گزارش نقض حقوق کودک و نوجوان اسفند ماه ۱۳۹۹

بازداشت کودکان و نوجوانان :۳ مورد
بازداشت یک نوجوان ۱۵ ساله در مهاباد.

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو. روز چهارشبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ (۱۷ مارس ۲۰۲۱)، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی یک نوجوان ۱۵ ساله را با هویت “پیشوا رحمانی‌فر” بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

قاتل ۱۶ ساله کمتر از ۲ ساعت در کرمان دستگیر شد.

ایسنا​کرمان سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان کرمان از وقوع یک فقره قتل در پی یک نزاع و دستگیری قاتل ۱۶ ساله پس از دو ساعت خبر داد.

اعتراضات سراوان؛ بازداشت دستکم سه شهروند از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله.

خبرگزاری هرانا – روز سه‌شنبه ۵ اسفندماه، دستکم ۳ شهروند معترض از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله در ارتباط با اعتراضات سروان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بر اساس این گزارش هویت این افراد محمد شهرسان زهی، فرزند کاهم داد، عزیز شهرسان زهی، ۱۶ ساله، فرزند لهداد، اهل شهرستان مهرستان و محمد درزاده، فرزند عبدالغفور، ساکن روستای دزک از توابع شهرستان سراوان عنوان شده است.

اعدام کودکان :۲ مورد
یک زندانی کودک – مجرم در زندان مرکزی ارومیه در آستانه اعدام.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ۲۱اسفند۹۹، یک زندانی بنام آیدین دلائی میلان که ۲۰ سال سن دارد هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه در آستانه اجرای حکم ضدانسانی اعدام قرار دارد.

دیوان عالی کشور حکم اعدام یک کودک‌ءمجرم را تایید کرد.

حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک مجرمی که متهم به قتل یک دختر نوجوان است، بار دیگر در دیوان عالی کشور تأیید شد.آرمان عبدالعالی متهم است که در سال ۹۲ دوست دخترش به نام «غزاله شکور» را به قتل رسانده و جسد او را ناپدید کرده است. به گزارش روزنامه شرق

کودک همسری :۱۸ مورد
آماری عجیب از تاهل مردان در ایران ​ ۶۰ هزار مرد متاهلِ ۱۰ تا ۱۸ ساله.

شهلا کاظمی ‌پور، جمعیت‌ شناس “یک‌ سوم جمعیت مردهای ایران تنها و مجرد زندگی می‌کنند و ۶۰ هزار مرد متاهلِ ۱۰ تا ۱۸ ساله در کشور داریم که معادل ۲ درصد جمعیت مردان است.ایسنا

در گفت و گو با یک جامعه شناس مطرح شد؛ ابعاد جامعه شناختی کودک‌همسری.

ایسنا​ فارس مدیرگروه علوم رفتاری جهاد دانشگاهی فارس دکتر صدیقه البرزی گفت: ایجاد روابط انسانی یکی از نیازهای عاطفی بشر بوده و ازدواج، یکی از صمیمی‌ترین نوع رابطه در پاسخ به این نیاز است اما در این شکل از برقراری رابطه، چنانچه یکی از طرفین کمتر از ۱۸ سال داشته باشد با مقوله کودک‌همسری مواجه هستیم.

واکنش شدید مدیرکل اتباع خارجی فارس به انتشار یک عکس.

سید علآلدین کراماتی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: هنوز مشخص نیست که دو کودک حاضر در تصویر منتشر شده در فضای مجازی، دارای اقامت مجاز یا کارت آمایش هستند یا خیر و ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

ازدواج کودکان؛ اخذ آزمایش پیش از ازدواج دو کودک دیگر در کازرون.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از انتشار تصاویری از برگه آزمایش پیش از ازدواج دو کودک ۷ ساله در شهرستان کازرون، انتشار تصاویر و اسنادی دیگر نشان میدهد در همان تاریخ آزمایش پیش از ازدواج دستکم دو کودک ۹ و ۱۰ ساله دیگر نیز در همان آزمایشگاه صورت گرفته است.

کودک همسری زهرا ۱۳ ساله با محمد در اهواز ​ عروس کوچک ۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

حوادث رکنا : کودک همسری در این خانواده نسل به نسل ادامه دارد و زهرا تنها قربانی این اتفاق نیست. زهرا دختر ۱۳ ساله در خوزستان با باری از اندوه سر سفره عقد نشست.

کودک همسری در استان فارس ​ عروس و داماد ۷ ساله اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، طبق چه قانونی آزمایش ازدواج از این دو کودک گرفته شده است؟ طبق چه قانونی این دو کودک مجاز به ازدواج شده اند. دختر و پسر ۷ ساله ، کودک هستند و اکنون وقتی بازیگوشی نه همسرداری.

گزارشگر ویژه سازمان ملل با انتقاد از رواج کودک‌همسری در ایران: زنان شهروند درجه دوم هستند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در گزارشی به شورای حقوق بشر ملل متحد با اشاره به رواج کودک‌همسری در ایران، تاکید کرده است که در خصوص رفتار جمهوری اسلامی با زنان و دختران ایران «اصلاحات فوری لازم است.»رادیو فردا

عروسک بازی در حجله!

امروز هشت مارس روز جهانی زن است اما به نظر می‌رسد در گرامی‌داشت این روز در میان انبوهی از مقالات، بحث‌ها و کنفرانس‌هایی که این روزها برگزار شده کودکانی فراموش شده‌اند که آن‌ها را با عروسک‌ها‌یشان راهی حجله کرده‌اند. جنایتی که تاریخ هرگز فراموش نخواهد کرد! جنایتی که مجرم اصلی و ردیف اول آن نیز جمهوری اسلامی ایران است.اگاهی نیوز

یونیسف هشدار داد همه گیری کرونا و نگرانی از افزایش موارد کودک همسری در جهان.

به گزارش ایسنا، گزارش جدیدی از یونیسف نشان می دهد: تاثیر حائز اهمیت بیماری کوویدء۱۹بر زندگی زنان و دختران در برخی کشورها می تواند منجر به ۱۰ میلیون مورد کودک همسری دیگر در این دهه شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی همدان خبر داد گزارش ۲۴ مورد کودک همسری در اسدآباد.

ایسنا​همدان معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی.زهره بختیاری دوشنبه ۱۸ اسفندماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طبق تعریف جهانی از واژه کودک، افراد از بدو تولد تا ۱۸ سالگی در این دسته قرار می‌گیرد، اما از آنجایی که ما سن رشد را تا ۱۴ سالگی می‌دانیم، افرادی که کمتر از ۱۴ سال دارند و ازدواج می‌کنند را جزء مصادیق کودک‌همسری می‌نامیم.

سخنگوی کمیسیون مجلس شورای اسلامی: وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال به کاهش سن ازدواج کمک می‌کند نه کودک همسری​ ازدواج دومی‌ها نمی‌توانند از تسهیلات وام ازدواج استفاده کنند.

علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون مجلس شورای اسلامی گفت: پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال و پسران کمتر از ۲۵ سال به کاهش سن ازدواج در جامعه کمک می‌کند بنابراین با صحبت‌هایی مبنی بر افزایش کودک همسری کاملا مخالف هستم.به گزارش برنا

ازدواج؛ نقطه پایان تحصیل برخی از دختران.

مشهد- ازدواج زودهنگام و آسیب اجتماعی “کودک همسری” پس از کرونا مهمترین انگیزه مزمن برای ترک تحصیل دختران به ویژه در مناطق محروم است.

تُرشیدگی دختران» داستان دیروز و «کودک همسری» مساله امروز.

به گزارش ایسنا، سعید معیدفر جامعه شناس در وبینار «سلامت خانواده و ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و حقوقی کودک همسری»، اظهار کرد: در گذشته مهم ترین نقش‌ها در اختیار مردان بود و زنان و افراد با سنین پایین نقش‌های اصلی را بر عهده نداشتند، اما امروزه با مفاهیمی نظیر شهروندی و تساوی حقوق مواجه‌ایم و نمی‌توانیم زنان را به عنوان تابعین در نظر بگیریم بلکه همه در مقابل قانون مساوی و در زندگی اجتماعی سهیم‌اند و از این رو است که کودک همسری در تزاحم با امر شهروندی محسوب می‌شود.

آمار ۳۰ درصدی ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال در آسیا.

به گزارش ایسنا، دکتر زهره کشاورز در وبینار «سلامت خانواده و ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و حقوقی کودک همسری» با بیان اینکه کودک‌همسری به معنای ازدواج دو کودک زیر ۱۸ سال با یکدیگر و یا ازدواج یک کودک زیر ۱۸ سال با یک بزرگسال است، اظهار کرد: در کشورهایی نظیر اوگاندا، اتیوپی، بنگلادش، هند، نپال، نیجریه کودک همسری بسیار شایع و کودک همسری در این کشورها پدیده‌ای اساسی است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران: کودک همسری؛ سقوط از زندگی کودکانه به منجلاب بزرگسالی.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ناهید خداکرمی گفت: کودک همسری سقوط از زندگی کودکانه به منجلاب بزرگسالی است چراکه این ازدواج به قدری شوک آور است که آثار آن ممکن است تا یکی دو نسل دیگر خود را نشان دهد.به گزارش ایسنا

نگرانی ابتکار از طولانی شدن روند بررسی لایحه منع ازدواج کودکان.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در وبینار “سلامت خانواده و ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و حقوقی کودک همسری”، اظهار کرد: امیدوارم به دور از موضع گیری های جانب دارانه به کودک همسری به عنوان مسئله دردناک اجتماعی که در برخی موارد شکل خرید و فروش کودکان را پیدا می‌کند بپردازیم، حتی برخی معتقدند وام ازدواج به نوعی تیغ دولبه است و زمینه افزایش کودک همسری را ایجاد می‌کند، از این رو دولت همواره در تلاش بوده است که محدودیت سنی برای دریافت وام ازدواج تعیین کند.

نگرانی از بروز پدیده «کودک بیوه»​ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ ساله ها حلال مشکلات نیست.

به گزارش ایسنا، شهناز سجادی دستیار حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در وبینار «سلامت خانواده و ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و حقوقی کودک همسری»، اظهار کرد: معاونت زنان لایحه کارشناسی شده‌ای را به دولت پیشنهاد داد که ظاهرا در کمیسیون ها تصویب شده اما با مخالفت هایی مواجه است. در این لایحه ازدواج قبل از سن ۱۳ سال برای دختران و پیش از سن ۱۵ سال برای پسران مطلقا ممنوع اعلام شده است.

در ده ماه سال جاری؛ ثبت ازدواج ۳۷ دختر زیر ۱۵ سال در شهرستان خداآفرین.

خبرگزاری هرانا – معاون فرماندار شهرستان خداآفرین واقع در استان آذربایجان شرقی، از ثبت ۳۷ فقره ازدواج دختران زیر ۱۵ سال طی ده ماه سال جاری در این شهرستان خبر داد. وی همچنین میانگین سن ازدواج دختران درخداآفرین را ۱۵ تا ۱۹ سال اعلام کرد. آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از ازدواج در دوران کودکی، ضربات جبران‌ ناپذیری را بر روی زندگی دختران به ‌ویژه بارداری ‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ و میر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram