اطلاعیه ۱۱۸۳ کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو در خصوص حادثه لردگان (انتقال و شیوع بیماری ایدز از طریق سرنگ‌های آلوده‌ای)

از یک خانه ۸ نفره، همگی ایدز دارند، پدر، دخترها، پسرها،خواهر‌ها، برادرها و همسرش

باگذشت نزدیک به 1یک ماه ازاعتراضات اهالی روستای چنارمحمودی در شهرستان لردگان نسبت به ابتلا، انتقال و شیوع بیماری ایدز از طریق  “سرنگ‌های آلوده‌ای” ، همچنان آمارهای منتشره ضد و نقیض و متفاوت است.

زیرا: هرگونه سخن در مورد بیماری اچ‌آی‌وی در زُمرۀ نباید هاست و باید محرمانه باشد،

زیرا : ایدز در ایران از جمله تابوهایی است که هیچگاه و هیچگونه اطلاعات و یا آمار دقیق و روشنی ازآن منتشر نشده است مگر مقالات و نظریه هائی محدود همراه با سانسور و ملاحظات دینی و سیاسی.

زیرا:با توجه به محرمانه بودن انتشارهرگونه خبر، وزیر، معاون، سخنگو و یاسایر مسئولان در وزارت بهداشت و درمان هم اجازه مصاحبه یا پاسخگوئی به پرسش ها را ندارند مگر بصورت طنز و یا لوث کردن اصل خبر با برچسب شایعه از طرف  دشمنو یا ضد انقلاب، که این خود نیشتری است بر زخم های  میتلایان و خانواده هایشان.

 علیرضا رییسی،معاون بهداشت وزیر بهداشت:تا الان کمتراز70نفر مبتلا شناسایی شده اند و پیش بینی ما اینست که حداکثر 5درصد جمعیت روستا (حدود90نفر) مبتلا باشند که ابتلای این تعداد نیازی به غائله ه ندارد!. استاندار چهارمحال وبختیاری:

در جریان ناآرامی های شهرستان لردگان  یک “خرده جریان” دنبال اهدافش بود.

رییس تحقیقات ایدز ایران:شمار مبتلایان به ایدز در روستای چنار محمودی حدود 28نفر است.

خبرگزاری مهر:شماری فرصت طلب می خواستند با تعرض به فرمانداری اغتشاش ایجاد کنند.

در ادامه اینگونه واکنش های مردم فریبانه از طرف دولتمردان بی تفاوت و نالایق جمهوری اسلامی و خبرگزاری های دولتی، پروژه سرکوب جوانان و معترضین لردگان برای پنهان کردن جنایت و رسوایی وزارت بهداشت به مرحله اجرا در آمد و در عوض رسیدگی، درمان و رفع نیاز نیازمندان، این سوء مدیرت تبدیل به چالشی امنیتی شد و مسئولان هم صورت مسئله را پاک کردند واز پذیرش آن طفره رفتند و هم معترضان را سرکوب، بازداشت و زندانی کردند.

آخرین روایت ها از روستای چنار محمودی در لردگان: به گفته اهالی روستای چنار محمودی حدود ۲۸۰ نفر تا کنون اچ آی وی مثبت دارند،ایرنا: مردم معتقدند که سرنگ آلوده بهورز عامل انتقال بیماری می باشد، بعد از حمله ماموران به روستائیان معترض، اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری بدون ذکر تعداد دقیق مبتلاشدگان، موضوع را تلویحا یک سوءتفاهم خواند، بگفته اهالی روستا:« سرنگ آلوده هنگام آزمایش قند خون» منجر شده تا حتی برخی کودکان هم به اچ‌آی‌وی مبتلا شوند، بر اساس آخرین خبر ها: تعداد افراد مبتلا به ایدز ۲۰۰ نفر است، از کودک شش ساله تا پیرزن ناتوان ۸۰ ساله، از یک خانه ۸ نفره، همه ایدز دارند. پدر، پسرها، دخترها، برادرها، خواهر‌ها و همسرش، همسایه‌ ۶ نفره او هم همینطور، یکی از بیماران 6 ساله است. مادرش می‌ گوید بهیار گفت:رنگ کریم (فرزندش) چقدر زرد است،  بیاورش تست بدهد!، دانش آموزان چنار محمودی لردگان که مشکوک به ایدز هستند، فعلا نمی‌توانند مدرسه بروند ومدیر آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری می‌گوید هیچ مدرسه‌ای حق جلوگیری از ورود دانش آموزان به مدرسه را ندارد زیرا بچه‌ها در لیست افراد مبتلا به ایدز نیستند و اگر هم باشند، کسی از طریق رفتن به مدرسه آلوده نمی‌شود، راه‌های انتقال ایدز مشخص است!، اما بچه‌ها را از دبیرستان‌های روستا‌های اطراف چنار محمودی اخراج کرده‌اند. معلم‌های مقطع ابتدایی هم به روستا نمی‌آیند. محصولات کشاورزی روستاییان را کسی نمی‌خرد. اهالی روستا‌های اطراف که رد می‌شوند و فریاد می‌زنند: «ایدزیا»، کارگران پتروشیمی و عسلویه هم تهدید به اخراج شدند، فعال اجتماعی در لردگان: حرف‌هایی که می‌گویند درست نیست، همه‌ی مبتلایان هم آزمایش و سند و مدرک دارند، مشکل هم فقط به روستای چنار محمودی مربوط نیست، در دهستان ریگ هم اوضاع خوب نیست. تعداد مبتلایان در کل شهرستان خیلی بالاتر از این حرف‌هاست، اما کسی جرئت اعلام کردن آن را ندارد. البته اگر بگوییم حتی همان ۲۸ یا ۳۰ نفر هم آلوده شده‌اند خیلی زیاد است، محمودی، از اهالی روستای چنار محمودی می‌گوید:حالشان اصلا خوب نیست، بیماری‌شان را متوجه شده‌اند و خانه‌نشین شده‎اند،۴۰، ۵۰ آزمایش از آنها گرفته‌ایم، پیش۲۰،۳۰ متخصص در اصفهان و شیراز بردم، آزمایش اچ آی وی گرفتند، مثبت است. بیشتر مردم روستا فکر می‌کنند می‌میرند!، ما می‌خواهیم بدانیم واقعا علت بیماری چه بوده است؟ ما می‌خواهیم درمانگاهی چیزی توی روستا بزنند. تعداد مبتلایان زیاد است، خیلی‌ها حتی پول اینکه تا لردگان بروند را هم ندارند. باید جوابگوی تهمت‌ها و افتراهایی که به ما زده‌اند باشند،ما در روستایمان معتاد تزریقی نداریم، به مردم تهمت زدند که روابط نامشروع دارند.

بر اساس مواد مندرج در منشور جهانی حقوق بشربویژه ماده20 :حق آزادی تجمع و تظاهرات، ماده25:حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه، ما برقراری و اجرای اعلامیه فوق و همچنین سند 2030 یونسکو بخصوص هدف3:تضمین یک زندگی توأم با سلامت و ترویج رفاه برای همه و درتمامی سنین را بمنظور رفاه و امنیت اجتماعی، حق تمام مردم ایران میدانیم وجمهوری اسلامی ایران را بعنوان ناقض حقوق بشر شدیدا محکوم نموده، از سازمان جهانی بهداشت (WHO)خواستار پیگیری وبرخورد جدی با این فاجعه و جنایت جمهوری اسلامی ایران در حق مردم لردگان هستیم .

1183

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram