اطلاعیه ۱۴۰۶ نمایندگی منطقه جنوب آلمان با موضوع باز هم جنایت و نقض حق شهروندی

باز هم جنایت و نقض حق شهروندی

چندی پیش شاهد تیراندازی منتهی به مرگ تعدادی از شهروندان استان سیستان و بلوچستان بودیم ،کسانی که نه شعار سیاسی می دادند و نه مخالفتی و نه عضو گروه های معاند بودند، تنها گناه این افراد این بوده که جهت امرار معاش خانواده ناچار به سوخت بری بودند. یکی از محدود شیوه های امرارمعاش مردم این مناطق که برای کسب درآمدی اندک، ریسک مخاطرات بسیارآن را به جان میخرند و با بخطر انداختن خود یا تنها سرمایه شان که یک وانت است معاش خانواده خود را تامین می کنند.
این اتفاق سوالاتی را در اذهان بوجود میآورد. به راستی به خاطر کدام گناه به سمت شان شلیک شد؟
علت کشته و زخمیشدن تعدادی از مردم این منطقه چه بود؟
مگرآنها بجز سیر کردن شکم خانواده هایشان هدف دیگری داشتند؟
دولتمردان جمهوری اسلامی ایران تاکید میکند که کسی حق نداردسوخت بری کند، ولی آیا خودش به وظیفه ای که درقبال مردم این منطقه محروم برای فراهم کردن امکان  اشتغال و کسب درآمد دارد، عمل کرده است ؟ مردم این منطقه چه انتخاب های دیگری برای تامین نیازهای اولیه خانواده خود و دوری از فقر و بیکاری دارند؟ و چرا افراد این مناطق اهل سنت نباید از حقوق اجتماعی به نسبت بقیه افراد جامعه برخوردار باشند؟
اوایل اسفندماه ۱۳۹۹ شلیک مستقیم نیروهای سپاه به تعدادی از سوختبران، باعث کشته و زخمی شدن ده ها تن از آن ها شد.هویت ده تن از سوختبران که با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند عبارت است از یحیی گنگوزهی،عبدالرحمن شهرسان زهی، عبدی شهرسان زهی، سلمان شهرسان زهی ، رحمان بخش دهواری، عبدالوهاب دامنی، انس صاحب زاده ،عبدالغفور توتازهی،محمد میر بلوچ زهی و محمد نصرت زهی و اسامی زخمی شدگان بهزاد آزادی، ادریس بلوچ زهی، محمد مندا زهی ، عبدالستار دهواری و سلمان فرزند جنگهان بود.اقدام نیروهای انتظامی و سپاه خشم مردم این منطقه را برانگیخت، کسبه دست به اعتصاب زدندو مردم با تجمع مقابل فرمانداری وبا هجوم به مرکز سپاه اعتراض خود را بیان کردند، ولی آن ها در مقابل ساختمان فرمانداری با گاز اشک آور و گلوله های ساچمه ای مواجه شدند و نیروهای سپاه در شدت عملی بیشتر  با گشودن آتش به روی مردم باعث کشته و زخمی شدن ۳۷ نفر شدند که برخی این آمار را تا ۵۰ نفر نیزاعلام کرده اند.
گزارش های  بعدی حکایت ازآن داشت که:سرعت اینترنت به شدت کاهش یافته و موقتا به طور کامل قطع بوده است. همچنین نیروهای ضد شورش در تمام شهر مستقر شدند و جو کاملا امنیتی ایجاد کردند.مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت هم به این قضیه واکنش نشان داد و علاوه بر دعوت مردم به آرامش از مسؤولین خواست تا قضیه را با دقت بیشتری بررسی کنند، و راهی  برای امرار معاش مردم این منطقه فراهم کنند تا جایگزینی برای سوخت بری آنان باشد.
بروز چنین اتفاقاتی حکایت از بی تدبیری دولت و وجود تبعیض در مورد مردم ساکن این منطقه ازکشور دارد، ظلم وبی عدالتی که به اشکال مختلف مانند عدم دسترسی به آب آشامیدنی و امکانات اولیه زندگی،اشتغال، برخورداری از مدارس ومراکز آموزشی مناسب ، و هر آنچه که بطور باورنکردنی بعنوان مشکل بتوان تصور کرد، در این استان محروم به چشم میخورد ودولت عملا حقی برای مردم این منطقه ، بعنوان حق شهروندی قائل نمی باشد .
اعضای این نمایندگی با اشاره به اصول ۴۳,۲۸,۱۹,۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با استناد به مواد۲ و ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین اهداف ۱۰,۸,۱سند ۲۰۳۰ یونسکو اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به مردم بیگناه استان سیستان و بلوچستان به ویژه سوخت بران و را محکوم کرده و خواهان پایان دادن فقر ورفتار غیر انسانی وکشتار مردم بیگناه است و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران را مسئول و پاسخگوی تمامی ظلم و ستمی میداند که  در حق تک تک مردم کشور اعمال  میشود .

1406

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی منطقه جنوب آلمان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram