اطلاعیه شماره ۱۲۳۳ نمایندگی کشورهای شرق آسیا در خصوص مثله کردن و ناقص سازی زنان

چرامُثلهیاناقص سازی جنسی زنانبا مفهوم  دیگری عنوان میشود.

عملی که سالهاست در اغلب کشورها مرسوم است و اجرا میشود و از آن بعنوان ختنه دختران نام می برند، عملی که خطرات و عواقب بسیار بدی برای زنان  به همراه دارد، ایجاد زخم و جراحتی که هیچ التیامی را در پی نخواهد داشت و در نهایت فعلی که سالهاست نهادهای حقوق بشری فعال در حوزه زنان و فعالین حقوق زنان برای ممانعت از این جنایت هولناک تلاش میکنند و سازمان ملل متحد نیز بر استفاده از واژه ناقص سازی و یا مثله کردن ” بجای” ختنه زنانبرای این جنایت تأکید می کند. 

با توجه به اینکه زبان رایج در بین افراد، تاثیر شگرفی در ساختار فرهنگ ملت ها دارد، گاه استفاده نادرست از مفاهیم واژه ها، سبب بازتولید باورهای غلط در جامعه می شود که ختنۀ زنان از آن جمله است.

استفاده غلط ازختنه زنان این مفهوم را در ذهن بوجود می آورد که این عمل نیز همانند ” ختنه ی مردان ” است که  نه تنها هیچگونه پی آمد بد و یا ناگواری را  به همراه نحواهد داشت بلکه در پاره ای از موارد از فواید پزشکی آن نیز مطالبی را شنیده و یا خوانده ایم، اما برداشت چنین مفهومی کاملا نادرست است و متاسفانه این رسم اشتباه،  تبعات جدی و منفی بسیاری را برای زنان و دختران به دنبال داشته و دارد؛ فعالین حقوق زنان پس از۲۰ سال تلاش سرانجام  توانستند از دهه ۹۰ میلادی نهادهای جهانی را متقاعد سازند که باید واژه مثله سازی را جایگزین ختنه زنان کرد.

رنجی  که برای همیشه دامنگیر دختران امروز و مادران فردای ماست.

بنا بر آمار سازمان ملل متحد، دست‌کم ۲۰۰ میلیون دختر یا زن هم اینک در ۳۰ کشور جهان زندگی می‌کنند که شکلی از ناقص‌سازی جنسی را تجربه کرده اند و دست‌کم ۶۸ میلیون دختربچه در معرض خطر این عمل‌ قرار دارند و بر اساس گزارشهای منتشره  این رسم فجیع در استانهای خوزسنان؛ لرستان؛ سیستان و بلوچستان؛ آذربایجان غربی و بیش از همه در استان کردستان ایران نیز مرسوم است و بنا بر گزارش فعالین حقوق زنان و پژوهشگرانی به بررسی این آسیب اجتماعی در ایران پرداخته اند ۸۳ درصد از زنان پرسش شونده در قشم و ۵۰درصد زنان کردستان مورد عمل ناقص سازی جنسی قرار گرفته اند عملی که بعنوان یک رسم سنتی و مذهبی در بسیاری از مناطق ایران انجام می گیرد، اگرچه ” ناقص سازی جنسی زنان ” در ایران به طور رسمی تایید نمی شود اما دولت ایران هم هیچ اقدامی بمنظور پیش گیری  از آن انجام نداده است.

بسیاری از مواد موجود در قانون مجازات اسلامی برگرفته از فقه است،بر اساس قوانین فقهی ختنه دختران امریست مستحب (پسندیده، شایسته پاداش) و بهترین سن برای انجام آن نیز ۷ سالگی  است.

همکاران ما با استناد به مواد ۵، ۸ و۲۸ از اعلامیه جهانی حقوق بشر و با تکیه بر هدف ۵ از اهداف ۱۷ گانه سند۲۰۳۰یونسکو اعلام میدارند: ناقص سازی جنسی دختران عملی است کاملا مغایر با حقوق کودکان؛ سلامتی جنسی، جسمی و روانی زنان و در نهایت ناقض آزادی های فردی و حق افراد بر بدن خویشتن.

همکاران ما براین باورند که: قوانین داخلی، عقیده، آداب و رسوم هرگزاجازه تجاوز به حریم خصوصی و اعمال خشونت به کرامت انسانی زنان را ندارد.

1233

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی کشورهای شرق آسیا

ماده 5: ممنوعیت شکنجه، آزار و مجازات غیر انسانی، ماده ۸: رعایت حقوق انسانی توسط قانون، ماده ۲۸: ( دنیایی زیبا و آزاد برای همگان ) و هدف پنجم سند ۲۰۳۰ یونسکو:  به برابری جنسی برسیم و تمامی دختران و زنان قدرتمندتر گردند.

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram