گزارش نقض حقوق کار و کارگر در ایران،اردیبهشت ماه ۹۹

گزارشگران : رویا ملائی بیجارپسی  ، داوود وحیدی ، رسول عباسی زمان ابادی

آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت کار و کارگر در ایران در دوره زمانی اردیبهشت ماه ۹۹ است ، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت کار و کارگر  در ایران باشد.

ماده ۲۳: حق امنیت کار

الف) هر کس حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه انتخاب نماید ، شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد و در مقابل بیکاری مورد حمایت قرار گیرد.

ب) همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی ، اجرت مساوی دریافت نمایند .

پ) هر کس که کار میکند به مزد منصفانه و رضایت بخشی ذیحق می شود که زندگی او و خانواده اش را موافق شئون انسانی تامین کند و آن را در صورت لزوم با هر نوع وسایل دیگر حمایت اجتماعی، تکمیل نماید .

ت) هر کس حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه ها نیز شرکت کند.

 اخبار کارگران :

۱:محمد حبیبی،‌ معلم زندانی که از فعالان صنفی فرهنگیان و عضو هیئت مدیره کانون معلمان استان تهران است، با دستور هیات رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش از کار خود اخراج شد.هرانا/۷ اردیبهشت.

۲:روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه،کارکنان ماهنامه “ایران فردا” در بیانیه‌ای به حکم پنج سال زندان سردبیر خود، کیوان صمیمی، اعتراض کردند.هرانا/۶ اردیبهشت.

۳:فرانت لاین دیفندرز، سازمان بین المللی حمایت از مدافعان حقوق بشر، با انتشار بیانیه‌ای افزایش فشارها بر فعالین کارگری و اتحادیه‌های صنفی مستقل را محکوم کرد. هرانا/۸ اردیبهشت

۴:مصوبه‌ی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۳۹۹ پس از تعلل‌های بسیار در تشکیل جلسات این شورا، با وجود مخالفت نمایندگان کارگری حاضر در شورای عالی کار، ابلاغ شد. تصویب و ابلاغ این مصوبه اعتراض شدید کارگران و فعالان کارگری را در پی داشت. هرانا/۸ اردیبهشت.

۵:کارگران شاغل در کارخانه قند فسا از بلاتکلیفی این کارخانه و عدم پرداخت مطالبات مزدی خود از زمستان سال گذشته، خبر دادند.هرانا/۹ اردیبهشت.

۶:کارگران پیمانکاری شهرداری‌ها، گاهاً مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. برخی از این مطالبات مربوط به سال گذشته است. ایلنا/۸اردیبهشت.

۷:در ادامه فشار بر فعالین جنبش کارگری در آستانه اول ماه مه روز جهانی طبقه کارگر،در سنندج چند تن از فعالین کارگری بصورت تلفنی از سوی نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته اند.هرانا/۱۰اردیبهشت.

۸:جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.ایلنا/۱۱ اردیبهشت.

۹: در آستانه روز جهانی کارگر، تعدادی از کارگران بیکار شده کارخانه قند فسا با ۷ ماه حقوق پرداخت نشده، برای گذراندن امورات زندگی خود، در حال جمع کردن و فروختن پلاستیک کهنه و زباله هستند. ایلنا/۱۱ اردیبهشت.

۱۰:روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، نایب رییس شورای اسلامی کار هپکو، از تبرئه شدن ۱۴ تن از کارگران شرکت هپکو از اتهامات خود و محکومیت مدیر عامل سابق این شرکت به ۶ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق، خبر داد.ایسنا/۱۴ اردیبهشت.

۱۱: با شکایت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، برای یکی از رانندگان این شرکت به نام ابراهیم حیدری، پرونده قضایی در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده است. علت تشکیل این پرونده، مصاحبه آقای حیدری با مطبوعات و طرح مطالبات و مشکلات کارگران عنوان شده است. ایلنا/۲۰ اردیبهشت.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق کار و کارگر به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

https://kar-kargar.bashariyat.org/

https://kar-kargar.bashariyat.org/?p=6351

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram