گزارش اماری نقض حقوق کودک و نوجوان،مرداد ماه ١۴٠٠

تهیه گزارش : اذر ارحمی وحمید رضا آذریانی و لیدا اشجعی

ازدواج کودکان : ۵ مورد 

در سال ۹۹؛ ثبت بیش از ۳۱ هزار ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال/ افزایش ۱۰ درصدی کودک همسری.

خبرگزاری هرانا – بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، در یکسال گذشته، ۳۱ هزار و ۳۷۹ مورد ازدواج دختر ۱۰ تا ۱۴ سال و همچنین ۲۰ مورد ازدواج پسر زیر ۱۵ سال به ثبت رسیده است. تعداد موارد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ سال نسبت به سال گذشته، ۱۰.۵ درصد افزایش داشته است. بعلاوه در سال ۹۹ تعداد ۱۳۴۶ نوزاد از مادران کمتر از ۱۵ سال و ۵ نوزاد از پدران کمتر از ۱۵ سال متولد شده‌اند.

خشونت های جنسی، روانی و جسمی به کودک همسران / اختلالات روانی حاصل کودک همسری را بشناسید .

به گزارش خبر گزاری رکنا : دکتر فریبرز درتاج، توضیحات و آسیب شناسی در رابطه با پدیده کودک همسری در کشورمان ارائه کرد .

 ۷۰درصد از ازدواج های کودک همسری منجر به طلاق می شوند/ بررسی اختلالات روانی حاصل از کودک همسری .

به گزارش خبر گزاری رکنا: یک روان شناس بالینیدکتر داود هزاره ای  در مورد افزایش آمار کودک همسری در کشور ابعاد روانی این اتفاق را تحلیل کرد و گفت: فردی که می خواهد وارد زندگی مشترک شود، نیازمند 4 نوع بلوغ است که عبارتند از بلوغ جسمانی، بلوغ عاطفی، بلوغ اجتماعی و بلوغ اقتصادی .

تاثیر خشکسالی بر رشد آمار کودک همسری / رقم واقعی کودک همسری در ایران، 5 برابر آمار رسمی است .

به گزارش خبر گزاری رکنا: یک پژوهشگر آسیب های اجتماعی دکتر محمد رضا محبوب فر ضمن تاکید بر این نکته که برای مبارزه با پدیده کودک همسری، این پدیده باید در قوانین کشور جرم انگاری شود، بروز پدیده خشکسالی و بیکاری کشاورزان و دامداران در روستاهایی را که درگیر بحران آب شده اند، از جمله موارد مهمی دانست که منجر به گسترش فقر و محرومیت در این روستاها می شود و زمینه رشد آمار کودک همسری را فراهم می کند.

ثبت بیش از ۷ هزار مورد ازدواج دختران ده تا چهارده سال در پاییز ۹۹

خبرگزاری هرانا – بر اساس گزارش فصلی مرکز آمار ایران، در پاییز سال گذشته، ۵ مورد ازدواج پسران زیر ۱۵ سال و ۷ هزار و ۳۱۷ مورد نیز ازدواج دختران در بازه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال ثبت شده است. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از ازدواج در دوران کودکی، ضربات جبران‌ ناپذیری را بر زندگی این کودکان وارد می کند. بارداری ‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ و میر مادران، افسردگی، اقدام به خودکشی، طلاق، بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی از جمله این آسیب ها است .

اعدام کودکان : ١ مورد

پس از گذشت ۱۹ سال؛ رهایی از اعدام یک کودک-مجرم در یزد.

خبرگزاری هرانا – رئیس زندان مرکزی یزد مددی مقدم یک کودک-مجرم در یزد که در سن ۱۷ سالگی از بابت اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، پس از گذشت ۱۹ سال با پرداخت دیه و اخذ رضایت اولیای دم، از چوبه دار رهایی یافت .

گزارش اماری نقض کمیته کودک در مرداد ماه 1400

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram