اطلاعیه ۱۳۸۳کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان با موضوع خودکشی کودکان

طی۳ هفته بیش از۲۱ کودک و نوجوان در شهرهای مختلف ایران خودکشی کرده اند.

پنجشنبه ۲۰ آذر:  یک دختر نوجوان حدودا ۱۸ ساله در سمنان قصد خودکشی از  روی پل را داشت که با مداخله نیروهای امداد از اقدام وی جلوگیری شد، در این گزارش به دلایل و انگیزه اقدام به خودکشی این نوجوان اشاره ای نشده است.
شنبه ۲۲ آذر: پسر دانش آموز ۱۲ ساله ای در منطقه سعادت‌آباد تهران به دنبال جدائی والدین از طریق شلیک گلوله به سر اقدام به خودکشی کرد و جان باخت، پدر خانواده مدعی شد که خود در خانه اسلحه‌ای نداشته و گفته می شود داخل کلت کمری تنها یک گلوله موجود بوده  است.
شنبه ۲۲ آذر: پسری ۱۷ ساله در روستای ابوشانک آبادان با حلق آویز کردن خودش دست به خودکشی زد که متاسفانه با موفقیت همراه بود، بررسی انگیزه این خودکشی و هویت وی در دستور کار ماموران  است.
شنبه ۲۲ آذر: یک پسر ۱۶ ساله در تهران با پریدن از طبقه پنجم یک ساختمان در منطقه غرب تهران دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد،از دلیل و هویت نامبرده اطلاعی در دست نیست.
یکشنبه ۲۳ آذر: پسری ۱۳ ساله  بنام “آریان.ح” در شهرستان مهاباد، به دلایل نامعلومی خود را حلق آویز کرد و به زندگی خود خاتمه داد.
سه شنبه ۲۵ آذر: نوجوان ۱۴ ساله ای که پس از جدائی والدین با مادر بزرگش زندگی می کرد در حاشیه بولوار جانباز مشهد با پریدن از روی ساختمان یک مرکز تجاری دست به خودکشی زد و به زندگی خود پایان داد، از مشخصات نامبرده اطلاعات بیشتری در دست نیست
چهارشنبه ۲۶ آذر:سیما دختری ۱۷ ساله، دانش آموز مقطع دبیرستان، ساکن رامهرمز خود را حلق آویز کرد و جان باخت،گفتنی است: با دستور فرماندار رامهرمز به اداره ارشاد و منع خبرنگاران از پوشش اخبار خودکشی، دو فرد دیگر که یکی از آنان یک پسری نوجوان بود نیز اقدام به خودکشی کرده اند که اخبار مربوطه با سانسور اجباری مواجه شده است.
شنبه ۲۹ آذر: طی روزهای گذشته 3 نوجوان با مشخصات “سارا محمد زاده” ۱۲ساله اهل میاندوآب،  یک دختر دانش آموز با هویت “ماهک ملک زاده” اهل بوکان به دلیل نمرات پایین درسی و یک پسر دانش آموز با هویت “آریا حسینی” ‌۱۲ ساله اهل مهاباد به دلیل فقر و نداشتن قدرت خرید گوشی اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان دادند.
یکشنبه ۳۰ آذر: محمد ویسی پسر۱۲ ساله اهل روستای جوجار از توابع شهرستان ثلاث باباجانی، از طریق حلق آویز کردن خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.
دوشنبه ۰۱ دی:نوجوان ۱۵ ساله ای بنام امیر رستگاری ساکن شهرستان اندیمشک در استان خوزستان، در اثر افسرد گی خود را حلق آویز کرد و جان خود را از دست داد، امیر چندی پیش نیز با بریدن رگ دست اقدام به خودکشی ناموفق کرده بود.
سه‌شنبه ۸ دی: یک جوان ۲۲ ساله، ورزشکار و بوکسور، اهل دیواندره بنام “فرزین عظیمی” با اقدام بە  حلق‌آویزکردن خود جانباخت که تاکنون دلیل خودکشی وی مشخص نیست.
پنجشنبه ۱۱ دی: یک دختر ۱۳ ساله در گچساران که برخی منابع محلی هویت او را مهسا عنوان می کنند با پریدن از‌ بالای یک پل زیرگذر دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.
جمعه ۱۱ دی:  “هاوژین” دختری ۱۴ ساله اهل روستای “آب باریک” از توابع شهرستان دیواندره به طریق حلق آویز خودکشی کرده است.
جمعه ۱۲ دی:نرگس مطلب پور دختری ۱۶ ساله در تهران و از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و پس یک هفته مراقبت های درمانی، در بیمارستان جان باخت و پزشکان اعضای بدنش را  به چهار بیمارنیازمند اهدا کردند.
دوشنبه ۱۵ دی:رضا فیوجی که با برنامه “ماه عسل” شناخته شده بود با نزدیک به۲۰سال سن خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.
سه شنبه  ۱۶دی:  ” تارا تمرخانی” ۱۳ ساله، اهل “سرپل ذهاب”  خود را حلق آویز کرده و به زندگی خود پایان داد
چهارشنبه ۱۷ دی‌:  آراس محمدامینی پسر ۱۶ ساله در شهرستان سقز از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و جان باخت.
پنج‌شنبە ۱۸ دی: “پریسا حاجی دخت” ۲۰ ساله، اهل روستای “کوزه رش” و ساکن اورمیه با  حلق آویز کردن خود  به زندگی اش  پایان داد.
سازمان پزشکی قانونی کشور: سهم خودکشی نوجوانان ایران در سال بیش از۷ درصد جمعیت است و:
اینست دست آورد عبرت آموزی اعدام ها در ملاء عام، چراکه جرم و خطا وبزه کاری نه تنها کاهش نداشت بلکه روندی صعودی یافت و درمقابل سن خودکشی و بویژه حلق آویز کردن کودکان و نوجوانان به زیر ۱۰ سال رسید.
اینست بازده و دست آورد بی توجهی مدیران و مسئولین مختلف دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعارض هویتی جنسی، افسردگی، صحنه‌سازی‌های خودکشی و نمایش اعدام‌های خیابانی در تلویزیون و ایجاد نا امیدی مفرط.
اینست نتیجه تنها گوشه ای ازعملکرد هیئت دولتی که سرشار است از بی عدالتی، خشونت، ناامنی، فقر، فلاکت، ناامیدی، اعتیاد کودکان کار، خودکشی از گرسنگی و نداری، شکنجه و اعدام به ویژه در مناطق  محروم و طبقه تهی‌دست جامعه .
اینست پی آمد نقص مواد ۳،۴، ۱۲،۱۴، ۱۵پیمان نامه حقوق کودک و نادیده گرفتن اهداف۱، ۲ ، ۳و ۴ از سند۲۰۳۰ یونسکو.
اینست حاصل تدیبر و امید های دولت روحانی وعدم امکانات و فضای آموزشی همواره و به ویژه در دوره شیوع ویروس کرونا، نسبت به دانش آموزانی که به دلیل کمبود امکانات از حق تحصیل محروم مانده اند هرچند که  بر اساس اصل۳ بند ۳ و اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق آموزش از جمله حقوق شهروندان است که باید دست کم در دروه‌های ابتدایی و پایه به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گیرد.

قضاوت با شما

1383

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram