اطلاعیه ۱۳۲۱ نمایندگی ایالت هامبورگ در خصوص حق دیدن و حق برابر

به بهانه روز خبرنگار و روزنامه نگار
قلمها شکسته میشود، تا حقوق شهروندان حتی بر روی کاغذ هم نیاید.

خفقان و سرکوبی که در طی چند دهۀ دولت جمهوری اسلامی ایران شاهدش بودیم، همچنان گریبانگیر روزنامه نگاران و خبرنگاران است.
تاریخ مطبوعات بیانگر آنست که در فاصله سالهای ۵۷ تا ۹۸ دستکم ۸۶۰ روزنامه نگارایرانی بازداشت و به  زندان محکوم شده اند، در سال ۲۰۱۹ و در ادامه روند یاد شده هم ایران از نظر وضعیت آزادی رسانه ها در جایگاه ۱۷۰ قرار گرفته است .
«قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل ۲۴ »
نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشند
«قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل ۱۶۸ »
رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیات منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد.
اگر چه در این دو اصل از قانون اساسی آشکارا از آزادی بیان صحبت شده اما مسئولین کشوری بدون رعایت موازین قانونی همچنان سرکوب روزنامه نگاران را در راس اموری می دانند که باید از دیدگاه ملت مخفی بماند و چه بسیارند اینگونه موارد در مدیران مختلف دولت جمهوری اسلامی ایران، از توافقنامه های میلیارد دلاری و واگذاری جزایر مختلف کشور گرفته تا اختلاس ها، آمار جانباختگان اعتراضات مردمی، تعداد مبتلایان و متوفیان ویروس کرونا و …وهمه نباید هائی که انجام میشود و بهتر که از چشم نقاد ملت دور بماند.بیشتر بدانیم:
امیربابایی، روزنامه نگار عضو انجمن صنفی روزنامه نگاران، با شکایت معاون استاندار کرمانشاه به جرم نشر اکاذیب، به ۲ ماه حبس محکوم شد.
نجات بهرامی، روزنامه نگار و وبلاگ نویس  با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب سیاسی محکوم و روانه زندان شد
 شهرام صفری، روزنامه نگار،  به جرم “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، بدبین کردن مردم به جامعه روحانیت و حوزه علمیه قم و انتشار آمار مبتلایان به ویروس کرونا” به ۹۱ روز  زندان محکوم گردید، دو  پرونده اتهامی دیگر نیز علیه وی مفتوح و در مرحله صدور رای است.
هنگامه شهیدی،  روزنامه‌نگار، فعال حقوق زنان و حقوق مطبوعات، خبرنگار سیاسی و نویسنده زن ایرانی است که در زندان و محکوم به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس،  ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها، احزاب، فعالیت‌های مجازی، مطبوعاتی و ممنوعیت خروج از کشور بوده و در بند ۲۴۱ زندان اوین اعلام اعتصاب غذای خشک کرده‌است.
مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار، فعال و زندانی سیاسی که هم اینک با اتهام «اجتماع و تبانی» وبه جرم اعتراض به سرکوب معترضان در اعتراضات اخیر به ۵ سال زندان محکوم  و در بند دو الف سپاه زندانی است.
محمد نوری زاد، کارگردان، فیلمنامه نویس، روزنامه نگارو فعال سیاسی است که بارها به زندان محکوم گردیده و در بهمن ماه گذشته به ۱۵ سال زندان، سه سال تبعید به ایذه و سه سال ممنوعیت خروج از کشور به جرم امضاء نامه سرگشاده که در آن خواستار استعفای سید علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر در قانون اساسی شده بود، محکوم  و در تبعید زندانی است.
مجید مطلب زاده و سید هادی کسایی زاده مهابادی:دو روزنامه نگاری که هرکدام با اتهام هائی مثل “توهین به مقامات، “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی”از طریق رایانه‌ و ضبط و انتشار اسناد محرمانه به رسانه های خارجی” به یک سال حبس تعزیری و ۴ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده اند، واقعیت آنکه جرم آنان  مقالات، مصاحبه هاو انتقاد هایشان است در خصوص مسائل اقتصادی و سیاست های مالی دولت .
علیرضا علینژاد، روزنامه نگاری که توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد با اتهام های تکراری «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و«تبلیغ علیه نظام» به ۸ سال زندان محکوم و در اوین محبوس است.
طبق اصول قانونی یاد شده و ماده۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر ( آزادی بیان و عقیده و انتشار و جستجو و دریافت اطلاعات در رسانه ها) ما جمهوری اسلامی ایران را قاطعانه محکوم نموده و بمنظور آزادی این آزاد اندیشان، خواهان همصدائی تمام سازمان های حقوق بشری هستیم.

  1321

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی ایالت هامبورگ

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram