اطلاعیه ١۴٣٢ کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو با موضوع دانشجوئی با تبعیض و طعم محرومیت از پرسشگری

دانشجوئی با تبعیض و طعم محرومیت از پرسشگری

دانشجو قشر پرسشگر و پویای هر جامعه ای میباشد. قشری که بخش فرهنگی یک جامعه را تغذیه میکند. نسبت به تبعیض ها و ظلم و ستم حساس است و در اعتراضهای مدنی  صف اول را تشکیل میدهد.
اعتراضات ١٨ تیر ١٣٧٨ نشان از پیشرو بودن این طبقه از جامعه است که خواستار عدم سانسور و آزادی مطبوعات بود، اما از آنجا که استبداد جمهوری اسلامی ایران توان مقابله با تفکر را ندارد، جواب گفتمان را با گلوله داد.
همچنین در خرداد ٨٨ که در مطالبات فرهنگی و سیاسی جامعه با شعار رأی من کو؟ پیشگام بودند،
همینطور در دیماه ٩۶ ، ٩٧ و آبان ٩٨  که در کنار مردم ومطالبات اقتصادی آنها همگام شدند. آنان در کف خیابانها جان باختند، بازداشت، زندانی، و شکنجه شدند . اکنون نیز پس از گذشت ۴٢ سال همواره شاهد تداوم و افزایش مشکلات اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و نیز مشکلات بهداشتی در اوج فراگیری ویروس کرونا، در جامعه هستیم که  نسل جوان در ایران، در هر لحظه از زندگی خود، چه در طول تحصیل و چه در زندگی روزمره  با آن مواجه می باشد، تا جاییکه موجب شده است گاهی اوقات جوانان بالاجبار از تحصیل در دانشگاه ها دست بکشند.
فضای دانشگاه طبیعتأ باید مکانی برای شکوفایی ذهنی و آزادی عقیده و  بیان و محیط بحث و گفتگو و انتقاد مسالمت آمیز باشد، جایی که جوانان یاد میگیرند با ابزار هوشمندانه تری چون علم و قلم به جنگ جهالت و تاریکی بروند .
درعموم کشورهای دموکراتیک ، این قشر دارای احترام والایی هستند و از امتیازات تشویقی بسیاری بهره مند میشوند.
اما آنچه به دانشجو در ایران تعلق میگیرد، استرس و فضایی سرشار از کم و کاستی های خدماتی و کیفیت پایین فضای آموزشیاست.
در حالی که برای همین حداقل ها، دانشجویان باید هزینه های هنگفتی بپردازند. مشکلات بی پایان موجود در فضای آموزشی، شرایط گزینش، وجود سهمیه های گوناگون، شهریه های بالا در دانشگاه های آزاد، و…، که باعث شده خیل عظیمی از دانشجویان از به پایان رساندن تحصیلات دانشگاهی باز بمانند .
علاوه بر آن  تبعیضات بی پایان نسبت به دانشجویانی با ادیان و سنن دیگر همچون بهاییان که عموما شانس تحصیل در دانشگاه های ایران را از دست داده اند.
در کنکور سال ٩٩ ، دست کم ١٩٣ بهایی از کنکور محروم شدند. در مواردی نیز،  دگراندیشان با مشکلات زیادی در حین تحصیل رو به رو میشوند که باعث میشود از ادامه تحصیل دست شسته و مهاجرت کنند و  یا مانند آرش رضوی و کیانا ثنایی با حکم اخراج از دانشگاه مواجه شوند .
همچنین دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف و برنده مدال طلا و نقره در المپیاد نجوم نیز علی یونسی و امیر حسین مرادی که با پرونده سازی، به جای دانشگاه به زندان فرا خوانده شده و به فساد فی الارض متهم گشته اند.
اعضای کمیته جوان و دانشجو  با اشاره به وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران  بخصوص علیه دگر اندیشان و معترضان  و تبعیض و زورگویی علیه آنان ، از جامعه جهانی و فعالان حقوق بشر میخواهند تا نسبت به اینگونه رفتارهای ضد انسانی و مستبدانه که نقض آشکار ماده ١ ، ماده ٢، ماده ٢٨ و ماده ٢١ اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند سکوت نکنند و با راهکاری عملگرایانه صدای دانشجویان ایرانی باشند .    

1432                 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram