گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در بهمن ماه ۱۳۹۷

 

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در بهمن ماه ۱۳۹۷
تهیه و تنظیم : امید شیرمحمدی

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.
 در گزارش دی ماه ۱۳۹۷ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی
روشنگری درباره نقض حقوق هنرمند در گالری کلاهدوزان

سید حمزه کلاهدوزان؛ موسس گالری کلاهدوزان که خود را تحصیل کرده کاردانی معماری می داند در گفتگو با رسانه ها گفت غرض از دایر کردن این گالری و نمایش آثار اینچنینی احیا فرهنگ و هنر ایرانی است. اما آنچه وی بر آن تاکید کرده بود نمایش آثاری در نمایشگاه بود که مجموعه شخصی و خانوادگی نامیده شده بودند. به عبارت دیگر موسس این گالری در گفتگو با رسانه ها مدعی شد که تمام سی و سه اثر به نمایش درآمده جزو گنجینه خانوادگیِ او به حساب می آید.

حضور کمرنگ سینمای ایران در برلیناله ۲۰۱۹

حضور سینمای ایران در برلیناله ۲۰۱۹ کم‌رنگ است. امسال دیتر کاسلیک رئیس فعلی جشنواره که سینمای ایران خاطرات خوشی از روزهای کار او دارد با برلیناله خداحافظی می‌کند. این موضوع به گمانه‌زنی‌هایی دامن زده است.

یک هفته از آغاز به کار جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) می‌گذرد و تنها چهار روز به پایان این جشنواره باقی مانده است. سینمای ایران امسال حضور کمرنگی در برلیناله دارد. ایران با دو فیلم بلند، یکی داستانی (فیلم نشت) و دیگری مستند (دلبند)، و دو فیلم کوتاه (فیلم‌های مگ‌رالن و تتو) در بخش‌های جانبی حضور دارد. این حضور کمتر شباهتی به سال‌های درخشان ایران در برلیناله دارد.

اگرچه افت و خیز در رابطه با حضور سینمای کشورها در جشنواره‌های بین‌المللی طبیعی است، دو تن از توزیع‌کنندگان فیلم ایران در بازار فیلم برلین (برلیناله مارکت) به دویچه وله فارسی از “دست پر بودن سینمای ایران” در سال جاری گفتند. آن‌ها گفتند که “فیلم‌هایی از ایران بوده که می‌توانسته انتخاب شود و باید دید معیار انتخاب‌ها چه بوده است.”

از فروش بلیت سینما توسط خبرنگاران تا حضور افراد بی ربط در سینمای رسانه ها/ روزی که از فیلم ها آبی برایجشنواره گرم نشد!

به گزارش سینماپرس یکی از سوألات مهمی که طی روز ششم از زبان برخی از اهالی رسانه و منتقدان شنیده می شد اینکه بر اساس چه ملاک و معیارهایی مسئولان جشنواره به برخی نشریات و رسانه ها و حتی برخی از رسانه های فاقد مجوز و حتی رسانه های «تلگرامی» غرفه اختصاصی داده اند؟ چطور تلگرام طبق قانون رسمی کشور فیلتر است اما مسئولان جشنواره با تلگرامی ها و اینستاگرامی ها همکاری می کنند؟ چرا اگر قرار بوده به رسانه ها غرفه ای اختصاص داده شود اعلام عمومی نشده؟ این گزینش ها به چه صورت انجام شده؟

نکته قابل تأمل درباره این مسأله آنجا است که علاوه بر برنامه های رادیویی و تلویزیونی که از سال های قبل هم مکانی برای حضورشان تعبیه می شد، امسال برخی مجلات که دیگری چندان خواننده ای ندارند، برخی روزنامه ها، خبرگزاری ها، وی او دی ها و حتی اپلیکیشن ها هم غرفه دار شده اند! این اتفاق باعث شائبه های زیادی می شود مبنی بر اینکه نورچشمی های مسئولان جشنواره تنها می توانند غرفه در اختیار داشته باشند و بس! آن هم نورچشمی هایی که برخی از آن ها اصولا خروجی قابل توجهی هم ندارند و فقط تعداد کثیری کارت سینمای رسانه ها دریافت کرده اند و نهایتا با تعدادی کپی پیست سر و ته رسانه شان را به هم می آورند و بس!

امید است که مسئولان فجر سی و هفتم در این خصوص پاسخگو باشند و مانند دیگر انتقادها به آسانی از کنار این مسأله عبور نکنند.

بیانیه خانواده مرضیه هاشمی پس از آزادی او از زندان

مرضیه هاشمی خبرنگار، مجری و مستندساز شبکه پرس تی وی پس از ۱۱ روز بازداشت توسط پلیس آمریکا، روز گذشته از زندان آزاد شد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شبکه پرس تی‌وی، مرضیه هاشمی که برای ملاقات با خانواده و برادر مریضش به آمریکا سفر کرده بود، در فرودگاه سنت لوئیس توسط پلیس آمریکا دستگیر و بدون هیچ گونه تهامی به زندان انتقال داده شد.

این مجری و خبرنگار شبکه پرس تی وی، پس از حضور در جلسه سوم دادگاهی که به عنوان «شاهد مطلع» در آن حضور یافته بود، بدون متهم شدن به هیچ جرمی آزاد شد. روابط عمومی شبکه پرس تی وی در همین رابطه، بیانیه صادر شده از سوی خانواده مرضیه هاشمی پس از آزادی او را به شرح زیر منتشر کرد:

«ستایش مخصوص خداوند است

مرضیه هاشمی بدون هیچگونه اتهامی از بازداشتش آزاد شده است و با خانواده‌اش در واشنگتن دی سی به سر می‌برد. مرضیه و خانواده‌اش اجازه نخواهند داد که این ماجرا فراموش شده و سرپوش نهاده شود. آنها همچنان ناراحتی‌های جدی دارند و می‌خواهند پاسخ پرسش‌هایی که به این موضوع مربوط است، دریافت کنند تا مطمئن شوند که مشابه اتفاقی که برای مرضیه هاشمی رخ داد، هرگز برای هیچ مسلمان و یا غیر مسلمانی رخ نمی‌دهد. همانطور که آمریکا از آزار و اذیت جامعه سیاهان توسط پلیس آگاه است، باید به سوالات درباره آزار و اذیت جامعه مسلمانان توسط FBI نیز پاسخ دهد.

مرضیه هاشمی تا روز جمعه در واشنگتن باقی خواهد ماند و از همه شهرهای سراسر جهان می‌خواهد تا اعتراض خود را به اقدامات تبعیض‌آمیز آمریکا ادامه دهند. مساله در اینجا فقط به شخص مرضیه هاشمی مربوط نمی‌شود. این ماجرا در مورد این واقعیت است که هر کسی از ما، مسلمان یا غیر مسلمان می‌تواند بدون هرگونه اتهامی در ایالات متحده آمریکا زندانی شود.»

اعتراض ها،انتقاد وتجمعات

بحران اقتصادی سینماداران: هزینه‌ی نظافت و بهداشت سینماها زیاد است!

محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران گفته که سینماداران قیمت بلیت‌های جشنواره‌ سی‌ و هفتم فیلم «فجر» را طبق نظر دبیر جشنواره افزایش نداده‌اند. وی این موضوع را منجر به بروز مشکلاتی در اکران نوروزی سینماها دانسته، چرا که «این افزایش قیمت کمک زیادی می‌کرد تا بخشی از هزینه‌ها پوشش داده شود.» رئیس انجمن سینماداران اعلام کرده، «سینماداران تلاش دارند هزینه‌های خود را با درآمدها برابر کنند تا از زیاندهی جلوگیری شود.»

به گفته اشرفی، «هزینه‌های سالن‌های سینما با درآمدهای آنها یکی نیست و ادامه این روند خدمات‌دهی را در سالن‌های سینما با مشکل روبرو خواهد کرد.»

قاضی مقیسه وثیقه سه عضو کانون نویسندگان را به سه میلیارد تومان افزایش داد

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعتراض به بازداشت سه تن از اعضای خود می‌نویسد که رئیس دادگاه، قاضی مقیسه، با طرح این نکته که “متهمان” خود می‌توانند از خودشان دفاع کنند، حق اعضای کانون نویسندگان برای برخورداری از وکیل را نقض کرد.

پس از آن قاضی مقیسه قرار تأمین را از کفالت صد میلیون تومانی برای هر یک، به وثیقه‌ یک میلیارد تومانی برای هر کدام از آنان تبدیل کرد. بدین گونه اعضای کانون به دلیل عدم امکان تأمین قرار، بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن اعضای هیئت دبیران و بکتاش آبتین، بازرس کانون نویسندگان ایران، به احکام سنگین متهم شده‌اند.

در این بیانیه آمده که بار نخست، اعضای کانون به “تبلیغ علیه نظام” متهم شدند و بار دوم که پرونده از “دادسرا” به “دادگاه” رفته و بازگردانده شده بود، دو اتهام سنگین‌تر یعنی “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا” به اتهام فوق افزوده شد و اعضای کانون با قرار کفالت صد میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدند.

نامه انصراف یک خواننده از جشنواره فجر و پاسخ به او

یک خواننده موسیقی ایرانی صبح امروز با انتشار نامه‌ای خطاب به دبیر سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر از حضور در این رویداد انصراف داد؛ روابط عمومی این جشنواره نیز در پاسخ به او متنی را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، پوریا اخواص (خواننده موسیقی ایرانی) در قالب نامه‌ای سرگشاده از حضور در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر انصراف داد.

در متن نامه او که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است:

«دبیر محترم سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

جناب آقای دکتر شاهین فرهت

با سلام و احترام

از آنجا که جشنواره موسیقی فجر جایگاهی برای ارائه، تبادل و درک و دریافت موسیقی حرفه‌ای است، لذا توقع از آن چنین است که رفتار و منش برگزارکنندگان آن نیز حرفه‌ای باشد.

تا به امروز که فقط هجده روز به شروع برگزاری جشنواره باقی مانده است هیچ قرارداد رسمی با اینجانب در رابطه با اجرا در جشنواره سی و چهارم منعقد نگردیده و این نشان از غیرحرفه‌ای بودن برگزارکنندگان بزرگترین هنگامه موسیقایی کشور دارد.

بعد از انتشار جدول اسم اینجانب به‌عنوان خواننده در آن دیده نمی‌شد و بعد از اعتراض و پیگیری سرپرست گروه، جدول دومی طراحی و مجدداً منتشر شد که اسامی چند خواننده از جمله بنده به آن اضافه گردید. اگر این احمالی از جانب دست‌اندرکاران بوده است که باز نشان از غیرحرفه‌ای بودن آن است اگر هم اسم و رسم هنرمندان، اعتباری برای جشنواره نیست که زیاده جسارت است.

در ماه‌های گذشته برای دو اجرا در جشنواره به من پیشنهادهایی داده شد که با مشورت با برگزارکنندگان آن به بنده اعلام گردید امکان اجرای یک خواننده با دو گروه وجود ندارد و من به تبع این قانون از گروهی خداحافظی کردم تا فقط با یک اجرا در جشنواره شرکت کنم اما متوجه شدم که در جشنواره امسال هستند خوانندگانی که با دو گروه همکاری دارند و این تبعیض و «یک بوم و دو هوا» بودن در شأن برخورد با اهل موسیقی نیست.

در نهایت انصراف خودم را از شرکت در جشنواره سی و چهارم اعلام می‌دارم و یادآوری می‌کنم که:
“ادب آداب دارد”

با آرزوی موفقیت برای جنابعالی و همکارانتان

با احترام

پوریا اخواص
ششم بهمن‌ماه یک هزار و سیصد و نود و هفت»

***

همچنین روابط عمومی سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر متن پیش رو را خطاب به اخواص منتشر کرد:

«هنرمند گرامی جناب آقای پوریا اخواص

در پاسخ به نامه شما (که به جای دبیرخانه جشنواره به رسانه‌ها ارسال شده است!) و اعلام مواردی که منجر به انصرافتان از حضور در جشنواره موسیقی فجرشده است، مطالب زیر به اطلاع می‌رسد:

حضور شما در جشنواره تحت عنوان و همراه با گروه هنرستان موسیقی بوده است که این هنرستان، هم در بخش موسیقی دستگاهی ایرانی و هم در بخش موسیقی کلاسیک به اجرای برنامه خواهد پرداخت و شما صرفاً قرار بوده خواننده یک بخش از این اجرا باشید.

در همین راستا قرارداد اجرای برنامه با نماینده معرفی شده از طرف هنرستان موسیقی پسران و حدود ۲ ماه پیش عقد شده است و جشنواره قرارداد مستقلی با خوانندگان ندارد. همچنین در سایر قرار دادها نیز طرف قرارداد سرپرستان گروه‌ها هستند.

با توجه به اینکه گروه‌های شرکت کننده در جشنواره گروه‌های معتبر و شناخته شده‌ای هستند، ستاد جشنواره به درج نام گروه اکتفا کرده و پس از اینکه قرار شد اسم شما اضافه شود اسم چندین خواننده دیگر نیز اضافه شد که خودتان بهتر اطلاع دارید.

اشاره کرده بودید به این موضوع که برخی خوانندگان در دو گروه اجرا دارند. به دلیل عدم حضور خواننده یکی از گروه‌ها، سرپرست گروه در خواست جایگزین کردن خواننده دیگری را به ستاد برگزاری جشنواره اعلام کرد که پیش‌تر مدت‌ها با گروه تمرین کرده بود و با توجه به شرایط خاص گروه این تقاضا پذیرفته شد.

اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند که اگر شما به جشنواره تعهدی ندارید، به هنرمندانی که مدت زیادی با آنان به تمرین پرداخته‌اید تعهد داشته باشید.اگر چه ستاد جشنواره نهایت سعی خود را در برگزاری جدی و بدون نقص جشنواره به کار بسته است و به طور یقین کاستی‌هایی وجود دارد ولی بخشی از حرفه‌ای بودن جشنواره به شرکت کنندگان در جشنواره مرتبط است.

با احترام

روابط عمومی ستاد جشنواره موسیقی فجر»

نه به فساد مالی و حقوق‌های نجومی با ابزار هنر

در نمایشگاه جشنواره هنر مقاومت آثار هنرمندان درباره مطالبات و مشکلات مردم در جامعه به نمایش گذاشته شده‌اند. در این آثار به موضوعاتی چون اشرافی‌گرایی، اختلاس و حقوق‌های نجومی مسوولان پرداخته شده است.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه جشنواره هنر مقاومت در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برپاست و تا ۲۴ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

بازداشت ها

جلسه دادگاه مسعود کاظمی، روزنامه نگار برگزار شد

وکیل مدافع مسعود کاظمی، روزنامه نگار و سردبیر ماهنامه صدای پارسی از اخذ آخرین دفاع از موکلش خبر داد و گفت که اتهامات مطروحه در این جلسه که امروز صبح برگزار شد نشر اکاذیب، توهین به مقامات و مسئولان، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری عنوان شده است.

سید علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری درباره جزئیات پرونده مسعود کاظمی، روزنامه‌نگاری که ۱۴ آبان سال جاری بازداشت شده بود، گفت: امروز آخرین جلسه اخذ دفاع ایشان در چهار محور اتهامی بود که شامل نشر اکاذیب، توهین به مقامات و مسئولان، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری شد.

صدور واجرای حکم

تعیین شعبه دادگاه تجدیدنظر امیرحسین میراسماعیلی

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع امیرحسین میراسماعیلی، روزنامه‌نگاری که به اتهاماتی همچون “توهین به مقدسات” به ۱۰ سال حبس محکوم شده است، گفت که “در این پرونده نسبت به حکمی که در شعبه بدوی صادر شده، تجدیدنظر خواهی کردیم و پرونده برای رسیدگی در مرجع تجدیدنظر به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی زرگر ارجاع شده اما هنوز تعیین وقت نشده است”.

به نقل از رکنا، پرونده خبرنگار روزنامه جهان صنعت که به اتهام “توهین به مقدسات” به ۱۰ سال حبس محکوم شده، در دادگاه تجدید نظر رسیدگی می‌شود.

علمی فرهنگی

بازداشت‌های گسترده توسط نظام از فعالان محیط‌زیستی به باستان‌شناسان رسید!

برخی منابع خبری می‌گویند ناصر امینی‌خواه باستان‌شناس ساکن کرمانشاه روز دوشنبه ۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای اطلاعات کرمانشاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. آخرین پروژه تحقیقاتی‌ این باستان‌شناس با دانشگاه کپنهاگ دانمارک درباره تپه «خیبر» شهرستان روانسر بوده است.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا کنون نسبت به خبر بازداشت این باستان‌شناس واکنشی نشان نداده و دلیل این بازداشت نیز روشن نیست. بازداشت این باستان‌شناس در حالی صورت گرفته که بیش از ۶۰ فعال حوزه‌ محیط‌زیست شامل کارشناسان زیست‌محیطی استان کرمانشاه در زندان بسر می‌برند. حالا این نگرانی نیز به وجود آمده که بازداشت ناصر امینی‌خواه نقطه شروعی برای هجوم به باستان‌شناسان و بازداشت گسترد‌ه‌ی آنها باشد.

برخی منابع می‌گویند روز دوشنبه ۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ ناصر امینی‌خواه باستان‌شناس ساکن دولت‌آباد کرمانشاه توسط نیروهای اطلاعات کرمانشاه بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. در پی این بازداشت، منزل وی مورد تفتیش قرار گرفته و وسایل شخصی‌اش ضبط شده است.

باوجود تلاش‌های خانواده امینی‌خواه برای اطلاع از وضعیت وی، هنوز هیچ اطلاع دقیقی از سرنوشت وی در دست نیست.

ناصر امینی‌خواه محقق و باستان‌شناس در پاییز سال ۹۷ با گروه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌های کپنهاک دانمارک و برلین آلمان کاوش‌هایی در منطقه تپه «خیبر» بین روانسر و کرمانشاه انجام می‌داده است.

دومین سردیس به سرقت رفته‌ی سرباز هخامنشی ردیابی شد

علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ایلنا گفته که آنها دومین سردیس سرباز هخامنشی از مجموع سه‌ سردیس هخامنشی را ردیابی کرده و در پی پس گرفتن آن هستند.

اولین نقش‌ برجسته سرباز هخامنشی در حراج نیویورک کشف شد که با قیمت ۱.۲ میلیون دلار ارائه شده بود. این سردیس پس از پیگیری‌های حقوقی به ایران بازگردانده شد.

حالا مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی می‌گوید از این سردیس سه عدد از ایران خارج شده که آنان دومین سردیس را نیز ردیابی کرده‌اند و به زودی به ایران برگردانده خواهد شد. با این حال، اطلاعاتی درباره نحوه کشف و محل آن و زمان بازگشت این سردیس داده نشده است.

آنگونه که رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده هیچ اطلاعی از سرنوشت سردیس سوم در دست نیست.
اینگونه که به نظر می‌رسد مقامات جمهوری اسلامی تمایل بسیاری به بازگرداندن اموال تاریخی ایران که در موزه‌های جهان نگهداری می‌شوند، دارند. این تمایل تا حدی افزایش یافته که مشاور وزیر امور خارجه از ایرانیان خارج از کشور نیز استمداد کمک کرده و حتی پیشنهاد داده تا مردم میراث خانوادگی خود را به دولت تحویل دهند!

خانه پدری جلال‌آل احمد در فهرست مزایده‌ صندوق احیا

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در حالی از آغاز مزایده ۱۹ بنای تاریخی در هفته آینده خبر داد که در لیست معرفی شده، نام چند بنای جنجالی مانند خانه «جلال آل‌احمد» نیز به چشم می‌خورد.

روابط عمومی این صندوق، در تازه‌ترین روند از واگذاری بناهای تاریخی به منظور احیا، مرمت و بهره‌برداری مدت معین توسط بخش خصوصی بناهای تاریخی ۱۹ بنای تاریخی را در لیست خود معرفی کرده است، که در این میان خانه «امام جمعه» و خانه «جلال آل احمد» در تهران، خانه «بخردی» اصفهان و «عمارت ملک» بوشهر نیز به چشم می‌خورد.

از دیگر بناهای معرفی شده می‌توان به خانه «شادمان» و خانه «حظیره‌ای» یزد، کاروانسرای «ورده» شمال ساوه استان مرکزی، خانه «فاطمی» استان گلستان، قلعه «زائر خضرخان» شهر اهرم استان بوشهر، قلعه «دزک» روستای دزک در چهارمحال و بختیاری، خانه «خادم باشی» اردبیل، کاروانسرای «مهر» سبزوار خراسان رضوی، خانه «مستوفی» خراسان جنوبی، خانه «حشمت اللشکر» شهرسرخه استان سمنان، خانه «میررحیمی» و خانه «ابراهیمی» شهر دامغان در استان سمنان، حمام «خان» شهر سنندج استان کردستان، خانه «غفاری» کرمان و خانه «فیض مهدوی» کرمانشاه به مزایده گذاشته می‌شود.

زخم جنگ بر تاریخ

به جز آثار تخریب شده در جنگ تحمیلی، وجود میدان‌های مین خنثی نشده‌ نیز تا سال‌ها پس از جنگ مانعی برای فعالیت‌های باستان‌شناسان در برخی محوطه‌های باستانی بوده است.

به گزارش ایسنا، حسین عسگری یکی از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس است. او در مقاله‌ای به نقد و بررسی عملکرد رژیم بعث عراق در برابر میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درجنگ تحمیلی پرداخته است. این محقق در مقاله‌اش یادآور شده است: «انگیزه واقعی حقوق بین‌الملل در حفاظت و حمایت اموال فرهنگی در جریان مخاصمات مسلحانه، بر این فکر مبتنی بوده است که آثار فرهنگی بخشی از دارایی مشترک بشریت است و در صورت لزوم باید با فنون متناسب نگهداری شوند. اهمیت مسئله برای علما و صاحب‌نظران، حتی پیش از جنگ جهانی دوم نیز روشن بوده است.

کمبودها ومحرومیتها

اما و اگرهای تضمین آینده شغلی دانشجویان هنر به‌روایت رئیس دانشکده معماری دانشگاه تهران

رییس دانشکده معماری دانشگاه تهران با اشاره به دغدغه‌های دانشجویان در خصوص آینده شغلی شان، اینگونه عنوان می‌کند که دانشجویان با او در ارتباط هستند و می‌توانند به راحتی مشکلاتشان را با او در میان بگذارند.

غلامرضا اکرمی، رئیس دانشکده معماری هنرهای زیبای دانشگاه تهران که بیش از یک ترم است به این سمت منصوب شده، درباره وضعیت بازار کار دانشجویان به ایسنا گفت: در وضعیت فعلی، کشور کلاً از لحاظ اقتصادی و بازار کار مشکل دارد و راهکار مشخصی را نمی‌توان پیشنهاد کرد. از طرفی ورودی رشته معماری در سطح کشور زیاد شده و فارغ‌التحصیلان زیادی در این رشته داریم؛ البته این مشکل گریبانگیر بیشتر رشته‌ها است ولی در رشته معماری دیگر بیش از حد است. به همین جهت حتی اگر از لحاظ بازار کار و اقتصاد در یک وضعیت ثابت و معمولی نیز باشیم قطعاً تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان باز هم با مشکلات ورود به بازار کار مواجه خواهند شد، چه برسد به الان که در وضعیت مناسبی قرار نداریم.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی خیلی نمی‌توان پیشنهاد روشنی برای ای ن قضیه ارائه داد. معمولاً زمانی که یک کشور دچار بحران اقتصادی می‌شود، اولین کارهایی که به مشکل برمی‌خورند، امور عمرانی هستند و از آنجا که معماری نیز یک کار عمرانی است، پس با این مشکل روبه‌رو خواهد شد. ولی به طور کلی دانشجویانی که در کار خود موفق هستند و معماری را به خوبی یاد گرفته‌اند قطعاً برای پیدا کردن کار با مشکلات کمتری روبرو خواهند بود. درواقع ورود به بازار کار از جهات زیادی به دانش خود دانشجو بستگی دارد.

وانتی که تنها رسانه بود و شهری که یک کامپیوتر بیشتر نداشت!

5 سالی بود که در قزوین هیچ رسانه‌ای حتی صداوسیما فعال نبود، تنها رسانه شهر وانت‌هایی بود که در سطح شهر دور می‌زدند و اطلاعاتی مانند برگزاری جلسه و موضوعات مربوط به آب و برق را به اطلاع مردم می‌رساندند، همچنین وانت‌های سپاه پاسداران نیز خبرهای مربوط به جبهه و زمان اعزام نیروها را اطلاع‌رسانی می‌کردند؛ بعدازآن به فکر تأسیس نشریه در قزوین افتادیم آن‌هم با پول قرضی.

به گزارش ایسنا، به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب به سراغ قدیمی‌ترین روزنامه شهر رفتم، «ولایت» روزنامه‌ای که فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته، زمانی به‌عنوان تنها رسانه شهر اخبار و اطلاعات را به گوش مردم می‌رساند و امروز نیز به‌عنوان قدیمی‌ترین رسانه می‌توان گفت تنها «روزنامه» فعال شهر است.

لغو کنسرت هاونمایش فیلم ها

لغو کنسرت گروه «هوروش‌» با دستور دادستانی در خراسان رضوی

سرپرست فرمانداری فیروزه خراسان رضوی می‌گوید کنسرت موسیقی گروه «هوروش» به دلایل نامعلومی با دستور دادستانی لغو شده است. به نظر می‌رسد دادستانی‌ شهرستان‌های استان خراسان رضوی، لغو کنسرت‌های موسیقی و برنامه‌های فرهنگی را جزو وظایف خود قرار داده‌اند.
ابوالفضل حکیم‌پور سرپرست فرمانداری فیروزه در خراسان رضوی اعلام کرد که با دستور دادستانی این شهرستان کنسرت موسیقی «هوروش بند» در سبک پاپ یک روز قبل از اجرا لغو شد.

این کنسرت قرار بود عصر روز چهارشنبه اول اسفندماه در مجتمع تفریحی فیروزه گشت در دو نوبت اجرا شود ولی به دلایل نامعلومی با دستور دادستانی شهرستان فیروزه لغو شده است.

این در حالیست که به گفته سرپرست فرمانداری این شهرستان، همه مجوزهای لازم برای برگزاری این کنسرت دریافت شده بود و مشکلی برای برپایی آن وجود نداشت.

گروه «هوروش‌» یکی از گروه‌های موسیقی پاپ پرطرفدار در ایران است که در یکی دو سال اخیر قطعاتی از آن به شدت مورد توجه مردم قرار گرفته است. این گروه در جشن «موسیقی ما» توانست جایزه بهترین ترانه را دریافت کند.

مرکز شهرستان فیروزه جمعیتی ۴۳ هزار نفری دارد و در فاصله ۱۴۷ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. به نظر می‌رسد ممنوعیت نانوشته‌ی برگزاری کنسرت در مشهد و استان خراسان رضوی تا جایی قوت گرفته‌ که دادستانی‌ شهرستان‌های این استان، لغو کنسرت و برنامه‌های فرهنگی چون تئاتر و نمایش فیلم را جزو وظایف خود قرار داده‌اند و استثنائا هم به خوبی این وظیفه را اجرا می‌کنند!

مطبوعات

انتقاد رضا صادقی به حذف زنان از جشنواره موسیقی

حمید عسگری و مهدی یراحی نیز پیشتر از حضور زنان در عرصه موسیقی حمایت کردند.
– شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر دلیل حضور نداشتن گروه‌های ویژه موسیقی بانوان را عدم پذیرش آنان از سوی هیئت انتخاب دانسته است.

رضا صادقی خواننده مهمه‌ی نوشته‌هاوسیقی پاپ از حدف زنان در جشنواره موسیقی «فجر» و عدم مجوز حضور آنان در رقابت فجر انتقاد کرد. او می‌گوید که «چه جور جشنواره‌ای است که فقط آقایان در آن هستند؟»

در سی‌وچهارمین دوره جشنواره موسیقی «فجر» از نزدیک به یکصد گروه موسیقی، حتی یک گروه موسیقی زنان حضور ندارد

در ادامه حمایت جامعه مردان فعال در عرصه موسیقی از حضور زنان در این عرصه، رضا صادقی خواننده پاپ در صفحه شخصی اینستاگرامش از حذف زنان در رقابت جشنواره موسیقی «فجر» انتقاد کرد.

صادقی با انتقاد از عدم حضور زنان در بخش‌های رقابتی موسیقی فجر و تفاوت آن با جشنواره فیلم فجر نوشت: «جشنواره فیلم فجر و جشنواره موسیقی فجر اصلاً قابل قیاس نیستند. در جشنواره فیلم فجر، خانم‌ها جایزه می‌گیرند و آقایان هم جایزه می‌گیرند.»

وی پرسید: «جشنواره موسیقی، چه جوری «جشنواره موسیقی فجر»ی است که فقط آقایان در آن هستند؟ یعنی خانم‌ها هیچ هنری در این بخش ندارند و نمی‌توانند در این بخش هیچ رقابتی کنند؟»

وی جشنواره موسیقی فجر را اتفاقی علی‌السویه و باری به هر جهت خواند که می‌تواند نباشد و الزامی به بودنش هم نیست.
تهمینه میلانی کارگردان سینما نیز این پست رضا صادقی را بازنشر و از آن حمایت کرده است.شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر دلیل حضور نداشتن گروه‌های ویژه موسیقی بانوان در این جشنواره را عدم پذیرش آنان از سوی هیئت انتخاب دانسته است: «چند گروه موسیقی بانوان برای حضور در جشنواره طبق فراخوان اعلام آمادگی کرده بودند که متأسفانه از سوی هیئت انتخاب مورد پذیرش قرار نگرفتند.»

در جشنواره سال گذشته موسیقی فجر نیز حضور زنان بسیار کمرنگ بود و تنها به دو گروه از هرمزگان و اصفهان محدود می‌شد. در این دوره از جشنواره موسیقی فجر، از نزدیک به یکصد اجرای موسیقی، حتی یک گروه از زنان حضور ندارند.

رضا صادقی پیشتر نیز با انتشار ویدئوهایی از اجرای موسیقی زنان ایرانی و همچنین دختر کوچک خودش از جلوگیری از فعالیت زنان در عرصه موسیقی انتقاد و برای آزادی صدای همه زنان ایرانی ابراز امیدواری کرده است.

در ماه‌های گذشته نیز هنرمندانی چون حمید عسگری و مهدی یراحی خوانندگان موسیقی پاپ از زنان عضو گروه موسیقی خود حمایت کردند و لحظاتی از اجرای کنسرت خود را به آنها سپردند. این اقدام حمید عسگری موجب لغو کنسرت‌هایش تا اطلاع بعدی شد و شایعه ممنوع‌الکاری مهدی یراحی نیز منتشر شد که از سوی وزارت ارشاد تکذیب شده است

هنرمندان زندانی

جلسه رسیدگی به اتهامات ژاکان باران، شاعر ایلامی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین باقری (ژاکان باران)، شاعر کرد اهل ایلام روز دوشنبه در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان ملکشاهی برگزار شد. معصومه فیلی، وکیل این شهروند در خصوص نحوه برگزاری دادگاه با اشاره به ناقص بودن پرونده گفت که استنادات کافی برای اثبات اتهامات مطروحه علیه موکلم در دست نبود؛ لذا باید پرونده را دوباره برای تحقیقات به دادسرای ملکشاهی ارسال کنند و هنوز در این زمینه اطلاعی به ما نداده‌‌‍اند و ما هم منتظر ارسال ایلاغیه از طریق سامانه هستیم.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین باقری (ژاکان باران) روز دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان ملکشاهی برگزار شد.

معصومه فیلی، وکیل ژاکان باران در این خصوص گفت: “من از ابتدای تشکیل پروندە وکیل ژاکان بودم؛ حتی رفتمبازداشتگاە از وی وکالت گرفتم و از همە مراحل تحقیقات و تمام صفحات پروندە اطلاع دارم. در زمان بازداشت اتهاماتی بهوی وارد کردند و در همە مراحل با دلیل و دفاعیە مناسب موفق شدیم بیشتر اتهامات را رد کنیم. تنها دو مورد باقی ماند کهعبارت بودند از: “تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی” و “تبلیغ علیە نظام در فضای مجازی”؛ اما درکیفرخواست صادرە متوجه شدیم که یک اتهام دیگر تحت عنوان “توهین بە مقدسات” قید شده کە این مورد اصلا دراتهامات اولیە نبود و بە موکلم تفهیم اتهام نشدە بود. در واقع نه شاکی داشت و نه راجع بە آن تحقیقاتی صورت گرفتە بود. بر طبق مادە ۱۹۵ از حقوق متهم محسوب می‌شود تا بتواند از خود دفاع کند. بر اساس ماده ۱۹۵ بازپرس پیش از شروعبه تحقیق با توجه به حقوق متهم به وی اعلام می‌کند مراقب اظهارات خود باشد. سپس موضوع اتهام و ادله آن را به شکلصریح به او تفهیم می‌کند و به او اعلام می‌نماید که اقرار یا همکاری مؤثر وی می‌تواند موجبات تخفیف مجازات وی را دردادگاه فراهم سازد و آنگاه شروع به پرسش می‌کند. پرسش‌ها باید مفید، روشن، مرتبط با اتهام و در محدوده آن باشد. پرسش تلقینی یا همراه با اغفال، اکراه و اجبار متهم ممنوع است”.

وضعیت رو به وخامت آرش صادقی؛ ممانعت از اعزام به بیمارستان و شیمی درمانی

آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج از چندی پیش به دلیل ابتلا به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندروسارکوما با تاخیر بسیار مورد عمل جراحی خارج کردن تومور از ناحیه دست راست قرار گرفت. درمان این زندانی به دلیل تعجیل مسئولین زندان برای بازگرداندن او به زندان نیمه تمام ماند. به دلیل درمان نیمه کاره، دست وی از ناحیه جراحی شده به شدت عفونت کرده و دچار تورم شده است. علاوه بر این عصب‌های حسی دست وی نیز از کار افتاده است. هم اکنون با گذشت نزدیک به ۵ ماه از عمل جراحی وی، علیرغم نظر پزشک مبنی بر اسکن مجدد مغز و استخوان و تحت نظر بودن ماهانه او در بیمارستان خارج از زندان، مسئولین زندان از اعزام وی جلوگیری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرغم گذشت نزدیک به ۵ ماه از عمل جراحی دست آرش صادقی، مسئولین زندان از اعزام وی به بیمارستان و ادامه روند درمانش جلوگیری کرده اند.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “طبق نظر پزشکان متخصص آرش صادقی باید برای اسکنمجدد مغز و استخوان به بیمارستان مراجعه کرده و به صورت ماهانه تحت معاینه قرار گیرد. ولی با گذشت حدود ۵ ماه ازعمل جراحی، از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می شود. وضعیت عفونت دست آقای صادقی به خاطر عدم رسیدگیپزشکی و شرایط نامناسب زندان روز به روز بدتر شده تا جایی که علاوه بر از کار افتادگی عصب‌های حسی، از کتف تاانگشتانش به شدت ورم کرده و سیاه شده است. با این حال با وجود پیگیری های مکرر خود و هم‌بندیان و خانواده‌اش،بدستور رییس زندان از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری شده است”.

این منبع همچنین افزود: “پزشک برای ادامه روند درمان وی شیمی درمانی تجویز کرده بود ولی به دلیل شرایط زندان ومشخص نبودن انجام اعزام‌ها از طرف مسئولین زندان و به خاطر فضای استرس‌زا و پرتشنج زندان، انجام شیمی درمانیرا در این شرایط غیر ممکن دانسته است. پزشک تاکید کرده که اقدامات شیمی درمانی باید در فضای خارج از زندان انجامشود و به دلیل عدم موافقت با اعزام وی، در صورت عود بیماری باید مجددا مورد عمل جراحی قرار گیرد”.

کمیته دفاع ازحقوق هنروهنرمندان
کانون دفاع ازحقوق بشر درایران

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram