گزارش سه ماه نقض حقوق پیروان ادیان , تابستان ۱۳۹۹

تهیه و تنظیم نمودار: رضا عباسی زمان آبادی

تهیه گزارش: سید شایان حسینی برزی،رضا عباسی زمان آبادی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان تابستان ۱۳۹۹ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.
در این فصل :
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۲تیر۹۹، سه زندانی اهل سنت در زندان تهران بزرگ پس از عدم پاسخگویی مسئولان زندان به خواسته هایشان مبنی بر انتقال به زندان شهر محل اقامتشان اقدام به اعتصاب غذا کردند. سه زندانی مالی از هموطنان اهل سنت با اسامی «ولی حاجی پور»، «نوروز سکان» فرزند علی و «پیمان امین الاسلام» محبوس در زندان تهران بزرگ، از روز ۳۱ خردادماه ۹۹، به دلیل عدم موافقت دادستان با انتقال ایشان به زندان شهرستان خود اقدام به اعتصاب غذا کرده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر استان تهران توحید قریشی، زندانی سنی مذهب را به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد.براساس این حکم که توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر و روز دوشنبه ۲ تیرماه ۹۹ به وی ابلاغ شده است، آقای قریشی از بابت اتهام “هواداری از گروه های مخالف نظام” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. آقای قریشی از دو اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام” نیز تبرئه شده است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یک زندانی سیاسی عرب بعد از تحمل سه سال و شش ماه حبس در زندان شیبان اهواز روز جمعه ۶ تیرماه ۹۹ از زندان شیبان اهواز به زندان یزد تبعید شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محی الدین تازه وارد، زندانی سنی مذهب توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «محی الدین تازە وارد»، شهروند کُرد اهل سنت از اهالی شهر اشنویە که در زندان مرکزی ارومیە محبوس است، توسط شعبە دوم دادگاه انقلاب ارومیە بە ریاست قاضی « علی شیخلو» بابت اتهام «عضویت در گروه‌های سلفی» بە اعدام محکوم شده و ١٠ فعال عقیدتی اهل سنت دیگر از جملە یک شهروند ٧٠ سالە نیز بە حبس محکوم شدند. این حکم روز پنج شنبە ١٢ تیرماه ۱۳۹۹، به صورت رسمی بە آن‌ها ابلاغ شدە است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹،نورمحمد جَلَبی یکی از اساتید مدرسه منبع العلوم کوه ون به اداره اطلاعات شهرستان سرباز، احضار شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حافظ اصغر کوهی، روحانی اهل سنت پس از ۸ ماه بازداشت با تامین قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صبح روز دوشنبه ۲۳ تیرماه ۹۹، از زندان زاهدان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کمپین فعالین بلوچ، دو تن از طلاب اهل سنت تاجیکستانی که در دارالعلوم مکی زاهدان مشغول یادگیری علوم دینی بودند، توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده اند. هفته گذشته نیز دو تن دیگر از طلاب تاجیکستانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

این فعال مذهبی پس از ٣٨ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل و نیروهای امنیتی وی را به عضویت در گروه “انصار السنه” متهم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کمپین فعالین بلوچ، عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت شهرستان راسک طی روزهای گذشته با تماسی تلفنی به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار شده است. بر اساس این گزارش، در این تماس تلفنی از وی درخواست شده است که روز سه شنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹ در محل دادگاه ویژه روحانیت حضور یابد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ظهر روز گذشته ۱ مردادماه ۹۹، یک فعال اهل سنت به نام «حسین حسن خانی» اهل مهاباد توسط اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شد

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام به نقل از کمپین فعالین بلوچ،۶مرداد۹۹، شیراحمدی شیرانی زندانی سیاسی اهل سنت در حالی یازدهمین سال از ۲۲ سال محکومیت خود را سپری میکند که در این مدت حتی یک روز مرخصی نداشته است
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، حافظ عبدالغفار نقشبندی امروز ۱۴ مرداد ماه ۹۹ که از طرف دادگاه ویژه روحانیت احضار شده بود با مراجعه به این دادگاه مورد بازجویی قرار گرفت
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کمپین فعالین بلوچ، امروز پنجشنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۹، یک طلبه اهل سنت حوزه علمیه جامعه الحرمین الشریفین چابهار، به اداره اطلاعات شهرستان نیکشهر احضار شد هویت این طلبه اهل سنت “اقبال شریفی یاد” فرزند اسحاق و اهل روستای دسک، احراز شده است
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز گذشته ۱۸ مرداد ماه ۹۹، ماموران اطلاعات زاهدان “رحمت شهرسان زهی” فرزند فیض محمد طلبه سال هشتم حوزه علمیه مطلع العلوم کهن شهر شهرستان مهرستان را در پلیس راه زاهدان بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

https://adian.bashariyat.org/

https://adian.bashariyat.org/?p=34095

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram