اطلاعیه شماره ۱۰۳۷ نمایندگی هسن در خصوص صدور احکام سنگین برای دانشجویان دستگیر شده در تجمعات

صدور احکام سنگین برای دانشجویان دستگیر شده در تجمعات

 در حالی که تجمعات مسالمت امیز و اعتراض به شرایط موجود حق هر شهروند در سراسر دنیا است در ایران شرایط به گونه ای دیگردر حال اجرا است .باتوجه به ازادی تجمعات در اصل 26 و 27 قانون اساسی و ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر در جریان اعتراضات دی ماه سال 1396 و پس از آن دسته کم 150  دانشجو بازداشت شده‌اند و احکام سنگینی برای بعضی از انها صادر شده است . این در حالی است که این احکام با استناد به گزارش‌ها و بازجویی‌های وزارت اطلاعات دولت تدبیر و امید  صادر شده است. حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲، وعده بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه و از بین بردن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود.با این همه، گروه‌های مختلف دانشجویی در سال‌های اخیر بارها به «امنیتی ماندن» فضای دانشگاه‌ها و «ستاره دار شدن» دانشجویان اعتراض کرده‌اند. برخی از نمایندگان مجلس از جمله فرید موسوی اعلام کردند که بازداشت آنها «پیشگیرانه» بوده است.این در حالی است که دادستان تهران دلیل صدور احکام سنگین برای بعضی از این دانشجویان را ارتباط آنها با «گروه‌های خاص» خارج از کشور دانست. متاسفانه افکار و توهمات بی پایه و اساس این افراد باعث میشود که بهترین سالهای عمر جوانان به جای دانشگاه  پیشرفت در زندگی در زندانها تلف شود.

 علنی شدن احکام دانشجویان از چند ماه پیش آغاز شد و پیش از این گزارش شده بود که لیلا حسن‌زاده، محسن حق‌شناس و سینا ربیعی، از دانشجویان دانشگاه تهران، به ترتیب به شش، دو و یک سال حبس و همچنین ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده‌اند.

رویا صغیری، دانشجوی دانشگاه تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه سال گذشته روز جمعه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که شنبه سوم شهریورماه برای گذراندن دوران حبس خود به زندان خواهد رفت.او پیشتر توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به بیست و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تائید شد. اتهامات این دانشجو، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری بود که با توجه به نداشتن سابقه کیفری، به ۸ ماه حبس تعزیری از بابت تبلیغ علیه نظام و ۱۵ ماه حبس تعزیری از بابت توهین به رهبری محکوم شد.

 پریسا رفیعی  ۲۱ ساله  دانشجوی دانشگاه تهران و از اعضای شورای صنفی دانشگاه تهران در رشته هنرهای زیبا به اتهامات اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی علاوه بر 7سال حبس تعزیری به 74ضربه شلاق تعزیری ، 2سال ممنوع‌الخروجی و 2سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی محکوم  شده است!. 

ضابط پرونده در زمان بازداشت  پریسا گفته است  پریسا چون همکاری نمی‌کند از حقوقش محروم می‌شود. در کیفر خواست به دلایلی چون “عدم همکاری” و “رد موارد مطروحه به راحتی” استدلال شده.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در توییتی نوشت: «ما اقدام ایران در صدور حکم زندان برای دانشجویانی که به طور صلح آمیز تظاهرات کرده بودند را محکوم می‌کنیم . دانشجویان نباید برای ابراز عقایدشان از طریق تظاهرات صلح آمیز تنبیه شوند. اینها حقوق بشر جهانی هستند که ایران برای محترم شمردن آن تعهد بین المللی دارد.

ما اعضای کانون دفاع از حقوق بشر در ایران( نمایندگی هسن ) ضمن محکوم کردن این اقدامات  نا عادلانه وخشونت آمیز علیه دانشجویان ، طبق ماده 9 اعلامیه جهانی حقوق بشر عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی  ماده 11 اعلامیه جهانی حقوق بشر حق و اصل برائت وماده اصل 27 و26 و 37 قانون اساسی و ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر (حق برگزاری هرگونه تمجع مسالمت آمیز)، اجرای کامل و صحیح مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیونهای آن را توسط دولت جمهوری اسلامی ایران  برای همه شهروندان در ایران خواستاریم.

1037

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

نمایندگی هسن

RSS
Follow by Email
YouTube
Instagram
Telegram