اطلاعیه ۱۲۰۴ نمایندگی کشور های شرق آسیا در خصوص جانباختگان و بازداشتی های آبان ۱۳۹۸

بگذرد این روزگار تلخ تر از زهر؟

جنایتی که در شامگاه ۲۴ آبان، ازشهرهای تهران، مشهد، اهواز، سیرجان  و شیراز آغاز شد و تا بندرعباس، اصفهان، کرمان، قزوین، شهرک اندیشه، ماهشهر، گچساران، خرمشهر، بابل، بیرجند، جیرفت، شوشتر، اندیمشک، قم و بهبهان گسترش یافت،  جنایتی که رهبر جمهوری اسلامی ایران تائید و  در جلسهٔ درس خارج فقه ۲۶ آبان اعلام کرد: « اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند»، از آن تصمیم حمایت خواهد کرد،  جنایتی که در اجرای فرمان « آتش به اختیار» آقای خامنه ای شکل گرفت  و تا اینک (۱۵ دی ماه ۱۳۹۸) ادامه دارد.

آزاد اندیشان و وجدان بیدار جهانی بدانند که:

با گذشت بیش از۴۰روز از اعتراضات مردمی به فساد، تباهی و گرانی در بیش از ۸۰ شهر کشور که تنها پاسخشان سرب داغ بود، (بیش از ۴۰۰ نفر) اینک مشخص می شود جوانان برومندی که از ساعات اولیه تظاهرات در شهرهای مریوان، اهواز، شهریار و…. جای جای کشور دستگیر شده اند تحت شکنجه های قرون وسطایی قرار داشته و دارند، اینک پیکرهای بریده و خونین آنان یک به یک اما به وفور، در محل های مختلف کشور یافت میشوند، پیکرهایی که شکنجه گران « آتش به اختیار» برای پاک کردن آثار جنایات خود سرافرازان میهن را به شنیع ترین شکل ممکن کشته اند و در رود ها و دریاچه ها و معابردورافتاده با بدن هایی متلاشی و شکنجه شده رها کرده اند.

و چه مظلوم است ماده ۵ منشورجهانی حقوق بشر:

هیچکس نباید مورد شکنجه یا بی‌رحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.

و یا: هر انسانی سزاوار و محق به دسترسی مؤثر به مراجع دادرسی از طریق محاکم ذی‌صلاح ملی در برابر نقض حقوق اولیه‌ای است.

پیکر هاشم مرادی یکی دیگراز ناپدید‌شدگان اعتراضات ۲۶ آبان ماه ۹۸ درجوانرود است که پیکرش همراه با آثار شکنجه بسیار در حاشیه شهر جوانرود و در کنار رودخانه سه‌فی‌‌آوا پیدا شده است.

ارشاد رحمانیان فارغ‌التحصیل رشتهٔ کارشناسی هوش‌بری از دانشکدهٔ علوم پزشکی سنندج از دیگر جوانان معترضی است که جسدشکنجه شده اش پس از حدود ۴ هفته، ۲۴ آذرماه  در حاشیهٔ سد گاران،۲۷ کیلومتری مریوان پیدا شد، اما از او می خواهند تا مرگش را خودکشی اعلام نمایند.

کاوه ویسانی فرزند فتح‌الله اهل روستای «خامسان» از توابع کامیاران و ساکن سنندج است که در زیر شکنجه جان باخت، وی روز دوم اعتراضات در سنندج، ٢۶ آبان بازداشت شد اما پیکرش همراه با آثار شدید شکنجه ۱۵ آذر در اطراف شهر سندج  کشف گردید.

“سجاد اسماعیلی” از اهالی شهرستان “ایوان” در استان ایلام، جوان کورد ی است که  در جریان اعتراضات ابان ماه بازداشت شده بود، اما طی روز های اخیر تحت شکنجه های مختلف اعترافگیری، جان  باخت، وی ۲۵ آبان توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد اما ۹آذرماه  جسد بی جانش را به خانواده اش تحویل و هشدار دادەاند از اطلاع‌رسانی در مورد مرگ فرزندشان خودداری کنند، در غیر این صورت….

۱۱آذرماه : حمید نظری، فعال دانشجویی سابق که در جریان اعتراض‌های آبان بازداشت شده بود، ۲۴ ساعت پس از آزادی بر اثر سکته درگذشت، بگفته نزدیکان آقای نظری هیچگاه مشکل قلبی نداشته است، وی  پس از آزادی گفته بود: در بازداشت توسط ماموران  تزریقی تحمیلی داشته است.

شهروند مریوانی شورش قادری ، ساعاتی پس از بازداشت در حالی بصورت نیمه‌جان و مضروب در میدان نوروز مریوان پیدا شد که از ناحیه‌ی پشت، لگن، نخاع، گردن و چند جای دیگر به شدت شکنجه شده بود، وی دقایقی هوشیاری خود را به دست آورده و گفته است که توسط ماموران به ظن شرکت در اعتراضات بازداشت و مضروب شده است.

فعالین این نمایندگی ضمن محکوم کردن بازداشت های خودسرانه و غیر قانونی شهروندان ایرانی، شلیک مستقیم با گلوله جنگی به افراد غیر نظامی، آدم ربایی، شکنجه، ارعاب و اجبار خانواده کشته شدگان و بازداشت شدگان به سکوت، عدم تحویل جنازه به خانواده ها و یا در ازای پرداخت مبالغی هنگفت، ممنوعیت برگزاری مراسم سوگ جان باختگان و برداشت اعضاِی بدنشان به بهانه کالبدشکافی، قطع اینترنت کشور و وارد کردن میلیاردها دلار ضرر مالی به اقتصاد کشور در حالیکه مردم ایران متضرران اصلی هستند. و ده ها فجایع دیگر، خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی بازداشت شده گان و زندانیان سیاسی، مدنی و عقیدتی هستند.

1204

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی کشورهای شرق آسیا

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram