گزارش ماهیانه نقض حقوق کودکان ونوجوان در تیرماه ١۴٠٠

تهیه و تنظیم گزارش : آذر ارحمی و حمید رضائی آذریانی و رضا ویسانیان

بازداشت کودکان ونوجوانان : ۵ مورد

بازداشت یک نوجوان ۱۷ ساله در بانه .

هه‌نگاو: یک نوجوان ۱۷ ساله اهل سنندج توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در شهر بانه بازداشت شده است.

بازداشت ژینا حسنی مقدم، نوجوان اهل شهرستان سقز.

خبرگزاری هرانا – روز جمعه ۲۸ خردادماه، ژینا حسنی‌ مقدم نوجوان اهل شهرستان سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این نوجوان ابتدا به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و پس از آن به کانون اصلاح و تربیت این شهر منتقل شده است.

بازداشت ۳ نوجوان به دلیل انتشار تصاویر و فیلم هایی در شبکه های اجتماعی.

خبرگزاری هرانا – رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی علی محمدپور از بازداشت سه نوجوان در این استان به دلیل آنچه “انتشار تصاویر و فیلم‌های مستهجن” خوانده است، خبر داد.

دو کودک بلوچ توسط نیروی تروریستی اطلاعات سپاه در روستای جکیگور شهرستان راسک بازداشت شدند.

به نقل از کمپین فعالین بلوچ، دو شهروند بلوچ ۱۳ و ۱۴ ساله توسط ماموران نهاد تروریستی اطلاعات سپاه در روستای جکیگور شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان بازداشت شدند.

پایان اعتصاب آرمان فرهمند، متهم نوجوان در کانون اصلاح و تربیت سنندج.

خبرگزاری هرانا – آرمان فرهمند، متهم نوجوان در کانون اصلاح و تربیت سنندج، روز پنجشنبه ۳ تیرماه، با وعده مساعد مسئولان نسبت به رسیدگی به خواسته‌هایش، به اعتصاب خود پایان داد. وی از روز شنبه ۲۹ خردادماه، در اعتراض به بلاتکلیفی و عدم رسیدگی به پرونده‌اش، با دوختن لب‌های خود دست به اعتصاب زده بود.

اعدام کودکان : ۵ مورد

در آستانه اعدام؛ ارسال پرونده آرمان عبدالعالی، کودک-مجرم به اجرای احکام .

خبرگزاری هرانا – پرونده آرمان عبدالعالی، کودک_مجرم محکوم به اعدام جهت اجرای حکم به واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران ارجاع داده شد. وی پیشتر توسط دادگاه کیفری استان تهران از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم و حکم صادره در دیوان عالی کشور تایید شد.

 زندان ارومیه؛ اجرای حکم اعدام سه زندانی از جمله یک کودک-مجرم .

خبرگزاری هرانا : حکم سه زندانی از جمله بهاالدین قاسم زاده، کودک_مجرم که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان ارومیه به اجرا درآمد. اجرای حکم یک تن از آنان در شرایطی است که وی پیشتر در زمان بازداشت در پی ضرب و شتم دچار آسیب‌دیدگی در ستون فقرات و نخاع شده بود. این زندانیان روز گذشته جهت اجرای حکم به سلول های انفرادی این زندان منتقل شده بودند.

 اعدام کودک-مجرمان نقض حقوق بشر و قوانین داخلی ایران است.

خبر گزاری فرانسه :محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۰: یک مقام رسمی جمهوری اسلامی گفت‌ انتقادهای رایج نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران را ناوارد دانسته و ادعا کرد «اعدام کودک‌مجرمان نقض حقوق بشر محسوب نمی‌شود.

آلمان خواستار توقف اعدام زندانی حسین شهبازی شد.

 به گزارش خبر گزاری سیمای ازادی :کمیسیون حقوق بشر وزارت خارجه آلمان طی بیانیه یی نسبت به اعدام قریب‌الوقوع زندانی نوجوان حسین شهبازی هشدار داد و خواستار توقف آن شد. در این بیانیه آمده است: اعدام قریب‌الوقوع حسین شهبازی وحشتناک است.

عفو بین الملل؛ خطر اجرای حکم اعدام یک کودک مجرم در زندان عادل آباد شیراز.

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل از خطر اعدام قریب الوقوع یک کودک-مجرم به نام حسین شهبازی در زندان عادل آباد شیراز خبر داد. این سازمان با انتشار بیانیه ای با اشاره به اینکه «بخشی از ادله‌ی محکومیت او شامل اعترافاتی می‌شود که از طریق شکنجه به دست آمده است» از مقامات ایران خواستار نقض حکم اعدام و دسترسی وی به یک دادرسی مجدد عادلانه در تطابق کامل با اصول عدالت کیفری نوجوانان شد.

گزارش نقض کمیته کودک تیر 1400 (2)

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram