران در ساعت اولیه و نفر بعدی پس از حدود دو ساعت جستجو از زیر آوار خارج شدند.از قرار معلوم، هر دو کارگر با ۲۷ و ۲۴ سال سن از تبع کشور افغانستان در محل حادثه جان باختند و اجساد آن‌ها به سرد خانه بیمارستان نور منتقل شد.علت دقیق حادثه و جزئیات آن هنوز اعلام نشده اما با دستور دادستان بخش چمستان معدن زغال سنگ روستای واز تنگه تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده است(ایلنا/7اسفند)

. فقدان ایمنی کار؛ مصدومیت دو کارگر در شهرهای اصفهان و سمنان

در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۲ کارگر در شهرهای اصفهان و سمنان حین انجام کار دچار مصدومیت شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است  یک کارگر در اصفهان حین انجام کار دچار حادثه شد.روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در این رابطه اعلام کرد: طی اطلاع‌رسانی این حادثه، آتش نشانان و سایر گروهای امدادی،  خود را به بلوار «آیینه خانه» رساندند.کاوه آهنگران افزود:در یک ساختمان در حال ساخت یک کارگر تبعه کشور افغانستان مشغول انتقال بار به طبقه فوقانی با استفاده از بالابر بود که ناگهان سر وی بین دیوار و بالابر گرفتار شد این فرمانده آتش نشانی تصریح کرد: پس از رهاسازی با توجه به آسیب دیدگی شدید این کارگر از ناحیه سر و صورت، نیروهای آتش نشانی وی را برای اقدامات بعدی تحویل امدادگران اورژانس حاضر در محل دادند(هرانا/14اسفند)

فقدان ایمنی کار؛ مصدومیت ۵ کارگر در شهرهای مختلف

طی روزهای اخیر، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۵ کارگر در شهرهای کرج و شهرقدس طی حوادثی دچار مصدومیت شدند. همچنین بنابر اعلام مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان، در ۱۰ ماهه نخست امسال ۱۰۷ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار جان خود را از دست داده‌ و ۲ هزار و ۲۸۱ تن دیگر دچار مصدومیت شدند. در همین راستا، مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران نیز اعلام کرد، طی سال جاری ۸۹ کارگر بر اثر حوادث کار در این استان جان باخته و ۸۳۰ تن دیگر دچار مصدومیت شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است ، آتش‌سوزی کانکس نگهبانی در فرودگاه پیام کرج منجر به مصدومیت شدید یک کارگر شد براساس این گزارش، در حادثه آتش‌سوزی کانکس نگهبانی در فرودگاه پیام کرج، یک کارگر حدود ۴۸ساله دچار مصدومیت شددر این حادثه یک دستگاه کانکس طرح ساخت سوله به مساحت ۳۳ متر مربع که به محلی برای نگهبانی و استراحت کارگر تبدیل شده بود، طعمه حریق شد(هرانا/17اسفند)

فقدان ایمنی کار؛ مرگ دردناک یک کارگر در مواد مذاب

در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در مجتمع صنعتی چادرملو شهرستان اردکان حین کار بر اثر سقوط در مخزن مواد مذاب جان خود را از دست داد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک کارگر شاغل در شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا در اردکان یزد دچار حادثه شد.این کارگر که محمدرضا مرادی نام دارد، در حین کار با مخزن مواد ذوب شده (پاتیل) و به دنبال سقوط در آن، جان خود را از دست داده است این حادثه در مجتمع صنعتی چادرملو شهرستان اردکان استان یزد، رخ داده است. شرکت تولیدی صنایع نسوز توکا عایق کاری کوره های ذوب مجتمع صنعتی چادرملو را بعنوان پیمانکار انجام میدهد ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است(هرانا/20اسفند).

مصدومیت ۱۰ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۱۰ کارگر از جمله دو آتش نشان در شهرهای تهران و اهواز طی حوادثی در حین کار دچار مصدومیت شدند. افزون بر این، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام از وقوع ۷۸ فقره حادثه کارگری از ابتدای امسال تاکنون خبر داد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است، چهار کارگر در تهران، طی حادثه ای در حین کار دچار مصدومیت شدند.بر اساس این گزارش، ۴ کارگر ساختمانی در حال بتن ریزی یک ساختمان در حال ساخت بودند که ناگهان دیواره کارگاه روی آن‌ها آوار شد.در اثر تخریب دیواره این ساختمان گودبرداری شده که در شهرک قدس غرب استان تهران واقع شده است، هر ۴ کارگر مصدوم شده و جهت سیر مراحل درمان به بیمارستانی در این شهر انتقال یافتند(هرانا/17اسفند)

مصدومیت یک کارگر در حادثه آتش سوزی کانکس نگهبانی

آتش‌سوزی کانکس نگهبانی در فرودگاه پیام کرج منجر به مصدومیت شدید یک کارگر شد  در حادثه آتش‌سوزی کانکس نگهبانی در فرودگاه پیام کرج، یک کارگر حدود ۴۸ساله دچار مصدومیت شد.در این حادثه یک دستگاه کانکس طرح ساخت سوله به مساحت ۳۳ متر مربع که به محلی برای نگهبانی و استراحت کارگر تبدیل شده بود، طعمه حریق شد(ایلنا/20اسفند)

مصدومیت دو کارگر خدمات شهرداری مشهد در تصادف

دو نفر از کارگران خدمات شهری مشهد، حین انجام کار و هنگام نظافت در حاشیه تقاطع غیرهم سطح خیابان جهاد این شهر دچار سانحه تصادف شدند.به گفته‌ی مدیرکل سازمان خدمات شهری شهرداری مشهد؛ حادثه برای دو کارگر خدماتی مشهد زمانی اتفاق افتاد که یک خودرو سواری به دلیل بی‌احتیاطی پس از برخورد با خودرو خدمات شهری از مسیر منحرف شده و به دو تن از کارگران خدمات شهری برخورد می‌کند که در نهایت توسط گروه‌های امدادی به بیمارستان شهید کامیاب (امدادی) منتقل می‌شوند.سید محسن رهنمایی گفت: در این حادثه راننده خودروی سواری نیز به شدت مصدوم شد که پس از رهاسازی به وسیله تکنیسین‌های اورژانس به بیمارستان ولایت مشهد منتقل شد از قرار معلوم؛ وضعیت جسمی یکی ازکارگران سانحه دیده وخیم گزارش شده است(ایلنا/20اسفند)

مرگ و مصدومیت ۴ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

طی دو روز اخیر، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، چهار کارگر از جمله یک آتش نشان در شهرهای تهران، زاهدان، فرخشهر و الیگودرز، دچار حادثه شدند. طی این حوادث دو کارگر جان خود را از دست دادند و دو کارگر دچار مصدومیت شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از مصدومیت یک آتش نشان در حین اطفا حریق یک ساختمان مسکونی در این شهر خبر داد.جلال ملکی در این باره اظهار کرد: ساعت ۱۲ و ۸ دقیقه روز جاری یک مورد آتش سوزی در یک ساختمان مسکونی در خیابان دماوند، خیابان تیموری فر، به سامانه ١٢۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اطلاع داده شد که پس از آن سه ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند.وی ادامه داد: پس از رسیدن آتش نشانان به محل، مشاهده کردند که در یک واحد ٧٠ متری واقع در طبقه اول یک ساختمان چهار طبقه، حریق رخ داده است؛ به گونه ای که شعله های آتش از پنجره بیرون می زند و حریق در حال سرایت به طبقات بالایی بوده است.سخنگوی آتش نشانی تهران با بیان اینکه شدت حرارت بسیار بالا بود و گچ های سقف را تحت تاثیر قرار داده بود گفت: آتش نشانان عملیات را آغاز کردند و همزمان با ورود به واحدی که کانون اصلی آتش سوزی بود نسبت به نجات افراد حاضر در محل اقدام کردند وی ادامه داد: حرارت به قدری بالا بود که بخشی از تجهیزات عملیاتی و انفرادی آتش نشانان را تحت تاثیر قرار داده بود ملکی اظهار کرد: در نهایت آتش نشانان هفت نفر را از ساختمان خارج کردند که در نتیجه این عملیات، یک آتش نشانان دچار مصدومیت شد؛ وی جهت سپری کردن مراحل درمانی به عوامل اورژانس تحویل داده شد(هرانا/19اسفند)

مرگ و مصدومیت ۱۵ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۱۵ کارگر از جمله دو آتشنشان در شهرهای زاهدان، اصفهان و دماوند دچار حادثه شدند. طی این حوادث ۱۳ تن دچار مصدومیت شدند و دو کارگر جان خود را از دست دادند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است ذ ، یک کارگر در زاهدان در حین کار در یک ساختمان درحال احداث بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد(هرانا/21اسفند).

فقدان ایمنی کار؛ مرگ و مصدومیت ۲ کارگر در کرج

در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۲ کارگر در کرج در حوادثی جداگانه دچار مرگ و مصدومیت شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است. یک کارگر ساختمانی که در چاه آسانسور در منطقه عظیمیه کرج حبس شده بود، نجات پیدا کرد.براساس این گزارش، این حادثه برای یک کارگر ساختمانی حدودا ۴۵ ساله زمانی رخ داد که هنگام کار در یک ساختمانی در حال ساخت در منطقه عظیمیه کرج به داخل چاه آسانسور در طبقه همکف سقوط کرد پس از اعلام حادثه، نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند و کارگر مصدوم را به بیمارستان منتقل کردند(هرانا/27اسفند)

مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ساختمانی در منطقه گرمدره شهرستان کرج واقع در استان البرز، هنگام کار در یک واحد ساختمانی، بر اثر سقوط از ارتفاع طبقه هشتم به طبقات پایین‌تر جان باخت.این کارگر به دلیل‌ عدم استفاده از تجهیزات ایمنی از ارتفاع طبقه هشتم به پایین سقوط کرده و ماموران امداد و نجات با استفاده از آمبولانس پیکر بی‌جان وی را برای بررسی به پزشکی قانونی انتقال دادند(ایلنا/28اسفند)

نجات کارگر محبوس شده در چاه آسانسور

پرسنل آتش‌نشانی کرج، جان یک کارگر که در منطقه عظیمیه کرج در چاه آسانسور محبوس شده بود را نجات دادند.این حادثه برای یک کارگر ساختمانی حدودا ۴۵ساله زمانی رخ داد که هنگام کار در یک ساختمانی در حال ساخت در منطقه عظیمیه کرج به داخل چاه آسانسور در طبقه همکف سقوط کرد پس از اعلام حادثه، نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند و کارگر مصدوم را به بیمارستان منتقل کردند(ایلنا/28اسفند)

مصدومیت و فوت دو کارگر در حادثه آتش‌سوزی کارخانه

روز گذشته آتش‌سوزی در یک واحد تولیدی واقع در ابتدای جاده دولت آباد استان اصفهان رخ داد که بر اثر آن یک کارگر جان خود را از دست داد و کارگر دیگری مصدوم شد.عباس عابدی (سخنگوی اورژانس اصفهان) در مورد این حادثه اعلام کرد: بر اثر این حادثه که روز گذشته در یک کارگاه تولیدی رخ داد، یک کارگر حدود ۷۰ ساله سال جان خود را از دست داد و کارگر دیگری که ۴۸ سال سن داشت، به شدت مصدوم و به بیمارستان امام موسی کاظم (ع) منتقل شد(ایلنا/28اسفند)

مرگ یک کارگر رفتگر شهرداری بر اثر تصادف

یک کارگر شهرداری بوکان براثر برخورد با خودرو، جان خود را از دست داد. یک کارگر خدماتی شهرداری بوکان، حین انجام وظیفه بر اثر برخورد با یک دستگاه خودرو سواری به شدت مصدوم شد و در ادامه حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.یکی از کارگران شهرداری بوکان گفت: هنگام سپیده دم که هوا هنوز روشن نیست، مشغول رفت و روب خیابانها می‌شویم و این نیز با خطراتی همراه است و متاسفانه برخی رانندگان حین رانندگی به نقطه مقابل خود توجه کافی ندارند و با بی‌احتیاطی و سهل انگاری خود جان کارگران شهرداری و همچنین عابران را تهدید می‌کنند(ایلنا/29اسفند)

مرگ یک کارگر نگهبان مجتمع مسکونی در اصفهان

کارگر نگهبان یک مجتمع مسکونی در حال ساخت در خیابان جی اصفهان به دلیل آتش سوزی جان خود را از دست داد  شب گذشته ماه، یک کارگر نگهبان در یک مجتمع ساختمانی در حال ساخت در خیابان جی اصفهان، بر اثر آتش سوزی جان خود را از دست داد.فرهاد کاوه آهنگران (سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان) گفت: این آتش‌سوزی حوالی ساعت ۲۱:۴۸ شب گذشته در یک مجتمع مسکونی در حال ساخت به وقوع پیوست که در نتیجه آن یک کارگر نگهبان جان خودرا ازدست داد به گفته وی؛ مرگ این فرد مشکوک بود و جسد وی تحویل مراجع انتظامی شد(ایلنا/28اسفند)

سیستان و بلوچستان؛ وقوع ۶۰ درصد حوادث ناشی از کار منجر به فوت در کارگاه های ساختمانی

بنابر اعلام سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان، در سال ۱۴۰۰ سقوط از ارتفاع در کارگاه های ساختمانی عامل عمده حوادث ناشی از کار منجر به فوت در این استان بوده است. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است ، ۶۰ درصد حوادث ناشی از کار منجر به فوت در سیستان و بلوچستان در کارگاه های ساختمانی رخ داده است بر اساس این گزارش، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: در سال ۱۴۰۰، سقوط از ارتفاع در کارگاه های ساختمانی عامل عمده حوادث ناشی از کار منجر به فوت در سیستان و بلوچستان بودند.حامد آرامش افزود: در سال ۱۴۰۰ متاسفانه ۷ نفر در حوادث ناشی از کار در سیستان و بلوچستان فوت کردند که ۵ مورد آن در کارگاه های ساختمانی رخ داد.وی با بیان اینکه این میزان از فوتی ها معادل ۶۰ درصد کل حوادث ناشی از کار منجر به فوت استان را شامل می شود، اظهار داشت: در سال جدید با تشکیل و تقویت تیم های بازرسی مشترک از کارگاه های ساختمانی و طرح های عمرانی سطح استان، بشدت روی رعایت نکات ایمنی نظارت خواهد شد(هرانا/30اسفند).

این اخبار مغایرت دارد با مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده۱: همه آزاد و برابر بدنیا آمده‌اند

ماده۲: عدم تبعیض

ماده۳: حق حیات برای همه

ماده5:شکنجه ممنوع

ماده 9: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 19: حق آزادی بیان

ماده 20: حق آزادی تجمع و تظاهرات

ماده 21: حق دموکراسی

ماده۲۲: حق امنیت اجتماعی

ماده۲۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

ماده ۲۸: حق دنیای زیبا و آزاد برای همه

ماده۲۹: حق مسئولیت نسبت به جامعه

تجمعات

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرم آباد در مقابل استانداری

کارگران شهرداری خرم‌ آباد نسبت به پرداخت نشدن ۶ ماهه دستمزدهایشان در جلوی استانداری تجمع اعتراضی برگزار کردند. این کارگران تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری قرار دارند. این کارگران در بخش خدمات منطقه سه شهرداری خرم‌آباد مشغول بکار هستند. شهرداری خرم آباد مدعی است، بخشی از این معوقات مزدی مربوط به پیمانکار قبلی است. این پیمانکار قبل از تسویه حساب با کارگران، قراردادش با شهرداری را فسخ کرده است شهرداری به عنوان پیمانکار مادر در قبال تسویه کارگران مسئول است اما از خود سلب مسئولیت می‌کند مطالبات معوقه شامل دستمزد و بیمه کارگران می‌باشد که نزدیک به شش ماه است پرداخت نشده است.کارگران شهرداری خرم آباد بدلیل پرداخت نشدن دستمزدهایشان در شرایط معیشتی وخیمی بسر می‌برند. یکی از کارگران شهرداری خرم آباد در این رابطه می‌گوید«پرداخت مابقی معوقات حقوقی کارگران برای تامین معاش در شرایط اقتصادی کنونی و اینکه در آستانه سال نو قرار داریم، ضروری است و علاوه بر آن کارفرما باید امنیت شغلی آنان را تامین کند(ایران کارگر/5اسفند).

دستکم ۲۴ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی دو روز اخیر، جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در مقابل ساختمان مجلس در تهران و در مقابل ادارات کل تامین اجتماعی در شهرهای کرمانشاه، اردبیل، مشهد، اراک، شوش، تبریز، قزوین، رشت، شوشتر، شیراز، خرم‌آباد و بجنورد، گروهی از معلمان حق التدریسی مرحله سوم برای چندمین روزمتوالی در مقابل ساختمان مجلس، شماری از کارکنان و بازنشستگان شرکت مخابرات ایران از شهرهای مختلف کشور در مقابل ساختمان شرکت مخابرات ایران در‌ تهران، تنی چند از بازنشستگان بهداشت و درمان در شهرهای گرگان و اهواز در مقابل صندوق بازنشستگی کشوری شعبه استان خود و در ایلام در محل دفتر مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری شعبه استان ایلام، تعدادی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد مقابل ساختمان صندوق مرکزی فولاد کشور در تهران و در استان‌های خوزستان و اصفهان نیز در مقابل ساختمان این صندوق در مراکز این استان‌ها، جمعی از مالباختگان پرونده نگین خودرو و ایرتویا در مقابل دادسرای عمومی تهران، شماری از کارگران شهرداری کوت عبدالله در مقابل ساختمان استانداری در اهواز و گروهی از مالباختگان شرکت فردادکار آمیتیس در مقابل دفتر دادستانی قوه قضاییه در تهران در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطلباتشان شدند(هرانا/7اسفند)

​پایان اعتراضِ کارگران معدن طرزه/ کار در معدن بازی با جان است؛ اعتراض کردیم اما به نتیجه نرسیدیم

کارگران معدن طرزه گفتند: کار در معدن، بازی با جان است و ما هر روز جانمان را در معرض خطر قرار می‌دهیم اما دستمزدی متناسب با این کار دریافت نمی‌کنیم. اعتراض کردیم تا پیمانکاران را حذف کنند و بخشی از مشکلات ما حل شود اما بعد از روزها اعتراض به نتیجه نرسیدیم کارگران معدن طرزه  از پایان اعتراضات چند روزه‌ی خود خبر دادند.این کارگران که در اعتراض به حضور پیمانکاران و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل بیش از یک هفته مقابل ساختمان شرکت ذغال سنگ البرز شرقی جمع شده بودند، صبح امروز به کار خود برگشتند.به گفته‌ی کارگران؛ تبدیل وضعیت از مهم‌ترین خواسته‌های کارگرانِ پیمانکاریِ معدن طرزه است. حضور پیمانکاران مشکلات بسیاری برای آن‌ها ایجاد کرده و هیچ رسیدگی‌ای به عملکرد پیمانکاران نمی‌شود.این کارگران می‌گویند: کار در معدن، بازی با جان است و ما هر روز جانمان را در معرض خطر قرار می‌دهیم اما دستمزدی متناسب با این کار دریافت نمی‌کنیم. اعتراض کردیم تا پیمانکاران را حذف کنند و بخشی از مشکلات ما حل شود اما بعد از روزها اعتراض به نتیجه نرسیدیم به گفته‌ی این کارگران؛ در این اعتراضات وعده‌های بسیاری داده می‌شود اما در نهایت نتیجه‌ای ندارد و ما مجبوریم به کار برگردیم(ایلنا/14اسفند)

تجمع ایثارگران مقابل ساختمان مخابرات/ چرا «تبدیل وضعیت و صدور احکام» اجرایی نمی‌شود؟

ایثارگران مخابرات نسبت به تعلل در صدور احکام جدید اعتراض کردند.ایثارگران  از اعتراض نسبت به ‌عدم تبدیل وضعیت خود خبر دادند نمایندگان جامعه ایثارگران مخابرات می‌گویند: از شهرهای مختلف به تهران آمدیم و مقابل ساختمان اصلی مخابرات جمع شدیم تا نسبت به تعلل در تبدیل وضعیت ایثارگران اعتراض کنیم.یکی از این نمایندگان افزود: علیرغم موافقت سهامداران و حکم صریح قانون بودجه سال جاری، مخابرات در تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی تعلل می‌کند؛ قرار بود کار تبدیل وضعیت نیروهای لیسانس دو شرکت قبل از پایان سال خاتمه یابد و احکام جدید صادر شود اما روند این کار با تاخیر همراه است.ایثارگران مخابرات می‌گویند: براساس الزام قانون بودجه، باید تمام ایثارگران نهادهای مختلف قبل از پایان سال تبدیل وضعیت شده و احکام جدید صادر شود؛ حال که سهامداران مخابرات با این امر موافقت کرده اند، چرا در روند کار تسریع نمی‌شود؟خواسته ایثارگران، تبدیل وضعیت تمام نیروهای شرکتی و قراردادی ایثارگر در تمام شرکت‌های پیمانکاریِ زیرمجموعه‌ی مخابرات، بدون توجه به مدرک تحصیلی است.(ایلنا/14اسفند)

دستکم چهار تجمع اعتراضی برگزار شد

، تعدادی از کارگران مجتمع پتروشیمی آبادان در محوطه محل کار خود، شماری از رانندگان تاکسی در مقابل ساختمان استانداری شهرستان دورود و همچنین گروهی از اعضای تعاونی آب و فاضلاب اسلامشهر تهران در مقابل ساختمان دادگستری این شهرستان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. افرون بر این، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در مقابل ساختمان ریاست این دانشگاه، تجمع اعتراضی برگزار کردند.، تعدادی از کارگران مجتمع پتروشیمی آبادان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به اعتصاب زدند و در محوطه محل کار خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.این کارگران که خواستار اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل مطابق با قانون کار هستند، می‌گویند: طبق وعده مدیرعامل بنا بود تا امروز طرح طبقه‌بندی مشاغل انجام و پرداخت مطالبات انجام شود که تاکنون اقدامی صورت نگرفته و به همین دلیل کارگران اقدام به تجمع در محوطه شرکت کردند به گفته آن‌ها نابرابری در پرداخت حقوق‌ها، عدم پاسخگویی و عدم تحقق وعده‌ها باعث نارضایتی کارگران شده است(هرانا/14اسفند).

برگزاری ۴ تجمع اعتراضی و اعتصاب کارکنان تولید و بهره‌برداری نیروگاه سد دز

جمعی از کارگران رفت و روب شهرداری کوت عبدالله ابتدا در مقابل شهرداری این شهر و مقابل ساختمان فرمانداری کارون، شماری از بازنشستگان شرکت توزیع برق تهران، در مقابل ساختمان شرکت مدیریت شبکه برق، گروهی از نیروهای راهداری استان چهارمحال و بختیاری در مقابل ساختمان استانداری این استان واقع در شهرکرد و تعدادی از صیادان شهرستان جاسک در مقابل دریابانی بخش لیردف واقع در این شهرستان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. افزون بر این، کارکنان شرکت تولید و بهره‌برداری نیروگاه سد دز اندیمشک،  در محوطه این شرکت دست به اعتصاب زدند. همزمان کارگران شرکت پیمانکاری لیموچی در پتروشیمی بوشهر، برای دومین روز متوالی کماکان در اعتصاب به سر می‌برند.، کارگران رفت و روب شهرداری کوت عبدالله ابتدا در مقابل شهرداری این شهر و سپس در مقابل ساختمان فرمانداری کارون تجمع کردند.این کارگران روز گذشته نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات معوقه خود در مقابل فرمانداری کارون دست به تجمع اعتراضی زده بودند(هرانا/16اسفند).

تجمع اعتراضی کارگران راهداری استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد

تجمع کارگران راهداری استان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق کارگران راهداری استان چهارمحال و بختیاری در برابر استانداری این استان دست به تجمع زدند. کارگران می‌گویند حقوق‌های آنها پرداخت نشده است. کمتر از دو هفته مانده به سال جدید، آنها بدون حقوق، توان تامین حداقل‌های زندگی خود را ندارند. آنها می‌گویند، ما در سخت‌ترین شرایط کاری در میان برف و کولاک به باز کردن راه‌های این استان مشغولیم. ولی مسئولان استان در دفتر کار خود نشسته‌اند و از درد ما خبر ندارند.، کارگران راهداری استان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق در برابر این استانداری در شهر کرد تجمع کردند.کارگران می‌گویند ما بدون حقوق چگونه در این شرایط اقتصادی بحرانی می‌توانیم به کار ادامه دهیم. آنهایی که حقوق‌ می‌گیرند در این شرایط سخت زندگیشان پیش نمی‌رود. چه رسد به ما که بدون حقوق، باید نان خود و خانواده‌امان را تامین کنیم.کارگران راهداری در شرایط کاری بسیاری سختی قرار دارند. آنها همواره در برف و باران و آب و هوای نامساعد به باز کردن راه‌های این استان مشغولند(ایران کارگر/16اسفند)

دومین روز اعتصاب کارگران شهرداری شوش در برابر شهرداری

کارگران شهرداری شوش در دومین روز اعتصاب در برابر شهرداری این شهر تجمع کردند. کارگران به پرداخت نشدن حقوق و کاهش عیدی اعتراض دارند. روز گذشته آنها با تجمع در برابر فرمانداری و شهرداری با سر دادن شعار هیهات مناالذله، بر ادامه اعتراض تا رسیدن به خواسته‌هایشان تاکید کردند. کارگران معترض با قول فرماندار مبنی بر رسیدگی به خواسته‌هابشان به تجمع پایان دادند. اما در پی انجام نشدن وعده‌های فرماندار کارگران دوباره در برابر شهرداری تجمع کردند، در دومین روز اعتراض کارگران شهرداری شوش در اعتراض به کاهش عیدی و پرداخت نشدن حقوق در برابر شهرداری تجمع کردند. این کارگران روز گذشته با تجمع جلو فرمانداری و شهرداری این شهر تجمع کردند. اما با وجود قول‌های فرماندار و مقامات شهرداری هیچ‌یک از خواسته‌هایشان برآورده نشد.کارگران می‌گویند که چرا کمبود بودجه فقط شامل حقوق کارگران می‌شود و حقوق‌های کلان مدیران و یا مقامات شهرداری شامل کمبود بودجه نمی‌شود(ایران کارگر/16اسفند)

دستکم ۱۱ تجمع اعتراضی برگزار شد

جمعی از کارکنان جهاد کشاورزی در شهر های قم، شهرکرد و کرمانشاه، در مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی و در شهرستانهای جوانرود، شاهین شهر و میمه، تیران و کرون، خوی و لردگان در مقابل ساختمان مدیریت جهاد کشاورزی و همچنین تعداد دیگری از این افراد در دهستان کانی بازر و در مقابل دفتر نماینده شهرهای شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از شهروندان و دوستداران محیط زیست در تفرجگاه دشت سورین شهرستان بانه، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز گذشته  جمعی از کارکنان جهاد کشاورزی در شهر های قم، شهرکرد و کرمانشاه، در مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی و در شهرستانهای جوانرود، شاهین شهر و میمه، تیران و کرون، خوی و لردگان در مقابل ساختمان مدیریت جهاد کشاورزی و همچنین تعداد دیگری از این افراد در دهستان کانی بازر و در مقابل دفتر نماینده شهرهای شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی تجمع کردند(هرانا/19اسفند).

تجمع اعتراضی کارکنان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری

کارکنان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در برابر اداره کشاورزی این استان تجمع کردند.  نیز کارکنان جهاد کشاورزی در شهرهای روانسر، اسلام‌آباد غرب و آمل تجمع کردند. معترضان خواهان افزایش حقوق بر اساس طرح ارائه شده توسط وزارت کشاورزی شدند. آنها در وضعیت معیشتی سختی به‌سر می‌برند.کارکنان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، در برابر این سازمان در شهرکرد تجمع کردند. خواسته کارکنان معترض، افزایش حقوق و مزایا، متناسب با تورم و گرانی شدید در این وضعیت اقتصادی بحرانی بود. معترضان پلاکاردی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «ما کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری و ادارات تابعه، خواستار اجرای عدالت و برخورداری از حق قانونی تسری فوق‌العاده می‌باشیم.» این تجمع اعتراضی همزمان در خوی، دهستان کانی بازار از توابع شهرستان مهاباد و قم نیز برگزار شد.(ایران کارگر/19اسفند)

 دستکم ۱۹ تجمع اعتراضی برگزار شد

جمعی از کارکنان سازمان جهاد کشاورزی در شهرهای رامیان، بجنورد، کوزران، خوانسار، فرخشهر و گالیکش، مانه و سملقان، چگنی، خرمشهر، کمیجان و دهستان دابوی جنوبی در مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی شهرهای خود، گروهی از بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد در دامغان، اصفهان و تهران در مقابل ساختمان این صندوق، شماری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در شهرهای کرمانشاه، اردبیل و تبریز در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی استان خود، تنی چند از کارکنان و بازنشستگان شرکت مخابرات ایران از شهرهای مختلف کشور در مقابل ساختمان وزارت ارتباطات و گروهی کارگران روزمزد پروژه‌ تجاری چند منظوره‌ فرمانیه‌ تهران در محل ساخت پروژه، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ، جمعی از کارکنان سازمان جهاد کشاورزی، در شهرهای رامیان، بجنورد، کوزران، خوانسار، فرخشهر و گالیکش، مانه و سملقان، چگنی، خرمشهر، کمیجان و دهستان دابوی جنوبی در مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی و یا در محدوده استانداری شهرهای خود، دست به تجمع اعتراضی زدند.(هرانا/22اسفند)

 اعتراض کارگران پروژه‌ای نفت به عدم پرداخت حقوق/ قبل پایان سال تسویه کنید

کارگران پروژه‌ای نفت در بندر امام و عسلویه، خواستار تسویه حساب قبل از پایان سال شدند.در یک شرکت نفتی دست چندم به عنوان کارگر پروژه‌ای و پیمانکاری کار می‌کنند؛ در عسلویه و دور از خانواده؛ اما می‌گویند: دستمزد دو ماه ما را هنوز نپرداخته‌اند؛ علیرغم اینکه کمتر از یک هفته تا پایان سال زمان داریم این کارگران روز گذشته، به نشانه‌ی اعتراض دست از کار کشیدند و خواستار تسویه حساب قبل از پایان سال شدند.کارگران پروژه‌ای عسلویه و پارس جنوبی به همراه کارگران پروژه‌ای بندر امام، کارگرانی هستند که خواستار تسویه حساب قبل از رسیدن نوروز هستند؛ این کارگران می‌گویند: وزارت نفت باید از همه‌ی پیمانکاران حتی پیمانکاران دست چندم بخواهد یا به عبارت بهتر دستور دهد که مطالبات مزدی کارگران را قبل از پایان هفته جاری واریز کنند.این روزها در بسیاری از پالایشگاه‌های پارس جنوبی، کارگران به دفاتر کارفرمایان مادر و پیمانکاران مراجعه می‌کنند اما به قول یک کارگر پروژه‌ای، گویا قرار نیست شب عید، همه‌ی مطالبات‌مان را بپردازند(هرانا/25اسفند)

 دستکم ۹ تجمع اعتراضی برگزار شد/ اعتصاب رانندگان پتروشیمی بندرامام

شماری از بازنشستگان صنعت نفت در تهران، اصفهان، شیراز و شاهین شهر، مقابل ساختمان صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت در شهرهای خود، سهامداران تعاونی مسکن کارکنان ارتش در اراضی باورس در مقابل استانداری قزوین، جمعی از کارکنان سازمان تعاون روستایی و گروهی از کارکنان اداره امور عشایر چهارمحال و بختیاری در محوطه این ادارات و جمعی از آسیب‌دیدگان جنگ ایران و عراق و خانواده‌هایشان در مقابل ساختمان بنیاد شهید، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همچنین شماری از رانندگان بخش دولتی سازمان اتوبوسرانی مشهد، با روشن نگه داشتن چراغ‌های اتوبوس در مسیر ترددشان، اعتراض خود را نسبت به نادیده گرفته شدن مطالباتشان نشان دادند. از سوی دیگر شماری از رانندگان پتروشیمی بندرامام دست به اعتصاب زدند. به نقل از شورای بازنشستگان ایران، روز شماری از بازنشستگان صنعت نفت در تهران، اصفهان، شیراز و شاهین شهر، مقابل ساختمان صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت در شهرهای خود دست به تجمع اعتراضی زدند.(هرانا/23اسفند)

 تجمع خبرنگاران و روزنامه نگاران روزنامه همشهری

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران روزنامه همشهری در اعتراض به عدم پرداخت عیدی و مزایای مربوطه دست از کار کشیده و در دفتر این روزنامه تجمع کردند، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران روزنامه همشهری دست از کار کشیده و در دفتر این روزنامه تجمع کردند.بر اساس این گزارش، تجمع روزنامه نگاران در اعتراض به عدم پرداخت عیدی و مزایای مربوطه صورت گرفته است. همچنین آنها ضمن اعتراض به نبود حمایت مالی از روزنامه نگاران همشهری نسبت به تاخیر مکرر پرداخت‌ها اعتراض دارند(هرانا/22اسفند)

 این اخبار مغایرت دارد با مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده۱: همه آزاد و برابر بدنیا آمده‌اند

ماده۲: عدم تبعیض

ماده۳: حق حیات برای همه

ماده5:شکنجه ممنوع

ماده 9: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 19: حق آزادی بیان

ماده 20: حق آزادی تجمع و تظاهرات

ماده 21: حق دموکراسی

ماده۲۲: حق امنیت اجتماعی

ماده۲۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

ماده ۲۸: حق دنیای زیبا و آزاد برای همه

ماده۲۹: حق مسئولیت نسبت به جامعه

 اخبار کارگران

ناکافی بودن افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی دستمزد کارگران

افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی دستمزد کارگران در برابر تورم و گرانی کنونی جوابگوی معیشت آنها نیست رئیس کانون شورای کار مازندران با اشاره به نرخ تورم می‌گوید، حتی افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی دستمزد کارگران هم جوابگوی معیشت کارگران نیست. وی در حالی به این اظهارات می‌پردازد که دولت رئیسی در بودجه سال ۱۴۰۱ وعده افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران را داده بود. وعده‌ای که هیچ‌گاه عملی نشد. پس از رفت و برگشت‌های طولانی بین مجلس و دولت، کارگران همچنان به انتظار نشسته‌اند. اما دولت و مجلس، کارگران را به هم پاس می‌دهند. حکومت ضدکارگری نه می‌خواهد، نه تصمیم دارد، ۴۵ میلیون کارگر ایرانی را از فقر و گرسنگی برهاند امیدعلی ناظری، رئیس کانون شورای کار مازندران، در رابطه با دستمزد کارگران می‌گوید«با روند صعودی نرخ تورم ما به هیچ عنوان به افزایش دستمزد ۴۰ ـ۵۰ درصدی قانع نیستیم؛ افزایش دستمزد باید بیش از اینها باشد. چون می‌دانیم هیچ تضمینی برای ثابت ماندن قیمت‌ها و نرخ تورم وجود ندارد وی با این اعتراف، وعده‌های دولت رئیسی و دولت‌های قبلی مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران را به چالش کشید. البته وعده‌هایی که فقط روی کاغذ باقی مانده است(ایران کارگر/5اسفند)..»

پاکبانان، بازی با جان برای لقمه‌ای نان

یکی از پاکبانان شهرداری مشهد به نام محسن بهامین، هنگام نظافت خیایان، به‌دلیل برخورد با وانت نیسان در‌گذشت. نزدیک به ۴۰‌روز قبل نیز، یک پاکبان دیگر به نام عبدالحمید ربانی در اثر برخورد یک خودرو با وی جان باخت. به گفته شهرداری مشهد؛ ازابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون هشت کارگر خدمات شهری حین کار بر اثر تصادف کشته شده‌اند. این افراد، شامل ۶ پاکبان و ۲ زن کارگر فضای سبز بودند که در حین کار کشته شدند پاکبانان، بازی با جان برای لقمه‌ای نان امروز شرایط برای پاکبان‌ها در مشهد به گونه‌ای است که هر صدای کم و زیادی از پشت سر در حین کار می‌تواند خبر از حادثه‌ای باشد. هر صدای خودرو ترس را بر دل‌های آنها چیره می‌کند. هراسی که در صورت تبدیل به واقعیت آنها را روانه قبرستان خواهد کرد. سرنوشت خانواده‌‌ آنها نیز در پرده ابهام خواهد ماند(ایران کارگر/5اسفند)

سلامت خانواده های کارگری فراموش شده در زیر خط فقر

سلامت خانواده های کارگری بدلیل افزایش فقر به وضعیت وخیمی رسیده است. عدم دسترسی به خدمات بهداشتی باعث افزایش بیماری‌ در این قشر شده است خط فقر در کشور از مرز ۱۰ میلیون تومان گذشته است. همچنین ۶۰ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند. دستمزد کارگران کفاف هزینه‌های ۱۰ روز اول ماه را هم نمی‌دهد. افزایش هزینه‌های زندگی، زمینه کاهش سلامت خانواده های کارگری را فراهم کرده است. در این خانواده‌ها اولویت با نیازهای اولیه مانند غذا، مسکن و پوشاک است. هزینه سلامت خانواده های کارگری اصلا به رسمیت شناخته نمی‌شود. مردان کارگر بخصوص اگر بیمه نباشند، اولویت هزینه بهداشت را به افراد خانواده می‌دهند و خود از آن چشم‌پوشی می‌کنند. این موضوع در شیوع کرونا ضریب بیشتری خورده است.آمار بیماری‌های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از آن نشان می‌دهد، در خانواده‌های کارگری بیشترین قربانیان مردان هستند. به گفته مدیر اورژانس بیمارستان سینا عمده قربانیان حوادث در اورژانس را نیز مردان تشکیل می‌دهند(10اسفند/ایران کارگر)

درخواست کارگران فصلی مجتمع هفت تپه برای عقد قرارداد دائمی کار

گروهی از کارگران فصلی و روز مزدی کشت و صنعت هفت تپه با آغاز فصل بهره‌برداری نیشکر خواستار عقد قرارداد دائمی با مجتمع هستند به گزارش خبرنگار ایلنا، منابع کارگری در مجتمع نیشکر هفت‌تپه گفتند: طی روز‌های گذشته شماری از کارگران فصلی مجتمع نیشکر هفت تپه که به صورت روز مزدی در مزارع نیشکر مشغول کارند، با تجمع مقابل مجتمع، خواستار پیگیری وضعیت شغلی خود با کارفرما شدند یکی از کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت هفت تپه گفت: اعتراض چندروزه کارگران فصلی برای مشخص شدن وضعیت شغلی آن‌ها برپا شده است. این کارگران فصلی به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود از قرارداد روزمزدی به قراردادی دائمی هستند به گفته وی، باتوجه به اینکه حرفه یک کارگر فصلی مجتمع موقتی است، کارگرانی که این حرفه را انجام می‌دهند تنها در طول فصل بهره‌برداری به صورت موقت به کار گرفته می‌شوند و مابقی فصول سال بیکار هستند بنابراین درخواست این گروه از کارگران از مدیریت مجموعه عقد قرارداد دائمی است تا امنیت شغلی داشته باشند(ایلنا/13اسفند)

نگرانیِ معلمان حق‌التدریسی از پایان برنامه ششم/ قرار بود تا آخر بهمن حکم استخدام خود را دریافت کنیم

معلمان حق التدریسی بار دیگر خواستار گرفتنِ حکم استخدامی خود شدند.معلمان حق التدریسی در تماس با خبرنگار ایلنا، از تجمع خود مقابل مجلس شورای اسلامی خبر دادند.  این معلمان برای بار دوم مقابل مجلس شورای اسلامی جمع شدند و خواستار گرفتنِ حکم استخدامی خود شدند. پیشتر نیز معلمان حق‌التدریسی چندین مرتبه مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.این معلمان می‌گویند: مهلت اجرای برنامه ششم توسعه رو به پایان است و از آنجا که طبق مصوبه‌ی مجلس، استخدام معلمان حق‌التدریسی تا پایان برنامه ششم باید انجام شود، چنانچه ما تا پایان این برنامه حکم استخدامیِ خود را دریافت نکنیم دیگر برای گرفتنِ حکم دچار مشکل خواهیم شد و باید مسیر سال‌ها پیموده را مجدد طی کنیم.به گفته‌ی این معلمان؛ وزارت آموزش و پرورش آن‌ها را به امور استخدامی ارجاع می‌دهد و امور استخدامی نیز کار را به وزارت آموزش و پرورش ارجاع می‌دهد(ایلنا/7اسفند)

کارگران شهرداری کوت عبدالله: آخرین حقوقی که گرفتیم برای آبان بوده

کارگران رفت و روب شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق اعتراض کردند کارگران رفت و روب شهرداری کوت عبدالله در تماس  مقابل فرمانداری کارون خبر دادند. این کارگران خواستار پرداخت حقوق و مزایای عقب افتاده خود هستند یکی از این کارگران می‌گوید: آخرین حقوقی که گرفتیم برای ماه آبان بوده؛ ما درخواست داریم لااقل حقوق برج نه و ده را قبل از پایان سال واریز کنند؛ امروز با شهردار صحبت کردیم و وعده داد یکماه حقوق را ظرف امروز و فردا واریز کند. گویا به حساب پیمانکار واریز شده و پیمانکار در پرداخت تعلل کرده است کارگران شهرداری کوت عبدالله می‌گویند: در این شرایط سخت اقتصادی، پرداخت حقوق ما مرتب عقب می‌افتد؛ ما هربار برای دریافت حقوق باید اعتراض کنیم؛ سال به پایان رسیده و خبری از پرداخت معوقات مزدی ما نیست. یک سوال از مسئولان شهرداری و مقامات استان خوزستان داریم، در این شرایط ما چگونه باید زندگی کنیم؟ چند صد کارگر پیمانکاری شهرداری کوت عبدالله در انتظار دریافت معوقات مزدی خود قبل از پایان سال هستند؛ آنها می‌گویند: پیمانکار در پرداخت حقوق ما تعلل می‌کند و علاوه بر آن، حق بیمه ما نیز مرتب واریز نمی‌شود(ایلنا/15اسفند)

درخواست کارگران شهرداری شوش برای دریافت حقوق و عیدی

کارگران شهرداری شوش در استان خوزستان از عدم پرداخت دستمزد و عیدی خود انتقاد کردند جمعی از کارگران شهرداری شوش  از عدم پرداخت دستمزد و عیدی انتقاد کردکارگران می‌گویند: چندین ماه است که دستمزد ما پرداخت نشده و در عین حال به ما کارگران هنوز عیدی پرداخت نکرده‌اند. نمی‌دانیم دست به دامان کجا شویم؛ مدتهاست که پرداخت دستمزدها نامنظم شده و ما هر بار باید ماه‌ها در انتظار دریافت حقوق خود بمانیم.این کارگران که در نتیجه بی‌توجهی مدیران شهری به پرداخت مطالباتشان  در مقابل ساختمان‌های شهرداری و فرمانداری شهرستان شوش اعتراض صنفی برگزار کردند، می‌گویند: به این امید که بتوانیم برای خانوادهایمان یک زندگی حداقلی فراهم کنیم؛ شبانه روز در حال کار هستیم اما به دلیل‌ عدم دریافت به موقع حقوق هیچ وقت خستگی از تن‌مان خارج نمی‌شود؛ این شرایط برای کارگران در این اوضاع اقتصادی غیرقابل تحمل است؛ امیدواریم مسئولان صدای ما را بشنوند و به داد ما برسند(ایلنا/14اسفند)

توقعاتِ مزدیِ «بازنشستگان کارگری»/ نه پاداش پایان خدمت داریم نه مزایای مزدی

چکیده‌ی مطالبات بازنشستگان کارگری در یک جمله: اجرای قانون، اجرای بدون تنازل مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی یا همان افزایش هزینه‌های زندگی به اندازه‌ی خط فقر که تجسم حداقلی آن، همان سبد معیشت ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومانیِ محاسبه شده توسط شورایعالی کار است  مطالبه‌گری بازنشستگان کارگری در دو سال اخیر اوج گرفته است؛ بازنشستگان در سطوح مختلف، خواستار تغییر مناسبات مزدیِ موجود هستند؛ مناسبات مغلوطی که از یکسو ریشه در قانون کار و مصوبات مزدی شورایعالی کار دارد و از سوی دیگر، به تصمیمات مدیران و اعتبارات تخصیص یافته در لوایح بودجه سالانه مربوط است. یک نمونه‌ی روشن؛ عیدی بازنشستگان را «کارمندی» و براساس تصمیم‌گیری هیات دولت برای عیدی پایان سال کارمندان شاغل و بازنشسته می‌پردازند اما وقتی پای تعیین مستمری سالانه و رفع شکاف سنگین هزینه‌ها و حداقل مستمری بازنشستگان به میان می‌آید، می‌گویند باید منتظر مصوبات مزدی شورایعالی کار بمانیم(ایلنا/23اسفند)

کارگران سال سختی پیش‌رو دارند

دبیرکل خانه کارگر گفت: سال آینده، سال سختی برای مزدبگیران و به‌ویژه کارگران خواهد بود چراکه تصمیماتی که برای ارز گرفته شده، احتمالاً موجب گرانی‌های مکرر خواهد شد.علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر و نماینده سابق مجلس) در مصاحبه‌ای با «صبح و گفتگو» گفت: سال آینده، سال سختی برای مزدبگیران و به‌ویژه کارگران خواهد بود چراکه تصمیماتی که برای ارز گرفته شده، احتمالاً موجب گرانی‌های مکرر خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌ها در سال ۸۲، حدود ۴۸ درصد دستمزد حقیقی، توسط دستمزد اسمی تأمین می‌شد که تصمیم گرفته شد این فاصله در بازه زمانی ۵ساله با سالی ۱۰ درصد افزایش جبران شود که سال اول این اتفاق افتاد اما در سال دوم اعضای شورای‌عالی کار با وجود توافق، از اجرای آن سرباز زدند لذا راهی جز قانون‌گذار برای این موضوع وجود ندارد.دبیرکل خانه کارگر  با اشاره به پیشنهاد ۳۵ درصدی توسط کارفرمایان بیان کرد: این مقدار تا ۶۰ درصدی که مجلس تصویب کرده فاصله زیادی دارد که اگر آن را اعمال کنیم، آثار تورمی بخشی از آن را از میان خواهد برد.(ایلنا/23اسفند)

هشدار نسبت به افزایش «پلکانی معکوس»حقوق بازنشستگان و کارگران/ حداکثربگیر و حداقل‌بگیر به زیر خط فقر می‌روند

سیدحسن هاشمی (رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته کلانشهر اصفهان)  با اشاره به ادامه مذاکرات مزدی ۱۴۰۱، گفت: «بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار همه سال موظف است حداقل میزان مزد و مزایای کارگران شاغل را بر اساس نرخ واقعی تورم که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام می‌شود و هزینه‌های زندگی در سراسر کشور مشخص و تعیین نماید.»وی افزود: «بر همین اساس و مستند به ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی حداقل مزد بازنشستگان و بازماندگان نیز تابع افزایش‌های شورای عالی کار و ماده ۴۱ قانون کار است. بنابراین هر میزان حقوقی که شورای عالی کار بر اساس ماده ۴۱ مشخص و اعلام نماید باید به مستمری حداقل‌بگیران سازمان تامین اجتماعی نیز اضافه شود.»رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته کلانشهر اصفهان تصریح کرد: «ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی نیز هرگونه قید و شرطی مبنی بر افزایش پلکانی معکوس و اقداماتی از این قبیل را خلاف قانون نامبرده است و سازمان تامین اجتماعی نیز مکلف است بر اساس هزینه‌های زندگی و نرخ واقعی تورم که امروز بانک مرکزی حدود ۴۲ درصد اعلام کرده که البته نرخ واقعی تورم به مراتب بیشتر از این عدد است، مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را بدون هیچ قید و شرطی اضافه کند.(ایلنا/23اسفند)

تصویب حداقل دستمزد کارگران کمتر از نصف خط فقر اعلام شده

پس از مدت‌ها انتظار امروز شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ را تصویب کرد. این تصویب بعد از اعتراض‌های فراوان در جامعه کارگری حاصل شده است. حداقل دستمزد کارگران به میزان ۵۷ درصد می‌باشد. این درحالی است که میزان تورم در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد بوده است. بعضی از اقلام خوراکی حتی افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰درصدی را هم تجربه کرده‌اند پایه حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ به ۴ میلیون تومان خواهد رسید. اما خط فقر در حال حاضر به بیش از ۱۲ میلیون تومان رسیده است این میزان افزایش حتی با گفته‌های رئیس کمیته امداد نیز فاصله زیادی دارد. وی چندی پیش، خط فقر در کشور را نزدیک به ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده بود. به این صورت حداقل دستمزد کارگران حتی از نصف خط فقر اعلام شده توسط سران حکومت هم کمتر است. در حال حاضر تورم اعلام شده توسط مرکز آمار برای مواد خوراکی بیش از ۶۰ درصد و برای اجاره خانه ۵۰ درصد می‌باشد(ایران کارگر/23اسفند)

کارگران کاغذ پارس به ‌انتظار انجام وعده‌های مدیران و مسئولان

کارگران کاغذ پارس پس از هشتمین تجمع خود در ۱۲ اسفندماه جاری همچنان در انتظار انجام وعده‌های مدیران و مقامات مسئول استان به‌سر می‌برندکارگران کاغذ پارس پس از چند روز که از آخرین اعتراض‌شان می‌گذرد، همچنان به انتظار انجام وعده‌های مسئولان و مدیران این کارخانه به‌سر می‌برند. هفته گذشته این کارگران در هشتمین روز اعتراض با وعده مدیران و مقامات مختلف شهرستان و استان، اعتصاب را به‌طور موقت خاتمه دادند. کارگران امیدوارند که مسئولان مربوطه مطالباتشان را جدی بگیرید. آنها خواهان اجرای قول‌های داده شده و برآورده شدن خواسته‌هایشان هستند(ایران کارگر/24اسفند).

کارگران شرکتی شهرداری تبریز بدون امنیت شغلی و نگران از اخراج

کارگران شرکتی شهرداری تبریز به‌دلیل وضعیت قراردادهای پیمانکاری هر لحظه در نگرانی از اخراج به‌سر می‌برند. آنها می‌گویند که قراردادهای موقت امنیت شغلی ما را تامین نمی‌کند. این کارگران توسط پیمانکاران واسطه شهرداری به کار پاکبانی مشغول هستند. خواسته اصلی آنها تبدیل قراردادهای پیمانکاری به قراردادهای مستقیم و تضمین امنیتی شغلی است. تعداد این کارگران بیش از ۱۷۰۰ نفر است که در بخش خدمات شهرداری تبریز به پاکبانی و سبزبانی اشتغال دارند. آنها می‌گویند با کوچکترین خواسته صنفی و یا حقوقی، پیمانکاران دست به اخراج ما می‌زنند. به گفته این کارگران شرکتی، قانونی برای حمایت از ما وجود ندارد(ایران کارگر/26اسفند).

راهی به سمت عدالت/ «کارگران دولت» در انتظار عیدی کارگری/ تورم را کنترل کنند تا «افزایش ۵۷.۴ درصدی مزد» موثر باشد

در آخرین روزهای سال و در بازبینی پایانی لایحه بودجه، ناگهان ورق به نفع هزاران کارگر دولت برگشت. ابتدا شورای نگهبان بند ۴-۱ تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ را برای بازبینی بیشتر به کمیسیون تلفیق بازگرداند و در گام دوم، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند این بند را که افزایش حقوق کارگران دولت را فقط ۱۰ درصد در نظر گرفته بود، حذف کنند هزاران کارگر شاغل در نهادهایی مانند وزارت نیرو، مخابرات و ارتباطات، دغدغه‌ی حذف افزایش ده درصدی مزد سال جدید را داشتند و حالا با حذف این بند، به گفته‌ی فرهاد فرهنگیان (عضو شورای هماهنگی اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق)، راهی به سمت عدالت باز شده است تبعیض مزدی در نهادهای دولتی بسیار است؛ میان دریافتی کارمندانِ تحت پوشش قانون مدیریت خدمات کشوری و کارگران تحت پوشش قانون کار، فاصله زیاد است؛ کارمندان از حقوق بالاتر برخوردارند؛ مزایای قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله رفاهیات و پاداش شغلی می‌گیرند و در زمان بازنشستگی، مبلغ خوبی به عنوان پاداش پایان خدمت دریافت می‌کنند؛ چند صد میلیون تومان پاداش پایان خدمت کارمندان، دستمایه‌ای است برای دوران بازنشستگی آنها؛ اما کارگران دولت از تمام این مزایا محرومند؛ در حالیکه هیچ یک از مولفه‌های شغلی آن‌ها تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیست و از امتیازات مشمولان این قانون محرومند، فرهنگیان می‌گوید: دلخوشی ما کارگران دولت به همین افزایش دستمزد مصوب شورایعالی کار است؛ قرار باشد کف افزایش حقوق کارمندان در شرایطی که مزایای کارمندی نمی‌گیریم به ما تعلق بگیرد، تبعیض مزدی بیشتر می‌شود(ایلنا/29اسفند)

این اخبار مغایرت دارد با مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده۱: همه آزاد و برابر بدنیا آمده‌اند

ماده۲: عدم تبعیض

ماده۳: حق حیات برای همه

ماده5:شکنجه ممنوع

ماده 9: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 19: حق آزادی بیان

ماده 20: حق آزادی تجمع و تظاهرات

ماده 21: حق دموکراسی

ماده۲۲: حق امنیت اجتماعی

ماده۲۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

ماده ۲۸: حق دنیای زیبا و آزاد برای همه

ماده۲۹: حق مسئولیت نسبت به جامعه

 معوقات مزدی

خواسته کارگران شهرداری اندیمشک، پرداخت معوقات وعیدی قبل از پایان سال

کارگران شهرداری اندیمشک خواستار پرداخت مطالبات معوقه قبل از پایان سال شدند. آنها خواستار دریافت عیدی و مطالبات ۸ ماه خود قبل از پایان سال ۱۴۰۰ هستند. این افراد، نزدیک به ۷۰۰ تن از کارگران خدماتی و فضای سبز اندیمشک می‌باشند. آن‌ها به صورت قرارداد مستقیم و پیمانکاری مشغول بکار می‌باشند یکی از کارگران شهرداری اندیمشک با اشاره به مخارج سنگین در آستانه سال نو می‌گوید«بابت مطالبات مزدی ۸ ماه طلبکاریم. با توجه به مخارج سنگین سال نو، از شهرداری می‌خواهیم بخشی از بدهی معوقه خود را به همراه عیدی و پاداش، قبل از پایان سال پرداخت کند پیش از این کارگران ۹ ماه معوقات مزدی داشتند که با اعتراضات گسترده توانستند یک ماه آنرا دریافت کنند شهرداری اندیمشک پرداخت نکردن دستمزد کارگران را کمبود منابع مالی عنوان می‌کند. این درحالی است که حقوق شهردار و سایرمسئولین شهر سرزمانبندی مشخص پرداخت می‌شود.

کارگران شهرداری ایرانشهر در انتظار پرداخت عیدی و معوقات مزدی

کارگران شهرداری ایرانشهر نسبت به پرداخت نشدن دستمزد و عیدی خود اعتراض دارند. این کارگران که نزدیک به ۶۰۰ نفر می‌باشند، به صورت قرارداد مستقیم با شهرداری مشغول به کار هستند. شهرداری در رابطه با پرداخت دستمزد آنها، پاسخ مشخصی نمی‌دهد. وضعیت معیشتی کارگران شهرداری ایرانشهر بدلیل پرداخت نشدن معوقات‌شان وخیم است یکی از کارگران با اشاره به وضعیت بد معیشتی همکارانش می‌گویدبیش از چهار ماه است که دستمزد ما پرداخت نشده و ۱۴ سال است به ما کارگران عیدی پرداخت نکرده‌اند. نمی‌دانیم دست به دامان کجا شویم؛ مدتهاست که پرداخت دستمزدها نامنظم شده و ما هر بار باید ماه‌ها در انتظار دریافت حقوق خود بمانیم دیرکرد در پرداخت دستمزد، استثمار دوچندان کارگران است. از یک سو با پرداخت دستمزدهای اندک آنها را استثمار می‌کنند. از سوی دیگر با دیرکرد در پرداخت، ارزش واقعی پول بدلیل گرانی و تورم از بین می‌رود. در واقع دستمزدی کمتر از آنچه قرار بوده به کارگران پرداخت می‌شود(ایران کارگر/10اسفند)

معوقات مزدی و بیمه‌ای کارگران در ۲ واحد صنفی

کارگران متروی اهواز از عدم پرداخت ۱۵ ماه حقوق معوقه خود خبر دادند. همچنین شماری از کارگران کارخانه پارس پامچال می‌گویند،  ۵ ماه حقوق معوقه و ۷ ماه حق بیمه آنها پرداخت نشده است  کارگران متروی اهواز از عدم پرداخت ۱۵ ماه حقوق معوقه خود خبر دادند کارگران قطار شهری اهواز می‌گویند: وضعیت معیشتی ما کارگران متروی اهواز با ۱۵ ماه حقوق معوقه خوب نیست و در آستانه سال نو نیازمند کمک مسئولان برای دریافت حداقل بخش از طلب خود هستیم این کارگران گفتند: مرتبا برای وصول مطالبات ۱۵ ماهه خود در حال پیگیری هستیم و علت پیگیری هر روزه ما کارگران در اعتراض به مشکلاتی است که در نتیجه کمبود منابع مالی، فعالیت پروژه از سه سال پیش متوقف شده و این شائبه نیز وجود دارد که ممکن است مطالبات پایان سال ما پرداخت نشود.(6اسفند/هرانا)

کارگران شهرداری کوت عبدالله: تاوان کمبود بودجه‌ی شهرداری را کارگران نباید بدهند

کارگران شهرداری کوت عبدالله می‌گویند: هر کارگری کار می‌کند تا حقوق بگیرد، ما کار می‌کنیم اما نه حقوق‌مان را کامل می‌دهند و نه حق بیمه‌ی ما را کامل پرداخت می‌کنند.کارگران شهرداری کوت عبدالله  از تجمع مقابل استانداری خوزستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود خبر دادند آنها می‌گویند: حدود ده روز است که دست از کار کشیده‌ایم. مسئولان کارون جواب ما را نمی‌دهند و ما در این ده روز برای اعتراض به اهواز رفتیم. از فرماندار و استاندار اهواز می‌خواهیم مشکل ما را حل کنند کارگران با انتقاد از عملکرد شهرداری و شورای شهر کوت عبدالله گفتند: اگر شهرداری و شورای شهر نمی‌توانند بر عملکرد پیمانکار نظارت کنند و حق و حقوق ما را از آن‌ها بگیرند، پیمانکاران را حذف کنند آن‌ها گفتند: تاوانِ کمبود بودجه‌ی شهرداری را کارگران نباید بدهند. هر کارگری کار می‌کند تا حقوق بگیرد، ما کار می‌کنیم اما نه حقوق‌مان را کامل می‌دهند و نه حق بیمه‌ی ما را کامل پرداخت می‌کنند به گفته‌ی آنها؛ مسئولین هیچ اقدامی برای کارگران انجام نمی‌دهند گفتنی است؛ کارگران شهرداری کوت عبدالله حقوق برج‌های ۹و۱۰ و ۱۱ را دریافت نکرده‌اند و حق بیمه‌ی آن‌ها نیز برای چند ماه ناقص رد شده است(ایلنا/14اسفند)

کارگران «کاغذ سازی پارس» مجددا خواستار تحقق مطالبات خود شدند

شماری از کارگران کاغذسازی پارس بار دیگر خواستار مشخص شدن وضعیت مطالبات صنفی خود شدند برخی منابع کارگری در شهرستان شوش گفتند: خواسته اصلی کارگران کاغذسازی پارس، بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل بحث، تبدیل قراردادهای کارگری، حذف شرکت‌های پیمانکاری واسطه، تنظیم قراردادهای مستقیم با کارگران است. این کارگران  با حضور در محدوده محل کار خود برای تحقق خواسته‌های خود تاکید کردند آنها گفتند: در ادامه بی‌توجه مسئولان شرکت کاغذسازی پارس، ، مقابل ساختمان فرمانداری حاضر شدیم و فرماندار پیگیر خواسته کارگران شد و وعده کرد مشکلات کارگران را پیگیری می‌کند، ولی هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است(ایلنا/14اسفند)

کارگران متروی اهواز همچنان در تلاش برای وصول مطالبات ۱۵ ماهه خود/ کسی صدای ما را نمی‌شنود

کارگران قطار شهری اهواز می‌گویند: وضعیت معیشتی ما کارگران متروی اهواز با ۱۵ ماه حقوق معوقه خوب نیست و در آستانه سال نو نیازمند کمک مسئولان برای دریافت حداقل بخش از طلب خود هستیم منابع کارگردر پروژه ساخت متروی اهواز گفتند: مرتبا برای وصول مطالبات ۱۵ ماهه خود در حال پیگیری هستیم وعلت پیگیری هر روزه ما کارگران در اعتراض به مشکلاتی است که در نتیجه کمبود منابع مالی، فعالیت پروژه از سه سال پیش متوقف شده و این شائبه نیز وجود دارد که ممکن است مطالبات پایان سال ما پرداخت نشود به گفته یکی از کارگران، در آخرین تجمع کارگران که روز گذشته در مقابل کارگاه اقبال انجام شد مسئول پروژه باز هم وعده پرداخت بخشی از مطالبات ۱۵ماهه کارگران را داد و ما از این وعده‌ها خسته شده‌ایم او با بیان اینکه حدودا سه سال است مشکل کارگران شاغل در پروژه قطار شهری اهواز غیرقابل حل باقی مانده و کسی پاسخ‌مان را نمی‌دهد، در ادامه افزود: جای تاسف دارد بعد از ماه‌ها اعتراض، کسی صدای ما را نمی‌شنود(ایلنا/15اسفند)

استمداد کارگران پارس پامچال از مسئولان/ چند سال است که سرگردانیم

تعدادی از کارگران کارخانه رنگ‌سازی پارس پامچال که شمار آن‌ها تا ۳۵ نفر برآورد می‌شود، به‌صورت قراردادی در این واحد صنعتی نیمه تعطیل مشغول به کار هستند. به گفته این کارگران، هرچند بارها شرایط دشوار کاری آن‌ها از رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی شده اما تاکنون توجه چندانی به تغییر شرایط یا رسیدگی به وضعیت این کارگران نشده است. موضوعی که به اعتقاد این افراد ناشی از مهم نبودن این وضعیت برای کارفرما به حساب می‌آید.کارگران خواستار آن هستند که به وضعیت تعدیل نیروی کار، حقوق‌های معوق ۵ تا۷ماهه و پرداخت حق بیمه‌های همراه با تأخیر پایان داده شود.آنچه برای این کارگران حائز اهمیت است، دریافت مطالبات و حفظ امنیت شغلی است؛ چراکه در منطقه محل کار آن‌ها فرصت شغلی دیگری وجود ندارد اما آن‌ها باید پاسخگوی نیازهای خانواده‌هایشان باشند.به گفته این کارگران که هریک از آن‌ها دارای سوابقی بین ۱۵ تا ۲۰ سال هستند، از یک الی دو سال پیش فعالیت تولیدی در کارخانه پارس پامچال به کندی انجام می‌شود و به همین دلیل کارگران علارغم حضور در محل کار خود فعالیت چندانی برای انجام کار ندارند.این کارگران همچنین درباره طلب بیمه‌ای خود می‌گویند: جدا از معوقات مزدی ۵ ماهه، حدودا ۷ ماه است که بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده و این موضوع باعث صدمه زدن به سوابق بیمه‌ای کارگران می‌شود.طبق اظهارات کارگران آن واحد رنگ سازی ، بیمه کارگرانی که در شرایط سخت کار کرده‌اند اگر بصورت عادی کاری و بر اساس پایه حقوق محاسبه بشود این یعنی بی‌نتیجه شدن ۲۰ سال زحمت کارگران.کارگران پارس پامچال افزود: از آنجا که این کارخانه ظرفیت اشتغال حدودا ۳۰۰ کارگر را دارد و برای فروش محصولات تولیدی خود هیچ مشکلی ندارد، ازمسئولان درخواست داریم در آستانه سال نو برای رفع مشکلات پیش آمده که امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته، چاره‌اندیشی کنند.(ایلنا/10اسفند)

معوقات مزدی کارکنان سازمان همیاری آذربایجان‌غربی/ عدم تبدیل وضعیت کارگران کارخانه کاغذسازی پارس

کارکنان سازمان همیاری آذربایجان‌غربی، از عدم پرداخت ۱۰ ماه مطالبات مزدی خود در مرکز این استان خبر دادند. همچنین بخشی از نیروهای پیمانکاری کارخانه کاغذسازی پارس در استان خوزستان، خواستار تنظیم قراردادهای مستقیم برای کارگران این شرکت شدند. در خبری دیگر، جمعی از کارگران کارخانه آجر جیل از مقامات مسئول خواستند از توقف فعالیت این واحد ممانعت کرده و به وضعیت کارخانه رسیدگی کنند. کارکنان سازمان همیاری آذربایجان‌ غربی ۱۰ ماه معوقعات مزدی پرداخت نشده دارندبر اساس اعلام سازمان همیاری‌شهرداری‌های آذربایجان‌غربی، بیش از ۱۰ ماه است معوقات کارکنان در مرکز استان آذربایجان‌غربی پرداخت نشده و در این شرایط اقتصادی کارمندان این سازمان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده که بزرگ‌ترین آسیب آن متضرر کردن خانوادها به لحاظ معیشتی است(هرانا/16اسفند)

مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران در ۴ واحد صنفی

کارگران نگهبان شاغل در «معدن زغال سنگ سنگرود» از عدم پرداخت ۳ ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای خود خبر دادند. از سوی دیگر، پس از گذشت چندین ماه از اعلام پایان فعالیت پیمانکار معدن ققنوس یک در مجتمع معادن سنگ‌آهن سنگان خواف، هنوز وضعیت نزدیک به ۳۰۰ کارگر بیکار شده این واحد معدنی نامعلوم است و در بلاتکلیفی بسر می‌برند. همچنین شماری از کارگران شرکت فولاد بوتیای ایرانیان از محقق نشدن وعده‌های مسئولان این شرکت مبنی بر افزایش دستمزد و رسیدگی به دیگر مطالباتشان خبر دادند. بعلاوه کارگران ابنیه فنی راه‌آهن لرستان به دلیل گرانی‌های قبل از آغاز سال نو، خواستار پرداخت پیش از موعد عیدی خود توسط پیمانکار این شرکت شدند. کارگران نگهبان شاغل در «معدن زغال سنگ سنگرود» خواستار پرداخت ۳ ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای و همچین عیدی خود هستند.(هرانا/17اسفند)

اعتصاب غذای کارگران ارکان ثالث پالایشگاه عسلویه

کارگران پیمانکاری ارکان ثالث پالایشگاه عسلویه مدت‌هاست که مشکل کیفیت پایین غذا را به گوش مسئولین شرکت رسانده‌اند. اما مسئولین مربوطه نه تنها به این موضوع هیچ اعتنایی نمی‌کنند که برعکس با تندی با کارگران سخن می‌گویند. این کارگران توسط شرکت pomc  به کار گرفته شده‌اند و در مجتمع گاز پارس جنوبی واقع در عسلویه کار می‌کنند.  وقتی کارگران برای گرفتن غذا مراجعه کردند، مشاهده کردند که کیفیت غذایشان بسیار بدتر شده و اصلا قابل خوردن نیست. کارگران از تحویل گیری غذا خودداری کردند و بیش از ۲۰۰ پرس غذا به آشپزخانه برگردانده شد.کارگران اعتصابی ارکان ثالث پالایشگاه ، اعلام کردند که زحمت می‌کشند و بابت غذایی که داده می‌شود بخشی از حقوقشان کسر می‌شود. شرکت هم باید غذای مناسب و قابل خوردنی به آن‌ها ارائه دهد. چنانچه کیفیت غذا تغییر نکند و بهبود نیابد، مجددا دست به اعتراض و اعتصاب خواهند زد.شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس (pomc) کار تعمیرات، خدمات اداری، پشتیبانی و نگهداری پالایشگاه دوازدهم عسلویه را برعهده دارد. این پالایشگاه مربوط به فازهای ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی می‌باشند. این شرکت در تیرماه سال ۸۸ تأسیس شده است و تابع هلدینگ‌های زیر مجموعه سپاه پاسداران محسوب می‌شود.(ایران کارگر/15اسفند)

ادامه اعتصاب کارگران پروژه‌ای پتروشیمی بوشهر

کارگران پروژه‌ای شرکت ساتراپ و شرکت تاراز که در استخدام شرکت پیمانکاری راکی هستند، اعتصاب خود را ادامه می‌دهند. این کارگران که در پتروشیمی بوشهر مشغول می‌باشند بر اساس فراخوان از پیش تعیین شده دست به اعتصاب زده‌اند.، اعتصاب کارگران پروژه‌ای کارگران پتروشیمی بوشهر تداوم یافت. این اعتصاب در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای‌شان در دی و بهمن‌ماه است. بدنبال اعتصاب روز گذشته این کارگران، یکی از پیمانکاران به نام محمد لیموچی در جمع متحصنین حاضر شد. لیموچی مجبور گردید که حقوق دی‌ماه کارگران را پرداخت نماید. اما برای حقوق بهمن‌ماه وعده داد که آن‌را در روز بیست و سوم اسفند پرداخت خواهد کرد.(ایران کارگر/16اسفند)

معوقات مزدی کارگران در دو واحد صنفی

حدود ۱۸۰ کارگر شاغل در کارخانه سیمان آباده در استان فارس، تا شش ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. همچنین حقوق و دستمزد کارگران پروژه راهسازی باند دوم محور کوار به فیروزآباد در استان فارس حدود ۵ تا ۶ ماه به تاخیر افتاده است.منابع کارگری در کارخانه سیمان آباده گفتند: این واحد صنعتی حدود ۱۸۰ کارگر قراردادی و پیمانکاری دارد که به دلیل مشکلات مالی تا شش ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، طلبکارند.به گفته کارگران این کارخانه؛ فعالیت کارخانه سیمان آباده که در کیلومتر ۳۰ جاده آباده به شیراز واقع شده است، از چند ماه قبل دچار مشکلات مالی و مدیریتی است. زینلی، پیمانکار و مجری پروژه راهسازی باند دوم محور کوار به فیروز آباد، مطالبات مزدی شش ماهه کارگران را تایید کرده و با بیان اینکه در انتظار تامین اعتبار هستیم، گفته است: از آنجا که کارفرما، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- اداره کل ساخت و توسعه راه‌های منطقه جنوب کشور است، بودجه‌ای برای ادامه پروژه اختصاص نداده و ما مجبور شدیم شرکت را تعطیل کنیم. (ایلنا/20اسفند)

انتظار کارگران نگهبان معدن زغال سنگ سنگرود برای دریافت حقوق معوقه و عیدی

کارگران نگهبان شاغل در «معدن زغال سنگ سنگرود» منتظر عملی شدن وعده پرداخت سه ماه معوقات مزدی و عیدی خود هستند. تعدادی از کارگران نگهبان شاغل در معدن تعطیل شده زغال سنگ سنگرود در استان گیلان گفتند: الان چند وقت است که منتظر پرداخت حقوق از طریق مسئولان هستیم که هنوز انجام نشده است.این کارگران که مدعی‌اند دست‌کم سه ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای پرداخت نشده دارند، در ادامه گفتند: بعد از تجمع سه روزه اعتراضی مسئولان شهرستانی با برگزاری جلسه وعده پرداخت حداقل بخشی از مطالباتمان را دادند که متاسفانه هنوز عملی نشده است.این کارگران با بیان اینکه در ادامه بی‌توجهی مسئولان در روزهای دهم تا دوازدهم سه روز تجمع اعتراضی در محدوده محل نگهبانی برپا کردیم، درباره مطالبات خود گفتند: سال جاری سه ماه حقوق نگرفته‌ایم و عیدی و پاداش کارگران نیز پرداخت نشده است.(ایلنا/20اسفند)

تاخیر چند ماهه در حقوق کارگران شهرداری یاسوج/ نهادهای دولتی بدهی خود را به شهرداری بپردازند

کارگران شهرداری یاسوج از تاخیر در پرداخت معوقات مزدی خود انتقاد دارند. به گفته کارگران، پرداخت حقوق کارگران در گرو وصول طلب شهرداری از برخی نهاد‌های دولتی است.کارگران شهرداری یاسوج با بیان اینکه در حال حاضر سه تا چهار ماه حقوق معوقه طلب کارند، گفتند: شهرداری از نهادهای دولتی بابت عوارض مالیاتی طلب انبوه دارد و پرداخت مطالبات ما کارگران شهرداری یاسوج در گروه پرداخت این طلب به شهرداری است بنابراین در روزهای گذشته از استانداری و سایر نهاد‌های دولتی برای این طلب وصول نشده درخواست کمک کردیم.این کارگران با اشاره به اینکه برای پرداخت حقوق بارها با مسئولان شهری شهر یاسوج صحبت کرده‌ایم، افزودند: مسئولان شهری همواره اذعان دارند که این واحد خدمات شهری چندین سال است در دریافت عوارض و بدهی‌های خود از ادارات بخش خصوصی و نهادهای دولتی دچار مشکل است.به گفته یکی از کارگران؛ بخش عمده‌ای از طلب شهرداری به پرداخت نشدن عوارض از سوی تامین اجتماعی مربوط است که از سال‌ها پیش به تاخیر افتاده و کامل پرداخت نمی‌شود.(ایلنا/21اسفند)

مطالبات و معوقات مزدی و بیمه‌ای کارگران در چند واحد صنفی

کارگران شهرداری لوشان از عدم پرداخت ۴ ماه مطالبات مزدی و عیدی کامل خود خبر دادند. همچنین کارگران روزمزد پروژه‌ی تجاری چند منظوره‌ فرمانیه‌ تهران خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شدند. در همین راستا، کارگران بخش عملیات دریایی، کشتیرانی و صادرات پایانه‌های نفتی خارک و عسلویه از تفاوت کیفیت و کمیت غذای خود با نیروهای رسمی خبر دادند. افزون بر این، کارگران شاغل در مجموعه نیروگاه سلیمی نکا می‌گویند، مطالبات معوقه و همچنین حق بیمه آنها به طور کامل پرداخت نشده است. کارگران شهرداری سده از توابع شهرستان اقلید در استان فارس نیز از عدم پرداخت ۳ ماه مطالبات معوقه و همچنین عیدی خود خبر دادند. علاوه بر این، کارگران پروژه‌ای نفت در بندر امام و عسلویه، خواستار تسویه حساب و پرداخت مطالبات مزدی ۲ ماهه خود تا قبل از پایان سال شدند و در خبری دیگر، نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، کارگران شهرداری‌های مسجدسلیمان، لالی، اندیکا، عنبر، هفتکل، گلگیر، قلعه خواجه، زاووت، آبژدان که از شهر‌ها و مناطق کمتر برخوردار در استان خوزستان هستند طی یکسال گذشته مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده اند.(هرانا/24اسفند)

 اعتراض کارگران پروژه تجاری فرمانیه به پرداخت نشدن معوقه‌ها در روزهای پایان سال

کارگران روزمزد پروژه‌ی تجاری چند منظوره‌ی فرمانیه‌ی تهران، که تعداد آن‌ها بسته به عملیات ساختمانی متفاوت است و از سال ۹۵ وارد این پروژه شده‌اند، به پرداخت نشدن طلب‌های ماه‌های اخیر خود اعتراض دارند.در تجمع امروز حدود ۸۰ کارگر حضور داشتند؛ چراکه تعداد زیادی از کارگران به شهرستان‌های محل زندگی خود رفته‌اند. این کارگران به عنوان داربست‌بند، جوشکار، نظافت‌چی و… در این پروژه مشغول به کار هستند.کارگران معترض می‌گویند که به دلیل نزدیک شدن به ایام نوروز و تعطیلی کارگاه در محل کار حضور ندارند و سرمایه‌گذاران پروژه هم پاسخگوی آن‌ها نبوده‌اند.به گفته تجمع‌کنندگان بانک آینده به عنوان سرمایه‌گذار بالادستی این پروژه عظیم را با همکاری شرکت‌های دیگر می‌سازد اما مدیران این بانک خود را مسئول مستقیم پاسخگویی به کارگران نمی‌دانند.کارگران پیش از این مقابل دفتر مرکزی بانک آینده جمع شده بودند تا با توجه به نزدیک بودن ایام نوروز دستمزدهای خود را دریافت کنند. با این حال بانک خود را مسئول مستقیم پاسخگویی نمی‌داند.(ایلنا/24اسفند)

 تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران شهرداری لوشان ادامه دارد/ شورای شهر: یک ماه حقوق‌ تا فردا پرداخت می‌شود

کارگران شهرداری لوشان چهار ماه دستمزد پرداخت نشده، دارند. عیدی آن‌ها نیز کامل پرداخت نشده اما عضو شورای شهر می‌گوید: کارگران امروز تا فردا یک ماه حقوق آذرماه خودرا به همراه مزایا دریافت می‌کنند در عین حال پرداخت مابقی عیدی کارگران نیز به زودی انجام خواهد شد.کارگران شهرداری لوشان گفتند: ما کارگران شاغل در بخش خدمات و فضای سبز شهرداری لوشان چهار ماه مزد معوقه از کارفرما طلبکاریم.به گفته آنها، کارگران شهرداری لوشان حقوق ماهای آذر تا پایان اسفند ماه خود را طلبکارند. عیدی این کارگران نیز طبق مصوبه دیوان عدالت اداری که اخیرا ابطال شده، به صورت کارمندی پرداخت شده و آن‌ها منتظر دریافت مابقی عیدی پایان سال خود هستند.از قرار معلوم پیش از این مطالبات معوقه کارگران شهرداری لوشان به شش تا هفت ماه می‌رسید که با شروع به کار شورای شهر و شهردار جدید، این مطالبات به چهار ماه کاهش یافته است.این کارگران از احتمال‌ عدم پرداخت معوقات قبل از پایان سال ابراز نگرانی کردند و گفتند: مشکلات معیشتی وعدم پرداخت مطالبات، مشکلات بسیاری برای خانواده‌های کارگران به وجود آورده است.(ایلنا/25اسفند)

 انتظار کارگران نیروگاه نکا برای دریافت مطالبات معوقه

تعدادی از کارگران شاغل در مجموعه نیروگاه شهید سلیمی نکا در استان مازندران به خبرنگار ایلنا گفتند: چند وقت است که منتظر پرداخت برخی مطالبات عقب افتاده از طریق مسئولان هستیم تا مطالباتمان تا پایان سال جاری تسویه شود.این کارگران که مدعی‌اند برخی مزایای رفاهی و انگیزشی خود را هنوز دریافت نکرده‌اند و مشکلاتی نیز در زمینه دریافت حق‌کارانه و بیمه درمانی دارند، درباره وضعیت مطالبات مزدی خود گفتند: خوشبختانه در زمینه دریافت حقوق ماهانه هیچ مشکلی وجود ندارد و به موقع پرداخت می‌شود.این کارگران که تعداد آن‌ها نزدیک به هزار نفر است، در ادامه درباره پیگیری مطالبات خود گفتند: در پیگیری مطالباتمان بهمن ماه گذشته یک تجمع اعتراضی برگزار کردیم که مدیران مجموعه و مسئولان استانی وعده پیگیری و پرداخت مطالباتمان را تا پایان سال جاری دادنداین کارگران در ادامه تصریح کردند: چندین ماه است کارفرما وعده پرداخت مطالباتمان را می‌دهد اما در طول چند ماه گذشته روند پرداخت برخی مزایای رفاهی و درمانی با تاخیر انجام شده و تغییری نکرده است آن‌ها افزودند: امیدواریم تا پایان سال وعده‌های مسئولان عملی شود(ایلنا/25اسفند)

 پیگیری مطالبات کارگران مجتمع مس شهید باهنر کرمان/ کارگران به کار بازگشتند

کارگران مجتمع مس شهید باهنرکرمان از وعده مسئولان این واحد برای رسیدگی به مطالبات خود خبر دادند.برخی کارگران مجتمع مس شهید باهنر کرمان ، اعلام کردند: به دنبال وعده‌هایی که روز گذشته مسئولان این واحد صنعتی برای پیگیری مطالبات کارگران داده‌اند، از روز گذشته، کارگران معترض به اجتماع صنفی خود خاتمه دادنداز قرار معلوم،  شماری از کارگران مجتمع مس شهید باهنر کرمان خواستار بازنگری در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود شده بودند.این کارگران با اشاره به اینکه طرح طبقه‌بندی مشاغل در مجتمع مس شهید باهنرکرمان از حدود ۲۷سال پیش اجرا شده است، افزودند: این مجتمع حدود هزار و ۲۰۰ کارگر دارد که این طرح فقط شامل بخشی از کارگران شده و سایر کارگران از مزایای اجرایی این طرح بی‌بهره هستند.به گفته کارگران؛ اصرار آن‌ها به این دلیل است که در قانون کار بر الزامی بودن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر برای همه کارگران تاکید شده است، بنابراین طرح اخیر باید هر ۵ یا ۱۰ سال یکبار مورد بازنگری قرار بگیرداین کارگران خواهان افزایش دستمزدهای خود با استفاده از اجرای درست طرح طبقه بندی مشاغل خود هستند و براساس وعده‌ای که روز گذشته در جریان برپایی آخرین تجمع صنفی به آن‌ها داده شده است، مسئولان این واحد تولیدی در روزهای آینده به مطالبه صنفی کارگران را قبل از پایان سال رسیدگی می‌کنند(ایلنا/20اسفند)

 مطالبات سنواتی کارگران پیمانکاری شهرداری نیشابور پرداخت شود

کارگران پیمانکاری شهرداری نیشابور می‌گویند که پیمانکار هنوز بابت مطالبات مربوط به سه سال سنوات پرداخت نشده با آن‌ها تسویه حساب نکرده است تعدادی از کارگران شهرداری نیشابور واقع در استان خراسان رضوی  گفتند: به‌صورت مشخص حدود ۳۷۰کارگر تحت مسئولیت شرکت پیمانکار کار می‌کنند که مطالبات سنواتی آن‌ها از سال ۹۷ پرداخت نشده است کارگران گفتند: مهمترین نگرانی حال حاضر کارگران پیمانکاری شهرداری نیشابور، این است که مطالبات معوقه خود را قبل از خروج پیمانکار دریافت کنند به گفته یکی از کارگران؛ در آخرین پیگیری کارگران از کارفرمای اصلی (شهرداری نیشابور)، قرار شد شهرداری ۸ میلیارد از طلب ۱۸ میلیاردی پیمانکار بابت طلب کارگران به حساب آنها واریز کند که هنوز اتفاق نیفتاده است کارگران پیمانکاری شهرداری نیشابور درباره سایر مطالبات خود تصریح کردند: جدا از طلب حدود سه سال حق سنوات، ذخیر مرخصی هم طلبکاریم. در عین حال وضعیت پرداخت ۴ درصد هزینه بازنشستگی کارگرانی که شرایط بازنشستگی دارند نیز باید معلوم نیست(ایلنا/30اسفند)

 مطالبات و معوقات مزدی و بیمه‌ای کارگران، معلمان و بازنشستگان کشوری

کارگران شهرداری کوت عبدالله از عدم دریافت حقوق و عیدی پایان سال خود خبر دادند. همچنین همزمان با پایان ساعت اداری آخرین روز کاری سال ۱۴۰۰، تاکنون حقوق اسفندماه عمده بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری واریز نشده است. بعلاوه معلمان حق‌التدریسیِ استان لرستان نسبت به تأخیر در صدور حکم خود معترض هستند کارگران شهرداری کوت عبدالله از عدم دریافت حقوق و عیدی خود تا آخرین روزهای پایان سال ۱۴۰۰ خبر دادند(هرانا/31اسفند)

 معوقات مزدی کارگران شهرداری ایرانشهر

کارگران شهرداری ایرانشهر از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند  کارگران شهرداری ایرانشهر از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند شماری از کارگران شاغل در شهرداری ایرانشهر که در بخش خدمات و فضای سبز کار می‌کنند، اعلام کردند: “۵ ماه حقوق و ۱۳ سال عیدی از شهرداری طلبکاریم که فقط شهرداری در روز‌های گذشته یک ماه از معوقات مزدی ۵ ماهه، حدودا ۶۵۰ تن از کارگران را پرداخت کرد و هیچ خبری از پرداخت ۴ ماه حقوق سال جاری و عیدی و پاداش، علیرغم اینکه کمتر از ۵ روز تا پایان سال زمان داریم؛ نیست این کارگران با بیان اینکه ۱۳ سال است، شهرداری ایرانشهر به ما کارگران عیدی نمی‌دهد، افزوند: “طبق قانون کار کلیه کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند اما شهرداری ایرانشهر به این قوانین پایبند نیست(هرانا/29اسفند)

 این اخبار مغایرت دارد با مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده۱: همه آزاد و برابر بدنیا آمده‌اند

ماده۲: عدم تبعیض

ماده۳: حق حیات برای همه

ماده5:شکنجه ممنوع

ماده 9: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 19: حق آزادی بیان

ماده 20: حق آزادی تجمع و تظاهرات

ماده 21: حق دموکراسی

ماده۲۲: حق امنیت اجتماعی

ماده۲۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

ماده ۲۸: حق دنیای زیبا و آزاد برای همه

ماده۲۹: حق مسئولیت نسبت به جامعه

 زندان وبازداشت

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات روزنامه نگاران و نویسندگان آبادانی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ماندانا صادقی، کوروش کرم پور و سیدحسن موسوی، سه تن از روزنامه‌نگاران و نویسندگان اهل آبادان  در شعبه ۴ دادگاه ۱ کیفری اهواز با حضور اعضای هیئت منصفه برگزار شد.در جریان این جلسه که در شعبه ۴ دادگاه کیفری ۱ اهواز با حضور اعضای هیئت منصفه در خصوص اتهامات “توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام” برگزار شده است، فرزانه زیلابی و فرشته تابانیان وکلای مدافع این شهروندان به دفاع از آنان پرداخته اندیک منبع مطلع در خصوص جو کلی دادگاه به هرانا گفت: «در مجموع به دلیل حضور اعضای هیئت منصفه، دادگاه جو آرام و معقولی داشت. تمامی ۱۴ نفر اعضای هیئت از انصاف مختلف حضور داشتند و جز چند تن از اعضا همچون نماینده ولی فقیه و بازار، سایرین به دلیل تجربه زندگی در منطقه سخنان و مطالبات منتشر شده توسط این روزنامه نگاران را درک میکردند. تنها یک بار نماینده بازار رهبر را ولی نعمت مردم خطاب کرد که با جواب وکلای مدافع مواجه شد.»این منبع مطلع در خصوص اتهامات این شهروندان افزود: «آنان سایتی به نام فیدوس و مجله ای به نام یادگاری داشتند و گزارشی در خصوص اعتراضات سال ۱۳۷۹ در آبادان نسبت به وضعیت آب منتشر کرده بودند. در این مطلب با اشاره به کشته شدن شماری از معترضان آن سال، از علی خامنه ای به عنوان “رهبر” خواسته بودند که از مردم به همین دلیل عذرخواهی کند . انتشار این مطلب موجب پرونده سازی و انتساب اتهام توهین به رهبری شد.(هرانا/7اسفند)

استان لرستان؛ روح‌ الله مردانی به دادگاه نورآباد احضار شد

روح‌ الله مردانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، در پی دریافت ابلاغیه‌ای به دادگاه نوراآباد جهت رسیدگی به اتهامات وارده احضار شد.  روح‌ الله مردانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، طی دریافت ابلاغیه ای به دادگاه شهرستان نورآباد از توابع استان لرستان احضار شد.بر اساس این گزارش، در این ابلاغیه از وی خواسته شده که امروز شنبه ۱۴ اسفند ماه جهت رسیدگی به اتهامات مطروحه به این دادگاه مراجعه کند فعال صنفی فرهنگیان، با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه شهرستان نورآباد احضار شد.آقای مردانی پیشتر در تاریخ ۳۰ بهمن ماه همزمان با تجمع معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان دلفان بازداشت و روز دوشنبه ۹ اسفند، با تودیع قرار وثیقه از زندان خرم آباد آزاد شد(کمپین زندانیان سیاسی ومدنی /14اسفند)

دادگاه انقلاب تهران؛ هیراد پیربداقی به چهار سال و هشت ماه حبس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد

هیراد پیربداقی، فعال کارگری از سوی دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و هشت ماه حبس محکوم شد. سیاسی و مدنی، هیراد پیربداقی، فعال کارگری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و هشت ماه حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت در گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد بر اساس این گزارش، در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر چهار سال زندان برای این فعال کارگری قابل اجرا خواهد بود حضور مقابل یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و اعلام شکایت نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی یکی از مصادیق اتهامات آقای پیربداقی عنوان شده است در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر چهار سال زندان برای این فعال کارگری قابل اجرا خواهد بود.اولین  و دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هیراد پیربداقی به ترتیب در تاریخ های ۸ دیماه و ۳ اسفندماه امسال در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. در جریان جلسه نخست پرونده به دلیل وجود نواقص و با درخواست مستندات به بازپرسی ارجاع شد؛ با این حال کپی گزارش قبلی و بدون ارائه مستندات از سمت بازپرسی، پرونده جهت بررسی مجددا به دادگاه انقلاب ارسال شد هیراد پیربداقی به همراه عسل محمدی در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه بازداشت شده و منزل آنان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت(کمپین فعالین سیاسی ومدنی/20اسفند)

احضار سه عضو کانون صنفی فرهنگیان قزوین به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر

سه عضو کانون صنفی فرهنگیان قزوین به نامهای، مریم زیرک، اسماعیل فرهنگ منش و علی اله بخش، با دریافت ابلاغیه هایی جداگانه به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شدند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر سه عضو کانون صنفی فرهنگیان قزوین به نامهای، مریم زیرک، اسماعیل فرهنگ منش و علی اله بخش به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شدند.بر اساس این گزارش، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن تایید این گزارش نوشت: این احضاریه ها که به صورت جداگانه صادر و به آنها ابلاغ شده است، از این سه عضو کانون صنفی فرهنگیان قزوین خواسته شده که در تاریخ ۱۸ اسفندماه در این دادسرا حاضر شوندبر اساس این گزارش، اتهام مطروحه علیه آنها نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.از میان این شهروندان مریم زیرک در سال ۹۸ همراه با دو تن دیگر از اعضای هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین، توسط دادگاه انقلاب قزوین مجموعا به تحمل ۲۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند که حکم محکومیت آنها در دادگاه تجدید نظر به پرداخت جریمه نقدی تقلیل یافت(دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی/18اسفند)

گزارش تکمیلی از افزایش تعداد بازداشت شدگان تجمع فعالان صنفی معلمان در رودسر

تعداد فعالین صنفی بازداشت شده در جریان برگزاری تجمعی در حمایت از عزیز قاسم زاده، به پنج تن افزایش یافت. همچنین شماری از تجمع کنندگان توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و دو تن از آنها در بیمارستان بستری شدند.تعداد فعالین صنفی بازداشت شده در رودسر به پنج تن افزایش یافت.محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان در صفحه شخصی خود تا این لحظه از بازداشت محمود بهشتی لنگرودی، محمود صدیقی‌پور، حسن نظریان، امیرحسین آقاجان و مسعود فرهیخته خبر داده و افزود، فریبا مقدم و یک معلم زن دیگر به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در بیمارستان بستری شدند.شماری از فعالین صنفی معلمان دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع همزمان با برگزاری جلسه دادگاه عزیز قاسم زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان در دادگاه کیفری ۲ شهرستان رودسر و حمایت از وی صورت گرفته است. همچنین در حالی که عزیز قاسم زاده به همراه خانواده خود راهی دادگاه بود، نیروهای امنیتی مانع همراهی اعضای خانواده شده و تلفن همراه برادر آقای قاسم زاده را ضبط کردند. گفته میشود که یکی از اعضای خانواده عزیز قاسم زاده نیز توسط نیروی انتظامی بازداشت شد.عزیز قاسم زاده، عضو هیئت مدیره و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان در تاریخ ۴ مهر امسال، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان رودسر منتقل شد. وی نهایتا با اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان رودسر منتقل شده بود. ماموران در حین بازداشت اقدام به بازرسی منزل کرده و شماری از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود برده بودند. آقای قاسم زاده که در طول مدت بازداشت از حق دسترسی به وکیل، تماس تلفنی و ملاقات محروم بود، در تاریخ  ۱۹ مهر سال جاری با تودیع قرار وثیقه از زندان رودسر آزاد شد.آقای قاسم زاده پیشتر با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه کیفری رودسر احضار شد. در این احضاریه از آقای قاسم زاده خواسته بود که جهت رسیدگی به اتهامات نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان رودسر مراجعه کند.کیفرخواست عزیز قاسم زاده مورخ ۲۱ آذر ، صادر و پرونده وی به دادگاه ارجاع شده بود. این در حالی است که پیش از این آقای قاسم زاده با دریافت احضاریه ای به شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رودسر احضار شده بود. آبان ماه امسال به دلیل غیبت بازپرس، جلسه آخرین دفاع وی به تاریخ ۲۰ بهمن ماه به تعویق افتاده بود.(هرانا/21اسفند)

این اخبار مغایرت دارد با مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده۱: همه آزاد و برابر بدنیا آمده‌اند

ماده۲: عدم تبعیض

ماده۳: حق حیات برای همه

ماده5:شکنجه ممنوع

ماده 9: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 19: حق آزادی بیان

ماده 20: حق آزادی تجمع و تظاهرات

ماده 21: حق دموکراسی

ماده۲۲: حق امنیت اجتماعی

ماده۲۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

ماده ۲۸: حق دنیای زیبا و آزاد برای همه

ماده۲۹: حق مسئولیت نسبت به جامعه

اخراج وتعدیل

اخراج گروهی کارگران سیمان خمسه زنجان

کارگران سیمان خمسه زنجان در نزدیک عید و سال جدید از سوی مدیریت کارخانه سیمان، گروهی اخراج شدند. مدیریت این کارخانه، خواسته‌های صنفی کارگران را با اخراج پاسخ داد. این روزها اخراج کارگران و پرداخت نشدن حقوق ابعاد وسیعی به خود گرفته است در بسیاری از شرکت‌های نفتی نیز کارگران پیمانکاری نزدیک به ۳ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. پیمانکاران فقط تا ماه آذر حقوق پرداخت کرده‌اند. کارگران در نبود قوانین حمایتی دست‌شان به جای بند نیست. اعتراضات قانونی نیز راه به جایی نمی‌برد. این خشم کارگران گرسنه را در پی خواهد داشت ، کارگران سیمان خمسه زنجان از سوی مدیریت کارخانه به‌طور گروهی اخراج شدند کارگران معترض خواستار تغییر شیف کاری و افزایش حقوق بودند؛ اما مدیران کارخانه به‌جای پاسخگویی همه آنها را اخراج کردند کارفرمایان و مدیران کارخانه با این عمل ضدکارگری آن هم در نزدیکی عید و سال نو طینیت ضدکارگری خود را به نمایش می‌گذارند. دولت با حمایت کامل از کارفرمایان دست آنها را برای این تصمیم‌های غیرعادلانه باز گذاشته است(ایران کارگر/23اسفند)

 این اخبار مغایرت دارد با مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده۱: همه آزاد و برابر بدنیا آمده‌اند

ماده۲: عدم تبعیض

ماده۳: حق حیات برای همه

ماده5:شکنجه ممنوع

ماده 9: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی

ماده 19: حق آزادی بیان

ماده 20: حق آزادی تجمع و تظاهرات

ماده 21: حق دموکراسی

ماده۲۲: حق امنیت اجتماعی

ماده۲۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه

ماده ۲۸: حق دنیای زیبا و آزاد برای همه

ماده۲۹: حق مسئولیت نسبت به جامعه

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram