اطلاعیه ۱۴۵۳ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان با موضوع روز جهانی کودک

روز جهانی کودک را گرامی داریم در مقدمه کنوانسیون حقوق کودک آمده‌است:

«کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود».

انسان با حقوق ذاتی (نفس کشیدن، دیدن، شنیدن، حرکت و …) زاده شده و جامعه بایستی حق شهروندی کودک (امکانات رفاهی، بهداشت، پرورش، آموزش و …) را برای رشد سالم حقوق ذاتی انجام دهد زیرا که کودکان آینده سازان جامعه هستند.
روز جهانی کودک در تمام دنیا انگیزه ای برای توجه به حقوق فطری و شهروندی کودکان است، زیرا که آینده سازان جامعه بایستی در آگاهی، رفاه، اعتماد به نفس و… به دور از اجبار، فقر، ظلم و خشونت و … رشد نماید. و هدف از نامگذاری روز بیستم نوامبر به عنوان روز جهانی کودک، تلاش برای آگاه سازی جامعه برای احترام به حقوق کودکان و جلوگیری از خشونت در برابر کودکان است. چرا که آسیب پذیرترین عضو هر جامعه ای هستند که  باید به خواسته های آنها توجه ویژه ای کرد. 
 روز جهانی کودک تنها برای جشن گرفتن نیست، بلکه هدف از این روز آگاهی بخشی به افرادی است که در سراسر جهان خشونت و ظلم را در قالب استثمار و تبعیض تجربه کرده اند و یا آن را بوجود آورده اند. در برخی از کشورها مانند ایران کودکان به عنوان کارگر مورد سواستفاده قرار می گیرند و یا در سایر کشورها مانند ایران، یمن، افغانستان، و … مشغول درگیری های مسلحانه و زندگی در شرایط سخت هستند.در حال حاضر تعداد کودکان کار (۵ تا ۱۴  سال ) در جهان بیش از ۱۵۳ میلیون است . پیمان نامه جهانی حقوق کودک / این پیمان نامه یک کنوانسیون بین المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می کند. دولت های که این پیمان نامه را امضا کرده اند موظف به اجرای مفاد آن هستند.
این پیمان نامه تاکید بر حقوق کودکان از جمله : 

هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.
زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه آنان در رأس قرار گیرد. 
کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند. 
کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد. 
با این وجود در حالی به استقبال روز جهانی کودک میرویم که کودکان در ایران درگیر بحرانهای شدیدی از نقض حقوق خود هستند. آمار بالای اعدام کودکان، کودکان بی هویت، کودکان کار، کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، کودکان معتاد، کودکان فروشنده مواد مخدر، کودکان درگیر تجاوز و خشونت و …. نشان از بی تدبیری و عدم برنامه ریزی درست برای کودکان در ایران دارد. در چند سال گذشته در ایران به علت مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی و از همه مهمتر سیستم غلط آموزشی، بیش از پیش حقوق ذاتی و شهروندی کودکان نادیده گرفته شده و هر روز برتعداد کودکان کار و محروم از تحصیل به ویژه در مناطق دورافتاده و محروم افزوده می شود .در حقیقت آینده هر ملتی بستگی به چگونگی رشد و تعالی کودکان و نوجوانان دارد. اینکه گفته می‌شود کودکان امروز مدیران فردای کشورند سخنی حکمت‌آمیز است و بر همین مبنا کشورهایی که در زمینه حقوق کودکان و سلامت، رفاه، آموزش، تأمین اجتماعی و تربیت آنها هزینه میکنند در واقع نوعی سرمایه گذاری بلند مدت انجام داده که سرانجام آن یک جامعه پویا و شاد خواهد بود.
ما فعالان حقوق کودک با استناد به کنوانسیون حقوق کودک و اعلامیه جهانی حقوق بشر بخصوص : ماده ٢: عدم تبعیض، ماده ٣: حق حیات برای همه، ماده ۶: ارزش انسانی در همه جا، ماده ٢٢: حق امنیت اجتماعی، ماده ٢۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه، ماده ٢٩: حق مسئولیت نسبت به جامعه و همچنین اهداف ١٧ گانه سند ٢٠٣٠ سازمان یونسکو هدف ٣ : تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین، هدف هشتم: ترویج رشد فراگیر و پایدار اقتصادی، اشتغال کامل و مولد و شغل مناسب برای همه ، خواهان احترام به حق ذاتی و شهروندی و روشن نمودن سن کودکی هستیم .

 1453

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram