اطلاعیه ۱۳۱۷ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص نقض حقوق پیروان ادیان

جمهوری اسلامی ایران = خود محوری بنام خدا محوری، حتی نسبت به سالکان یک طریق

نه اهل سنت، نه اهل حق، نه دراویش گنابادی، نه شاه نعمت‌اللهی، نه دراویش قادری و نه سایرین زیرا:

دولتمردان ایران خود را به رعایت اصول انسانی و حقوق بشری ملزم نمیدانند و جز خود و خودی هایشان را بر نمی تابند، اما پیوسته شاهد بوده ایم بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران عمر خودی ها هم بسیار کوتاه است و مردان سیاست تنها خود را می بینند، می ستایند و پرستش میکنند.
درگذشت شیخ محمد کسنزانی شخصیت نامی و رهبر طریقت صوفیه قادری در سن ۸۲ سالگی و به سبب بیماری ( در امریکا) دلیلی بود برای شور و حضور بسیاری از مریدان و پیروان قطب طریقه قادریه و اهل سنت تا در شرایط پرخطر و بحرانی کرونا، گرد هم آیند، بدین سبب خیل عظیم باورمندان ایشان از شهرهای مختلف کردنشین برای شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری پیر طریقت در سلیمانیه،  راهی مرز باشماق شدند اما با مخالفت نیروهای مرزبانی و سپاهیان جمهوری اسلامی ایران در مرز باشماق مریوان روبرو گردیده و مثل همیشه با خشونت، ضرب و شتم و تیراندازی های بسیار از ورودآ نها و شرکت مریدان طریقه قادریه  در مراسم بزرگداشت ایشان جلوگیری شد.
مریدانی که به خاطر باور خود و برگزاری آیین مذهبی و رسوم اعتقادی و ایمانی خویش به سمت کردستان درحال حرکت بودند مانند همیشه و فقط به جرم حفظ عقاید و باورهایشان مورد هجوم سپاهیان  و هدف تیرهای رها شده از اسلحه های آنان قرار گرفتند.
در واکنش به این نا آرامی ها و تیراندازی های انجام شده رسانه های وابسته به دولت و سپاه اعلام داشته اند که تیراندازی های مرز باشماق هوایی بوده و توسط مرزبانان عراقی برای متفرق کردن جمعیت و جلوگیری از ورود آنها به سبب بحران کرونا بوده است.
اما شیخ کمال سرلشکر مریوان ومسئول گذرگاه مرزی باشماق در اقلیم کردستان اخبارانتشار یافته را تکذیب کرده و در مصاحبه با خبرنگاران محلی می گوید: ۲۵۰۰ نفراز دراویش با نیروهای امنیتی درگیر و در نتیجه تعدادی زخمی و چهار تن نیز بر اثر تیرهای شلیک شده توسط نیروهای سپاه پاسداران جان باختند، اما این بار هم مانند همیشه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران درصدد انکار برآمده و اقدام به نشر اخبار کذب کرده اند درحالیکه شهادت شاهدان و فیلم های انتشار یافته بیانگر تیراندازی نیروهای امنیتی است همراه باضرب و شتم و سرکوب پیروان، و اینهمه در حالیست که همچنان تعداد زیادی از دراویش گنابادی با احکام طولانی و در بحران کرونا، زندانی زندان های مختلف ایران هستند.
سالهاست که  شهروندان ایرانی حتی به هنگام عزاداری هایشان هم از امنیت لازم برخوردار نیستند و اینگونه دخالت ها  در امورشخصی افراد نه تنها نسبت به دراویش جان باخته بلکه، در مورداکثر بزرگ مردان ایرانی، سیاسی وعقیدتی هم مشاهده می شود تا جایی که پیکر تعداد زیادی از زندانیان سیاسی، عقیدتی را حتی پس از مرگ نیز تحویل نداده اند و خانواده های آنها را از برگزاری مراسم، منع و تهدید می کنند از جمله پیکر معلم کُرد ایرانی فرزاد کمانگر است که ده سال قبل (۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹) به‌همراه علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان در زندان اوین به دار آویخته شد و پس از اعدام نه تنها  جنازه اعدام‌شدگان تا کنون به خانواده‌های آن‌ها تحویل داده نشده است بلکه تا هنوز، محل دفن آنان نیز نامشخص است. و این یعنی نقض مفاد ۲، ۱۸، ۱۹ از اعلامیه جهانی حقوق بشر. و ما با باور به اهداف ۱۷گانه سند۲۰۳۰ یونسکو به ویژه هدف۱۶، دولت جمهوری اسلامی ایران به نقض گسترده حقوق شهروندان ایران مخصوصا نادیده انگاشتن حقوق پیروان ادیان مختلف ایران  مجرم است و موظف به برقراری و اجرای اصول و قواعد بین المللی.

1317

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

ماده۲ از اعلامیه جهانی حقوق بشر:هر کس می تواند بدون هیچ گونه تمایز، خصوصا از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی یا هرعقیده دیگر و همچنین ملیت، وضع اجتماعی، ثروت، ولادت یا هر موقعیت دیگر، از تمام حقوق و کلیه آزادی هایی که در اعلامیه حاضر ذکر شده است، بهره مند گردد. 
ماده ۱۸: هر کس حق دارد که از آزادی فکر ، وجدان و مذهب بهره مند شود، این حق متضمن آزادی اظهار عقیده و اجرای مراسم دینی است.
ماده ۱۹: هر کس حق آزادی عقیده وبیان دارد و حق مزبورشامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن ، به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحضات مرزی، آزاد باشد.
هدف ۱۶ از سند ۱۷ گانه۲۰۳۰ یونسکو: صلح و عدالت: ارتقای جوامع صلح آمیز و فراگیر برای توسعه پایا، فراهم کردن دسترسی به عدالت برای همه و ساخت موسسات کارا، قابل اعتماد برای همه و در همه سطوح

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram