اطلاعیه شماره ۱۰۳۹ کمیته دفاع از حقوق هنر وهنرمندان در خصوص اعتراض تند هنرمند مشهور

اعتراض تند هنرمند مشهور پس از 40 سال 

 هنرمندان هم مثل سایر اقشار جامعه بعضا درگیر تناقض هایی میشوند و در جمهوری اسلامی ایران در خفقان سانسور،ناعدالتی، عدم امنیت شغلی به سر میبرند .چه بسا هنرمندانی با استعداد و خبره به دلیل نبود آزادی بیان از صحنه هنر محو گردیدند .اما نقش تاثیرگذاربودن  آنها در جامعه مشهود است و چه بسا که بعد از مرگ هم در اذهان عمومی ماندگار میشوند.

مراسم تشییع پیکر سیدضیاءالدین دری کارگردان نام آشنای سینما و تلویزیون با حضور هنرمندان، مسئولان و علاقه‌مندان به آن مرحوم صبح دوشنبه ۲۹ مرداد در خانه سینما برگزارگردید.

رضا کیانیان که از حاضران در این مراسم بود، درباره غافل شدن از هم تا زمان مرگ گفت: «چرا حالا باید اینجا بیایم و از او تعریف کنم؟ 

چرا نرفتم خانه‌اش؟ 

چرا ازش دور بودم؟ 

چهل سال از انقلاب می‌گذرد. ما یک روز خوش دیدیم؟ 

هر روز یک بحران است، هر روز یک داستان است. 

 هر روز یک اتفاق است. هر روز جوری است که حالمان بد می‌شود و فکر می‌کنیم خوب خدا را شکر از این بدتر نمی‌شود ولی بعد از این هم بدتر می‌شود. متاسفم برای خودمان ما مردم بدی نیستیم. چرا نباید یک روز خوش ببینیم چرا نباید به آینده امیدوار باشیم. خوب همین باعث می‌شود که یواش یواش دوستانمان را فراموش می‌کنیم و یادمان می‌رود که به دیدار آن‌ها برویم و همه همدیگر را فراموش می‌کنیم. تقصیر ما نیست تقصیر شرایطی است که در آن قرار گرفتیم.»

کیانیان ادامه داد: «ضیاءالدین دری فقط ۶۵ سال داشت چرا باید بمیرد. واقعا کارهای خوبی انجام داد، سریال «کیف انگلیسی» را ساخت که خیلی خوب بود و کسی آن را فراموش نمی‌کند. چه کسی بهتر از این می‌تواند روایت کند. 

در این زمینه علی حاتمی بود و پس از او هم ضیاءالدین دری بود. امیدوارم یک روز خوب ببینیم امیدوارم به آینده‌مان امیدوار شویم.»

 با توجه به شرایط اخیرجامعه و نابرابریها،نقض ها و حق خوری های جمهوری اسلامی ایران علیه مردم،هنرمندان نیز در صحنه هایی که حضور پیدا می نمایند به هر نحوی اعتراض خود را اعلام می دارند. که نمونه بارز آن در مراسم تشییع جنازه ناصر ملک مطیعی بود که پرویز پرستویی اعتراض خود را نشان داد. با توجه به شرایط کنونی ایران و نرخ بالای بیکاری، تورم روز افزون، باعث آسیب های اجتماعی گسترده و اوضاع بد اقتصادی  شده است که همه نتیجه کم کاری و بی برنامه گی دولت می باشد.

موضع نا مشخص هنرمندان! مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای نگه داشتن این انقلاب و جاه طلبی هایشان، از هر حربه ای استفاده میکنند. اما مردم به دلیل حمایت و تبلیغ هنرمندان در انتخابات گذشته از حسن روحانی از آنها گلایه مندند.حمایت سلبریتی ها در انتخاب مجدد آقای روحانی بی تاثیر نبوده است و حالا بعد از گذشت یک دوره از ریاست جمهوری حسن روحانی و در دوره دوم با بی توجهی به اوضاع معیشتی و اقتصادی کشور،و عمل نشدن وعده های دروغ رییس جمهور،مردم هم از جمهوری اسلامی ایران نا امید گردیده اند. اعلام مخالفت امروز هنرمندان با شرایط کنونی به نظر می رسد که همانند سایر برهه های خاص می باشد.

تا کنون چندین تن از هنرمندان بابت حمایت از دولت کنونی در زمان انتخابات از مردم عذر خواهی کرده اند، ولی گاها موضع سلبریتی ها فاقد هرگونه منطق و دلیل مستند است و ناشی از هیجان، وتنها همراهی با فضای عمومی جامعه صورت می گیرد کما اینکه خیلی از آنان سکوت را به اعتراض ترجیح می دهند و یا اینکه در نهایت از کشور خارج می گردند.در حال حاضرهم ،وقتی برخورد فیزیکی با مردم معترض را می بینند باز سکوت می کنند ولی زمانی که پای منافع خود شان درمیان باشد پا به عرصه می گذارند.

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان با توجه به نقضماده ۲ (عدم تبعیض) ، ماده ۳ (حق حیات برای همه) ، ماده ۸(رعایت حقوق انسانی توسط قانون) ، ماده ۱۸(حق آزادی عقیده) ، ماده ۲۹(حق مسئولیت نسبت به جامعه) ، ماده ۳۰(عدم تفسیر مواد به نفع دولتها) از اعلامیه جهانی حقوق بشر در دولت جمهوری اسلامی ایران خواهان همراهی و حمایت هنرمندان از اعتراضات مردمی و همچنین امنیت جان و مال و آبروی معترضین در پناه قانون می باشیم و اعلام می داریم که عدم پاسخگویی مسئولین در دهه های مختلف و عدم درک خشم ملت ایران نقض آشکار حقوق بشر است.

1039

 کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

       کمیته دفاع از حقوق هنر وهنرمندان

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram