اطلاعیه شماره ۱۰۳۵ کمیته دفاع از محیط زیست در خصوص حق ما از دریای خزر

حق ما از: دریای خَزَر، دریای مازَندَران، دریای کاسپین

با وسعتی معادل 600،384 کیلومتر مربع، با فراتر از400  گونه آبزی، بومی، با منابع و ذخایر بسیار مهم نفت و گاز موجود در زیر بستر آن، با انواع ماهیان خاویاری، با جانوران و گیاهان منحصربه‌فرد، دریائی که پیرامون آن به بیش از 7000 کیلومتر می رسد، هم اینک در مسیر رخدادهای مختلف سیاسی قرار گرفته است.

دولت جمهوری اسلامی ایران از یک سو سند چشم انداز 2030 یونسکو که حفظ منابع و ذخایر طبیعی ایران و جهان را برای نسل های آینده پیشنهاد و آموزش می دهد را رد می کند و از سویی دیگر با معامله بر سر سهم ۵۰٪ کشور ایران، در صدد امتیاز دادن به یک قدرت منطقه و تجزیه کردن بخشی از جغرافیای ایران، بمنظور بدست آوردن حمایت خارجی برای گذر از شرایط  فعلی است، دریای کاسپین هم اینک برای15 میلیون سکنه که در سواحل خو دارد هزاران فرصت شغلی ایجاد کرده است اما مسئولان غیر مسئول در دولت جمهوری اسلامی ایران  با بهره برداری های اقتصادی پرشتاب و بدون کارشناسی، موجب تخریب اکوسیستم‌های طبیعی، آلودگی محیط زیست و کاهش کیفیت آب این دریا شده اند.

دخالت های نسنجیده به شکل تغییر کاربری اراضی شامل تخریب، و دستیابی به اراضی جهت ساخت و سازهای بی رویه و غیراصولی ساحلی اعم از اسکله و بندر، توسعه فعالیت های اکتشاف و استخراج منابع فسیلی زیربستر، صید بی‌رویه آبزیان بویژه ماهیان خاویاری، تخریب زیستگاه ها و از دست رفتن مناطق تخم ریزی ماهیان خاویاری، تخلیه مستقیم آلودگی های شهری، صنعتی و کشاورزی مناطق ساحلی به دریا، ازدیاد آلودگی ها با منابع مشخص و نامشخص در رودخانه های منتهی به دریا، رشد بی رویه مجتمع های گردشگری، مسکونی و تجاری، تغییرات فیزیکی عامدانه سود جویان در سیر طبیعی رودخانه ها مانند سدسازی، استخراج شن و ماسه و نظایر آن از عمده مشکلات زیست محیطی امروز دریای خزر است که پیوسته شاهد آنیم و موجب اختلال وضعیت طبیعی دریای خزر گردیده ه و متاسفانه گونه های ارزشمندی چون ماهیان خاویاری، کیلکا ها و فوک های دریای خزر را در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قرار داده و حیات اکولوژیکی و اقتصادی زیست بوم خزر را متأثر ساخته است.

درسایه مدیریت دولت جمهوری اسلامی ایران متاسفانه بخشی از مردم نان روزانه خود را درسطل زباله جستجو می کنند حال آنکه این

آب های وسیع و این ذخایر دریائی و زیر زمینی میتوانست و می تواند برای رفاه هرچه بیشتر ملت بکار گرفته شود.

چند نمونه از قراداد های ننگین  جمهوری اسلامی ایران:

1- روسیه قرارداد ۲۵ میلیارد دلاری خرید تسهیلات و تجهیزات نظامی عراق عینا به ایران منتقل و پذیرش آن را دریافت کرد.

2- میزان سهم ایران در دریای خزر در سطح به ۱۱‎٪ و در عمق به ۷-۹‎٪ مورد موافقت قرار گرفت.

3- …و اکنون نیز خرید موشک‌های S300 علی‌رغم پرداخت هزینه آن، تحویل ایران نشده است و روسیه کارشکنی می‌کند.

4- چگونگی طولانی شدن ساخت نیروگاه بوشهر (به مدت سی سال!) و میزان پرداخت ایران به روس‌ها هرگز روشن نشد و یکی از اسرار نظام ماند. 

5- استفاده از پایگاه هوائی نوژه همدان برای اقدامات سریعتر و هدف قرار دادن در سوریه 

ما اعلام می کنیم : امضای قرارداد حقوقی دریای خزر بدون آگاهی قبلی ملت از مفاد آن، نقض حقوق حاکمیت مردم ایران است و از درجه اعتبار ساقط است. از اینرو نمایندگان مردم در مجلس می باید از تصویب آن جلوگیری کنند زیرا این متن یک‌طرفه است.

از کلیه فعالان محیط زیست ایران درخواست می کنیم در باره مخاطرات مطرح شده اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کنند تا مسئولیت آحاد مردم ایران بیش از پیش نسبت به شرایط اقلیمی خود مشخص گردد.

1035

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از محیط زیست ایران

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram