اطلاعیه ١۴٣١ کمیته دفاع از محیط زیست،با موضوع خوزستان و بحران بی آبی

خوزستان و بحران کم آبی

بی کفایتی در مدیریت آبهای کشور، ضربات  جبران ناپزیری بر وضعیت آب آشامیدنی، و آب مورد استفاده در مصارف کشاورزی و دامداری کشور وارد کرده است. این معضل اینک در بیشتر نقاط استان خوزستان تبدیل به حالتی بحرانی شده است. آب رسانی ناقص مناطق روستایی آنهم با تانکر، عدم وجود آب  زلال و بهداشتی در سیستم آبرسانی همراه با قطعی مکرر و طولانی مدت، ساکنین این استان را در گرمای شدید تابستان به ستوه آورده، همچنین عدم تخصیص حقابه به کشاورزان و دامداران، منجر به کاهش محصولات کشاورزی و افزایش شدید تلفات دامی و ضرر و زیان ساکنین شده است. درحالیکه استان خوزستان  دهها سال  یکی از پر آب ترین استان های کشور بوده و پنج رود بزرگ کارون، کرخه، دز، مارون و زهره  که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه میگیرند زمین های جلگه خوزستان و تالاب هورالعظیم را مشروب کرده و این استان را به مکانی مناسب برای کشاورزی و دامپروری بدل کرده بود.
اما بی کفایتی همراه با فقدان برنامه ریزی و عدم سرمایه گذاری درمدت کوتاهی سایه خشکسالی و بی آبی را بر سر این استان مستولی کرد.
با همه به جریان افتادن سیل آبها در چند سال اخیر، اما بی تدبیری های متولیان امر نتوانست امکان مهار و ذخیره این منابع ارزشمند را فراهم کند.
مردم خوزستان بیش از دو دهه ست که افزون بر مشکلات بی آبی با معضلات دیگری همچون استخدام غیربومی ها در شرکت نفت، گاز و پتروشیمی، خشک شدن تالاب ها، بازگشت فاضلاب به آب شرب شهری و بروز امراض پوستی و ریوی، افزایش ریزگردها و بیماری های تنفسی، بیکاری جوانان، فقر، گرما و بی برقی دست به گریبان است. تجمعاتی هم که در اعتراض با این شرایط شکل گرفته بود هربار سرکوب و با خفقان و بازداشت همراه بوده است 
استان خوزستان با همه دلاوری ها و رشادت های مردم خود همچنان در خرابه های بجا مانده ازجنگ، باقیست و از منابع مالی لازم برای عمران و آبادانی این استان بی بهره است آنهم در شرایطی که  بخش اعظم منابع و بودجه مورد نیاز کشورحاصل استفاده از ذخایر موجود و فعالیتهای  اقتصادی این منطقه از کشور است. اما درقبال خواست مردم نسبت به بهبود شرایط زندگی آمارها حکایت از آن داشته که درسال جاری ۱۱ شهر خوزستان در بحران خشکسالی و بی‌آبی قرار دارند، ۶۶۰ روستا فاقد آب لوله کشی است و کل روستاهای استان تنها با ۷۸ تانکــر سیار آبرسانی می‌شوند.
به گفته صــادق حقیقی‌پور، مدیرعامل آب ‌و فاضلاب سابـق خوزستان تعداد ۷۰۰  روستا دارای مشکل تامین و توزیع آب هستند. اینها در کنار همه مصائب و مشکلاتی که سالهاست ساکنان این استان را در تنگنا و فشار قرار داده منتهی به اعتراضاتی بجا شده که نتیجه اش تا کنون سرکوب و باز داشت بوده است.
وسعت خسارات ببار آمده به حدیست که جبران آن مستلزم شرایط آب و هوائی مناسب همراه با زمان و سرمایه گذاری و برنامه ریزی اصولی است، چیزی که در این سردرگمی و بی کفایتی مسئولین امری بعید بنظر میرسد.
کمیته دفاع از محیط زیست حمایت همه جانبه خود را از مردم محروم و ستم دیده کشور، خصوصا اعتراضات به حق مردم خوزستان، ابراز داشته و رفتار سرکوب گرانه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران را علیه معترضین محکوم کرده و ما به استناد ماده ٢٠: حق آزادی تجمع و تظاهرات، ماده ٢٢: حق امنیت اجتماعی و ماده ٢۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه از اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین هدف سوم:تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمام سنین، هدف ششم: تضمین در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب برای همه و هدف شانزدهم: ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح از سند ٢٠٣٠ یونسکو، از دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهیم تا نسبت به تعهدات خود در تامین خدمات اجتماعی و رفاهی مناسب، نسبت به رفع معضلات استان خوزستان و سایر استان هایی که حیات و بقای شهروندان آن با مشکلات زیست محیطی پیوند خورده است، اقدام نمایند.

١۴٣١

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از محیط زیست

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram