اطلاعیه شماره ۱۰۴۲ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان در خصوص کودکان کار و خیابان

 ابهام در کجاست ؟

 کدام آمار کودکان کار را باید درست انگاشت ؟ 

 قانون کار در مورد کودکان  چه میگوید ؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا جعفری مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور میگوید: آماری از تعداد کودکان کار به طور دقیق موجود نیست ولی حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از این کودکان را در مراکز خود شناسایی کردیم؛ و شناسایی کودکانی که در کارگاه های زیرزمینی کار می کنند در حیطه وظایف ادارات کار است. (سه شنبه ۱۳ شهریو۱۳۹۷) و از طرف دیگر؛به گفته نایب رئیس شورای شهر گرگان محمدابراهیم جرجانی ۳۱ درصد کودکان کار در گرگان ۶ تا ۱۱ سال سن دارند و ۳۰ درصد آنها مدرسه نمی‌روند و ۳۱ درصد آنها ۶ تا ۱۱ سال سن دارند و متاسفانه ۹درصد آنها زیر ۶ سال سن دارند. کجای کاردرست نیست ؟ 

شهرگرگان؛ چند در صد از کودکان کار را از ۱۰هزار و۵۰۰ کودک کاری که توسط رضا جعفری مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی شناسایی شده است را در بر میگیرد، و توانمندی دولت مسئول در جهت درج امار درست کودکان کاردر کجاست ؟ 

و سخنان اقای جعفری در سال ۹۷ : کودکان خیابانی آنقدر زیادند که به تنهایی نمی‌توان کاری کرد (۰۵/اردیبهشت/۱۳۹۷) 

 رضا جعفری، مدیرکل دفتر امورآسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی ایران، به خبرگزاری ایلنا گفته است؛« کودک خیابانی به اندازه‌ای زیاد است که اصلا سازمانی به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام بدهد؛ یعنی باید هم از طرف سایر سازمان‌ها و هم از طرف ان.جی.او ‌ها به ما کمک بشود».

و مطهره ناظری٬ رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، در واکنش به این اقدام وزارت کشور گفته بود که طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان تا امروز «۳۰ بار» اجرا شده و «موفق» نبوده است.

و اقای ولی‌الله شجاع‌ پوریان٬ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، اسفند سال۹۶ گفته بود: «شهرداری تهران آمار کودکان کار را بیش از ۱۵ هزار نفر اعلام کرده ولی سازمان بهزیستی می‌گوید ۷ هزار کودک کار داریم».

سردر گمی برای درج یک آمار درست ؟ مرکز آمار ایران در سال ۸۵ اعلام کرد در ایران یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک بصورت مستقیم درگیر کار هستند. مظفرالوندی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران هم تاکید می کند تا وقتی آمار درست و دقیقی از تعداد کودکان کار وجود ندارد، تصمیماتی که گرفته می شود، درست نیست. و 

قانون کار، منشور حقوق بشر، سند 2030 یونسکو چه میگوید

          ماده ۷۹ قانون کار: اشتغال کار کودکان زیر ۱۵سال را ممنوع کرده است. هر چند کارگران شاغل در کارگاه های خانوادگی که کارفرما، بستگان و خویشاوندان نسبی درجه یک باشند، مشمول قانون کار نیست. 

در نتیجه حداقل سن کار شامل چنین کارگرانی نمی شود. 

          ماده ۸۴ قانون کار: حداقل سن کار در مشاغلی که ماهیت آن برای سلامتی یا اخلاق نوجوانان زیان آوراست را ۱۸ سال تمام پیش بینی کرده که تشخیص آن با وزارت کار و امور اجتماعی است .

         ماده ۲۵ و ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر که حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی وحق تحصیل رایگان را برای همه اعضای یک جامعه امری لازم و حیاتی شمرده است؛ ما فعالان حقوق بشر در کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان خواهان  پویایی ولازم اجرا شدن این حقوق در جامعه ایران هستیم با استناد به اینکه 

         در ماده ۴ سند ۲۰۳۰ این موارد را از رکنهای پایه توسعه پایدار برای ایندگان یک جامعه میداند که جمهوری اسلامی مخالف این سند است.

1042

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram