اطلاعیه ۱۴۵۷ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع قطع اینترنت ابزاری برای پنهان کردن نقض فاحش حقوق‌بشر

قطع اینترنت ابزاری برای پنهان کردن نقض فاحش حقوق‌بشر

سانسور اینترنت در ایران: با جستجوی کلماتی همچون حذف، بازداشت، شکنجه، سرکوب، کشتار، اعدام و … در اینترنت، صفحات و خبرهای بی‌شماری، از کارنامه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران مشاهده خواهید کرد که در بیش از چهار دهه نه تنها متوقف نشده بلکه با کوچکترین اعتراض، مطالبه گری و دادخواهی مردم، گرفتار موارد فوق میشوند. کشوری غنی با ثروت و منابع طبیعی فراوان و مردمی که محروم از نیازهای ابتدایی هستند. حال نه تنها هیچ ارگان و مسئولی پاسخگو نیست بلکه با قطع اینترنت (عدم اطلاع رسانی) سرپوشی برای سرکوب تجمعات و اعتراضات خود میسازند تا مبادا صدای فریاد مردم  به گوش رسانه‌ها برسد و به دور از رسانه‌ها پاسخ آنها را با گلوله مستقیم بدهند.
ایران بعد از چین بیشترین محدودیت‌ها و سانسورهای اینترنتی را وضع کرده است و همچنان از بدترین کشورهای جهان برای آزادی اینترنت است. در طی سال ۱۴۰۰، مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران صدها کاربر اینترنت و افراد فعال در فضای مجازی را با اتهام‌هایی چون «مدلینگ، امنیت اخلاقی، توهین به مقدسات و اعتقادات دینی مردم» بازداشت کرده است.
در پی تظاهرات دی ماه ۱۳۹۶ دولت اقدام به فیلترینگ دو پیام‌رسان معروف تلگرام و اینستاگرام نمود. تلگرام پس از حدود دو هفته رفع فیلتر شد. اما مجدد اردیبهشت سال ۱۳۹۷ تلگرام با دستور قضایی فیلتر شد. اعتراضات ۱۳۹۷ ایران مجموعه تظاهراتی که از مرداد ۹۷ در بحبوحهٔ افزایش قیمت طلا و نیز رشد شتابان قیمت سکه و کاهش شدید ارزش ریال در برابر دلار شروع شد و از منطقه شاهپور جدید اصفهان و کرج به نقاط دیگری گسترش یافت و با قطع و اخلال در شبکه اینترنت همراه شد.

قطعی سراسری ۱۳۹۸ اینترنت در ایران از پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین قطعی‌های اینترنت در جهان بوده‌است. این واقعه بزرگ‌ترین قطعی در تاریخ اینترنت ایران بود. در مقایسه با اختلالات پیشین، محدوده این قطعی گسترده‌تر و مدت زمان آن نیز بیشتر بود. محدوده قطعی تمام خاک ایران را دربرگرفت. قطع اینترنت با چنین پیچیدگی‌های وسیع تدارکاتی (لجستیکی) تا کنون در جهان سابقه نداشته‌است. آخرین بار که در ایران اینترنت قطع شد، صدها نفر کشته و هزاران تن بازداشت و شکنجه شدند. وقتی اینترنت قطع می‌شود، جنایت آغاز شده – این به سنتی در ایران تبدیل شده است.
در سیستان و بلوچستان قطع تقریبا کامل اینترنت پس از شروع اعتراضات در روز پنجم اسفند ۱۳۹۹ آغاز شد. این اعتراضات در پی گزارش‌ها و فیلم‌هایی صورت گرفت که حاکی از آن بود که نیروهای سپاه پاسداران گروهی از سوخت‌بران غیرمسلح را در نزدیکی شهر مرزی سراوان با شلیک گلوله هدف قرار داده و چندین تن از جمله دو کودک را کشتند. تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان در ۲۸ آبان سال ۱۴۰۰ به‌صورت گسترده و مسالمت‌آمیز بر بستر خشک زاینده‌رود در اعتراض به خشکسالی و قطع حق‌آبه شکل گرفت. در پی این اعتراضات جمعه ۶ آذر اینترنت تلفن همراه در اصفهان قطع و حتی تماس تلفنی با اختلال مواجه شد. ۵ آذر، روزنامه شرق با انتشار توئیتی از قطعی اینترنت در برخی از مناطق اصفهان خبر داد. اپراتورهای ایرانسل و همراه اول در اصفهان قطع شده و کاربران امکان استفاده از آن را نداشته اند.
از آنجائی که دولت جمهوری اسلامی ایران تاب شنیدن انتقادات شهروندان را ندارد فقط وانمود به احترام اصل آزادی بیان و قلم میکند ولی در اصل به طور مستمر و سیستماتیک اقدام به سرکوب گسترده شهروندان در زمینه آزادی بیان عقیده  و قلم مینماید.                             
ما با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر بخصوص ماده ۳: حق حیات و امنیت زندگی برای همه، ماده ۵:شکنجه ممنوع، ماده ۹: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی، ماده ۱۹: حق آزادی بیان، ماده ۲۰: حق آزادی تجمع و تظاهرات، همواره عدم دسترسی شهروندان ایران به اینترنت و محرومیت آنها از دسترسی به شبکه های اجتماعی که مصداق سرکوب آزادی بیان و ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر است محکوم نموده و همچنین خواستار محاکمه مسئولان در خصوص سرکوب، شکنجه، شلیک مستقیم و کشتار مردم در یک دادگاه عادل هستیم .

1457

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram