گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در دی ماه ۱۳۹۷

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در دی ماه ۱۳۹۷
تهیه و تنظیم : امید شیرمحمدی

  • ماده۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.
 در گزارش دی ماه ۱۳۹۷ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:


اجتماعی

دادگاه مطبوعات؛ نشریه ورزشی شوت مجرم شناخته شد

در جلسه امروز دادگاه مطبوعات استان تهران، مدیرمسئول نشریه ورزشی شوت و مصاحبه شونده مطلب این نشریه، به اتهام “نشر اکاذیب و افترا” مجرم شناخته شدند.
به نقل از ایلنا، در جلسه امروز دادگاه مطبوعات استان تهران هیات منصفه دادگاه مدیرمسئول نشریه ورزشی شوت را به اتهام “نشر اکاذیب و افترا” با اکثریت آرا مجرم شناخت و در هیچ کدام از موارد مستحق تخفیف ندانست.
مصاحبه شونده این مطلب نیز به اتهام “نشر اکاذیب و توهین” با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و مستحق تخفیف دانسته نشد.
در این دادگاه همچنین مدیر مسئول سایت بولتن نیوز و مصاحبه شونده به اتهام نشر اکاذیب و توهین با اکثریت آرا مجرم شناخته نشدند.
لازم به ذکر است به این پرونده‌های مطبوعاتی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی رسیدگی شد.


سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران بازداشت شدند


بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن سه عضو کانون نویسندگان ایران روز جاری بازداشت شدند. بازداشت این افراد در پی حضور در دادگاه انقلاب و عدم توانایی در تامین قرار وثیقه بوده است.

به گزارش  به نقل از بی بی سی،  امروز سه‌شنبه ۲ بهمن‌ماه ۹۷، بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن برای رسیدگی به پرونده شان در دادگاه انقلاب حاضر و بازداشت شدند.
گفته شده قاضی دادگاه با درخواست آنها برای حضور وکیل موردنظرشان مخالفت کرده است.
بر اساس گزارش ها رییس دادگاه میزان مبلغ “قرار تامین” آنها را به یک باره به مقدار قابل توجهی افزایش داده و به دلیل آنکه این سه نفر توانایی تامین ان را نداشته اند، بازداشت شده اند.

اعتراض به فروش تابلوی گنجینه موزه هنرهای معاصر در «حراج تهران»

رکنی حائری‌زاده هنرمند نقاش با صدور یک بیانیه‌ی تصویری مدعی فروش غیرقانونی یکی از تابلوهایش با عنوان «اِن ول آب» در دهمین دوره «حراج تهران» شد که به گفته وی به گنجینه موزه هنرهای معاصر تعلق دارد. این تابلوی رکنی حائری‌زاده در «حراج تهران» ۳۶۰ میلیون تومان به فروش رفته است.

انتقاد مسجدجامعی از بیتوجهی به تاریخ و فرهنگ محلات

جوادیه در سال ۴۱ شهرداری داشت که وقتی در آن سال اجلاسی به منظور بررسی ابعاد اجتماعی مسائل شهر تهران در دانشگاه تهران برگزار شد، طی سخنانی با تمام تواضع می گوید من یک سپور و کارمند سپورخانه مبارکه هستم. سخنرانی ایشان در آن اجلاس به قدری تاثیرگذار بود که هیچ یک از سخنرانان بعدی آن همایش نتوانستند در سخنان خود به مسائل
مطرح شده از سوی شهردار جوادیه بی تفاوت باشند.

سریال بیپایان «شهرزاد» در ایران امروز: آبکشیدن جانماز با «گراننمایی اموال» و مدارک «جعلی و صوری»!

تهیه‌کنندگان سریال «شهرزاد» در جریان رسیدگی به پرونده متهمان بانک «سرمایه» به «گران‌نمایی املاک» و ارائه «صورت‌های اموال جعلی و صوری» به این بانک متهم شده‌اند. محمد امامی ملک ۴۰ میلیاردی را ۲۰۵ میلیاردی و ملک ۲۰ میلیاردی را ۹۶ میلیاردی جا زده است! جالب اینجاست که سریال «شهرزاد» به مخاطبان درس اخلاق می‌داده و پول را به عنوان عنصری «کثیف» تبلیغ می‌کرده است!

اعتراض ها، انتقاد وتجمعات

کار داوران جشنواره اکبر رادی توهینآمیز بود/ کشفتان جدید نیست

اصغر نوری عضو هیأت مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر که به‌عنوان شرکت‌کننده اثری را هم برای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی ارسال کرده بود، درباره بیانیه هیأت داوران این بخش متشکل از جمشید خانیان، حمیدرضا نعیمی و آرش عباسی مبنی‌بر اینکه هیچ اثری لایق دریافت نشان رادی در این جشنواره نبود، به خبرنگار مهر گفت: حرف و اعتراضی که می‌خواهم نسبت به این اقدام هیأت داوران بیان کنم به این خاطر نیست که اثرم پذیرفته نشده زیرا وقتی اثری را به جشنواره می‌فرستم، داوری را پذیرفته‌ایم و اعتراض کردن به داوری اشتباه است.

انتقادی نمایشی به وضعیت امروز تئاتر ایران / روایت میکائیل شهرستانی از نمایشآوازهخوان خیابانهای منهتن

نمایش “آوازه‌خوان خیابان‌های منهتن” براساس طرحی از میکائیل شهرستانی به نویسندگی نیما مهر به کارگردانی و بازی میکائیل شهرستانی از 19 دی‌ماه ساعت 19:30 در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه است.

میکائیل شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش “آوازه‌خوان خیابان‌های منهتن” گفت: این نمایش به نوعی درباره سیستم فرهنگی اجتماعی دهه پنجاه و شصت آمریکاست و در آن دوران، قوانینی بر سیستم جاری سینما و تئاتر آن عصر وضع شد. این نمایش به روزهای پایانی عمر بازیگر ذخیره‌ای می‌پردازد که علاقمند بود تا آرزوهایش در تئاتر برادوی تحقق یابد.

شورش علیه جشنواره فیلم «فجر»: از دهنمکی تا فرهادی!

 -پس از توصیه کمال تبریزی به فیلمسازان که آثارشان را در صورت حساسیت‌برانگیز بودن به جشنواره ندهند، موج انصراف از حضور در جشنواره «فجر» آن هم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به راه افتاد.

در عوض وزارت ارشاد اسلامی می‌گوید هر فیلمی که تقاضای شرکت در جشنواره را نداده باشد، اکران عمومی نوروزی هم ندارد!

محمد رحمانیان؛ امنیتی شدن تئاتر، فضای کار را سخت می کند/ قرار نیست علاوه بر مجوز به جای دیگری پاسخگو باشیم

محمد رحمانیان، نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر و مدرس تئاتر ایرانی با انتقاد از اینکه امنیتی شدن تئاتر فضای کار را سخت می‌کند، گفت که “در حالی نمایش «ترانه‌های قدیمی پیکان جوانان» چند بار بازبینی شده بود ولی از سوی مرکز هنرهای نمایشی اعلام شد که شاکی خصوصی دارم که آن هم سپاه است. واقعیت این است که ما طبق مجوزهای اداره کل هنرهای نمایشی اجرا می‌کنیم و قرار نیست علاوه بر آن مجوزها، به جای دیگری پاسخگو باشیم”. آقای رحمانیان روز یکشنبه در دادسرای ۲۱ ارشاد تهران بازداشت و ساعاتی بعد با قرار وثیقه آزاد شد. بازداشت وی در ارتباط با نمایش “پیکان جوانان” بوده و پیشتر گفته بود شکایت مطرح شده به دلیل تک خوانی زن در این نمایش و ایراداتی است که گرفته اند”.

تجمعپویش مردمی نجات خانه نیما یوشیجامروز برگزار میشود

“پویش مردمی نجات خانه نیما یوشیج” امروز در پنجاه و نهمین سالروز درگذشت پدر شعر نو ایران مقابل خانه نیما یوشیج در محله دزاشیب تهران تجمع می‌کنند تا توجه مسئولان نسبت به رسیدگی به وضعیت این خانه را جلب کنند.

نهادهای دینی بخش عمده سهمفرهنگرا در بودجه ۹۸ بلعیدهاند

سهم “فرهنگ” در لایحه بودجه سال آینده کاهش یافته و به نیم درصد رسیده است. بخش اعظم بودجه فرهنگی کشور به نهادهای دینی مانند نشر “آثار امام”، جامعه المصطفی، سازمان تبلیغات اسلامی و کتابخانه آیت‌الله مرعشی اختصاص یافته است.

بازداشت ها

سه تن از اعضای کانون نویسندگان ایران بازداشتند شدند

بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن سه عضو کانون نویسندگان ایران روز جاری بازداشت شدند. بازداشت این افراد در پی حضور در دادگاه انقلاب و عدم توانایی در تامین قرار وثیقه بوده است.
به گزارش  به نقل از بی بی سی،  امروز سه‌شنبه ۲ بهمن‌ماه ۹۷، بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن برای رسیدگی به پرونده شان در دادگاه انقلاب حاضر و بازداشت شدند.
گفته شده قاضی دادگاه با درخواست آنها برای حضور وکیل موردنظرشان مخالفت کرده است.
بر اساس گزارش ها رییس دادگاه میزان مبلغ “قرار تامین” آنها را به یک باره به مقدار قابل توجهی افزایش داده و به دلیل آنکه این سه نفر توانایی تامین ان را نداشته اند، بازداشت شده اند.
لازم به یادآوری است کانون نویسندگان ایران در تاریخ ۱۸ آبان ماه، طی بیانیه‌ای که متن کامل آن پیشتر منتشر شده بود ضمن محکوم کردن پرونده‌سازی برای رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن دو تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و بکتاش آبتین، یکی از بازرسان کانون نویسندگان خواهان رفع کامل اتهام و مختومه کردن پرونده‌ی آنها شده بود.

بازداشت گسترده مدیران میراث فرهنگی به جرم سرقت!

-کنشگران میراث فرهنگی می‌گویند موارد مشکوکی از سرقت اشیای تاریخی کشف شده توسط اداره کل میراث فرهنگی اصفهان وجود دارد.

شش فرد متخلف در اداره کل میراث فرهنگی قزوین آزاد شده‌اند ولی دو نفرشان حکم منع بازگشت به کار دارند.

-جزئیات و واقعیت اصلی این بازداشت‌ها روشن نیست و سازمان میراث فرهنگی نیز پاسخگو نیست.
-یکی از بازداشت‌شدگان اموال کشف شده در یک خانه تاریخی را به سرفت برده است.

تا کنون بیش از ۱۳ مدیر و معاونان فاسد سازمان میراث فرهنگی در استان‌های هرمزگان، قزوین، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، چهار محال و بختیاری و سمنان بازداشت شده‌اند. این مدیران به تضییع حقوق بیت‌المال، مشارکت در سرقت و فروش اشیای تاریخی کشف شده و نگهداری شده در اماکن تاریخی متهم هستند!

صدور واجرای حکم

مستندی درباره فائزه هاشمی توقیف شد

کارگردان مستند «مثل یک زن» با اعلام توقیف نمایش این اثر در سینماهای «هنر و تجربه» گفت: در حکم توقیف نمایش این اثر آمده است که تا اطلاع ثانوی به دلیل مفتوح بودن پرونده قضائی فائزه هاشمی هرگونه اکران این اثر توقیف شده است

این در حالی است که اکران شهرستان‌ها از چند روز پیش و تمام اکران‌های تهران از صبح امروز 22 دی ماه توقیف شد.
مژگان ایلانلو که پرتره‌ای درباره زندگی فائزه هاشمی است و از ۱۵ دی ‌ماه اکران آن در سینماهای «هنروتجربه» آغاز شده بود در گفت‌وگویی با ایسنا، با تایید این خبر که  هرگونه اکران و نمایش این اثر در سینماها توقیف شده است، بیان کرد: امروز آقای حسین پارسایی از طرف وزارت ارشاد به من نامه‌ای را نشان دادند که بر اساس آن متاسفانه هرگونه اکران این اثر توقیف شده است. این در حالی است که اکران شهرستان‌ها از چند روز پیش توقیف شده بود و از امروز صبح هم اکران‌های تهران توقیف شده است..

مدیرمسئول «انتخاب» مجرم شناخته شد

هیات منصفه مطبوعات، سایت خبری تحلیلی «انتخاب» را مجرم دانست.

 به گزارش هرانا به نقل از ایسنا؛ جلسه رسیدگی به پرونده‌های سایت «انتخاب»، مجله «مهرنامه» و سایت «صراط نیوز» در شعبه‌ ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدی‌کشکولی و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.
پرونده سایت «انتخاب» به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی مورد رسیدگی قرار گرفت و هیات منصفه مطبوعات اعلام کرد که این سایت مجرم است و مستحق تخفیف نیست.
رسیدگی به پرونده ماهنامه «مهرنامه» نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام به دلیل عدم حضور متهم برای رسیدگی، تجدید وقت شد.
مدیر سایت صراط‌نیوز نیز درخواست استمهال کرد و رسیدگی به آن به وقت دیگری موکول شد.

برکناری مدیرکل و چند کارمند صداوسیمای کیش در پیاهمال در سانسوریک فیلم سینمایی

ظهر امروز مدیر صداوسیمای مرکز کیش، از برکناری و توبیخ چند کارمند این مرکز به دلیل کوتاهی در سانسور یک فیلم سینمایی یا آنطور که او عنوان کرده “اهمال و پخش تصاویر ممنوع در یک فیلم سینمایی” خبر داد. ساعتی پیش نیز رییس سازمان صداوسیما، از برکناری مدیرکل صدا و سیمای مرکز کیش خبر داد.

مهدی یراحی خواننده پاپ ممنوع الکار شد

مهدی‌ یراحی، خواننده پاپ ایرانی در پی حضور با لباس کارگران فولاد اهواز روی صحنه کنسرت و حمایت از کارگران بازداشتی در این شهر و انتشار موزیک ویدئوی ‎”پاره سنگ” ممنوع الکار شد. همچنین فعالیت های موسسه “جام سبز” نیز به عنوان درخواست دهنده این موزیک ویدئو با دستور دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد به حالت تعلیق درآمد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه اعتماد، امروز پنجشنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۷، مهدی ریاحی ممنوع‌الکار  و موسسه “جام سبز” به عنوان درخواست‌دهنده‌ی موزیک ویدئوی “پاره سنگ” از وزارت فرهنگ و ارشاد، از کار تعلیق شد

علمی فرهنگی

رئیس پلیس؛ ۳۸ هزار جلد کتاب «بدون مجوز» در پایتخت کشف شد

 رئیس پایگاه هشتم پلیس امنیت عمومی از کشف ۳۸ هزار جلد کتاب که آنها را “بدون مجوز و غیر مجاز” نامید در انباری در جنوب شرق تهران خبر داد. به گفته وی کارشناسان ارزش این کتب کشف شده را بیش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورده کرده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایرنا، امروز سه‌شنبه ۱۱ دی‌ماه ۹۷، صادق قره‌باقری، رئیس پایگاه هشتم پلیس امنیت عمومی گفت: «با دریافت خبری مبنی بر اینکه فردی در جنوب شرق تهران اقدام به انبار کردن مقادیر زیادی کتاب بدون مجوز کرده است، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت».

سومین کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد؛ این بار برای انتشار کتابهای ممنوعه و ضدحکومتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید در طول دو ماه بیش از یک میلیون کتاب ممنوعه کشف و ضبط شده.

کتاب‌های ممنوعه از نظر وزارت ارشاد کتاب‌هایی با مفاهیم سیاسی ضد حکومت، درباره خاندان پهلوی و آثاری متفاوت از ایدئولوژی حکومتی است.
-وزیر ارشاد گفته که این وزارتخانه بودجه کافی ندارد و کمبود قانونی در این رابطه وجود دارد وگرنه «در چند ماه اخیر شبکه وسیعی از صدها بساطی و کتابفروشی‌های جزیی و کلی و ناشران میانی منهدم شد، این امر نشان‌دهنده آن است که ما در این مسیر جدی هستیم!»

 

کمبودها ومحرومیتها

تماشاخانههای خصوصی در سایه ناامنی؟!

  تماشاخانه تازه‌ تاسیس «ملک» در حالی قرار است کار رسمی خود را شروع کند که با توجه به وضعیت این روزهای تئاتر ادامه فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی چندان وضع روشن و امیدبخشی ندارد.

به گزارش ایسنا، در چند سال گذشته راه‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی در تئاتر چنان رونق گرفت که بر نوع اجراها و نیز تماشاگران تئاتر تاثیر گذاشت و با حضور نسل دیگری از مخاطب در این سالن‌ها روبرو بودیم.
تماشاخانه «باران» از اولین سالن‌هایی بود که با همت جمعی تئاتری راه‌اندازی شد و از آنجا که مدیرانش سعی در انتخاب و اجرای آثاری با کیفیت داشتند، خیلی زود نامش بر سر زبان‌ها افتاد و «باران» به عنوان رقیبی جدی برای برخی سالن‌های دولتی مطرح شد. شاید همین موفقیت تماشاخانه «باران» بود که خیلی‌های دیگر را هم وسوسه کرد تا سالنی خصوصی راه بیندازند که هم خودشان تئاتر اجرا کنند هم گروه‌های دیگر، و در این بین اندک سودی هم نصیب‌شان شود

شب خداحافظی عواملشب تئاتر

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،  پس کنار گذاشته شدن برنامه چشم شب روشن  و در بخش تئاتر آن مهرداد رایانی مخصوص و وقفه 4 ماهه شبکه چهار در تولید برنامه ای تلویزیونی در رابطه با تئاتر، بالاخره از اواسط مهر ماه در همان دکور چشم شب روشن و با اجرای پیام دهکردی و سردبیری محراب محمدزاده و همکاری با گروهی جدید روی آنتن زنده شبکه چهار می‌رود

دهکردی با شعار «شب عدالت، شفافیت و پرسشگری» تلاش می‌کند در برنامه‌های نخست مهمانانش را به چالش بکشد.

ابهام در تعطیلی کامل یا بازگشایی مجدد یک سالن خصوصی تئاتر

به گزارش خبرنگار مهر، پردیس تئاتر «شهرزاد» به‌عنوان یکی از سالن‌های خصوصی فعال تئاتر طی ۱۲ روز گذشته تعطیل بوده و فعالیتی نداشته است. این پردیس هنوز وضعیت مشخصی ندارد و گروه‌های تئاتری که در حال اجرا در این سالن بودند یا در نوبت‌های بعدی اجرا قرار دارند در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند.

عصر ۴ دی خبری مبنی‌بر تعطیلی پردیس تئاتر شهرزاد منتشر شد. این در حالی بود که مدیریت این سالن خصوصی چنین خبری را تأیید نکرد.

پیمان معادی به دلیل حضور در فیلم هالیوودی ممنوع التصویر شد !

پیمان معادی؛ بازیگر بین المللی سینمای ایران در گفت و گو با ماهنامه سینما، نکات عجیب و جالبی را درباره برخورد تلویزیون با خودش گفت که در ادامه می خوانید:

پیمان مَعادی (زادهٔ ۱۳۴۹ در نیویورک) کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر ایرانی-آمریکایی است و در ۵ سالگی به ایران آمد. این بازیگر در حال حاضر متاهل بوده و نام همسر او رانا حمیدی است و دو فرزند دختر و پسر به نام های باران و رایان دارد. پدر پیمان معادی فوت شده و مادرش در قید حیات است.او برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «دربارهٔ الی» به عنوان بازیگر صاحب سبک، شناخته شد.
پیمان معادی گفت: من امسال به دعوت عادل فردوسی پور نریشن هایی را برای برنامه ٢٠١٨ را ضبط کردم. آیتم آرژانتین و پرتغال را گفتم و بعد فردوسی پور تماس گرفت و عذرخواهی کرد و گفت که گفته اند صدای تو نباید از برنامه پخش بشود!
حضورم در «خندوانه» را هم استثنائاً اجازه دادند بروم و گفتند بعد از ضبط ، برنامه را می‌بینیم و اعلام می کنیم پخش بشود یا نه.
من با تلویزیون مشکلی نداشته ام ولی آن طرف ظاهرا مشکلاتی با من دارند.

با شکایت اداره فرهنگ و ارشاد؛ علی کارونی خواننده عرب به دادگاه احضار شد/ سند

 علی کارونی، خواننده سرشناس عرب طی ابلاغیه برای بار دوم با شکایت اداره فرهنگ و ارشاد استان خوزستان به اتهام “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” به شعبه ۱۰۳ کیفری دو اهواز احضار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه ۱۰۳ کیفری دو اهواز با ارسال ابلاغیه‌ای از علی کارونی خواسته است تا روز چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷، در دادگاه حاضر شود. این دومین بار است که این خواننده سرشناس عرب با شکایت اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان، جهت محاکمه به دادگاه فراخوانده می‌شود.
بر اساس این احضاریه او موظف است در ساعت هشت روز ۱۱ بهمن ۱۳۹۷، در شعبه ۱۰۳ کیفری دو اهواز حضور یابد.
علی کارونی به دلیل شکایت مریم داریوش نژاد، نماینده حقوقی اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان به شعبه ۱۰۳ کیفری دو اهواز احضار شده است

لغو کنسرت هاونمایش فیلم ها

 به دلیل حضور خواننده زن در کنسرت، علی قمصری، آهنگساز ایرانی «ممنوع الفعالیت» شد

«علی قمصری»، هنرمند نوازنده و آهنگساز ایرانی به خاطر اجرای «هاله سیفی زاده»، خواننده زن ایرانی در یک کنسرت ، ممنوع الفعالیت شد. آقای قمصری گفته است که حکم ممنوعیت فعالیتش در ایران به صورت شفاهی اعلام شده و ظاهرا این حکم به دفتر موسیقی نیز ابلاغ شده است.
این کنسرت در حالی در تالار وحدت تهران ادامه یافت که به دلیل خوانندگی هاله سیفی زاده صدای سالن کاملا قطع شده بود اما او و دیگر هنرمندان بدون سیستم صوتی به برنامه خود ادامه دادند.

مطبوعات

دادگاه مطبوعات؛ روزنامه شهروند و پایگاه خبری بانک ورزش مجرم شناخته شدند

 مدیر مسئول روزنامه شهروند و مدیر مسئول و نویسنده مطلب در پایگاه خبری بانک ورزش در دادگاه امروز مطبوعات تهران مجرم شناخته شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، در دادگاه امروز مطبوعات استان تهران مدیر مسئول روزنامه شهروند به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، با اکثریت آراء  مجرم شناخته شد و هیات منصفه نیز  با اکثریت آراء وی را مستحق تخفیف ندانست

هنرمندان زندانی

نامه ای سرگشاده از مجید اسدی؛ تاریخ نسل ما لبریز از شکنجه است

مجید اسدی زندانی سیاسی محبوس در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج نامه‌ای سرگشاده با عنوان “تاریخ نسل ما لبریز شکنجه است” نوشته و در بخشی از آن گفته است که “به واقع حیات نسل ما درون دالان های سیاه شکنجه تکوین یافته بی آنکه پیش از این از وجودش متعجب شده باشیم و از این روست که افشای شکنجه و بیان آنچه بر ما گذشته یک دادخواست تاریخی و شورشی علیه وضع جنایت بار و فاجعه آمیز موجود و به مثابه پتکی است که بر سر اعتبار امر بدیهی شکنجه فرود می آید”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه ۹۷، مجید اسدی، زندانی سیاسی محبوس در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج با نگارش نامه‌ای سرگشاده با اشاره به برخی شکنجه‌هایی که زندانیان سیاسی ایران متحمل شده اند راه رسیدن به میهنی آزاد و بی شکنجه را شهادت و دادخواهی علیه شکنجه و شکنجه گران دانسته است.

محمد رحمانیان،کارگردان تئاتر با قرار وثیقه آزاد شد

امروز رسانه‌ها خبر بازداشت محمد رحمانیان را به دلیل حواشی نمایش «پیکان جوانان» منتشر کردند. وی دقایقی قبل آزاد شد.

با رحمانیان تماس گرفتیم و وی خبر داد که هم‌اکنون با قرار وثیقه آزاد شده است. وی دلیل بازداشتش را حواشی نمایش «پیکان جوانان» اعلام کرد.
رحمانیان از دادن اطلاعات بیشتر خودداری کرد. گفته می‌شود قرار بازداشت او در دادسرای 21 ارشاد و در جریان پرونده تئاتر «پیکان جوانان» صادر شده است.

 

کمیته دفاع ازحقوق هنروهنرمندان
کانون دفاع ازحقوق بشر درایران

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram