گزارش نقض حقوق جوان و دانشجو ۳ ماه اول ۱۳۹۸

تهیه گزارش ،نمودار و جدول آماری: رسول پور آزاد ،ابوالفضل پرویزی

گزارش فوق از سایت کمیته جوان و دانشجو برگرفته از رسانه های داخلی و خارجی همچون هرانا، فارس، ایلنا، ایرنا، هه نگاو، کمپین فعالان بلوچ، جوان آنلاین، دانشجو آنلاین میباشد. لازم بذکر است که بدلیل سانسور شدید رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر سرکوب فعالان و خبرگزاری های غیروابسته آمار فوق تنها درصد ناچیزی از نقض حقوق جوان و دانشجو در ایران میباشد. برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از بازدید فرمایید.

http://daneshjoo.bashariyat.org

احکام صادره
-کیومرث امیری کله جویی، شاعر کرمانشاهی در جریان برگزاری مراسم نوروزی در بخش فیروزآباد کرمانشاه طی روزهای اخیر توسط اداره اطلاعات کرمانشاه، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی مورد بازخواست و بازجویی قرار گرفته است.
-یک جوان کورد به نام «سلمان افرا» ٢٢ ساله فرزند رحمت اهل روستای «نی» از توابع مریوان توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به پنج سال حبس محکوم شد.این جوان کورد به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کوردستانی به پنج سال حبس محکوم شدە است

-افشین برزگر جمشیدی، فعال سیاسی اهل تبریز توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب این شهر به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

جلسه دادگاه تجدید نظر علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ ساعاتی پیش در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شد. این زندانی پیشتر در دادگاه بدوی به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. همزمان با برگزاری این دادگاه علیرضا شیرمحمدعلی و برزان محمدی در بیست و هفتمین روز اعتصاب غذای خود با کاهش وزن و افت فشار خون روبرو هستند.

دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه حکم صادره توسط دادگاه کیفری دو قصرشیرین علیه کیانوش قهرمانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان کرمانشاه را عینا تائید کرد. بر اساس این حکم که روز جاری به وی ابلاغ شده، آقای قهرمانی به اتهام دو فقره “تحریق” به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شده که ۱۰ سال از این حکم قابل اجرا خواهد بود.

زهره رستگاری، همسر مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز، روز یکشنبه خبر داد که مأموران با حضور در منزل آنها، همسر وی را برای اجرای حکم یک سال حبس به زندان منتقل کرده‌اند.
خانم رستگاری در توئیتر خود نوشت که خبر صدور حکم یک سال حبس برای همسرش، یک روز پیش‌تر از طریق پیامک به آنها ارسال شده است.

همسر امیرسالار داودی از محکومیت این وکیل دادگستری به ۳۰ سال زندان خبر داد که ۱۵ سال آن برای تشکیل یک گروه تلگرامی است.

طناز کلاهچیان٬ وکیل دادگستری روز شنبه ۱۱ خرداد در توئیتر نوشت که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب٬ امیرسالار داودی وکیل پرونده‌های حقوق بشری را به ۳۰ سال زندان محکوم کرده اما مطابق قانون مجازات اسلامی ۱۵ سال آن اجرایی خواهد شد.

دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی در تاریخ ۱۶ آذر سال ۱۳۹۵ در یک تجمع دانشجویی بازداشت شده بود .
و دریک بیدادگاه به ۱/۵ سال حبس تعزیری و دوسال ممنوع الخروجی و محرومیت از فعالیت سیاسی محکوم شده بود ؛ همچنان در ۱۸ دیماه سال ۹۳ به همراه همسر خود در منزل خود توسط نیروهای سرکوبگر سپاه و اطلاعات بازداشت وبه زندان اوین منتقل شد.

شعبه ۲۸ دادگاه تجدیدنظر مازندران حکم سه‌ماه و یک‌روز حبس تعزیری «سیاوش رضاییان»، فعال سابق دانشجویی را عینا تایید کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم سه ماه و یک‌روز حبس تعزیری «سیاوش رضاییان»، فعال سابق دانشجویی که از سوی دادگاه انقلاب آمل با ریاست قاضی «مهدوی» صادر شده‌بود، در شعبه ۲۸ دادگاه تجدیدنظر مازندران عینا تایید شد.

یک جوان اهل اورمیه به نام ” سمکو جعفری ” ۲٨ ساله، به دلیل شرکت در مراسمات نوروز سال جاری از سوی دادگاه انقلاب اسلامی حکومت ایران در اورمیه به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

هم‌زمان «امتداد» نیز خبر داده که دادگستری آمل هفته گذشته پرونده دیگری علیه وی دوباره با عنوان “تبلیغ علیه نظام” تشکیل داده است.

حکم سه ماه و یک‌روز حبس تعزیری «سیاوش رضاییان»، فعال سابق دانشجویی که از سوی دادگاه انقلاب آمل با ریاست قاضی «مهدوی» صادر شده‌بود، در شعبه ۲۸ دادگاه تجدیدنظر مازندران عینا تایید شد.

اخبار دانشجو

-طبق خبرهای رسیده دانشجویان فیزیوپات پیامبر اعظم ساری درشرایط نامناسبی بسر می برند
یکی از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی درمورد مشکلاتشان می نو یسد:
ما را از ترم ۵ به خوابگاهی آوردند درگوشه که نه اینترنت داره ؛ نه آنتن دهی مناسب داره
سقفها نم پس میده ؛ آب قطع و وصل میشه،در این خوابگاه ۳طبقه هیچگونه سیستم سرمایشی درنظر گرفته نشده؛
قول وی اف آر داده بودند که هیچ اقدام نشده .

-یکی از دانشجویان دانشگاه تهران که برای اخذ مدرک کارشناسی خود به تبریز مراجعه کرده بود، در یکی از خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه بر اثر نشت گاز، جان خود را از دست داد.

محمدتقی احمدی (رئیس دانشگاه تربیت مدرس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به پیگیری بودجه کمک‌هزینه تحصیلی دانشجویان پزشکی که موجی از اعتراضات را در پی داشته است، گفت: دانشجویان پزشکی در زمینه کمک‌هزینه‌ تحصیلی نگرانی داشتند، گرچه دانشگاه تربیت مدرس از منابع خود برای این کمک‎ها مبلغی را در نظر می‌گیرد، اما این میزان در قیاس با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کمتر است، از این رو دانشجویان ما تقاضا داشتند این مقدار کمی رشد کند. ما نیز به دانشجویان اعلام کردیم این کمک‌هزینه نسبت به مقدورات بودجه دانشگاه تنظیم شده است.

از ترم آینده برای دروس مردودی از دانشجویان این دانشگاه شهریه ای معادل واحد پردیس دریافت خواهد کرد.
گفتنی است که دریافت شهریه های کلان در دانشگاه ها از معضلات و چالشهای جدی دانشجویان می باشد.
درسال تحصیلی ۹۷ بسیار از دانشگاه ها نسبت به اخذ شهریه نسبت به دروس جبرانی اعتراضات گسترده ای داشتند .

شامگاه پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، «فرشته نارویی» استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل در نزدیکی روستای جزینک شهرستان زهک از توابع استان سیستان و بلوچستان با شلیک مستقیم چند ناشناس جان خود را از دست داد.

مجیداسدی دانشجوی زندانی سیاسی در زندان گوهردشت به مناسبت روزجهانی کارگر پیامی خطاب به کارگران میهن و تمامی اقشار جامعه ارسال کرده است.
مجید می گوید:
بگذاریم روح همدردی و اعتراض در میان‌مان گل دهد و جان بگیرد. صنوف اعتراض به وضع ضد انسانی موجود را مستحکم تر کنیم. معجزه در این عصر، تنها با همبستگی در میدان عمل جمعی رخ خواهد داد
روزجهانی کارگر اتحاد کارگر ؛ دانشجو؛ معلم؛ مبارک باد

درشب ۲۳ اردیبهشت ۹۸ دانشجویان دانشگاه کاشان درهمبستگی با دانشجویان دانشگاه تهران که دراعتراض به طرح مسخره عفاف و حجاب تجمع گسترده ای داشتند یک تجمع شبانه برگزار کردند.این حرکت نشان ازهمبستگی جنبش دانشجویی و نقش تعیین کننده قشر آگاه و پیشتاز جامعه یعنی دانشجویان می باشد.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بخاطر عدم آزادی مرضیه امیری
امروز ۲۹ اردیبهشت ۹۸ جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برای آزادی مرضیه امیری تجمع کردند.
مرضیه امیری در روز کارگر مقابل مجلس نظام به همراه تعداد زیادی از فعالان مدنی و دانشجویی دستگیر شده است اکنون پس از ۱۹ که در بازداشت به سر می برد از وضعیت او اطلاعی در دست نیست.تنها اطلاعی که از شرایط این دانشجو و خبرنگار روزنامه شرق در دست می باشد اینکه درسلول انفرادی در زندان اوین بسر می برد

دانشجویان دانشگاه گیلان با دانشجویان دانشگاه تهران که درروز۲۳ اردیبهشت نسبت به راه اندازی گشت های ارشاد و فشارهای بیشتر کمیته انظباطی اعتراض کرده بودند اعلام همبستگی کرده و درحمایت از آنان تجمع کردند.
همچنین نسبت به محدودیتهای صنفی که درماه رمضان برای دانشجویان اعمال شده نیز اعتراض داشتند مانند:
افزایش یک ساعته‌ی ساعتِ مجاز ورود به خوابگاه
بازشدن بوفه در ماه رمضان

اخبار زندانی سیاسی

درگیری دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بسیجیان دراعتراض به دستگیری مرضیه امیری روز شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸ در نشستی که به مناسبت روز جهانی ارتباطات در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شده بود، بین دانشجویانی که به بازداشت مرضیه امیری خبرنگار ودانشجوی دانشکده علوم اجتماعی اعتراض کردنددرگیری بین بسیجیان و دانشجویان رخ داد.
اعتصاب
-برزان محمدی و علیرضا شیرمحمدعلی، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ که از تاریخ ۲۳ اسفندماه در اعتراض به وضعیت نامناسب نگهداری در این زندان و طرح درخواست انتقال به زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بودند، همچنان در اعتصاب به سر می‌برند.

امروز دوشنبه، جمعی از مالباختگان موسسه بدر توس از زیر مجموعه های کاسپین در مشهد، گروهی از خریداران خودروهای ثبت نامی در تهران، تعدادی از معلمان در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش، گروهی از کارکنان پروژه راه آهن درود_خرم آباد، تعدادی از صاحبان مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار، شماری از مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده استان فارس و جمعی از مستاجرین مغازه‌های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

اعتراض و تجمع

روز۱۱اردیبهشت جمعی از دانشجویان وفعالان مدنی که در تجمع روز کارگ مقابل مجلس نظام درحمایت ازکارگران تجمع کرده بودند دستگیر شدند .

بنابر گزارش‌ها، شماری از دانشجویان دانشگاه تهران روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت در اعتراض به برخوردهای اخیر حراست دانشگاه درباره نوع پوشش دانشجویان تجمع کردند اما شماری از «بسیجی‌ها» و «لباس شخصی‌ها» با حمله به این تجمع، مانع از ادامه آن شدند و درگیری‌ها در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده هنرهای زیبا نیز ادامه یافت.

بازداشت و زندان

-بازداشت ۲۵ دختر و پسر در یک مهمانی در گرگان

دادستان مرکز استان گلستان از بازداشت ۲۵ دختر و پسر در یک مهمانی در ناهارخوران گرگان خبر داد. ورود به حریم خصوصی شهروندان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

-یک فعال کارگری به نام “قدرت‌الله جلالوند” به دلایل نامشخصی از سوی نیروهای اداره‌ی اطلاعات کرمانشاه بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد.

-روز جاری تعدادی از شهروندان اهوازی، به دلیل مشارکت در برگزاری اعتراضی خیابانی توسط مامورین اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هویت ۵ تن از این افراد احراز شده است. روز گذشته نیز یک شهروند دیگر در این شهر پس از احضار به اداره اطلاعات اهواز بازداشت شده بود.

-در ادامه بازداشت‌های روزهای اخیر شهروندان عرب در اهواز، بامداد روز گذشته دستکم سه شهروند دیگر در مناطق مختلف شهر اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. طی روزهای گذشته نیز بیش از ۳۰ تن از این شهروندان به شیوه مشابهی در مناطق مختلف این شهر بازداشت شده بودند. همزمان هویت ۳ تن دیگر از شهروندان بازداشت شده در این شهر نیز احراز شد.

-یک فعال کارگری به نام “قدرت‌الله جلالوند” به دلایل نامشخصی از سوی نیروهای اداره‌ی اطلاعات کرمانشاه بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد.

-دو جوان کورد به مشخصات ارسلان نیک‌خواه ٢۴ ساله فرزند عارف و آرش نوذرى ٢٣ ساله فرزند فایق اهل روستاى سردوش از توابع شهر مریوان از سوى نیروهاى اطلاعاتى جمهورى اسلامى ایران بازداشت شدند.

– محکومیت ویدا موحد، “اولین دختر خیابان انقلاب” به یک سال زندان

-کیانوش اصلانی فعال ترک (آذربایجانی)، که در تاریخ ۲ اسفندماه به همراه توحید امیر امینی دیگر فعال ترک توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، به بند ۴ زندان اوین منتقل شده است. آقای امیر امینی نیز کماکان در بازداشتگاه امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد.

-سلمان افرا، شهروند کُرد اهل روستای نی از توابع مریوان که آبان ماه سال گذشته بازداشت‌شده بود، توسط دادگاه انقلاب به احکام زندان محکوم شد.

یک شهروند اهل اهواز توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان ناملومی منتقل شد.

زندانی سیاسی

محسن اسدی، مدرس دانشگاه یزد و برادر مجید اسدی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، روز گذشته توسط نیروهای امنیتی، در محل کار خود در شهر یزد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی پس از بازداشت به منزل وی رفته و ضمن تفتیش محل، تعدادی از لوازم شخصی از جمله لپ تاپ و کامپیوتر وی را نیز ضبط کردند.

زندانی محبوس در زندان تبریز از روز جاری دست به اعتصاب غذا زد. گفته می‌شود این اقدام آقای ستاری در اعتراض به عدم رسیدگی و ایرادات موجود در پرونده اش صورت گرفته است.

کیانوش اصلانی و توحید امیر امینی، دو فعال ترک (آذربایجانی) که از اسفندماه سال گذشته در زندان اوین و در بازداشت بسر می برند پس از ابلاغ کیفرخواست، جهت برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات به دادگاه انقلاب تهران احضار شدند. این جلسه دادگاه در تاریخ ۱ تیرماه و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

با وجود تغییر دادیار ناظر بر زندان رجایی شهر، اعزام زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در این زندان به مراکز درمانی خارج از زندان کماکان با محدودیت روبرو است. در حال حاضر ۲۰زندانی سیاسی در سالن ۱۰ این زندان در حالی تحمل حبس می‌کنند که از امکانات حداقلی محروم هستند. کیفیت پایین مواد غذایی توزیعی در این سالن، محروم نگه داشتن این زندانیان از دسترسی به وسایل گرمایشی و سرمایشی و امکانات زندان مانند باشگاه، کتابخانه و فروشگاه و محدود کردن زمان استفاده آنان از هواخوری از دیگر جلوه‌های فشار بر این زندانیان است. همچنین اکثر این زندانیان با وجود تحمل حبس‌های طولانی مدت تاکنون از اعزام به مرخصی محروم بوده‌اند. در این گزارش جدیدترین لیست و آخرین وضعیت ۲۰ زندانی سیاسی و امنیتی محبوس در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر مورد بررسی قرار گرفته است.

علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ علیرغم وجود درد شدید در ناحیه شکم و مشکوک به آپاندیس با بی توجهی مسئولین زندان مواجه شده است. همچنین دادگاه تجدید نظر این زندانی نیز در تاریخ ۱۸ تیرماه و در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران برگزار خواهد شد.

مجیداسدی دانشجوی زندانی سیاسی در زندان گوهردشت به مناسبت روزجهانی کارگر پیامی خطاب به کارگران میهن و تمامی اقشار جامعه ارسال کرده است.
مجید می گوید:
بگذاریم روح همدردی و اعتراض در میان‌مان گل دهد و جان بگیرد. صنوف اعتراض به وضع ضد انسانی موجود را مستحکم تر کنیم. معجزه در این عصر، تنها با همبستگی در میدان عمل جمعی رخ خواهد داد
روزجهانی کارگر اتحاد کارگر ؛ دانشجو؛ معلم؛ مبارک باد

براساس این گزارش این افراد برای جلسه دادرسی متهمان در شعبه ۷ بازپرسی دادگاه به زندان اوین منتقل شده‌اند.
همچنین به دلیل مخالفت بازپرس شعبه وکلای خانم قلیان و آقای بخشی اجازه حضور در این جلسه را ندارد.

بیش از ۴ ماه است که آقای بخشی، خانم قلیان و آقای امیر امیرقلی در زندان هستند.
حکیمه احمدی، فعال ترک (آذربایجانی) از تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه دست به اعتصاب غذا زده است. این شهروند اهل مرند اواخر مهرماه سال گذشته بازداشت و با گذشت بیش از ۷ ماه کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان مراغه به سر می‌برد.
وخامت حال زندانیان

در پی بروز آتش سوزی در یکی از سلول‌های انفرادی زندان ارومیه چهار زندانی مصدوم شدند. این چهار زندانی طی روزهای گذشته در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و شرایط نامناسب نگهداری خود در زندان دست به اعتصاب غذا زده و در حالی که دو تن از آنان دچار عارضه نخاعی هستند هر چهار نفر به یک سلول انفرادی منتقل شده بودند.
مجتبی داداشی دانشجوی زندانی که اکنون درزندان سبزوار به سر می برد . از بدو ورود ش به زندان دست به اعتصاب غذا دراعتراض به زندانی شدن اش زده است .این دانشجو مبتلا به بیماری تنفسی می باشد و درحال حاضر درشرایط وخیمی بسر می برد.
زندانبانان ازانتقال او به بیمارستان خودداری میکنند.
شلیک نیرو های نظام به مردم
یک شهروند اهل زاهدان به دلیل بی توجهی به ایست ماموران لباس شخصی هدف تیراندازی این نیروها قرار گرفت و جان خود را از دست داد. نزدیکان مقتول می گویند دلیل بی توجهی راننده به فرمان ایست نداشتن گواهینامه بوده است.
طی روزهای گذشته، ۴ سوخت بر بلوچ در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان بر اثر تعقیب و گریز و تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جان خود را از دست دادند
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، طی روزهای گذشته بر اثر تعقیب و گریز و تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی و سپاه به سمت خودروی سوخت‌بران در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان ۴ شهروند کشته شده اند.
جوان ۳۲ ساله مشهدی شب جمعه بر اثر شلیک گلوله توسط یک بسیجی، جان خود را از دست داد. بسیجیان متهم در این حادثه که وابسته به یک پایگاه محلی هستند، مدعی شدند در پی بی توجهی جوان مشهدی به فرمان “ایست” به سمت او تیراندازی کرده اند.
-روز سه شنبه یک شهروند اهل منطقه مرزی کلگان از توابع شهرستان سراوان بر اثر تیراندازی بی ضابطه نیروهای انتظامی جان خود را از دست داد.
کولبری که با شلیک پاسداران کشته شددانشجوی دانشگاه ملی بود
یک فارغ التحصیل علوم اجتماعی از دانشگاه ملی (بهشتی) هنگام کولبری با شلیک مستقیم پاسداران تروریست کشته شد.
شلیکنیرو های نظامی به مردم

اعدام

رهایی از اعدام ۲ زندانی در میاندوآب
-دو زندانی متهم به “قتل” در شهرستان میاندوآب که پیشتر در دو پرونده جداگانه به اعدام محکوم شده بودند، با رضایت -اولیای دم از مرگ رهایی یافتند.
-یک زندانی در زندان زنجان اعدام شد
-سه زندانی در زندان ایلام اعدام شدند
-رهایی از اعدام ۲ زندانی در شهرهای فیروزآباد و فردیس
-رهایی از اعدام ۲ زندانی در زندان جیرفت
-اعدام ۲ زندانی در زندان عادل آباد شیرازَ

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram