گزارش نقض حقوق زنان بهمن ۱۴۰۰

آگاهی بیشتر:
این گزارش آماری از میان اخبار منتشر شده از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان در ماه بهمن تهیه شده است. این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری و مهرنیوز جمع آوری گردیده است.
آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا سهم بسیار کوچکی از واقعیت های جامعه است.
برای اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org

بهداشت
مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران طی گفتگویی با یکی از رسانه های داخلی از ابتلای شش درصد کارگران جنسی تهران به ایدز خبر داد. وی با بیان اینکه در حال حاضر عامل اصلی انتقال ایدز در جامعه از طریق تماس جنسی است گفت؛ عدم آزادی جامعه در تماس جنسی مطمئن و برقراری تماس‌های جنسی نامطمئن به عامل اصلی انتقال ایدز تبدیل شده است”. ( هرانا، ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ )
خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی در زندان ایلام علیرغم تجویز پزشک از دریافت داروهای خود محروم مانده است. خانم مهدی پور که پیشتر علیرغم سردردهای مداوم و بروز لکه سیاه در چشم از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده بود، در تاریخ ۱۴ دیماه به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده و پس از دریافت عینک و قطره چشمی به زندان ایلام بازگردانده شد. با این وجود پس از اتمام داروهای اولیه زندان از تامین دارو و یا تحویل دارو از خانواده این زندانی امتناع میکند.(هرانا، ۲۰ بهمن۱۴۰۰ )
همسر نرگس محمدی به نقل از او در توئیترش نوشت: در زندان قرچک وارمین، نیاز روزانه هر انسان یعنی حق تنفس سالم و خورد آب معمولی ووو را هم از ما سلب کرده‌اند .( شبکه کلمه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ )
راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، علیرغم بروز علائم کرونا از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است. درحالیکه دستکم ۵ تن دیگر از زندانیان بند زنان نیز با علائم مشابهی روبرو شده اند، عدم اعزام به مرخصی درمانی و بی توجهی مسئولان به شرایط قرنطینه مناسب موجب افزایش نگرانی ها نسبت به وضعیت سایر زندانیان شده است .( هرانا ، ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ )
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، از انتقال وی به بیمارستان به دلیل “مشکلات تنفسی” خبر داد. این فعال حقوق بشر اواخر آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و مدتی قبل از سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد..( هرانا ، ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ )
تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی فعال حقوق بشر در توییتر نوشته که خانم محمدی در بیمارستانی بستری شده و پس از معاینه معلوم شده دچار ۷۵درصد گرفتگی عروق اصلی قلب شده است. ..( بی بی سی، ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ )
زندانی سیاسی فروغ تقی پور حدود یک هفته پیش به بیماری امیکرون مبتلا شد. مسئولان زندان به جای رسیدگی مناسب پزشکی به این زندانی سیاسی، او را به قرنطینه که اتاق دیگری بود منتقل کردند. این محل بسیار غیربهداشتی و کثیف است. به طوری که تهدید ابتلاء به بیماریهای دیگر وجود دارد.( جوانه ها , ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ )
سرپرست خانگی
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان گفت: بیشتر مددجویان کمیته امداد خوزستان را بانوان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند از این رو خدمت به این افراد بسیار مهم است و باید در اولویت کاری مجموعه امداد باشد. واظهار کرد: همه ما در مجموعه امداد قدردان زحمات بانوان هستیم چرا که علاوه بر نقش مادری و همسری، همه تلاش خود را جهت رسیدگی به کار مددجویان به کار می‌گیرند. ( ایسنا ۵ بهمن ۱۴۰۰ )
خشونت خانوادگی
یک زن بنام اشرف سادات در تهران توسط همسرش، مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت. در این واقعه یک دست این زن فلج، یک چشمش کور و انگشتان یک دستش قطع شد. متهم این پرونده در بازداشت به سر میبرد. ( هرانا ، ۱ بهمن ۱۴۰۰)
یک زن در تهران، با انگیزه ناموسی، به دلیل صدمات ناشی از ضربه به سر، توسط همسرش به قتل رسید. متهم به قتل دلیل این اقدام را ظن او نسبت به خیانت همسرش عنوان کرده است. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.( هرانا ، ۴ بهمن ۱۴۰۰)
سه زن عضو یک خانواده شامل مادر ۵۵ساله و دو دختر ۳۵ و ۳۱ساله توسط داماد سابق خانواده در شهرک پردیس با اسلحه کلت به قتل رسیدند. قاتل به قتل این سه زن اعتراف و در بازجویی‌های اولیه انگیزه‌اش را از این اقدام کینه و نفرتی عنوان کرد که از آن‌ها به دل داشته است. ( هه نگاو، ۷ بهمن ۱۴۰۰)
یک دختر نوجوان به دلیل انتشار تصاویر خود در فضای مجازی، با ضربات چاقو توسط برادرش به قتل رسید. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند. ( هرانا، ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ )
جلسه دوم رسیدگی به اتهامات متهمی که همسرش(اشرف السادات) را در تهران، مورد ضرب و جرح شدید قرار داده و باعث کم بینایی یک چشم و قطع سه انگشت او شده بود، در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. در جلسه نخست رسیدگی به این پرونده که ۲۲ آذرماه ۱۴۰۰ در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شده بود، نماینده دادستان با تشریح کیفرخواست و همسر و دو فرزند متهم با طرح شکایت خود، خواستار اشد مجازات برای متهم شده بودند. همسر متهم درخواست “قصاص عضو” و فرزندانش نیز خواستار اشد مجازات برای او شدند. قضات پس از مشورت، جلسه رسیدگی را تجدید کردند تا امکان اجرای حکم “قصاص” توسط پزشکی قانونی استعلام شود. ( هرانا، ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ )
یک دختر نوجوان ۱۷ ساله در اهواز، با انگیزه ناموسی توسط همسر و برادر همسرش به قتل رسید. در این رابطه ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن متهم سر بریده همسرش را در مقابل چشمان مردم در شهر می‌چرخاند. تحقیقات بیشتر نشان داد، دختر جوان پس از فرار به ترکیه توسط همسرش به ایران بازگردانده شده و به دست همسر و برادرهمسرش که هر ۲ پسر عموی او بودند به قتل رسیده است. به دستور بازپرس ویژه قتل جسد این دختر نوجوان جهت بررسی های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شده و متهمان جهت کشف ابعاد پنهان این حادثه در اختیار کارآگاهان اداره پلیس آگاهی قرار گرفتند. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند. ( هرانا، ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ )
یک زن جوان اهل روستای زردلان از توابع بخش هلیلان استان ایلام با هویت طاهره شفیعی ۲۲ ساله توسط پدر شوهر خود به قتل رسید. گفتنیست که انگیزه قتل توسط خسرو ظفری اختلافات خانوادگی عنوان شده است. ( هه نگاو، ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ )
یک زن جوان اهل کرمانشاه با هویت فاطمه صامتی توسط همسرش به وسیله چاقو و تبر به قتل رسیده است.به گفته یک منبع مطلع، همسر این زن جوان به دلیل اختلافات خانوادگی اقدام به قتل ایشان نموده است. ( هه نگاو، ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ )
اطلاعیه های نهادهای بین المللی
گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه چهارم بهمن‌ماه با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به وضعیت سه زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرد.این نهاد انتقال کیوان صمیمی، عالیه مطلب‌زاده و نرگس محمدی به زندان‌های رجایی‌شهر و قرچک ورامین را «تبعید» نامیده و تاکید کرده است که این دو زندان‌ از زندان‌های شناخته‌شده برای «رفتارهای بی‌رحمانه و غیرانسانی» با زندانیان‌ هستند. ( صدای آمریکا،بهمن ۱۴۰۰)
سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه در ایران خواهان آزادی زهرا صدیقی همدانی (معروف به ساره) مدافع حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی شد که در زندان مرکزی ارومیه در حبس است. این سازمان درباره خطر اعدام این کنشگر هشدار داد.( ایران‌اینترنشنال، ۶ بهمن ۱۴۰۰)
گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای شرایط نگه‌داری زنان زندانی در زندان قرچک را غیرانسانی و ناگوار خواندند. در این بیانیه از نهادهای حقوق بشری خواسته شده برای رسیدگی به این مسئله “واکنشی درخور و فوری” نشان دهند. این نهاد در بیانیه‌ای که ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرد کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل را فراخواند برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران “واکنشی درخور و فوری” نشان دهند.ندامتگاه شهرری، مشهور به زندان قرچک در اصل برای نگه‌داری زنان زندانی با جرایم عمومی راه‌اندازی شده اما در سال‌های اخیر از آن به عنوان تبعیدگاه زنان زندانی سیاسی نیز استفاده می‌شود. ..( دویچه وله فارسی ، ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ )
اخبار عمومی
خرید مو‌های بلند و پرپشت و بعد هم فروش آن به آرایشگرانی که با اکستنشن آن‌ها را به مو‌های مشتریان پا به مدشان می‌چسبانند تا مویشان برای مدتی پرپشت و بلند باشد، سود خوبی دارد. زنان و دخترانی که اگرچه تعدادشان زیاد و فراگیر نیست، اما مو‌های شان را می‌فروشند تا پولش را به زخم زندگی بزنند. (صدای مردم ، ۱ بهمن ۱۴۰۰)
امام جمعه مشهد و نماینده علی خامنه ای در خراسان رضوی، با اشاره به اینکه “خانم بدحجاب” باید احساس کند که مردم از او بدشان می‌آید گفت: این اظهار نفرت و انزجار برای مردم یک تکلیف الهی در نهی از منکر است. دخالت در نوع پوشش شهروندان، توسط افرادی که “آمر به معروف” عنوان می شوند باعث بروز درگیری و خشونت بین شهروندان شده است. ( بالاترین ، ۱ بهمن ۱۴۰۰)
یم ملی فوتسال زنان ایران در نخستین دیدار خود از تورنمنت فوتسال آسیای مرکزی (کافا) روز جمعه اول بهمن‌ماه در برابر ازبکستان به میدان رفت و با کسب نتیجه پنج بر دو پیروز میدان شد. نخستین پیروزی ملی‌پوشان زن ایران در حالی به دست آمد که به‌رغم برگزاری رقابت‌ها در سطح جهانی، صداوسیمای حکومت ایران باز هم از پخش آن ممانعت کرد.( رادیو فردا ، ۱ بهمن ۱۴۰۰)
روز چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ (۱۹ ژانویه ۲۰۲۲)، نیروهای انتظامی در زنجان به سوی اتومبیل یک شهروند کُرد تیراندازی کرده و دختر ۸ساله این خانواده با هویت «مزگین پلنگی» در اثر اصابت مستقیم گلوله در دم جانش را از دست داده است. خواهر ۱۶ساله مزگین با هویت «فلک پلنگی» به شدت مجروح شده و هم‌اینک در یکی از مراکز درمانی زنجان تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد. ( هه نگاو، ۱ بهمن ۱۴۰۰ )
مردی در بوشهر که متهم است دختر ۱۷ ساله ای را با ضربات چاقو به قتل رسانده است بازداشت شد. بر اساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده ۲۶ دی ماه، در پی کشته شدن فاطمه عالی، دختر عکاس ۱۷ساله ای در بوشهر آغاز شد. ( هرانا ، ۲ بهمن ۱۴۰۰)
رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران اعلام کرد: طرح اکران رایگان فیلم‌های سینمایی برای بانوان در روز ولادت حضرت فاطمه(س) لغو شد. به گزارش ایمنا، محمدقاصد اشرفی گفت: در شرایط فعلی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی، امکان حمایت از این طرح وجود ندارد و به همین دلیل طرح فروش بلیط رایگان برای زنان در سوم بهمن‌ماه منتفی شده است. ( ایمنا ، ۲ بهمن ۱۴۰۰)
یک شهروند به نام ساناز در اهواز در پی شلیک بی ضابطه نیروی انتظامی جان خود را از دست داد. میلاد محمدیان همسر ساناز که جوانی ۳۴ ساله و فروشنده لوازم یدکی ماشین سنگین در اهواز است، در خصوص جزئیات مرگ همسرش گفته بود: روز جمعه ساعت ۱۳:۱۰ دقیقه بود که به همراه همسرم ساناز و پسر ۳ ساله ام آریوبرزن سوار خودروی‌مان شدیم پس از طی مسافتی یک خودروی رونیز، یک پژو پارس و ال نود شخصی وارد خیابان شدند و پشت سر ما آمدند. در همین حین یک مأمور نیروی انتظامی از رونیز پیاده شد و اسلحه کلاشینکف را از دست سربازش گرفت و بدون هیچ تذکری از فاصله ۷۰ الی ۸۰ سانتی متری به شیشه عقب خودروی‌مان شلیک کرد. ( هرانا ، ۳ بهمن ۱۴۰۰)

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی «به‌شدت» با حضور زنان در ورزشگاه مخالفت کرده و طرح این موضوع در دولت رئیسی را «موجب شگفتی بدنه انقلابی» جامعه دانسته است .قرار است مسابقه تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق روز پنج‌شنبه در دیدار برگشت انتخابی جام جهانی در ورزشگاه آزادی با حضور ۱۰ هزار تماشاگر از جمله ۲ هزار زن برگزار شود. ( صدای آمریکا ،۷ بهمن ۱۴۰۰ )
با وجود هماهنگی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برای دعوت و آفیش زنان خبرنگار جهت پوشش خبری دیدار تیم ملی ایران و عراق، به دلیل ممانعت یگان ویژه از ورود ۱۲ خبرنگار خانم آنها پشت گیت ورودی و زیر باران و سرمای شدید ماندند و تماس‌ها و رایزنی‌ها برای ورود آن‌ها بی‌نتیجه ماند. ( ایران‌اینترنشنال، ۸ بهمن ۱۴۰۰ )
قراردادهای موقت و بی‌ثبات‌کاری، بزرگ‌ترین آسیب را به زنان کارگر وارد کرده است؛ زنانی که امنیت شغلی خود را از دست داده‌اند و گرچه قانون از اشتغال زنان به نوعی حمایت می‌کند اما با بازگذاشتن دست کارفرمایان در اخراج به نام قانونیِ «تعدیل»، زنان به جرم بارداری یا شیردهی به فرزند نوزاد، به سادگی از کار بیکارمی‌شوند. (صدای مردم، ۸ بهمن ۱۴۰۰)
صدها کاربر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به توییت رابرت مالی درباره اجازه حضور زنان در ورزشگاه آزادی اعتراض کردند. ایرانی‌ها به مالی یادآوری کردند ورود تماشاگران زن به ورزشگاه گزینشی بوده و خبرنگاران زن اجازه حضور نداشتند. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران یک روز پس از برد تیم ملی فوتبال ایران در برابر عراق در توییتی راهیابی ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر را تبریک گفت اما او در ادامه توییت خود نوشت: «خوب است که شاهد اجازه یافتن زنان برای حضور در این مسابقه بودیم.» ( دویچه وله فارسی ،۱۰ بهمن ۱۴۰۰ )
صادق کوشکی، از فعالان جریان انصار حزب الله، در دو یادداشت در روز شنبه به ابراهیم رئیسی به خاطر اینکه به قول او «به دستور فیفا» زنان را به ورزشگاه آزادی راه داده است به شدت انتقاد کرد.و در یادداشت اول کانال تلگرامی خود با عنوان «از رئیسی تا احمدی نژاد» نوشت: ماجرای ورود زنان به ورزشگاه آزادی و سکوت (یا موافقت) رئیس جمهور در برابر این رویداد باعث شد تا رویکرد فرهنگی اجتماعی دولت رئیسی تا حدودی آشکار شود. رویکردی که تا به امروز شباهت قابل توجهی با روش و نگاه دولت احمدی نژاد به مقولات فرهنگی و اجتماعی داشته است. ( انصاف نیوز،۱۱ بهمن ۱۴۰۰ )
انسیه خزعلی معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به حمایت بدنه دولت و معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری از چند همسری و تبلیغاتی که در این زمینه در فضای مجازی می‌شود، گفت: چند همسری از نظر قانون در صورتی که رضایت همسر وجود داشته باشد مجوز دارد. ( دیده بان ایران، ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ )
عصر روز گذشته ۲۹ ژانویه ۲۰۲۲ خانم مهسا رازانی همسر زنده یاد روح الله زم موسس توسط فردی ناشناس که سوار بر یک دستگاه موتور سیکلت بوده هدف سوءقصد قرار گرفته. ( بالاترین، ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ )
سازمان غذا و داروی ایران توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مربوط به پیشگیری از بارداری را ممنوع اعلام کرده و گفته است «هرگونه ارائه داروهای جلوگیری از بارداری» باید با تجویز پزشک صورت گیرد. در بخشنامه این سازمان تحت نظر وزارت بهداشت که روز یک‌شنبه دهم بهمن به همه نهادهای زیرمجموعه ابلاغ شده است، هدف از اعمال این محدودیت‌ها حمایت از اجرای «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» ذکر شده است. ( رادیو فردا، ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ )
طرح مساله‌ای درباره وضعیت کارگران جنسی در برنامه تلویزیونی جهان آرا ، بار دیگر اختلاف نظرها و پنهان کاری‌های اعمال شده‌ چهار دهه اخیر حکومت در حوزه زنان را نشان داد. زهرا شجاعی،رییس مرکز امور مشارکت زنان در دولت خاتمی و شهین‌دخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده در دولت روحانی، سیاست های دوگانه‌ حکومت در برابر کارگران زن جنسی را مطرح کردند. ( ایران اینترنشنال، ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ )
رنج زنان کولبر که در برف و بوران مجبور به ادامه این کار سخت و مشقت‌آور هستند برف و طوفان نیمی از کشور و بخصوص استان‌های غربی کشور را فرا گرفته است. اما کولبران مجبور هستند برای درآورد لقمه‌ای نان، همچنان به کارشان ادامه دهند. در میان جمعیت کولبر غرب کشور، آنچه کمتر از آن یاد می‌شود، رنج زنان کولبر است. زنانی که هر بار پا به راه می‌گذارند، امیدی به برگشت ندارند و ترس از سقوط و تیر خوردن، کابوس آنان می‌باشد. ( ایران کارگر، ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ )
درحالی که چند روز پیش آواز تورکی یک دختر آذربایجانی (آزربایجانی) در انجمن آزربایجان در استان البرز باعث توبیخ و لغو مجوز آن انجمن گردید، مراسم رقص فارسی دختران در یک مدرسه تهران با مجوز رسمی صورت گرفت. زنان در ایران مورد تبعیض و بی عدالتی قرار می‌گیرند اما تبعیض علیه زنانی که دارای ملت و هویت غیرفارس هستند، چندین برابر است. ( صدای آزادی آذربایجان جنوبی، ۱۴ بهمن ۱۴۰۰)
کارشناسان اجرای ممنوعیت توزیع رایگان و یارانه‌ای وسایل پیشگیری از بارداری در ایران را «مخرب»، «ویرانگر» و در حد «جنایت» می‌دانند و می‌گویند این قانون موجب ازدیاد بارداری‌های ناخواسته و گسترش بیماری‌های مقاربتی در جامعه خواهد شد. ( صدای آمریکا، ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ )
ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، از قربانیان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ در ویدئویی خبر داد که وزارت اطلاعات او را تحت فشار قرار داده تا «یک گوشی همراه بدون امکانات سیستم عامل اندروید» داشته باشد. پویا بختیاری در آبان سال ۹۸ به‌دلیل اصابت گلوله به جمجمه‌اش در کرج کشته شد. خانواده او از آن زمان دادخواه خون فرزند خود و محاکمه عاملان قتل او و مقامات جمهوری اسلامی هستند.( رادیو فردا، ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ )
فرمانده نیروى انتظامى تهران گفت: رانندگى خانم‌‌هاى موتور‌سوار جزو تخلفات رانندگى است زیرا در قانون آمده فقط مردها اجازه رانندگى موتورسیکلت دارند و به همین دلیل از روز ۳۰ بهمن ١۴٠٠ (١٩ فوریه ٢٠٢٢) دختران موتور‌سوار به وسیله ماموران متوقف مى‌شوند. بر اساس ماده ۲۰ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی صدور گواهینامه رانندگی به عهده نیروی انتظامی است. در این قانون شرایط صدور گواهینامه موتور نیز با جزئیات قید شده که در آن اشاره‌اى به جنسیت نشده است .( اخبار زنان ، ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ )
بازداشت
آرزو رحیم خانی، استاد دانشگاه آزاد واحد شهرستان اندیمشک از ادامه فعالیت محروم و از دانشگاه اخراج شد. خانم رحیم خانی در تاریخ ۸ تیرماه امسال به همراه همسرش رامین بیرانوند توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و در تاریخ ۵ مردادماه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. ( هرانا ، ۲ بهمن ۱۴۰۰)
خانم مریم کبیری دبیر مدارس استثنایی در منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران، هنگام بیرون رفتن از منزل توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. نیروهای امنیتی در هنگام تفتیش منزل مریم کبیری، گوشی موبایل او و همسرش را ضبط کرده و با خود بردند.خانم مریم کبیری در طول مدت دستگیری بجز یک تماس چند دقیقه ای هیچ ارتباطی با خانواده و نزدیکانش نداشته و همین امر نگرانیها را از وضعیت ایشان افزایش داده است. ( جوانه ها ، ۳ بهمن ۱۴۰۰)
صبا سفیدی، شهروند بهائی ساکن تهران، با گذشت بیش از دو هفته از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. خانم سفیدی که در تاریخ ۲۱ دی‌ماه پس از حضور در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین بازداشت شد، تنها دو بار امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده خود را داشته است. علیرغم پیگیری های انجام شده توسط خانواده او، تا زمان تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست. (هرانا ۶ بهمن ۱۴۰۰)
نیروهای اداره اطلاعات سنندج دو فعال زن را به نام‌های سوما شاپری و مهسا محمدی بازداشت کرده‌اند.به گفته یک منبع مطلع، این دو نفر متعاقب بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده‌اند. این منبع همچنین اعلام کرد سوما شاپری و مهسا محمدی روزانه توسط این نهاد امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته و شبانه به بند قرنطینه کانون اصلاح و تربیت سنندج معروف به بند زنان زندان مرکزی این شهر منتقل می‌شوند. ( هه نگاو ۷ بهمن ۱۴۰۰ )
شهره حسینی، مترجم و فعال مدنی بازداشت و راهی زندان اوین شد. شهره حسینی ۲۹ دیماه ۹۹، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه و از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد به هم زدن امنیت” و “عضویت در گروه‌های معاند و تبلیغ علیه نظام” به چهار سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شد که در نهایت این حکم به ۳ سال و ۳ ماه کاهش یافت. ( هرانا، ۹ بهمن ۱۴۰۰ )
نیروهای اداره اطلاعات سقز به منزل زمانه زیویه، از فعالین مدنی اهل این شهر هجوم و اقدام به بازداشت وی کرده‌اند. به گفته یک منبع مطلع، زمانه زیویه ۲۹ ساله، فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه پیام نور سقز و مادر یک کودک خردسال است که بدون ارائه هرگونه برگه قضایی توسط این نیروها بازداشت شده است. ( هه نگاو، ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ )
خانم فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی برغم وضعیت جسمی نامناسب بدلیل فشار اجرای احکام بر وثیقه گذار امروز جهت اجرای حکم به زندان رفت. اما بدلیل وضعیت جسمی نامناسب در زندان اوین پذیرش نشد و یک ماه به اجرا گذاشتن وثیقه به تعویق افتاد تا دوباره پزشکی قانونی شرایط عدم تحمل حبس را بررسی کند. ( جوانه ها، ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ )
زمانه زیویه و مقداد حسن‌نژاد، شهروندان بازداشتی اهل سقز جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در سنندج منتقل شدند. این شهروندان در تاریخ ۹ بهمن ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این شهروندان طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بودند. این دو شهروند در تاریخ ۹ بهمن ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ( هرانا، ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ )
محمود مرادخانی، برادر فریده مرادخانی فعال مدنی است که در تاریخ ۲۳ دی ماه در نزدیکی خانه‌اش در تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. آقای مرادخانی که ساکن پاریس است، چهارشنبه ۱۳ بهمن در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا تأکید کرد: «از نهاد اطلاعات سپاه تماس گرفتند و البته به صورت مشخص گفته‌اند که سر و صدای زیاد نکنید.» خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت پرونده بازداشت خواهرش، فریده مرادخانی، می‌گوید مقامات به خانواده او هشدار داده‌اند که «سر و صدا» نکنند، چرا که به گفته او می‌ترسند مادرش «مطالبی را که می‌داند بیان کند.» ( صدای آمریکا، ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ )
عالیه اقدام دوست، فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی در فومن بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. اتهام خانم اقدام دوست تبلیغ علیه نظام عنوان شده است. عالیه اقدام دوست ۶۹ ساله پیش از این نیز سابقه بازداشت و تحمل حبس را دارد. ( هرانا، ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ )
پری کارگریان مروستی، شهروند بهائی ساکن مارلیک تهران علیرغم گذشت ۹ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت بسر میبرد. خانم کارگریان طی این مدت فقط یک بار با خانواده خود به صورت تلفنی تماس داشته و در آن مکالمه کوتاه از ابتلای خود به بیماری کرونا خبر داده است. تاکنون از محل نگهداری پری کارگریان مروستی و اتهامات مطروحه علیه این دو شهروند اطلاعی در دست نیست. ( هرانا،۲۱ بهمن ۱۴۰۰ )
صبا سفیدی، شهروند بهائی ساکن تهران، با گذشت بیش از یکماه از زمان بازداشت کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد.علیرغم پیگیری های مکرر خانواده خانم سفیدی، تاکنون از دلایل بازداشت، وضعیت و محل نگهداری او اطلاعی به دست نیامده و عدم ارائه پاسخ روشن از سوی مسئولان قضایی شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین و نهادهای امنیتی، موجب افزایش نگرانی خانواده این شهروند بهائی شده است.خانم سفیدی که در تاریخ ۲۱ دی‌ماه پس از حضور در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین بازداشت شد از زمان بازداشت تنها چند تماس کوتاه با خانواده خود داشته است. ( هرانا،۲۵ بهمن ۱۴۰۰ )
با گذشت بیش از دو هفته از بازداشت زمانه زیویه فعال مدنی اهل سقز وی هم‌چنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج می‌باشد و روزها در این بازداشتگاه مورد بازجویی قرار گرفته و شب‌ها به بند قرنطینه کانون اصلاح و تربیت این شهر منتقل می‌شود.به گفته یک منبع نزدیک به خانواده زیویه، ایشان طی دو هفته گذشته تنها یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش داشته و از حق دسترسی به وکیل محروم است. ( هه‌نگاو،۲۵ بهمن ۱۴۰۰ )
کیومرث لطیفی از فعالین مدنی سرشناس اهل سنندج ۲۵ بهمن توسط نیروهای اداره اطلاعات سنندج بازداشت شد.شامگاه سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ (۱۵ فوریه ۲۰۲۲)، نیروهای اداره اطلاعات سنندج با چند اتومبیل پرس از نیرو به منزل آرزو لطیفی، خواهر کیومرث لطیفی از فعالین سرشناس سنندجی یورش برده و اقدام به تفتیش منزل ایشان کرده‌اند. نیروهای امنیتی بدون ارائه دستور قضایی وارد منزل آرزو لطیفی شده و اقدام به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی ازجمله موبایل ایشان کرده‌اند. ( هه‌نگاو،۲۷ بهمن ۱۴۰۰ )
نیروهای امنیتی در واکنش به پیگیری‌های خانواده کیومرث لطیفی، فعال مدنی جهت اطلاع از سرنوشت وی، خواهر او به نام “آرزو لطیفی” را برای چند ساعت بازداشت کردند. نیروهای امنیتی خانم لطیفی را تهدید کردند که از رسانه‌ای کردن بازداشت برادرش خودداری کنند.( کوردپا،۱ اسفند۱۴۰۰ )
احضار به دادگاه
نگار نصیری، شهروند بهائی ساکن تبریز به ستاد خبری اداره اطلاعات تبریز موسوم به “اتاق ۳۷” احضار شد. سینا شهری، همسر خانم نصیری هفته گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی همزمان با بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروندان کرده و تعدادی از لوازم شخصی و آثار مربوط به آئین بهائی را ضبط کرده و با خود برده بودند.( هرانا ، ۲ بهمن ۱۴۰۰ )
شهره حسینی، مترجم و فعال مدنی، جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۳ سال و ۳ ماه حبس محکوم شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲ سال و ۷ ماه زندان برای وی قابل اجرا است. ( هرانا، ۵ بهمن ۱۴۰۰)
سهیلا حجاب، زندانی سیاسی در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه روز شنبه ۱۶ بهمن‌ماه از بابت پرونده‌ای که اخیرا در دوران حبس علیه وی گشوده شده به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای کرمانشاه احضار شد. خانم حجاب به دلیل عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ احضار و همچنین عدم دسترسی به وکیل از حضور در جلسه بازپرسی خودداری کرد. گفته میشود که این پرونده به اتهام تبلیغ علیه نظام و در پی درگیری هفته گذشته با این زندانی سیاسی و انتشار فایل صوتی گشوده شده است. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه او را از بابت اتهاماتی ازجمله “تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی، تشویش اذعان عمومی به قصد آشوب و تشکیل گروه غیرقانونی” محکوم کرد که با اعمال ماده ۱۳۴، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا است. ( هرانا، ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ )
یک منبع نزدیک به خانواده فرزاد انصاری‌فر، از جان‌باختگان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ در بهبهان، روز دوشنبه ۱۸ بهمن به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که هم‌زمان با برگزاری دور دوم دادگاه مردمی آبان ۹۸ در لندن، مقامات قضایی ضمن تحت فشار قرار دادن خانواده انصاری‌فر، برای فرزانه انصاری‌فر سه پرونده جداگانه تشکیل داده‌اند که حکم یکی از آنها تا چند روز دیگر ابلاغ خواهد شد. ( صدای آمریکا ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ )
سکینه بهجتی، نوکیش مسیحی طی ابلاغیه ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ تهران احضار شد. خانم بهجتی در مردادماه ۹۹ توسط دادگاه به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود. احضار این نوکیش مسیحی جهت اجرای حکم ۲ سال حبس او از بابت اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ مسیحیت تبشیری” صورت گرفته است .(هرانا، ۲۰ بهمن۱۴۰۰ )
احکام دادگاهها
نرگس محمدی از ۲۵ آبان در زندان به سر می‌برد..نرگس محمدی، نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در دادگاهی که تنها پنج دقیقه طول کشیده، به هشت سال زندان، بیش از ۷۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت از ارتباط مخابراتی محکوم شده است.تقی رحمانی، همسر او ضمن اعلام این خبر در توییترش نوشته که اطلاعی از جزییات این حکم و دلیل صدور غیابی آن در دست نیست. ( دویچه وله ، ۳ بهمن ۱۴۰۰)
عظیمه ناصری فعال زن اهل بوکان توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری این شهر به ریاست قاضی «پیمان رستمی» به تحمل ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. به گفته یک منبع مطلع، این حکم به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت صادر شده و حبس تعزیری وی تبدیل به جزای نقدی ۶ میلیون تومان شده است.‌ ناصری روز سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ (۲۷ جولای ۲۰۲۱) توسط نیروهای اطلاعات سپاه در بوکان بازداشت. (هه نگاو ، ۳ بهمن ۱۴۰۰)
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عسل محمدی، فعال کارگری امروز دوشنبه ۴ بهمن ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. خانم محمدی در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱ آذرماه با تودیع قرار آزاد شد. (هرانا 4 بهمن 1400)
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم انصاری فر در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، در شعبه ۱ دادگاه انقلاب بندرماهشهر از بابت اتهام “نشر اکاذیب” برگزار خواهد شد.این پرونده با شکایت دادستان بهبهان در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان علیه خانم انصاری فر گشوده شده است. ( هرانا ،۶ بهمن ۱۴۰۰)
یک دختر ۱۸ ساله در پاوه بنام رویا محی الدین به دلیل عضویت چندماهه در حزب دموکرات کردستان به یک سال حبس و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. فرایند رسیدگی قضایی به پرونده خانم محی‌الدینی بدون رعایت حداقل‌های حقوق یک متهم و بدون حق دسترسی به وکیل بوده است. جمهوری اسلامی ایران گروه‌های مسلح کُرد را همواره به «تجزیه‌طلبی»، «تروریسم» و «ارتباط با بیگانگان» متهم می‌کند و برای اعضای آن به اتهام «محاربه» احکام سنگینی چون حبس‌های طولانی‌مدت و حتی اعدام صادر می‌کند. گروه‌های کُرد مخالف جمهوری اسلامی همواره این حکومت را به نقض حقوق کردها در ایران متهم می‌کنند و می‌گویند هدف‌شان پیگیری حقوق کردها است. ( هرانا، ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ )
درخواست اعاده دادرسی هادی رحیمی و سکینه بهجتی نوکیشان مسیحی، توسط شعبه ۹ دیوان عالی کشور رد شد. هادی رحیمی ماه گذشته جهت تحمل ۴ سال حبس راهی زندان اوین شده و خانم بهجتی نیز جهت اجرای محکومیت ۲ ساله خود احضار شد. ( هرانا، ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ )
ماموران ستاد اجرای فرمان امام جهت مصادره منزل حسن صادقی و فاطمه مثنی مجددا به منزل این شهروندان مراجعه کردند. اخیرا دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم مصادره منزل این شهروندان را تایید کرده بود. این دو زندانی پیشتر به حکم دادگاه انقلاب علاوه بر مجموع ۳۰ سال حبس به مصادره محل کسب و محل سکونت نیز محکوم شده بودند. ( هرانا، ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ )
زندانیان
گلاله مرادی اهل شهرستان پیرانشهر با گذشت ٩ ماه از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شود. از این رو خانواده وی نگران وضعیت وی می باشد. خانم مرادی، طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل محروم بوده و تاکنون جلسه دادگاهی وی برگزار نشده است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، ۱ بهمن ۱۴۰۰ )

انوشه آشوری که اکنون ۶۷ سال دارد، سال ۱۳۹۶ زمانی که برای دیدار به مادر خود به ایران رفته بود بازداشت و دو سال بعد در دادگاهی به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» و «تحصیل مال نامشروع» به ۱۲ سال زندان محکوم شد. ( رادیو فردا ، ۲ بهمن ۱۴۰۰)

آتنا (فاطمه) دائمی در تاریخ ۲۹ مهر ۹۳ بازداشت در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” به ۱۴ سال حبس محکوم شد. حکم وی توسط دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال تقلیل یافت و نهایتا با اعمال ماده ۱۳۴، ۵ سال آن صقابل اجرا بود. خانم دائمی نهایتا در بهمن‌ماه ۹۴ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد. خانم دائمی در پرونده‌ای که اخیرا در زندان لاکان رشت برای وی گشوده شد، به «نشر اکاذیب از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» متهم شده بود و هم اکنون با صدور قرار منع تعقیب از این اتهام تبرئه شده است. ( هرانا ، ۴ بهمن ۱۴۰۰)

زهرا (زارا) محمدی مدرس زبان کُردی و مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین پس از دو هفته نگهداری در بند قرنطینه به بند عمومی کانون اصلاح و تربیت سنندج معروف به بند زنان زندان منتقل شد. صدور حکم ۱۰ سال حبس به اتهام تشکیل گروه در حالی است که زهرا محمدی تنها عضو انجمن نوژین بوده و در رای اصداری انجمن نوژین از تمامی اتهامات وارده تبرئه شده بود. (هه نگاو، ۴ بهمن ۱۴۰۰)

خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی در زندان ایلام، علیرغم بروز علائم کرونا از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. خانم مهدی پور دوران محکومیت ۲۰ ماهه خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان زندان ایلام سپری می‌کند. خدیجه مهدی پور در تاریخ ۱۸ مهرماه امسال توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل عموی خود بازداشت و پس از ۲ روز به زندان ایلام منتقل شد. ( هرانا، ۶ بهمن ۱۴۰۰)
تهمینه دانش سال ۱۳۸۳ به اتهام قتل عمد همسر خود بازداشت و به اعدام محکوم شده بود و طی ۱۷ سال گذشته تنها یک بار توانسته بود از حق مرخصی استفاده کند. خیراً، تهمینه دانش، زندانی محکوم به اقدام اهل نقده، پس از پرداخت مبلغ درخواستی دیه به اولیای دام، از بند زنان زندان مرکزی ارومیه آزاد شد. ( هه نگاو، ۷ بهمن ۱۴۰۰ )

نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، طی نامه‌ای از زندان قرچک ورامین، با اشاره به احکام اخیر دادگاه انقلاب تهران مبنی بر ۸ سال و ۲ ماه زندان، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت‌های اجتماعی، این پرونده را “فاقد وجاهت قانونی” عنوان کرد. هرانا، ۷ بهمن ۱۴۰۰ )

شهناز صادقی‌فر، زندانی سیاسی اهل ارومیه پس از سپری نمودن نیمی از دوران محکومیت پنج‌ساله خود مشمول عفو مشروط شده و از زندان مرکزی این شهر آزاد شد.شهناز صادقی‌فر (بیریوان) پیشتر سه سال عضو پارت آزادی کُردستان (پاک) بوده و شهریور ماه سال ۱۳۹۸ (سپتامبر ۲۰۱۹) پس از جدایی از این حزب همراه با دختر ۱۷ سالهاش با هویت ”آیناز زارع “به ایران بازگشته و هر دو بازداشت شده بودند. ( هه نگاو، ۸ بهمن ۱۴۰۰ )

مسئولین زندان مرکزی ارومیه سنور طامارا، زندانی سیاسی اهل کُردستان ترکیه را احضار و به وی اعلام کرده‌اند که مقدمات دیپورت وی به ترکیه فراهم شده و طی روزهای آینده وی به نیروهای امنیتی ترکیه تحویل داده خواهد شد. ( اخبار روز، ۹ بهمن ۱۴۰۰ )

فریبا اسدی زندانی سیاسی، محبوس در زندان قرچک ورامین که در میان زندانیان با جرائم خشن نگهداری می شود از امنیت جانی برخوردار نیست. فریبا اسدی شهروند ساکن تهران، روز دوشنبه ۱۳ دی، در منزل شخصی خود بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان قرچک ورامین منتقل شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ )

زندانیان محبوس در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه در اعتراض به کیفیت پایین غذا از روز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه از تحویل گرفتن سهمیه غذا خودداری کرده‌اند. در پی این رخداد سهیلا حجاب، علاوه بر ضرب و شتم به پرونده سازی جدید و سایر زندانیان به محرومیت از تماس و ملاقات تهدید شده‌اند. (هرانا، ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ )

عوامل زندان قرچک ورامین از هر اهرمی برای افزایش فشار بر زنان زندانی سیاسی استفاده میکنند، نبود آب گرم در سرمای جانسور زمستان و محرومیت از داشتن کمترین امکان برای درست کردن غذا از جمله این فشارهاست.
گزارشات رسیده از زندان قرچک حاکی از استمرار فشار بر زنان زندانی سیاسی در این زندان است. ( جوانه ها، ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ )

سنور خلیفانی زندانی مذهبی اهل مهاباد که دوران محکومیت ۱۵ ساله خود را در زندان مرکزی ارومیه سپری می‌کند، مدت دو سال است که از حق ملاقات با خانواده و نیز دو فرزند خردسالش محروم است. سنور خلیفانی نهایتاً سال ۱۳۹۶ توسط توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “عضویت در داعش” به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد و روز شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ (۲۲ دسامب ۲۰۱۸) جهت سپری نمودن دوران محکومیت خود بازداشت و به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. (هه نگاو، ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ )

صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین، به دلیل اعتراض به نبود آب جوش برای استفاده زندانیان، توسط شورای انضباطی زندان، ۳ ماه از اعزام به مرخصی محروم شد. این حکم در حالی صادر شده که خانم کردافشاری از بیماری زخم معده و خونریزی آن رنج میبرد و نیاز به مرخصی درمانی دارد. (هرانا، ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ )

مژگان کشاورز، فعال مدنی که از مهرماه سال جاری از زندان قرچک ورامین به مرخصی اعزام شده بود، با تایید آزادی مشروط دیگر به زندان باز نخواهد گشت. مژگان کشاورز در تاریخ ۵ اردیبهشت ۹۸ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۹۸ با پایان بازجویی‌ها از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین به زندان قرچک ورامین انتقال یافت. وی نهایتا در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۸ به بند زنان زندان اوین منتقل شد.(هرانا، ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ )

منیره عربشاهی، فعال مدنی محبوس در زندان کچویی کرج علیرغم حال نامناسب جسمی و مواجهه با مشکلات متعدد پزشکی اخیرا از اعزام به مرخصی محروم شده است. خانم عربشاهی نیازمند به انجام عمل جراحی دیسک کمر است و مدتی قبل نیز به دلیل مشکلات کلیوی به بیمارستان اعزام شده بود. دختر خانم عربشاهی، یاسمن آریانی از مخالفان حجاب اجباری در حالی که در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۷ با پایان حبس از بابت محکومیت پیشین خود از زندان اوین آزاد شده بود، در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۸ مجددا بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شد. این دختر و مادر زندانی مردادماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه محاکمه و هرکدام از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۱۶ سال حبس تعزیری و در مرحله تجدیدنظر هرکدام مجموعا به ۹ سال و ۷ ماه حبس محکوم شدند. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال و شش ماه زندان در خصوص هر یک از آنها قابل اجرا است. ( هرانا، ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ )
شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، در پرونده‌ای که در دوران محکومیت خود توسط دادگاه انقلاب گشوده شده بود به حبس و جزای نقدی محکوم شد. براساس این حکم که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و ابلاغ شده است، خانم منفرد از بابت اتهام عضویت در گروه های مخالف نظام به ۲ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و به اتهام نشر اکاذیب به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ )
خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی که بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان ایلام بسر می‌برد، روز پنجشنبه ۲۱ بهمن، توسط تعدادی از زندانیان متهم به جرائم خشن، مورد ضرب و شتم قرار گرفت. سازمان زندانها خبر این درگیری را تایید کرده است. ضرب و شتم خدیجه مهدی پور که با تحریک مسئولان زندان توسط سه تن از زندانیان متهم به جرائم خشن صورت گرفته و به گفته یک منبع مطلع، این موضوع منجر به آسیب دیدگی وی از ناحیه چشم شده است. .(هرانا، ۲۲ بهمن۱۴۰۰ )
شکیلا منفرد، زندانی سیاسی در زندان زنان شهرری (قرچک)، در یک پیام صوتی خبر داد که تعدادی از زندانیان جرائم عمومی او را تهدید به قتل کرده‌اند اما مسئولان زندان حاضر به پیگیری این موضوع نیستند. او در این پیام صوتی با اشاره به اینکه هیچ اقدامی برای تنبیه کسانی که او را تهدید به قتل می‌کنند صورت نمی‌گیرد گفت رییس زندان و همچنین اداره بازرسی «به علت کاملا نامعلوم به این افراد باج می‌دهند و هیچ گونه تنبیهی صورت نمی‌گیرد».به گفته منفرد، مقامات زندان حاضر شده‌اند که او را به بند زندانیان سیاسی منتقل کنند اما جای این افراد را تغییر ندهند و او این موضوع را نپذیرفته است.(هرانا، ۲۴ بهمن۱۴۰۰ )
همسر نازنین زاغری زندانی دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی می‌گوید توافقی که قرار بود میان تهران و لندن بر سر آزادی نازنین زاغری انجام شود، با شکست همراه شده است. نازنین زاغری «از این که زندگی‌اش دزدیده شده عصبانی است و خواهان آن است که بریتانیا هر چه سریعتر برای تضمین آزادی او کاری انجام دهد.» نازنین زاغری شهروند ۴۳ ساله ایرانی-بریتانیایی است که در سال ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران بازداشت و سپس با ‌اتهامات امنیتی روبرو و به پنج سال زندان محکوم شد. خانم زاغری در سال ۱۳۹۹ و در جریان همه‌گیری کرونا به طور موقت از زندان آزاد شد، اما یکسال بعد دادگاه دوباره او را به مجازات دیگری محکوم کرد. ( صدای آمریکا،۲۵ بهمن ۱۴۰۰ )
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گلاله مرادی اهل شهرستان پیرانشهر دراعتراض به وضعیت بلاتکلیفی وعدم رسیدگی قضایی به پرونده‌اش در بند زنان زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا زد. بر اساس این گزارش، یکی از نزدیکان این شهروند گفته است خانم مرادی پس از عدم پاسخگویی به خواسته‌هایش از سوی مسئولین مربوطه دست به اعتصاب غذا زده است. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۲۶ بهمن ۱۴۰۰ )
همسر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، در توئیتی اعلام کرد که خانم محمدی بعدازظهر روز شنبه ۳۰ بهمن به زندان قرچک منتقل شد. خانم محمدی که در یک پرونده جدید به زندان محکوم شده، روز دوشنبه ۲۵ بهمن با انتشار نامه‌ای به تشریح وضعیت اسفناک زندان قرچک پرداخت و آن را «تبعیدگاهی برای مرگ تدریجی زندانی» توصیف کرد. (صدای امریکا , ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ )
زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد درحالی سیزدهمین سال حبس خود را در تبعید در زندان سمنان سپری میکند که به بیماری کبد چرب مبتلا شده و در زندان سمنان از حداقل امکانات محروم است.( جوانه ها , ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ )
اعدام
حکم یک زن جوان به‌نام خاتون حمیدی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان مرکزی قزوین به اجرا درآمد. احتمال میرود این زندانی در زمان وقوع قتل انتسابی، زیر ۱۸ سال بوده باشد. خاتون حمیدی، از حدود ۵ سال پیش به اتهام قتل نامزدش بازداشت و در زندان به‌سر میبرد. او نامزدش را دوست نداشت و پدر خاتون که اعتیاد داشت، به زور وادارش کرد که با مقتول که پولدار بود نامزد کند. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی۱۶ بهمن ۱۴۰۰ )
خودکشی
یک شهروند ترنس ساکن مریوان روز دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه از طریق خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. گفته میشود که این اقدام پس از مراجعه خانواده وی به یک روحانی اهل سنت و مخالفت او با عمل های بازتایید جنسیت صورت گرفته است. هویت وی توسط هرانا “ریبوار ابراهیمی ۲۰ ساله و ساکن شهرستان مریوان” احراز شده است.(هرانا، ۲۰ بهمن۱۴۰۰ )

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram