گزارش ماهیانه نقض حقوق کارو کارگر،خرداد ماه ۱۳۹۹

گروه تهیه گزارش:

تهیه گزارش و امار : داوود وحیدی  و رویا ملائی بیجارپسی

تنظیم جدول و نمودار : رسول عباسی زمان آبادی

ماده ۲۳: حق امنیت کار

الف) هر کس حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه انتخاب نماید ، شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد و در مقابل بیکاری مورد حمایت قرار گیرد.

ب) همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی ، اجرت مساوی دریافت نمایند .

پ) هر کس که کار میکند به مزد منصفانه و رضایت بخشی ذیحق می شود که زندگی او و خانواده اش را موافق شئون انسانی تامین کند و آن را در صورت لزوم با هر نوع وسایل دیگر حمایت اجتماعی، تکمیل نماید .

ت) هر کس حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه ها نیز شرکت کند.

باتوجه به اوضاع شدیدا امنیتی و نقض شدید حقوق بشر در ایران، از سویی سانسور و سرکوب فعالین و رسانه های غیر وابسته و از سوی دیگر پوشش ندادن و یا کوچک شمردن مشکلات از جمله مشکلات معیشتی، فقر، بیکاری، نابرابری، فقدان آزادی های اولیه، که یکی از بخشهای لاینفک و جدانشدنی آن که بدون شک بدنه اصلی تمامی جوامع الالخصوص ایران بشمار میآید اصناف، مشاغل، کار و کارگران ست که توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران و قوانینشان موجبات نقض کلی حقوق شان گشته است؛ ازینرو گزارش مذکور حداقل نقض حقوق کار و کارگر که نهایتا بیست الی سی درصد آن میباشد.

اخبار کارگران

۱:امید اسدبیگی متهم ردیف اول پرونده تخلفات ارزی نیشکر هفت تپه ، فاش کرد  که ۲۰۰هزار دلار به همسر استاندار خوزستان داده است.هرانا/۲خرداد.

۲:کارگران پیمانکاری فازهای مختلف پارس جنوبی، کارگرانی که در گرمای بالای ۴۰ درجه بوشهر، همه تخصص، مهارت و جوانی خود را پای صنعت نفت ایران می‌ریزند، از شرایطی که برای‌شان بوجود آمده، رضایت ندارند؛ آنها خواستار تغییر اوضاع هستند.هرانا/۲خرداد.

۳:بیکاری ۴ هزار خانواده کولبران در اورامانات و نابودی معیشت کارگران ساختمانی پیش از آمدن کرونا، کارگران استان‌های مرزی مانند کردستان، با مشکل بیکاری روبرو بودند؛ اما با شیوع ویروس کرونا، اوضاع به مراتب نیز بدتر شد.هرانا/۳خرداد.

۴: پرونده جعفر عظیم زاده، زندانی محبوس در زندان اوین، به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع شد. آقای عظیم زاده روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، در خصوص پرونده ای جدید به بازپرسی دادسرای اوین منتقل و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” تفهیم اتهام شده بود. این فعال کارگری هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت از بابت پرونده پیشین خود است.هرانا/۶ خرداد.

۵:به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول طالب مقدم، فعال کارگری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که امروز، ۱۲ خرداد ماه به اجرای احکام فراخوانده شده بود، برای تحمل مدت حبس به زندان اوین منتقل شد.ایلنا/۱۲خرداد.

۶:جمعی از کارگران پیمانکاری شرکت نفت فلات قاره واقع در جزیره خارک، نسبت به تأخیر در پرداخت دستمزدشان و حق بیمه اعتراض دارند.ایلنا/۱۶خرداد

۷:حیدر قربانی، شهروند ساکن شهرقدس (قلعه حسن خان)، توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت این شهروند با تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی وی همراه بوده است.هرانا/۱۸ خرداد.

۸: یک شهروند در فرودگاه “امام خمینی” تهران با پریدن از طبقه دوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. دلیل این اقدام مرد جوان، اخراج از محل کار عنوان شده است.هرانا/۲۰خرداد.

۹:اتحادیه آزاد کارگران ایران»، در اعتراض به صدور حکم ۱۳ ماه زندان علیه «جعفر عظیم زاده»، کارگر محبوس در زندان اوین بیانیه‌ای منتشر کرده است.هرانا/۲۰خرداد.

۱۰: یک کارگر میدان نفتی یادآوران در شهرستان هویزه به دلیل مشکلات مالی و عدم دریافت حقوق ماهیانه از طریق حلق آویزکردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.هرانا/۲۱خرداد.

۱۱:داریوش نیکزاد، کارگر معدن آق دره به دلیل عدم توانایی در پرداخت جزای نقدی جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان شد.هرانا/۲۲خرداد.

۱۲:، یک کارگر جوان در سروستان که به دلیل عدم دریافت حقوق و مزایای خود قصد پرتاب خود از بالای ساختمان و خودکشی داشت.هرانا/۲۴خرداد.

۱۳:یکی از اعضای شورای شهر کرج از عدم پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران شهرداری این شهر خبر داد. همچنین پرسنل سازمان‌های شهرداری یاسوج ۳ تا ۸ ماه مطالبات مزدی دارند.هرانا/۲۶خرداد.

تجمعات کارگران.

۱:جمعی از معلمان نهضت سوادآموزی گرگان در اعتراض به شرایط استخدامی خود در مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، دست به تجمع زدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صداوسیما، حدود ۳۰ نفر از معلمان نهضت سوادآموزی گرگان روز پنجشنبه ۱ خردادماه ۱۳۹۹، در مقابل ساختمان آموزش و پرورش گلستان تجمع کردند.هرانا/۱ خرداد.

۲:روز جمعه ۲ خرداد ماه، کارکنان و کارگران شرکت سیاحتی غار علی‌صدر در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و تعلق نگرفتن بیمه بیکاری پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی این محل توریستی، دست به اعتراض زدند.هرانا/۲خرداد.

۳:بیش از۶۰ کارگر اخراجی بخش صنعت و تعمیرونگهداری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه، در اعتراض به بیکاری، مقابل ساختمان مدیریت شرکت دست به تجمع اعتراضی زده وخواهان بازگشت به کار شدند.هرانا/۲ خرداد.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

https://kar-kargar.bashariyat.org/

https://kar-kargar.bashariyat.org/?p=6602

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram