گزارش ماهیانه نقض حقوق کار وکارگر,آذر۱۳۹۹

گروه تهیه گزارش:

تهیه گزارش و امار : داوود وحیدی  و روبا ملائی بیجارپسی

تنظیم جدول و نمودار : رسول عباسی زمان آبادی

بیانیه ها و نامه ها

۱-هفت تشکل کارگری استان قزوین با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به حمید رضا حاج بابایی (رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس)از طرح تامین منابع کالابرگ الکترونیک به شدت انتقاد کردند.به گزارش ایلنا، هفت تشکل کارگری استان قزوین با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به حمید رضا حاج بابایی (رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس) از طرح تامین منابع کالابرگ الکترونیک از منابع سازمان تامین اجتماعی به شدت انتقاد کردند.

۲- نامه کارگران هپکو که با عنوان «درد مشترک؛ از هفت تپه تا هپکو  ،جمعی از کارگران شرکت هپکو با انتشار نامه‌ای به طرح نگرانی‌های خود و سایر کارگران کشور، در مورد واگذاری شرکت‌های دولتی پرداختند و بر ضرورت افشای فساد رخ داده در آنها تاکید کردند.

۳- بیانیه مجمع فعالین صنفی پرستاری کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات این صنف

مجمع فعالین صنفی پرستاری کشور، طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن تمام بی توجهی ها، شعارهای بی پشتوانه و بی عمل و همچنین ایجاد جو رسانه ای کاذب مبنی بر حمایت از کادر پرستاری، اعلام کرد؛ که به هیچ عنوان حاضر به معامله ی جان و سلامتی مردم و مراقبین سلامت نبوده و خواهان اصلاح و تغییر رویکرد مدیران و مسئولان مربوطه و ورود به عملی کردن تمام وعده ها با نیت بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مردم شد. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ جذب نیروی شرکتی، قراردادهای ۸۹ روزه ی فریبکارانه، عدم تسهیل استخدام کادر مورد نیاز، افزایش دهانه ی گشاد بی عدالتی که با پرداخت کارانه های ۵۰ هزار تومان با وجود تزریق هزاران میلیارد تومان پول به نظام سلامت رخ داده و منجر به ایجاد اختلاف چند صد برابری پرداختها شده، عدم اجرای هیچ کدام از قوانین خاص گروه پرستاری، عدم رعایت شأن انسانی کادر درمان و بی توجهی به نیازهای روحی و روانی و اجتماعی ایشان در حال حاضر پرستاری را به اغما برده است.

زندان و بازداشت :

۱-خبرگزاری هرانا – پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به ۱۱ سال حبس محکوم شد. ۷ سال از این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده و ۴ سال از آن نیز قابل اجرا است. آقای فرهنگیان پیشتر به صورت غیابی توسط این شعبه به ۳۸ سال حبس تعزیری و ۱ سال شرکت اجباری در کلاس‌های آموزش معارف و علوم دینی محکوم شده بود که پس از وارد شناخته شدن اعتراض آقای فرهنگیان به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد.

۲- خبرگزاری هرانا – یک شهروند زباله گرد در تهران توسط کارمند پیمانکار شهرداری، بصورت غیرقانونی بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از آفتاب، یک شهروند در تهران، حین جمع آوری زباله و ضایعات توسط کارمند شهرداری، بدون ارائه حکم دستگیر شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.این شهروند در توضیح آنچه اتفاق افتاده بود گفت: من در شهرستان زندگی می‌کردم. بعد از شیوع کرونا وضع مالی‌ام خیلی بد شد و نتوانستم خرجی خودم و خانواده‌ام را تأمین کنم. تصمیم گرفتم به تهران بیایم و زباله جمع کنم. چند روزی بود که در تهران کار می‌کردم تا اینکه یک روز وقتی داخل سطل زباله مشغول جمع کردن نایلون و کارتون بودم، مرد تنومندی به من نزدیک شد و گفت بازداشت هستم. او مدعی شد که مأمور شهرداری‌ است و وظیفه دارد زباله‌گردها را بازداشت کند، چون در شیوع کرونا زباله جمع‌کردن ممنوع است.

کاسبکاران و کولبران

۱- چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹خورشیدی، دو کولبر به نام “رضا یوسفی”‌ اهل روستای “کوره دره سفلی”‌ از توابع شهرستان کامیران و “امید رحیمی” اهل جوانرو در مرز نوسود بر اثر شلیک مستقم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به شدت زخمی شدند.بنا به گزارشهای رسیده، کولبران زخمی شده را جهت مداوا به یکی از مراکز درمانی شهر‌ پاوه منتقل کرده اند.

۲- تیراندازی چند نفر مسلح ناشناس در شهر اهواز منجر به مرگ یک کاسبکار کورد روز پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ خورشیدی، یک کاسبکار اهل شهر کامێران بر اثر تیراندازی چند نفر مسلح ناشناس کشته شد.به گفته یک منبع آگاه، آکاش کشاورزی ۴۰ ساله اهل کامێران در نزدیکی شهر اهواز ایران مورد حمله چند نفر مسلح ناشناس قرار گرفت و جان خود را از دست داد.شایان ذکر است نامبرده راننده یک کامیون باری بود و کارش حمل و نقل بار بوده است.

۳- سبزوار؛ یک کاسبکار کورد توسط نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران کشته شد جمعه ۷ آذر ماه ۱۳۹۹ خورشیدی، یک شهروند کورد به نام “سیامک کریمی” فرزند عثمان و اهل شهر سقزتوسط نیروهای انتظامی حکومت جمهوری اسلامی ایران کشته شد.بر اساس گزارش، کاسبکار مذکور که قصد برگشت به شهر سقز را داشته است، نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در محور جاده فومن ـ سبزوار به گمان حمل بار قاچاق ــ درحالی که اتومبیل این کاسبکار خالی بوده ــ در وسط جاده برای وی کمین کرده و بر روی اتومبیل شهروند مذکور آتش گشوده که در اثر شلیک نیروهای انتظامی نامبرده جان خود را ازدست می دهد.شایان ذکر است که، سیامک کریمی متاهل و دارای یک فرزند دختر به نام آیسان ۵ ساله می باشد.

۴- خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۱۰ آذرماه، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان سردشت، یک کولبر زخمی شد. همچنین یک کولبر دیگر به دنبال تعقیب و گریز نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان بانه به دلیل سقوط از ارتفاع مجروح شد. این کولبران جهت مداوا به مراکز درمانی منتقل شدند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز دوشنبه ۱۰ آذر ماه ۹۹، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان سردشت یک کولبر زخمی شد.

۴- بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، روز پنج‌شنبه ۱۳ آذر، نیروهای سپاه پاسداران در شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان خودروی یک کاسبکار کُرد را هدف شلیک گلوله قرار داده که در نتیجه آن راننده این خودرو به نام بهزاد محمدی اهل بانه کشته شده است.گفته می‌شود این کاسبکار که برای سوختبری به این منطقه رفته بود با اصابت گلوله به سرش درجا کشته شده است. فیلمی از جسد این کاسبکار پس از کشته شدن در اختیار شبکه حقوق بشر کردستان قرار گرفته است.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

https://kar-kargar.bashariyat.org/

https://kar-kargar.bashariyat.org/?p=8246

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram