گزارش نقض حقوق محیط زیست ایران ،دی ماه ۱۴۰۰

گزارش نقض حقوق محیط زیست ایران ،دی ماه ۱۴۰۰
تنظیم نمودار : میناآقابیگی
تهیه آمار و گزارش : رضا ویسانیان

برای آگاهی بیشتر: آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان بیش از ۱۴۰ خبر که در طول ماه دی تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق محیط زیست که از رسانه های داخلی و خارجی مانند هرانا، ایلنا، ایرنا، دیده بان، ایسنا، مهر، خبربان، قطره، تسنیم، تی نیوز، یورو نیوز، انصاف و پایگاه خبری محیط زیست و حیات وحش جمع آوری گردیده، تهیه شده است.همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق محیط زیست دردی ماه همکاری کردند به ترتیب ارسال خبر عبارتند از خانم ها و آقایان : سلمان یزدان پناه ، مینا آقابیگی ،ایرانداخت کیا ، علیرضا جهان بین ،اسکندراسکندری ، رزا جهان بین ، ساناز تنهایی قلی بیگلو، اکبرقبادی چقاکبودی ، محمدعلی محمودزاده رحیم آبادی ،علی احمدی ملک ، حمیدرضا امینی ، شبنم رضاوند ، علی برومند،داود وحیدی.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://mohitzist.bashariyat.org/

شرح اخبار

آلودگی هوا :

۱-به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان ،آقای فتحی نیا رئیس اداره محیط زیست آبادان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت : تا این لحظه میزان گرد و غبار در شهرهای آبادان و خرمشهر ۴۴۹ میکروگرم در متر مکعب است که در مقایسه با شاخص استاندارد محیط زیست این میزان آلودگی ۳ برابر استاندارد می‌باشد.
۲- به گزارش خبرگزاری مهر، در متن بیانیه وزارت بهداشت آمده است: بیست و نهم دی ماه مصادف با روز ملی هوای پاک، توجه همگان را به نقش هوای پاک در تأمین سلامتی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان و اقتصاد کشور فرا می‌خواند.طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت بیش از ۹۲ درصد از مردم جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان غلظت آلاینده‌های موجود در هوا در این مناطق از رهنمود این سازمان بالاتر است و سالیانه ۶.۷ میلیون انسان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و به طور میانگین ۱۲ درصد از مرگ‌های سالیانه در جهان منتسب به آلودگی هوا است.
۳-به گزارش خبرنگار ایرنا، داریوش گل علیزاده روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین اظهار داشت: تاکنون سازمان محیط زیست به هیچ نیروگاهی اجازه سوزندان مازوت نداده اما در جاهایی که مصرف می شود سازمان نسبت به آنها اقدامات قانونی انجام می دهد که در چند مرحله انجام می شود، یکی قرار گرفتن در فهرست صنایع آلاینده و دیگری پیگیری حقوقی است.
۴-جامعه ۲۴-معاون هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در تهران امسال ۶۱ روز ناسالم و سال گذشته ۵۸ روز ناسالم بوده است. از طرفی امسال روزهای ناسالم برای همه گروه ها در تهران امسال ۵ روز و سال گذشته ۹ روز بوده است.
۵- به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، حسن عباس نژاد در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: شاخص کیفیت هوای تبریز، امروز پنج شنبه، ۹ دی ماه، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.
۶-اهواز– ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه تاپایان برنامه ششم توسعه ۹۰ درصد از گازهای مشعل باید جمع آوری شوند گفت: پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل در خوزستان باتوجه به اینکه در ماه‌های پایانی این برنامه قرار داریم، از چشم‌انداز تعریف شده برای آن عقب است.
۷- به گزارش خبرنگار مهر، بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت، از ابتدای سال تاکنون تهران دو روز هوای پاک، ۲۰۰ روز هوای قابل قبول، ۷۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز هوای ناسالم را تجربه کرده است.
۸- ایسنا/خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در آیین رونمایی از پروژه‌های محیط زیستی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: شرکت نفت و گاز اروندان، حدود ۳۷ درصد گازهای گلخانه‌ای استان خوزستان را منتشر می‌کند که این درصد، قابل توجه است و هنوز عقب افتادگی‌های زیادی را در این زمینه داریم.

صید وشکارغیرمجاز:

۱- به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رشت – رئیس اداره حفاظت محیط زیست سیاهکل گفت: مأموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان با مشارکت پلیس اطلاعات یک شکارچی متخلف گراز را دستگیر کردند.
۲- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:‌ شکار و صید غیرمجاز متخلفان طی ۹ ماه گذشته از سال در استان ۷۷ میلیارد ریال به محیط زیست خسارت وارد کرد.
۳- بوشهر-ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در۹ ماه امسال با همت محیط بانان در مناطق چهارگانه و مناطق آزاد (خارج از مناطق چهارگانه محیط زیستی) در این استان ۱۴۵ متخلف شکار و صید دستگیر شدند.
۴-ساری – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که سه متخلفی که اقدام به شکار و کشتار تشی در جنگل‌های مازندران کرده بودند توسط پلیس فتا و صدور حکم قضایی بازداشت شده‌اند.
۵-اهواز – ایرنا – مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از تشکیل پرونده برای چند نفر از اتباع حاشیه خلیج فارس به دلیل قوشبازی درغرب کرخه خبر داد و گفت: این افراد شناسایی شده و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شد.
۶- باشگاه خبرنگاران جوان ایلام- غلامرضا ابدالی، گفت: مأموران یگان حفاظت محیط زیست هلیلان با همکاری نیرو‌های انتظامی مستقر در ایست و بازرسی پل سیمره این شهرستان، هنگام گشت و کنترل خودروها به دو دستگاه خودرو سواری و باری مشکوک شده و در بازرسی از خودروها، لاشه ۲ رأس گراز وحشی نر و ماده به همراه یک قبضه اسلحه گلوله زنی را کشف کردند.
۷- به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مهدی طاهری با اعلام این خبر : این شکارچیان که در چهار گروه مختلف از این استان در حال شکار گونه‌های جانوری بودند، با گشتی‌های محیط زیست روبرو شده و سریعا دستگیر و به مراجعه قضایی معرفی شده‌اند.
۸- اردبیل – ایرنا – اردبیل – ایرنا – رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد از دستگیری چهار شکارچی غیرمجاز حیات وحش در این شهرستان خبر داد.

ورود فاضلاب و پسماند به منابع آبی و ریختن زباله در طبیعت :

۱-اهواز – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پسماندهای بیمارستانی را معضلی جدی در استان دانست و گفت: بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی مراکز درمانی پراکنده به عهده سازمان نظام پزشکی است که متاسفانه این نهاد به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند.
۲-اهواز – ایرنا – شهردار کلانشهر اهواز گفت: اهواز در بحث دفع پسماندهای خانگی و نخاله‌های ساختمانی دچار بیماری حاد و مزمن است و شهرداری برای بهبود این وضعیت در بودجه سال آینده اعتبار قابل توجهی تخصیص داده است.
۳-ایسنا/گیلان نماینده رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه روند تخریب محیط زیست گیلان بسیار نگران کننده است، گفت: مباحث مربوط به پسماندها، فاضلاب، تخریب جنگل، تخریب رودخانه‌ها همچنین برداشت ناموجه از معادن از مطالبات مردم استان در سفر ریاست جمهوری به گیلان است.
۴-خبرگزاری تسنیم: رئیس اداره محیط زیست شهر پردیس گفت: حدود ۱۰ سال است که فاضلاب انسانی تصفیه نشده و فاضلاب صنعتی صنایع مختلف از جمله چرم‌سازی, خودروسازی و آبکاری به تاج سد ماملو منتقل می‌شود.
۵-به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان ، چند ماهی است که مشکلات تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبدکاووس به محلی برای مناقشه برخی از دستگاه‌های اجرایی استان گلستان تبدیل شده است. اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان آلایندگی بالای این پساب‌ها را تأیید کرده و حالا توپ در زمین شرکت شهرک‌های صنعتی استان است تا وظیفه قانونی خود را در این زمینه انجام دهد.
۶- به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست چناران گفت: علی‌رغم اقداماتی که تا کنون صورت گرفته، اما هنوز زباله‌گاه این شهرستان فاقد استانداردهای لازم است و دفن زباله در آن به صورت روزانه و بهداشتی انجام نمی‌شود.

۷- به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، فعالان محیط زیست و اهالی محدوده امامزاده جعفر در جاده اراک از تخلیه پسماندهای سرباره های سرب در مراتع استان قم خبر دادند.
حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روند حل و فصل معضلات و مشکلات انباشته شده در سالهای گذشته در سطح شهرستان ری گفت: بسیاری از معضلات اجتماعی و مسائل محیط زیستی کلانشهر تهران به مناطق جنوبی مانند شهرری سرازیر شده اند. دفن روزانه ۸ هزار تن زباله، اجرای سه دوره توسعه آرامستان بهشت زهرا (س) و جاری شدن روان آب‌ها و آب‌های سطحی به سمت اراضی حوزه سرزمینی ری تنها گوشه‌هایی از مشکلاتی است که همجواری با کلانشهر تهران برای ری رقم زده است.

بحران آب ،آلودگی و خشکیدگی تالاب, دریا و رودخانه:

۱- ساری – ایرنا – «مازندران خوزستان می‌شود»؛ این جمله طی ماه‌های اخیر بارها در فضای مجازی و بعضی رسانه‌های محلی به عنوان یک نگرانی ناشی از مطرح شدن و در حال اجرا بودن برخی طرح‌های انتقال آب از مازندران بیان و حالا دامنه این نگرانی در نبود فضایی شفاف به مطالبه‌گری گسترده در فضای مجازی تبدیل شده است.
۲-ایسنا/خراسان شمالی معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: متاسفانه تالاب آق قشلاق در شهرستان بجنورد در معرض خشک شدن قرار گرفته است.ت
۳-به گزارش خبرگزاری تابناک, مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست مازندران گفت: درصورت تداوم خشکی خلیج گرگان حداقل به صورت مستقیم شهرهای مرکزی و شرقی مازندران و غربی استان گلستان از این ریزگردها متاثر می‌شوند.
۴- به گزارش ایسنا آرزو اشرفی‌زاده مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر برخورد با چاه‌های غیرمجاز در حاشیه تالاب‌ها صورتگیرد، عملاٌ احیای تالاب‌ها غیرممکن است چون هرچقدر آب به داخل تالاب‌ها ریخته شود، همان قدر آب توسط چاه‌ها برداشت می‌شود.
۵-ماهنامه خط صلح – مرحوم هدی صابر، جمله ماندگاری درباره‌ی وضعیت اداره‌ی کشور در چند دهه‌ی اخیر دارد، به این مضمون که، «اساس مدیریت و حکم‌رانی در جمهوری اسلامی بر غارت سیری‌ناپذیر استوار است». مدیریت آب ایران، در چهار دهه‌ی گذشته، به خوبی بر این حقیقت تلخ و نفس‌گیر مهر تأیید می‌زند.
۶-به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علی سلطانپورمدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به روند کاهش تراز آب در دریاچه ارومیه و دریای خزر، گفت: در صورتی که این روند کاهشی در دریای خزر ادامه یابد، احتمال خشک شدن خلیج گرگان وجود دارد که در این صورت داستانی همانند دریاچه ارومیه در حوضه خزر رخ خواهد داد.
۷-به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: فرهاد طهماسبی نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: دریاچه بختگان خشکیده است.
علی سلاجقه روز دوشنبه ششم دی ماه در مراسم بزرگداشت دکتر کریم ساعی که در محل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزارشد، گفت: در بسیاری از مسائل به آستانه‌ها رسیده‌ایم. در مورد مشکلات حوزه آب باید بگویم دیگر آبی وجود ندارد که حق‌آبه‌ای وجود داشته باشد .

جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته بازدید بفرمایید https://mohitzist.bashariyat.org.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از محیط زیست

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram