اطلاعیه شماره ۱۱۰۲ نمایندگی هسن در خصوص تعرض به دگر اندیشان و فعالان اجتماعی در ایران

باز هم تعرض به دگر اندیشان و فعالان اجتماعی در ایران

نحوه برخورد دستگاه های قضایی و امنیتی ایران با روزنامه نگاران، فعالان رسانه ای، شهروندان دوتابعیتی، فعالان سیاسی و اجتماعی، کارگرانف پیروان سایر ادیان و اقوام ایرانی در سال گذشته، کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل و نهادهای بین المللی حقوق بشری را وادار به انتشار بیانیه هایی در مورد نقض حقوق بشر در ایران کرد.

 در این بیانیه ها  به صراحت ، مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران را ناقض حقوق بشر خوانده اند. اما بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران آزادی بیان را  به معنای واقعی قبول ندارد و آزادی و حقوق بشر را به گونه ای دیگر تعریف کرده اند که در آن بنام شرع و اسلام همچنان مجازات آزاد اندیشان، بازداشت، شکنجه، زندان و اعدام است. 

عدم آزادی فقط شامل مطبوعات و روزنامه نگاران نمی شود، بلکه کسانی چون جعفر پناهی (کارگردان) نسرین ستوده (وکیل) مجوز شغلی آنها لغو شده و حدود ۲۰ سال از کار محروم شده اند. یا بازیگرانی چون فاطمه معتمد آریا و رامین پرچمی که ممنوع التصویر شده اند. ناشرانی که مجوز نشرشان لغو شده.آتنا فرقدانی و نازنین زاغری که در بند هستند و سینا دهقان به جرم فعالیت در شبکه های اجتماعی در انتظار حکم اعدام به سر می برد .اینها بخشی از قربانیان سانسور آزادی در ایران هستند. زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند و حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران حبس خود را می گذرانند و به صورت مدام  از سوی ماموران زندان به دلیل عقیده شان مورد بی احترامی قرار می گیرند .در حال حاضر حداقل ۲۷۰ زندانی اهل سنت در زندان های رجایی شهر کرج، قزلحصار، زندان های سنندج، همدان و … وجود دارند.

 در کنارهمه اشکال فشار و آزار، در اواسط تیرماه سال جاری بیش از۸۰ تن از فعالان ترک در شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شدند. بازداشت شدگان اغلب در دادگاههای انقلاب با اتهام “اخلال در نظم عمومی”،”فعالیت بر علیه امنیت ملی با شرکت در مراسم غیرقانونی قلعه بابک” و یا “تبلیغ پان ترکیسم” روبرو و به حبس‌های طولانی مدت محکوم می شدند.

گزارش‌هایی از اعمال «شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز از سوی نیروهای امنیتی» علیه این فعالان دریافت شده است . نیروهای امنیتی فعالانی که در کلیبر و اطراف آن دستگیر کرده‌اند را مورد انواع خشونت‌ها ازجمله ضرب‌و‌جرح با باتوم، چوبدستی و سلاح شوکر الکتریکی، مشت و لگد به سر، پشت، سینه و شکم و نیز اسپری فلفل قرار داده‌اند خشونت‌هایی با «ماهیت جنسی» نظیر «ضربه به اندام تناسلی» و «پایین کشیدن شلوار چند فرد بازداشتی» نیز از دیگر موارد مورد اشاره است.

از میان این بازداشت‌شدگان به اسامی افرادی چون ابراهیم نوری فعال و دانشجوی حقوق، عباس لسانی، جعفر رستمی‌راد، کیومرث اسلامی، حمید ادیب، محمد جولانی و میثم جولانی، علی خیرجو، محسن اسماعیلی، اصغر اکبرزاده، مرتضی پروین، غلام قلی‌زاده، محمد آزاد و تعدادی دیگر اشاره کرد.

دولتمردان جمهوری اسلامی ایران به مدت چهل سال با سرکوب بی‌کم و کاست و سازمان داده شده، صدها زن و مرد را برای ابراز عقیده، اگاهی رسانی، اعتراض به بند کشیده است. بدیهیست که این تلاش ها برای بقا و ادامه‌ حیات خودشان است

تعداد پرشمار زندانیان سیاسی و عقیدتی که برخی از آن‌ها تنها به جرم فعالیت صنفی دستگیر و به زندان‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند، قتل مخالفین ولایت فقیه و در داخل و خارج از کشور با وحشیانه‌ترین ابزارهای ترور، حضور نظامی در عراق، لبنان، سوریه و یمن با صرف هزینه‌های جانی و مالی گزاف، ارزان فروشی منابع معدنی و حامل‌های انرژی در چهار گوشه‌ی ایران و هدیه کردن خزر و خلیج فارس به روسیه و چین تنها بخش‌هایی از این تقلای مذبوحانه هستند.

ما اعضای نمایندگی هسن با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر بخصوص ماده ۱: همه آزاد و برابر بدنیا آمده اند،ماده ۵:شکنجه ممنوع،ماده ۶: ارزش انسانی در همه جا،ماده ۸: رعایت حقوق انسانی توسط قانون،ماده ۱۲: عدم دخالت در احوال شخصی،ماده ۱۸: حق آزادی عقیده ،ماده ۱۹: حق آزادی بیان،ماده ۲۱: حق دموکراسی رفتارهای غیر انسانی و خلاف قانون را به شدت محکوم میکنیم وخواستار برقراری عدالت و آزادی برای تمام اقشار جامعه و بدون تبعیض می باشیم

 1102

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

نمایندگی هسن

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram