اطلاعیه ۱۱۷۵ نمایندگی اسکاندیناوی در خصوص دستگیری ها و نقض حق آزادی بیان

کوتاه: همراهی ۱۴ کنشگر و فعالان حقوق بشر:« فاطمه سپهری، حوریه فرج‌زاده طارانی،  پوران ناظمی، غلامحسین بروجردی، رضا جنگی، هاشم خواستار، هاشم رجایی، محمد حسین سپهری، مرتضی قاسمی، جواد لعل محمدی، عبدالرسول مرتضوی و محمد نوری‌زاد» با آقای دکتر جعفری یزدی، جانباز جنگ ایران و عراق، تا آستانه دادگاه تجدیدنظردر شهر مشهد و در اعتراض به حکم ۱۳ سال زندان برای ایشان، با سرکوب و توهین و تحقیر و در نتیجه بازداشت کنشگران یاد شده انجامید که همچنان از از وضعیت آنان هیچگونه اطلاعی در دست نیست و نهادهای دستگیر کننده نیز پاسخگوی پرسش های خانواده و یا سایر فعالان،سازمان ها و مدافعان حقوق بشر نیستند.

متاسفانه در ایران امروز روند بازداشت فعالین عقیدتی، سیاسی مدنی، صنفی، فرهنگی و اجتماعی  بصورت نگران کننده ای اقزایش یافته است و در همین رابطه پیامد حمایت و پشتیبانی گروه دیگری از مدافعان حقوق ملت، پس از تائید «بیانیه ۱۴ فعال مدنی و سیاسی برای استعفای خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، نسبت اتهام « عاملین براندازی » بود که به آنان داده شد و موجب تعقیب و بازداشتشان گردید، فعالینی که اینک تعدادشان به فراتر از۳۰ تن و تا چند شهر و استان گسترش یافته است از جمله خانمها: گیتی پورفاضل، شهلا انتصاری، نرگس منصوری،  محمد مهدوی‌فر، شهلا جهانبین، زهرا جمالی و فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی، زندانی عقیدتی  و یکی دیگراز امضا کنندگان این بیانیه  که قبل از انتشار بازداشت شده است و  آقایان: زرتشت احمدی راغب، عباس واحدیان شاهرودی و کمال جعفری.

این باز داشت ها و احکام ناعادلانه در حالی صورت و صادر گرفته و می شود که آقای خامنه ای در نوروز۹۷ و در شهر مشهد گفته اند:

در کشور ما آزادی فکر، آزادی بیان، آزادی انتخاب وجود دارد و هیچکس بخاطر فکر و نظر مخالف با نظر حکومت، مورد فشار و تهدید و تعقیب قرار نمی‌گیرد.

آقای حسن روحانی نیز انتقاد از دولت را بلامانع دانسته و گفته اند:

در دولت یازدهم و دوازدهم انتقاد از دولت بی هزینه و حتی توأم با جایزه و تشویق است و اکنون این پرسش ها مطرح میشود که :

  1. امنیت و آزادی « پس از بیان» در کجای قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد؟
  1. عامل و یا عاملین اینگونه رفتار خشونت امیز و نافی کرامت انسانی که در سازمان ها و نهاد های دولتی مشغولند از کدام قوانین نا نوشته ای پیروی میکنند که منظبق با ادعای شما نیست؟
  2. اکنون جایگاه این فعالان و مدافعین حقوق بشر کجاست که در بین ما و در میان سایر فعالان حضور ندارند؟
  3. احکام صادر شده و منتسب به آنان برای چیست با کدام مدرک و بر اساس چه قوانینی؟
  4. چه کسی پاسخگوی حقوق پایمال شدۀ شهروندانی است که به دنبال سخنان فریبنده شما مسئولین و دولتمردان غیر مسئول به ارائه بیان و نظر خویش پرداخته اند؟
  5. و صد ها پرسش بی پاسخ کهبارها بیان گشته و ناجواب باقی مانده است از جمله سرکوب، بازداشت، تهدید، ضرب و شتم، زندان، شکنجه،احکام طولانی مدت و حتی اعدام، با کدام یک از موازین حقوق بشری شما همخوانی دارد؟

آیا نسبت به پای بندی قانون گذاران به  موارد، مواد، اصول و اهداف موجود در موازین و قوانین حقوق بشر بویژه ماده ۹:«عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی» ویا ماده۱۲:«عدم دخالت در احوال شخصی»، ماده ۱۹«حق آزادی بیان»، «حق دنیای زیبا و آزاد برای همه» و اصول۳۴،۳۷ و۲۰از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم اندیشیده اید؟

ما اعلام می کنیم که: آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی،عقیدتی، اولین گام در راستای احقاق حقوق اولیه ملت ایران است.

1175

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی اسکاندیناوی

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram