لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 

کتاب«خداحافظ گاری کوپر »

رومن گری در ۲ دسامبر ۱۹۸۰ بعد از مرگ همسرش در سال ۱۹۷۹ با شلیک گلوله‌ای به زندگی خود خاتمه داد. وی در یادداشتی که از خود به جای گذاشته اینطور نوشته‌است «… دلیل این کار مرا باید در زندگینامه‌ام (شب آرام خواهد بود، (La Nuit Sera Calme, ۱۹۷۴) بیابید.» در این کتاب او گفته‌است: «به خاطر همسرم نبود دیگر کاری نداشتم.» و همچنین نوشته‌است: واقعاً به من خوش گذشت، متشکرم و خداحافظ!

کتاب« لبه تیغ»

در دنیا هیچ چیز پایدار نیست، و اگر انسان توقع بقای چیزی را داشته باشد، احمق است. اما اگر از آنچه که برای مدت کوتاهی دارد لذت نبرد، از آن هم احمق‌تر است

کتاب «اگر خورشید بمیرد»

در این کتاب اوریانا به آمریکا سفر می کند تا در باب سفر به ماه که بحث داغ روز است تحقیق کند . این کتاب شرح سفر اوست مصاحبه با فضانوردان ، عقایدشان در مورد آینده ، بهای پیشرفت ، …….. نحوه آزمایش های فضایی و انتخاب فضانوردان ، ……..
از این نظر که بخواهید اطلاعاتی در مورد ماه و سفر به کرات به دست بیاورید جالبه مثلا واقعا با خوندن این کتاب یک دفعه به ذهن آدم می یاد فضانوردی که داره می ره بالا می دونه ممکنه برنگرده و واسه همیشه تو ماه تنها بمونه نظرش چیه ؟ اگه تو راه بمیره حاضره جسدش را تو خلا رها کنند که تا ابد بگرده ……. و کلا سوال های قشنگ و جذابی که یک دفعه به ذهن می یاد .

کتاب« فریبکار»

حوادث این رمان، مربوط به زمانی است که بریتانیا در جنگ((فالک لند)) پیروز شده و از طرفی((یوری آندروپف)) به سمت ریاست جمهوری شوروی سوسیالیستی برگزیده شده است .((سر آرتور)) رئیس سازمان امنیتی بریتانیا، با صدور حکمی((سام مک کریدی)) را به کاری جدید می‌گمارد .او با نام مستعار((فریبکار)) از ماموران عملیاتی سازمان امنیت و سرویس مخفی بریتانیا و اهل آلمان شرقی بود .وی ماموریت دارد تا ….

کتاب« میدانم که هیچ نمیدانم »

این کتاب مجموعه مصاحبه های روزنامه دی ولت با کارل پوپر درباره موضوعات سیاست،علم،فلسفه هست به علاوه دو تا از متهای سخنرانی پوپر
کتاب دو بخش کلی دارد: بخش اول مصاحبه های نشریه ی دی وولت با پوپر و قسمت دوم دو سخنرانی از پوپر.
عنوان کتاب خیلی خوب منعکس کننده ی محتوای آن است؛ با تردید نگاه کردن به همه ی دانش هامون و محافظه کاری در نتیجه گیری از این دانش هایی که هر لحظه در معرض نقض شدن قرار دارند!
خردگرایی انتقادی روش اصلی پوپر محسوب میشود: یعنی اولا تاکید بر علم و روش علمی به عنوان دقیق ترین روش شناخت ( خردگرایی ) و همزمان نگرش منفی نسبت به این شناخت از این نظر که هر لحظه در معرض بطلان قرار داره ( انتقادی ).
نکته ی مهم بعدی در کتاب، تاکید بر فلسفه ی سیاسی پوپر می باشد. پوپر اعتقاد دارد که سوال اصلی فلسفه ی سیاسی رو تغییر داده و به جای پرسشِ :” چه کسی باید حکومت کند ؟ ” سوالِ : “چگونه می توان مکانیسم هایی ساخت که بشه حاکم رو برکنار کرد ؟” در مرکز فلسفه ی سیاستش قرارمی دهد.
و نکته ی مهم بعدی در مورد پوپر ، خوش بینی کاملا متمایزش به انسان و به خصوص تمدن غرب می باشد و به وضوح لیبرال دموکراسی آمریکایی را بهترین حکومت بوجود آمده تا به امروز می داند …
این سه مبحث، جای جای صحبت های پوپر وجود دارند و شناخت خیلی خوبی رو از پوپر به خواننده عرضه می کنند …

کتاب« چخوف »

آنهایی که خود را تحقیر شده حس می کنند
به همان اندازه می کوشند تا خود را
تحقیر کننده بنمایانند..

کتاب« سلوک »

انسان از سه چیز درست شده
رنج، کار و عشق.
ما به خاطر عشق، رنج مى کشیم
از سر رنج، کار مى کنیم
و در پى کار، عاشق مى شیم…

کتاب «دنیا در گذر تاریخ کوتاه بشر »

بیل گیتس در مورد کتاب تاریخ کوتاه بشر مى گوید:
“من از طریق ویدئوى دیوید کریستین به نام “تاریخ بزرگ” دانشجوى تاریخ او شدم و بسیار مشتاق مقاله های او درباره تاریخ جهان در این مجموعه هستم.امیدوارم این کتاب انسانهای بیشترى را با این دانشمند و استاد والا آشنا نماید.”پروژه “تاریخ بزرگ” تحت سرپرستى دیوید کریستین و با حمایت بیل گیتس در صدد است که طرحى علمى و نوین از تازیخ جهان را در قالب واحدهای درسى در مدارس و دانشگاهها وارد سازد.تاریخ بزرگ از پیدایش هستى تا زمان حال است.

کتاب« زوربای یونانی»

خدای مهربان کسی است که نه در هفت طبقه آسمان می گنجد و نه در هفت طبقه زمین، ولی در دل آدمیزاد می گنجد.
پس زنهار که هیچ وقت دل کسی را نشکنی!”

کتاب« گفتار در روش درست راه بردن عقل »

مهمترین #کتاب فلسفی دکارت و یکی از مهمترین کتب فلسفی موثر بر علم و #فلسفه ‌ی اروپا رساله ای است بنام گفتار در روش به کار بردن عقل(خرد) که توسط مرحوم محمدعلی فروغی به زیبایی به پارسی برگردان شده است.و از همین روی است که دکارت را پدر فلسفه ی مدرن می خوانند چرا که تاثیرش بر علم و فلسفه بعد از خود غیر قابل انکار است.

کتاب«۲۱ درس برای قرن بیست و یکم »

این جای دست ها را شکارگران ـ خوراک جویان در حدود ۹۰۰۰ سال پیش در غار دست ها Hands Cave در آرژانتین حک کرده اند. بنظر می رسد که گویی این دستهای بی جان از دل سنگ به سوی ما دراز شده اند. این یکی از تاثیر گذارترین آثار بجا مانده از دنیای خوراک جویان باستان است. اما هیچ کس معنای آن را نمی داند.

کتاب« فرگشت انسان »

صد هزار سال پیش، دست‌کم شش گونۀ انسانی بر روی زمین زندگی می‏کردند. امروز تنها یکی به ‏جا مانده است: ما، انسان‏های خردمند. چه‌طور گونۀ ما در نبرد برای سلطه بر دیگران پیروز شد؟ چرا نیاکانِ شکارگر ـ خوراک‌جوی ما اقدام به ساختن شهرها و برپایی پادشاهی ‏ها کردند؟ چگونه به خدایان و ملت‏ ها و حقوق بشر ایمان آوردیم، به پول و کتاب‏ها و قوانین اعتماد کردیم، و خود را بردۀ بوروکراسی و مصرف‏ گرایی و حرص ‏و آز برای خوشبختی ساختیم؟ دنیای ما در هزارۀ آینده چه شکلی به‏ خود خواهد گرفت؟
ما، بخواهیم یا نخواهیم، متعلق به خانوادۀ بزرگ و شلوغ میمون‌ها هستیم. نزدیکترین خویشاوندان ما شامپانزه‌ها، گوریل‌ها و اورانگوتان‌ها هستند. شامپانزه ها به ما نزدیکترند. همین ۶میلیون سال پیش میمونی دو دختر زایید که یکی از آنها مادربزرگ شامپانز ه‌ها شد و دیگری مادربزرگ ما …

کتاب« منشا انواع »

امروز ۲١٠ سال از تولد چارلز داروین، می‌گذرد. کسی که با ایدهٔ انقلابی‌اش، تحول عظیمی در درک و فهم انسان ایجاد کرد و انسان را از مرکزیت و اشرفیت پایین آورد، او بدون آنکه خود بخواهد اعتقاد دینى در مورد آفرینش انسان را از پایه به لرزه در آورد.
ضمن تبریک این روز به همهٔ علم‌دوستان و علاقه‌مندان به دانش، به‌مناسبت تولد داروین این هفته را به نوشته هاى داروین و کتابها و مطالب مرتبط با فرگشت (تکامل) اختصاص میدهیم.

کتاب« همچون در یک آینه »

«کارین» دختر روان‌پریشی که به تازگی از آسایشگاه روانی مرخص شده، تابستان را در جزیره دورافتاده‌ای در بالتیک می‌گذراند.
«کارین» تصور می‌کند صداهایی را از پشت کاغذهای دیواری می‌شوند که می‌گویند پروردگار به زودی با او صحبت خواهد کرد و مایه رستگاری‌اش می‌شوند. اما روزی «کارین» دفتر خاطرات پدرش را می‌خواند و…

 

کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram