گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان ، شهریور ۱۳۹۹

تهیه وتنظیم نمودار: رضا عباسی زمان آبادی

تهیه گزارش: سید شایان حسینی برزی ،رضا عباسی زمان آبادی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان شهریور ۱۳۹۹ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.
در این ماه :
حمزه درویش به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی کشور» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش سازمان حقوق بشری کُردپا یک شهروند کُرد به نام “آمانج حمزه لویی” اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است اتهامات وارده به این شهروندان فعالیت در فضای مجازی و تبلیغ مسائل عقیدتی اهل سنت می‌باشد.
به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، دو فعال مذهبی اهل ارومیه از روز چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹، به دلیل فعالیتهایشان در بازداشت و تحت بازجویی به سر می‌برند. هویت این شهروندان، “حامد علی مشکوه” ٣۶ ساله و “فرشاد جهش” ٣٢ ساله احراز شده است. این افراد هم‌اکنون در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه به سر می‌برند و به وکیل هم دسترسی ندارند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز دوشنبه ۳ شهریورماه، اصغر کوهی، روحانی اهل سنت و از اهالی روستای پشامگ شهرستان راسک، به اداره اطلاعات احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفت. بر اساس این گزارش علت احضار وی سخنرانی های او در نماز جمعه و دیگر مراسم های مذهبی بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۴ شهریورماه ۱۳۹۹، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب در زندان لاکان رشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. یک منبع مطلع از وضعیت آقای درویش به هرانا گفت: “روز شنبه ۲۵ مرداد ماموران اداره اطلاعات رشت به زندان رفتند و ضمن ضرب و شتم حمزه درویش وی را برای شکستن اعتصاب غذا تحت فشار قرار دادند و او نیز همان روز به اعتصاب خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کردپا،‌ روز چهار شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹، یک روحانی اهل سنت اهل منطقه مرگور از توابع ارومیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بر اساس این گزارش هویت این شهروند “حسن جنگ خواه” ۲۱ ساله عنوان شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش پیگیری‌های خانواده آقای جنگ‌خواه جهت اطلاع از سرنوشت و محل نگهداری وی بی‌نتیجه بوده و از اتهامات مطروحه و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.
به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، ماموستا “حسن جنگخواه” روحانی منتقد اهل مرگور ارومیه پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع وثیقه‌ی ۳۰۰ میلیون تومانی از یکی از بازداشتگاههای امنیتی در این شهر آزاد شد. در خبری دیگر روز چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹ دو شهروند بازداشت‌شده‌ به نام‌های “فرزاد مرادی” و “نوشیروان رضایی” اهل روستای “هلیزآباد” از توابع مریوان پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع وثیقه از بازداشتگاههای امنیتی این شهر آزاد شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قاسم آبسته، زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام علیرغم وخامت حال بدون رسیدگی مناسب پزشکی در در زندان رجایی شهر کرج بسر می‌برد
گفته می‌شود اخیرا غده‌ای در معده‌ی آقای آبسته ایجاد شده و وی هم‌اکنون از مشکل روده و معده در رنج است.
یک منبع مطلع به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت؛ «روز ۷شهریورماه ۹۹، ماموران زندان، حمزه درویش را احضار کرده و با بستن چشمان وی و با دستبند و پابند، این زندانی را به محل نامعلومی منتقل کردند
نزدیک به یک هفته است که این زندانی عقیدتی با خانواده خود تماس نگرفته و خانواده اش در نگرانی بخاطر وضعیت او بسر می برند.
طی روزهای گذشته ۴ شهروند کُرد بازداشتی به نام رضا رمضانی، آرش دارابی، یحیی صیدمرادی و افشین صیدمرادی که پیشتر توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمانشاه بازداشت و به زندان دیزل‌آباد منتقل شده بودند با قرار وثیقه آزاد شدند. بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، روز گذشته ۶ شهریور، رضا رمضانی، ورزشکار اهل اسلام آباد غرب با قراروثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی از زندان دیزل ‌باد کرمانشاه آزاد شد. وی در تاریخ ۱۱ تیر توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه به اتهام «فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام» و «توهین به مقدسات اسلام» بازداشت شد. این شهروند کُرد در تاریخ ۱ مرداد پس از اتمام بازجویی‌ها از بازداشتگاه سپاه پاسداران به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده بود. همچنین بنا به گزارش دریافتی دیگری، روز سه‌شنبه ۴ شهریور، ۳ جوان بازداشتی اهل روستای داراب شهرستان دالاهو به نام‌های آرش دارابی ، یحیی صیدمرادی و افشین صیدمرادی که در تاریخ ۱۵ مرداد توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده بودند با قرار وثیقه‌های ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان دیزل‌آباد کرمانشاه آزاد شدند. اتهام این افراد ارتباط با گروه‌های مذهبی اهل سنت اعلام شده است.
سرنوشت یک روحانی کُرد به نام “فایق شریعت پناه” ٣۵ ساله فرزند نجم‌الدین امام جماعت روستای “حاجی آباد” از توابع منطقه “چومی مجیدخان” بوکان پس از یکماه بازداشت نامعلوم می‌باشد. به گفته یک منبع آگاه، خانواده این روحانی جهت اطلاع از سرنوشت وی به اداره اطلاعات بوکان مراجعه و نیروهای امنیتی به آنان اعلام کردند که فایق شریعت پناه جهت بازجویی به اداره اطلاعات ارومیه منتقل و از ارائه جزئیات در این رابطه خودداری کردند
این منبع آگاه افزود: این روحانی کُرد طی مدت بازداشت تنها یکبار تماس تلفنی کوتاهی را با خانواده‌اش داشته است

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

https://adian.bashariyat.org/

https://adian.bashariyat.org/?p=34085

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram