گزارش ماهیانه نقض حقوق زنان،خرداد ماه ۱۳۹۹

جدول آماری نقض حقوق زنان خرداد۱۳۹۹

گزارش نقض حقوق زنان در خرداد ماه ۱۳۹۹

لیدا اسدی فر-مینا فرشی- نوری شریفی

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاریهای معتبر داخلی و خارجی جمعآوری شده است که عملا نمی تواند بیانگر کل واقعیت های جامعه باشد.گزارشات ماهیانه کمیته دفاع از حقوق زنان از سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانکه از رسانه های داخلی و خارجی  مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا ؛ رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛ سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم و غیره جمع آوری گردیده است، تهیه و تدوین می شوند.

اسید پاشی

مدیر یک مجموعه فرهنگی ـ هنری از انتخاب زنان قربانی اسید پاشی به عنوان مدل لباس برای اولین بار خبر داد.(هرانا، ۱۰ خرداد ۱۳۹۹)

اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: یکی از مهمترین دغدغه ها در این استان در حوزه اعتیاد بانوان، اعتیاد پنهان در میان این افراد است.(ایسنا، ۱۳ خرداد ۱۳۹۹)

بهداشت

سیما بامری ۳۱ ساله در مورد شرایط دردناک زنان در چابهار گفت، «شرایط بهداشتی برای زنان به هیچ وجه در چابهار مناسب نیست و دوری از مرکز هم مزید بر علت شده و باعث شده هیچ ارگانی حتی علوم پزشکی ایرانشهر برای مردم چابهار دل نسوزانند.(هرانا، ۴ خرداد ۱۳۹۹)

زنان سرپرست خانواده

زنان کارگر و سرپرست خانوار علاوه بر تبعیض جنسیتی‌ای که در حق آنان روا داشته می‌شود، از تبعیض در کار نیز در رنج مضاعف‌اند. بر اساس آمارهای ارائه شده، بیش از ۳ میلیون زن در کشور ما سرپرست خانوارند . ( هرانا ، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ )

خشونت خانوادگی

معاونت حقوقی رئیس جمهور با توجه به ضرورت وجود قانون جامع برای پیشگیری و برخورد قانونی با پدیده خشونت علیه زنان از هیات دولت درخواست کرده است تا بررسی لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت که چندی پیش با تغییراتی از سوی قوه قضاییه به دولت ارسال شده است را خارج از نوبت در دستور کار خود قرار دهد.(هرانا، ۸ خرداد ۱۳۹۹)

یک دختر ۱۷ ساله در سقز به دلیل مشکلات اقتصادی از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.(هرانا، ۹ خرداد ۱۳۹۹)

یک دختر نوجوان در تهران که از ناتوانی ذهنی نیز رنج ‌می‌برد، توسط اقوام خود مورد آزار جنسی قرار گرفت. به دنبال این حادثه که آسیب روانی شدیدی را برای وی به همراه داشته است،(هرانا، ۱۰ خرداد ۱۳۹۹)

یک دختر نوجوان در شهرستان سقز دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. علت خودکشی این نوجوان فقر عنوان شده است. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. ( هه نگاو ، ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ )

طی هفته گذشته دست کم پنج شهروند در شهرهای مختلف کردستان به زندگی خود پایان دادەاند از آنجمله یک زن جوان اهل ایلام با هویت ”نهیه امامی“ به دلیل مشکلات خانوادگی که با خوردن قرص برنج به زندگی خود پایان دادە است.( هه نگاو،۲۴ خرداد۱۳۹۹ )

رئیس اداره بهزیسیتی شهرستان سیب و سوران واقع در استان سیستان و بلوچستان از ممانعت از ازدواج یک کودک ۱۱ ساله در این شهرستان خبر داد. به گفته وی از والدین کودک تعهدی مبنی بر تعویق ازدواج اخذ شده است . ( هرانا ، ۲۷خرداد۱۳۹۹ )

یک زن ۱۹ ساله در آبادان توسط همسرش سر بریده شد. همسر این زن پس از ارتکاب قتل به کلانتری ۱۱ ولیعصر آبادان رفته و به قتل وی اعتراف کرده است. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند . ( هرانا ، ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ )

پدر کرمانی در پی اختلاف خانوادگی دختر ۲۵ ساله‌اش را به قتل رساند . ( مهر ، ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ )

یک زن ۲۲ ساله که توسط همسرش مورد آزار شدید جسمی قرار گرفته بود، پس از انتقال به بیمارستان و طی مراحل درمانی، به همراه فرزندش به اداره بهزیستی رودبار معرفی شد. همچنین دستور بازداشت همسرش ۸۰ ساله وی نیز صادر شده است. ( هرانا ، ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ )

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق زنان به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

http://zanan.bashariyat.org/

https://zanan.bashariyat.org/?p=38850

 

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram