گزارش ماهیانه نقض حقوق جوان و دانشجو مرداد ماه ١۴٠٠

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان ۸۰ خبر سانسور شده شدید رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر سرکوب فعالان و خبرگزاری های غیروابسته که تنها درصد ناچیزی از نقض حقوق جوان و دانشجو در ایران میباشد، در طول ماه مرداد تهیه شده است. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو که از رسانه های داخلی و خارجی مانند: هرانا، فارس، ایلنا، ایرنا، هه نگاو، کمپین فعالان بلوچ، جوان آنلاین و دانشجو آنلاین جمع آوری گردیده است. همکارانی که درگردآوری این موارد خبری نقض حقوق جوان و دانشجو در مرداد ماه همکاری کرده اند عبارتند از: احسان احمدی‌خواه، آزاد بهرامی، مهدی افشارزاده، عباس منفرد، علی مصیبی، رسول پورآزاد، آرش احمدی، نیلوفر جلیلی، هستی عبدالهی اصل، پوریا طالب‌زاده و مصطفی ملازم میباشند. با تشکر از این همکاران: هادی جعفرپور، رسول پورآزاد و پوریا طالب‌زاده که به طور ویژه آین آمار را تنظیم و آماده نموده اند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است: 

https://daneshjoo.bashariyat.org

اخبار عمومی

وضعیت دانشگاه ها

اعتراض شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی به پذیرش انتقالیها از خارج

۳۱/۵/۱۴۰۰

شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی در نامه ای به رئیس مجلس نسبت به دور زدن قانون و کنکور از سوی برخی از دانشجویان انتقالی از خارج برای تحصیل در سه رشته مهم گروه پزشکی هشدار داده و اعتراض کردند.

اخبار از دانشگاه

همایش آرایش حیثیت علمی دانشکده علوم اجتماعی تهران را به بازی گرفت/ درخواست عزل رئیس دانشکده

۱۵/۵/۱۴۰۰

در پی برگزاری همایش آموزش میکاپ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بسیج دانشجویی این دانشکده در نامه‌ای به رئیس دانشگاه تهران خواستار عزل رئیس دانشکده علوم اجتماعی شد.

درخواست ۱۱۰ انجمن دانشجویی و نخبگانی از قالیباف درباره رسیدگی به شفافیت آرا قبل از تحلیف

۱۱/۵/۱۴۰۰

۱۱۰ انجمن اسلامی و جامعه اسلامی، انجمن صنفی، نخبگانی با صدور بیانیه‌ای از رئیس مجلس شورای اسلامی خواستند رسیدگی به طرح شفافیت آرای نمایندگان قبل از مراسم تحلیف باشد.

تجمع و اعتراض

تجمع اعتراضی دانشجویان پزشکی همدان

۲۵/۵/۱۴۰۰

دانشجویان معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به بیگاری کشیدن از دانشجویان اعتراض کردند. این دانشجویان مهمترین خواسته های خود را “بررسی و اصلاح آئین‌نامه شرح وظائف کارورزان رشته پزشکی، کاهش ساعت کاری کارورزان ،افزایش پایه حقوق کارورزان به حداقل مصوب وزارت کار و در نظر گرفتن خدمات بیمه‌ای برای کارورزان” عنوان کردند.

اخبار محاکمه

بازداشت

استان البرز؛ بازداشت یک شهروند به اتهام “توهین به مقدسات” در فضای مجازی

۲۷/۵/۱۴۰۰

یک شهروند در استان البرز، به دلیل آنچه “توهین به مقدسات در فضای مجازی” عنوان شده است، توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شد.

سردار آلانی مهندس کشاورزی و اهل اشنویه بازداشت شد

۲۷/۵/۱۴۰۰

یک جوان اهل اشنویه توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

چرو احمدی مدرس زبان کُردی در دیواندره بازداشت شد

۲۵/۵/۱۴۰۰

یکی از فعالین مدنی و مدرس زبان کُردی در شهرستان دیواندره توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

بازداشت دو شهروند در پاوه و سنندج

۲۵/۵/۱۴۰۰

در ادامه موج بازداشت شهروندان کُرد توسط نهادهای امنیتی دو شهروند دیگر در شهرهای پاوه و سنندج توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی یک شهروند در ارومیه

۲۴/۵/۱۴۰۰

والا قاضی‌ زاده شهروند اهل سردشت، علیرغم گذشت سه هفته از زمان دستگیری، کمان در بازداشت و بلاتکلیفی در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه بسر می‌برد.

بازداشت ۷ وکیل دادگستری و فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در تهران

۲۴/۵/۱۴۰۰

آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری جمعی از وکلای دادگستری و فعالین مدنی ساعتی پیش توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. در جریان بازداشت، تعدادی از لوازم شخصی این شهروندان از جمله تلفن همراه آنان توسط نیروهای امنیتی ضبط شده است.

خراسان شمالی؛ بازداشت یک شهروند به دلیل انتشار تصاویری در فضای مجازی

۲۴/۵/۱۴۰۰

رئیس پلیس فتا استان خراسان شمالی، از شناسایی و بازداشت یک شهروند، به دلیل انتشار تصاویری در رابطه با تبلیغات یک آرایشگاه در فضای مجازی خبر داد.

بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت دو شهروند اهل سردشت

۲۰/۵/۱۴۰۰

دو شهروند اهل سردشت حدوداً چهل روز پیش توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده و هیچ خبری از سرنوشت آنها در دست نیست.

یک شهروند عرب در پی اعتراض به کشته شدن برادرش بازداشت شد

۱۹/۵/۱۴۰۰

یک شهروند عرب به نام یحیی خنفرى ۳۲ ساله، به دلیل پیگیری به کشته شدن برادرش از سوی نیروهای امنیتی اهواز بازداشت، و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر

۱۹/۵/۱۴۰۰

روز شنبه ۱۶ مردادماه، یک شهروند از اهالی روستای “برکمران” از توابع پیرانشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

جدول آماری گزارش نقض حقوق جوان و دانشجو مرداد ۱۴۰۰

بازداشت رضا اصغریان توسط نیروهای امنیتی در شهرستان سراب

۱۷/۵/۱۴۰۰

رضا اصغریان سردهایى، شهروند ساکن شهرستان سراب، به دلیل انتشار مطالبی در یک صفحه اینستاگرامی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بازداشت ۸ شهروند توسط نیروهای امنیتی در بهبهان

۱۳/۵/۱۴۰۰

صبح روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه مهران ‌طیبی، محمد طیبی، علی طیبی، محمد شکری، امیررضا طیبی، سیاوش خلیلی، مقداد طیبی و احمدرضا طیبی، از اهالی روستای کردستان بزرگ از توابع شهرستان بهبهان توسط نیروهای امنیتی در منازل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بازداشت دو شهروند توسط نیروهای امنیتی در مهاباد

۱۲/۵/۱۴۰۰

روز یکشنبه ۱۰ مردادماه، دو شهروند اهل شهرستان مهاباد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

دست‌کم شش شهروند اهل اشنویه توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت‌شدند.

۱۲/۵/۱۴۰۰

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ (۲ آگوست ۲۰۲۱)، نیروهای اداره اطلاعات اشنویه دست‌کم شش شهروند را بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت کرده‌اند.

مهاباد؛ بازداشت دو شهروند توسط نیروهای امنیتی

۱۱/۵/۱۴۰۰

امروز یکشنبه ۱۰ مردادماه، دو شهروند اهل شهرستان مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بازداشت یک شهروند متعرض در بندرعباس

۱۰/۵/۱۴۰۰

یک شهروند معترض در بندرعباس، روز جمعه ۸ مردادماه، توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. روز گذشته ویدئوهایی از لحظه اعتراض و بازداشت این شهروند در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در بوکان

۸/۵/۱۴۰۰

روز پنجشنبه ۷ مردادماه، یک شهروند از اهالی روستای “رحیم خان” از توابع بوکان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

حامد عاشوری، نوکیش مسیحی جهت تحمل حبس راهی زندان مرکزی کرج شد

۸/۵/۱۴۰۰

۸ مرداد ۱۴۰۰: روز سه شنبه ۵ مرداد، حامد عاشوری، نوکیش مسیحی جهت تحمل دوران محکومیت ۱۰ ماهه خود، راهی زندان مرکزی کرج شد. وی پیشتر در اسفند ۹۷ بازداشت و بعد از ده روز به طور موقت آزاد شده بود.

بازداشت دست‌کم ۶ شهروند کُرد در ثلاث‌باباجانی

۸/۵/۱۴۰۰

دست‌کم شش شهروند اهل ثلاث‌باباجانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در کرمانشاه منتقل شده‌اند.

بازداشت دو شهروند اهل اشنویه و دیواندره

۷/۵/۱۴۰۰

دو شهروند اهل اشنویه (شنو) و دیواندره توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

بازداشت مهدی شجاعی توسط نیروهای امنیتی در بهبهان

۷/۵/۱۴۰۰

مهدی شجاعی، از اهالی روستای کردستان بزرگ در شهرستان بهبهان، امروز پنجشنبه ۷ مردادماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بازداشت رحیم ارجمندی در پی احضار به اداره اطلاعات یاسوج

۶/۵/۱۴۰۰

رحیم ارجمندی شهروند اهل یاسوج، روز دوشنبه ۴ مردادماه، پس از حضور در اداره اطلاعات یاسوج بازداشت شد. او طی روزهای اخیر به این نهاد امنیتی احضار شده بود.

بازداشت سیامک کوشی توسط نیروهای امنیتی در تبریز

۴/۵/۱۴۰۰

سیامک کوشی فعال ترک (آذربایجانی)، روز شنبه ۲ مردادماه، توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

دو شهروند توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شدند

۳/۵/۱۴۰۰

اولدوز قاسمی و صمد لادوندی‌ شهروندان ساکن تبریز، امروز شنبه ۲ مردادماه، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

آذربایجان شرقی؛ گزارشی از بازداشت ۷ شهروند توسط نیروهای امنیتی

۳/۵/۱۴۰۰

طی روزهای گذشته ۲ شهروند به نام های وحید ابهری و مجتبی عبدلی توسط نیروهای امنیتی در شهرهای تبریز و بستان آباد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین روز جمعه ۳۱ تیرماه، ۵ شهروند دیگر به نام های رحیم ساسانی، یاشار پیری، محسن عباسپور، سعدالله ساسانی و محمد پورعلی، در شهر خواجه در اطراف تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش خودروی این شهروندان تلفن های همراهشان توسط ماموران امنیتی ضبط شد. این ۵ شهروندان صبح روز جمعه یکم مردادماه آزاد شدند.

بازداشت سه شهروند در تهران به دنبال انتشار فراخوان حمایت از مردم خوزستان

۲/۵/۱۴۰۰

محمد نیازی، امید سعیدی و مصطفی ارفعی شهروندان ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و امروز جمعه ۱ مردادماه به قرنطینه زندان تهران بزرگ منتقل شدند. بازداشت این شهروندان به دنبال انتشار یک فراخوان در خصوص حمایت از مردم خوزستان صورت گرفته است.

احضار به دادگاه

یونس صادقی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان چرام احضار شد/ سند

۲۴/۵/۱۴۰۰

یونس صادقی، شهروند اهل شهرستان چرام، طی ابلاغیه ای به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد. 

احکام صادره

تقلیل حکم اعدام سه زندانی بازداشت شده در آبان ۹۸ مجموعا به به ۷۵ سال و سه روز حبس تعزیری

۲۶/۵/۱۴۰۰

حکم اعدام سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸، مجموعا به ۷۵ سال و سه روز حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

صدور حکم اعدام به اتهام محاربه برای یک جوان ۲۰ ساله برغم رضایت شاکی

۲۲/۵/۱۴۰۰

صدور حکم اعدام به اتهام محاربه برای یک جوان ۲۰ ساله؛ یکی از نزدیکان متهم: این چه قانون و بی عدالتی و ظلمی است؟ حق این جوان اعدام نیست!

دادگاه تجدیدنظر؛ روزبه پیری به پرداخت جزای نقدی محکوم شد

۲۱/۵/۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محکومیت روزبه پیری، فعال ترک (آذربایجانی)، از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی عینا تایید شد.

آقای پیری پیشتر توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو تبریز به ریاست قاضی میکائیل وطن خواه الوار، از بابت اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی به پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

بیش از ۵۳ سال حبس؛ گزارشی از آخرین وضعیت پرونده ۸ متهم سیاسی

۲۰/۵/۱۴۰۰

همزمان با محکومیت ناهید تقوی، مهران رئوف، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی و نازنین محمدنژاد، مجموعا به ۳۸ سال حبس تعزیری، دو متهم دیگر این پرونده به نام های نفیسه ملکی جو و محمد حاجی نیا نیز به صورت غیابی محاکمه و به ترتیب به ۶ سال و ۹ ماه و ۸ سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده اند. جلسات دادگاه این شهروندان به همراه الهام صمیمی، دیگر متهم پرونده در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ و ۲۳ خردادماه در این شعبه برگزار شده بود.

تایید احکام صادره علیه جواد علیکردی، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه

۱۴/۵/۱۴۰۰

جواد علیکردی، وکیل دادگستری، استاد دانشگاه و زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، به دلیل راه اندازی و مدیریت یک گروه تلگرامی به دو سال حبس تعزیری و دو سال منع اشتغال از هر گونه فعالیت و تدریس در محیط‌های آموزشی، منع خروج از کشور و ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

دادگاه انقلاب سقز؛ یک شهروند به تحمل حبس محکوم شد

۲/۵/۱۴۰۰

محی‌الدین پاک سرشت شهروند اهل شهرستان سقز توسط دادگاه انقلاب این شهر به ٢٣ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شد. به استناد ماده ۱۳۴، مجازات اشد، یعنی ۱۶ ماه حبس تعزیری در خصوص این شهروند قابل اجرا خواهد بود. وی در تاریخ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه از زندان سقز آزاد شد.

احضار و بازجویی

تفتیش منزل، ضبط لوازم و احضار مهتاب قلیزاده به نهاد امنیتی

۲۲/۵/۱۴۰۰

منزل مهتاب قلیزاده، خبرنگار ساکن تهران توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران در جریان این تفتیش برخی از لوازم شخصی خانم قلیزاده از جمله تلفن همراه و لپ تاپ او را ضبط کردند. اندکی پس از این تفتیش، خانم قلیزاده در چند نوبت به دفتر یکی از نهادهای امنیتی احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

احضار و ممنوعیت خروج از کشور آی‌گون رشتبری در جلفا / سند

۱۲/۵/۱۴۰۰

ی‌گون رشتبری، شهروند اهل شهرستان جلفا روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه در پی مراجعه به فرودگاه از ممنوعیت خروج از کشور خود مطلع و گذرنامه وی ضبط شد. خانم رشتبری پیشتر جهت شرکت در مراسم سوگواری مادر خود از کشور ترکیه به ایران بازگشته و در تاریخ ۳۱ فروردین‌ماه به اداره اطلاعات شهرستان جلفا احضار شده و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بود.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram