گزارش اماری نقض حقوق کودک و نوجوان در شهریور ماه ١۴٠٠

تهیه گزارش از :  لیدا اشجعی وحمید رضایی و اذر ارحمی

کودک همسری :6 مورد

معاون رئیسی در امور زنان و خانواده: شرط سنی ملاک کودک‌همسری نیست/ خودم در ۱۶ سالگی ازدواج کردم.

پایگاه خبری / تحلیلی نگام – انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده، ضمن مخالفت در ابلاغ قانون در «خیلی از مسایل» مربوط به زنان، درباره کودک‌همسری گفت: «شرط سنی ملاک کودک‌همسری نیست و باید مسائلی مانند بلوغ فکری و اجتماعی را هم در نظر بگیریم.»

پشت پرده قتل مبینا سوری توسط شوهر روحانی اش !+ گفتگوی اختصاصی

حوادث رکنا: پشت پرده قتل مبینا سوری،نوعروسی که با انگیزه ناموسی در لرستان به قتل رسیده بود فاش شد.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک: آمار کودک همسری سه برابر نرخ اعلام شده است.

خبرگزاری هرانا – دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، نرخ رسمی اعلام شده ازدواج‌های زود هنگام را یک سوم نرخ واقعی آن عنوان کرد. به گفته او بعضی خانواده ها به دلیل فقر اقتصادی و یا فرهنگی، کودکان زیر ۱۳ سال خود را بعضا در ازای دریافت مبالغی، به صورت غیر رسمی به عقد افرادی در می آورند و زمانی که فرزند آنها به سن ۱۳ سال تمام می‌رسد، از مجاری قضایی برای کودکانشان درخواست اذن ازدواج می‌کنند.

شوهردادن دختربچه‌ها در ازای یک میلیون تومان.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک اظهار کرد: کمتر اتفاق می‌افتد که محکمه و دادگاه برای افراد کمتر از ۱۳ سال حکم رشد صادر کند. هرچند این ازدواج‌ها هم مورد نقد جدی هستند و با آنکه نرخ کودک همسری در کشور بالا نیست اما به نظر می‌رسد که یک مورد آن هم اضافی است و زمانی که امری غیرقانونی و لامحاله غیر شرعی است باید از انجام آن خودداری کرد.

دور زدن قانون برای رسمی کردن ازدواج کودکان.

به گزارش تابناک، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک دکتر محمود عباسی   با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها کودکان خود را پیش از ۱۳ سالگی بدون ثبت رسمی به عقد فردی در می‌آورند و پس از ۱۳ سالگی با استناد به اینکه این عقد کاملا شرعی است، برای گرفتن اذن ازدواج به دادگاه مراجعه کرده و در واقع دادگاه را در مقابل کار انجام شده‌ای برای صدور رای ازدواج قرار می‌دهند، تصریح کرد که این امر مصداق بارز سوء‌استفاده از قانون است و باید جلوی آن گرفته شود.

کنشگر حقوق کودکان خبر داد: تولد کودکان بدون شناسنامه به دنبال ازدواج‌های صیغه ای / خانواده‌ها با صیغه‌نامه قاضی را مجبور به صدور مجوز ازدواج می‌کنند/ براساس آمارها بیش از 14 هزار کودک مطلقه و بیوه در کشور وجود دارد.

به گزارش برنا؛ براساس آمار منتشره مرکز آمار ایران، در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج کرده‌اند؛ این آمار در مقایسه با آمار سال ۹۸ بیانگر رشد ۱۰.۵ درصدی ازدواج دختران در این رده سنی است که آمار منتشره تنها معطوف به ازدواج‌های ثبت شده در سازمان ثبت.

اعتیاد کودکان و نوجوانان : 2مورد

آموزش و پرورش برنامه مدونی برای پیشگیری از اعتیاد ندارد/ مدارس به جای کمک به دانش آموز معتاد، اخراجش می کنند

رکنا: محمدرضا نیک نژاد در رابطه با وضعیت اعتیاد دانش آموزان مدارس و اقدامات و برنامه های موجود در آموزش و پرورش نکاتی را ارائه کرد. او با بیان اینکه بخشنامه و راهکار مشخصی در راستای اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد دانش آموزان موجود نیست،

نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ساله مشتری «کمیکال» در ایران.

روزنامه شرق در گزارشی از دست به دست شدن ماده مخدر جدیدی به نام «کمیکال» یا شیمیایی بین نوجوانان خبر داده و نوشته یک تفاوت اساسی آن با سایر مخدرها، مصرف‌کنندگان ۱۲ تا ۱۴ ساله آن هستند. این ماده مخدر در پارک‌ها راحت پیدا می‌شود.

اعدام کودکان و نوجوانان : 1 مورد

درخواست اعدام برای دختر ۱۴ ساله ای که مادرش را کشت.

دختر ۱۴ ساله که به خاطر اعتراض های مادرش به وقت گذرانی زیاد او درفضای مجازی وی را خفه کرده بود، در حالی به پرداخت دیه و حبس در کانون محکوم شده که مادربزرگش به این رأی اعتراض کرده و او را مستحق اعدام می‌داند.پول نیوز

گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان در شهریور ماه 1400

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram