اطلاعیه ۱۲۰۳ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص نقض حقوق بهائیان در ایران

محکومیت و محرومیت های بی پایان، سهم شهروندان بهائی در ایران.

باز هم شهروندان بهایی و موارد گسترده از بازداشت آنان، بازهم نقض حقوق جامعه بهائیت، بازهم نادیده انگاشتن حق شهروندی گروهی از هموطنان ما که هیچگاه نتوانسته اند از روند دادرسی عادلانه، منطبق با موازین بین المللی حقوق بشر ومیثاقهای آن برخوردار باشند. دادگاه تجدید نظر استان خراسان جنوبی در مجموع ۹ تن از شهروندان بهائی ساکن شهرستان بیرجند به نامهای“بهمن صالحی”, “فیروز احمدی”, “خلیل ملاکی”, “سهراب ملاکی”, “شیدا عابدی”, “سیمین محمدی”, “بیژن احمدی”, “مریم مختاری” و “ساغر محمدی”را  به ۲۸ سال و ۶ ماه حبس محکوم کرد.

بگفته محمد مقیمی وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق بشر “صرف بهایی بودن یا حتی تبلیغ بهاییت جرم انگاری نشده” و نمی توان کسی را به این سبب مجازات کرد،همچنین بر اساس اصل۱۴ قانون اساسی مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند، این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدام نکنند، اما در تضاد با اصل یاد شده سالهاست که بهانه ها و دست آویز های واهی مانند: تبلیغ بهاییت، بر هم زدن امنیت کشور و عضویت در گروه های بهائی، موجب برخورد امنیتی و قضایی با آنان می شود، صرف نظر از اینکه این ادعاها باید ثابت گردد دولت‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ موظف است نسبت به افراد غیر مسلمان‏ با اخلاق‏ حسنه‏ و عدالت عمل‏ نمایند و حقوق‏ انسانی‏ آنان‏ را رعایت‏ کند، این اصل بیانگر آنست که قانون اساسی کشورمان حقوق شهروندی سایر ادیان را نیز علاوه بر مذاهب رسمی کشور پذیرفته است.

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان اعلام میداریم که بر اساس ماده ۱۸ منشور حقوق بشر و اصول زیر همه ادیان و عقاید آزاد هستند

اصل ۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏ برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند این ها سبب‏ امتیاز نخواهد بود. اصل بیستم

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

اصل ۲۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ::تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.

ما همگام با سایر فعالین و بمنظور کسب حقوق بنیادین پیروان سایرادیان مخصوصا بهائیان ایران مثل: حق تحصیل، حق کار، حق آموزش، حق مالکیت خصوصی، حق آزادی اندیشه، حق آزادی بیان و … همچنین در جهت برقراری قوانین و موازین بین المللی ازجمله: مواد ۱، ۱۸، ۱۹از منشور جهانی حقوق بشر و میثاق های بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، از کلیه امکانات و جوامع حقوق بشری بهره گرفته، برای ایجاد جامعه ای صلح جو و آزاد اندیش، موافق با اجرای اهداف هفده گانه سند۲۰۳۰یونسکو، به ویژه هدف شانزدهم، خواستار آزادی بدون شرط کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی هستند.

ماده ۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر:تمام افراد بشر آزاد بدنیا میایند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند. همه دارای عقل و وجدان میباشند و باید نسبت بیکدیگر با روح برادری رفتار کنند.

ماده ۱۸: هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و همچنین متضمن آزادی اظهار عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هر کس میتواند از این حقوق منفرداً یا مجتمعاً بطور خصوصی یا بطور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹: هر کس حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آنست که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن بتمام وسائل ممکن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.

بند ۱ از ماده ۲ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی:  دولتهای‌ طرف‌ این‌ میثاق‌ متعهد می‌شوند که‌ حقوق‌ شناخته‌ شده‌ در این‌ میثاق‌ را درباره‌ کلیه‌ افراد مقیم‌ در قلمرو تابع‌ حاکمیتشان‌ بدون‌ هیچگونه‌ تمایزی از قبیل‌ نژادـ رنگ‌ ـ جنس‌، زبان‌، مذهب‌، عقیده‌ سیاسی‌ یا عقیده‌ دیگر،  اصل‌ و منشأ ملی‌ یا اجتماعی‌، ثروت‌،  نسب‌ یا سایر وضعیتها محترم‌ شمرده‌ و تضمین‌ بکنند.

هدف ۱۶ از سند۲۰۳۰ یونسکو: ارتقای جوامع صلح‌آمیز و فراگیر برای توسعه پایا، فراهم کردن دسترسی به عدالت برای همه و ساخت موسسات کارآ، قابل اعتماد برای همه و در همه سطوح.

1203

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram